abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37803406
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:57 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]


[..]

Ik lees niets over een iMac.
En waar staat dat een iMac pixelgarantie heeft?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 14 mei 2006 @ 00:00:45 #77
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_37803429
quote:
Op zondag 14 mei 2006 00:00 schreef sig000 het volgende:

[..]

En waar staat dat een iMac pixelgarantie heeft?
Waar staat dat het uitgesloten is?
pi_37803496
quote:
Op zondag 14 mei 2006 00:00 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waar staat dat het uitgesloten is?
Komt de TS vanzelf achter.
pi_37803867
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:57 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]


[..]

Ik lees niets over een iMac.
Hier echter wel.
[..]

Als de iMac een passieve tft is, zijn dode pixels veel minder gebruikelijk.
Nee jouw link gaat over pixels
Daar wordt alleen over de helderheid gesproken.....

Maar goed als je zo slim was geweest en bij mijn link even op de oorspronkelijke engelse tekst had geklikt had je gelezen dat het wel over iMac's gaat.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=22194-en

Vertalingen zijn ook niet echt meer wat het geweest is
pi_37804092
Maar als je dan toch naar zo'n Applestore gaat, dan laat je 'm toch eerst daar draaien voor de koop?

Geen TFT scherm dat ik koop voordat ik 'm zelf eerst even test.
Kan dat niet dan hebben ze pech en gaat koop niet door. .
pi_37804799
natuurlijk krijg je een nieuwe zou wel mooi zijn, als ze verrot spul verkopen
pi_37808109
quote:
Op zondag 14 mei 2006 00:50 schreef JoPiDo het volgende:
natuurlijk krijg je een nieuwe zou wel mooi zijn, als ze verrot spul verkopen
Wat is de definitie van verrot spul? Kennelijk spreekt Apple nog niet van verrot spul als er 1 dode pixel is

Kun je hoog springen, kun je laag springen, maar van de consument wordt ook van je verwacht dat je je goed informeert of laat informeren. Op de site van Apple is dus te lezen dat een aantal dode pixels normaal wordt beschouwd. En mag je gelukkig zijn als de winkel de iMac inneemt als er 1 dode pixel wordt geconstateerd.
pi_37808247
Of het ligt eraan dat ik nog niet helemaal wakker ben, maar ik kan de dode pixeel iig niet meer vinden!


Zon nachtje slapen is blijkbaar erg gezond voor pixels!

Maar ja, wat nu. Wat ik er tegen gedaan heb: Een widget een tijdje laten draaien (veel geflikker) op het gedeelte waar de dode pixel zich bevindt. Daarna heb ik die plek wat gemasseerd met een vinger (werd ook ergens op internet als tip gegeven).

Maar de Stuck-pixel is weer vrij dus.

Toch ga ik morgen even naar de Apple Centre vragen wat er gebeurd als ik binnen mijn garantie termijn van 1 jaar weer een dode of vastzittende pixel heb.
  zondag 14 mei 2006 @ 09:20:56 #84
107521 Furia
snoopy weer
pi_37808298
Ze zijn bij Bossina best behulpzaam, dus ik kan me niet voorstellen dat ze zeggen van

Gewoon maandag direct even bellen/langsgaan, dan weet je meteen waar je écht aan toe bent. Probeer anders ook even via de site een mailtje te sturen (weet niet of er een adres opstaat), dan heb je het echt "direct" gemeld!

Succes ermee!
pi_37808303
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1133073

Mocht je hem terug brengen reken er dan maar op dat die iMac weer doorverkocht word aan een klant in de hoop dat het apparaat dan niet meer terug komt.
  zondag 14 mei 2006 @ 09:22:09 #86
107521 Furia
snoopy weer
pi_37808304
quote:
Op zondag 14 mei 2006 00:21 schreef sig000 het volgende:

Maar als je dan toch naar zo'n Applestore gaat, dan laat je 'm toch eerst daar draaien voor de koop?

Geen TFT scherm dat ik koop voordat ik 'm zelf eerst even test.
Kan dat niet dan hebben ze pech en gaat koop niet door. .
Als je dat zo zegt, dan komt direct de gedachte op dat jij geen Applespul koopt. Zeker als het om computers gaat is dat in principe gewoon goed. Dat kun je zelfs tweedehands nog wel kopen zonder je een breuk te vallen als je het niet eerst grondig test.
pi_37808323
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:45 schreef veldmuis het volgende:
Heeft die winkel dat in haar voorwaarden staan?
Vast niet, maar het Nederlandse consumentenrecht wel. Je mag een aankoop altijd binnen een week zonder opgaaf van reden terugbrengen.

Maar één dode pixel vind ik nou ook niet echt spannend. Mijn laptop heeft er ook eentje, ergens onderin (zo'n pixel die altijd aan staat ipv uit is trouwens een hot pixel). En ik merk er bijna nooit wat van. Het kost me meestal een paar minuten voor ik 'm überhaupt aan kan wijzen. Zo storend zijn die dingen echt niet, en zoals dat artikel van Apple al vertelt, die schermen zouden twee keer zo duur zijn als fabrikanten alle schermen al weg zouden moeten gooien als ze één dood pixeltje hebben.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_37808343
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:49 schreef achterop23 het volgende:
En daarna laat ik mijn pa wel even een nieuwe kopen (beetje knullig als ik zelf een minuut later, plots met snor en zonnebril die winkel inloop )
Waarop ze hem die iMac aansmeren die jij net hebt teruggebracht.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_37808433
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:56 schreef veldmuis het volgende:
Beide totaal duidelijk, ik geloof jullie!

.
Hier heb je je quote:
quote:
Verplichtingen van de verkoper (Boek 7, Artikel 46d Burgerlijk Wetboek)

1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

Oa te vinden op http://www.chipmunk.nl/wet.html
Maar het lijkt erop dat dit idd alleen voor Internet aankopen geldt.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_37808632
quote:
Op zondag 14 mei 2006 09:43 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Hier heb je je quote:
[..]

Maar het lijkt erop dat dit idd alleen voor Internet aankopen geldt.
quote:
de koop op afstand
Dus.
pi_37808849
als je een product gekocht hebt, heb je het wettelijk recht om het binnen 8 dagen te retourneren en geld terug te vragen

met en zonder kapote pixels

dus als je niet tevreden bent, breng hem terug en vraag je geld

dat een europese wet
pi_37808863
quote:
Op zondag 14 mei 2006 10:30 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
als je een product gekocht hebt, heb je het wettelijk recht om het binnen 8 dagen te retourneren en geld terug te vragen

met en zonder kapote pixels

dus als je niet tevreden bent, breng hem terug en vraag je geld

dat een europese wet
Bron?
  zondag 14 mei 2006 @ 10:53:45 #93
36666 Furious
animalist.
pi_37809186
Al die juristen hier.
Ik post om het posten.
pi_37809298
ik probeer het even op te zoeken.. ik begin nu te twijfelen

ik kan nu wel vinden dat het geld voor zaken die op "afstand" gekocht worden. Dus via internet

MAar hij heeft het in de winkel gekocht... ik kan het nog niet vinden hoe het dan zit
pi_37809474
Monitor met pixelfouten

Mijn nieuw aangeschafte monitor begint na een paar weken dode pixels te vertonen die nogal storend zijn tijdens het gebruik. Ik wil graag een andere monitor, maar volgens de winkelier moet de koper nu eenmaal rekening houden met enkele onvolkomenheden. Is de opstelling van de winkel juist of heb ik als consument recht op een goed werkend beeldscherm zonder pixelfouten?

Vraag
Enige weken geleden heb ik een nieuwe monitor van 20 inch gekocht voor 399 euro. Bij het eerste gebruik zag ik dat er een ingebrande pixel zat, nogal in een belangrijk gezichtsveld. Ik heb gelijk gesteld dat in een nieuw product geen ingebrande pixels mogen zitten en dat ik een ander scherm of reductie op de aankoopprijs wil ontvangen. Het antwoord van de winkel is dat het scherm onder categorie klasse 2 valt en er 2 of 6 dode pixels per promille in mogen zitten. Dat is terug te vinden in Isonorm 13406.
Ik heb gesteld dat wettelijk geregeld is, en dat gaat boven alle andere voorwaarden, dat dit niet mag voorkomen, maar de winkelier wijst dat af. Wat is uw mening in deze kwestie?

Antwoord
De productie van perfecte TFT-schermen is erg complex waarbij het kleinste stofje al een pixelfout kan veroorzaken. De laatste jaren worden dergelijke monitors steeds beter. Een 20 inch monitor bevat miljoenen pixels die elk weer uit drie (groen, rood, blauw) subpixels bestaan.

De meeste monitoren bevatten gelukkig geen enkele pixelfout. Hoewel één fout per miljoen pixels een klein gebrek is, kan die ene verkeerde pixel erg storend zijn voor de gebruiker, zeker als die pixel midden in het scherm zit. Een pixelfout kan worden beschouwd als een gebrek aan het computerscherm. Of je daar genoegen mee moet nemen ligt aan hetgeen je als consument mag verwachten van de nieuwe monitor.

Technische normen
TFT-monitoren worden geproduceerd volgens kwaliteitsnormen die zijn vastgelegd in ISO-norm 13406-2. Dit is geen juridische norm waar consumenten zich rechtstreeks op kunnen beroepen, maar het is een technische norm waaraan producenten zich vrijwillig houden. Je kunt onderscheid maken tussen een defecte zwarte pixel die niet meer oplicht, een witte pixel die niet meer van kleur verandert en een defecte subpixel waarbij een van de kleuren rood, groen of blauw defect is. Over het algemeen stoort een heldere witte pixel meer dan een donkere.

Monitoren worden in verschillende klassen ingedeeld. De hoogste kwaliteit biedt foutklasse I die stelt dat een monitor geen enkele pixelfout mag bevatten. Foutklasse II staat 2 defecte pixels of 5 defecte subpixels per miljoen toe. Volgens klasse III zijn fouten in 5 witte pixels, 15 zwarte pixels of 50 subpixels toegestaan. Bij monitoren van klasse IV ligt de norm op 50 witte, 150 zwarte of 500 subpixels. De betreffende monitor is van klasse II en voldoet met één pixelfout dus nog steeds aan de technische normen.

Waarschuwing voor pixelfouten
Een winkelier moet de consument vóór aankoop duidelijk maken dat een monitor van een bepaalde kwaliteitsklasse een aantal pixelfouten mag bevatten. Dat kan mondeling of bijvoorbeeld met een specificatiekaartje in de winkel, als het maar in duidelijke termen gebeurt. Een verwijzing als "deze monitor voldoet aan de ISO-norm 13406-2" is voor een gemiddelde consument onbegrijpelijk. Maar als er voor mogelijke pixelfouten is gewaarschuwd en als het aantal foute pixels binnen de technische normen blijft, zoals in dit geval, kun je als consument niet zeggen dat de monitor niet voldoet.

Dat de verkoper moet waarschuwen voor pixelfouten is bevestigd door de toenmalige Geschillencommissie Computers in een uitspraak van 10 september 2001. Een consument had een klacht ingediend over een laptop die hij had aangeschaft waarvan één pixel defect bleek. Volgens de commissie kan de consument stellen dat het gekochte artikel niet voldoet aan hetgeen hij op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten als de verkoper niet nadrukkelijk heeft gewezen op de mogelijkheid dat de monitor enkele foute pixels kan vertonen. Juristen zeggen dat er sprake is van "non-conformiteit" wanneer een product niet aan de koopovereenkomst voldoet. De verkoper moet dan aannemelijk maken dat hij wél de juiste inlichtingen heeft verstrekt, wat niet eenvoudig is.

In dit geval voldoet je monitor met één foute pixel aan de technische norm. Of je juridisch iets kunt ondernemen hangt er dus vanaf of er van tevoren is gewaarschuwd voor mogelijke kleine gebreken. Als dat niet is gebeurd, zou de winkelier de monitor moeten repareren of vervangen door een ander exemplaar.

Pixelgarantie
Sommige winkels bieden een pixelgarantie waarbij de afwezigheid van pixelfouten wordt gegarandeerd. Daar moet je dan wel extra voor betalen. Je hebt dan gedurende een zeer korte tijd (bijvoorbeeld 24 uur of 8 dagen) het recht een monitor om te ruilen wanneer je een foutje in het scherm ontdekt.

Defecten na langere tijd
Wat kun je doen als een monitor na een paar jaar pixel-defecten gaat vertonen? Meestal geeft de verkoper of producent een algemene garantie op de monitor maar daar kun je je waarschijnlijk niet op beroepen wanneer het aantal foute pixels onder de norm blijft. En na de garantieperiode wordt het helemaal een lastig verhaal. Van een monitor mag je verwachten dat hij minstens acht jaar probleemloos functioneert, zo oordeelde de Geschillencommissie Computers in een andere uitspraak. Je kunt stellen dat indien het aantal foute pixels een paar jaar na aankoop boven de technische norm komt, dat de monitor dan niet voldoet aan hetgeen je als consument mocht verwachten. Omdat reparatie van pixelfouten doorgaans niet tot de mogelijkheden behoort, zou de winkelier een vergoeding moeten geven. Verwacht niet het hele aankoopbedrag terug. Het is redelijk dat de verkoper rekening houdt met afschrijving over de periode waarin je van de monitor gebruik hebt kunnen maken.

Dat consumenten niet gediend zijn van dode pixels blijkt wel uit een pixelkwestie die bij Sony speelde en het vermelden waard is. Veel kopers van de draagbare Playstation PSP kregen nul op het rekest wanneer zij klaagden over dode pixels. Volgens Sony konden de klagers pas bij zes dode pixels hun PSP omruilen. Na aandacht in de media deed Sony de expliciete garantietoezegging dat al vanaf één defecte pixel de mogelijkheid bestaat voor klanten om een vervangend exemplaar te krijgen. Het zou andere verkopers van monitoren sieren als ze ook tegemoet komen aan de klachten van consumenten.

Tips
De Geschillencommissie Computers is helaas in 2004 opgeheven zodat je daar niet meer terecht kunt om een klacht in te dienen. Je zou de verkoper per brief ingebreke kunnen stellen en vragen om een oplossing. Bij een defecte monitor loont het meestal niet om naar de kantonrechter te stappen, daarvoor is het financiële belang te klein en de proceskosten te hoog.

Wellicht voor de volgende keer: vertel de verkoper uitdrukkelijk dat je een monitor wilt zonder één enkele fout en laat dit eventueel op de koopovereenkomst of bon vastleggen. Of laat de verkoper de monitor aansluiten om zo vóór aanschaf te zien of er storende pixelfouten in zitten.


bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2539
  zondag 14 mei 2006 @ 13:12:46 #96
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_37812786
quote:
Op zondag 14 mei 2006 11:10 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Duidelijk, dikke pech.
Bij de gratie van Apple dus.
-
pi_37812842
Weet wel zeker dat Apple dit zal terugnemen. Als ze met ipods al zoveel service bieden. Dan met ¤1400 euro zeker wel
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  zondag 14 mei 2006 @ 13:29:50 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37813173
Voortaan dit soort dingen online kopen, dan mag je het product binnen 7 dagen zonder opgaaf van redenen terug sturen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37814703
En de dode pixel is weer terug!

Morgen dus echt ff naar de Apple Centre
pi_37817168
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:29 schreef MegA het volgende:

[..]

hoezo verplicht? dat ligt aan hun pixelpolicy..veel bedrijven vinden het normaal als je een aantal dode pixels hebt.
wat is een pixelpolicy in godsnaam?
als je beeldscherm een dode pixel heeft dan is ie kapot en dus moet je een nieuwe krijgen. volgens mij valt daar niet over te discussieren .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')