abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 juni 2006 @ 12:53:51 #201
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_38587894
Ik heb net op mijn moeder haar hardloop-band 22km gerend in 1.36uur. Ben toch dik 2 weken uit de routine geweest en heb ook meer gerookt/geblowt als normaal.

Word nog even hard doorbikkelen de komende dagen, want volgende week zondag is the real game, en ik wil toch zeker onder de 1.30uur halen, anders vind ik het een domper voor mezelf
World Wrestling Entertainment
pi_38594404
Ik ben sinds 4 weken weer bezig met hardlopen/joggen d.m.v. een schema wat ik van MyAsics heb gehaald, en ik voer deze uit op een lopende band in de sportschool.

Ik heb alleen last dat na enkele minuten mijn voeten en enkels als het ware gaan "vastzitten". Het is wat moeilijk om uit te leggen, maar ik zal het proberen: waar je normaal gesproken een soort van "doorrol" beweging maakt met je voet (landen op de bal van je voet, doorrollen en weer afzetten met de voorkant). lukt dat bij mij dan dan niet meer, en i.p.v. daarvan lukt het me alleen maar om de gehele voet plat neer te stampen op de grond.

Zoals je kunt verwachten, levert dit geen fijne gevoelens op Het is nogal frusterend, want conditioneel gezien zit het wel goed bij mij, en ik wil nu de zomer eraan komt lekker door de bossen en weilanden gaan rennen Ik heb recentelijk wat enkelbanden aangeschaft die het probleem een klein beetje verhelpen, maar het scheelt niet veel.

Ik doe van te voren een degelijke warming up of cardio training, en enkele stretch oefeningen. Mijn schoenen zijn Saucony's die zijn afgemeten in een speciaalzaak, dus dat lijkt mij wel goed te zitten.

Enige suggesties over wat ik hieraan kan doen? Ik ben al naar de fysio gegaan, maar die kon mij niet helpen aangezien het probleem pas na enkele minuten opkomt, en hij geen zin heeft om mee te gaan rennen
  dinsdag 6 juni 2006 @ 16:07:32 #203
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_38594600
Een antwoord op je vraag heb ik helaas niet, maar waarom loop je op een lopende band in de sportschool en niet buiten?
Volgens mij loop je vaak onnatuurlijker op een loopband en wil dit ook nog weleens blessures veroorzaken, maar dit kan ik zeker niet bewijzen met feiten.
Loop je weleens buiten en hoe zijn je enkels dan?
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_38594719
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 16:07 schreef BoNi het volgende:
Een antwoord op je vraag heb ik helaas niet, maar waarom loop je op een lopende band in de sportschool en niet buiten?
Volgens mij loop je vaak onnatuurlijker op een loopband en wil dit ook nog weleens blessures veroorzaken, maar dit kan ik zeker niet bewijzen met feiten.
Loop je weleens buiten en hoe zijn je enkels dan?
Ik loop binnen omdat ik eerst buiten liep (straat en stoep), en dat was nog erger, toen moest ik al stoppen na misschien 300 meter. Het enige park bij mij in de buurt is niet open wanneer ik tijd heb om te gaan.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 17:13:30 #205
146402 Klapdeur
Listen Defected
pi_38596460
Heb je wel fatsoenlijke hardloopschoenen? Ik bedoel daarmee natuurlijk niet afgetrapte nikes of puma's?
Ik heb ooit iemand met een royal flush van tafel gebluft, dus zo heel slecht ben ik ook weer niet
Als Adam en Eva zo knap waren, waar komen dan al die lelijke mensen vandaan?
pi_38599828
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 17:13 schreef Klapdeur het volgende:
Heb je wel fatsoenlijke hardloopschoenen? Ik bedoel daarmee natuurlijk niet afgetrapte nikes of puma's?
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 15:59 schreef Gio het volgende:
Ik doe van te voren een degelijke warming up of cardio training, en enkele stretch oefeningen. Mijn schoenen zijn Saucony's die zijn afgemeten in een speciaalzaak, dus dat lijkt mij wel goed te zitten.
Wel even goed lezen he
  dinsdag 6 juni 2006 @ 20:47:05 #207
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_38604442
Misschien is het een idee om eens langs de fysio te gaan?? T klinkt echt niet goed nl...
Ik heb zelf ook wel eens last van zon platvoetenloopje, wat volgens mij bij mij meer uit mijn heupen komt, maar dan is het een kwestie van mezelf tot de orde roepen om weer normaal te gaan lopen. Met enige moeite lukt dat dan en dan kan ik lekker verder lopen.
Je kunt ook eens in een hardloopboek kijken voor oefeningen om je enkels en voeten los te maken. Die lijken dom en nutteloos maar ik doe ze al eeuwen voor dansen en het helpt meer dan je denkt. Succes!
I'm just a girl in the world.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 21:06:26 #208
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_38605293
vanmiddag even 24.2km gelopen (12.8km/h, HR157) knie zo nu en dan stijf maar verder ok. liep nogal wisslevallig qua souplesse, dus het gevoel kon beter.
zonet nog 2600m gezwommen; toen maar gestopt omdat het te druk was (en dan begin ik me te irriteren )

@MeneerMuis
ok; 2 adviezen

1. stop als de wiederweerga met roken
2. en ban die loopband uit je trainingen. wel eens een bewegingsanalyse gemaakt van lopen en loopbandlopen?

loopband: voet optillen, naar voren bewegen, weer op de loopband plaatsen, en dat het andere been hetzelfde verhaal.
lopen(buiten): voet optillen, naar voren bewegen, voet weer op het asfalt zetten, de klap dempen (wordt op de loopband deels voor je gedaan), met kracht de rest van je lichaam naar voren bewegen, kuit spier en quadriceps aanspannen om los te komen van het asfalt om dat been weer naar voren te bewegen)

nog even afgezien van het feit dat je buiten ook nog eens oneffenheden hebt . een van de redenen dat ik nooit op een loopband sta; ook al werk ik op een sportschool en kan ik kiezen uit ca 4 verschillende modellen high-end loopbanden; het is gewoon niet te vergelijken met buiten lopen

PS.
is dit je eerste 1/2M? je weet dat je moet taperen voor een optimaal resultaat?

@Gio

about the loopband; zie bovenstaand stukje.

het is vrij normaal (en effecient) om op bijna je gehele voet te landen. zal eens een artikel inscannen hierover. En ik zal toch adviseren om meer buiten te gaan lopen; op asfalt (niet de steop; die is vaak niet egaal)
verder is het denk ik raadzaam om het aan een sportfysio te vragen die wel een loopband heeft of anders een sportarts met de juiste faciliteiten. techniek analyseren; en nadat je het gevoel hebt gekregen laten kijken naar spierspanningen etc
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
  dinsdag 6 juni 2006 @ 21:32:13 #209
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_38606372
Ok, Ultiem, wat een TOP dag

Heb mijn 1e 38er gelopen vandaag, sterker nog, ik heb gelijk 38:15 op 10 kilometer gelopen! Alles ging geweldig, het weer zat mee, ik kon leuk versnellen aan het eind en voelde me top. Liep enkele kilometers zelfs rond de 3:45, dus kan niet meer stuk!

wat een enorme sprong in een keer, van 39 laag naar 38 laag. In een keer kon ik wel dat lekkere hoge tempo vasthouden Nu weet ik het zeker, ik moet goede schoenen hebben, betere outfit en ik ga maar eens wedstrijden meelopen puur voor het maximale eruit te halen

Ben blij, nu eerst douchen
  dinsdag 6 juni 2006 @ 21:37:50 #210
43276 Scighera
pi_38606610
netjes man! ik doe het je iig niet na
  dinsdag 6 juni 2006 @ 21:52:44 #211
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_38607312
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:37 schreef Scighera het volgende:
netjes man! ik doe het je iig niet na
ik mezelf vanavond ook niet meer

Overigens doe ik jou al helemaal niet na, duurvermogen-held
  dinsdag 6 juni 2006 @ 21:53:46 #212
146402 Klapdeur
Listen Defected
pi_38607363
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:32 schreef Grumpey het volgende:

Heb mijn 1e 38er gelopen vandaag, sterker nog, ik heb gelijk 38:15 op 10 kilometer gelopen! Alles ging geweldig, het weer zat mee, ik kon leuk versnellen aan het eind en voelde me top. Liep enkele kilometers zelfs rond de 3:45, dus kan niet meer stuk!

wat een enorme sprong in een keer, van 39 laag naar 38 laag. In een keer kon ik wel dat lekkere hoge tempo vasthouden Nu weet ik het zeker, ik moet goede schoenen hebben, betere outfit en ik ga maar eens wedstrijden meelopen puur voor het maximale eruit te halen

Mede daardoor blijft het leuk, om jezelf te zien verbeteren! Mooie tijd ook Als je meeloopt in een wedstrijd kan je jezelf nog harder pushen, en zit misschien wel een 37er erin.
Ik heb overigens nog nooit een 10KM gelopen
Ik heb ooit iemand met een royal flush van tafel gebluft, dus zo heel slecht ben ik ook weer niet
Als Adam en Eva zo knap waren, waar komen dan al die lelijke mensen vandaan?
  dinsdag 6 juni 2006 @ 22:00:16 #213
43276 Scighera
pi_38607686
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:52 schreef Grumpey het volgende:

[..]

ik mezelf vanavond ook niet meer

Overigens doe ik jou al helemaal niet na, duurvermogen-held
hehe; bij mij ontbreekt het aan loopsnelheid; trek 14+km/h nog steeds heel slecht; daarom ook de keus voor lange afstand triathlon :p. Ben op dat gebied zowel fysiek als mentaal een diesel ( ok, ik kan aardig hard fietsen ) zit er aan te denken om mijn zondagloopje deels op de baan te doen en dan langere intervalsessies te maken. Maar dat is helaas nog steeds afhankelijk van de knie
  dinsdag 6 juni 2006 @ 22:20:26 #214
100008 MeneerMuis
WWE is my life
pi_38608646
@Scighera

Ik wil gewoonweg niet stoppen met roken/blowen omdat ik er eenmaal van geniet. Ik doe alleen aan hardlopen omdat ik koppig ben en me moeder altijd wil verslaan. Ik vind het eigenlijk ontzettend saai als ik eerlijk mag zijn. Toch vind ik het verzamelen van medailles en recordtijden neerzetten op die kleine lopen altijd wel leuk

Ik mag dan misschien wel roken/blowen, maar toch zet ik zonder te trainen wel super tijden neer, al zeg ik het zelf. En dat is misschien iets wat een extra kick geeft voor mij om te lopen.

Maar stoppen met roken/blowen voor het hardlopen doe ik niet, omdat ik meer van het slechte geniet dan van het goeie

Overigens word dit mijn 2de halve marathon, en me 1ste eindigde in deze tijd:
22.1km City-peer-City Den Haag in 1.38.03

Deze wedstrijd liep ik op normale afgetrapte reeboks, maandje later heb ik echte aangepaste hardloopschoenen gekocht bij runnersworld. Met deze schoenen heb ik relatief sneller gelopen.
World Wrestling Entertainment
pi_38609563
Ik had ooit ergens gelezen dat je aan de hand van je gemiddelde hartslag in rust, kon zien hoe het met je conditie gesteld was. Hoe lager je aantal hartslagen per minuut, hoe beter je conditie.
Ik kan daar jammer genoeg geen tabellen ofzo van vinden. Heeft iemand een idee hoe het met mijn conditie is? Of weet iemand waar zo'n tabel te vinden is?

Lengte: 1.85 m
gewicht: 61.5 Kg
Leeftijd: 16 jaar
gemiddeld aantal hartlslagen per minuut in rust: 73
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 23:25:32 #216
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_38611599
hmm, ik dacht niet dat het alleen je rusthartslag was, maar ook de snelheid van toename in hartslag. Met een (aerobe-)conditie is die toename heel rustig en langzaam.
73 is niet perse heel laag, ook niet extreem hoog. Maar ik ben niet zo'n expert die gelijk weet of het allemaal goed is ja of nee.
  woensdag 7 juni 2006 @ 09:22:32 #217
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_38617050
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:32 schreef Grumpey het volgende:

Ik had precies het omgekeerde. Ik kwam om onduidelijke redenen maar niet vooruit, had allerlei pijntje enzo. Hoewel m'n tijd van 43 min niet enorm slecht is, voelde het allemaal erg kut aan.
pi_38617462
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 21:06 schreef Scighera het volgende:
@Gio

about the loopband; zie bovenstaand stukje.

het is vrij normaal (en effecient) om op bijna je gehele voet te landen. zal eens een artikel inscannen hierover. En ik zal toch adviseren om meer buiten te gaan lopen; op asfalt (niet de steop; die is vaak niet egaal)
verder is het denk ik raadzaam om het aan een sportfysio te vragen die wel een loopband heeft of anders een sportarts met de juiste faciliteiten. techniek analyseren; en nadat je het gevoel hebt gekregen laten kijken naar spierspanningen etc
Ik zal dat artikel graag lezen, want gezien jouw training neem ik aan dat je weet waar je het over hebt, maar op je gehele voet te landen voelt echt bijzonder onnatuurlijk en pijnlijk aan

Maar het goede nieuws is dat ik er gisteravond achter kwam dat de sportschool waar ik train ook een fysio heeft, dus daar kan ik binnenkort eens mee gaan praten
  woensdag 7 juni 2006 @ 09:58:06 #219
43276 Scighera
pi_38617797
om het heel makkelijk te zeggen: er zijn geen richtlijnen voor, punt. ik zit op 54 bpm als rusthartslag (22jr, 1.80m, 74.5kg, 9% vet)

Uithoudingsvermogen is afahankelijke van zoveel factoren:
-daling van HR na een periode boven je treshold te hebben gewerkt
-de hoogte van de anaerobe drempel
-etc etc

in principe is conditie de balans/combinatie van uithoudinsgvermogen, kracht, coordinatie en lenigheid. en dan zowel fysiek als mentaal (ook belangrijk)

@Gio;
denk dat ik hem vanavond post; heb een techniekonderdeel in al mijn boeken staan en weet al welke het is, maar vind hem nog niet uitgebreid genoeg; ik zal hem iig posten. het is wel gericht op lange-afstand werk; dus een extra focus op rendement

[ Bericht 21% gewijzigd door Scighera op 07-06-2006 10:04:55 ]
pi_38618962
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 09:44 schreef Gio het volgende:

[..]

Ik zal dat artikel graag lezen, want gezien jouw training neem ik aan dat je weet waar je het over hebt, maar op je gehele voet te landen voelt echt bijzonder onnatuurlijk en pijnlijk aan

Maar het goede nieuws is dat ik er gisteravond achter kwam dat de sportschool waar ik train ook een fysio heeft, dus daar kan ik binnenkort eens mee gaan praten
Het is idd beter om op je hele voet te landen, dat heeft o. a. met je knieen te maken.
Het gewicht (oftewel de klap) wordt dan verdeeld over je hele voetzool. Het moet natuurlijk wel enigszins natuurlijk aanvoelen en je moet niet krampachtig gaan lopen, want dat is ook niet goed.
Het went trouwens vrij snel en als je dan ook je ellebogen in een ritme krijgt zit je min of meer in een automatische piloot.
Er zit natuurlijk wel altijd iets van buiging in enz, het is dus niet kablam, kablam, kablam enz... met enorme platvoeten
pi_38619417
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 09:58 schreef Scighera het volgende:
@Gio;
denk dat ik hem vanavond post; heb een techniekonderdeel in al mijn boeken staan en weet al welke het is, maar vind hem nog niet uitgebreid genoeg; ik zal hem iig posten. het is wel gericht op lange-afstand werk; dus een extra focus op rendement
Alvast bedankt, alle informatie is welkom.
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:45 schreef Nooruna het volgende:
het is dus niet kablam, kablam, kablam enz... met enorme platvoeten
En dat is dus helaas waar het na een paar minuten op uitloopt. 0,0 buiging, maar de gehele voet in 1 keer op de grond meppen met een redelijk volume.
pi_38619620
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:03 schreef Gio het volgende:

[..]

Alvast bedankt, alle informatie is welkom.
[..]

En dat is dus helaas waar het na een paar minuten op uitloopt. 0,0 buiging, maar de gehele voet in 1 keer op de grond meppen met een redelijk volume.
en dat gaat ook niet weer vanzelf over als je spieren eenmaal warm en soepel zijn??
Kun je niet op het moment dat dit begint enkel- en knieoefeningen doen (rondjes draaien met je enkels bijv., vraag om een goede uitleg voor oefeningen aan de fysiotherapeut) en wat rekken/strekken enz en dan weer gaan rennen en dat dan echt regelmatig, om de zoveel minuten?
  woensdag 7 juni 2006 @ 20:38:34 #223
148655 Robocock
Geile doerak! Ja, jij ja!
pi_38636098
Heerlijk weer om te rennen
Met bloed, zweet en tranen, jeweets
  woensdag 7 juni 2006 @ 22:22:01 #224
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_38638429
mhuuu ik heb 20 minuten de longen uit mijn lijf gerend en nog heb ik als ik de route uitstippel op loopafstanden meten (http://www.av23.nl/wedstrijden/afstandmeten.html) maar 10,38 per uur gelopen. Ik wil sneller! Over 2 weken ga ik een wedstrijd lopen en dan wil ik toch echt wel 28.00 of minder lopen op de 5 km. Dat wordt trainen!
I'm just a girl in the world.
pi_38648105
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:11 schreef Nooruna het volgende:

[..]

en dat gaat ook niet weer vanzelf over als je spieren eenmaal warm en soepel zijn??
Kun je niet op het moment dat dit begint enkel- en knieoefeningen doen (rondjes draaien met je enkels bijv., vraag om een goede uitleg voor oefeningen aan de fysiotherapeut) en wat rekken/strekken enz en dan weer gaan rennen en dat dan echt regelmatig, om de zoveel minuten?
Ik doe mijn renschema momenteel altijd na cardio, wat zo'n 45 a 60 minuten fietsen is, dus ik denk dat de spieren dan wel warm en soepel zijn. Ik ga binnenkort wat rennen op de loopband met de fysio ernaast, en dan gaan we eens kijken waar het fout gaat. Ik rennen, zij een stoeltje ernaast en kijken maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')