abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 8 mei 2006 @ 22:39:13 #1
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37674351
Bedoeld als algemeen topic over de komende missie naar Uruzgan zodat we hier de ontwikkelingen ed. kunnen bijhouden.

Een zeer ruime meerderheid in de Tweede Kamer is akkoord gegaan met deelname aan een ISAF-missie van de NAVO in de Afghaanse provincie Uruzgan.

Dat betekent dat vanaf augustus 1200 tot 1400 Nederlandse militairen naar dit gevaarlijke gebied afreizen om een bijdrage te leveren aan de wederopbouw.

NOS Dossier: Missie Afghanistan

De missie: vragen en antwoorden

Waar is Nederland (situatie januari 2006) in Afghanistan?

OP kan verder aangevuld worden.

[ Bericht 16% gewijzigd door NorthernStar op 09-05-2006 00:44:59 ]
pi_37674408
Wat voor gebied is Uruzgan?

In Uruzgan moet Enduring Freedom, de door de Amerikanen geleide strijd tegen het terrorisme, volgend jaar overgaan in de NAVO-vredesmissie ISAF. De internationale ISAF-troepenmacht is nu al actief in andere delen van Afghanistan.

Uit een rapport van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) blijkt dat het bewuste gebied - waar tot nu toe alleen special forces zijn ingezet - zeer gevaarlijk is voor gewone militairen. De invloed van de radicale Taliban (die voorheen de macht had in Afghanistan) is in dit gebied nog groot.

Er bestaat in het gebied veel weerstand tegen het democratiseringsproces in het land. De internationale gemeenschap gaat er ook vanuit dat het gebied een schuilplaats is voor terroristen.

Waarom ligt de uitzending zo gevoelig?

De risico's voor de 1200 tot 1400 Nederlandse militairen zijn groot, omdat ze naar een zeer gevaarlijk gebied worden uitgezonden. De Tweede Kamer wilde alleen akkoord gaan met de missie, die onder bevel staat van de Amerikanen, als de veiligheidsrisico's aanvaardbaar zijn. Amerikaanse troepen hebben verzekerd dat zij de Nederlanders in geval van nood te hulp komen.

Een bliksembezoek van Amerikaanse topdiplomaten kon de twijfels niet wegnemen. Er werden wel algemene toezeggingen gedaan maar het kabinet wil precies weten binnen hoeveel minuten de Amerikaanse 'quick forces' reageren als de Nederlanders in nood raken.

Speelden berichten over CIA-kampen een rol?

Ja, de Kamer wilde de garantie dat krijgsgevangenen die aan de Amerikanen worden overgedragen goed worden behandeld. Minister Bot van Buitenlandse Zaken heeft de Verenigde Staten om opheldering gevraagd over berichten over het bestaan van geheime CIA-gevangenissen in het oosten van Europa, waar mogelijk wordt gemarteld.

Nederland dreigt af te zien van deelname aan nieuwe militaire missies of lopende operaties niet te verlengen als de Verenigde Staten "verstoppertje gaan spelen" met de waarheid over vermeende geheime CIA-gevangenissen.
  † In Memoriam † maandag 8 mei 2006 @ 22:42:24 #3
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37674479
Southern Afghanistan is swarming with Taliban ahead of U.S. pullout

TIRIN KOT: Building on a winter campaign of suicide bombings and assassinations as well as the knowledge that U.S. troops will be leaving, the Taliban appear to be moving their insurgency into a new phase, flooding the rural areas of southern Afghanistan with men and weapons.

The fact that U.S. troops are pulling out of southern Afghanistan in the coming months and handing matters over to NATO peacekeepers -- who have repeatedly said that they are not going to fight terrorists -- has given a boost to the insurgents and increased the fears of Afghans.

Uruzgan, the province where President Hamid Karzai first rallied support against the Taliban in the months after the Sept. 11, 2001, attacks, is now in the thrall of the Islamic militants once more, and the provincial capital is close to falling, local and U.S. officials acknowledge.

hele artikel >> PakTribune
  maandag 8 mei 2006 @ 23:08:23 #4
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_37675567
ouderwetse, onvolprezen TVP
*snucks*
  maandag 8 mei 2006 @ 23:19:33 #5
146190 Rpr8
yo momma
pi_37676003
fokking pussys, grootste deel van nederlandse militairen.. stelletje jankmuilen zielig doen om een kogeltje in je poot... ga dan niet in het leger zeg!!!!
If Jesus had been killed twenty years ago, Catholic school children would be wearing little electric chairs around their necks instead of crosses.
  maandag 8 mei 2006 @ 23:21:24 #6
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_37676084
ik had in de nrc gelezen dat er al felle vuurgevechten daar waren...
gaat leuk worden
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
pi_37676093
quote:
Op maandag 8 mei 2006 23:19 schreef Rpr8 het volgende:
fokking pussys, grootste deel van nederlandse militairen.. stelletje jankmuilen zielig doen om een kogeltje in je poot... ga dan niet in het leger zeg!!!!
anonymous coward speaks
pi_37676152
Het lijkt nu al een kansloze missie te worden.. ik bedoel, als de hele missie gaat bestaan uit heelhuids te tijd door te komen, wat doe je er dan ?
pi_37676613
quote:
Op maandag 8 mei 2006 23:21 schreef the_jasper het volgende:
ik had in de nrc gelezen dat er al felle vuurgevechten daar waren...
gaat leuk worden
Jep ze hebben daar al enkele 'zware vuurgevechten' geleverd. Ook is er vorige week al zo'n mooie Apache naar de knoppen geholpen door een Russisch vrachtvliegtuig. Australie schiet te hulp met 240 man, dat was het nieuws van vandaag geloof ik..
  † In Memoriam † maandag 8 mei 2006 @ 23:39:40 #10
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37676780
quote:
Op maandag 8 mei 2006 23:22 schreef gelly het volgende:
Het lijkt nu al een kansloze missie te worden.. ik bedoel, als de hele missie gaat bestaan uit heelhuids te tijd door te komen, wat doe je er dan ?
Meer wordt het ws. niet idd. En dat zal al moeilijk genoeg worden. Die Taliban of Mujahedeenstrijders (of hoe ze ook genoemd worden) hebben maar één doel, slachtoffers maken. En ervaring hebben ze genoeg.
pi_37676914
En het sturen van ongepantserde MB's was ook weer een mooi stukje onwetendheid bij defensie.. Je zou bijna denken dat ze niets leren. Als compensatie sturen ze pantserhouwitzers, ter bescherming van wat eigenlijk ? Leuk als je (semi) statische doelen hebt om op te vuren, maar dat zijn de Taliban nou niet echt.
  † In Memoriam † maandag 8 mei 2006 @ 23:55:20 #12
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37677267
quote:
Op maandag 8 mei 2006 23:44 schreef gelly het volgende:
En het sturen van ongepantserde MB's was ook weer een mooi stukje onwetendheid bij defensie.. Je zou bijna denken dat ze niets leren. Als compensatie sturen ze pantserhouwitzers, ter bescherming van wat eigenlijk ? Leuk als je (semi) statische doelen hebt om op te vuren, maar dat zijn de Taliban nou niet echt.
Pantserhouwitzers

Hoe noemen ze dat ook alweer? De generalen bereiden zich altijd voor op de vorige oorlog oid.

Fourth generation warfare

Roadside bombs, hit & run technieken, hinderlagen leggen, van afstand beschieten en alweer weg zijn voordat de granaat inslaat etc.
Helicopters zijn nog het meest doeltreffend momenteel, maar die worden ook al steeds vaker uit de lucht geschoten. Ze mogen hopen dat de Taliban niet beschikking krijgt over meer moderne SAM's.
  Moderator dinsdag 9 mei 2006 @ 00:32:37 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37678315
Nederlandse term is 'gemechaniseerde vuurmond'
en zo vreemd is het sturen van die dingen overigens ook niet, er wordt in Afghanistan regelmatig met mortieren en raketten op de verschillende kampen geschoten, gekoppeld aan vuuropsporingsradars kun je dan terug gaan schieten (mits ze niet op de markt staan)

En dan zijn er de grotere aanvallen op de kampen (waar de voertuigen dus ook komen te staan) dat gebeurt ook gewoon, dan verzamelen ze gewoon 100 ploppers en beginnen ze een beetje te schieten ... hebben ze ook 1 keer bij de Canadezen gedaan en die schoten toen terug met hun hagelnieuwe M777 howitzers (getrokken vuurmonden) en sindsdien hebben ze dat iig niet meer geprobeerd

verder is de missie van de commando's inmiddels afgelopen, die zijn al naar huis (er zijn nu wel commando's in Uruzgan actief geloof ik)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 9 mei 2006 @ 00:48:24 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37678708
quote:
Bot bezoekt Afghanistan

Uitgegeven: 7 mei 2006 20:11
Laatst gewijzigd: 7 mei 2006 20:57

KABUL - Minister Bernard Bot (Buitenlandse Zaken) heeft zondag de Afghaanse regering duidelijk gemaakt dat zonder extra inspanningen van haar kant de Nederlandse militairen straks in de zuid-Afghaanse provincie Uruzgan geen voortgang kunnen maken.

"Wij hebben jullie nodig, als alles bol blijft staan van de corruptie schieten we niks op", waarschuwde hij president Hamid Karzaï en zijn Afghaanse collega Rangin Spanta.

Bot die een meerdaags bezoek aan het land brengt, kreeg tijdens de gesprekken te horen dat hij niet hoefde te rekenen op extra financiële steun van de Afghaanse regering voor de wederopbouw van de provincie. Uruzgan is schromelijk verwaarloosd, maar er is geen geld om de provincie te helpen, werd hem verteld.

Investeren

Als Nederland de lokale bevolking voor zich wil winnen, zal het daarom voorlopig zelf alle projecten moeten financieren. En om het vertrouwen van de lokale stammen te winnen, moet Nederland laten zien dat het wil investeren in een beter leven voor de straatarme bevolking.

Hoewel Bot begrip heeft voor de financiële situatie van de Afghaanse regering en er voldoende Nederlands hulpkapitaal beschikbaar is, zal Karzai er van zijn kant voor moeten zorgen dat er voldoende politie op de been wordt gebracht om de orde te handhaven in de gebieden die door Nederlandse militairen zijn geschoond van de Taliban.

Menens

In een gesprek met de pers nam de bewindsman geen blad voor de mond. "Wij zijn er daar als het moet om stevig te knokken. De tegenstander moet weten dat het ons menens is." Bot verwacht dat als die boodschap luid en duidelijk bij de taliban overkomt, het verzet geleidelijk zal wegebben en er meer ruimte zal ontstaan voor wederopbouw.

Overigens wacht de door Nederlandse eenheden gevangengenomen Talib of Al Qaidastrijder een relatief luxueuze detentie in een speciale vleugel van de provinciale gevangenis van Kandahar.

Modernisering gevangenis

Tijdens zijn bezoek hoopt de bewindsman samen met de Canadezen tot een regeling te komen om een deel van de gevangenis te moderniseren en het personeel te leren gevangenen menswaardig te behandelen. Dat deel wordt dan bestemd voor personen die door Nederland of Canada, dat de provincie Kandahar moet controleren, gevangen zijn genomen.

Maandag hoopt Bot de lokale stamleiders uit Uruzgan te ontmoeten, samen met de nieuwe gouverneur Maulavi Abdul Hakim Munib.

Bron: NU.NL
w000000i
Dat wordt kamervragen beantwoorden voor meneer Bot alstie weer thuis is

maar goed, het wordt ongetwijfeld een linke missie maar laten we het niet overdrijven zeg, we gaan niet terug van Kabul naar Korea oid (pun intended voor de belezen militaristische fok!kers ) oid van 'alleen maar bezigzijn heelhuids thuis te komen' is vooralsnog geen sprake. Het heet 3 block warfare oid tegenwoordig, zowel het zware als het lichte materiaal gaat mee zodat de commandant ter plekke al zijn opties open heeft ipv dat het op het moment dat het nodigis nog op het schip in Den Helder geladen moet worden
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 mei 2006 @ 00:49:57 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_37678739
Het begint nu lekker te broeden daar. Terug kunnen ze niet dus als de hel los breekt zitten ze er midden in.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  † In Memoriam † dinsdag 9 mei 2006 @ 00:56:03 #16
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37678874
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 00:32 schreef sp3c het volgende:

hebben ze ook 1 keer bij de Canadezen gedaan en die schoten toen terug met hun hagelnieuwe M777 howitzers (getrokken vuurmonden) en sindsdien hebben ze dat iig niet meer geprobeerd
Is dat niet een beetje de essentie van 'vierde generatie oorlogsvoering' ?

Ze passen zich voortdurend aan de vijand aan. Tacktieken die onsuccesvol zijn doen ze maar één keer, tacktieken die succesvol zijn blijven ze herhalen. Het aantal roadside bombs neemt momenteel enorm toe bijvoorbeeld. Ze leren elkaar hoe ze die dngen moeten maken, van onontplofde bommen tot simpele huishoudspullen, en er is bijna niks tegen te doen. Zelfs de gepanserde humvees van de Amerikanen gaan aan de lopende band de lucht in.

Al met al heb je dan niet zoveel aan je 'gemechaniseerde vuurmond'.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 00:58:31 #17
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_37678932
Bot met zowaar wat Rambo taal.

Nou ja goed, als je dan toch een eenheid daarwilt sturen kun je maar beter je borst natmaken en inderdaad niet met je laten sollen.

Anders moet je gewoon niet gaan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 01:00:23 #18
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_37678978
4GW is puur op de media inspelen en flink kloten idd, aangezien ze kansloos zijn in echte gevechten. Maar vanuit Somalie enzo waren er ook zat lui die goed beschreven hebben welke kant het op zou gaan en welke wapens je daarvoor nodig hebt. Maja, je gaat op pad met de wapens die je altijd hebt willen hebben.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 01:05:28 #19
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_37679106
Betere term is natuurlijk asymmetric warfare.
  † In Memoriam † dinsdag 9 mei 2006 @ 01:07:15 #20
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37679160
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 01:05 schreef NightH4wk het volgende:
Betere term is natuurlijk asymmetric warfare.
I stand corrected.
  Moderator dinsdag 9 mei 2006 @ 01:08:13 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37679194
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 00:56 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Is dat niet een beetje de essentie van 'vierde generatie oorlogsvoering' ?

Ze passen zich voortdurend aan de vijand aan. Tacktieken die onsuccesvol zijn doen ze maar één keer, tacktieken die succesvol zijn blijven ze herhalen. Het aantal roadside bombs neemt momenteel enorm toe bijvoorbeeld. Ze leren elkaar hoe ze die dngen moeten maken, van onontplofde bommen tot simpele huishoudspullen, en er is bijna niks tegen te doen. Zelfs de gepanserde humvees van de Amerikanen gaan aan de lopende band de lucht in.
Nee dat is common sense, als iets niet werkt dan houd je ermee op, vervolgens zag je in Kandahar idd meer bommen waarna de Canadezen met hun Piranha's op pad gingen en die krijgen ze niet stuk (al is die nog niet eens zo zwaar gepantserd oid) en nu is het ff rustig
quote:
Al met al heb je dan niet zoveel aan je 'gemechaniseerde vuurmond'.
toch wel, ze voorkomen massale aanvalen op je kampen ... dan hoeven ze nog geen eens te schieten
  † In Memoriam † dinsdag 9 mei 2006 @ 01:24:31 #22
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37679525
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 01:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

toch wel, ze voorkomen massale aanvalen op je kampen ... dan hoeven ze nog geen eens te schieten
Dat is waar. Ze hebben in die zin een belangrijke functie idd.

Maar terugkomend op de beginvraag van Gelly wat ze verwachten daar te gaan doen behalve proberen te overleven, denk ik dat er grote kans is dat het daar idd op uitdraaid. Voor de duur van de missie het gebied bezetten en hopen dat er in de tussentijd zo weinig mogelijk slachtoffers vallen.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 01:26:33 #23
117098 Hathor
Effe niet
pi_37679561
Dat wederopbouwen is ook maar een worst die voor onze neus word gehangen, dat is niet de reden waarom ze daar heen gaan.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Moderator dinsdag 9 mei 2006 @ 01:29:08 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37679602
de reden doet nu ff niet terzake, die militairen zullen daar wel aan wederopbouw moeten gaan doen, als dit niet haalbaar is dan moet de missie afgelast worden
  dinsdag 9 mei 2006 @ 01:34:19 #25
117098 Hathor
Effe niet
pi_37679700
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 01:29 schreef sp3c het volgende:
de reden doet nu ff niet terzake, die militairen zullen daar wel aan wederopbouw moeten gaan doen, als dit niet haalbaar is dan moet de missie afgelast worden
Tsja, maar dan word Amerika boos he, krijgen we politiek tegengas vanuit Washington, en dat kan het CDA nu effe niet gebruiken.

Het is gewoon een combat missie, simpel, er valt daar gewoon niks op te bouwen in die provincie, er heerst daar anarchie.
  Moderator dinsdag 9 mei 2006 @ 01:36:46 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37679742
toch is er de afgelopen jaren wel degenlijk het een en ander opgebouwt door de Amerikanen

en hey, als de Amerikanen boos worden dan gaan ze er toch lekker zelf weer naar toe?
  dinsdag 9 mei 2006 @ 01:41:14 #27
117098 Hathor
Effe niet
pi_37679821
Die zitten er al, maar er moet iemand op het fort passen terwijl zij de bergen aan het uithakken zijn. Het is gewoon een soort ondersteunende rol die de Nederlanders daar gaan invullen.
  Moderator dinsdag 9 mei 2006 @ 01:43:51 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37679856
nee die zitten er nog, de Nederlanders moeten hun gaan vervangen zodat zei zo zachtjesaan kunnen terugtrekken want ze vinden het wel weer mooi geweest.

paar jaar oorlog gemaakt, niet al te veel doden, redelijke regering neergezet, Bin Laden gevangen ... erm what?
pi_37679911
Als je Bin Laden pakt is dat de beste PR ooit voor Nederland
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator dinsdag 9 mei 2006 @ 01:52:15 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37680017
ik zou daar niet al te hard op rekenen, zodra die in de provincie wordt gesignaleerd staat het weer ineens vol Amerikanen want dat doen ze denk ik liever zelf, maar misschien dat Mullah Omar er nog wat rondhangt, die kwam immers uit Uruzgan
  dinsdag 9 mei 2006 @ 02:01:53 #31
117098 Hathor
Effe niet
pi_37680141
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Amerikanen daar de eerstkomende jaren weggaan, net zomin als uit Irak.
  Moderator dinsdag 9 mei 2006 @ 02:12:35 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37680259
Irak niet nee, maar in Afghanistan zul je over 5 jaar nog heel erg je best moeten doen om een Amerikaan tegen te komen vrees ik, in de loop van dit jaar zullen er iig al meer ISAF militairen in dat land zijn dan Amerikanen

of er moet iets echt helemaal fout gaan

beetje jammer natuurlijk want ze zouden eigenlijk gewoon af moeten maken waar ze mee beginnen voor ze iets anders gaan doen
  dinsdag 9 mei 2006 @ 09:31:05 #33
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_37682484
er zit daar toch ergens zo'n response eenheid?
die die landen te hulp moet komen als het echt panne is?
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
  Moderator dinsdag 9 mei 2006 @ 09:51:26 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37682916
die zitten overal, Nederland brengt zijn eigen eenheid mee
  Moderator donderdag 11 mei 2006 @ 00:55:16 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37725957
quote:
Taliban versterken zich in zuiden Afghanistan

WASHINGTON - De radicaalislamitische taliban hebben zich de afgelopen maanden in het zuiden van Afghanistan versterkt. Het aantal taliban-strijders in enkele districten van Kandahar, Helmand en Uruzgan is gestegen.

Dat bevestigde de leider van de coalitie van buitenlandse troepen in Afghanistan, de Amerikaanse generaal Karl Eikenberry, woensdag op een persconferentie in Washington. In vergelijking met een jaar geleden is het aantal gewelddadige incidenten deze lente toegenomen, aldus Eikenberry. Volgens hem steeg ook het aantal zelfmoordaanslagen.

Eikenberry zei dat de stijging van het aantal incidenten niet hoeft te betekenen dat de taliban sterker zijn geworden. Wellicht profiteren zij van de zwakte van de Afghaanse autoriteiten, waardoor zij hun invloed kunnen uitbreiden, aldus de Amerikaanse generaal.

Tactiek

Eikenberry zei dat de taliban in het zuiden van Afghanistan hun tactiek lijken te hebben gewijzigd. Ze bedienen zich volgens hem vaker dan voorheen van aanslagen met geïmproviseerde bommen en van zelfmoordaanslagen.

Ongeveer 1400 Nederlandse militairen gaan komende zomer aan de slag in Uruzgan. Zij maken deel uit van een NAVO-missie voor stabilisatie en wederopbouw in het onrustige gebied.

De gouverneur van Uruzgan, Maulavi Abdul Hakim Munib zei vorige week in een vraaggesprek met de Amerikaanse krant The New York Times dat de provincie ronduit gevaarlijk is. Het gebied is volgens hem vergeven van de taliban- en Al Qaida-strijders
dat wordt touren in de Patrias mag ik hopen de eerste paar weken!
  donderdag 11 mei 2006 @ 00:57:44 #36
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_37725993
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 01:29 schreef sp3c het volgende:
Eens Ik begin steeds meer te twijfelen over wat voor soort missie dit gaat worden, wederopbouw of ....?
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  Moderator donderdag 11 mei 2006 @ 01:01:05 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37726056
ja ik krijg hetzelfde gevoel, hopelijk neemt men hier gewoon het zekere voor het onzeker net als met UNMEE maar ik heb zo mijn twijfels
pi_37822104
Hier staat toch niks over die homo's sp3c?
pi_37822125
Nee helemaal niet - is zeker een vergissing. Andere topic maar weer open dan.
  Moderator zondag 14 mei 2006 @ 19:59:59 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37823937
nee?
hoe bedoel je vergissing??

hier kun je dat kwijt als je er behoefte aan hebt ... Nederlanders in Afghanistan enzo
pi_37824026
Ik vind het een apart topic waard, dit topic loopt voor geen meter.
  Moderator zondag 14 mei 2006 @ 20:09:29 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37824260
quote:
Op zondag 14 mei 2006 20:02 schreef SCH het volgende:
Ik vind het een apart topic waard,
ik vind van niet
quote:
dit topic loopt voor geen meter.
nee dat topic van jouw liep lekker

klachten kun je verder in het feedback topic kwijt

[ Bericht 10% gewijzigd door sp3c op 15-05-2006 08:12:16 ]
  Moderator maandag 15 mei 2006 @ 08:11:47 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37835878
quote:

14-05-2006 11:41
EXPLOSIE TIJDENS NEDERLANDSE PATROUILLE
Een Nederlandse patrouille van twee Patria-voertuigen is zondagochtend 14 mei in het noorden van Afghanistan getroffen door een explosie. De Nederlandse militairen van het Provincial Reconstructie Team raakten niet gewond.

Het getroffen Patria-voertuig heeft vijf lekke banden en mechanische schade opgelopen. De patrouille is doorgereden naar een veilige locatie, waar de Quick Reaction Force verdere assistentie heeft verleend. Vermoedelijk is de ontploffing veroorzaakt door een “Improvised Explosive Device” (IED). De patrouille reed in Baghlan-stad, ongeveer dertig kilometer ten Noorden van Pol-e Khomri. De militairen en de voertuigen keren zo spoedig mogelijk terug naar de Nederlandse basis. Het incident wordt onderzocht.
http://www.mindef.nl/actu(...)jdenspatrouille.aspx
dat begint ineens te rommelen daar!
  † In Memoriam † maandag 15 mei 2006 @ 08:28:28 #44
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37835996
Ook goed voor je geestelijke gesteldheid, rondrijden met in het achterhoofd dat je ieder moment de lucht in kan gaan. Tot nu toe vooral in Irak natuurlijk, maar in Afghanistan maken ze ook steeds meer gebruik van IED aanslagen. Voor hun te hopen dat ze een goede arbeidsongeschiktheid verzekering hebben.
  Moderator maandag 15 mei 2006 @ 08:30:17 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37836017
hoe is dat anders dan rondrijden met in het achterhoofd dat je ieder moment neergeschoten kan worden?

comes with the territory
  Moderator maandag 15 mei 2006 @ 08:39:25 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37836092
anyways, een wat minder vrolijke kijk op de zaken
quote:
Diggers battle Afghan hell
Australian troops are being sent to what could be the most dangerous operation since the Vietnam War, writes Sian Powell in Kabul
May 15, 2006
HIGH in the arid mountains of southern Afghanistan, a small group of Australian SAS soldiers are battling a hostile population, the harsh climate and the rabid fundamentalist warriors of the Taliban.

Uruzgan is considered one of Afghanistan's most dangerous provinces, a desolate, mountainous region of opium growers, Islamic fanatics and extreme poverty.

John Howard announced last week that 240 more Australian troops would join the 110 SAS soldiers stationed in the lawless region, where the emboldened Taliban forces are gaining strength.

Australian and Dutch troops stationed in Uruzgan would be attacked "until they vanish", Taliban spokesman Qari Mohammad Yusuf told The Weekend Australian.

"The infidel countries have started the war against Islam internationally, including in Afghanistan and Iraq, and we will fight them until we die, until Islam wins and the infidels are defeated, God willing."

The Diggers will join an expected total of 1400 Dutch troops in the battle for Uruzgan. As the death toll approaches 400 for the coalition forces since the Afghanistan operation began, the Australian contingent in Uruzgan is being strengthened at a crucial time.

Dutch forces in the province were attacked recently with rockets, machineguns and grenades. Four Canadians were killed by a roadside bomb in southern Afghanistan last month, and two Italians died in a roadside blast near the capital, Kabul, in the past fortnight. And an Australian SAS soldier going to the rescue of an ambushed supply convoy was shot about a week ago, according to an Uruzgani politician.

Many believe the melting snows of spring and summer will bring fiercer fighting. The Afghan army says there have been six violent clashes in Uruzgan in the past six weeks, with one Afghan soldier killed, four other soldiers wounded (perhaps including the Australian), eight enemy fighters killed and 15 arrested.

"It's going to be an incredibly messy summer," says International Crisis Group senior analyst Joanna Nathan, who believes the insurgents' focus has swung to the NATO-led forces, who will replace US coalition troops in many places in the south this year.

The Dutch and Australian reconstruction taskforce will be under the control of NATO, generally perceived as a softer touch than the US-led coalition forces.

The attackers appear to understand the fragility of the European resolution on Afghanistan. "They are targeting the domestic constituencies back in Europe, very clearly," Ms Nathan said.

The Taliban, whose Islamic fundamentalist regime was overthrown by the US in 2001, retains control of much of the south of Afghanistan.

In Uruzgan, only a narrow strip around the administrative centre of Tirin Kot is safe -- the rest is so dangerous most aid agencies refuse to be based in the province.

The supreme leader of the Taliban, Mullah Omar, comes from southern Afghanistan, and the insurgents have promised to keep fighting to the last drop of blood.

Uruzgan is lumped in with the southern provinces of Kandahar, Helmand and Zabul -- a patchwork of danger for the foreign forces, who have been increasingly confronted by roadside bombs and suicide attacks.

The commander of the US-led coalition forces, Lieutenant-General Karl Eikenberry, admits that Taliban influence has increased in the three restive provinces.

A member of parliament for Uruzgan, Alhaj Abdul Khaliq, says the rugged province is home to half a million people, almost entirely Pashtun -- the volatile people of the Taliban. Mostly farmers, they grow wheat, maize, watermelons, almonds, figs, pomegranates and, increasingly, opium poppies.

The terrible roads and lack of storage facilities mean the Uruzganis cannot take advantage of the Kandahar markets, he says, and many are caught in a vicious cycle of neglect and oppression.

If people help the coalition, they could find a note tacked to their front doors warning of violent retribution.

Little wonder that many Uruzganis have turned to the Taliban, Mr Khaliq says.

"If you look around the province, you can hardly find 500 people who are Taliban, but those 500 can do a lot to destroy the country -- much more easily than rebuilding Uruzgan."

Mr Khaliq, who travelled to The Netherlands to answer questions about Uruzgan, said that early in the conflict the central Karzai Government and some non-government organisations built five schools and four clinics in the province. But now there are no doctors or medicine in the clinics, one of the schools was accidentally bombed by US forces, and another school was burned down by the Taliban.

Uruzganis remember with horror the US forces bombing of a wedding party -- a mistake that killed 120 men, women and children.

"Up to now, the US forces have committed some wrong actions," Mr Khaliq said.

"They dropped bombs on civilian houses, and they arrested ordinary people saying they were terrorists.

"People have got a bad impression. At the moment, people in Uruzgan cannot differentiate between Dutch, Americans and Australians. They are all foreigners."

Mr Khaliq says there has been no reconstruction or rebuilding in Uruzgan, so the locals have seen nothing to ease their resentment.

He proposes a peace gesture: releasing all Uruzganis from the prisons where they are held by foreign forces.

This suggestion gets a guffaw from a security analyst. The Uruzganis are extremely tough, he says, weathering chest-high snow in bare feet, wearing large turbans, and adhering to a strict code of honour and revenge. Released prisoners would not become instant friends of foreigners -- they would take the chance to pay off the score.

Afghan army spokesman Zaher Azimi says Uruzgan has special problems. An intersection for drug-smugglers, the province's rocky gullies shelter a range of undesirables, General Azimi says, and opium production is a huge problem.

Dirt-poor farmers grow poppies to feed their families, and the opium is then smuggled out by an international mafia of Taliban, al-Qa'ida and Afghan warlords.

"We admit the Taliban movements have increased," General Azimi said. "It's very clear the enemy is much more active. They have come out of their caves, so it's easier to find and destroy them. Before, they were in hiding. If we don't take advantage of this, it could get worse, and become very dangerous."

Afghan and Australian forces work together in Uruzgan, exchanging information and mounting operations, the general says, but the sooner some of the responsibility can be shifted from the foreign forces to Afghan soldiers the better. He estimates it costs $US10,000 ($12,880) a month to keep a foreign soldier in Afghanistan, but an Afghan police officer is paid only $US20 -- encouraging bribery and extortion.

All this feeds into a noxious mixture of aggression and anxiety, a state worsened by the forced changes under way in coming months. The withdrawal of the US-led forces in many regions, and their replacement by NATO troops, has been used as propaganda by the Taliban in the south, who say they have the foreigners on the run.

But NATO spokesman Mark Laity says that regardless of perceptions to the contrary, the Dutch are ready for the dangers of Uruzgan.

"The Dutch know this mission is much riskier, with all that entails," he said. "The Dutch know exactly what's going to happen to them, because they have had that debate. So do the Canadians, so do the British.

"All of them have had a big public discussion. They know going south is riskier, and they are prepared for all that entails. Everyone is going into this with their eyes open."

http://www.theaustralian.(...)19136515-601,00.html
vetgedrukte is vreemd, het ministerie van defensie heeft het over een klein vuurgevecht met ongeveer 40 tot 50 afgevuurde kogels, dit klinkt dan toch wat serieuser!
  † In Memoriam † maandag 15 mei 2006 @ 08:43:56 #47
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37836120
quote:
Op maandag 15 mei 2006 08:30 schreef sp3c het volgende:
hoe is dat anders dan rondrijden met in het achterhoofd dat je ieder moment neergeschoten kan worden?

comes with the territory
Yep, net als post traumatisch stress syndroom.

Je hebt geen invloed op de situatie. Ja, alleen goed uitkijken en niet langs dode dieren rijden, voor de rest ben je gewoon overgeleverd. En juist dat is killing.
  Moderator maandag 15 mei 2006 @ 08:50:32 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37836174
ja it's a dirty job but somebody's gotta do it enzo
  Moderator maandag 15 mei 2006 @ 09:15:12 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37836450
nog wat
quote:
Amerikanen dwingen respect af bij Nederlanders

TARIN KOWT - Twee Nederlandse militairen zijn sinds enkele weken ingebed in een Amerikaanse wederopbouwteam (PRT) in de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan. Hun conclusie tot nu toe: Die Amerikanen doen het zo gek nog niet, maar ze zijn behoorlijk geïrriteerd over hoe er in den Haag over hen wordt gedacht.

Het tweetal, luitenant Michael van de Koninklijke Marechaussee en overste Peter van het Korps Mariniers, pendelde de afgelopen periode tussen het Nederlandse basiskamp bij de provinciehoofdstad Tarin Kowt en het ernaast gelegen Amerikaanse PRT.

Binnenkort trekken de twee, die uit veiligheidsoverwegingen alleen bij hun voornaam willen worden genoemd, geheel bij de Amerikanen in. Doel van hun missie is na te gaan welke projecten Nederland van de VS kan overnemen als vanaf 1 augustus de 1400 man tellende taakgroep Uruzgan de controle over de provincie overneemt van de Amerikanen.

Helemaal vanzelfsprekend was de inmiddels uitstekende samenwerking niet. De uitspraken van ministers en politici over de botte wijze waarop Amerikaanse troepen te werk zouden gaan in Afghanistan, zetten bij de Amerikanen veel kwaad bloed, aldus Peter. „De Amerikaanse troepen gaan er misschien wel hard in maar het PRT doet vervolgens veel goed werk en behandelt de lokale autoriteiten met respect.”

Zorg
Van Amerikaanse zijde wordt overigens ook met enige zorg naar de Nederlandse opstelling gekeken. Als Nederland het anders wil aanpakken is dat prima, valt uit Amerikaanse bron op te maken. Maar als het de lessen die de VS hebben geleerd in hun strijd tegen de terroristen van de Taliban en Al Qaida in de wind slaat, kan dat Nederland ook duur komen te staan. Zo moeten Nederlandse soldaten het gebruik van geweld niet uit de weg gaan, benadrukte een hoge Amerikaanse diplomaat onlangs nog in Kabul.

Maar het kan ook zijn dat soldaten afschuwelijke beslissingen moeten nemen om hun eenheid niet in gevaar te brengen. Het voorbeeld dat de Amerikaanse kolonel Morsink noemt, doet de maag samentrekken. „Wat moet een chauffeur van het eerste voertuig in een konvooi doen als er opzettelijk kinderen voor zijn wielen worden gegooid?” Het antwoord zou wel eens on-Nederlands hard kunnen zijn: Doorrijden. Want die kinderen worden niet voor niets voor het voertuig gegooid. Een konvooi dat op een van te voren uitgekozen plek tot stilstand wordt gebracht, is een schietschijf voor terroristen. Het is helaas geen theoretisch voorbeeld, zegt Morsink die aan het hoofd staat van de circa duizend man tellende opbouweenheid in Kandahar en Tarin Kowt. In het zuiden van het land is het al een keer voorgekomen.

Bron: De Telegraaf.
pi_37836482
Krijg nou wat, een positief bericht over de VS?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')