FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 11:37 | |||
Theorie van de hyperbool van de beschaving Gisteren heb ik reeds een tipje van de sluier doen opwaaien in een ander topic omtrent de theorie van de hyperbool van de beschaving. Bij deze het complete en concrete verhaal. Ik zie een hyperbool in de ontwikkeling van de menselijke beschaving. In beginsel waren wij als beesten onder de beesten. We gedroegen ons op de manier die volledig in overeenstemming was met onze primitieve instinctieve natuur. Vervolgens werd er een langzaam proces in werking gesteld; de culturele evolutie welke leidde tot meer en meer beschaving. Dit proces heeft zich, in de westerse wereld, ontwikkeld tot ongeveer eind jaren vijftig. De piek was bereikt en het werd tijd voor de weg naar beneden en zo geschiedde het. Op dit moment zijn wij aldus op weg terug naar onze primitieve natuur. De tekenen zijn overduidelijk. Dan ontstaat nu vooral de vraag: wat gebeurt er wanneer wij ons wederom bevinden aan de voet van de hyperbool? | ||||
Entonie | zondag 7 mei 2006 @ 11:41 | |||
quote:topics als deze openen? | ||||
descendent1 | zondag 7 mei 2006 @ 11:51 | |||
Ik vraag me af wat je nu onder 'beschaving' verstaat; en in dat kader ook hoe je er nu bijkomt dat die in de jaren 50 op zijn hoogtepunt was. En welke tekenen wijzen er volgens jou op dat we weer op zoek zijn naar onze primitieve natuur? En verder: beschavingsprocessen hoeven niet per sé a la Kondratieff een cyclisch verloop te hebben; er kunnen zich kleine perioden voordoen waarin ze achteruit holt; terwijl ze daarna weer hard stijgen. | ||||
7th_wave | zondag 7 mei 2006 @ 11:54 | |||
quote:vertel eens. ik vind het niet zo duidelijk. ik zie een duidelijke groei ipv daling. | ||||
descendent1 | zondag 7 mei 2006 @ 12:30 | |||
Aha!quote:DIt maakt een hoop duidelijk. ![]() Hoezo primitiviteit? Beschaving bestaat niet alleen maar uit regels die van preutsheidswege gedurende de tijd door mensen zijn gevormd. Dergelijke regels zijn wat mij betreft namelijk geen pendant van 'beschaving' te noemen, maar zijn eerder een gevolg van het gegeven dat mensen zich vanaf de vroege middeleeuwen wilden onderscheiden van andere (armere, lager in de standenhierarchie staande) mensen. Daarom gingen ze allerlei regels bedenken; van het eten met met en vork tot en met het slapen in kleding om je naaktheid niet aan anderen tentoon te stellen. Maar wat is daar in feite nu beschaafd aan? Waarom zouden wij ons moeten schamen voor onze naaktheid? (nee, ik ben geen nudist). Omdat de anderen het ook doen; die kleden zich ook. Aldus is wat jij 'beschaving' noemt enkel een gevolg van de manier waarop de europese samenlevingen zich gedurende de tijd ontwikkeld hebben. De oorsprong van onze beschaving is wat mij betreft dan ook niet zo zeer beschaafd of geciviliseerd te noemen, maar meer een gevolg van machtsrelaties en onderlinge afhankelijkheden die gedurende de tijd (bv de Victoriaanse) soms iets te ver doorsloegen. (wat gedragsregels betreft zijn we er overigens wel op vooruitgegaan; onze aanvalslust en de directe driften zijn gedurende de tijd onder invloed van grotere samenlevingsverbanden en toenemende afhankelijkheden tussen steeds grotere groepen mensen wel aan meer restricties onderworpen waardoor we elkaar niet meer direct de hersens inslaan zodra we het niet eens zijn... (hoewel.. ![]() | ||||
DRAX | zondag 7 mei 2006 @ 12:38 | |||
quote:Het lijkt mij waarschijnlijk dat er dan weer een nieuwe vorm van beschving ontstaat waarin al dan niet onderdelen van de huidige westerse cultuur en andere culturen worden opgenomen. | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 12:40 | |||
quote: ![]() | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 12:43 | |||
Maar goed, om niet de indruk te wekken dat ik louter de draak wil steken met spirituele denkers; wat is die ''culturele evolutie'', wat zijn die ''tekenen'', en waarom was het in de jaren vijftig zo heerlijk? | ||||
wijsneus | zondag 7 mei 2006 @ 12:48 | |||
quote:Wow - niet alleen een argumentum ad hitlerum, maar er ook gewoon keihard 20 jaar naast zitten... ![]() | ||||
pfaf | zondag 7 mei 2006 @ 12:49 | |||
Hyperbool? Of parabool? Overigens zie ik de tekenen die jij zo overtuigend vind niet zo. | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 12:55 | |||
quote:Vergelijk ik Fuifduif met de Oostenrijkse korporaal? quote:Laat ik eens voor spellingnazi spelen. quote:Geenszins. Hitler en Mussolini stierven in 1945, maar begonnen kort na de Eerste Wereldoorlog aan een loopbaan in de politiek. Symptomen van een Europese malaise, die nog lang heeft doorgewerkt. ![]() | ||||
Dr_Jack | zondag 7 mei 2006 @ 13:18 | |||
Volgens mij is het zeer moeilijk om te spreken over vooruitgang in cultuur. Wat is namelijk vooruitgang binnen cultuur? Hoe meet je dat precies? Impliceert eten met vork en mes meer vooruitgang dan eten met Chninese stokjes? Volgens mij is het onmogelijk om even een formule toepassen en meten hoe de menselijke cultuur zich verder ontwikkelt. Het blijft nogal koffiedik kijken... | ||||
wijsneus | zondag 7 mei 2006 @ 13:25 | |||
quote:Vergeef mij, Ik had u verkeerd begrepen. Zo zie je maar weer dat je dient op te passen en niet je eigen domheid met die van een ander dient te vergelijken ![]() | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 13:28 | |||
quote:Ach, het is niet erg. | ||||
7th_wave | zondag 7 mei 2006 @ 13:30 | |||
als het overigens een normale hyperbool is, dan gaan we nog een hoop goddelijke beschaving tegemoet ![]() | ||||
Forno | zondag 7 mei 2006 @ 14:09 | |||
Kan een hyperbool dan weer omlaag gaan? Ik dacht dat dat parabolen waren. | ||||
SNArky | zondag 7 mei 2006 @ 14:55 | |||
Of bedoel je een Gausskromme? | ||||
ATuin-hek | zondag 7 mei 2006 @ 15:35 | |||
Tis weer echt een fuifDuif topic zeg ![]() | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 15:40 | |||
quote:Zou 'ie het er om doen? | ||||
ATuin-hek | zondag 7 mei 2006 @ 15:41 | |||
quote:Begint er wel op te lijken. | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 15:50 | |||
quote:Toch doet 'ie mij wel degelijk denken aan werkelijk bestaande personen, soms tot in de kleinste zinswendingen toe. De kans bestaat dat'ie het meent. | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:33 | |||
Ongelofelijk dat er mensen zijn die het vermoeden koesteren dat ik voor Jan Lul betogen zit te voeren. Maar natuurlijk meen ik wat ik zeg! | ||||
Scepsis | zondag 7 mei 2006 @ 16:35 | |||
quote:Jij bent dan ook nogal goedgelovig. Ik zal je eens vertellen, hij is niet zozeer zwaar gelovig dan wat hij hier probeert laat te merken. Eigenlijk is het gewoonweg een manier om zo van de rest te kunnen onderscheiden (extreemgelovig doen vs 'normalen') en zo daarmee de aandacht te kunnen trekken. ![]() | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:38 | |||
quote:Wederom een opmerkelijke constatering aan mijn kant. Ik geef voortdurend aan dat ik NIET gelovig ben. en er staat duidelijk AGNOST in mijn ondertitel! Hoezo doe ik voorkomen alsof ik zwaar gelovig ben!?!?! ![]() | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 16:40 | |||
quote:Dat is allerminst overdreven, maar op basis van welke feiten concludeer jij dit? | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 16:41 | |||
Welaan dan:quote: | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:42 | |||
quote:Die gaan toch van links oneindig hoog naar beneden tot een bepaald dieptepunt en dan weer omhoog tot in het oneindige? Bijvoorbeeld: f(x) = x ^ 2 | ||||
pfaf | zondag 7 mei 2006 @ 16:42 | |||
quote:Dat is een parabool. | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:43 | |||
quote:Ja, dat zeg ik! En wat is dan de inverse van een parabool, dat is toch de hyperbool? Parabool
Hyperbool
| ||||
Scepsis | zondag 7 mei 2006 @ 16:44 | |||
quote:Bullshit, dat doe je wederom om jezelf te kunnen onderscheiden. Je postte onpas en pas rond dat je het orthodoxe rooms-katholicsme afgezworen had = 5 minutes of fame voor jou. Daarna was na paar dagen het wind gaan liggen, ineens bekeerde je weer tot het christendom. En ga zo door. Nu ben je agnost, naast je aandachstrekkende topics met provocerende stellingen. Triest van je ![]() | ||||
Monidique | zondag 7 mei 2006 @ 16:46 | |||
Dit topic is hyperbolisch. | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:49 | |||
quote:Vertel mij eens, Scepsis. Kun je door dit soort onzin nu echt beter slapen? Geeft het je een voldaan gevoel een mede-user de in de rug te schieten? Is het broekje weer volgelopen met voorvocht door deze intense opwinding? Ik heb sinds mijn openbaring van het feit dat ik een vrijdenker ben geworden niet één keer meer anders beweerd. Dat ik mijn gekoesterde fijne gevoelens voor het katholicisme bij wijze van nostalgie niet onder stoelen of banken steek ben ik mij van bewust... is dat erg? Nee. | ||||
pfaf | zondag 7 mei 2006 @ 16:50 | |||
quote:Nope, is ook gewoon een parabool. Dit is een voorbeeld van een hyperbool: ![]() | ||||
SNArky | zondag 7 mei 2006 @ 16:50 | |||
quote:Wat jij bedoelt is een dalparabool. Een hyperbool is een kegelsnede in twee dimensies met de eigenschap: Ax2 + Bxy + Cy2 + Dx + Ey + F = 0 met B2 > 4AC en alle coefficiënten reëel ![]() | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:51 | |||
quote:Dan is mij dat bij het vak wiskunde op de middelbare school verkeerd aangeleerd ![]() ![]() | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 16:52 | |||
Toch nog wat wetenschap hier. ![]() | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:52 | |||
quote: ![]() | ||||
SNArky | zondag 7 mei 2006 @ 16:53 | |||
quote:Nee, een hyperbool kan asymptoten hebben. Een asymptoot is een lijn waar de grafiek in het oneindige naartoe gaat (grof gezegd). | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:54 | |||
Maar dit wetende nu, slaat de TT werkelijk nergens op. Gelukkig heeft het geen serieuze consequenties voor de theorie an sich. Slechts het woordje hyperbool dient vervangen te worden door het woordje dalparabool ![]() | ||||
pfaf | zondag 7 mei 2006 @ 16:54 | |||
quote:Nee. Je zit wel in de goede richting. Een asymptoot is een benadering van de functie. In m'n voorbeeld van net zijn de asymptoten de x en de y-as. Als y naar 0 of oneindig gaat vallen de 2 samen... | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:55 | |||
quote:Ja, dat zeg ik toch? De hyperbool uit het plaatje hierboven lijkt asymptoten op zowel de x-as als de y-as te hebben. | ||||
SNArky | zondag 7 mei 2006 @ 16:55 | |||
Ik moet wel toegeven dat hyperbool een stuk beter bekt dan dalparabool ![]() | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:56 | |||
quote:Maar hoe kan er dan structureel zo'n grote fout gemaakt zijn door mijn wiskundeleraar? Dit is werkelijk ongehoord! Ik ga die man eens opbellen ![]() | ||||
SNArky | zondag 7 mei 2006 @ 16:57 | |||
quote:Nee, nou ga ik ff zeiken ![]() | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 16:58 | |||
Maar, Fuifduif, kun je nog even toelichten waarom die evolutie vanaf het einde van de jaren vijftig recessie vertoonde? | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 16:58 | |||
quote:Ja ik zie je punt en je hebt uiteraard gelijk ![]() | ||||
ATuin-hek | zondag 7 mei 2006 @ 17:00 | |||
quote:Een fatsoenlijke OP zou daar wel bij helpen ![]() | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 17:01 | |||
quote:Als we nu de volgende indicator even gebruiken om de verandering door de tijd heen te meten: seksueel gedrag ( ![]() Ik zie het zo: naarmate een mens zijn doen en laten meer laat bepalen door zijn seksuele driften, stel ik dat hij primitiever is. Andersom gesteld: naarmate een mens meer onafhankelijk van zijn seksuele driften handelt en denkt, is hij meer beschaafd. Als we die biologische en sociale indicator toepassen op de mensheid van nul tot nu, dan zien we dat de beschaving in deze context sinds de jaren zestig gestaag is afgenomen. | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 17:05 | |||
Waarom geslachtsdrift als graadmeter? En niet het verbaal/diplomatiek beslechten van onenigheid? | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 17:07 | |||
quote:Is daarin dan een verbetering op te merken ![]() - Irak - 9/11 - Afghanistan - Golfoorlog - Vietnamoorlog - Koude Oorlog - Terrorisme - Genocide in de Balkan Ja hoor, een hele verbetering ![]() | ||||
thabit | zondag 7 mei 2006 @ 17:09 | |||
quote:Dus xy=0 is tegenwoordig ook al een hyperbool? Eentje die uit twee asymptoten bestaat zeg maar? | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 17:10 | |||
quote:Dat zeg ik toch niet? | ||||
ATuin-hek | zondag 7 mei 2006 @ 17:20 | |||
quote:.. maar ook geen verslechtering. | ||||
nickybol | zondag 7 mei 2006 @ 17:59 | |||
quote:Jahoor - kruistochten - heksenvervolging - kerstening van Afrika - kerstening van Latijns-Amerika - kerstening van Europa - Romeinse oorlogszucht - tachtigjarige oorlog - Wereldoorlogen nou zo kun je nog wel even doorgaan. | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 18:02 | |||
quote:Die gebeurtenissen vonden inderdaad plaats en wel allemaal voor de piek... voor rond de jaren 50. Zoals ik al zei: de beschaving werd beter en nu wordt het weer slechter. | ||||
nickybol | zondag 7 mei 2006 @ 18:05 | |||
Een klassiek filosofisch patroon is het. Iemand die denkt dat vroeger alles beter was, dat vroeger de gouden eeuwen waren en nu alles weer minder wordt, aftakelt. Het is altijd al gebeurd. Vanaf de oudheid hadden mensen/filosofen al dit soort gedachten. | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 18:06 | |||
quote: quote:Er is dus sprake van ''langzame evolutie'', maar de grootste slachtpartij uit de geschiedenis vond ongeveer tien jaren voor het veronderstelde hoogtepunt plaats? | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 18:15 | |||
quote:Je moet het natuurlijk wel corrigeren voor allerlei relatieve factoren. Dat er in absoluut opzicht meer onschuldigen dood gegaan zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog in vergelijking met allerlei oorlogen daarvoor moet je corrigeren voor zaken als totale bevolkingsomvang, oorlogstactiek, technologie, communicatiemiddelen enzovoort. | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 18:19 | |||
Ja, en het moordenaarsethos dat daarvoor vrijwel niet in die mate bekend was. | ||||
Funkytrip | zondag 7 mei 2006 @ 18:25 | |||
quote:Nee hoor, dat lijkt alleen maar zo doordat elk conflict netjes in het lichtkastje in je huiskamer wordt gebracht. Het is nog nooit zo vredig op aarde geweest als nu. En dat terwijl er 3x zoveel mensen wonen als vroeger. In de jaren 50 -jouw top- waren er heel wat meer conflicten dan nu. Maar die conflicten hoorde je niet over. | ||||
ATuin-hek | zondag 7 mei 2006 @ 18:59 | |||
quote:Erm... toen was de koude oorlog al best wel onderweg. Oorlog in Korea bijv. Tis toch echt een min of meer stabiele lijn door de geschiedenis van de mensheid. | ||||
Alicey | zondag 7 mei 2006 @ 19:02 | |||
Om hier verder op in te kunnen gaan is het eerst nodig dat we beschaving definieren en een kwantitatieve schaal hiervoor vast stellen. Misschien kan TS daar over uitwijden? ![]() | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 19:05 | |||
quote:Het punt is, is dat niet alles, zeker niet sociale verschijnselen, te kwantificeren is. Maar is dat een reden om er geen onderzoek naar te doen en er toch enige orde in te scheppen? | ||||
Alicey | zondag 7 mei 2006 @ 19:07 | |||
quote:Als je wilt stellen dat het kwantitatief verandert, zul je toch een maat moeten hebben. | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 19:10 | |||
quote:Dat klopt, maar dat iets kwantitatief verandert, wil nog niet zeggen dat we het kwantitatief kunnen meten, maar dat we ons eerst voornamelijk moeten beroepen op kwalitatieve metingen. Maar zoals ik hierboven al heb voorgesteld, lijkt het seksuele gedrag mij in ieder geval een goede subindicator. | ||||
Reya | zondag 7 mei 2006 @ 19:29 | |||
quote:Zeker niet. Maar dat betekent niet dat je zomaar alles kunt gaan roepen; ook kwalitatieve analyse steunt op een systematische en transparante onderbouwing. Jouw stelling lijkt meer ad rem opgeborreld. | ||||
Alicey | zondag 7 mei 2006 @ 19:32 | |||
quote:Ook voor kwalitatieve metingen zul je een duidelijk normeringssysteem moeten hebben. quote:Waarom? | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 19:34 | |||
quote:Ik heb er anders wel een nacht over zitten piekeren. Maar uiteraard dient kwalitatief onderzoek uitermate systematisch en weloverwogen te worden uitgevoerd... zeker kwalitatief onderzoek gezien de minder stabiele context (in vergelijking met kwantitatief). Echter, mijn kwalitatieve analyse aangaande dit onderwerp is, in ieder geval met het oog op de seksualiteit, bepaald niet onzinnig. Een ieder, die op een serieuze wijze om zich heen kijkt en daarnaast vooral ook naar de geschiedenis, zou moeten inzien dat ik niet maar wat uit mijn nek lul. | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 19:35 | |||
quote:Omdat veel menselijk gedrag terug te voeren is op seksueel gedrag en de mate waarin seksueel gedrag expliciet is binnen een samenleving derhale als een maat voor de beschaving kan dienen. | ||||
Alicey | zondag 7 mei 2006 @ 19:38 | |||
quote:Niet helemaal juist imo. Veel menselijk gedrag heeft als doel geslachtsgemeenschap. Dat heeft echter niets te maken met hoe expliciet geslachtsgemeenschap wordt uitgevoerd of gebracht. | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 19:39 | |||
quote:Maar een samenleving die in ieder geval die expliciete uitvoering zoveel mogelijk poogt te onderdrukken is daardoor wel beschaafder dan een samenleving zoals die van ons van tegenwoordig. | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 19:43 | |||
Ach ja, en als die preutse maatschappij joden en negers in aparte ruimtes huisvest? | ||||
descendent1 | zondag 7 mei 2006 @ 19:44 | |||
quote:Teveel Freud gelezen zeker? ![]() Ik zou eerder de mate van agressief gedrag en in hoeverre men rekening houdt met anderen als maat voor de beschaving nemen. In hoeverre heeft men zijn directe driften en emoties onder controle; en inderdaad, daar horen ook sexuele driften bij. Maar beschaving is zoals ik hier boven reeds ergens neerzette niets meer dan het gevolg van een bepaalde manier waarop de europese beschaving zich ontwikkeld heeft. Zaken als gedragsregels en de regels ge-en verboden rond seks en gedrag die wij kennen als 'beschaving' zijn zelden rationeel gemotiveerd en altijd subjectief. Ook al omdat ze van oorsprong voortkomen uit de onderscheidingsdrang van de hogere klassen. | ||||
Tijn | zondag 7 mei 2006 @ 19:53 | |||
Nou nou FuifDuif, een parabool is wel erg deprimerend. Als daarin eenmaal de dalende lijn is ingezet, komt het nooit meer omhoog. Denk liever wat positiever: misschien is het een sinus! | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 19:55 | |||
quote:Heb jij het idee dat de huidige neerwaartse ontwikkeling nog te redden valt dan? | ||||
Dr_Jack | zondag 7 mei 2006 @ 20:11 | |||
quote:Ik denk van wel. Waarom zou dat niet kunnen? UIteindelijk zijn we ook uit een duizendjarig dal, genaamd de Middeleeuwen, geklommen. | ||||
FuifDuif | zondag 7 mei 2006 @ 20:12 | |||
quote:Dat waren de mooiste tijden ![]() | ||||
Monidique | zondag 7 mei 2006 @ 20:12 | |||
Ik zou eerder zeggen: we zijn uit de Middeleeuwen ontsprongen. | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 20:16 | |||
quote:Dit wordt weer een mooie discussie. | ||||
Dr_Jack | zondag 7 mei 2006 @ 20:19 | |||
quote: ![]() Hopelijk is dat ironisch bedoeld. Het gemiddelde leven van een mens was toen nou niet een pretje in die wrede tijden. Het regime van de kerk, vele oorlogen, vervolgingen en onderdrukkerij van andermansdenken en de bestrijding van wetenschap en technologie. Volgens mij is en blijft de mens hetzelfde wezen dat zowel zijn slechte en goede eigenschappen kent. Die eigenschappen uit men alleen meer of minder in verschillende culturen en tijden. Ik zie geen reden dat we sinds nu alleen bergafwaarts gaan...de geschiedenis verliep altijd grillig. | ||||
Forno | zondag 7 mei 2006 @ 20:21 | |||
quote:Vroegah, toen iedereen Godsvrees had en tuchtigen de normaalste zaak van de wereld was. En totalitaire en/of tirannieke figuren de macht hadden. Toen wisten we tenminste nog waar we aan toe waren! Hallejula. | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 20:23 | |||
quote:In de antieke wereld evenmin. Waarom er in dit opzicht dalvorming optrad, is mij dan ook niet duidelijk. quote:Ook geen onbekend verschijnsel in vroeger tijden. quote:Idem. quote:Die werden eerder gekoesterd dan uitgevlakt. | ||||
Zyggie | zondag 7 mei 2006 @ 20:35 | |||
De eerste wereldoorlog is inderdaad ook een piek in de beschaving geweest. ![]() Om nog wat inhoudelijker te worden; misschien moet je het idee van een hyperbool weglaten, en dan meer denken aan emancipatierevoluties. | ||||
Doffy | zondag 7 mei 2006 @ 20:58 | |||
Opgeruimd. | ||||
Alicey | zondag 7 mei 2006 @ 21:03 | |||
quote:Je gaat nu in een circel redeneren. | ||||
Dr_Jack | zondag 7 mei 2006 @ 21:50 | |||
@ Johan_de_With Natuurlijk kende de antieke tijd ook zijn duistere kant, maar de antieke tijd was een veel vruchtbaardere en menselijkere tijd dan de middeleeuwen imo. Er werden grootse filosofieën bedacht en de grondslagen van de logica en wetenschap ontworpen. Men erkende het leven ook als plezier (zie het hedonisme van Epicurus) en de gedachten van mensen werden lang niet zo belemmerd als in de middeleeuwen (jammer dat Socrates dit lot wel ondervond). De middeleeuwen kenden een enge en duistere visie op het leven. Er werd als maar verwezen naar de zonden van de mens en mensen werden bang gemaakt met concepten als hel en duivel. Elke poging om wetenschappelijk te redeneren werd meteen de halt toegeroepen. Zelfs het onderzoeken van een plantje werd gezien als het wantrouwen in God. Tolerantie was ook ver zoek. Waar Epicurus gewoon kon beweren dat hij niet in God(en) geloofde, daar wachte de brandstapel voor je in de middeleeuwen. Nee, als ik mocht kiezen om te leven in de Oudheid of middeleeuwen. Ik wist het wel...:) | ||||
Johan_de_With | zondag 7 mei 2006 @ 22:20 | |||
quote:Wat betreft originele denkwijzen hebben de antieken een overwicht. Wat betreft praktische vindingen blijven ze mijns in ziens achter. quote:Ja, in hoeverre is Epicurus representatief voor de antieken? En het wereldverachtende van bepaalde religies en filosofische scholen? quote:Zeker was die teneur er. quote:Ik geloof dat de kerk niet in beginsel wantrouwend stond tegenover de wetenschap. Dat is nu juist een van de interessante fenomenen, fusie van een soteriologisch wereldbeeld met de oudere wijsbegeerte. Wel neemt de dwang tot uniformering tijdens de Middeleeuwen toe, waar zeker prelaten schuld aan waren. Maar grosso modo was ''de gemene man'' in deze tijdperken gelijk af, denk ik. | ||||
Monocultuur | zondag 7 mei 2006 @ 23:37 | |||
punt 1: de piek is onduidelijk, het kan een tijdelijke daling zijn, om daarna gewoon weer verder te stijgen. een periode van 50 jaar op de schaal van de mensheid is te kort om conclusies uit te trekken. punt 2: ik geloof niet dat de evolutie zomaar gaat omdraaien. Ik zie geen enkel logisch argument daarvoor en dat moet wel gegeven worden voordat deze theorie enige grond raakt. | ||||
ATuin-hek | maandag 8 mei 2006 @ 01:04 | |||
quote:Gaat de TS hier nog op reageren? | ||||
TheWilliedockSaints | maandag 8 mei 2006 @ 03:04 | |||
ik snap echt geen bal van je topic. hoezo piek in jaren 50? hoezo zijn we nu op de weg terug ![]() ![]() | ||||
Frezer | maandag 8 mei 2006 @ 09:17 | |||
quote:En zo was het in Israel eo. ook niet echt pais en vree. Maargoed, volgens de TS is seksualiteit dé maat voor beschaving, ![]() | ||||
nickybol | maandag 8 mei 2006 @ 15:32 | |||
quote:Epicurisme plezier? Het is maar wat je plezierig vindt. Die monnik-achtige leefstijl, teruggetrokken zoals veel Boeddhistische monniken, trekt me niet zo aan. | ||||
Tatutatu | dinsdag 9 mei 2006 @ 11:21 | |||
Het is net met de economie. Er komt ooit een moment dat het als een kaarthuisje in elkaar zakt. Jammergenoeg heerst er de gedachtengoed dat ''meer'' altijd beter is. | ||||
RM-rf | dinsdag 9 mei 2006 @ 11:28 | |||
quote:Hmm, alhoewel ik de negatieve visie van de topicstarter niet deel ... is er best iets te zien in een definitie van de 'koude oorlog' als een uiterst beschaafde oorlog... een heel gecontroleerde oorlog, waarbij direkte confromtaties gemeden werden en voornamelijk uitgevoerd werd als diplomatiek conflict, en in satteliet-staten in 'invloeds-sferen' ... Het welbewust vermijden van een escalatie, alswel het beindigen van de oorlog was geenszins een doel, de oorlog zelf functioneerde om een bestaand machtsevenwicht te behouden. men koos zelfs voor de economische ontwikkeling en versterking van regionen, om de steun en het bondgenootschap van de oorspronkelijk vijandige bevolking te garanderen (maarshall-hulp, ook voor Duitsland) ... natuurlijk kun je afvragen of de kunstmatig opgewekte angst van de koude oorlog, alswel de slecht controleerbare 'donkere machten' (in rusland het militair bureaucratisme, in amerika het milltair-industrieel complex) zo _goed_ waren ... Maar tevens was de Koude oorlog een zeer beschaafde oorlog, met weinig slachtoffers, vergeleken tot de 'grote oorlogen' vand e 20e eeuw, de eerste en tweede wereldoorlog. | ||||
Zzyzx | dinsdag 9 mei 2006 @ 12:16 | |||
Dit topic is lachwekkend. De culturele sprong juist na de jaren 50 is enorm geweest. In plaats van terugvallen naar de verderfelijke jaren 20 en 30, waar de machthebbers ongelijkheid en onvrijheid in stand hielden kwam er een kleine revolutie die vrouwen meer recht bracht en het kleine volk een leefbaar bestaan. Als er al een piek is dan is dat de hippietijd. | ||||
ATuin-hek | dinsdag 9 mei 2006 @ 13:08 | |||
quote:Dat vrouwen meer macht kregen ziet FuifDuif als een grote dip gok ik ![]() | ||||
Dr_Jack | dinsdag 9 mei 2006 @ 13:51 | |||
quote:Volgens mij weet jij niet wat Epicurisme is. Dat houdt in dat je zo veel mogelijk moet streven naar geluk en genot en alle onplezierige dingen in het leven moet vermijden. Epicurus prees het genot in de kleine dingen van het leven aan, zoals lekker eten, drinken en sex. Ik zie dus niet de link met Boeddhistische monniken. | ||||
nickybol | dinsdag 9 mei 2006 @ 16:57 | |||
Naar mijn weten is het epicurisme inderdaad een hedonistische levensbeschouwing, maar juist strevend naar geluk op de lange termijn, niet op de korte termijn. En geluk op lange termijn bereik je op een compleet andere manier... Ik zal het eens opzoeken. | ||||
SingleCoil | dinsdag 9 mei 2006 @ 17:53 | |||
Ik heb nog niemand horen vragen op welke schaal die 'beschaving' nou 'opgaand' is, of hoe je zoiets eigenlijk meet of zo. Is er een eenheid voor 'beschavingshoogte' die aan de hand van een duidelijke methode eenduidig voor een 'beschaving' vastgesteld kan worden ? Of zitten we weer aan knopjes waar we niet aan zouden moeten zitten ? | ||||
logicum | woensdag 10 mei 2006 @ 17:48 | |||
quote:Ben jij wel helemaal goed? Weet je wel over hoeveel ruggen van armoedzaaiers jouw "beschaafde" koude oorlog gevoerd is? ![]() | ||||
RM-rf | woensdag 10 mei 2006 @ 18:04 | |||
quote:Ja, er zijn lokale conflicten uitgevochten waarbij de belangen van de grootmachten ongetwijfeld de oorlogen verlengd hebben, evenals het steunen van terreur door bepaalde regimes die een goede relatie tot de grootmacht hadden .... Maar zeg nu eerlijk, als je de amerikaanse slachtoffers van Korea en Vietnam vergelijkt 50.000 en 80.000 doden in een periode van 40 jaar, tov de 300.000 doden in 4 jaar ... zelfs al ga je ervanuit dat de koude oorlog zo'n 200.000 doden aan amerikaanse kant veroorzaakte en misschien een miljoen aan de andere kant, vergeleken over de 40 jaar dat dit duurde is dat een ongelooflijk 'licht' slachtoffers-aantal.. Ik zeg niet dat er géén slachtoffers waren, niet dat er geen mensen geleden heben benadeeld zijn ... wel dat het als vorm van oorlogsvoering ziet, een zeer geweldloze oorlogsvorm is, met relatief weinig slachtoffers ... Ik betwijfel ook een beetje of de wereld veiliger en rustiger geworden is sinds de koude oorlog, het is eerder zo dat veel lokale conflicten momenteel veel heftiger, en gericht op geldelijk gewin , uitgevochten worden. | ||||
Dr_Jack | woensdag 10 mei 2006 @ 18:56 | |||
quote:Een militair deskundige zei laatst dat de atoombom één van de beste uitvindingen was van de 20e eeuw. ![]() | ||||
ATuin-hek | woensdag 10 mei 2006 @ 19:24 | |||
quote:De "vergeten oorlog" had veel meer slachtoffers dan dat... http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_War_casualties <- Daar staan rechts wat getallen van de 2 kampen. | ||||
SingleCoil | donderdag 11 mei 2006 @ 00:16 | |||
Ja, dat brengt ons allemaal veel dichter bij de theorie van de hyperbool... | ||||
logicum | donderdag 11 mei 2006 @ 00:44 | |||
De meeste beschavingen pieken, er is geen sprake van een hyperbool. | ||||
Neuroscience | donderdag 11 mei 2006 @ 02:35 | |||
quote:Het epicurisme zoekt geluk in het zintuigelijk genot, zonder daarin overdadig te worden. Genot is het einddoel waar de mens van nature naar streeft. Verder is het epicurisme materialistisch in filosofische zin en hangt het de natuurwetenschappen aan ![]() | ||||
Forno | donderdag 11 mei 2006 @ 17:56 | |||
quote:Een derde wereld oorlog kan nog altijd gebeuren, zolang we als beschaving bestaan. Misschien heeft de atoombom de strijdbijl tijdelijk begraven. Maar mocht het gebeuren, dan komt het op moment suprême aan, op de wijsheid van de leiders. | ||||
onemangang | donderdag 11 mei 2006 @ 22:30 | |||
quote:Dat is niets meer dan de visie van een militair die overal mogelijke oorlogen ziet ontstaan (dat is zijn vak). Tijdens de Koude Oorlog werden we vooral bang gemaakt dat 'de russen' wel eens een invasie zouden kunnen beramen. Na afloop bleek dat de VS van de twee mogendheden veruit de meest agressieve was en nog steeds is in het steunen en veroorzaken van oorlogen juist vanwege een dergelijke militaristische kijk op zaken (conflicten met wapens uitvechten). De russen hebben nooit de intentie gehad om Europa te veroveren, ze hadden al genoeg verliezen geleden tijdens WO2. Vrede bereik je niet door met wapens te dreigen maar door conflicten uit te vechten aan tafel. De Europese gemeenschap is hiervan het lichtende voorbeeld. De lidstaten hebben onderling sinds WO2 geen oorlog gevoerd vanwege het bestaan van atoombommen, maar omdat ze gingen communiceren onderling. | ||||
Dr_Jack | vrijdag 12 mei 2006 @ 12:54 | |||
quote:Deze militair deskundige (hij is zelf geen militair, maar professor) bedoelde geenszins dat ieder land maar kernwapens moet maken om vrede te behouden. Hij wilde alleen benadrukken dat men wapens niet slechts van de negatieve kant moet bekijken. En ik denk dat hij wel gelijk heeft dat de koude oorlog in een WO3 zou stranden als er geen atoomwapens waren die niemand echt durfde te gooien. Ik geef je helemaal gelijk in de laatste alinea. Communicatie is hét middel om conflicten tegen te gaan, maar helaas denken niet alle mensen zo. De mens is en blijft een irrationele primaat en er zijn altijd mensen die liever vechten dan praten. Zodoende zijn wapens wel degelijk nodig als zaken uit de hand lopen. |