quote:
Op woensdag 12 juli 2006 05:07 schreef Sh0g het volgende:Wat vraagjes aan xienix84 die atm in Japan vertoeft. Kijk maar wanneer je de tijd kunt vinden om wat te beantwoorden. (Andere Japantoeristen mogen natuurlijk ook antwoorden).
Hoe duur is het daar eigenlijk voor Hollandse begrippen? (buiten de deur eten, supermarkt, vermaak). En wat kost bijvoorbeeld de huur van een simpele kamer (als in studentenkamer).
Nou ik denk dat het redelijk vergelijkbaar is met Nederland. Tuurlijk, sommige dingen zijn duurder en sommige dingen goedkoper. Bv vis is goedkoper, vlees wat duurder etc etc. In de supermarkt komen de prijzen aardig overeen(alleen is fruit helaas erg duur, meer dan een euro voor een appel is toch niet helemaal normaal of wel?). Buiten de deur eten, sjah, wat ze zeggen over Japan, je kan het zo duur maken als je zelf wil. Je kan erg goedkope plekken vinden om te eten(en waar de kwaliteit van het eten toch erg goed is) maar ook hele dure. Zo kan je voor twee stukken sushi 105 yen(zo'n 70 ct) betalen of 2000 yen, ligt er maar net aan waar je eet. Heeft ook te maken met de soort vis, de versheid(al kan je in kleine visdorpjes goedkope hele verse sushi krijgen) etc. Prijzen voor buiten de deur eten verschillen in Japan erg veel.
Daarnaast is uitgaan ook weer iets wat je zo duur kan maken als je zelf wil. Het bier is niet zo heel erg lekker trouwens. Veel veel gas en de smaak is ook mama. Maar het gaat wel, daarnaast heb je chuhai, een soort sakedrankje met vruchtensmaak, erg lekker en verfrissend. Alcohol is hier wel duurder(maar Nederland is dan ook erg goedkoop). Ze hebben daarentegen wel geweldige uitvindingen genaamd 'nomihodai'(drink zoveel als je wil) en 'tabehodai'(eet zoveel als je wil) en varianten als 'icecream tabehodai', 'soba tabehodai' en zelfs 'cake tabehodai'.
![]()
Bij een nomihodai bijvoorbeeld betaal je voor twee uur en in die twee uur kan je zoveel drinken als je wil!! Komt redelijk neer op dezelfde prijs als in Nederland. Wederom verschillen qua prijs, dat wel. Zo'n nomihodai kan je bv combineren met karaoke of zo. En hier in Sendai hebben we een plek gevonden waar je voor 1000 yen(7 euro) voor 5! uur kan eten wat je wil. Vlees, vis, fruit, ijs, sushi, salade, frituur etc! Wel slecht voor de lijn.....
Mijn kamer is erg goedkoop. Ik woon in het internationale studentenhuis van Tohoku University en betaal niet zoveel.(150 euro in de maand?) Wordt gesponsord enzo. Normaal wonen is wel stukken duurder.
quote:
Hoe kijken ze tegen Europese buitenlanders aan (of Hollanders in het algemeen)? Hebben die een streepje voor op Amerikanen of maken ze geen onderscheid? Hoe ervaar jij hun houding tegenover jou? Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe buitenlanders over ons Hollanders denken, of ze een clichébeeld hebben of vooroordelen, etc. Van Amerikanen en andere Europeanen weet ik wel dat ze NL als een wiet en prostitutiehemel zien, maar hoe zit dat met Japanners?
Japanners zijn niet echt een volk met vooroordelen, of ja, ze laten het niet merken. Als ik vertel dat ik uit Nederland kom dan zijn de eerste reacties vaak over voetbal, Ruud van Nistelrooij of tulpen en windmolens. Of van Gogh ofzo. Het zijn wel echt de clichébeelden denk ik. Ze zijn erg vriendelijk, vaak geintereseerd(vooral de oudere vrouwen) en de meeste Japanse studenten willen naar Europa. Veel van hen leren ook Frans of Duits ofzo.... Dat is ook wel iets wat ik vreemd vind aan Japanners, ze vinden vaak dingen aan het buitenland beter dan in hun land. Bijvoorbeeld zijn buitenlanders in hun ogen mooier, grote ogen, witte huid, mooie haarkleuren. Andere talen leren. Ik denk dat veel Japanse studenten misschien meer weten en meer geinteresseerd zijn in buitenlandse cultuur dan hun eigen. Maar goed, ze zijn wel geinteresseerd ook al is hun eigen wereld misschien erg klein. Je ziet bijvoorbeeld ook meteen het verschil tussen Japanners die in het buitenland zijn geweest voor een tijdje. Die zijn veel meer open. (en ja, dat Amerikanen en andere Europeanen zo denken dat blijkt wel ja....)
quote:
Ik zag aan je mailadres dat je bio studeert aan de UU, in het Wentgebouw dus, daar heb ik ook nog vakken gevolgd. Hoe zit het eigenlijk met die studenten daar? Valt daar nog een beetje lol mee te beleven? Ik neem aan dat zij wel beter Engels spreken dan de noodle-boer op de hoek?
De studenten hier in Japan? Nou zoals ik al zei, ik woon in een internationaal studentenhuis met erg veel studenten waarvan rond de 50 in mijn eenjarig programma. Ze komen echt uit allerlei landen(ik ben trouwens de enige Nederlander). Aan de ene kant is dat het wel jammer om met alleen internationale studenten te wonen, omdat je niet tussen de Japanners woont, maar het bevalt goed hoor! De studenten zijn geweldig, ontzettend veel lol, we doen ontzettend veel leuke dingen en het is een hele fijne groep! Gaan regelmatig uit of hebben zelf feesten etc. Daarnaast zijn er ook feesten op bijv. lab, of met vrijwilligersgroepen van japanse studenten. Feesten zat.
![]()
En Japan heeft een echte drinkcultuur... soms een beetje té. Wat betreft de internationale studenten, daarmee is de spreektaal engels en gaat vrijwel iedereen goed af. De Koreanen en Chinezen wat minder misschien, maar geen probleem. Voor de japanse studenten is het wel een probleem. Maar weinig Japanners en vooral de undergraduate(bachelor) studenten spreken geen tot weinig engels. En gewoon op straat ook maar weinig(in Tokyo bv wel meer dan in Sendai maar dan nog). Dus verdomd handig dat ik nu Japans spreek.
Nu ik hier een jaar zit merk je toch wel dat Japan erg gesloten is. De aimai cultuur(geslotenheid en ambiguiteit) is duidelijk. Op een oppervlakkige basis is het erg makkelijk te communiceren, maar een diepere relatie is vrijwel onmogelijk.
quote:
En ach ja, als student kunnen er maar twee vragen echt belangrijk zijn: hoe smaakt het bier en hoe zit het met die vrouwtjes? ![]()
Nog veel plezier daar de komende maand! Mag je daarna terugkeren naar de blokkendoos dat Went heet ![]()
Zoals ik al zei, ik vind het Japanse bier niet heel erg lekker nee. Maar genoeg andere lekkere dingen om te drinken. Wat betreft Japanse vrouwen. Ik kan er niet op vallen, niet mijn type, het is meer dat ze er soms 'kawaii'(schattig) uitzien. Maar daar kleden ze zich ook naar. Japanse mode is erg vreemd en de dingen die je hoort over de schooluniformen(kort, strak etc) zijn echt waar. Ik heb overigens niet te klagen, heb hier een erg leuke meid uit Rusland ontmoet. Ze zit in hetzelfde programma als ik, woont ook in het Int' studentenhuis en we zijn inmiddels al ruim 6 maanden samen.
Kortom, tis hier geweeeldig. Vreemd soms, maar wel geweldig. Helaas moet ik alweer snel terug. Overigens zal ik niet veel meer in het Went te vinden zijn. Ik begin in sept. met mn master en zal voornamelijk in t Kruyt en rond het UMC zijn denk ik.