abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 mei 2006 @ 16:41:05 #101
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38374834
lekker dan. ik denk dat ik maar een half jaartje niet meer naar de beurs kijk. al heb ik wat kanttekeningen bij je eerdere stuk(ken) selang, stapelen de negatieve factoren zich op, geen zweet, maar van dit soort dingen wordt een mens niet blij.
  dinsdag 30 mei 2006 @ 16:45:09 #102
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_38375013
quote:
consumentenvertrouwen vs daalt minder sterk dan verwacht

30 mei 2006, 16:04 uur

amsterdam (dow jones)--het amerikaanse consumentenvertrouwen is in mei gedaald, maar minder hard dan vooraf werd aangenomen. de index zakte van 109,8 in april tot 103,2 in mei, aldus cijfers van onderzoeksinstituut conference board.

het vertrouwen is daarmee hoger dan verwacht. vooraf geraadpleegde economen rekenden op een niveau van 100,0.

de deelindex die de mening van de amerikaanse consument over de huidige situatie weergeeft daalde van 136,2 tot 132,5. de verwachtingsindex daalde van 92,3 tot 83,7. met deze laatste deelindex wordt de verwachting weergegeven voor de komende zes maanden.

de conference board geldt als een onafhankelijk non-profit onderzoeksinstituut dat indices berekent voor het amerikaanse ministerie van handel. voor de berekening van het consumentenvertrouwen benadert de conference board 5000 huishoudens. de universiteit van michigan, dat ook maandelijks cijfers over het consumentenvertrouwen naar buiten brengt, benadert 300 huishoudens voor de berekening van het cijfer.

het consumentenvertrouwen geldt als een belangrijke barometer voor de consumentenbestedingen die goed zijn voor tweederde van de omvang van de amerikaanse economie.
er is dus ook wel degelijk goed nieuws.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 30 mei 2006 @ 22:38:20 #103
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_38390781
consumer confidence zegt niets..
Overal verstand van.
  woensdag 31 mei 2006 @ 05:53:08 #104
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_38397838
quote:
op dinsdag 30 mei 2006 16:41 schreef el. het volgende:
maar van dit soort dingen wordt een mens niet blij.
maar jij hoort juist blij te zijn!
voor een lange termijn belegger is het juist gunstig als de koersen dalen, zolang de lange termijn vooruitzichten van de bedrijven waarin je belegt maar goed blijven. en aan de lange termijn vooruitzichten is het laatste half jaar niets veranderd.

je hebt nog steeds dezelfde aandelen, de 'echte' waarde daarvan (bepaald door de 'earnings power') is nog steeds hetzelfde. maar je profiteert wel van:
1. lagere vermogensbelasting
2. de mogelijkheid om nieuw geld (salaris, dividend inkomsten,...) tegen gunstiger voorwaarden te (her)beleggen.

vooral dat laatste punt moet je niet onderschatten. hoe dieper de dip en hoe langer die duurt, des te meer aandelen kun je met hetzelfde geld verwerven en deste beter de inkomstengroei op lange termijn.
vergeet niet dat de opbrengst van een aandelen belegging op zeer lange termijn nooit meer kan zijn de som van alle door het bedrijf gemaakte winsten. het is dus zaak om met hetzelfde geld zoveel mogelijk aandelen te verwerven. en hoe dieper en langer een dip is, deste meer aandelen kun je met hetzelfde geld kopen.
Babyvet roeleert !
  woensdag 31 mei 2006 @ 16:01:55 #105
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38412987
wat betreft mijn lt visie ben ik ook niet ongelukkig, maar punt 2 gaat voor mij niet op, ik zit er max in en heb geen cash over. het is meer de gedachte dat ik door mijn starre lt planning altijd blijf zitten. begrijp me niet verkeerd, ik heb nu precies allemaal aandelen waar ik blij mee ben, de rommel is eruit en ik zie het ook niet somber in. alleen op dagen zoals de afgelopen weken kijk je achteraf en dan denk je, als ik toen was uitgestapt en nu weer was ingestapt, dan had ik ¤'s.

het is gewoon puur dat achteraf verhaal wat me niet bevalt. ik moet erbij zeggen dat ik me vandaag realiseerde dat ik inmiddels allang weer was ingestapt, ik had nooit het volle pond gepakt. maar je kent het verhaal, ik denk dat elke belegger dat heeft, achteraf had je liever dit en dat .... ik moet ook niet zeiken ik weet het.
.
  woensdag 31 mei 2006 @ 16:07:14 #106
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38413216
enige hoop is dat ahold ook gewoon weer dividend gaat uitkeren. qua koers zit ik prima, maar als 'stilzitter' heb je er graag wat dividend bij. desondanks denk ik dat dit nogsteeds een tof aandeel is om te hebben, niet voor de komende paar maanden, meer voor lt dus ook. en ze kunnen er nog altijd uit, ik heb ze gekocht om een ritje te maken naar een koersdoel wat ik allang heb gehaald (deels gecashed destijds). het is gewoon dat ik er nog heil in zie, daarom heb ik ze nog. en nee selang, ik had ze niet op de bodem.
  woensdag 31 mei 2006 @ 16:22:00 #107
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38413840
ahold is natuurlijk ook leuk als speculatie dat het bedrijf wordt opgebroken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 mei 2006 @ 16:37:20 #108
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38414446
quote:
op woensdag 31 mei 2006 16:01 schreef el. het volgende:
wat betreft mijn lt visie ben ik ook niet ongelukkig, maar punt 2 gaat voor mij niet op, ik zit er max in en heb geen cash over.
maar als we de komende 1-2 jaar gaan dalen of op een lager niveau stabiliseren dan neem ik aan dat je wel nieuw geld binnenkrijgt om te investeren. een scenario met lagere koersen is dan gunstiger. hoe langer de markt 'laag' blijft hoe beter.
quote:
het is meer de gedachte dat ik door mijn starre lt planning altijd blijf zitten. begrijp me niet verkeerd, ik heb nu precies allemaal aandelen waar ik blij mee ben, de rommel is eruit en ik zie het ook niet somber in. alleen op dagen zoals de afgelopen weken kijk je achteraf en dan denk je, als ik toen was uitgestapt en nu weer was ingestapt, dan had ik ¤'s.
blijven zitten is een verstandige strategie voor lt, want je kunt de markt toch nauwelijks timen. ikzelf ga het voor mijn instappunt nog één keer proberen om relatief laag in te stappen en daarna verkoop ik in principe ook niet meer. hooguit eens in de paar jaar een beetje schuiven.
ik heb geen haast (gezien de marktomstandigheden). het komende jaar ga ik eens rustig mijn verlanglijstje afmaken.
Mijn reisverslagen
  woensdag 31 mei 2006 @ 19:02:36 #109
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38419355
quote:
op woensdag 31 mei 2006 16:22 schreef selang het volgende:
ahold is natuurlijk ook leuk als speculatie dat het bedrijf wordt opgebroken.
dat is de voornaamste reden dat ik ze nog even hou. er komt iets uitrollen vroeg of laat, of de us tak gaat er (deels) uit, of een overname, of schuitema wordt helemaal overgenomen. de eerste staat me het meest aan, ben ik gelijk van dat dollar risico af, wat dat aangaat, hoe eerder hoe beter.
quote:
op woensdag 31 mei 2006 16:37 schreef selang het volgende:
maar als we de komende 1-2 jaar gaan dalen of op een lager niveau stabiliseren dan neem ik aan dat je wel nieuw geld binnenkrijgt om te investeren. een scenario met lagere koersen is dan gunstiger. hoe langer de markt 'laag' blijft hoe beter.
op die termijn wel ja, als de boel nu maar niet klapt, maar dat is ook niet iets wat ik zie gebeuren.
quote:
blijven zitten is een verstandige strategie voor lt, want je kunt de markt toch nauwelijks timen. ikzelf ga het voor mijn instappunt nog één keer proberen om relatief laag in te stappen en daarna verkoop ik in principe ook niet meer. hooguit eens in de paar jaar een beetje schuiven.
ik heb geen haast (gezien de marktomstandigheden). het komende jaar ga ik eens rustig mijn verlanglijstje afmaken.
ik moet zeggen dat elk jaar dat ik meer beleg (en dan hoef ik niet eens te handelen, gewoon het volgen van nieuws, cijfers e.d.), ik meer feeling krijg. de aanpassingen die ik onlangs heb gemaakt heb ik ook gemaakt na tijden van kijken. dus helemaal stilzitten kan ik niet, ik moet zeggen dat ik daar de opgedane kennis ook te handig voor vind.
pi_38436038
nog steeds veel wisselvalligheid in de beurs, maar vandaag tot nu toe een goede dag in ieder geval.
pi_38472668
vroeg me af of er een klein programma ter beschikking is waardoor ik een kleine venster open met de te kiezen aandelen waarvan de actuele waardes erop komen. zodat ik niet altijd aandeel per aandeel moet zoeken.
maakt het ook makkelijker, hoef ik maar 1 blik op te werpen en ik ben er klaar mee.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 13:55:14 #112
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38473571
quote:
op vrijdag 2 juni 2006 13:25 schreef asspirine het volgende:
vroeg me af of er een klein programma ter beschikking is waardoor ik een kleine venster open met de te kiezen aandelen waarvan de actuele waardes erop komen. zodat ik niet altijd aandeel per aandeel moet zoeken.
maakt het ook makkelijker, hoef ik maar 1 blik op te werpen en ik ben er klaar mee.
op dft kun je je eigen portefeuille samenstellen, dus ook simuleren. oké, het is geen klein venster, maar je kunt wel je eigen selectie maken.
pi_38478101
en vanaf nu niet meer vandaag.
quote:
op donderdag 1 juni 2006 14:19 schreef #ANONIEM het volgende:
nog steeds veel wisselvalligheid in de beurs, maar vandaag tot nu toe een goede dag in ieder geval.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_38499918
tvp. ik was het topic even kwijt, maar ben terug.

nu ik in mei alles verkocht had (begin mei, eind april portefeuille overboord gezet), wordt het nu wel erg aantrekkelijk om binnenkort weer in te stappen... maar goed, kan het geld ook wel goed gebruiken, dus laat het maar even...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 4 juni 2006 @ 11:35:35 #115
57047 macondo
pi_38524228
lucky bastard...
Overal verstand van.
pi_38524319
quote:
op zondag 4 juni 2006 11:35 schreef macondo het volgende:
lucky bastard...
het was inderdaad niet meer dan geluk. hoewel de klappen volgens mij nog wel meevallen... wat denk jij, correctie of hebben we de top echt gehad en gaan we nu weer lekker down?
  zondag 4 juni 2006 @ 18:24:16 #117
57047 macondo
pi_38535458
ik acht het zelf wel reeel dat we nu gewoon een hele zomer blijven hangen op hetzelfde niveau.. 430-450 of zo..
Overal verstand van.
  zondag 4 juni 2006 @ 18:45:53 #118
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_38535980
quote:
op zondag 4 juni 2006 18:24 schreef macondo het volgende:
ik acht het zelf wel reeel dat we nu gewoon een hele zomer blijven hangen op hetzelfde niveau.. 430-450 of zo..
en wanneer gaan we dan onderuit?
  zondag 4 juni 2006 @ 23:34:48 #119
57047 macondo
pi_38546613
quote:
op zondag 4 juni 2006 18:45 schreef jimmyjames het volgende:

[..]

en wanneer gaan we dan onderuit?
onderuit, hoezo? het klinkt misschien als een man-van-de-wereld om te roepen dat we hard onderuit moeten gaan, maar ik zie niet in waarom. de meeste bedrijven in de aex verdienen geld als water, en keren ook nog royaal dividend uit. ik zie de beurs daarom helemaal niet (echt) zakken.
Overal verstand van.
  zondag 4 juni 2006 @ 23:36:30 #120
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_38546680
quote:
op zondag 4 juni 2006 23:34 schreef macondo het volgende:

[..]

onderuit, hoezo?
ik baseer me slechts op wat ik hier lees.
  maandag 5 juni 2006 @ 13:23:05 #121
57047 macondo
pi_38556695
quote:
op zondag 4 juni 2006 23:36 schreef jimmyjames het volgende:

[..]

ik baseer me slechts op wat ik hier lees.
dat is karig bronmateriaal. gebruik de informatie en meningen hier als achtergrondmateriaal, dat lijkt me meer dan voldoende.
Overal verstand van.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 12:17:17 #122
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38586934
quote:
op maandag 22 mei 2006 13:46 schreef selang het volgende:
unilever gesplitst 1:3

wat heeft dat in hemelsnaam voor zin?
dat kost de onderneming (en dus beleggers) alleen maar extra geld en voor speculanten is het ook slechter, o.a. omdat bij handel in opties de transactiekosten hoger worden.
verhandelbaarheid is ook geen argument want de prijs van één aandeel lag netjes op 50-60 euro.
en nu sbm weer (1 op 4). zezeiden eerder dat ze dit zouden overwegen bij een koers van 100¤.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 15:19:29 #123
58063 uppie83
Sousousou
pi_38593022
even een heel ander vraagje.

ik heb al een aantal keren op het punt gestaan om ook te gaan beleggen. het probleem is echter dat ik door de bomen het bos niet meer zie en daarom elke keer eigenlijk afhaak.

hoe zijn jullie allemaal begonnen en waar heb je toen je informatie vandaan gehaald?
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
  dinsdag 6 juni 2006 @ 17:56:50 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38597516
en het goede nieuws is:
het geld dat jullie op de bank hebben + jullie salaris is veel meer waard geworden !
met hetzelfde geld kun je nu namelijk meer aandelen (=echte assets!) kopen.

bovenstaande klinkt misschien flauw, maar zo kijk ik er dus serieus tegenaan
Mijn reisverslagen
pi_38597901
quote:
op dinsdag 6 juni 2006 17:56 schreef selang het volgende:
en het goede nieuws is:
het geld dat jullie op de bank hebben + jullie salaris is veel meer waard geworden !
met hetzelfde geld kun je nu namelijk meer aandelen (=echte assets!) kopen.

bovenstaande klinkt misschien flauw, maar zo kijk ik er dus serieus tegenaan
haha, ik kreeg net een brief met de tegemoetkoming in verhuiskosten voor mijn baan (ook wel tekenbonus genoemd ). dan heb je toch wel direct weer zin om wat mooie kansen in de markt op te zoeken....
  dinsdag 6 juni 2006 @ 18:14:38 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38598000
quote:
op dinsdag 6 juni 2006 18:11 schreef drive-r het volgende:

[..]

haha, ik kreeg net een brief met de tegemoetkoming in verhuiskosten voor mijn baan (ook wel tekenbonus genoemd ). dan heb je toch wel direct weer zin om wat mooie kansen in de markt op te zoeken....
gefeliciteerd
en persoonlijk zou ik het geld nog even in de knip houden.
maar ja, wie ben ik
Mijn reisverslagen
pi_38598506
quote:
op dinsdag 6 juni 2006 18:14 schreef selang het volgende:

[..]

gefeliciteerd
en persoonlijk zou ik het geld nog even in de knip houden.
maar ja, wie ben ik
doe ik ook, ga wel even wat leuke speeltjes kopen voor ik begin, meer in de richting van pakken, overhemden, schoenen, alles waar ik nu maar 1 mooi paar van heb .
  dinsdag 6 juni 2006 @ 18:42:54 #128
58063 uppie83
Sousousou
pi_38599005
quote:
op dinsdag 6 juni 2006 15:19 schreef uppie83 het volgende:
even een heel ander vraagje.

ik heb al een aantal keren op het punt gestaan om ook te gaan beleggen. het probleem is echter dat ik door de bomen het bos niet meer zie en daarom elke keer eigenlijk afhaak.

hoe zijn jullie allemaal begonnen en waar heb je toen je informatie vandaan gehaald?
ik wordt hier toch niet genegeerd he??
pi_38607906
quote:
op dinsdag 6 juni 2006 18:42 schreef uppie83 het volgende:

[..]

ik wordt hier toch niet genegeerd he??
als je een aandeel koopt, koop je eigenlijk een stukje bedrijf. als dat bedrijf winst maakt, besluit het meestal een deel van de winst opnieuw te investeren en een deel uit te keren aan de aandeelhouders. dit laatste noemt men dividend. dit ontvang je nadat er 25 % belasting over betaald is.
het bedrijf kan ook meer waard woorden. in dat geval is jouw aandeel ook meer waard geworden en is er sprake van koerswinst. let wel: het gaat er niet per se om of het bedrijf werkelijk meer waard geworden is. zolang genoeg beleggers dit maar denken gaat de koers omhoog.

als je aandelen koopt loop je risico. het verleden heeft laten zien dat er jaren zijn dat je 20% rendement maakt, maar ook jaren zijn dat je 20 % verliest. over een langere periode heeft een gemiddeld aandeel echter een mooi rendement opgeleverd van zo'n 8 %. (vandaar dat banken ook adviseren om alleen te beleggen als je winst wil maken op lange termijn)

als je weinig geld hebt kun je ook (via banken) in beleggingsfondsen instappen. zo'n beleggingsfonds koopt een mandje met aandelen. zo spreid je het risico en laat je de fondsmanger de beslissingen nemen.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 22:28:56 #130
57047 macondo
pi_38609200
ach ja, een sign on bonus... hoeveel is dat ongeveer drive-r?

en @uppie83, als je weinig verstand van beleggen en/of (meestal en) weinig vermogen hebt om te beleggen dan zijn beleggingsfondsen of indextrackers iets voor jou. ik zou je een index tracker aanraden, bv de ishares aex tracker. dan beleg je in een keer in alle bedrijven in de aex index en ontvang je nog het dividend ook. lekker makkelijk, goedkoop en gespreid.
Overal verstand van.
pi_38610032
quote:
op dinsdag 6 juni 2006 22:28 schreef macondo het volgende:

en @uppie83, als je weinig verstand van beleggen en/of (meestal en) weinig vermogen hebt om te beleggen dan zijn beleggingsfondsen of indextrackers iets voor jou. ik zou je een index tracker aanraden, bv de ishares aex tracker. dan beleg je in een keer in alle bedrijven in de aex index en ontvang je nog het dividend ook. lekker makkelijk, goedkoop en gespreid.
ik vind het altijd wat ongemakkelijk om over dergelijk zaken te praten, sorry. zover ik weet is het voor mj ongeveer 50% meer dan een goeie strategy consultant in nederland zou betalen, kan je daar iets mee? maar voor een student is het vrij veel, gelukkig krijg ik het pas nadat ik ben begonnen. ik denk dat ik anders het grootste gedeelte had uitgegeven.
  woensdag 7 juni 2006 @ 00:32:46 #132
58063 uppie83
Sousousou
pi_38613598
quote:
op dinsdag 6 juni 2006 22:28 schreef macondo het volgende:

is er een makkelijke manier om deze fondsen/trackers te vergelijken??? zijn de uberhaupt te vergelijken?

verder is dit idd misschien wel een tijdelijke oplossing nu ik nog niet super veel te besteden heb (was van plan om mijn spaarrekening te gebruiken, dat geld ligt maar te liggen). ik neem aan dat ik op de sites van deze trackers/fondsen wel wat meer uitleg kan vinden over de werking e.d.?
pi_38643276
wat is jullie mening over diensten zoals trendtraders en indexkraker? (zie www.beursplaza.nl voo r rmeer info). dit zijn diensten die dagelijks adviezen geven over de beurzen tegen maandelijkse betaling. de moeite waard, of pure geldverspilling? (overigens vind ik het altijd wel leuk om de (gratis) analyses te lezen op bovengenoemde website).
  donderdag 8 juni 2006 @ 01:26:45 #134
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38644271
het beste advies geef je jezelf, meer kan ik niet zeggen. analisten zitten er ook vaak naast, maak je eigen planning. nou dat was mijn advies dus.
  donderdag 8 juni 2006 @ 10:10:11 #135
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38647958
hm, lekkere start vandaag.
reageren we tegenwoordig ook al op japan met de beurs ? ik vind het allemaal wat overtrokken en heb het idee dat dat beetje renteverhoging allangin de koers zit. euro daalt weer, olie ging gisteren 2% onderuit en er is geen recessie ofzo. kortom, .... kortom.
  donderdag 8 juni 2006 @ 11:15:22 #136
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_38649831
quote:
op donderdag 8 juni 2006 10:10 schreef el. het volgende:
hm, lekkere start vandaag.
reageren we tegenwoordig ook al op japan met de beurs ?
japan is toch de tweede economie van de wereld? niet geheel onbelangrijk in dat geval.
quote:
ik vind het allemaal wat overtrokken en heb het idee dat dat beetje renteverhoging allangin de koers zit. euro daalt weer, olie ging gisteren 2% onderuit en er is geen recessie ofzo. kortom, .... kortom.
sterker nog, in japan lijkt het allemaal voorspoedig te gaan (behalve op de beurs dus). alhoewel in niet helemaal de cijfers van japan paraat heb. maar goed, eigenlijk gaat het mondiaal gezien qua economische groei erg goed, dus de sterke dalingen lijken niet geheel gerechtvaardigd.

ik sta in ieder geval klaar met een flinke zak geld om binnenkort flink in te kopen. (dat had ik al eerder gezegd, maar heb mijn aankopen toch maar uitgesteld).
  donderdag 8 juni 2006 @ 11:21:51 #137
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38650017
het is een beetje overdreven om de hele dag licht lager te gaan, vervolgens adhv wall street diep rood te gaan en dan nog eens extra rood gaan de volgende morgen adhv azië, daar gaat het mij om. maar goed, ze doen maar, ik vind het prima. en jij ook, want je staat klaar, succes met je instap !
  donderdag 8 juni 2006 @ 16:46:06 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38661823
de situatie in japan is wel degelijk zeer belangrijk voor ons.

japan is de grootste financier van de amerikaanse tekorten. voor het eerst sinds lange tijd gaat de rente in japan omhoog en is de economie aan het groeien. dat betekent dat de investment case voor het kopen van amerikaanse obligaties vermindert, wat weer een opwaardse druk op de amerikaanse rente geeft. en zoals ik eerder al schreef gaat die stijgende rente ons de das om doen.

verder is het misschien zo dat veel van de huidige koersdalingen moeilijk te begrijpen zijn omdat het nieuws nog goed is. maar je moet je realiseren dat het nieuws altijd achterloopt. de economische ontwikkelingen zijn een gevolg van een omslag in het denken van de massa, waarvan de beurs de beste graadmeter is. de beursontwikkeling is dus niet het gevolg van de economische ontwikkeling maar is instantaan. het nieuws komt later pas, als mensen de gevolgen hebben geinventariseerd. de meeste mensen denken overigens dat het andersom is en kopen daarom als het nieuws goed is en verkopen als het nieuws slecht is.

ik verwacht de eerste winstwaarschuwingen pas in het najaar.
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 juni 2006 @ 17:35:31 #139
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_38663661
pssst ik heb een hele domme vraag
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
thanks
  vrijdag 9 juni 2006 @ 18:58:37 #140
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38702675
quote:
op donderdag 8 juni 2006 16:46 schreef selang het volgende:
de situatie in japan is wel degelijk zeer belangrijk voor ons.

japan is de grootste financier van de amerikaanse tekorten. voor het eerst sinds lange tijd gaat de rente in japan omhoog en is de economie aan het groeien. dat betekent dat de investment case voor het kopen van amerikaanse obligaties vermindert, wat weer een opwaardse druk op de amerikaanse rente geeft. en zoals ik eerder al schreef gaat die stijgende rente ons de das om doen.
daar zeg je wat ja.
pi_38704346
wijsheid van de dag: "als wordt geschreven dat beleggen steeds populairder wordt, dan kun je beter uitstappen."
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 10 juni 2006 @ 00:07:08 #142
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_38711950
quote:
op donderdag 8 juni 2006 17:35 schreef plae@ het volgende:

pssst ik heb een hele domme vraag
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
thanks
pssssst sla eens een boek over economie open voordat je uberhaupt gaat beleggen. naja, moet ik nodig zeggen ik ga uitstappen en heb de schade best wel binnen de perken gehouden.
  zaterdag 10 juni 2006 @ 00:10:41 #143
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_38712049
ow die vraag had eigenlijk niks met beleggen te maken hoor.

antworoden mag hoor
  donderdag 15 juni 2006 @ 15:57:21 #144
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38887041
maar het hoeft niet natuurlijk, .
zitten er nog mensen met hoofdpijn hier ?
  donderdag 15 juni 2006 @ 16:24:54 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_38887981
ik vind het geweldig die koersdalingen
het is altijd leuk als je geld meer waard wordt.
en tijdens de 2007-2008 recessie heb je dan de kans om tegen belachelijk lage koersen een mooie portefeuille voor lange termijn aan te schaffen. dat wordt the buying opportunity of a lifetime...

btw: overmorgen vertrek ik voor 2 weken fietsen in the middle of nowhere zonder beurs, internet etc...
zullen jullie een beetje voorzichtig doen zonder mij ?
wacht even met verder crashen tot ik weer terug ben aub
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 juni 2006 @ 20:37:41 #146
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_38929460
quote:
op donderdag 15 juni 2006 15:57 schreef el. het volgende:
maar het hoeft niet natuurlijk, .
zitten er nog mensen met hoofdpijn hier ?
geen echte hoofdpijn, ik heb de dalingen eergisteren aangegrepen om weer eens wat bij te kopen en een beleggingsfonds om te ruilen voor een ander fonds. heb ing bijgekocht vanwege de lage k/w verhouding, zit veel opwaarts potentieel in voor de lange termijn. ben dus eigenlijk best tevreden
Bankiertje
  vrijdag 16 juni 2006 @ 23:54:42 #147
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38934382
ik verwacht ook wel e.e.a. van ing, ik heb ze ook. mooi bedrijf.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 23:02:53 #148
57047 macondo
pi_39055629
doet u mij maar een plukje abn..
Overal verstand van.
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:44:10 #149
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39060030
want ? oké, ze mogen best naar de 25 in betere tijden, maar ik vind het een doodsaai aandeel.
  woensdag 21 juni 2006 @ 13:45:30 #150
57047 macondo
pi_39073483
saaiheid is prima voor een aandeel. abn heeft een veel hoger dividendrenemdent, plus is een mogelijk overnameprooi.
Overal verstand van.
  woensdag 21 juni 2006 @ 15:09:08 #151
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_39076823
volgens mij kan het nog wel even duren hoor, voordat abn wordt overgenomen. en trouwens, dat heet toch 'fusie' tegenwoordig?
abn dividendrendement is 5.25 tegen 4 voor ing. de k/w verhouding is nagenoeg gelijk. toch heeft het aandeel ing het de afgelopen jaren véél beter gedaan. bovendien staat hun strategie van autonome groei mij wel aan. een degelijke (defensieve) belegging voor de lt.
Bankiertje
pi_39078297
quote:
op woensdag 21 juni 2006 15:09 schreef denocorp het volgende:
volgens mij kan het nog wel even duren hoor, voordat abn wordt overgenomen. en trouwens, dat heet toch 'fusie' tegenwoordig?
abn dividendrendement is 5.25 tegen 4 voor ing. de k/w verhouding is nagenoeg gelijk. toch heeft het aandeel ing het de afgelopen jaren véél beter gedaan. bovendien staat hun strategie van autonome groei mij wel aan. een degelijke (defensieve) belegging voor de lt.
ach, beide banken lopen natuurlijk wel een bepaalde kans op overname. de grote amerikaanse banken kunnen op hun eigen markt niet verder groeien binnen de wetgeving. binnen europa horen de abn, ing en fortis tot de grootste spelers, daarbij zijn nederlandse banken op het commerciele vlak veel effectiever dan hun europese collega's. als de consolidatie van de financiele markt in europa eindelijk op gang komt, zullen deze banken uiteindelijk wel overgenomen gaan worden...
  donderdag 22 juni 2006 @ 13:05:27 #153
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_39109029
het gaat weer de goede kant op met de beurs. het lijkt erop dat de renteangst ondertussen genoeg is gecompenseerd door de dalingen van de afgelopen weken.
  donderdag 22 juni 2006 @ 13:10:42 #154
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_39109208
een fonds dat ik afgelopen week heb bijgekocht maakt daardoor dus alweer een mooie winst.
pi_39325844
kan iemand me uitleggen wat kort vreemd vermogen inhoud? ik heb het nodig voor een verslag om liquiditeit uit te rekenen van dsm. zijn dit de kort lopende schulden?

http://www.dsm.com/en_us/(...)ual_report_05_nl.pdf
  woensdag 28 juni 2006 @ 17:05:46 #156
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_39326672
quote:
op woensdag 28 juni 2006 16:41 schreef xman het volgende:
kan iemand me uitleggen wat kort vreemd vermogen inhoud? ik heb het nodig voor een verslag om liquiditeit uit te rekenen van dsm. zijn dit de kort lopende schulden?

http://www.dsm.com/en_us/(...)ual_report_05_nl.pdf
eigenlijk het verkeerde topic, maar vooruit... kvv oftewel current liabilities zijn schulden die binnen een jaar terugbetaald moeten worden. maar dit had je ook wel kunnen googlen...
Bankiertje
pi_39326954
quote:
op woensdag 28 juni 2006 17:05 schreef denocorp het volgende:

[..]

eigenlijk het verkeerde topic, maar vooruit... kvv oftewel current liabilities zijn schulden die binnen een jaar terugbetaald moeten worden. maar dit had je ook wel kunnen googlen...
ja toch bedankt. heb het gewiki-d.

overal staat de definitie, maar nergens de formules. gelukkig bij wikipedia wel netjes uitgelegd.

edit: en waarom het verkeerde topic? het is toch het beleggen & aandelen topic?
  woensdag 28 juni 2006 @ 18:21:50 #158
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_39328677
jouw vraag is meer iets voor één van die 'help mij met m'n huiswerk' topics. hier wordt gediscussieerd over de beurs en beleggingsstrategiën enzo... hoogdravend werk
Bankiertje
pi_39329190
quote:
op woensdag 28 juni 2006 18:21 schreef denocorp het volgende:
jouw vraag is meer iets voor één van die 'help mij met m'n huiswerk' topics. hier wordt gediscussieerd over de beurs en beleggingsstrategiën enzo... hoogdravend werk
ik zal u niet meer storen in uw topbesprekingen meneer de president directeur van denocorp.
pi_39347599
heeft het iets te maken met de overname van arcelor door mittal?
want corus is de laatste dagen flink aan het stijgen na een enorme dal...
werd trouwens wel tijd vind ik. zat al langer in een dipje, en ineens skyrocket naar zijn oude waarde en zelf hoger
  donderdag 29 juni 2006 @ 15:20:01 #161
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39356583
ik las wel dat dat ermee te maken had ja, consolidatieslag in de staalsector. dat heb je altijd wel een beetje, ik dacht niet dat er iets in de lucht hing verder.
  donderdag 29 juni 2006 @ 15:57:59 #162
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_39357764
ja dit gaat al maanden zo, toch? elke keer als er overnamegeruchten zijn de in de staalsector dan stijgt corus weer. ze denken dat een russisch bedrijf er interesse in heeft. misschien wel leuk om een gokje op te wagen, die mogelijke overname van corus. het bedrijf is toch te klein om zelfstandig verder te gaan, dus vroeg of laat zal het gekocht worden...
Bankiertje
  donderdag 29 juni 2006 @ 19:12:26 #163
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39364302
ik dacht dat ze best een redelijke speler waren ? maar goed, ik ben totaal niet op de hoogte van de staalsector verder.

vandaag weer een leuk dagje, zoals verwacht ook. ik zat net een te evaluerenen zag dat ik mijn oude winst zo goed als terug heb, maar dat de aex nog 10% lager staat dan de top. rekenfouten zijn uitgesloten, ik let nog wel een beetje op, maar waar het verschil nou precies in heeft gezeten moet ik maar eens uitzoeken. hoe dan ook, ing nog even over die 30¤ heen en ik ben weer helemaal rustig.
  donderdag 29 juni 2006 @ 19:45:36 #164
57047 macondo
pi_39365490
over een kwartiertje rentebesluit. ben benieuwd, niet naar de verhoging (kwartje) maar naar de toespraak er om heen. en eigenlijk kan ook dat me weinig schelen, wil weten hoe de dow jones reageert!
Overal verstand van.
  donderdag 29 juni 2006 @ 20:42:39 #165
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39367558
nou het kwartje is gevallen en de speech zal wel goed zijn, want ik zie (nu) piekjes op de dow en de nasdaq.
  donderdag 29 juni 2006 @ 22:57:37 #166
57047 macondo
pi_39373179
inderdaad, morgen zullen we minimaal een procent hoger openen..
Overal verstand van.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 15:39:06 #167
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39608428
ik ben weer terug van vakantie.
het is een wonder dat ik het heb overleefd

voor extra excitement was ik vlak voordat ik vertrok nog even long crude oil en short us$ gegaan terwijl ik wist dat ik 2 weken lang in de rimboe geen koers zou kunnen zien. ik heb beide posities nog steeds, maar het zijn geen grote posities. het echte geld blijft naar schatting nog 1-2 jaar aan de zijlijn.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 juli 2006 @ 19:20:49 #168
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39614844
welkom thuis maar weer, krijgen we weer een trv topic van je, of heb je geen wilde verhalen en foto's ?
pi_39635407
gekocht:
getronics (8.57 per aandeel)
csm (22,67 per certificaat aandeel)
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
  zaterdag 8 juli 2006 @ 18:39:18 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39638250
quote:
op vrijdag 7 juli 2006 19:20 schreef el. het volgende:
welkom thuis maar weer, krijgen we weer een trv topic van je, of heb je geen wilde verhalen en foto's ?
je wordt weer op je wenken bediend

[taiwan] fietstocht door de bergen. veel pics !
Mijn reisverslagen
  zondag 9 juli 2006 @ 06:29:24 #171
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_39652531
komende week gaat de japanse centrale bank waarschijnlijk voor het eerst sinds begin 2001 de rente verhogen (0% --> 0.25%). voor het eerst sinds zeer lange tijd hebben we dan weer stijgende rentes in elk van de 3 belangrijkste economische zones (us$, euro en yen). het valt te verwachten dat dit druk gaat geven op de aandelenmarkten.

de eurozone gaat waarschijnlijk weer verhogen in augustus (2.75%-->3.00%), hetgeen veel sneller is dan aan het begin van dit jaar werd aangenomen.

de usa loopt kwa economische cyclus meestal voor op de eurozone en ook nu is dat het geval. echter, begin dit jaar was de verwachting dat de renteverhogingen rond 5% zouden stoppen. we zitten nu al op 5.25% en hoewel de economie nu duidelijk afzwakt rijst de inflatie nog steeds de pan uit. meer en meer analysten gaan daarom nu al uit van 6% rente aan het eind van dit jaar.

waar gaat dit toe leiden?
ik zie ruwweg twee mogelijke scenario's die beiden negatief zijn voor de aex.

1. de usa blijft langer doorgaan met renteverhogingen. in combinatie met de afzwakkende winstgroei worden de aandelen op wallstreet automatisch te duur (want de earningsyield van risicodragende beleggingen is niet meer concurrerend met de risicoloze rente). er valt dan een correctie te verwachten op wallstreet. de aex krijgt dan ook een tik (is de aex ooit overeind gebleven tijdens een correctie op wallstreet?)

2. de usa stopt met de reeks renteverhogingen. deze renteverhogingen zijn echter de enige pilaar die de us$ nog enigzins overeind houdt. als de reeks renteverhogingen stopt dan wordt het grote thema voor speculanten opnieuw het amerikaanse handelstekort. hiervoor is geen oplossing in zicht. bovendien is de reeks renteverhogingen in de eurozone nog maar net begonnen en met elke europese renteverhoging wordt de us$ minder interessant. ik verwacht daarom dat de us$ dan haar daling voortzet, hetgeen slecht is voor de zeer us$ gevoelige aex.

hoe dan ook verwacht ik een aex die geleidelijk aan wegzakt naar lagere niveaus.
Babyvet roeleert !
  zondag 9 juli 2006 @ 12:31:25 #172
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39655556
toch is de situatie zoals in 2. niet bepaald nieuw en verbaast het me nog altijd hoezeer dat ondersteund wordt. de dollar is dan ook een steeds grotere bubble aan het worden. echter is niemand geholpen met een erg lage dollar (behalve de vs zelf), waardoor het elke keer weer wordt opgevangen. ik vraag me al tijden af wanneer die trend wordt omgedraaid, verder vind ik de reactie's op de renteverhogingen in de eurozone erg meevallen/tegenvallen.

maar op termijn zie ik de dollar alleen maar verder afd(w)alen, geen mooi vooruitzicht voor de aex fondsen nee.
  zondag 9 juli 2006 @ 13:26:08 #173
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_39656815
quote:
op zondag 9 juli 2006 12:31 schreef el. het volgende:
toch is de situatie zoals in 2. niet bepaald nieuw en verbaast het me nog altijd hoezeer dat ondersteund wordt. de dollar is dan ook een steeds grotere bubble aan het worden. echter is niemand geholpen met een erg lage dollar (behalve de vs zelf), waardoor het elke keer weer wordt opgevangen. ik vraag me al tijden af wanneer die trend wordt omgedraaid, verder vind ik de reactie's op de renteverhogingen in de eurozone erg meevallen/tegenvallen.

maar op termijn zie ik de dollar alleen maar verder afd(w)alen, geen mooi vooruitzicht voor de aex fondsen nee.
die situatie is zeker niet nieuw. maar er is een indrukwekkende reeks renteverhogingen aan de gang: tot nu toe al 17x op rij! dit heeft tot nu toe nog redelijk wat steun aan de us$ gegeven. maar als je kijkt hoe de us$ reageert op het nieuws dan zie je dat elke keer als het lijkt alsof de renteverhogingen gaan stoppen dat de us$ dan onmiddellijk verzwakt.

wat ook zorgen baart is dat niemand in de us government nog voorstander is van een sterke us$. men hoopt het handelstekort te verkleinen door de us$ te laten verzwakken. een paar weken geleden is john snow (treasury secretary) nog vervangen door iemand die een zwakkere us$ voorstaat.

de renteverhogingen in de eurozone zijn nog maar net begonnen en de rente is ook nog veel lager dan in de us$ zone. dat verklaart de tot nu toe vrij lauwe reactie. ik denk dat verhogingen in de euro rente vooral pijn gaan doen als de reeks verhogingen in de usa is gestopt of wanneer er een kritische grens wordt bereikt (bijv 4%).

ik verwacht verder dat de ecb -als erfgenaam van de bundesbank- veel aggressiever zal zijn met renteverhogingen dan de fed als de inflatie te snel oploopt. de ecb kijkt primair naar prijsstabiliteit terwijl de fed sterker naar economische groei kijkt. de fed komt daar ook makkelijker mee weg omdat de us$ nog steeds de belangrijkste reserve valuta is in de wereld - al is momenteel de trend dat centrale banken een groter deel van de valutareserves in euro beginnen aan te houden.
Babyvet roeleert !
  zondag 9 juli 2006 @ 13:35:29 #174
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39657046
ik zie dat reserve-verhaal als een grotere bedreiging voor de dollar als de rente-ontwikkelingen. een hoop landen (met name china en japan) zitten tot hun strot met de dollars. overigens is bernanke een inflatievechter las ik overal ? het grote aantal renteverhogingen in de vs is natuurlijk ook een logisch gevolg van de extreem lage rentetarieven de afgelopen periode, op zich een mooi beleid, totdat het rust op het kunstmatig houden van de dollar, zoals al tijden gebeurt.

het maakt in ieder geval dat de spagaat alleen maar groter.
  zondag 9 juli 2006 @ 14:09:15 #175
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39657840
ik heb weer een tegenlicht docu voor je, toevallig (??) gisteren een tijdje over gehad met iemand die midden in de valutamarkt opereert : http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/

geen jim rogers dit keer, .
quote:
de dag dat de dollar valt...
leven we op een zeepbel? kan de zwaar in de schulden geraakte amerikaanse economie instorten en ons, europeanen, meesleuren in de vrije val? zijn de dagen van wereldmunt dollar geteld? en is een herhaling van de crisisjaren dertig echt zo ondenkbaar?

vpro's tegenlicht en nrc handelsblad presenteren in nauwe samenwerking hun eerste proeve van 'stel dat'-journalistiek. stel dat op een dag de dollar valt. in een scenario dat zich ontrolt in 24 uur buitelen waarheid en fictie over elkaar heen. om negen uur 's morgens krijgt een handelaar in singapore de opdracht om een grote hoeveelheid dollars te verkopen, waarmee hij een ongekend diepe val van de dollar in gang zet. uur na uur zien we hoe de wereld daarop reageert. aan het eind van de dag staat correspondent twan huys handenwringend voor de camera in washington, chinezen maken zich op voor een mogelijke oorlog, en in amsterdam kan een vrouw haar taxi alleen nog maar betalen met drie pakjes sigaretten.
  zondag 9 juli 2006 @ 14:48:32 #176
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_39658990
quote:
op zondag 9 juli 2006 13:35 schreef el. het volgende:
ik zie dat reserve-verhaal als een grotere bedreiging voor de dollar als de rente-ontwikkelingen. een hoop landen (met name china en japan) zitten tot hun strot met de dollars.
dat is natuurlijk ook een bedreiging, maar het is in het eigen belang van die landen om hun eigen wisselkoers tov de us$ min of meer constant te houden. daarmee veroordelen ze zichzelf tot het blijven steunen van de us$ tov hun eigen munt. ik verwacht daarom niet dat die landen plotseling massaal us$ gaan dumpen.
wel is het zo dat bij stijgende inflatie (bijvoorbeeld door hogere olieprijzen) zij hun munt wellicht iets zullen opwaarderen.

daarom verwacht ik dat de aziatische munten voorlopig min of meer zullen mee dalen met de us$ en dus zullen verzwakken tov de euro. om die reden heb ik een paar maanden geleden -toen de us$ aan een nieuwe duikvlucht begon- al m'n taiwanese spaartegoeden omgezet in euro (precies op het goede moment zo blijkt, de nt$ is inmiddels flink gezakt)
quote:
overigens is bernanke een inflatievechter las ik overal ?
dat wordt inderdaad gezegd, maar de fed is niet politiek onafhankelijk zoals de ecb. het wordt dus afwachten wat er gebeurt als big ben zich teveel richt op de inflatie. hij krijgt nu al zoveel kritiek....
quote:
het grote aantal renteverhogingen in de vs is natuurlijk ook een logisch gevolg van de extreem lage rentetarieven de afgelopen periode, op zich een mooi beleid, totdat het rust op het kunstmatig houden van de dollar, zoals al tijden gebeurt.

het maakt in ieder geval dat de spagaat alleen maar groter.
de meeste mensen noemen het fed beleid van de laatste jaren 'uiterst succesvol'. zelf denk ik dat de problemen alleen maar naar de toekomst zijn geschoven en hoe langer men wacht om er iets aan te doen deste dieper wordt de crisis.

warren buffet verwoordde het in het berkshire hathaway annual report als volgt:
the u.s., it should be emphasized, is extraordinarily rich and will get richer. as a result, the huge imbalances in its current account may continue for a long time without their having noticeable deleterious effects on the u.s. economy or on markets. i doubt, however, that the situation will forever remain benign. either americans address the problem soon in a way we select, or at some point the problem will likely address us in an unpleasant way of its own.

helaas te lang voor een signature
Babyvet roeleert !
  zondag 9 juli 2006 @ 14:56:45 #177
13911 Atahualpa
Live from Taiwan !
pi_39659239
quote:
op zondag 9 juli 2006 14:09 schreef el. het volgende:
ik heb weer een tegenlicht docu voor je, toevallig (??) gisteren een tijdje over gehad met iemand die midden in de valutamarkt opereert : http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/

geen jim rogers dit keer, .
[..]
die heb ik al gezien. ik vond het een waardeloze documentaire
ik geloof niet in de ondergang van de wereld. wel denk ik dat de us$ problematiek uiteindelijk gaat leiden tot structureel hogere rentes (in us$) en daarmee in een recessie en een lagere aandelenmarkt. maar niet zodanig dat de wereld bijna vergaat, zoals de documentaire suggereert.

overigens verwacht ik dat we die dollar van 1.60 ergens in de komende 1-3 jaar wel gewoon gaan zien. zelf heb ik ook een (bescheiden) shortpositie in de us$.
Babyvet roeleert !
  zondag 9 juli 2006 @ 15:13:04 #178
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39659699
quote:
op zondag 9 juli 2006 14:48 schreef atahualpa het volgende:
dat is natuurlijk ook een bedreiging, maar het is in het eigen belang van die landen om hun eigen wisselkoers tov de us$ min of meer constant te houden. daarmee veroordelen ze zichzelf tot het blijven steunen van de us$ tov hun eigen munt. ik verwacht daarom niet dat die landen plotseling massaal us$ gaan dumpen.
wel is het zo dat bij stijgende inflatie (bijvoorbeeld door hogere olieprijzen) zij hun munt wellicht iets zullen opwaarderen.
kortom als de dollar klapt, klapt alles en dat is precies wat er al jaren aan de gang is. het is dan ook de vraag wanneer iemand zegt dat ze het zat zijn en de boel gaat dumpen, met als gevolg dat de anderen over diegene heen zullen vallen middels politieke of financiele druk. en juist zo'n grote verschuiving zie ik niet zomaar gebeuren, al zou iedereen denk ik wel de eerste willen zijn. de belangen zijn te groot en de hele wereldeconomie drijft er op.

dat het vroeg of laat moet gebeuren lijkt me duidelijk, al zegt men dit al zo lang. op dit moment is de vs wel bezig om de boel op de spits te drijven en ze komen er nog mee weg. maar de dollar zit overal zo erg in verweven, dat een val alles mee zal trekken, ik denk dat dit wel de grootste onbalans is die de wereld(economie) kent.
quote:
daarom verwacht ik dat de aziatische munten voorlopig min of meer zullen mee dalen met de us$ en dus zullen verzwakken tov de euro. om die reden heb ik een paar maanden geleden -toen de us$ aan een nieuwe duikvlucht begon- al m'n taiwanese spaartegoeden omgezet in euro (precies op het goede moment zo blijkt, de nt$ is inmiddels flink gezakt)
ik zit er al tijden aan te denken of ik er iets mee zal gaan doen, voor de langere termijn weer uiteraard, dit probleem is zo structureel dat het ook niet 1-2-3 is opgelost.
quote:
dat wordt inderdaad gezegd, maar de fed is niet politiek onafhankelijk zoals de ecb. het wordt dus afwachten wat er gebeurt als big ben zich teveel richt op de inflatie. hij krijgt nu al zoveel kritiek....
hij heeft het probleem van de stagflatie, als hij dat weet op te lossen kan hij punten verdienen, maar iets zegt me dat hij op een zinkend schip is gestapt (waarmee ik niet zeg dat de vs een verloren zaak is).
quote:
de meeste mensen noemen het fed beleid van de laatste jaren 'uiterst succesvol'. zelf denk ik dat de problemen alleen maar naar de toekomst zijn geschoven en hoe langer men wacht om er iets aan te doen deste dieper wordt de crisis.
helemaal mee eens en dat is wat ik in mijn eerste stukje hierboven al zei, iedereen zit er tot zijn strot aan toe in. ik vraag me af of dit onomkeerbaar is geworden of een grote klap gaat worden. onomkeerbaar lijkt het me niet, maar een oplossing lijkt me onrealistisch, zeker met de huidige regering. het probleem is alleen maar groter geworden, de belangen zijn alleen maar verder uit elkaar komen te liggen.
een grote klap verwacht ik ook niet, al kan china wel eens een plekje gaan opeisen, ik zie dat niet zomaar gebeuren, maar als de vs niet een solide beleid gaat laten zien (wat haaks staat op hun eigen belangen) denk ik dat partijen steeds minder in de dollar zullen geloven en een andere valuta zullen pakken (lees : euro).
quote:
warren buffet verwoordde het in het berkshire hathaway annual report als volgt:
the u.s., it should be emphasized, is extraordinarily rich and will get richer. as a result, the huge imbalances in its current account may continue for a long time without their having noticeable deleterious effects on the u.s. economy or on markets. i doubt, however, that the situation will forever remain benign. either americans address the problem soon in a way we select, or at some point the problem will likely address us in an unpleasant way of its own.

helaas te lang voor een signature
mooi verwoord, ik vraag me af of de amerikanen (die beleid bepalen) zich dit ook realiseren.
  zondag 9 juli 2006 @ 15:23:11 #179
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39659996
quote:
op zondag 9 juli 2006 14:56 schreef atahualpa het volgende:
die heb ik al gezien. ik vond het een waardeloze documentaire
ik geloof niet in de ondergang van de wereld. wel denk ik dat de us$ problematiek uiteindelijk gaat leiden tot structureel hogere rentes (in us$) en daarmee in een recessie en een lagere aandelenmarkt. maar niet zodanig dat de wereld bijna vergaat, zoals de documentaire suggereert.

overigens verwacht ik dat we die dollar van 1.60 ergens in de komende 1-3 jaar wel gewoon gaan zien. zelf heb ik ook een (bescheiden) shortpositie in de us$.
mijn eerste reactie was precies zo hoor. ik vond het gehalte fictie te groot, misschien vond ik hem leuk omdat het onderwerp interessant is. ik geloof dan ook niet in enorme veranderingen in dit vraagstuk, terwijl dat wel zou moeten.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:15:47 #180
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39724299
de cijferregen in de vs komt er weer aan, kunnen we mooi zien hoe de economie er daar voorstaat en of de boel een beetje houdt.
  donderdag 13 juli 2006 @ 16:42:55 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39792727
quote:
op dinsdag 11 juli 2006 15:15 schreef el. het volgende:
de cijferregen in de vs komt er weer aan, kunnen we mooi zien hoe de economie er daar voorstaat en of de boel een beetje houdt.
de eerste belangrijke downgrades zijn al binnen, maar ik verwacht de bulk van de winstwaarschuwingen pas rond oktober.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 juli 2006 @ 14:20:21 #182
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39821118
selang, kun jij mij vertellen waarom een fonds als rds eigenlijk gewoon vlak blijft liggen, terwijl de olieprijs maar doorstijgt ? dat fonds blijft maar hangen tussen de 24 en 18¤. is dat omdat de olieprijs meer op de raffinage slaat ?

ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept. jij weet dat wel.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 14:57:11 #183
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39822191
quote:
op vrijdag 14 juli 2006 14:20 schreef el. het volgende:
selang, kun jij mij vertellen waarom een fonds als rds eigenlijk gewoon vlak blijft liggen, terwijl de olieprijs maar doorstijgt ? dat fonds blijft maar hangen tussen de 24 en 18¤. is dat omdat de olieprijs meer op de raffinage slaat ?

ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept. jij weet dat wel.
ik heb me daar ook niet in verdiept en vraag me af en toe hetzelfde af.
maar ik heb eens ergens gelezen dat veel olieproducerende landen het deel boven een bepaalde prijs gewoon afromen en in eigen zak steken en dat het daarom voor de oliemaatschappijen niet zoveel uitmaakt of de prijs nog verder stijgt. ik weet niet meer waar ik dat las en weet dus ook niet zeker wat het waarheidsgehalte is.

een andere factor kan zijn dat men niet verwacht dat de olieprijzen zo hoog blijven (ik verwacht dat zelf ook niet). echter, er moet de komende jaren wel veel meer geinvesteerd worden om nieuwe (schaars wordende) bronnen te vinden en dat gaat natuurlijk ten koste van de winst. de olieschaarste werkt dus zowel aan de inkomsten- als aan de kosten kant. de aantoonbare reserves van veel oliemaatschappijen krimpt en daarmee neemt hun theoretische waarde af (mining is een 'depleting business'; als de mijn leeg is dan is het einde business).

tenslotte is er nog het risico dat de overheid een extra belasting gaat heffen voor oliemaatschappijen. bij elke olie piek komt die discussie woor boven. als een bedrijf als google een paar miljard winst maakt dan kraait daar geen haan naar, maar als een oliemaatschappij dankzij hoge benzineprijzen veel winst maakt dan gaat dat zogenaamd ten koste van de burger en is er veel politieke druk om iets te doen.

dit zijn maar wat ideeen, misschien weet iemand het echte antwoord ?
(en anders moeten we gewoon even het jaarverslag van rd bestuderen, daaruit wordt het waarschijnlijk ook wel duidelijk)
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 juli 2006 @ 15:03:22 #184
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39822360
wat betreft je tweede alinea zou het ermee kunnen maken dat de outlook slecht is van rds ? ze hebben flink moeten hakken in hun bewezen olievoorraden de laatste jaren, zou dat de druk op de koers kunnen zijn ...
  vrijdag 14 juli 2006 @ 15:18:02 #185
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39822828
quote:
op vrijdag 14 juli 2006 15:03 schreef el. het volgende:
wat betreft je tweede alinea zou het ermee kunnen maken dat de outlook slecht is van rds ? ze hebben flink moeten hakken in hun bewezen olievoorraden de laatste jaren, zou dat de druk op de koers kunnen zijn ...
die bijstellingen hebben de koers de laatste jaren al wat gedrukt ten opzichte van andere oliemaatschappijen.
wat volgens mij op dit moment vooral koersdrukkend werkt is dat er de komende jaren veel meer geld dan vroeger geinvesteerd moet worden om de voorraden aan te vullen (dat geldt voor alle oliemaatschappijen). vroeger werd rds gezien als een cashcow die voor altijd geld blijft opleveren. maar nu realiseren mensen zich dat daar misschien ooit een eind aan komt.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 juli 2006 @ 15:39:54 #186
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_39823566
quote:
dat fonds blijft maar hangen tussen de 24 en 18¤.
je bedoelde waarsch. 24 en 28 euro. het koersverloop is al een jaar lang zeer grillig binnen die band, idd erg merkwaardig.
volgens mij zit het 'm er in dat rds vergeleken met branchegenoten een slechtere presentatie levert, en ze daardoor een beetje uit de gratie is bij beleggers. door de hoge olieprijs is de omzet fors gestegen maar de winstgevendheid bleef achter, vooral als je het vergelijkt met bp of exxonmobil.
ik denk dus dat de oorzaken voor het koersverloop van shell binnen het bedrijf zelf moeten worden gezocht.

kijk bijv. maar naar sbm (mijn beurslieveling), een toeleverancier van de industrie. dat aandeel stijgt elke keer als de olieprijs omhoog gaat omdat ze het goed doen t.o.v. concurrenten.
Bankiertje
  vrijdag 14 juli 2006 @ 15:48:46 #187
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39823811
quote:
op vrijdag 14 juli 2006 15:39 schreef denocorp het volgende:
je bedoelde waarsch. 24 en 28 euro. .
verdomme, weer een typo. dat bedoelde ik dus ja.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 15:50:44 #188
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39823866
quote:
kijk bijv. maar naar sbm (mijn beurslieveling), een toeleverancier van de industrie. dat aandeel stijgt elke keer als de olieprijs omhoog gaat omdat ze het goed doen t.o.v. concurrenten.
ja die moet ik ook maar eens gaan toevoegen. net weer een intentie verklaring voor 3 grote opdrachten ... en een goed bedrijf lees ik overal.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 15:56:08 #189
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39824019
quote:

[..]

je bedoelde waarsch. 24 en 28 euro. het koersverloop is al een jaar lang zeer grillig binnen die band, idd erg merkwaardig.
volgens mij zit het 'm er in dat rds vergeleken met branchegenoten een slechtere presentatie levert, en ze daardoor een beetje uit de gratie is bij beleggers. door de hoge olieprijs is de omzet fors gestegen maar de winstgevendheid bleef achter, vooral als je het vergelijkt met bp of exxonmobil.
ik denk dus dat de oorzaken voor het koersverloop van shell binnen het bedrijf zelf moeten worden gezocht.

het aandeel rds heeft het slechter gedaan dan bp en xom, grotendeels vanwege de bijstelling van de reserves. maar bp en xom lopen ook al heel lang vlak ondanks de veel hogere olieprijs. eigenlijk hetzelfde patroon dus.

sbm is daar natuurlijk niet mee te vergelijken, dat is een compleet ander soort business. een toeleverancier aan een cyclische business reageert altijd heel direct op prijsveranderingen. overigens een erg hoog gewaardeerde bedrijfstak die oil-services. ik blijf er voorlopig vanaf (maar ik blijf voorlopig van alle aandelen af )
Mijn reisverslagen
pi_39948524
ik wil beginnen met het kopen van aandelen via de postbank.

staat er bij de aankoop van een aandeel:
type aankoop: 'bestens' - 'limiet euro' (laatste is automatisch aangevinkt)
duur aankoop: 'dag' - 'doorlopend' (eerste is automatisch aangevinkt)

de help bestanden van de postbank al geprobeerd maar kan niks erover vinden van wat ze betekenen..

edit: ook wil ik graag weten hoelang het ongeveer duurt voordat een beursorder is doorgegeven..

[ Bericht 44% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2006 20:28:45 ]
  dinsdag 18 juli 2006 @ 23:17:15 #191
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39956413
quote:
op dinsdag 18 juli 2006 19:35 schreef #ANONIEM het volgende:
ik wil beginnen met het kopen van aandelen via de postbank.

staat er bij de aankoop van een aandeel:
type aankoop: 'bestens' - 'limiet euro' (laatste is automatisch aangevinkt)
duur aankoop: 'dag' - 'doorlopend' (eerste is automatisch aangevinkt)

de help bestanden van de postbank al geprobeerd maar kan niks erover vinden van wat ze betekenen..

edit: ook wil ik graag weten hoelang het ongeveer duurt voordat een beursorder is doorgegeven..
bestens betekend dat je tegen elke prijs wil kopen of verkopen. in mijn ogen is dit nooit een optie, ik zou niet weten wie zoiets wél zou gebruiken.
dagorder betekend dat je order alleen die (beurs-)dag geldig is, aan het einde van de dag wordt je order geschrapt als je doel niet is behaald. doorlopend betekend dat je order net zo lang blijft staan tot je koersdoel wel wordt gehaald.

zoiets zou je moeten weten voor je begint met beleggen mijns inziens, maar de postbank zou er ook wel even een begrippenlijst bij mogen doen in mijn ogen. ing heeft dat dacht ik wel.

-edit- bij mij is de order per direct in behandeling, dwz zodra ik een verzendbevestiging heb gedaan. ik denk dat je die tijd wel kunt verwaarlozen (zeker weten doe ik het niet, ik handel niet bij de pb).
pi_39960945
nog een vraag,

bedrijven zoals kpnqwest en ceteco zijn al failliet maar staan nog steeds beursgenoteerd en er zijn ook nog fluctuaties in hun koers... waarom staan ze nog op de beurs en kan je daar als belegger ook van profiteren ondanks dat ze failliet zijn..?

een fluctatie van ceteco van 0,7 naar 0,8 bijvoorbeeld wordt ook gewoon uitbetaald?
  woensdag 19 juli 2006 @ 10:09:46 #193
57047 macondo
pi_39966483
uitbetalen doen ze in het casino. bedrijven die failliet zijn kunnen nog een restwaarde hebben (vastgoed etc). dat is aan de curator. jij doet er verstandig aan er af te blijven.
Overal verstand van.
pi_39969078
quote:
op woensdag 19 juli 2006 10:09 schreef macondo het volgende:
uitbetalen doen ze in het casino. bedrijven die failliet zijn kunnen nog een restwaarde hebben (vastgoed etc). dat is aan de curator. jij doet er verstandig aan er af te blijven.
waarom staan die bedrijven dan nog steeds beursgenoteerd..? ook al stijgt het een beetje je krijgt toch niet het geld dus..?
  woensdag 19 juli 2006 @ 14:57:01 #195
57047 macondo
pi_39975847
welk geld heb je het precies over?
Overal verstand van.
  woensdag 19 juli 2006 @ 15:31:56 #196
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_39977105
quote:
op woensdag 19 juli 2006 14:57 schreef macondo het volgende:
welk geld heb je het precies over?
wat #ANONIEM bedoelt is dat hij bijvoorbeeld 1000 aandelen kpn-qwest koopt voor eur 0,04. twee weken later verkoopt hij de 1000 aandelen voor eur 0,05. dan heeft hij 25% winst gemaakt. dan krijgt hij toch gewoon weer het geld op z'n beleggersrekening bijgeschreven.

met andere woorden: als die bedrijven failliet zijn waarom zijn de aandelen dan nog verhandelbaar?
That's...Montgomery Clift, honey!
  woensdag 19 juli 2006 @ 15:52:34 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39977811
quote:
op woensdag 19 juli 2006 15:31 schreef bismarck het volgende:

met woorden: als die bedrijven failliet zijn waarom zijn de aandelen dan nog verhandelbaar?
waarom niet?
failliet of niet, zolang er idioten zijn die dat soort aandelen nog willen kopen zijn ze verhandelbaar.
Mijn reisverslagen
  woensdag 19 juli 2006 @ 16:09:01 #198
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_39978315
quote:
op woensdag 19 juli 2006 15:52 schreef selang het volgende:

[..]

waarom niet?
failliet of niet, zolang er idioten zijn die dat soort aandelen nog willen kopen zijn ze verhandelbaar.
in feite koop je niets (een papieren bezitting die geen waarde vertegenwoordigt anders dan de waarde die aan het aandeel wordt toegekend). het bedrijf bestaat alleen nog op papier. de curator zal alle bezittingen verkocht hebben om de schuldeisers tegemoet te komen. wat je dan op de beurs krijgt is een ruilhandel van loze effecten. dividend hoef je in ieder geval niet meer te verwachten. evenals kwartaalcijfers, jaarverslagen en omzetverwachtingen.
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_39980388
quote:
op woensdag 19 juli 2006 16:09 schreef bismarck het volgende:
in feite koop je niets (een papieren bezitting die geen waarde vertegenwoordigt anders dan de waarde die aan het aandeel wordt toegekend). het bedrijf bestaat alleen nog op papier. de curator zal alle bezittingen verkocht hebben om de schuldeisers tegemoet te komen. wat je dan op de beurs krijgt is een ruilhandel van loze effecten. dividend hoef je in ieder geval niet meer te verwachten. evenals kwartaalcijfers, jaarverslagen en omzetverwachtingen.
maar wanneer zo'n aandeel een cent stijgt en je verkoopt de aandelen dan krijg je dus wel uitbetaald.. dit gebeurd dan door de aandeelhouders zelf die het ook in stand houden?

een cent stijgen in waarde zou dan dus iets van 14% 'waardestijging' inhouden... waarna je het kan verkopen?

hamvraag voor mij: waar komt de winst vandaan voor de mensen die het bij zo'n stijging verkopen? betalen de andere beleggers dat.. waarna het weer daalt en hen dus verlies hebben?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2006 17:06:58 ]
  woensdag 19 juli 2006 @ 18:55:04 #200
93207 joriszss
you need less, to become more
pi_39983792
quote:
op woensdag 19 juli 2006 17:03 schreef #ANONIEM het volgende:

[..]

maar wanneer zo'n aandeel een cent stijgt en je verkoopt de aandelen dan krijg je dus wel uitbetaald.. dit gebeurd dan door de aandeelhouders zelf die het ook in stand houden?

een cent stijgen in waarde zou dan dus iets van 14% 'waardestijging' inhouden... waarna je het kan verkopen?

hamvraag voor mij: waar komt de winst vandaan voor de mensen die het bij zo'n stijging verkopen? betalen de andere beleggers dat.. waarna het weer daalt en hen dus verlies hebben?
heel simpel:

is iemand bereid er 15 cent voor te betalen, dan verkoop je en maak je dus een winst van 1 cent. die cent komt geheel uit de zakken van de koper en verdwijnt weer in de zakken van de verkoper. het is alleen (om eerder genoemde redenen) een beetje loos in deze aandelen te handelen, continuering van de bedrijfsvoering zit er niet in.
zoek anders iets op over de emh (efficiënte markt hypothese), deze gaat ervan uit dat alle kennis omtrent de waarde van een bedrijf en verwachtingen in de prijs verwerkt zijn.
The greatest things in life cost nothing
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')