vrijdag 05 mei 2006
Het wachten is op de voetbalschoen die nul gram weegt
Hijgend voorwaarts. Dustin Hoffman in Marathon Man.
Ik heb het al eens geschreven: voetbal is een perpetuum mobile, de bal rolt maar door. Competitie, play-offs, nacompetitie, bekerfinale, stage Oranje, definitieve selectie Oranje, EK Jong Oranje, oefenwedstrijden Oranje, persconferenties Oranje, en dan eindelijk het heilige WK – alles vloeit in elkaar over.
Soms is het iets te veel van het goede - voetbal en alles wat er bij hoort. Donderdagavond 4 mei. Op Talpa wordt de film Anne Frank onderbroken door reclame en een promo. Terwijl Anne in de wacht wordt gezet, horen we zingen: Wunderbar, Wunderbar, Wunderbar. We worden geattendeerd op Villa BVD, dat deze zomer te zien zal zijn.
Prima hoor, maar niet tijdens de film over het leven van Anne Frank. Frits Barend vindt het niet gepast.
Morgen de bekerfinale tussen PSV en Ajax in de Kuip. Die krachtmeting heb ik eerder meegemaakt. In tegenstelling tot destijds - zo uit mijn hoofd meen ik dat het 2001 was - ben ik er niet bij. Waarom? De uitslag weet ik niet meer, de zinderende agressie herinner ik me nog wel. Hooligans van drie clubs meldden zich in en om het stadion. Er werd gevochten op een gezinstribune. Opa’s die hun kleinkinderen moesten beschermen tegen een horde wilden. Het was afzichtelijk. Ik ben in de rust walgend vertrokken.
Ze zullen er wel van geleerd hebben, de politie, maar hoe controleer je een meute? Het stadion een vesting, een blauwe stad, daar heb ik dus totaal geen zin in. Oom agent staat onder druk. De kruitdampen van Feyenoord-Ajax zijn amper opgetrokken. Over die ruim 800 aanhoudingen is het laatste woord nog niet gezegd. Om aanklachten en financiële genoegdoening te voorkomen, voert burgemeester Ivo Opstelten bij hoge uitzondering de wet ‘bestuurlijke ophouding’ in, dan mag de politie alles.
En ik heb er begrip voor. Deze week werd Sparta A1-Ajax A1 op een geheime locatie gespeeld, Capelle en Ajax overkwam vorige week hetzelfde lot. Een juniorenwedstrijd en een amateurpotje moeten wijken voor plannen van wildemannen.
Dustin Hoffman kijkt om. Hijgend voorwaarts. De gekte regeert. Wij volgen de gekte, nee we zíjn het zelf geworden.
Ik krijg een tip. Feyenoord kan dankzij een anonieme suikeroom het salaris van Dirk Kuyt meer dan verdubbelen. Van bijna twee miljoen naar bijna vier miljoen.
Wat? Dirk Kuyt, vier miljoen euro? Dan blijft hij misschien toch.
Welnee, zegt de man bij wie ik het salaris van Kuyt check. Hij verdient een miljoen. Een andere bron zegt dat Dirk pas op of na het WK wil beslissen.
En trouwens, komt Spurs nog eens voor 15 miljoen, zoals in augustus het geval was? Niet heel waarschijnlijk, zegt mijn bron. Tottenham wil liever Berbatov.
Is dat zo? Berbatov is sneller. Arsène Wenger vindt Dirk Kuyt trouwens ook net te langzaam voor de absolute top. Hij heeft veel maar niet alles. Volgens mij heeft Wenger gelijk, maar ziet hij het desondanks verkeerd.
En zo speculeren we maar door. Ik ook. Ik draai vol mee in de mallemolen. Kan niet meer terug. Het is ook niet erg. Ik lach me rot. Het wordt steeds maller.
Maar tijd om terug te blikken is er niet, laat staan een analyse maken. De KNVB laat het, wat de play-offs betreft, over aan twee universiteiten. Ik zou zeggen, voorkom te allen tijde dat een andere club dan PSV, Ajax, AZ en Feyenoord de Champions League kan halen. En zorg dat álle stadions tijdens de play-offs vol zitten. En zorg dat de spelers niet overbelast raken, ga desnoods verder met zestien clubs in de eredivisie.
Ik las in Engelse kranten dat het WK verloren is als de geblesseerde Wayne Rooney niet meegaat. Het woord ramp valt.
Is dat zo? Voetbal devalueert een woord als ramp. Maar we schrijven er allemaal over, ook in de International Herald Tribune. Columnist Rob Hughes meent dat het de schuld is van de schoenen- fabrikant dat Rooney’s midden- voetsbeentje kapot is.
Uitgerekend op de dag dat hij zijn nieuwe schoen presenteerde ging het mis. Te licht, concludeert de columnist die onderzoek heeft gedaan naar blessures. Die krengen glimmen prachtig, maar bieden met dat zachte leer te weinig bescherming. Ik zal het merk niet noemen, dat is flauw. Alle merken doen aan die gekte (nog lichter) mee. Morgen presen- teert Ruud van Nistelrooy zijn nieuwe schoen. We houden ons hart vast. Het wachten is op de voetbal schoen die nul gram weegt, want het kan altijd gekker.
Wat droeg Dustin Hoffman destijds eigenlijk? Tijd voor een goede film.