quote:
Ik ga maar over een paar foto's iets zeggen, want het zijn er teveel om ze allemaal "even" te doen, en bovendien zitten er een aantal bij die bijna hetzelfde zijn (2 en 6, 9 en 10).
1 is wel leuk, niet heel bijzonder. Misschien had een ander standpunt wat toe kunnen voegen; bijvoorbeeld meer door je knieen gaan en een beetje omhoog fotograferen. Ook is de achtergrond nog redelijk scherp, waardoor de foto een beetje druk overkomt. Dit kun je anders doen door een groter diafragma te kiezen (een kleiner f-getal), bijvoorbeeld 2.8. Dan is er een kleiner gebied scherp in de foto, en ligt de nadruk dus meer op de plant op de voorgrond waar je op scherp hebt gesteld.
2 zou ik weglaten uit de serie; nummer 6 vind ik beter omdat daar de blaadjes er helemaal op staan. Best een aardige foto, die nummer 6, lekkere kleuren en leuk contrast tussen de lichte blaadjes op de voorgrond en de achtergrond. Ook hier zou je kunnen proberen de achtergrond minder scherp te krijgen als je de foto maakt; nu stoort het een beetje dat er zo veel scherp is.
Nummer 4 vind ik ook wel leuk gedaan, ik zou de boom meer links in het beeld hebben gezet (op ongeveer 1/3 van het beeld), om een iets interessantere compositie te maken. De plant links voegt ook niets toe aan de foto, en die zou je er dan af gelaten hebben.
Nummer 7 is een lekker frisse foto, probeer goed te kijken waar je op scherpstelt. Nu is de voorgrond niet scherp, maar meer ergens tussenin ligt het scherptegebied. De onscherpe bloemetjes op de voorgrond storen nu een tikkie, dus volgende keer wat beter opletten
![]()
Wel fijne kleuren
![]()
Ik zou als tip ook meegeven eens deze reeks topics door te lezen; daar staan veel handige tips in. Ook van het kijken naar andermans foto's leer je heel veel! En blijf vooral posten
![]()
(Er staan hier her en der in topics ook veel tips over instellingen, compositie etc. en een aantal links naar websites waar veel nuttige info op staat).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer,
Gingerfantasies.