In de meeste gevallen waren het gewoon sociaal zwakkere mensen die op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats waren. Koppel dat aan een gebrek aan inlevingsvermogen in de ander en je hebt een omgangsvorm die nogal destructief is voor een selectieve groep. Nou ja als er dan ook nog niemand is die je echt terugfluit en je krijgt een groep medestanders dan is het erg lastig om op zo'n leeftijd duidelijk te maken dat het niet gewenst is (voor jou!)quote:Op zondag 28 mei 2006 23:57 schreef Isegrim het volgende:
Denk je dat het zijn vooropgezette doel was om mensen het leven zuur te maken? Denk je dat hij de gevolgen van zijn gedrag voor jou werkelijk kon overzien? Ik denk van niet.
Daar ben ik ook helemaal voor. Dat is dé manier om het op te lossen. Maar ik vind dat de pesters óók aandacht verdienen, omdat hun gedrag zéker niet 'normaal' is.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:04 schreef IshQ het volgende:
[..]
Dus je kreeg het voorelkaar om succes te boeken en geen toekomstig slachtoffer meer te zijn. Leer slachtoffers de werking van het 'pestproces', dan kunnen ze er allemaal een einde aan maken!
Klopt bij mij wel.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:03 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk dat veel kinderen die pesten helemaal niet stil staan bij die andere kant. Volgens de ontwikkelingspsychologie is 'je inleven in een ander' iets dat je eigenlijk pas echt leert na je puberteit...
Jijzelf vond het toen niet gewenst? Het ging verder dan je eigenlijk wilde?quote:Op maandag 29 mei 2006 00:05 schreef livEliveD het volgende:
[..]
In de meeste gevallen waren het gewoon sociaal zwakkere mensen die op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats waren. Koppel dat aan een gebrek aan inlevingsvermogen in de ander en je hebt een omgangsvorm die nogal destructief is voor een selectieve groep. Nou ja als er dan ook nog niemand is die je echt terugfluit en je krijgt een groep medestanders dan is het erg lastig om op zo'n leeftijd duidelijk te maken dat het niet gewenst is (voor jou!)
Angst is de grootste bron van pesten! Niet een eventueel gebrek bij de gepeste (althans, meestal niet). De pester zal 9 van de 10 keer uit angst (zelf droge voeten houden) gaan pesten. Dan kan je het hobby noemen, of zeggen dat je het deed vanwege de sociale rolverdeling (zie je je aankomen? Maarja juf! Dát is nu eenmaal hoe de sociale rolverdeling hier in groep 4 werkt!) maar de bron is puur angst. En daarvoor moet de pester dus behandelt worden. Leer de pester hier mee omgaan, en dan houden de meelopers hun kop vanzelf wel.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik denk dat juist het sociale onvermogen op dat vlak aan de grondslag ligt van gepest worden.
Sommige mensen, en dat lees ik ook hier terug, weigeren nu eenmaal te accepteren dat er altijd een sociale rolverdeling en hiërarcie bestaat in een groep mensen. Ook op de basisschool.
Maak eerst een duidelijke lijn waarneer iemand pester is en meeloper, en kijk dan nog is naar dezelfde onderzoeken. Denk dat het aantal verknipte persoonlijkheden dan ineens veel groter is.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Niet alle pesters zijn echter 'verknipte' figuren. Hoewel uit onderzoek wel blijkt dat ze relatief vaker dan anderen in het criminele circuit terechtkomen.
Ik snap na het lezen van deze post beter wat je bedoeld. Ik snap je boodschap wel, alleen het feit dat ik gepest ben maakt mij dat tot een waardeloze persoonlijkheid ? Tuurlijk zijn er zaken die ik anders wil en waardoor ik nu in therapie ben (en nogmaals: mijn pestverleden is een reden, er is veel meer voor nodig om in therapie te gaan) , maar er zijn ook kanten van mij die ik juist (en mijn omgeving ) als zeer positief ervaar.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:47 schreef IshQ het volgende:
[..]
Nee, gepest tot op zelfmoordneigingen er aan toe. Geloof me, mijn jeugd was geen pretje. Uiteindelijk merkte ik alleen op dat die lieve vrouwtjes waarbij ik kon uithuilen geen nut hadden, ik moest het zelf aanpakken. Al die agressie die ik uitte tegenover mijn pesters hadden altijd alleen maar averechts effect, evenals de pesters die aangepakt werden.
Om je als slachtoffer voor eens en altijd van het pesten te ontdoen zul je alles eens goed moeten bekijken. Waarom word ik gepest? Ligt het aan mijn persoonlijkheid? DIe is nu dus waardeloos! Laat ik hem succesvol maken!![]()
Angst van de pester voor zijn/haar potentiele pesters/slachtoffers?quote:Op zondag 28 mei 2006 23:53 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Als het geen angst is wat in vredesnaam dan wel? Toch stiekem een tikkeltje angst (Vraag is dan nog steeds voor wat)? Misschien ook niet maar ik kan weinig opnoemen wat iemand in dit geval zou tegenhouden.
Nee ik bedoel juist dat het nogal lastig was om een argument te vinden waarom ik het niet zou doen. Boeien aan de ander en zo. Nu is dat ook nooit geprobeerd. Wel jammer achteraf.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:06 schreef Isegrim het volgende:
Jijzelf vond het toen niet gewenst? Het ging verder dan je eigenlijk wilde?
De enige angst die ik lees is de angst voor de realiteit dat het wel degelijk ook aan jou ligt. Je schuift het liever af en hoopt dat het dan wel goed komt, in plaats van het probleem bij de wortel aan te pakken. Waarom moeten ze jou eigenlijk hebben?quote:Op maandag 29 mei 2006 00:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Angst is de grootste bron van pesten! Niet een eventueel gebrek bij de gepeste (althans, meestal niet). De pester zal 9 van de 10 keer uit angst (zelf droge voeten houden) gaan pesten. Dan kan je het hobby noemen, of zeggen dat je het deed vanwege de sociale rolverdeling (zie je je aankomen? Maarja juf! Dát is nu eenmaal hoe de sociale rolverdeling hier in groep 4 werkt!) maar de bron is puur angst. En daarvoor moet de pester dus behandelt worden. Leer de pester hier mee omgaan, en dan houden de meelopers hun kop vanzelf wel.
Nou ja volgens mij kun je er moeilijk slechter vandaan komen. Met een beetje geluk bieden ze zelf hun excuses aan.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Angst van de pester voor zijn/haar potentiele pesters/slachtoffers?
Dan zijn we het toch met elkaar eens?quote:Op maandag 29 mei 2006 00:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Daar ben ik ook helemaal voor. Dat is dé manier om het op te lossen. Maar ik vind dat de pesters óók aandacht verdienen, omdat hun gedrag zéker niet 'normaal' is.
Dat is niet zozeer een heel ander fenomeen, het pesten gebeurt meestal door een groep, waarbij er een de leiding neemt. Dat kan zomaar veranderen.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:08 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Maak eerst een duidelijke lijn waarneer iemand pester is en meeloper, en kijk dan nog is naar dezelfde onderzoeken. Denk dat het aantal verknipte persoonlijkheden dan ineens veel groter is.
Ik wordt gelukkig al een jaar of 5 niet meer gepest. Bij mij was het, zoals eerder gepost, in 1x over toen ik in een groep kwam waar ik minder mensen kende (vrijwel niemand). De "source of al evil" had ik toen al 4 jaar niet meer gezien, maar het werd meer een voortgezette trend.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:10 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De enige angst die ik lees is de angst voor de realiteit dat het wel degelijk ook aan jou ligt. Je schuift het liever af en hoopt dat het dan wel goed komt, in plaats van het probleem bij de wortel aan te pakken. Waarom moeten ze jou eigenlijk hebben?
één iemand gaat pesten, en zoekt aanhang. Niet andersom. Het is meestal niet zo dat een groep gaat pesten, en dat iemand de leiding kiest (al voelt dat voor een pester mischien wel zo?). Uitzonderingen hierop zijn bijv. kinderen die echt in het speciaal onderwijs horen, en door hun ouders op een normale school gezet worden. In those cases: Blame the parents! (hoewel ik dat bij de meeste agressor-figuren ook vindt. Varierend van "pushend in de richting van pester" tot tokkie's of complete "we houden onze ogen dicht en alles wat kindlief doet" nitwits).quote:Op maandag 29 mei 2006 00:12 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat is niet zozeer een heel ander fenomeen, het pesten gebeurt meestal door een groep, waarbij er een de leiding neemt. Dat kan zomaar veranderen.
Het is vaak een groepje, de een wat fanatieker dan de ander. Ik was wel degene die het hardst, het vaakst en het verst doorging in sommige gevallen.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
één iemand gaat pesten, en zoekt aanhang. Niet andersom.
Als ik ooit moest kiezen zou ik mijn kind liever in de rol van pester zien dan in de rol van gepest kind. Het roept bij mij toch een beeld op van verdriet, depressiviteit, sociale onaangepastheid, eenzaamheid.quote:Het is meestal niet zo dat een groep gaat pesten, en dat iemand de leiding kiest (al voelt dat voor een pester mischien wel zo?). Uitzonderingen hierop zijn bijv. kinderen die echt in het speciaal onderwijs horen, en door hun ouders op een normale school gezet worden. In those cases: Blame the parents! (hoewel ik dat bij de meeste agressor-figuren ook vindt. Varierend van "pushend in de richting van pester" tot tokkie's of complete "we houden onze ogen dicht en alles wat kindlief doet" nitwits).
*Eens*quote:Op maandag 29 mei 2006 00:20 schreef heiden6 het volgende:
Als ik ooit moest kiezen zou ik mijn kind liever in de rol van pester zien dan in de rol van gepest kind. Het roept bij mij toch een beeld op van verdriet, depressiviteit, sociale onaangepastheid, eenzaamheid.
Nee, je verandert jezelf toch? Je verheerlijkt je persoonlijkheid hier alleen maar mee! Er actief en goed mee bezig zijn is een waardevolle zaakquote:Op maandag 29 mei 2006 00:10 schreef X-Naut het volgende:
[..]
Ik snap na het lezen van deze post beter wat je bedoeld. Ik snap je boodschap wel, alleen het feit dat ik gepest ben maakt mij dat tot een waardeloze persoonlijkheid ? Tuurlijk zijn er zaken die ik anders wil en waardoor ik nu in therapie ben (en nogmaals: mijn pestverleden is een reden, er is veel meer voor nodig om in therapie te gaan) , maar er zijn ook kanten van mij die ik juist (en mijn omgeving ) als zeer positief ervaar.
Je komt een beetje over met die laatste opmerking als een zwart-wit denker, niet grijs.
En laten we wel wezen, ik zat in mijn mavo-tijd echt niet na te denken of het misschien toch mijn schuld was of niet. Zo werkt dat niet bij iedereen....
Oneens, waar je niet dood van gaat, leer je van.quote:
Had je niet liever gehad dat het niet nodig was geweest en je een hoop leed bespaard was gebleven?quote:Op maandag 29 mei 2006 00:25 schreef IshQ het volgende:
[..]
Oneens, waar je niet dood van gaat, leer je van.
Ik heb er veel van geleerd en daarnaast heb ik het ook nog is achter de rug!
Nee, want dan had ik dat ik veel minder geleerd!quote:Op maandag 29 mei 2006 00:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Had je niet liever gehad dat het niet nodig was geweest en je een hoop leed bespaard was gebleven?
Ik verheerlijk mijn persoonlijkheid helemaal niet! Ik ben niet voor niets in therapie gegaan omdat ik (mede door mijn persoonlijkheid) tegen problemen ben aangelopen. En die persoonlijkheid is gevormd door zaken uit het verleden. Het gaat me alleen te ver om meteen maar waardeloos te noemen.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:22 schreef IshQ het volgende:
[..]
Nee, je verandert jezelf toch? Je verheerlijkt je persoonlijkheid hier alleen maar mee! Er actief en goed mee bezig zijn is een waardevolle zaak
De ontwikkeling die ik heb moeten ondergaan is ook groots geweest, als je er maar de wil voor hebt en bereid bent de realiteit te accepteren zul je een heel eind komen!
Werkelijk waar, mijn verleden wat het tegenovergestelde van mijn leven nu. Een hel dat was, zo'n hemel is het nu! Ik heb alles wat mijn hartje begeert en kan trots naar mezelf kijken.
Ik probeer niets meer dan te vertellen dat het slachtoffer als individu de enige is die overal verandering in kan brengen!
Sociaal beschadigd, niet sociaal onaangepast. Zonder het pesten was dat kind een heel ander kind geweest. Pesten kan ieder beetje zelfvertrouwen (letterlijk en figuurlijk) uit een kind slaan. Dus ook het sociaal handelen. Schuldvraag-kwestie dus weer, en dus duidelijk schuld bij de agressor.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:20 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is vaak een groepje, de een wat fanatieker dan de ander. Ik was wel degene die het hardst, het vaakst en het verst doorging in sommige gevallen.
[..]
Als ik ooit moest kiezen zou ik mijn kind liever in de rol van pester zien dan in de rol van gepest kind. Het roept bij mij toch een beeld op van verdriet, depressiviteit, sociale onaangepastheid, eenzaamheid.
Dat lijkt me nogal moeilijk te bepalenquote:Op maandag 29 mei 2006 00:31 schreef IshQ het volgende:
Nee, want dan had ik dat ik veel minder geleerd!
Ik heb het over de oorzaken van het pesten, niet die gevolgen waar jij je zo zeer op lijkt te richten.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Sociaal beschadigd, niet sociaal onaangepast. Zonder het pesten was dat kind een heel ander kind geweest. Pesten kan ieder beetje zelfvertrouwen (letterlijk en figuurlijk) uit een kind slaan. Dus ook het sociaal handelen. Schuldvraag-kwestie dus weer, en dus duidelijk schuld bij de agressor.
Ik neem aan dat je bezig bent je persoonlijkheid te verheerlijken? Wanneer je er pessimistisch tegen aan blijft kijken kom je nergens, he! Noem het eens waardeloos en streef naar succes! Dan kun je wanneer jij sterk uit je situatie gekomen bent en de eigenschap ontwikkelt hebt rationeel terug te kijken op je oude situatie zeggen:'Ik heb de overstap gemaakt naar succes!'quote:Op maandag 29 mei 2006 00:35 schreef X-Naut het volgende:
[..]
Ik verheerlijk mijn persoonlijkheid helemaal niet! Ik ben niet voor niets in therapie gegaan omdat ik (mede door mijn persoonlijkheid) tegen problemen ben aangelopen. En die persoonlijkheid is gevormd door zaken uit het verleden. Het gaat me alleen te ver om meteen maar waardeloos te noemen.
En nee, ik ben er niet blij mee hoe het en ander gelopen is, maar straks zal ik hier 500% sterker uitkomen (nu spreekt mijn verstand, niet mijn gevoel)...
Ach, als ik nu een basisschool binnenloop kan ik ook met een oogopslag achterhalen wie welke rol heeft binnen die groep, en hoe de verhoudingen zijn.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:39 schreef KansloosForEver het volgende:
Mensen die pesten zijn echt heel triest. Vooral als ze achteraf zeggen dat ze niet wisten hoe erg ze er iemand mee kwetsen.
Toch denk ik, dat als je zelf sterker in je schoenen staat je veel minder snel gepest zal worden. Dat zag ik wel tijdens mijn middelbare schooltijd. De eerste schooldag zag je gelijk wie problemen zou krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |