Moet ik mij nu gaan verlagen tot het zelf-quoten A_R?quote:Op maandag 7 augustus 2006 01:12 schreef Duderinnetje het volgende:
Wanneer ga je je nieuwe keuken erin maken A_R?
Of lees ik nu heel erg met mijn neus![]()
Na de vloer dusquote:Op maandag 7 augustus 2006 13:36 schreef Duderinnetje het volgende:
Moet ik mij nu gaan verlagen tot het zelf-quoten A_R?![]()
quote:Op maandag 7 augustus 2006 08:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Goede morgen Sanger
Zal ik dan ontopic opmerken dat vanavond de man komt om de aansluiting op de riolering te maken
En ik het gisteravond een stukje laminaat gelegd in de tuinkamer. In het gedeelte waar het bureau komt. Dit wordt trouwens het volgende wat ik ga doen, voor ik aan de keuken ga beginnen
Data willen we A_R, harde deadlinesquote:Op maandag 7 augustus 2006 14:09 schreef Automatic_Rock het volgende:
uhmm, na het bureau komt de keuken
ja, ik ben echt een type van planning en deadlines...quote:Op maandag 7 augustus 2006 14:22 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Data willen we A_R, harde deadlines![]()
Het is wel te doen, ik heb in mijn keuken ook zelf getegeld. Koop in elk geval tegelkruisjes op de voegbreedte die je wilt hebben. Zet een horizontale en een verticale loodlijn uit en tegel daarlangs eerst 1 rij omhoog en 1 rij opzij. Tegel dan verder vanaf die twee rijen.quote:Op maandag 7 augustus 2006 15:40 schreef Automatic_Rock het volgende:
Oh, ik ben net bij de Praxis geweest, en bij de uitberkoopkraam lag een tegelsnijder.. Die heb ik gekocht
M'n ouders hebben nog een pakje of 2 oude tegels. Nu moet ik nog wat tegellijm kopen, en dan ga ik kijken of ik talent heb als tegelmeneer.
Het lijkt me leuk om zelf te kunnen tegelen..., ik heb er alleen geen ervaring mee. Dus tips zijn van harte welkom
Mooie tekening remcoharmsen! Dit is inderdaad de makkelijkste manier. Overigens is globaal uitrekenen hoe hoog je moe6t beginnen genoeg. Een cm meer of minder aan de onderkant zie je nooit meer terug.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 07:49 schreef remcoharmsen het volgende:
Ik zet de kruisjes er altijd maar met 1 pinnetje in. Dus 4 kruisjes voor een kruising van tegels zeg maar. hmm, niet duidelijk natuurlijk. ok:
ik smeer de muur in met tegellijm en kam de muur mooi strak. Daarna pak ik 1 tegel en 4 kruisjes. zet de tegel op de muur en stop 2 kruisjes onder de tegel, zodat ze als "+" teken uit de muur steken. zo hou je wel de hoogte van je kruisje aan, maar gebruik je maar 1 pinnetje. dit doe je dus links en rechts onder de tegel, zodat ie netjes op de tegel er onder blijft staan. Daarna 2 kruisjes tussen de nieuwe tegel en de tegel links ervan (of rechts als je van die kant werkt), zodat je ook daar de juiste afstand houdt.
Ik zal nog even een tekening maken, want het is niet zo makkelijk uit leggen.
nog 1 punt, wat al door ElisaB wordt genoemd:
als je vloer niet echt waterpas is, is het verstandig om niet op de onderste rij, maar 1 rij hoger te beginnen. stel: je tegels zijn 15 cm hoog, timmer dan een lat waterpas op de muur, zodat de rij die daar op komt op 14 cm hoogte begint. Zo heb je later onder die lat 1 cm speling, zodat je de onderste rij tegels later als de rest droog is netjes op de vloer kunt laten aansluiten door er het benodigde randje af te slijpen en hem er in te tegelen.
voorbeeld hoe ik de kruisjes zet en hoe je het balkje op de muur kunt zetten. De tegels zijn 15 hoog en de balk zit op 14, zodat er een tegel van 14 onder kan. Zo vlak je de vloer uit! Nog een voordeel, als we 't toch ook over budget hebben: de kruisjes trek je er na het tegelen voorzichtig weer uit!
[afbeelding]
Ik bedoelde meer een onderste rand van 14 cm of 13 cm ipv jouw voorbeeld. Overigens is het het makkelijkste om vanuit het midden van de tegel te gaan meten.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 08:58 schreef remcoharmsen het volgende:
Een cm meer of minder kan zeker uitmaken, als je nameljik 16 cm van de vloer begint, dan heb je 3mm voeg, 15 cm tegel + 3 mm voeg + 4 mm tegel nodig... dat zou jammer zijn!nou komt het onderaan misschien niet zo precies omdat je later nog kunt afkitten.
Maar het is jammer als je een klein randje extra moet maken. Je kunt dan beter iets van een tegel afhalen! En corrigeren dmv de onderste voeg zou ik ook niet doen, omdat je dat snel kunt zien. Een tegel die een mm verloopt zie je niet maar een voeg die links 3 mm is en rechts 2 mm valt wel eerder op.
Omdat je dan vaak mooier uitkomt. Als je bv onder begint met een hele tegel kan het zijn dat je boven een randje van 1 cm overhoudt. Om dit op te vangen werk je dan naar 2 halve toe (halve boven, halve onder). Maar dit is een kwestie van passen en meten. Vrijwel nooit zul je goed uitkomen (hele onder en hele boven).quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 09:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Waarom de onderste rij op 14 cm zetten als je tegel 15 cm is? Waarom sowieso dus iets van de tegel af moeten halen?
Of ben ik nou erg blond bezig?
Met gecalibreerde tegels bedoel je die tegels die echt loodrecht gelaserd zijn?quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 10:04 schreef Marsepein het volgende:
Wel vraag ik me werkelijk het nut van tegelkruisjes af als je geen gecalibreerde tegels hebt.
Je voeg is dan wel even breed, maar als je tegels niet even groot zijn en haaks zijn dan heb je er niets aan en kun je het veeeeeeeel beter op het oog doen (Of er een lat langs houden bv)quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 10:19 schreef sanger het volgende:
[..]
Met gecalibreerde tegels bedoel je die tegels die echt loodrecht gelaserd zijn?
Dioe kruisjes zijn ook gewoon een handigheidje om de voeg overal even dik te krijgen/houden. Het is gewoon net even iets betrouwbaarder dan op het oog. Helemaal als je een "beginner" bent.
Zelf weleens getegeld, en zonder kruisjes (vergeten te kopen). Als je een zeikerd bent met kiertjes goed te doen.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 10:22 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Je voeg is dan wel even breed, maar als je tegels niet even groot zijn en haaks zijn dan heb je er niets aan en kun je het veeeeeeeel beter op het oog doen (Of er een lat langs houden bv)![]()
Maar ik praat niet uit ervaring, zelf nog niet getegeld, heb alleen nog maar zien gebeuren. Beide keren zonder tegelkruisjes.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |