quote:Topadvocaten weigeren te getuigen
Topadvocaat Nico Meijering moet volgens de president van de meervoudige strafkamer van de Amsterdamse rechtbank optreden als getuige in een rechtszaak tegen zijn cliënt oud-rechercheur Hans van E. Deze Van E. wordt er van verdacht jarenlang vertrouwelijke informatie van justitie te hebben doorgespeeld aan onder meer de Hells Angels en kopstukken uit de hoofdstedelijke onderwereld.
Meijering was al eens opgeroepen door de rechter-commissaris, maar weigerde toen te komen. Volgens hem is het principieel onjuist als advocaten moeten getuigen in rechtszaken die dienen tegen hun cliënten. Hij wordt daarin gesteund door de Orde van Advocaten, die eerder al het standpunt heeft ingenomen dat een advocaat die onder deze omstandigheden zijn mond opendoet, zich blootstelt aan tuchtrechtelijke maatregelen.
Mocht Meijering worden opgeroepen als getuige, dan zal hij zich beroepen op zijn verschoningsrecht; dat betekent dus dat hij zal zwijgen. Het is dan aan de rechter-commissaris om te oordelen of dat verschoningsrecht wel van toepassing is. In principe kan een getuige die volhardt in zwijgen, telkens voor 12 dagen in een cel worden gezet (gerechtelijk in gijzeling worden genomen). Deze procedure kan jarenlang doorgaan.
Ook strafpleiter Bram Moszkowicz riskeert dit. Hij wordt mogelijk als getuige opgeroepen in de rechtszaak tegen Willem Holleeder. De advocaat heeft al laten weten daar niet aan mee te zullen werken. Justitie snijdt zich volgens Moszkowicz ook zelf in de vingers. Als een advocaat in gijzeling wordt genomen, kan hij zijn cliënt niet dienen en ligt de rechtszaak dus stil. Het OM kan een verdachte nooit dwingen een andere advocaat te nemen.
Nico Meijering heeft al laten weten wel samen met Bram Moszkowicz op een cel te willen gaan zitten. ''Lijkt me gezellig'', zo zei hij gisteren.
Daar heb ik ook nog een hele tijd mee moeten klotenquote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
Weet iemand trouwens hoe die plaatjes werkend te krijgen? Lukt mij niet.
Daar ben ik mooi klaar meequote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:08 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
Daar heb ik ook nog een hele tijd mee moeten klotenBen alleen vergeten hoe ik het uiteindelijk heb gedaan
![]()
quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
Weet iemand trouwens hoe die plaatjes werkend te krijgen? Lukt mij niet.
1 |
1 |
Gedaan, dank!quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:28 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Knippen, plakken.
Je mag dit natuurlijk wel vinden, maar dan wel graag deugdelijk gemotiveerd.quote:Op zondag 14 mei 2006 12:29 schreef bladibladibla het volgende:
Dood aan Rechtsfilosofie!
Ja, ik ben lichtelijk gefrustreerd...![]()
Tja, dit is typisch zo'n geval van "je had erbij moeten zijn om het te begrijpen"quote:Op zondag 14 mei 2006 12:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je mag dit natuurlijk wel vinden, maar dan wel graag deugdelijk gemotiveerd.
Nou vertel. Je hebt zo'n hekel aan het vak dat je het tentamen gemaakt hebt als open boek tentamen terwijl het formeel een gesloten boek tentamen is, en je kampt nu met problemen agv een rancuneuze aanbrenger?quote:Op zondag 14 mei 2006 12:38 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Tja, dit is typisch zo'n geval van "je had erbij moeten zijn om het te begrijpen"
Je moet ook helemaal niet naar de vraag kijken, die spoort nooit bij die rechtsfilosofen. Je moet denken: wat zou ik zélf vragen over de stof, en daar vervolgens een antwoord op geven. Resultaat: prima cijfer.quote:Op zondag 14 mei 2006 15:11 schreef bladibladibla het volgende:
Je wilt het wel heel graag weten hè?
Het tentamen is dinsdag pas en ik snap de stof eigenlijk wel (is niet zo moeilijk: het komt allemaal neer op een dubbele afhankelijkheidsrelatie) maar ik krijg het niet voor elkaar om de link te leggen tussen de vraag en de stof...
Ach, volgens mij een advocatenkantoor aftappen - al dan niet tegen de regels in - vrij gangbaar in Nederland.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:02 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
what's next? Een videostream van alle gesprekken tussen advocaat en client ??![]()
Ondertiteling graag. Latijn is alweer 6 jaar geleden voor mij. Geld doet wat niet? Stinken waarschijnlijk?quote:
Hmmm ja, zo horende kan ik straks alle lessen die ik heb geleerd in de tijd dat de KGB ons ma schaduwde en aftapte straks ruimschoots in de praktijk brengen...quote:Op zondag 14 mei 2006 16:35 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Ach, volgens mij een advocatenkantoor aftappen - al dan niet tegen de regels in - vrij gangbaar in Nederland.
quote:Op zondag 14 mei 2006 17:41 schreef Sessy het volgende:
Ondertiteling graag. Latijn is alweer 6 jaar geleden voor mij. Geld doet wat niet? Stinken waarschijnlijk?
"Als Jupiter iets mag, wil dat nog niet zeggen dat een stier dat mag"quote:Op zondag 14 mei 2006 17:56 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Geld stinkt inderdaad niet, maar die laatste post van Diederik kon ik niet vertalen met mijn eenjarige Latijn-avontuurtje
Appeltje eitje toch? 37,5 pagina per dag.quote:Op zondag 14 mei 2006 18:08 schreef bladibladibla het volgende:
En de werkwoorden zijn bij mij juist het probleem![]()
De rest van het Latijn probeer ik altijd te herleiden vanuit het Engels, gaat ook best aardig, al is Italiaans waarschijnlijk nog makkelijker.
Kom er net achter dat ik voor Internationaal Recht van vrijdag nog een syllabus van ruim 150 pagina's moet doorploegen...
Ik heb precies hetzelfde gevoel over dat vak. Dat snappen is geen probleem, maar het goede antwoord formuleren bij die cryptische vragen van die gastquote:Op zondag 14 mei 2006 15:11 schreef bladibladibla het volgende:
Je wilt het wel heel graag weten hè?
Het tentamen is dinsdag pas en ik snap de stof eigenlijk wel (is niet zo moeilijk: het komt allemaal neer op een dubbele afhankelijkheidsrelatie) maar ik krijg het niet voor elkaar om de link te leggen tussen de vraag en de stof...
Vorig jaar gehaald, maar als ik die samenvatting zo eens lees, lijkt het al eeuwen geleden.quote:Op maandag 15 mei 2006 00:35 schreef Sessy het volgende:
Doet er iemand rechtsgeschiedenis B privaat morgen?
http://www.geocities.com/de_aantekeningen/samenvattingrgs.txt
Brabantsquote:
Inderdaad. Ik ben nu de stof voor de 4e keer aan het doornemen en ik snap het eigenlijk helemaal, maar geef me zo'n oefenopdracht en ik ben het helemaal kwijt.quote:Op maandag 15 mei 2006 10:03 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Ik heb precies hetzelfde gevoel over dat vak. Dat snappen is geen probleem, maar het goede antwoord formuleren bij die cryptische vragen van die gastHet is erg frustrerend dat 'begrijpen en onthouden' nog niet genoeg is om een voldoende te halen.
Zo vaag: ik ben tweedejaars en ik heb dit jaar Rechtsfilosofie, maar ik heb Europees Gemeenschapsrecht pas volgend jaarquote:Op maandag 15 mei 2006 22:10 schreef Sessy het volgende:
Hmm ik stel 't uit tot de hers... Rechtsfil-b is een derdejaarsvak, ik wil donderdag eerst maar eens mijn eigen tweedejaarsvakken halen, met name europees gemeenschapsrecht in de praktijk... Bah wat een grafvak.
Hij trekt de laatste week inderdaad opeens rare conclusies. Blijkbaar mis ik een gedachtensprong die hijzelf wel in zijn hoofd had. Ik heb rondgevraagd en praktisch niemand snapt zijn gedachtengang over pouvoir constituant en pouvoirs constituees. Hij heeft er echt een hele eigen draai aan gegeven.quote:Op maandag 15 mei 2006 14:42 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik ben nu de stof voor de 4e keer aan het doornemen en ik snap het eigenlijk helemaal, maar geef me zo'n oefenopdracht en ik ben het helemaal kwijt.
Ik begin me ook steeds meer te ergeren aan zijn taalgebruik in zijn samenvattingen (die trouwens een geschenk uit de hemel zijn). De zinnen die daar soms in staan zijn vaak wel heel vaag en krom.
Vinden jullie trouwens ook dat hij 10 colleges lang hetzelfde vertelt en dan in de laatste week opeens allemaal heel snel conclusies trekt die wel wat meer onderbouwd hadden kunnen worden?
EGRIP vond ik allesbehalve boeiend, hoewel ik dan wel weer de helft van m'n jurisprudentiebundel heb gelezen. Het is wel een vak waarbij het tentamen min of meer datgene dat op de hoorcolleges is behandeld representeert. Als je goed opgelet hebt en je werkt 'de rijtjes af' uit de verschillende procedures en arresten dan moet je een voldoende kunnen halen. Succes ermee!quote:Op maandag 15 mei 2006 22:10 schreef Sessy het volgende:
Hmm ik stel 't uit tot de hers... Rechtsfil-b is een derdejaarsvak, ik wil donderdag eerst maar eens mijn eigen tweedejaarsvakken halen, met name europees gemeenschapsrecht in de praktijk... Bah wat een grafvak.
Mijn arrestenbundel Europees Gemeenschapsrecht is nog maagdelijk. Kopen? Ik heb 'm niet 1 keer gebruikt!![]()
Je leest niet goed, lees nog maar eens. RechtsfilosofieB is een derdejaarsvak, die hoef ik dus nu niet te halen, aangezien ik tweedejaars ben. Dus dat vak doe ik in de herkansingen.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:24 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Zo vaag: ik ben tweedejaars en ik heb dit jaar Rechtsfilosofie, maar ik heb Europees Gemeenschapsrecht pas volgend jaar![]()
Ik snap nu precies wat Kelsen, Plotke, Lindahl, Bork en Scholten bedoelen. Hopelijk heb ik daar genoeg aan op het tentamen...
Ik lees wel goed hoor. Ik doe R&M en daarbij hebben ze Rechtsfilosofie B en Europees Gemeneeschapsrecht omgedraaid: ik moet Rechtsfilosofie volgen in het tweede jaar in plaats van het derde jaar, en ik volg Europees Gemeenschapsrecht volgend jaar terwijl de overige reichtingen dat in het tweede jaar volgenquote:Op dinsdag 16 mei 2006 12:12 schreef Sessy het volgende:
Je leest niet goed, lees nog maar eens. RechtsfilosofieB is een derdejaarsvak, die hoef ik dus nu niet te halen, aangezien ik tweedejaars ben. Dus dat vak doe ik in de herkansingen.
Europees gemeenschapsrecht moet ik eigenlijk dit jaar halen, en ga het dus donderdag doen.
Vanwege avondstudenten? Gebrek aan grote zalen? Geen idee, maar ik ga zometeen aan m'n warme maaltijd beginnen (flink bord pasta op nog niet halverwege de dagquote:Op dinsdag 16 mei 2006 12:28 schreef bladibladibla het volgende:
Die laatste conclusies van Rechtsfilosofie kan ik echt totaal niet volgen. Ach, ik verzin zelf wel iets leuks op het tentamen. HC 11 legt trouwens wel uidelijk de link tussen politieke representatie en het referendum uit heb ik net ontdekt. Misschien is het kwartje gevallen bij bij![]()
18:00u is echt een idiote tijd. Ik vraag me echt af wie dat bedacht heeft.![]()
[..]
Maak me maar jaloers. Ik zit hier met mijn Montesquieu Albron-broodje, krentenbol en bekertje melk.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 12:32 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
Vanwege avondstudenten? Gebrek aan grote zalen? Geen idee, maar ik ga zometeen aan m'n warme maaltijd beginnen (flink bord pasta op nog niet halverwege de dag) en daarna m'n aantekeningen nogmaals overlezen.
Ik vond zijn vraagstelling duidelijker dan in de proeftentamens. Bij elke vraag heb ik wel een logisch verhaal op kunnen schrijven. Maar als je ook maar een klein denkstapje mist wordt je flink gekort op je score per vraag vrees ik.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 20:20 schreef Morrigun99 het volgende:
Ik vond het écht moeilijk.
Ik vond het vak overigens erg leuk en vind Lindahl erg aanstekelijk enthousiast. Maar bij Hoorcollege 9 en 10 ging hij me té ver. Daar raakte hij me eigenlijk een beetje kwijt.
Dat klinkt als de vakken 'recht en samenleving' en 'rechtssociologie' bij de OU.quote:Op zondag 14 mei 2006 15:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je moet ook helemaal niet naar de vraag kijken, die spoort nooit bij die rechtsfilosofen. Je moet denken: wat zou ik zélf vragen over de stof, en daar vervolgens een antwoord op geven. Resultaat: prima cijfer.![]()
Dat had ik ook!quote:Op woensdag 17 mei 2006 09:38 schreef bladibladibla het volgende:
Ik heb voor mijn gevoel bij alle negen vragen (ongeveer) hetzelfde soort antwoord gegeven: het kwam allemaal neer op de afhankelijkheidsrelatie en toepassing en schepping.
Bij vraag 2 dacht ik echt: "WTF doet Hans Dulfer in een tentamen Rechtsfilosofie!"
Dûh, Hans Dulfer denkt de algemene muzieksmaak in te vullen met zijn saxofoonmuziek, maar in feite dient hij slechts het deelbelang van enkele suffe medelanders. Ondertussen schept hij echter wel een norm voor elke beginnende saxofonist die meteen een poster van Hans & Candy in zijn slaapkamer hangt.quote:Op woensdag 17 mei 2006 09:38 schreef bladibladibla het volgende:
Ik heb voor mijn gevoel bij alle negen vragen (ongeveer) hetzelfde soort antwoord gegeven: het kwam allemaal neer op de afhankelijkheidsrelatie en toepassing en schepping.
Bij vraag 2 dacht ik echt: "WTF doet Hans Dulfer in een tentamen Rechtsfilosofie!"
Wat een geweldige straf: iemand verbannen naar Texelquote:'Verdonk verbannen naar Texel'
Rechtsfilosoof en voormalig Iraans vluchteling Afshin Ellian wil dat Justitie-minister Donner een onderzoek start tegen Rita Verdonk en haar voorganger Hilbrand Nawijn. Ze zouden wel degelijk op de hoogte zijn geweest van het feit dat Hirsi Ali bij haar naturalisatie niet de waarheid had gesproken. Door de voormalige Somalische toch in de Kamer te laten plaatsnemen zouden ze zich schuldig hebben gemaakt aan een ambtsmisdrijf. "De mogelijke misdrijven die Hirsi Ali heeft gepleegd, zoals fraude en valsheid in geschrifte, zijn in beginsel verjaard. De misdrijven van Verdonk, Nawijn en andere politici echter niet", stelt Ellian, die gisteren op de televisie betoogde dat niet Hirsi Ali maar Verdonk Nederland zou moeten worden gezet. "Voor zo'n misdrijf kon je vroeger verbannen worden naar Texel of Vlieland, maar dat is in 1886 afgeschaft. Tegenwoordig staat er maximaal drie jaar gevangenisstraf op", verklaarde advocaat Gerard Spong, die samen met Ellian de kwestie aanhangig heeft gemaakt.
Omdat de schoonmaakdienst met een hogedrukreiniger onze flat aan het poetsen is ben ik ook maar een keer in de kelder van de bibliotheek gaan zitten. Ik was er rond half 10 vanmorgen en had het een-na-laatste stoeltjequote:Op donderdag 18 mei 2006 08:54 schreef Morrigun99 het volgende:
Nou....
Dinsdag Strafprocesrecht is mijn volgende tentamen. Gelukkig maar dat het formele strafrecht altijd mijn sterkste kant geweest is.![]()
Ik ben nu al de hele week 's morgens vroeg in de bibliotheek (vanaf 08:10 uur) en ik wil dan het liefste in zo'n 'kooi' op de tweede verdieping zitten. Afgelopen heb ik het gewoon meerdere malen meegemaakt dat ik rond 08:10 uur in de bieb was, en dat gewoon al die krengen al bezet waren! Aangezien de 's avonds alle cubicals e.d. leegruimen, moeten die mensen gewoon bij de opening van de bieb al voor de deur hebben gestaan. En een vriend van me bevestigde dat ook...![]()
Het wordt tijd voor bindende studie adviezen.
Ik verdenk enkele personen er zelfs van dat ze zich bij sluitingstijd achter de Kamerstukken verstoppen en al vanaf diep in de nacht de kooitjes bezetten.quote:Op donderdag 18 mei 2006 08:54 schreef Morrigun99 het volgende:
Nou....
Dinsdag Strafprocesrecht is mijn volgende tentamen. Gelukkig maar dat het formele strafrecht altijd mijn sterkste kant geweest is.![]()
Ik ben nu al de hele week 's morgens vroeg in de bibliotheek (vanaf 08:10 uur) en ik wil dan het liefste in zo'n 'kooi' op de tweede verdieping zitten. Afgelopen heb ik het gewoon meerdere malen meegemaakt dat ik rond 08:10 uur in de bieb was, en dat gewoon al die krengen al bezet waren! Aangezien de 's avonds alle cubicals e.d. leegruimen, moeten die mensen gewoon bij de opening van de bieb al voor de deur hebben gestaan. En een vriend van me bevestigde dat ook...![]()
Het wordt tijd voor bindende studie adviezen.
Met toiletten, koffieautomaat en snackautomaat valt er best een nachtje te overleven. Je kan alleen ook het hele jaar door wat meer doen aan je studiequote:Op donderdag 18 mei 2006 11:14 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik verdenk enkele personen er zelfs van dat ze zich bij sluitingstijd achter de Kamerstukken verstoppen en al vanaf diep in de nacht de kooitjes bezetten.![]()
Succes met strafprocesrecht trouwens. Lastig vak is dat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |