Werkelijk waar niet? Had me een mooi en interessant moment geleken. Ze hadden je vast niet opgegetenquote:Op donderdag 11 mei 2006 16:42 schreef Isegrim het volgende:
Ik durfde het iig niet aan om naar een reünie van mijn basisschool te gaan.
quote:Op zondag 28 mei 2006 23:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Zat helaas niet op dezelfde mavo als ik, had het graag gezien.
Dat denk ik ook niet. Maar ik zag het niet zitten. Kan er niet goed de vinger op leggen waarom niet. 't Is niet dat ik nou echt 'bang' was ofzo.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:50 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Werkelijk waar niet? Had me een mooi en interessant moment geleken. Ze hadden je vast niet opgegeten![]()
quote:Op zondag 28 mei 2006 23:49 schreef Isegrim het volgende:
Daar ben ik dus niet voor, omdat ik denk dat pesters in negen van de tien gevallen evengoed slachtoffers zijn. En dat straffen niet gaat helpen, het veelal eerder erger maakt. Zeker als het om kinderen gaat. Net zomin als het slachtoffer het pesten bewust oproept, pest de pester bewust. Pesten is vaak een overlevingsstrategie.
Door die vernedering icm. sociale training (zou het in andere volgorde doenquote:Op zondag 28 mei 2006 23:49 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Daar ben ik dus niet voor, omdat ik denk dat pesters in negen van de tien gevallen evengoed slachtoffers zijn. En dat straffen niet gaat helpen, het veelal eerder erger maakt. Zeker als het om kinderen gaat. Net zomin als het slachtoffer het pesten bewust oproept, pest de pester bewust. Pesten is vaak een overlevingsstrategie.
Dat putjesscheppen is een vorm van vernedering. Kwaad met kwaad vergelden. Je doet met de pester hetzelfde als hij met anderen deed. Daar kan ik niet achter staan.
Dan was jij misschien die ene op de tien. Uit onderzoek is bekend dat kinderen die pesten relatief vaak te maken hebben met een zeer problematische thuissituatie, psychologische problematiek, een pestverleden (!) etc.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:51 schreef livEliveD het volgende:
[..]Ik heb best redelijk veel gepest maar heb niet het idee dat dit nou een overlevingsstrategie was of dat ik 'ook' het slachtoffer was.
En zo is het, er is ook eigenlijk helemaal geen schuld aan te wijzen. Jij was degene die 'schuld' in de discussie bracht, kennelijk had jij andere ideeen achter het woordje 'schuld' dan ik.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:42 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De naam zegt het al. Niemand krijgt 'de schuld'. Er wordt gewerkt aan een oplossing vanuit de gedachte dat er geen schuldige aan te wijzen valt. Je kunt er meer over lezen op http://www.noblame.nl/
Als het geen angst is wat in vredesnaam dan wel? Toch stiekem een tikkeltje angst (Vraag is dan nog steeds voor watquote:Op zondag 28 mei 2006 23:51 schreef Isegrim het volgende:
Dat denk ik ook niet. Maar ik zag het niet zitten. Kan er niet goed de vinger op leggen waarom niet. 't Is niet dat ik nou echt 'bang' was ofzo.
Wat maakt jou dan beter dan hem als je met hem hetzelfde wilt doen als hij met anderen deed?quote:Op zondag 28 mei 2006 23:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Door die vernedering icm. sociale training (zou het in andere volgorde doen) wordt hij/zij wel even hard met de neus op de feiten geduwd. Zó is het om je totaal vernederd en laag te voelen, terwijl er ieder moment bekenden langs kunnen komen, of mensen die een opmerking naar je kop gooien.
Ik ook niet, eerder het tegendeel, je bent juist geen slachtoffer.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:51 schreef livEliveD het volgende:
[..]Ik heb best redelijk veel gepest maar heb niet het idee dat dit nou een overlevingsstrategie was of dat ik 'ook' het slachtoffer was.
Leuk tijdverdrijf. Let wel, toen was het leuk, toen! Sowieso leek het me toen niet zo ernstig van mijn kant uit gezien. Ja wist ik veelquote:Op zondag 28 mei 2006 23:53 schreef Isegrim het volgende:
Waarom pestte jij volgens jezelf?
Als hij de kennis had daartoe. Die had ik niet en die hebben heel veel kinderen niet. Een kind van tien kan niet beredeneren hoe dat mechanisme werkt. Ik in elk geval niet. Ik vroeg me steeds weer af wat er nou 'mis' was met mij. Het antwoord bleef me echter ontgaan.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:53 schreef IshQ het volgende:
[..]
En zo is het, er is ook eigenlijk helemaal geen schuld aan te wijzen. Jij was degene die 'schuld' in de discussie bracht, kennelijk had jij andere ideeen achter het woordje 'schuld' dan ik.
Zie het als een magneet met twee zijdes, de plus en min. Wanneer de +(pester) te dicht bij de -(slachtoffer) komt blijven zij aanelkaar kleven(Wordt het slachtoffer gepest). Die -(slachtoffer) kan dit voorkomen door de magneet om te keren, nu krijg je 2 +jes en zal er geen interacties plaatsvinden. Het slachtoffer heeft het lot dus in eigen handen en in die visie is het dus eigen 'schuld' want het slachtoffer had 'de magneet om kunnen draaien'.
Hij dacht daar even door te gaan met zn zelfde gedrag als op de basisschool. Daar werd dat alleen niet geaccepteerd. Dat hij zo dom is, dattie dat na 1 zo'n confrontatie niet door heeft, is niet mijn probleemquote:
Lijkt me niet dat dat het doel is, en dat hoeft ook niet. Meer het idee van vergelding. Veel mensen vinden het ook fijn om iets wat in hun ogen slecht is bestraft te zien worden omdat ze graag hun overtuiging bevestigd zien dat braaf zijn lonend is.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:54 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wat maakt jou dan beter dan hem als je met hem hetzelfde wilt doen als hij met anderen deed?
Moeilijk om nu niet heel kwaad te worden...quote:Op zondag 28 mei 2006 23:55 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Leuk tijdverdrijf. Let wel, toen was het leuk, toen! Sowieso leek het me toen niet zo ernstig van mijn kant uit gezien. Ja wist ik veel![]()
Denk je dat het zijn vooropgezette doel was om mensen het leven zuur te maken? Denk je dat hij de gevolgen van zijn gedrag voor jou werkelijk kon overzien? Ik denk van niet.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hij dacht daar even door te gaan met zn zelfde gedrag als op de basisschool. Daar werd dat alleen niet geaccepteerd. Dat hij zo dom is, dattie dat na 1 zo'n confrontatie niet door heeft, is niet mijn probleem![]()
+ dat hij dus meerdere mensen (zeker 4, 3 die ik over hem gesproken heb. En ikzelf) structureel het leven zuur heeft lopen maken. 4 totaal verschillende mensen. 3 jongens, 1 meisje.
Dus op één klas moet je soms wel 5 slachtoffer magneetjes omdraaien door 1 pest magneetje? De massa aanpassen aan de verknipte individu?quote:Op zondag 28 mei 2006 23:53 schreef IshQ het volgende:
[..]
En zo is het, er is ook eigenlijk helemaal geen schuld aan te wijzen. Jij was degene die 'schuld' in de discussie bracht, kennelijk had jij andere ideeen achter het woordje 'schuld' dan ik.
Zie het als een magneet met twee zijdes, de plus en min. Wanneer de +(pester) te dicht bij de -(slachtoffer) komt blijven zij aanelkaar kleven(Wordt het slachtoffer gepest). Die -(slachtoffer) kan dit voorkomen door de magneet om te keren, nu krijg je 2 +jes en zal er geen interacties plaatsvinden. Het slachtoffer heeft het lot dus in eigen handen en in die visie is het dus eigen 'schuld' want het slachtoffer had 'de magneet om kunnen draaien'.
Ik denk dat juist het sociale onvermogen op dat vlak aan de grondslag ligt van gepest worden.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als hij de kennis had daartoe. Die had ik niet en die hebben heel veel kinderen niet. Een kind van tien kan niet beredeneren hoe dat mechanisme werkt. Ik in elk geval niet. Ik vroeg me steeds weer af wat er nou 'mis' was met mij. Het antwoord bleef me echter ontgaan.
Dan staat die pester wel érg sterk in z'n schoenen als hij 5 mensen klein krijgt.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:57 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dus op één klas moet je soms wel 5 slachtoffer magneetjes omdraaien door 1 pest magneetje? De massa aanpassen aan de verknipte individu?
Daarom (tevens antwoord op eerdere quote) laat het hem mee maken. Confronteer hem er mee! Laat hem voor 2 dagen door diezelfde hel gaan, en ga dan therapie geven. Op dat moment weet de dader in ieder geval wel wat hij of zij fout deed.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Denk je dat het zijn vooropgezette doel was om mensen het leven zuur te maken? Denk je dat hij de gevolgen van zijn gedrag voor jou werkelijk kon overzien? Ik denk van niet.
Dit klopt helemaalquote:Op zondag 28 mei 2006 23:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik denk dat juist het sociale onvermogen op dat vlak aan de grondslag ligt van gepest worden.
Sommige mensen, en dat lees ik ook hier terug, weigeren nu eenmaal te accepteren dat er altijd een sociale rolverdeling en hiërarcie bestaat in een groep mensen. Ook op de basisschool.
Dat is ook zo. Zodra ik begreep hoe het werkte, kon ik er een einde aan maken.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik denk dat juist het sociale onvermogen op dat vlak aan de grondslag ligt van gepest worden.
Je kunt je daaraan best onttrekken als je dat kuddegedrag niet prettig vindt. Dan moet je alleen wel zorgen dat je stevig in je schoenen staat. Dan hoeft er niets aan de hand te zijn als je je niet conformeert.quote:Sommige mensen, en dat lees ik ook hier terug, weigeren nu eenmaal te accepteren dat er altijd een sociale rolverdeling en hiërarcie bestaat in een groep mensen. Ook op de basisschool.
Het feit dat je maar blijft hameren op het 'verknipt' zijn van pesters geeft er al blijk van dat je niet in wilt zien hoe het werkelijk werkt.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Daarom (tevens antwoord op eerdere quote) laat het hem mee maken. Confronteer hem er mee! Laat hem voor 2 dagen door diezelfde hel gaan, en ga dan therapie geven. Op dat moment weet de dader in ieder geval wel wat hij of zij fout deed.
In dit specifieke geval gaat het om een erg hardleerse en verknipte jongen.
Ik denk dat daders daar in de meeste gevallen vrij ongevoelig voor zijn...quote:Op zondag 28 mei 2006 23:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Daarom (tevens antwoord op eerdere quote) laat het hem mee maken. Confronteer hem er mee! Laat hem voor 2 dagen door diezelfde hel gaan, en ga dan therapie geven. Op dat moment weet de dader in ieder geval wel wat hij of zij fout deed.
Ja sorry tis de waarheid, hoe hard deze ook kan zijn.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:56 schreef Isegrim het volgende:
Moeilijk om nu niet heel kwaad te worden...
Pesten is niet leuk meer geworden. Soort van hobby die is gaan vervelen. Zal vast met leeftijd te maken hebben gehad. Verder besef ik nu veel meer en kijk ik veel meer hoe de andere kant het zal 'ervaren'quote:Hoe kijk je er nu tegenaan?
Nee, de pester zoekt een stel meelopers. Mensen achter zich zien te krijgen. Beetje stoer geschreeuw, maak 3 mensen bang voor je, zoek het "respect" van 2 mensene, en de pesters omvatten zo al een groep van 1 pester en 5 meelopers. En probeer er dán maar boven uit te komen. En voor je het weet gaat het op een basisschool over meerdere klassen al snel om 15 leerlingen die het idee hebben van oh dat is die en die, of die en die, die kan je pesten!quote:Op zondag 28 mei 2006 23:59 schreef IshQ het volgende:
[..]
Dan staat die pester wel érg sterk in z'n schoenen als hij 5 mensen klein krijgt.
Vind 't alleen maar tof dat je d'r gewoon eerlijk over bent hoor.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:01 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ja sorry tis de waarheid, hoe hard deze ook kan zijn.
Ik denk dat veel kinderen die pesten helemaal niet stil staan bij die andere kant. Volgens de ontwikkelingspsychologie is 'je inleven in een ander' iets dat je eigenlijk pas echt leert na je puberteit...quote:Pesten is niet leuk meer geworden. Soort van hobby die is gaan vervelen. Zal vast met leeftijd te maken hebben gehad. Verder besef ik nu veel meer en kijk ik veel meer hoe de andere kant het zal 'ervaren'
Dat verknipt kan ik hier verder niet op in gaan, heb geen zin om weer iemand voor de deur te hebben op een ongewenst tijdstipquote:Op maandag 29 mei 2006 00:01 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het feit dat je maar blijft hameren op het 'verknipt' zijn van pesters geeft er al blijk van dat je niet in wilt zien hoe het werkelijk werkt.
Dus je kreeg het voorelkaar om succes te boeken en geen toekomstig slachtoffer meer te zijnquote:Op maandag 29 mei 2006 00:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Zodra ik begreep hoe het werkte, kon ik er een einde aan maken.
[..]
Niet alle pesters zijn echter 'verknipte' figuren. Hoewel uit onderzoek wel blijkt dat ze relatief vaker dan anderen in het criminele circuit terechtkomen.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dat verknipt kan ik hier verder niet op in gaan, heb geen zin om weer iemand voor de deur te hebben op een ongewenst tijdstipHij was verknipt, geloof dat maar
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |