abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 mei 2006 @ 13:44:35 #1
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37914623
In Van Gereformeerd naar Evangelisch. Trend? of jeugddwaling? werd op het laatst vrij heftig gediscussieerd, maar on-topic was het eigenlijk niet meer helemaal. Hier kan nu wel doorgediscussieerd worden, en nog on-topic ook.
  woensdag 17 mei 2006 @ 13:48:02 #2
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37914742
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:15 schreef Megs het volgende:

[..]

als mijn zoon dit later tegen me zegt dan zeg ik tegen hem 'lieverd, een moeder wil zijn zoon het beste geven wat er is, of het nu materieel is of immaterieel. Ik wilde jou alles geven wat ik met God had. Vertrouwen in Hem, een Vriend, een Leider. En door de doop liet God jou zien dat jij bij het verbond hoort en Hij er voor jou was en nogsteeds is. Maar nu jij kiest om zonder Hem verder te gaan is dat jouw keuze...'
Je gaat er hierbij wel vanuit dat iets persoonlijks op iedereen te projecteren is. Zou je je kunnen voorstellen dat je kind bijvoorbeeld de islam aanhangt, en hierbij exact hetzelfde ervaart als jij bij het christelijk geloof?
pi_37914955
Ouders die kinderen een geloof opdringen (paplepel) moeten uit de ouderlijke macht ontzet worden. De keuze van wel of niet geloven is niet aan een kind, volwassenen hebben daar al de grootste moeite mee.
"er zijn er met talent, maar de meeste doen het zonder"
pi_37915103
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 13:54 schreef bellingerII het volgende:
Ouders die kinderen een geloof opdringen (paplepel) moeten uit de ouderlijke macht ontzet worden. De keuze van wel of niet geloven is niet aan een kind, volwassenen hebben daar al de grootste moeite mee.
Precies, die keuze kun je niet overlaten aan een kind. Daarom maken volwassenen de keuze om hun kind op te voeden in geloof of niet. Het kind kan later kiezen. Ik kies ervoor mijn kind Christelijk op te voeden, om me daarom uit mijn ouderlijke macht te ontzetten is onzin. Voor mijn motivatie verwijs ik je door naar het oude topic (pagina 6)
pi_37915123
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 13:54 schreef bellingerII het volgende:
en om welke geloven gaat het in dit geval ?
pi_37915219
Kom nou je bent toch vrij je kind op te voeden zoals je wilt? Als jij vanuit de christelijke geloofsovertuiging leeft, dan voed jij je kind ook zo op. Dat is namelijk precies hetzelfde als je kind opvoeden met het idee dat er geen god zou zijn. Dat mag dan net zo goed niet. (atheïsme is ook een geloof)
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:03:27 #7
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_37915220
Ieder groot geloof dat tegenwoordig bestaat moet het hebben van indoctrinatie van de kinderen. Dit is gewoon logisch aangezien anders een ander geloof die wel indoctrinatie heeft een groot voordeel heeft.
Het grote idee van het geloof wordt dan effectief verspreid.
Zyggie.
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:04:23 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37915258
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 10:51 schreef The_Fox84 het volgende:

Kinderen zijn later oud genoeg om keuzes te maken, ik kies voor die tijd voor Christelijke opvoeding, jij voor een vrije opvoeding.
Kan een kind als volwassene nog eerlijk kiezen wanneer het al die tijd is gehersenspoeld met een bepaald geloof?

Hoe zou je het overigens ervaren wanneer je kind een ander geloof aan gaat hangen. Hoe zul je dit naar je kind brengen?
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:05:16 #9
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37915293
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:03 schreef zatoichi het volgende:
Kom nou je bent toch vrij je kind op te voeden zoals je wilt? Als jij vanuit de christelijke geloofsovertuiging leeft, dan voed jij je kind ook zo op. Dat is namelijk precies hetzelfde als je kind opvoeden met het idee dat er geen god zou zijn. Dat mag dan net zo goed niet. (atheïsme is ook een geloof)
Dat je je kind niet leert dat God er is, betekent nog niet dat je je kind leert dat God er niet is.
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:06:47 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37915322
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:03 schreef Zyggie het volgende:
Ieder groot geloof dat tegenwoordig bestaat moet het hebben van indoctrinatie van de kinderen. Dit is gewoon logisch aangezien anders een ander geloof die wel indoctrinatie heeft een groot voordeel heeft.
Hier zit inderdaad wel iets denk ik.. Wanneer je bij wijze van spreken pas over geloof zou beginnen wanneer iemand volwassen is, zou iemand veel meer in staat zijn het helemaal blanco te bekijken, en zou er veel meer diversiteit ontstaan in geloven dan nu het geval is..

Denk ik.
pi_37915675
Ik vind indoctrinatie altijd negatief klinken en de term wordt ook altijd gebezigd door iemand die andere mensen hun kinderen een opvoeding zien geven die niet in zijn/haar straatje past.

Natuurlijk kun je je afvragen of een kind nog echt vrij is een keuze te maken als hij altijd een bepaalde opvoeding heeft gehad, maar dat heb je bij ELKE opvoeding.

Voed ik mijn kind Christelijk op, dan is hij geneigd het Christelijke gedachtengoed aan te hangen en zal hij minder snel naar atheïsme neigen. Is een kind 'vrij' opgevoed, dan zal hij zelf eerder het vrije kiezen dan bijvoorbeeld het Christendom, omdat hij vindt dat daar weinig keuze /vrijheid is. Dan kan ik als Christen ook wel zeggen dat dat kind geindoctrineerd is (alles moet maar vrijheid blijheid zijn)
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:20:54 #12
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_37915711
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:03 schreef Zyggie het volgende:
niet om een kant te kiezen of zo, maar alles wat je een kind leert is in zekere zin indoctrinatie. Bijvoorbeeld moet een gezin met een Engelse vader en Nederlandse moeder het kind Nederlands opvoeden omdat dat gewenst is of zouden ze dit kind Engels moeten opvoeden omdat ze het zo willen? (beetje aparte vergelijking, maar denk dat er zeker wel gezinnen zijn waar 1 van de beide ouders gelooft en er zo'n discussie speelt)
The more debt, the better
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:24:00 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37915808
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:19 schreef The_Fox84 het volgende:

Natuurlijk kun je je afvragen of een kind nog echt vrij is een keuze te maken als hij altijd een bepaalde opvoeding heeft gehad, maar dat heb je bij ELKE opvoeding.
Een opvoeding waarin alle mogelijkheden worden open gelaten, of waarin in ieder geval goed duidelijk gemaakt wordt dat iets slechts een keuze is van de ouders, en niet "de waarheid" verbetert denk ik wel het vermogen om alle mogelijkheden eerlijk te vergelijken.
quote:
Voed ik mijn kind Christelijk op, dan is hij geneigd het Christelijke gedachtengoed aan te hangen en zal hij minder snel naar atheïsme neigen. Is een kind 'vrij' opgevoed, dan zal hij zelf eerder het vrije kiezen dan bijvoorbeeld het Christendom, omdat hij vindt dat daar weinig keuze /vrijheid is. Dan kan ik als Christen ook wel zeggen dat dat kind geindoctrineerd is (alles moet maar vrijheid blijheid zijn)
Als ik deze logica zou volgen zou iedereen die 'vrij' opgevoed wordt naar anarchisme neigen, en volgens mij komt dat niet significant vaak voor bij 'vrij' opgevoeden.. Ook zou hieruit volgen dat iemand een geloof *kiest* dit doet op basis van rituelen, en niet op inhoud?
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:25:21 #14
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_37915849
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als ik deze logica zou volgen zou iedereen die 'vrij' opgevoed wordt naar anarchisme neigen, en volgens mij komt dat niet significant vaak voor bij 'vrij' opgevoeden.. Ook zou hieruit volgen dat iemand een geloof *kiest* dit doet op basis van rituelen, en niet op inhoud?
Ja er wordt geinsinueerd dat een gebrek aan geloof meteen ook andere normen en waarden inhoudt. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Zyggie.
pi_37915932
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:20 schreef flyguy het volgende:

[..]

niet om een kant te kiezen of zo, maar alles wat je een kind leert is in zekere zin indoctrinatie. Bijvoorbeeld moet een gezin met een Engelse vader en Nederlandse moeder het kind Nederlands opvoeden omdat dat gewenst is of zouden ze dit kind Engels moeten opvoeden omdat ze het zo willen? (beetje aparte vergelijking, maar denk dat er zeker wel gezinnen zijn waar 1 van de beide ouders gelooft en er zo'n discussie speelt)
Ja dat
Als ik mijn kinderen niet Christelijk zou opvoeden, zouden mijn kinderen dan wel een eerlijke keuze hebben?
Of moet je ze vanaf hun derde jaar alles vertellen wat mogelijk is en dan achteruit zitten met de armen over elkaar?
Ik ben zelf christelijk opgevoed en ben daar heel erg blij mee
Als je kinderen zelf tot de conclusie komen dat ze geloven onzin vinden, dan zijn ze daar vrij in, maar ik ga ze wel christelijk opvoeden. Ik zou trouwens ook niet anders kunnen, geloof is namelijk de nummer één in mijn leven. Als ik mijn kinderen niet christelijk zou opvoeden zou ik zelf heel hypocriet bezig zijn en ze nooit mijn mening over iets eerlijk kunnen vertellen.
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:34:28 #16
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_37916164
Ik vind trouwens wel dat elk kind van zijn ouders OBJECTIEVE KENNIS over de geloven mee moet krijgen. Geloof speelt namelijk zo'n enorme rol in de wereld dat je ze het wel moet leren. Ik bedoel sommigen weten niet eens wie Mohammed was of Boedha, weer anderen halen de Bijbelse God met Jezus door de war dus ja dat vind ik echt schandalig...
pi_37916191
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een opvoeding waarin alle mogelijkheden worden open gelaten, of waarin in ieder geval goed duidelijk gemaakt wordt dat iets slechts een keuze is van de ouders, en niet "de waarheid" verbetert denk ik wel het vermogen om alle mogelijkheden eerlijk te vergelijken.
[..]

Zo bedoelde ik dat niet hoor . Vervang vrij maar door atheïstisch dan. Maar een kind kan je nooit neutraal opvoeden. Je kan als atheïst wel zeggen: je mag kiezen tussen atheïsme of geloven in een God. Maar dat kind is ook niet gek en ziet dat je zelf nooit naar een kerk gaat en atheïst bent. Je kan dan wel zeggen dat je je kind de keus hebt gegeven, maar is het echt eerlijk en neutraal? Neutraal opvoeden bestaat gewoon niet.
(disclaimer: dit is slechts als voorbeeld bedoeld he)
pi_37916322
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:00 schreef The_Fox84 het volgende:

[..]

Precies, die keuze kun je niet overlaten aan een kind. Daarom maken volwassenen de keuze om hun kind op te voeden in geloof of niet. Het kind kan later kiezen. Ik kies ervoor mijn kind Christelijk op te voeden, om me daarom uit mijn ouderlijke macht te ontzetten is onzin. Voor mijn motivatie verwijs ik je door naar het oude topic (pagina 6)
Ik ga er niet eens naar kijken en ja je zou uit de ouderlijke macht onzet moeten worden. Het moet afgelopen zijn kinderen dingen op te dringen die volwassenen niet eens goed kunnen plaatsen. Geestelijke mishandeling is het. Probeer een kind eerst maar eens de dingen die hij / zij kan zien, horen, voelen, ruiken te laten begrijpen en vooral respecteren voordat je bij ze aankomt met geneuzel als barmitswah, dopen of hoe heet die onzin allemaal. Respect voor alles wat leeft, ook kinderen!!!
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:40:30 #19
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37916363
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:03 schreef zatoichi het volgende:
ik zou niet eens anders kunnen.
bellinger heeft niet zo lang over dit onderwerp nagedacht, want anders zou hij tot de conclusie komen dat IEDEREEN zijn kind met een levensvisie opvoed, want dat BEN je. dat geef je door, impliciet danwel expliciet. daar hoort het wel of niet geloven in God ook bij. je voedt je kind net zo 'bevooroordeeld' op als je niet in God gelooft.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_37916382
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:27 schreef freecell het volgende:

[..]

Ja dat
Als ik mijn kinderen niet Christelijk zou opvoeden, zouden mijn kinderen dan wel een eerlijke keuze hebben?
Of moet je ze vanaf hun derde jaar alles vertellen wat mogelijk is en dan achteruit zitten met de armen over elkaar?
Ik ben zelf christelijk opgevoed en ben daar heel erg blij mee
Als je kinderen zelf tot de conclusie komen dat ze geloven onzin vinden, dan zijn ze daar vrij in, maar ik ga ze wel christelijk opvoeden. Ik zou trouwens ook niet anders kunnen, geloof is namelijk de nummer één in mijn leven. Als ik mijn kinderen niet christelijk zou opvoeden zou ik zelf heel hypocriet bezig zijn en ze nooit mijn mening over iets eerlijk kunnen vertellen.

Geef je kinderen dan tenminste een eerlijke kans ......
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:42:07 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37916421
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:35 schreef The_Fox84 het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik dat niet hoor . Vervang vrij maar door atheïstisch dan. Maar een kind kan je nooit neutraal opvoeden. Je kan als atheïst wel zeggen: je mag kiezen tussen atheïsme of geloven in een God. Maar dat kind is ook niet gek en ziet dat je zelf nooit naar een kerk gaat en atheïst bent. Je kan dan wel zeggen dat je je kind de keus hebt gegeven, maar is het echt eerlijk en neutraal? Neutraal opvoeden bestaat gewoon niet.
(disclaimer: dit is slechts als voorbeeld bedoeld he)
Je kind merkt inderdaad denk ik wel wat je zelf aanhangt, maar aan de andere kant kan een kind duidelijk gemaakt worden dat dat jouw persoonlijke keuze is, en je kind zelf kan onderzoeken. Zoals een poster boven mij ook al opmerkt, het zou goed zijn wanneer kinderen over allerlei geloven geleerd wordt wat ze inhouden.
pi_37916424
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:40 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

ik zou niet eens anders kunnen.
bellinger heeft niet zo lang over dit onderwerp nagedacht, want anders zou hij tot de conclusie komen dat IEDEREEN zijn kind met een levensvisie opvoed, want dat BEN je. dat geef je door, impliciet danwel expliciet. daar hoort het wel of niet geloven in God ook bij. je voedt je kind net zo 'bevooroordeeld' op als je niet in God gelooft.
Onzin, ik voed m'n kinderen op met niets anders dan respect, voor hen, voor anderen, voor alles wat leeft. Meer heeft het niet nodig.
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:43:09 #23
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37916450
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:34 schreef flyguy het volgende:
Ik vind trouwens wel dat elk kind van zijn ouders OBJECTIEVE KENNIS over de geloven mee moet krijgen. Geloof speelt namelijk zo'n enorme rol in de wereld dat je ze het wel moet leren. Ik bedoel sommigen weten niet eens wie Mohammed was of Boedha, weer anderen halen de Bijbelse God met Jezus door de war dus ja dat vind ik echt schandalig...
ik denk dat Kant prima heeft aangetoond dat objectieve kennis over zaken niet bestaat, je hebt namelijk altijd te maken met een object (religie) en een subject (ouder/kind).
maar ik ben het absoluut wel eens met je gedachte, hoor. ik denk dat niemand het hiermee oneens is.
overigens is Jezus onderdeel van de bijbelse GOd (= vader, zoon, heilige geest).
?Porque no te calles?
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:44:46 #24
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_37916510
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:42 schreef bellingerII het volgende:

[..]

Onzin, ik voed m'n kinderen op met niets anders dan respect, voor hen, voor anderen, voor alles wat leeft. Meer heeft het niet nodig.
Als je andermans levensovertuigingen zoals hierboven afkraakt dan spreek je jezelf nogal tegen...
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:45:24 #25
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37916532
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:04 schreef Alicey het volgende:

[..]

Kan een kind als volwassene nog eerlijk kiezen wanneer het al die tijd is gehersenspoeld met een bepaald geloof?

Hoe zou je het overigens ervaren wanneer je kind een ander geloof aan gaat hangen. Hoe zul je dit naar je kind brengen?
elk kind word gehersenspoeld. daarom zeggen seculier humanistisch Nederlandse allemaal hetzelfde over geloof (geloof me, ik hoor dezelfde meningen over and over again, dat is geen toeval), dat is samenleving-eigen.
wat is nou serieus de kans dat iemand die nooit met God is opgevoed en altijd de mening is ingeprent dat God is bedacht door mensen en dat het een bron van moraal is, ooit in de levende God gaat geloven?? nihil. hoe is dat anders?
?Porque no te calles?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')