Ik weet dat ik hier eigenlijk niet 'thuishoor' , maar aangezien jullie allemaal kleuterexperts
![]()
zijn had ik een vraagje over het kleuterzoontje (4 jaar) van een vriendin van mij.
Ze vertelt mij vaak verhalen over hoe hij zich weer eens slecht gedragen heeft (dat is al heel lang, sinds zijn tweede eigenlijk) en ik vind het nogal abnormaal en eigenlijk schrik ik er ontzettend van elke keer.
Voorbeelden:
- hij smeerde toen hij 2 was al poep aan de muur
- hij is nu sinds een paar maanden 'zindelijk', maar poepte een tijdje in de hoek van zijn kamer (en plaste daar ook) toen hij een eigen kamer had en het kon hem niets schelen
- gisteravond klom hij in het bedje van zijn kleine zusje en kleedde zichzelf en haar uit, plaste in bed en smeerde poep uit zijn luier (tja, anders poept hij in de hoek van de kamer) aan zijn zusje...
- zodra zijn moeder de kamer uit is gaat hij dingen kapot maken
- hij heeft gaten in de muur gemaakt
- hij heeft de gordijnen eraf getrokken in zijn kamer
- hij heeft behang van de muren getrokken
en dat is nog niet eens alles...
Ik snap dat het plaatje zo lang niet compleet is, maar ik maak me er echt zorgen over, het is abnormaal gedrag en ik zou m'n vriendin graag advies geven maar ik ben bang dat er professionele hulp nodig is. Denken jullie dat ook?
En herkent iemand dit? (kan me niet voorstellen in deze mate, maar misschien in iets mindere mate?)