De kwestie rondom het Iraakse gezin liep al vanaf 1999 idd.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 08:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat laatste geldt dan natuurlijk zowel voor de IND en de minister als voor de Hirsi Ali.
Maar even voor de compleetheid: dat dit pas sinds 2005 definitief vastligt is dat arrest van de Hoge Raad - dat moet toch gevolgd zijn op eerdere uitspraken van de rechter hierover, die uiteindelijk door de hoogste instantie bekrachtigd zijn. Maar er moeten eerdere uitspraken op lager niveau geweest zijn, toch? En dus al langer bekend en redelijkerwijs dus in te schatten. Nietwaar?
quote:Analyse
Een vrijwel onder curatele gestelde minister
Door Michiel Kruijt en John Wanders
DEN HAAG - Nadat Rita Verdonk deze week al de hele Tweede Kamer over zich heen had gekregen, moest zij zich donderdag ook nog eens in het Torentje tegenover premier Balkenende en de vice-premiers Zalm en Brinkhorst verantwoorden voor haar handelwijze in de voorbije dagen. Staat de VVD-bewindsvrouw in de naturalisatiekwestie rond Ayaan Hirsi Ali nu onder curatele ?
Met het publiek maken van haar conclusie over de naturalisatie van Hirsi Ali op maandag, handelde Verdonk in strijd met eerder gemaakte afspraken, zei Balkenende gisteren in Netwerk: ‘Ik kreeg die middag te horen: er zal geen brief uitgaan.’
De minister-president had zijn minister voor Vreemdelingenzaken nog zo op het hart gedrukt hoe gevoelig de kwestie was en hoe belangrijk daarom dat de zaak juridisch tot op de bodem zou worden uitgezocht. De brief van Verdonk aan de Kamer had maandag niet uit mogen gaan zonder zijn zegen.
Balkenende zei gisteren na het Torentjesoverleg dat hij er persoonlijk op zal toezien dat Verdonk de opdracht die zij meekreeg van de Kamer naar behoren zal uitvoeren. Beraad binnen het kabinet over moties komt vaker voor, maar deze vorm van beraadslaging achteraf is ongekend.
Verdonk kreeg zelfs nog een extra opdracht mee: zij moest nog diezelfde dag een brief schrijven aan haar partijgenoot Hirsi Ali. In politieke zin gaat het hier om een excuusbrief. Het maakt Verdonks terugtocht nog groter. Zij slikte het pakket, waarmee een ministerscrisis werd voorkomen.
In het Ayaan-dossier kijken nu een hoop invloedrijke mensen mee over de schouders van Verdonk. Het zal niet worden geaccepteerd dat zij andermaal afwijkt van de door de Kamer gekozen lijn.
De campagne die Verdonk voert voor het lijsttrekkerschap van de VVD valt niet meer los te zien van haar functioneren als minister voor Vreemdelingenzaken.
Verdonk bewees woensdag op haar verkiezingsbijeenkomst in Hardenberg dat ze zich makkelijk kan losweken uit de Haagse werkelijkheid. Met alle gevaren van dien. Als de kandidaat van het volk kan zij daarin snel doorschieten.
De mediashow die zij met haar campagneteam bouwde rond haar helikoptervlucht naar Hardenberg, uitgerekend op de dag na haar smadelijke nederlaag in de Kamer, wekte veel irritatie.
Schadelijker was dat zij zich in Hardenberg weer vastklampte aan het mantra ‘regels zijn regels.’ Op zijn weblog recenseert Zalm fijntjes Verdonks optreden: ‘Het lijkt wel alsof ze het debat gewonnen heeft en er geen moties zijn aangenomen. Bijzonder. Zou ik niet kunnen.’
Vandaag zal premier Balkenende in de ministerraad ruim baan geven aan eenieder die iets wil zeggen over het optreden van de collega-minister. Verdonk zal nog een keer moeten incasseren.
Bron: De Volkskrant
Het begint steeds meer te lijken op een vooropgezet plan om Verdonk te laten struikelen (voor het partijleiderschap) imo.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
When does the hurting stop voor Verdonk. Zeker de houding van Zalm en Balkenende is niet mals en eigenlijk ongekend voor een kabinet.
Ik denk niet dat Balkenende zich daarvoor leent. Ik denk wel dat men nu kans ziet Verdonk koud te stellen, ook binnen het kabinet. Flauw maar begrijpelijk. Het tij zit mee, nu. Eventjes.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het begint steeds meer te lijken op een vooropgezet plan om Verdonk te laten struikelen (voor het partijleiderschap) imo.
Ja gebrek aan opportunisme kan men ze in Den Haag niet verwijten idd. Maar dat Verdonk een serieuze kans maakt(e) heeft wel voor lichtelijke paniek gezorgd in de VVD-top als ik hier en daar tussen de regels lees. Wat dat betreft kwam deze Ayaan poppenkast op een erg goed moment. En voor Ayaan zelf een prachtig excuus om gelijk het vliegtuig te pakken wat ze toch al van plan was.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Balkenende zich daarvoor leent. Ik denk wel dat men nu kans ziet Verdonk koud te stellen, ook binnen het kabinet. Flauw maar begrijpelijk. Het tij zit mee, nu. Eventjes.
Men had natuurlijk Verdonk eerder hard moeten aanpakken - bij die moties van wantrouwen. Maar toen durfde men niet. Nu is Verdonk even wat publieksgunst kwijt - de bloedhonden ruiken het.
Uiteindelijk worden hoge politici volgens mij vaker ten val gebracht over een onbenulligheidje dan over wezenlijke zaken. Maar de wezenlijke zaken schuilen er wel achter. Verdonk heeft vaak geblunderd. Men heeft het opgezouten en probeert nu gram te halen.
Oh - dat ook. De VVD top zal helemaal niet erg blij zijn met Verdonk als lijsttrekker. Denk ik.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:41 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ja gebrek aan opportunisme kan men ze in Den Haag niet verwijten idd. Maar dat Verdonk een serieuze kans maakt(e) heeft wel voor lichtelijke paniek gezorgd in de VVD-top als ik hier en daar tussen de regels lees. Wat dat betreft kwam deze Ayaan poppenkast op een erg goed moment. En voor Ayaan zelf een prachtig excuus om gelijk het vliegtuig te pakken wat ze toch al van plan was.
*helemaal* omdat haar paspoort opgeofferd wordt aan partijpolitieke belangen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:23 schreef sigme het volgende:
Hirsi Ali is denk ik niet echt blij met de gang van zaken. Ik denk dat ze liever haar NL-staatsburgerschap heeft. Ze zal zich wel redden, maar ik denk dat ze *iets* te goed weet wat een goed paspoort waard is om het wel te willen afstaan.
Nee dan was dit een paar week eerder begonnen, nu is de kans te groot aanwezig dat het te laat is.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 09:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het begint steeds meer te lijken op een vooropgezet plan om Verdonk te laten struikelen (voor het partijleiderschap) imo.
Zou het dan toch een Links Complot zijn?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee dan was dit een paar week eerder begonnen, nu is de kans te groot aanwezig dat het te laat is.
Waarom zou het een complot zijn? De linkse oppositie houd zich imo nog redelijk op de vlakte. Krijg steeds meer het idee dat Verdonk zelf de boel aan het verpesten is, tactisch blijkt ze niet erg sterk te zijn (of haar campagneteam).quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:35 schreef gronk het volgende:
[..]
Zou het dan toch een Links Complot zijn?
Dat niemand dat wist lijkt me wat overdreven. Lijkt mij dat het toch wel ergens in de wet moet voorkomen?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 08:36 schreef HiZ het volgende:
Laten we niet vergeten dat tot 2005 niemand wist dat je door het liegen over je personalia ook je vermeende Nederlanderschap kon verliezen (want nooit gehad). Dat heeft de HR in november vorig jaar namelijk pas bepaald.
Weten dat iemand had gelogen en de consequenties kennen zijn twee verschillende dingen. Vooral als je de consequenties redelijkerwijs niet had kunnen inschatten.
Welneequote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:35 schreef gronk het volgende:
[..]
Niet perse. Statenloos zijn kan voor haar ook psychologisch voordeel op anderen met zich meebrengen. Voegt toe aan de slachtofferrol die haar mooi staat. Kan weer geweldig worden ingezet in de strijd tegen het terrorisme.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh - dat ook. De VVD top zal helemaal niet erg blij zijn met Verdonk als lijsttrekker. Denk ik.
Hirsi Ali is denk ik niet echt blij met de gang van zaken. Ik denk dat ze liever haar NL-staatsburgerschap heeft. Ze zal zich wel redden, maar ik denk dat ze *iets* te goed weet wat een goed paspoort waard is om het wel te willen afstaan.
Links complot?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:35 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik denk dat zij erg blij is met de gang van zaken .. zeker na de gebeurtenissen van pakweg het laatste halve jaar kan zij als intelligente vrouw en politologe toch wel een inschatting maken wat zo'n verklaring van haar kan betekenen en helemaal als ze dat bij Zembla doet ..quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:23 schreef sigme het volgende:
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:49 schreef OldJeller het volgende:
Complot tegen Verdonk door mensen die alles naar eigen hand willen zetten, hoe ondemocratisch dat ook is. De hele politiek dus eigenlijk, inclusief de VVD e.a. van rechts.
Euh nee dus dat kan niet, lees jij nieuwsberichten wel volledig?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:49 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Links complot?
De mensen die voor een lijsttrekker hebben gestemd binnen de VVD mogen hun stem opnieuw uitbrengen, omdat sommigen de afgelopen dagen wellicht van gedachten verandert zijn.
Als je mensen corrigeert, corrigeer ze dan wel goed. De mensen die schriftelijk hebben gestemd, mogen electronisch corrigeren, als ze dat willen. Andersom niet.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Euh nee dus dat kan niet, lees jij nieuwsberichten wel volledig?
Dat mocht hij zelf uitzoekenquote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:31 schreef gronk het volgende:
[..]
Als je mensen corrigeert, corrigeer ze dan wel goed. De mensen die schriftelijk hebben gestemd, mogen electronisch corrigeren, als ze dat willen. Andersom niet.
Inderdaad, dat zijn de regels.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:31 schreef gronk het volgende:
[..]
Als je mensen corrigeert, corrigeer ze dan wel goed. De mensen die schriftelijk hebben gestemd, mogen electronisch corrigeren, als ze dat willen. Andersom niet.
Wat lul je nou? *moeten* ze dan hun stemmen corrigeren?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:40 schreef Chewie het volgende:
Overigens zeg jij het ook niet goed, het is geen kwestie van "mogen" namelijk. Eigenlijk is het een technisch probleem, stemmen die uitgebracht zijn per tel en internet zijn gelijk verwerkt de schriftelijke niet.
quote:Het partijbestuur reageerde donderdag in het tv-programma NOVA bij monde van oud-voorzitter Bas Eenhoorn. Hij is het met de woordvoerder van Verdonk eens, dat de regel niet is bedoeld om een stem te corrigeren, maar wel om dubbel stemmen te voorkomen. De regel is al lang bekend.
Praktisch
Volgens Eenhoorn is er om praktische redenen voor gekozen dat de poststem vernietigd kan worden en niet de elektronische stem. Eenhoorn "acht de kans dat dit uit de hand loopt heel gering." De leden die per post gestemd hebben, zullen volgens hem de codes die ze nodig hebben om elektronisch te stemmen, waarschijnlijk hebben weggegooid.
Ja precies een loophole, wat is daar zo moeilijk aan? In principe kun je maar 1 keer stemmen maar alleen indien je dit per brief doet heb je de mogelijkheid om op een andere manier nog een keer te stemmen. Best simpel toch? Je doet de brief op de post daarna loop je naar huis om nog een keer te stemmen via tel of internet bij wijze van spreken. Het is me niet helemaal duidelijk geworden hoe ze met de stemmen per post omgaan maar het is vrij aannemelijk dat deze pas na het sluiten van de "stembus" deze gaan verwerken.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:55 schreef gronk het volgende:
[..]
Wat lul je nou? *moeten* ze dan hun stemmen corrigeren?
En wbt het 'technische' probleem: voorzover ik dat uit de media kan opmaken, kun je ook een 'al verwerkte' stem laten corrigeren. Blijkbaar een loophole in de stemprocedure van de VVD.
De hele Nederlandse politiek is gewoon corrupt en zouden allemaal moeten aftreden, behalve Nawijn!!!!!quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:07 schreef gronk het volgende:
[..]
De VVD zit ook in het Linkse Complot!!een!!
![]()
![]()
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Euh nee dus dat kan niet, lees jij nieuwsberichten wel volledig?
Oja, dat klopt. Dat had ik wel gelezen, maar dat stukje over elektronisch en schriftelijk was ik even vergeten, maar nu je het zegt weet ik het weer.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:31 schreef gronk het volgende:
[..]
Doe jij altijd zo dom alsof je de slimste thuis bent?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:09 schreef Chewie het volgende:
Ja precies een loophole, wat is daar zo moeilijk aan?
Ashin Ellian en Leon de Winter schrijven vandaag in de Volkskrant een lang artikel, dat Ayaan hoe dan ook de Nederalndse nationaliteit MOET houden omdat men anders met een ongrondwettige Tweede Kamer zit.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 03:14 schreef moussie het volgende:
[..]
niet te vergeten dat de VVD wist dat zij had gelogen en bewust "een politiek risico" heeft genomen, met als gevolg dat wij evtl met een ongrondwettige 2de kamer zitten .. leuk toch, zo'n regeringspartij![]()
Heb jij overal zo weinig verstand vanquote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:22 schreef gronk het volgende:
[..]
Doe jij altijd zo dom alsof je de slimste thuis bent?![]()
Ik ben het met je eens.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:23 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Ashin Ellian en Leon de Winter schrijven vandaag in de Volkskrant een lang artikel, dat Ayaan hoe dan ook de Nederalndse nationaliteit MOET houden omdat men anders met een ongrondwettige Tweede Kamer zit.
Nu ben ik, anders dan Ellian, geen jurist, maar het lijkt me toch dat hier de argumentie wordt omgedraaid. Volgens mij moet in de kwestie Ayaan gewoon Ayaans geval beoordeeld worden , en kan niet van tevoren worden geroepen, dat vanwege de staatsraison de zaak al duidelijk is zonder beoordeling van het individuele geval.
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:14 schreef OldJeller het volgende:
De hele Nederlandse politiek is gewoon corrupt en zouden allemaal moeten aftreden, behalve Nawijn!!!!!
Verdonk is net een terrorist: 'you're either with us or with the terrorist'. Ik kan me best voorstellen dat de VVD-top daarom niet gelukkig is met haar kandidatuur als lijsttrekker. Risico op splijting van de VVD is levensgroot. Plus dat ze laat zien dat ze veel te veel een eigen koers vaart. Het zou me niets verbazen als Rutte allang heeft doorgenomen met de VVD-top om te mikken op paars 3.quote:Dan quote ik even een aantal mensen:
Van Beek, Halsema e.a.: Waarom nu?
pff .. haar gezicht sprak wel boekdelen bij het intervieuw met Zalm net na de wekelijkse partijbespreking .. men heeft naar buiten toe de gelederen gesloten, mevrouw trekt de nieuwe werkelijkheid aan als een jasje alsof het niks is .. maar als ik haar reactie zo bekijk, de manier waarop zij lacht en haar ogen die alle kanten opschieten terwijl ze de journalist normaal gesproken recht aankijkt ..quote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:30 schreef gronk het volgende:
Verdonk is net een terrorist: 'you're either with us or with the terrorist'. Ik kan me best voorstellen dat de VVD-top daarom niet gelukkig is met haar kandidatuur als lijsttrekker. Risico op splijting van de VVD is levensgroot. Plus dat ze laat zien dat ze veel te veel een eigen koers vaart.
Zalm had ook best moeite met dat toneelstukje, maar da's meer omdat-ie sowieso niet zo'n held is qua acteren. Maar als 't moet dan moet 't.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:39 schreef moussie het volgende:
pff .. haar gezicht sprak wel boekdelen bij het intervieuw met Zalm net na de wekelijkse partijbespreking .. men heeft naar buiten toe de gelederen gesloten, mevrouw trekt de nieuwe werkelijkheid aan als een jasje alsof het niks is .. maar als ik haar reactie zo bekijk, de manier waarop zij lacht en haar ogen die alle kanten opschieten terwijl ze de journalist normaal gesproken recht aankijkt ..
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:14 schreef OldJeller het volgende:
[..]
De hele Nederlandse politiek is gewoon corrupt en zouden allemaal moeten aftreden, behalve Nawijn!!!!!
Ik maakte een grapje.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:59 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Is dat niet die man die tijdens de jaren hiervoor ook niet wist hoe getoetst kon worden op een juiste identiteit en nu een grote mond heeft???
Die zou evenals Verdonk een stapje terug moeten doen.
Net als het hele corrupte zootje dat alleen voor AHM een uitzondering wil maken maar zich stilhoudt als het om anderen gaat.
Beide kanten deugen niet.
Het hele IND en de aansturing ervan heeft al jaren niet gedeugd.
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 15:14 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik maakte een grapje.
Iedereen moet aftreden behalve Verdonk!!! Zij is puur.
Het probleem wat ik hier mee heb is dat het uitgaat van de toepassing van artikel 14 (dus dat we de vraag moeten beantwoorden of Ayaan Nederlandse mag blijven terwijl de crux van de uitspraak van de HR nu juist was dat zij het nooit zou zijn geweest. Pas als de horde van het HR-arrest is genomen kom je toe aan de toetsing van artikel 14 en dan dus pas bij de vraag of het afnemen van het nederlanderschap wel proportioneel is.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 08:47 schreef sigme het volgende:
HiZ, wat vind je hiervan? (Argento, mocht je nog ergens rondzwerven.. wat denk jij ervan?)
[..]
bron: http://www.davidrietveld.nl/pivot/entry.php?id=1002
De juridische discussie heeft zich enigzins hiernaartoe verplaatst: Ayaan Hirsi Ali & Britta Bohlerquote:Op vrijdag 19 mei 2006 15:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het probleem wat ik hier mee heb is dat het uitgaat van de toepassing van artikel 14 (dus dat we de vraag moeten beantwoorden of Ayaan Nederlandse mag blijven terwijl de crux van de uitspraak van de HR nu juist was dat zij het nooit zou zijn geweest. Pas als de horde van het HR-arrest is genomen kom je toe aan de toetsing van artikel 14 en dan dus pas bij de vraag of het afnemen van het nederlanderschap wel proportioneel is.
N... nou, okey.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 15:19 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dat ook een grapje is
![]()
Subtiel doch correct.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 16:00 schreef OldJeller het volgende:
[..]
N... nou, okey.
Maar ze moet wel lijsttrekker worden van de VVD en dan gaat ze een rooskleurige toekomst tegemoet!![]()
![]()
waar haal je de kwalijke persoonsbeschadiging vandaan .. ze hadden die ballonetjes niet door mogen prikken ?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:34 schreef HiZ het volgende:
Volgens mij is Zembla trouwens wel bezig met een zeer kwalijke persoonsbeschadiging van Verdonk. Gisteren was weer journalistiek van een blaartrekkend niveau. Het verbaasde me dat ze Verdonk er de schuld niet van gaven dat het niet altijd mooi weer is in Nederland.
Het was geen simpele opsomming van feiten. Het was een kwaadwillende opsomming van selectief gekozen feiten en voor iedereen die ook maar een beetje kritisch keek was het overduidelijk dat er ook met opzet dingen waren weggelaten. Als je eerst een uitspraak van Verdonk laat zien dat zij bepaalde wetgeving zal invoeren. En dan vertelt dat daar nog niks van is gekomen, maar je wel weglaat dat een minister alleen geen wetten invoert, dan ben je kennelijk bezig met stemmingmaken. Als de Tweede Kamer beraadslaagt betekent dat niet dat de minister automatisch faalt.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:08 schreef moussie het volgende:
[..]
waar haal je de kwalijke persoonsbeschadiging vandaan .. ze hadden die ballonetjes niet door mogen prikken ?
voor de rest was het toch echt niet meer dan een simpele opsomming van feiten, waarom zou dat niet mogen ?
quote:103 Teletekst vr 19 mei
Kabinet beperkt speelruimte Verdonk
` Minister Verdonk mag geen besluiten
meer nemen in de kwestie-Ayaan Hirsi
Ali voordat ze overleg heeft gehad met
premier Balkenende en andere betrokken
ministers.Dat zei Balkenende na afloop
van de ministerraad.In het overleg ging
het er "pittig aan toe".
Volgens de premier heeft Verdonk begin
deze week bij de kwestie-Hirsi Ali te
veel op eigen houtje geopereerd.Het
ontbreekt Verdonk aan teamgeest,vindt
Balkenende.Daarover is tijdens de
ministerraad "nadrukkelijk" gesproken.
Balkenende zei Hirsi Ali,die voor een
andere baan naar de Verenigde Staten
gaat,een Nederlands paspoort te gunnen
Balkenende kan net zo'n procedureneuker zijn als verdonk. Het zou me niets verbazen als 't 'm werkelijk worst is of Hirsch Ali nou wel of geen paspoort krijgt, maar dat-ie 't gelazer met verdonk goed zat is en haar bij deze voor een voldongen feit plaatst-- net zoals ze dat zelf heeft gedaan.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:06 schreef Ericr het volgende:
Gunnen? Wat een bullshit, creeer lekker een rechtsongelijkheid omdat het om een collega gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |