abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37889755
Nu snap ik er al helemaal geen hout meer van, na de verwarring tussen D-Sub en DVI, hebben ze weer een nieuwe term bedacht: DVI-D.

Kan iemand me in een notedop de verschillen en voor- en nadelen uitleggen tussen deze 3 grappenmakers? En in hoeverre zijn de compatible met elkaar, zowel met als zonder converters?

En die dotpitch, waar is dat goed voor? Hoe hoger, hoe beter toch?

edit: dit gaat over TFT-schermen.

edit: DIV = DVI inderdaad.

[ Bericht 9% gewijzigd door pberends op 16-05-2006 20:51:05 ]
pi_37890500
Sub-D of D-Sub is een type connector. Een seriele poort, parallele poort en je VGA-aansluiting zijn allemaal D-Sub.

Maar ik neem aan dat je de gewone VGA aansluiting op je videokaart bedoeld, en dat is een analoge aansluiting. Deze is het beste voor CRT schermen.

DIV zegt mij helemaal niets en ik denk dat je DVI bedoelt. DVI komt in 3 typen: DVI-A (Analoog), DVI-D (Digitaal) en DVI-I.
DVI-A is feitenlijk niets anders dan een gewone VGA-aansluiting, maar dan met een DVI-connector in plaats van een D-sub.
DVI-D is de digitale tegenhanger, speciaal voor TFT-schermen. Zodat je niet van digitaal via analoog naar digitaal hoeft te gaan maar dat het signaal digitaal kan blijven.
DVI-I is de combinatie van DVI-A en DVI-D. Het is dus een aansluiting waar je naar keuze een DVI-A of een DVI-D stekker in kunt prikken.

Aangezien de meeste videokaarten nu voorzien zijn van een DVI-I aansluiting, ben je vrij om er een CRT met DVI-A op aan te sluiten, of om je toevlucht te nemen tot een TFT met DVI-I. Mocht je beeldscherm nog een sub-D stekker hebben, dan kun je een omzettertje kopen van DVI-A naar D-Sub.

Dan de dotpitch, daar is het hoe kleiner hoe beter. Dotpitch geeft de grootte van de beeldpunten aan.
Don't hurry, be crappy!
pi_37890986
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:21 schreef pberends het volgende:
Nu snap ik er al helemaal geen hout meer van, na de verwarring tussen D-Sub en DIV, hebben ze weer een nieuwe term bedacht: DIV-D.

Kan iemand me in een notedop de verschillen en voor- en nadelen uitleggen tussen deze 3 grappenmakers? En in hoeverre zijn de compatible met elkaar, zowel met als zonder converters?

En die dotpitch, waar is dat goed voor? Hoe hoger, hoe beter toch?
Je bedoelt DVI (Digital Video interface), je ietsje meer verdiepen in de terminologie om te beginnen kan geen kwaad. DVI-D transporteert alleen digitale signalen, DVI-I kan ook analoge videosignalen transporteren. Daarnaast onnderscheiden we ook nog single link en dual link (voor hogere bandbreedtes en daarmee hogere resoluties). Al deze termen bestaan overigens al jaren, zolang als de DVI specificatie bestaat.

Dotpitch is weer heel iets anders, dat is de (hart)afstand tussen twee (horizontaal of verticaal) aangrenzende pixels. Deze afstand moet liefst zo klein mogelijk zijn voor een gedetailleerd beeld zonder zichtbaar raster (op normale kijkafstand). Maar in de praktijk is de dotpitch bij de meeste TFT schermen van een bepaalde grootte precies hetzelfde om de eenvoudige reden dat de (native) resolutie hetzelfde is. Zo hebben de momenteel gangbare 17 inch schermen meestal een resolutie van 1280 x 1024. Je kunt dan zo narekenen dat de dotpitch van zo'n scherm ongeveer 0.263 mm bedraagt.
pi_37891032
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:41 schreef RiDo78 het volgende:
Sub-D of D-Sub is een type connector. Een seriele poort, parallele poort en je VGA-aansluiting zijn allemaal D-Sub.

Maar ik neem aan dat je de gewone VGA aansluiting op je videokaart bedoeld, en dat is een analoge aansluiting. Deze is het beste voor CRT schermen.

DIV zegt mij helemaal niets en ik denk dat je DVI bedoelt. DVI komt in 3 typen: DVI-A (Analoog), DVI-D (Digitaal) en DVI-I.
DVI-A is feitenlijk niets anders dan een gewone VGA-aansluiting, maar dan met een DVI-connector in plaats van een D-sub.
DVI-D is de digitale tegenhanger, speciaal voor TFT-schermen. Zodat je niet van digitaal via analoog naar digitaal hoeft te gaan maar dat het signaal digitaal kan blijven.
DVI-I is de combinatie van DVI-A en DVI-D. Het is dus een aansluiting waar je naar keuze een DVI-A of een DVI-D stekker in kunt prikken.

Aangezien de meeste videokaarten nu voorzien zijn van een DVI-I aansluiting, ben je vrij om er een CRT met DVI-A op aan te sluiten, of om je toevlucht te nemen tot een TFT met DVI-I. Mocht je beeldscherm nog een sub-D stekker hebben, dan kun je een omzettertje kopen van DVI-A naar D-Sub.

Dan de dotpitch, daar is het hoe kleiner hoe beter. Dotpitch geeft de grootte van de beeldpunten aan.
Ah, bedankt voor de info. Ik zag een leuk grafiekje:

Leuk, nu snapt de consument er helemaal geen bal meer van!

Wat is het verschil in beeldkwaliteit tussen de verschillende dvi's en dsub?
pi_37891338
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:53 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je bedoelt DVI (Digital Video interface), je ietsje meer verdiepen in de terminologie om te beginnen kan geen kwaad. DVI-D transporteert alleen digitale signalen, DVI-I kan ook analoge videosignalen transporteren. Daarnaast onnderscheiden we ook nog single link en dual link (voor hogere bandbreedtes en daarmee hogere resoluties). Al deze termen bestaan overigens al jaren, zolang als de DVI specificatie bestaat.

Dotpitch is weer heel iets anders, dat is de (hart)afstand tussen twee (horizontaal of verticaal) aangrenzende pixels. Deze afstand moet liefst zo klein mogelijk zijn voor een gedetailleerd beeld zonder zichtbaar raster (op normale kijkafstand). Maar in de praktijk is de dotpitch bij de meeste TFT schermen van een bepaalde grootte precies hetzelfde om de eenvoudige reden dat de (native) resolutie hetzelfde is. Zo hebben de momenteel gangbare 17 inch schermen meestal een resolutie van 1280 x 1024. Je kunt dan zo narekenen dat de dotpitch van zo'n scherm ongeveer 0.263 mm bedraagt.
Hmm... ik heb een Geforce Ti4400, met zowel een dsub aansluiting als DVI, kan daar een TFT monitor met DVI-D op? Maar op een DVI-D-monitor kan je verder geen convertor meer doen?
pi_37891589
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:54 schreef pberends het volgende:

[..]

Ah, bedankt voor de info. Ik zag een leuk grafiekje:

[afbeelding]

Hier is toch echt niets moeilijks aan, het klopt toch allemaal met wat hierboven is gezegd. Alleen die DFP kun je vergeten, die 'standaard' heeft het nooit gehaald.
quote:
Er is in principe geen kwaliteitsverschil tussen de verschillende DVI varianten, mits deze correct functioneren. Bij een TFT scherm dat zowel over een D-Sub als een DVI aansluiting beschikt levert DVI altijd betere kwaliteit (scherper, gegarandeerd storingsvrij en zo stabiel als een huis). Dat komt heel eenvoudig doordat bij analoge aansluiting van een TFT scherm het digitale videosignaal eerst door de grafische kaart naar analoog wordt vertaald, en het TFT scherm het weer terug vertaalt naar digitaal. Dat is natuurlijk onzinnig, deze twee vertaalslagen (die beide enig kwaliteitsverlies geven) zijn geheel overbodig als je het digitale videosignaal uit de computer als zodanig naar het TFT scherm transporteert. En dat is precies wat je met DVI kunt doen.
pi_37892061
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:54 schreef pberends het volgende:
<knip>

Simpel:
- VGA is verouderd en is vervangen door DVI-A
- DVI-I is de standaardaansluiting op je videokaart. Daar kun je naar keuze een DVI-A of een DVI-D beeldscherm op aansluiten.
- DFP is gewoon een mislukte standaard en kun je helemaal vergeten.

Dus in een ideale situatie heb je geen VGA of DFP en alleen DVI. Je hoeft dan als consument geen bal verstand te hebben, de stekker past of hij past niet. Simpel.
Don't hurry, be crappy!
pi_37893168
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 21:17 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Simpel:
- DVI-I is de standaardaansluiting op je videokaart. Daar kun je naar keuze een DVI-A of een DVI-D beeldscherm op aansluiten.

Dus in een ideale situatie heb je geen VGA of DFP en alleen DVI. Je hoeft dan als consument geen bal verstand te hebben, de stekker past of hij past niet. Simpel.
Mooi, dus als je zo'n wittige DVI aansluiting op je videokaart hebt past daar elke DVI-kabel op?

En welke monitor is het beste, met DVI-A of DVI-D kabel?
pi_37894348
De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting heh....

Dus als je een hele goede analoge (DVI-A) monitor gaat vergelijken met een el-cheapo digitale (DVI-D) dan is die met DVI-A natuurlijk beter.

Je kunt niet zeggen welke van de twee beter is, zeker omdat het ook nog eens een kwestie van smaak is. Er zijn mensen die zweren bij hun analoge CRT-scherm. Vooral voor gamers is een CRT beter en sneller. Al worden de TFT's ook steeds sneller en sneller.
Don't hurry, be crappy!
pi_38023313
Nog 1 vraag:

Stel je hebt een monitor met DIV-D, en je zoekt er nog een videokaart bij, kan je dan beter een videokaart met DVI-I nemen of DVI-D? Of maakt dat echt helemaal niets uit?
pi_38023364
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 21:17 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Simpel:

En nog bedankt voor deze geniale reactie .
pi_38039365
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 18:55 schreef pberends het volgende:
Nog 1 vraag:

Stel je hebt een monitor met DIV-D, en je zoekt er nog een videokaart bij, kan je dan beter een videokaart met DVI-I nemen of DVI-D? Of maakt dat echt helemaal niets uit?
Als jij een DVI-D videokaart vind, dan vind ik dat knap. Maar mocht je een vinden, dan maakt het niet uit.
DVI-I is gewoon een combinatie van DVI-A en DVI-D. Een beeldscherm mag dan zelf kiezen welke van de 2 signalen hij gebruikt. Dus zal een DVI-D beelscherm de DVI-A signalen van de DVI-I aansluiting negeren (of beter, die zullen nieteens in zijn stekker terug te vinden zijn).
Don't hurry, be crappy!
pi_38040240
quote:
Op zondag 21 mei 2006 09:21 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Als jij een DVI-D videokaart vind, dan vind ik dat knap. Maar mocht je een vinden, dan maakt het niet uit.
DVI-I is gewoon een combinatie van DVI-A en DVI-D. Een beeldscherm mag dan zelf kiezen welke van de 2 signalen hij gebruikt. Dus zal een DVI-D beelscherm de DVI-A signalen van de DVI-I aansluiting negeren (of beter, die zullen nieteens in zijn stekker terug te vinden zijn).
Die zijn er genoeg, van ATi geloof ik. Maar wordt de videokaart niet slomer als ie ook het analoge gedeelte van de DVI moet doorgeven?
pi_38043853
Nee, want dat is een afzonderlijke chip
pi_38044421
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:31 schreef Giem het volgende:
Nee, want dat is een afzonderlijke chip
Ah, thanks.
pi_38044510
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:55 schreef pberends het volgende:

[..]

Ah, thanks.
En die word er door de kaartbouwer op geplakt.. en daarmee ook de qualitijd bepaald.. dus als je dvi op je monitor heb zitten altijd daarop aansluiten en niet de sub-D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')