quote:
in principe niet, maar als ze straks een beetje moeten opbieden tegen een club als barca dan telt de contractlengte niet echt, dan gaat het om zijn kwaliteiten vooral. Ik denk alleen ondanks dat hij een geweldig groot talent is dat 10 te hoog is gegrepen na een "kloteseizoen".
quote:
9-5-2006: The truth is stranger then fiction
Wie recentelijk mijn boek nog eens gelezen heeft kan zich ongetwijfeld het laatste hoofdstuk voor de geest halen, waarin ik nogal teleurgesteld ben over het steeds verder aftakelen van de seizoen openingswedstrijd. Destijds kreeg ik enkele dagen na het verschijnen, van de aanvankelijk op deze website gepubliceerde column, het nodige tegengas vanuit Feyenoord kringen. En terecht wellicht, want het organiseren van een ouverture waarin een waardige tegenstander komt opdraven, daar moet je niet te licht over na willen denken. Vele clubs immers zijn kort voor de aanvang van een nieuwe competitie op allerlei fronten actief, probeer er maar is eentje te strikken.
Toch nam de stadionclub geen halve maatregelen en verzekerde zich voor de competitie van 2006 al vroeg van een tegenstander van naam; Middlesborough. Jazeker, want deze club staat inmiddels aan de vooravond van wellicht hun grootste prestatie, het winnen van de UEFA Cup. Het bereiken van diezelfde finale was trouwens al een huzarenstukje op zich. Twee maal ontsnapten de Engelsen aan een uitschakeling op een manier waarvoor Houdini zelf enkel maar respect kan opbrengen.
Leuk, hoor ik u denken. Puur toeval. Laat die columns ook maar voor wat ze zijn. Nou, dat wil nu net niet het geval, zeker niet nu een andere Engelse club de Kuip zal bezoeken, met een jawel, contractueel vastgelegde, sterkst denkbare bezetting. Man, wat zullen we smullen in de Kuip, Drogba, Terry en Lampard. Nee, die Groninger komt niet. ''Miskoop'', aldus de flamboyante Mourinho.
Natuurlijk gonst het direct van de geruchten over een vermeende transfer van Kalou en laat Chris Woerts 'en passant' nog even weten dat Chelsea de Rotterdammers hebben gevraagd. Gevraagd? Pardon? De wereld op zijn kop wellicht? Niet helemaal. Zoals een goed columnist betaamd ging ik op onderzoek uit. De resultaten zijn schokkend:
Kalou is bezig aan zijn laatste jaar bij Feyenoord. De Afrikaan wil of kan zijn contract niet verlengen, de reden hiervan zullen we voor het gemak in het midden laten. Vele clubs zijn dan ook in meerdere mate geïnteresseerd deze baltovenaar voor een appel en een ei over te nemen. Want zeg nou zelf, Feyenoord verkoopt haar spelers doorgaans voor een te laag bedrag. Chelsea is in elk geval geïnteresseerd. En dat al een geruime tijd. Mourinho is nog net geen zelfmoord poging nabij maar het is een publiek geheim dat zijn toverformule over de vleugels geen zoden aan de dijk zet. Abramovich, de puissant rijke eigenaar van de Blues, wil nu ook wel eens resultaten in Europa zien. Tenslotte is 150 miljoen pond voor enkel de Engelse titel wel een erg hoge prijs. Dus werd er een zware afvaardiging meerdere malen het kanaal overgestuurd teneinde daar maar eens verandering in te brengen.
Vanuit mijn contacten in de hotel wereld in Rotterdam vernam ik vorige week de aanwezigheid van Peter Kenyon en Frank Arnesen in de havenstad. Beide heren wensten niet herkend noch aangesproken te worden maar duidelijk was wel dat zij niet voor toeristische doeleinden naar Nederland waren gekomen. Als de heren in Engeland bij terugkomst door een klein groepje journalisten wordt benaderd slaat de Deen de schrik om het hart als één van hen in het Nederlands vraagt of de transfer met Kalou nu een feit is. Lachend loopt Arnesen verder en vraagt zichzelf waarschijnlijk af of er nu al gelekt is door het Nederlandse kamp. Met Jan de Visser als zakenwaarnemer weet je dat tenslotte maar nooit.
Saillanter wordt het wanneer ik met een vaag verhaal namens de KNVB met de club in Engeland bel. De transfer van Kalou wordt uiteraard niet bevestigd maar ook niet ontkent. ‘'Yes, sure we are interested in a player like Kalou, but currently we have many players on our scouting list, including Ronaldinho and Messi, to name a few.'' Maar, ga ik verder, die Messi is toch heel niet te koop? Een smuikend lachende Engelsman laat me weten dat voor Chelsea alles te koop is, al kopen ze heel Barcelona. ''The truth is stranger then fiction, lad!'' Arrogante jongens denk ik nog op dat moment, maar al gaande het gesprek wordt het duidelijk dat Chelsea eigenaar Abramovich er de pest over in heeft dat het Arsenal wel lukt om ruwe diamanten om te turnen tot volwaardige profs en daar als klap op de vuurpijl ook nog eens de finale van de Champions League mee weet te halen. Ik krijg langzaam koontjes op mijn wangen en een glimlach van oor tot oor want ik trek hier een beerput van frustratie open, daar zeg je u tegen.
Al met al een vriendelijk onderhoud dus, totdat de Engelsman ‘de tafel omdraait' en míj vragen begint te stellen. Waarvoor ik ook alweer namens de KNVB belde? ‘'Uh, sorry, I need to go now, I am urgently expected in an upcoming meeting regarding the world champions tournament, bye!''
Als daags erna blijkt dat Chelsea in de Kuip komt ballen is de cirkel rond. Een volle Kuip wordt meegenomen in de deal van Kalou en dat is dan ook exact de reden waarom de Engelsen zo graag tegen de stadioncub wil komen spelen. Tel voor die recette toch gauw een slordige miljoen Euro, waarbij extra inkomsten nog niet meegerekend zijn en de deal is snel gemaakt. Uiteraard verdisconteren de sluwe zakenlieden uit Londen dit in de transfersom die naar verluidt door het Feyenoord kamp nog verwoedt omhoog wordt gestuwd door een transfer te ontkennen. Het zou in elk geval zeker niet getuigen van slim zakendoen wanneer in Rotterdam nu al de champagne flessen worden ontkurkt. Enkel het kamp Kalou kan nog roet in het eten gooien, mediageil als ze zijn.
Uiteindelijk is een deal van een slordige 5 miljoen voor een speler met een aflopend contract een goede zet. Zeker als je de Engelsen kunt doen laten geloven dat Kalou eigenlijk nog niet weg wil vanwege zijn verwoede pogingen een paspoort te verkrijgen. Waarbij ik 'het telefoontje van de KNVB' voor het gemak maar even vergeet.
En Dirk Kuijt? Die ziet het weer helemaal zitten. ‘'Voetballen tegen de landskampioen van Engeland en de aanstaande winnaar van de UEFA Cup, daar doe ik het allemaal voor. Dat ik daarna niet tegen een tweederangs club in de Champions League speel dat via een listig achterdeurtje, geholpen door een voetbalbond, het bal der miljoenen heeft bereikt, wordt in de voorbereiding naar het nieuwe seizoen al goedgemaakt.'' Aldus de Katwijker, die in de Zeister bossen al bezig is met zijn aanstaande WK.
leuk stukje ... (van feyenoord-internet)