Wat dacht je van familiebedrijven, McBurger Kingquote:Op woensdag 12 juli 2006 13:02 schreef anisubs het volgende:
Waar gaat eigelijk de overige 10% naar toe?
Niet te veel bij voorstellen... De Japanse term die als "universiteit" vertaald wordt, wordt gebruikt voor onderwijsinstellingen met veel van elkaar verschillende niveaus. Laten we zeggen van niveau matige HBO-instelling tot niveau topuniversiteit. Het is overigens geen 90%, eerder de helft.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:02 schreef anisubs het volgende:
90% van alle kinderen gaat naar de universiteit en ze hebben allemaal topbanen.
En dan nog die figuren die zich jarenlang in hun kamer opsluiten...quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:08 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Wat dacht je van familiebedrijven, McBurger Kingof andere baantjes waar je geen PhD voor nodig hebt.
Die zijn er ook genoeg, schoonmakers en al die andere banen moeten ook vervuld worden.
Zei het als loonslaaf...
Nou ik denk dat het redelijk vergelijkbaar is met Nederland. Tuurlijk, sommige dingen zijn duurder en sommige dingen goedkoper. Bv vis is goedkoper, vlees wat duurder etc etc. In de supermarkt komen de prijzen aardig overeen(alleen is fruit helaas erg duur, meer dan een euro voor een appel is toch niet helemaal normaal of wel?). Buiten de deur eten, sjah, wat ze zeggen over Japan, je kan het zo duur maken als je zelf wil. Je kan erg goedkope plekken vinden om te eten(en waar de kwaliteit van het eten toch erg goed is) maar ook hele dure. Zo kan je voor twee stukken sushi 105 yen(zo'n 70 ct) betalen of 2000 yen, ligt er maar net aan waar je eet. Heeft ook te maken met de soort vis, de versheid(al kan je in kleine visdorpjes goedkope hele verse sushi krijgen) etc. Prijzen voor buiten de deur eten verschillen in Japan erg veel.quote:Op woensdag 12 juli 2006 05:07 schreef Sh0g het volgende:
Wat vraagjes aan xienix84 die atm in Japan vertoeft. Kijk maar wanneer je de tijd kunt vinden om wat te beantwoorden. (Andere Japantoeristen mogen natuurlijk ook antwoorden).![]()
Hoe duur is het daar eigenlijk voor Hollandse begrippen? (buiten de deur eten, supermarkt, vermaak). En wat kost bijvoorbeeld de huur van een simpele kamer (als in studentenkamer).
Japanners zijn niet echt een volk met vooroordelen, of ja, ze laten het niet merken. Als ik vertel dat ik uit Nederland kom dan zijn de eerste reacties vaak over voetbal, Ruud van Nistelrooij of tulpen en windmolens. Of van Gogh ofzo. Het zijn wel echt de clichébeelden denk ik. Ze zijn erg vriendelijk, vaak geintereseerd(vooral de oudere vrouwen) en de meeste Japanse studenten willen naar Europa. Veel van hen leren ook Frans of Duits ofzo.... Dat is ook wel iets wat ik vreemd vind aan Japanners, ze vinden vaak dingen aan het buitenland beter dan in hun land. Bijvoorbeeld zijn buitenlanders in hun ogen mooier, grote ogen, witte huid, mooie haarkleuren. Andere talen leren. Ik denk dat veel Japanse studenten misschien meer weten en meer geinteresseerd zijn in buitenlandse cultuur dan hun eigen. Maar goed, ze zijn wel geinteresseerd ook al is hun eigen wereld misschien erg klein. Je ziet bijvoorbeeld ook meteen het verschil tussen Japanners die in het buitenland zijn geweest voor een tijdje. Die zijn veel meer open. (en ja, dat Amerikanen en andere Europeanen zo denken dat blijkt wel ja....)quote:Hoe kijken ze tegen Europese buitenlanders aan (of Hollanders in het algemeen)? Hebben die een streepje voor op Amerikanen of maken ze geen onderscheid? Hoe ervaar jij hun houding tegenover jou? Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe buitenlanders over ons Hollanders denken, of ze een clichébeeld hebben of vooroordelen, etc. Van Amerikanen en andere Europeanen weet ik wel dat ze NL als een wiet en prostitutiehemel zien, maar hoe zit dat met Japanners?
De studenten hier in Japan? Nou zoals ik al zei, ik woon in een internationaal studentenhuis met erg veel studenten waarvan rond de 50 in mijn eenjarig programma. Ze komen echt uit allerlei landen(ik ben trouwens de enige Nederlander). Aan de ene kant is dat het wel jammer om met alleen internationale studenten te wonen, omdat je niet tussen de Japanners woont, maar het bevalt goed hoor! De studenten zijn geweldig, ontzettend veel lol, we doen ontzettend veel leuke dingen en het is een hele fijne groep! Gaan regelmatig uit of hebben zelf feesten etc. Daarnaast zijn er ook feesten op bijv. lab, of met vrijwilligersgroepen van japanse studenten. Feesten zat.quote:Ik zag aan je mailadres dat je bio studeert aan de UU, in het Wentgebouw dus, daar heb ik ook nog vakken gevolgd. Hoe zit het eigenlijk met die studenten daar? Valt daar nog een beetje lol mee te beleven? Ik neem aan dat zij wel beter Engels spreken dan de noodle-boer op de hoek?
Zoals ik al zei, ik vind het Japanse bier niet heel erg lekker nee. Maar genoeg andere lekkere dingen om te drinken. Wat betreft Japanse vrouwen. Ik kan er niet op vallen, niet mijn type, het is meer dat ze er soms 'kawaii'(schattig) uitzien. Maar daar kleden ze zich ook naar. Japanse mode is erg vreemd en de dingen die je hoort over de schooluniformen(kort, strak etc) zijn echt waar. Ik heb overigens niet te klagen, heb hier een erg leuke meid uit Rusland ontmoet. Ze zit in hetzelfde programma als ik, woont ook in het Int' studentenhuis en we zijn inmiddels al ruim 6 maanden samen.quote:En ach ja, als student kunnen er maar twee vragen echt belangrijk zijn: hoe smaakt het bier en hoe zit het met die vrouwtjes?
Nog veel plezier daar de komende maand! Mag je daarna terugkeren naar de blokkendoos dat Went heet
Inderdaad, je hebt instellingen als Tokyo University die je een keiharde garantie op een succesvolle loopbaan garanderen, en je hebt 'public universities' die gewoon gesubsidieerd zijn. Het onderwijs op die universiteiten stelt niet zoveel voor vergeleken met privé universiteiten. Je wordt bij je toekomstige baan dus ook met name geselecteerd op naar welke universiteit je bent geweest, en niet of je het wel hebt afgerond.quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:49 schreef Toet het volgende:
[..]
Niet te veel bij voorstellen... De Japanse term die als "universiteit" vertaald wordt, wordt gebruikt voor onderwijsinstellingen met veel van elkaar verschillende niveaus. Laten we zeggen van niveau matige HBO-instelling tot niveau topuniversiteit. Het is overigens geen 90%, eerder de helft.
Nog even over dit: Japanners kennen (of tegenwoordig meer kenden) een systeem van lifetime employment. Stel je voor dat jij als Japanner voor Mitsubishi gaat werken. Als je je werk goed doet dan bleef je in vroeger tijden altijd voor Mitsubishi werken, ook als het slecht gaat.quote:Op zondag 28 mei 2006 21:21 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gehoord dat dat opgaat tot een bepaald moment. als je al een tijd voor hetzelfde bedrijf werkt zul je niet zo gauw ontslagen worden (of het moet door de economische crisis komen) en hebben de jonkies respect voor je. Dan kun je verder rustig achterover leunen.![]()
Tjah, die heb je ook nog, Hikikomori, een vreemd fenomeen.quote:Op donderdag 13 juli 2006 01:45 schreef k_man het volgende:
[..]
En dan nog die figuren die zich jarenlang in hun kamer opsluiten...
Hmm, smaken verschillen. Asahi Super Dry smaakt prima.quote:Op donderdag 13 juli 2006 06:04 schreef xienix84 het volgende:
Zoals ik al zei, ik vind het Japanse bier niet heel erg lekker nee.
Doet me denken aan een verhaal over een Japanse uitwisselingsstudent. Bedankte uitvoerig de medewerkers van de administratie aan het einde van z'n studie, zo uitvoerig dat de medewerkers aangaven het wel genoeg vonden. Hij was geschokt door de -in zijn ogen- onbeschoftheid en onbeleefdheidquote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:30 schreef k_man het volgende:
De mensen die wél goed Engels spreken doen dat dan trouwens juist graag. In meedere grote steden kun je als toerist bij de VVV een afspraak maken met een Engels sprekende Japanner. Kun je bijvoorbeeld kiezen uit een leraar, journalist of ingenieur waar je dan thuis bij op bezoek kunt komen (wel een cadeautje meenemen).
En toen ik Tokyo rondliep te dolen in het grootste metrostation, zoekend naar de juiste uitgang, werd ik al snel aangesproken door een Japanse. 'Are you lost? Can I help you?' Die behulpzaamheid vind je andersom in Nederland echt niet als Japanse toerist op Amsterdam CS!
En waarom doen ze dat dan?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 01:05 schreef MaxiTitan het volgende:
[..]
Tjah, die heb je ook nog, Hikikomori, een vreemd fenomeen.
Die mensen wonen meestal nog bij hun moeder thuis en sluiten zich compleet van de buitenwereld af...
Kan het nog simplistischer?quote:Op donderdag 20 juli 2006 19:02 schreef anisubs het volgende:
Ze houden niet van buitenlanders.
Tegen donkere toeristen niet?quote:Op donderdag 20 juli 2006 19:43 schreef k_man het volgende:
Japanse mensen zijn doorgaans zeer vriendelijk en beleefd, ook tegen toeristen. Althans tegen blanke toeristen, zoals ik. Ze hebben dus niet een totale afkeer van buitenlanders. Ze kijken wel neer op andere Aziaten, vooral Koreanen, die in Japan wonen.
Ok, thanks, maar als blackie kan ik dus beter een andere vakantiebestemming zoekenquote:Op donderdag 20 juli 2006 19:43 schreef k_man het volgende:
Japanse mensen zijn doorgaans zeer vriendelijk en beleefd, ook tegen toeristen. Althans tegen blanke toeristen, zoals ik. Ze hebben dus niet een totale afkeer van buitenlanders. Ze kijken wel neer op andere Aziaten, vooral Koreanen, die in Japan wonen.
Ik zou het niet weten.quote:Op donderdag 20 juli 2006 20:05 schreef Torio het volgende:
[..]
Ok, thanks, maar als blackie kan ik dus beter een andere vakantiebestemming zoeken![]()
quote:Op donderdag 20 juli 2006 21:14 schreef koffiegast het volgende:
vrouwen zullen vast wel dat fabeltje gehoord hebbe, zou zeggen dat je niet al te druk om moet makenalhoewel sommige landen wel egt serieus een probleem hebt. Niet lullig bedoeld..had het graag anders gewild
andere landen waar nog serieus apartheid end ergelijk heerst... fabeltje... zwarte mannen groot geschapen, dacht dat het well voor de hand allemaal lagquote:Op donderdag 20 juli 2006 21:17 schreef k_man het volgende:
[..]
Welk fabeltje? Welke landen? Waar héb je het over?
quote:Op donderdag 20 juli 2006 22:40 schreef k_man het volgende:
Wat heeft dit in hemelsnaam met Japanse cultuur te maken?
Ik heb gekeken. En nu?quote:Op donderdag 20 juli 2006 23:01 schreef koffiegast het volgende:
[..]
kijk is naar de post op wiens vraag ik antwoord ik probeer te geven waarjij van vroeg 'waar heb je het over' ...?
anyways ontopic weer
Ik waardeer je reacties, thx.quote:Op donderdag 20 juli 2006 23:13 schreef koffiegast het volgende:
Meneer die vroeg of in Japan iets tegen buitenlanders hebben en dan met name zwarte mensen.
Ik maakte een niet al te serieuze opmerking met name, het fabeltje dat mannen groot geschapen zijn en ze dat ook wel zouden kennen. Verder dat er wel dergelijke landen zijn waar het nog echt een probleem zou zijn als je een donkere huidskleur hebt... ik heb gelezen voornamelijk oost europa/rusland daar het ene en andere mee had. Ik denk dat het bij Japan wel mee zal vallen, tenzij ze echt achterstonden dat hun Keizer 65 jaar geleden partij van Hitler koos...maar ja. Ik hou me mond er nu maar over
Geen idee...quote:
Dit is in nederland ook wel hoor, dat pestgedoe, en psychische aandoeningen, maar wij plegen geen zelfmoord.quote:Pesterijen op school, nare gebeurtenissen uit het verleden, psychische aandoening (dat is het wel).
Dat blijkt wel uit de cijfers. 30.000 per jaar (129 miljoen. inwoners), dat is verhoudingsgewijs meer dan twee keer zoveel als in Nederland. In Nederland is dit 1500 per 16 miljoen inwoners. Alleen hoor je er in NL zo weinig over, waardoor het lijkt alsof er hier helemaal geen probleem is. Berichten over zelfmoord in Nederland komen zelden in de krant, helemaal als het tieners betreft. Van die 1500 gemiddeld per jaar is het aandeel van tieners/jongvolwassenen daarin groeiende, maar ik weet dat precieze aantal niet. Volgens mij was het iets van 8 of 9 op de 100.000 jongvolwassenen (20-24 jaar) per jaar.quote:Op zondag 23 juli 2006 17:52 schreef anisubs het volgende:
Dit is in nederland ook wel hoor, dat pestgedoe, en psychische aandoeningen, maar wij plegen geen zelfmoord.
Of is het daar soms veel erger?
Dat heb je mij ook niet horen beweren dat hikikomori alleen in Japan heerst en ik had het niet over zelfmoord maar over totale isolatie van de maatschappij. Dat is een stuk minder fataal voor de persoon in kwestie.quote:Op zondag 23 juli 2006 17:52 schreef anisubs het volgende:
[..]
Dit is in nederland ook wel hoor, dat pestgedoe, en psychische aandoeningen, maar wij plegen geen zelfmoord.
Of is het daar soms veel erger?
Wat zijn eigelijk de werktijden verschillen tussen Nederland en Japan?
Hier heb je ook wel een leuk stuk over de werkcultuur in Japan.quote:Dat in Japan hikikomori wel jaren kan duren, er zijn gevallen bekend van vier jaar, is volgens sommige westerse psychologen te wijten aan de zachte en afwachtende houding van de ouders. In het westen zou al vrij snel de situatie open gebroken worden, maar Japanse ouders vermijden liever een dergelijke harde confrontatie.
Hikikomori wordt weliswaar gezien en erkend als een sociale afwijking, maar aangezien men in Japan weinig begrip heeft voor mensen die afwijken van het gemiddelde, is er voor deze mensen nauwelijks professionele hulp. Ook ziet men dit veel meer als een probleem van de familie dan van de maatschappij en dus moet de familie dat zelf oplossen, maar juist de familie durft hier niet mee naar buiten te komen.
quote:Although the law states a maximum number of hours per working week and most companies officially work from around 9am to 6pm, in reality the majority of people will be in their office at least 30 minutes earlier and then stay for several hours after closing. A recently enacted law restricting the amount of overtime an individual could work has unfortunately just resulted in employees not reporting the extra hours they do.
Lunch is for an hour and is generally taken between the time of 11:30 - 1:30, and may consist of a bento (lunch box) normally brought from home or at the local convenience store and eaten at the desk, or alternatively the lunch special eaten in a nearby restaurant.
At the end of the day, your average Japanese worker will probably go out with his colleagues from the office and partake in a session of drinking, eating and singing.
Ik ben even snel wezen zoeken en dit is wat ik er over gevonden heb, 't is even voor je beeldvorming...quote:Op zondag 23 juli 2006 20:43 schreef anisubs het volgende:
Jah, maar die Japanse gasten zullen vast ook wel (veel) meer verdienen dan wij nederlanders.![]()
Weet je misschien nog de naam van die documentaire? Zou ik wel willen zienquote:Op donderdag 20 juli 2006 23:27 schreef Aventura het volgende:
Ik heb ook een fascinatie voor dit land. Toevallig gisteren nog een mooie docu gezien over de geschiedenis van de tattoes in Japan. Japan was volgens die documentaire de plek waar de kunst van het tatoeeren is ontstaan. Van oudsher werden ambachtslui bewerkt zodat men meteen kon zien wel beroep men uitoefende. Later kreeg de yakuza (Japanse mafia) er oog voor. Nu zijn tattoes onlosmakelijk verbonden met de criminele onderwereld.
Het tattoeeren is een uiterst secure klus en werk voor een echte kunstenaar. Men houdt meestal niet op bij 1 tattoo. Slangen, dranken, koi, bloemen...En alles met de hand wat extreem pijnlijk is.
ben er al 18 keer geweest ondertussen....blijft een ervaring!quote:Op vrijdag 5 mei 2006 19:30 schreef Koranaga het volgende:
Het lijkt mij fantastisch om eens naar Japan op vakantie te gaan. Ik ben dan ook zeker van plan om dat eens te gaan doen (wanneer ik rijk ben ofzo)
Sightseeing of trainingquote:Op woensdag 9 augustus 2006 14:57 schreef Bert-Spies het volgende:
[..]
ben er al 18 keer geweest ondertussen....blijft een ervaring!
BS
hoe weet u dat? Beide trouwens. De laatste 10 jaar voor werk en sightseeing, daarvoor trainen en sightseeing.quote:
Dat is idd een leuke werkgever... Ik wou dat ik er zo een hadquote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:03 schreef Bert-Spies het volgende:
[..]
hoe weet u dat? Beide trouwens. De laatste 10 jaar voor werk en sightseeing, daarvoor trainen en sightseeing.
Mag niet klagen met een werkgever die me zo'n beetje alle uithoeken van de wereld laat zien...
BS
Have fun!quote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:34 schreef zatoichi het volgende:
Ik vertrek naar Tokyo over anderhalve week!In Tokyo hoop ik vooral de vreemde cultuur te ervaren; de drukte, de pachinko en de harajuku girls. Ik ben erg benieuwd in hoeverre mijn beeld klopt met de werkelijkheid; ik vermoed nauwelijks! We zullen zien...
quote:
Basterd!! Pachinko!!!!! take me with youquote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:34 schreef zatoichi het volgende:
Ik vertrek naar Tokyo over anderhalve week!In Tokyo hoop ik vooral de vreemde cultuur te ervaren; de drukte, de pachinko en de harajuku girls. Ik ben erg benieuwd in hoeverre mijn beeld klopt met de werkelijkheid; ik vermoed nauwelijks! We zullen zien...
Have fun!quote:Op donderdag 10 augustus 2006 09:34 schreef zatoichi het volgende:
Echt indrukwekkend...quote:Op zondag 27 augustus 2006 23:43 schreef Orealo het volgende:
Ik kwam op google video dit werk tegen, duurt wel 1 uur en 6 minuten, maar mijn god wat een tof gebeuren.
Geweldig, ik ga hem zo bekijken.quote:Op zondag 27 augustus 2006 23:43 schreef Orealo het volgende:
Ik kwam op google video dit werk tegen, duurt wel 1 uur en 6 minuten, maar mijn god wat een tof gebeuren.
Het gaat over een gozert die van het zuidelijkste puntje van Japan, naar het noordelijkste puntje loopt het is het echt waard om te kijken!
Bovendien stond er deze maand een leuk stukje in de quest over japans eten, en hoe dat met westerlingen zit, voor dat verwijs ik u naar mijn weblog, aangezien de foto's daarvan daar upgeload zijn! (link staat in signature)
Het schijnt dat een bepaalde hoek dat je voorover buigt aanduidt in hoeveel 'respect' geeft/begroet en wie de andere persoon voor je is en dat daar eigenlijk niet veel verschil in zit (voor mijn idee)quote:Op zaterdag 23 september 2006 16:41 schreef Fixers het volgende:
Nog een vraagje: ik heb wel eens gehoord dat je als europeaan maar beter niet kan buigen bij begroetingen. Omdat de buig ettiquette nogal complex zou zijn.
Ach, als je buigt zul je het ongetwijfeld niet helemaal goed doen, maar Japanners beseffen best dat een buitenlander die rituelen niet tot in de puntjes beheerst.quote:Op zaterdag 23 september 2006 16:41 schreef Fixers het volgende:
Nog een vraagje: ik heb wel eens gehoord dat je als europeaan maar beter niet kan buigen bij begroetingen. Omdat de buig ettiquette nogal complex zou zijn.
hoe dieper je buigt, des te groter het respect.quote:Op zaterdag 23 september 2006 17:44 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Het schijnt dat een bepaalde hoek dat je voorover buigt aanduidt in hoeveel 'respect' geeft/begroet en wie de andere persoon voor je is en dat daar eigenlijk niet veel verschil in zit (voor mijn idee)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |