quote:ROTTERDAM - In Nederland doen zich bijna ongemerkt elke week rassenrelletjes voor. Vooral in de weekeinden vechten groepen ...
... autochtone, rechtsextremistische jongeren met allochtone moslim leeftijdgenoten. Dat zegt dr. Jaap van Donselaar, toonaangevend onderzoeker van extreemrechtse groeperingen aan de Universiteit Leiden.
Volgens de cultureel-antropoloog zijn de aanhoudende confrontaties een ’culturele veenbrand’. ,,Er is maar weinig nodig voor escalatie. Ik maak mij daar zorgen over.”
De confrontaties beginnen vaak als kleine ruzies die geregeld uitgroeien tot massale vechtpartijen. Van centraal georganiseerde matpartijen is geen sprake. Het initiatief om met elkaar op de vuist te gaan ligt volgens Van Donselaar de ene keer bij de autochtonen en de andere keer bij de allochtonen. ,,Beide groepen zij net zo schuldig.”
Nederlandse jongeren zien iedere allochtoon als een vertegenwoordiger van extremistische moslims.
Van Donselaar zegt dat er ’duizenden’ Nederlandse jongeren met extreemrechtse sympathieën zijn. Overheden bagateliseren volgens hem de risico’s van extreemrechtse jongeren. ,,Extreemrechts wordt steeds vaker weggemoffeld in de ambtelijke nota’s, terwijl dat niet zou moeten. Alle aandacht moet nu kennelijk gaan naar moslimjongeren die dreigen te radicaliseren.”
De onderzoeker vindt het vreemd dat er in tegenstelling tot tien jaar terug nu veel minder aanstoot wordt genomen aan jongeren die zich openlijk als aanhanger van extreemrechts manifesteren. Van Donselaar ,,Hun ouders treden niet op omdat zij vaak hetzelfde gedachtegoed aanhangen. Maar tien jaar geleden noemden we de vechtpartijen die we nu confrontaties noemen ook nog rassenrellen.”
http://www.ad.nl/binnenland/article313799.ecequote:Jaap van Donselaar: ‘Er is sprake van een breed geaccepteerde anti-allochtone houding bij de Nederlandse jeugd.
Muiderberg 2004. Een slepende ruzie tussen gabbers en Marokkanen loopt uit de hand als een van de gabbers van zijn vader een pistool meekrijgt en drie Marokkanen neerschiet.
Een culturele veenbrand bedreigt Nederland. Nederlandse jongeren staan steeds vijandiger tegenover allochtone leeftijdgenoten en zij reageren op dezelfde agressieve wijze. Er ontstaan zo autochtone en allochtone kampen die elkaar alleen op straat tegenkomen om een geschil uit te vechten. Ruzietjes op het schoolplein lopen steeds vaker uit op massale etnisch geladen matpartijen. Met internet en sms worden ‘troepen’ opgetrommeld.
Jaap van Donselaar is een instituut. Heel zijn werkzame leven onderzoekt hij al extreemrechts in Nederland. Hij volgde de opkomst en ondergang van Hans Janmaat en diens Centrumpartij en hij analyseerde de komst van Pim Fortuyn en de Leefbaarbewegingen. En nu volgt hij nog steeds de jongeren. Over die jongeren maakt hij zich zorgen.
,,Er is sprake van een breed geaccepteerde anti-allochtone houding bij de Nederlandse jeugd. Misschien voldoet die houding niet aan de strikte eisen die we voor extreemrechts hanteren; maar er is op z’n mist sprake van ver doorgevoerd nationalisme en xenofobie.” De inlichtingendienst AIVD constateerde dat vorig jaar ook al in een onderzoek naar Lonsdalejongeren. Die stonden toen na de moord op Theo van Gogh volop in het nieuws.
Op extreemrechts gedachtegoed kon de geheime dienst de gabbers en jongens in bomberjacks niet betrappen, maar van een afkeer van allochtonen in het algemeen was wel sprake. Tijdens een eigen onderzoek merkte van Donselaar dat autochtone en allochtone jongeren zeker een keer per week ergens in Nederland op de vuist gaan. ,,En ik heb niet de indruk dat dat nu veminderd is. Eerder het tegendeel is waar.” Maar de allochtone jongeren zijn volgens Van Donselaar net zo goed schuldig. ,,Het gaat echt over en weer, alleen weten we minder van allochtone groepen. Maar ze zijn net zo schuldig.”
De vijandige houding van de Nederlandse jongeren wordt volgens Van Donselaar vaak gevoed door de afkeer van extremistische moslims, zoals de leden van de Hofstadgroep. ,,De Nederlandse jongeren voelen zich terecht bedreigd en reageren daar heel heftig op. Zonder onderscheid te maken tussen gematigde en extremistische moslims staan ze meteen vijandig tegenover de hele groep.”
Het is maar de vraag of er sprake is van een jeugdcultuur, zegt Van Donselaar. ,,Ze verzetten zich namelijk niet tegen hun ouders en dat hoort bij een jeugdcultuur. Nu denken de ouders van veel gabbers of andere openlijk rechtse jongeren precies hetzelfde over die zaken.”
Van Donselaar constateert dat er na de moord op Fortuyn een politiek vacuüm ontstond die de ongegeneerde afkeer van vreemdelingen mogelijk maakte. ,,Er was toen even niemand die zei dat niet álles zomaar vrijelijk kan worden gezegd. Pim was even heilig en voor kritiek was het niet het moment. Maar vergeet niet; Fortuyn heeft zelf ook een aantal uitspraken gedaan die waarschijnlijk strafwaardig waren. Met zijn dood stopte alleen de vervolging.”
En dat vacuüm is volgens Van Donselaar gebleven, want waar jongeren tien jaar geleden het niet in hun hoofd haalden om in skinhead-uitdossing de straat op te gaan, neemt nu bijna niemand meer aanstoot aan hun soldatenkistjes, runetekens en kale kop.
Bezorgdheid over extreemrechts is uit. Veel gedachtegoed van ooit verguisde rechtse voormannen is inmiddels door gevestigde partijen overgenomen en het moslimextremisme is een nieuwe vijand. Een vijand die ook volgens Van Donselaar veel gevaarlijker is in extreemrechts. ,,Maar dan nog is dat geen reden om de gevaren van extreemrechts met drie zinnen af te doen in ambtelijke nota’s.”
en het triest is dat de ouders daar niks tegen aan doen , ze doen lekker meequote:Op woensdag 3 mei 2006 22:11 schreef du_ke het volgende:
Je merkt inderdaad dat er veel onwetendheid is en alle moslims over 1 kam worden geschoren...
Ook veel ouders zijn makkelijk beinvloedbaar door wat op TV wordt uitgezonden en wat er tijdens de borrelpraat naar boven komt.quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:12 schreef Meki het volgende:
[..]
en het triest is dat de ouders daar niks tegen aan doen , ze doen lekker mee
Volgens mij is het eerder de oogst van de recente haatzaaierijquote:Op woensdag 3 mei 2006 22:21 schreef pieter_pontiac het volgende:
Cohen en anderen: oogst de resultaten van het jarenlange geknuffel en vergoeilijk.
Meestal komt het nou juist door de ouders... die schrijven allerlei onprettige meuk toe aan "buitenlanders", wat automatisch tot gevolg heeft dat iedereen die ietwat getint is, direct als boeman word gezien door de volgende generatie. Denk trouwens dat het in de toekomst alleen nog maar erger word, als de grenzen volledig open gaan voor onze oost-europese broeders en zusters. Voor je het weet worden onze noord afrikaanse vrinden uit de spotlight geduwd en zijn het "die Ossies en Polen" die onze banen jatten, winkels leeg roven en jeugd/bejaarden lastig vallen (volgens de ouders, dus)quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:12 schreef Meki het volgende:
[..]
en het triest is dat de ouders daar niks tegen aan doen , ze doen lekker mee
en de bijbel en de Talmoed ???quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:34 schreef buachaille het volgende:
Je vergeet één ding en dat is dat de koran in wezen ook racistisch is. Kijk dus eerst naar de balk in je eigen oog voordat je anderen beschuldigt.
De koran? Racistisch? Verklaar je nader!quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:34 schreef buachaille het volgende:
Je vergeet één ding en dat is dat de koran in wezen ook racistisch is. Kijk dus eerst naar de balk in je eigen oog voordat je anderen beschuldigt.
Die mogen mijns inziens ook bij het oud papier, jammer dat ik weer probeer te stoppen met roken anders had ik wel shaggies ervan kunnen draaien.quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:36 schreef Meki het volgende:
[..]
en de bijbel en de Talmoed ???
die mag wel ? he
Idd,quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:26 schreef sp3c het volgende:
volgens mij is het nogal overtroken, toen ik klein was waren de homo's de badguy ... groei je gewoon overheen want verstand komt als het goed is met de jaren
Geef me één citaat uit de koran waarin staat dat joden en ongelovigen best wel toffe pikken zijn die je gerust kunt uitnodigen voor een kopje thee. Ik ken de koran niet zo goed maar ik herinner me wel een stukje waarin wordt gesproken wordt over apen. Nee, de koran ademt ademt het "wij-zij". Moslims vs Christenen en Joden waarbij de overige godsdiensten voor het gemak maar overgeslagen wordne. Daarbij, zulke primitieve uitlatingen verwacht je toch niet in een boek rechtsreeks van de schepper? (de schepper van het atoom, js bach, quantummechanica zou toch wel tot betere zinsopbouw in staat moeten zijn!)quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:36 schreef Meki het volgende:
[..]
en de bijbel en de Talmoed ???
die mag wel ? he
geef jij maar eens een citaat in de Bijbel dat het ook in staat ?quote:Op woensdag 3 mei 2006 23:05 schreef buachaille het volgende:
[..]
Geef me één citaat uit de koran waarin staat dat joden en ongelovigen best wel toffe pikken zijn die je gerust kunt uitnodigen voor een kopje thee. Ik ken de koran niet zo goed maar ik herinner me wel een stukje waarin wordt gesproken wordt over apen. Nee, de koran ademt ademt het "wij-zij". Moslims vs Christenen en Joden waarbij de overige godsdiensten voor het gemak maar overgeslagen wordne. Daarbij, zulke primitieve uitlatingen verwacht je toch niet in een boek rechtsreeks van de schepper? (de schepper van het atoom, js bach, quantummechanica zou toch wel tot betere zinsopbouw in staat moeten zijn!)
Daarnaast is het moslimmeisjes niet toegestaan zich te verkeren met een niet-moslim (dit zal denk ik in de hadith staan). Dat riekt toch naar racisme of niet?
Enne, we hebben het nu over moslims. De christenen en joden zijn al aan de beurt geweest.
ik ben nog nooit een Nederlander tegen gekomen die haatzaaiend was tegen medelandersquote:Op woensdag 3 mei 2006 22:57 schreef Drugshond het volgende:
Ik reageer niet op de OP (die overigens wel goed inhoudelijk is). Maar eerder op de TT.
"Elke Moslim is radicaal", dat is absolute quatsch.....
Ik ken zat moslims met maatschappelijke ideeen en/of opvattingen. Ze doen mij eerder denken aan de gemiddelde kaaskop die een zelfde soort ideeen hebben. En soms/vaak nog nuchtiger ook.
Zeker nooit naar Ajax-Feyenoord gekeken.quote:Op woensdag 3 mei 2006 23:25 schreef Meki het volgende:
[..]
ik ben nog nooit een Nederlander tegen gekomen die haatzaaiend was tegen medelanders
die zijn dan tegen Jodenquote:Op woensdag 3 mei 2006 23:31 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
Zeker nooit naar Ajax-Feyenoord gekeken.![]()
Oh ja? Ik ken een jood die net zo hard meeroept dat het maar Neuzen zijn.quote:
Voor mij zijn Joden OOK medelanders.quote:
Dat is onzin, elke godsdienst, zelfs het Christendom zegt dat je het bij je eigen geloof moet houden. Dat de regels van de Bijbel bijna niet meer worden nageleefd is wat anders.quote:Op woensdag 3 mei 2006 23:05 schreef buachaille het volgende:
[..]
Geef me één citaat uit de koran waarin staat dat joden en ongelovigen best wel toffe pikken zijn die je gerust kunt uitnodigen voor een kopje thee. Ik ken de koran niet zo goed maar ik herinner me wel een stukje waarin wordt gesproken wordt over apen. Nee, de koran ademt ademt het "wij-zij". Moslims vs Christenen en Joden waarbij de overige godsdiensten voor het gemak maar overgeslagen wordne. Daarbij, zulke primitieve uitlatingen verwacht je toch niet in een boek rechtsreeks van de schepper? (de schepper van het atoom, js bach, quantummechanica zou toch wel tot betere zinsopbouw in staat moeten zijn!)
Daarnaast is het moslimmeisjes niet toegestaan zich te verkeren met een niet-moslim (dit zal denk ik in de hadith staan). Dat riekt toch naar racisme of niet?
Enne, we hebben het nu over moslims. De christenen en joden zijn al aan de beurt geweest.
Als liefhebbende ouder, opgevoed met normen en waarden die inhouden datquote:Op woensdag 3 mei 2006 23:42 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Dat is onzin, elke godsdienst, zelfs het Christendom zegt dat je het bij je eigen geloof moet houden. Dat de regels van de Bijbel bijna niet meer worden nageleefd is wat anders.
In Zeeland bijvoorbeeld zou een Marokkaan nooit met een Nederlands meisje kunnen trouwen omdat de Marokkaan een moslim is.
Zegt de term onder en boven de rivier je iets.....quote:Op woensdag 3 mei 2006 23:25 schreef Meki het volgende:
ik ben nog nooit een Nederlander tegen gekomen die haatzaaiend was tegen medelanders
quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:53 schreef Tarabass het volgende:
Als punkers met gabbers vechten puur om wat ze zijn dan is dit niet zo erg, maar als punkers vechten met marokkanen, en het woord allochtoon komt erbij dan doe je dat gelijk uit rascisme en is het een rassenrel.. Maarja, in een tijd dat 'iemand een klap voor zn bek geven' poging tot doodslag wordt bevonden is dat niet zo vreemd natuurlijk.. Bovendien erg vreemd dat als twee hollanders (een gabber en één van marokkaanse afkomst) gaan vechten dit een rassenrel kan zijn, want het zijn toch ook hollanders en allebij 'wit' bloed?
Ze moeten naar de feiten kijken en die eens op een rijtje zetten. Als dan blijkt dat 80% van de delicten in grote steden gepleegt wordt door allochtonen moet je dat gewoon kunnen zeggen, zonder dat je daar zelf op gepakt wordt. Als opsporing verzocht vol zit met getinte mannen met donker gekrult haar moet je gewoon kunnen zeggen dat opsporing verzocht vol zit met allochtonen. Dat is een feit en geen rascisme.
Tegenwoordig als je realist bent, maakt dat je gelijk rascist. Aan wie ligt dat dan?
[edit]Doet me denken aan een oud-collega van me, allochtoon. Ik was zijn meerdere en ik vroeg hem door te gaan met z'n werk. Zijn antwoord daarop was dat ik hem alleen maar rotklusjes gaf omdat hij allochtoon is, terwijl ik het toch echt zei omdat hij door moest gaan met zijn werk.[/edit]
nee helemala nietsquote:Op woensdag 3 mei 2006 23:56 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Zegt de term onder en boven de rivier je iets.....![]()
quote:Op woensdag 3 mei 2006 23:25 schreef Meki het volgende:
[..]
Zoals kitesurfenquote:Op donderdag 4 mei 2006 00:20 schreef Loedertje het volgende:
[..]
![]()
Misschien moetje je aandacht wat minder richten op de slachtofferol-positie waarin de media de moslims zetten ?
Open staan voor andere zaken?
Zelfde stukje maar dan een paar andere woorden vetgedrukt:quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:10 schreef Meki het volgende:
[..]
[..]
http://www.ad.nl/binnenland/article313799.ece
Ik schrik van de rapport
en helemaal van dat de ouders meedoen met racistische gedachtengoed van extreem rechtse radicale jongeren.
dit betekent een ding. Ze zien iedere Moslim/allochtoon voor radicaal of voor terrorist of voor radicaal, langzamerhand gaan wij richting de jaren 1930 - 1945![]()
zolang de overheid de problemen van extreem rechte jongeren niet hard aanpakt zoals de Moslimextreministen zal er niks aan veranderen. de overheid draait hierbij een steentje bij![]()
Wat beweert die man nou eigenlijk?quote:Muiderberg 2004. Een slepende ruzie tussen gabbers en Marokkanen loopt uit de hand als een van de gabbers van zijn vader een pistool meekrijgt en drie Marokkanen neerschiet.
Een culturele veenbrand bedreigt Nederland. Nederlandse jongeren staan steeds vijandiger tegenover allochtone leeftijdgenoten en zij reageren op dezelfde agressieve wijze. Er ontstaan zo autochtone en allochtone kampen die elkaar alleen op straat tegenkomen om een geschil uit te vechten. Ruzietjes op het schoolplein lopen steeds vaker uit op massale etnisch geladen matpartijen. Met internet en sms worden ‘troepen’ opgetrommeld.
Jaap van Donselaar is een instituut. Heel zijn werkzame leven onderzoekt hij al extreemrechts in Nederland. Hij volgde de opkomst en ondergang van Hans Janmaat en diens Centrumpartij en hij analyseerde de komst van Pim Fortuyn en de Leefbaarbewegingen. En nu volgt hij nog steeds de jongeren. Over die jongeren maakt hij zich zorgen.
,,Er is sprake van een breed geaccepteerde anti-allochtone houding bij de Nederlandse jeugd. Misschien voldoet die houding niet aan de strikte eisen die we voor extreemrechts hanteren; maar er is op z’n mist sprake van ver doorgevoerd nationalisme en xenofobie.” De inlichtingendienst AIVD constateerde dat vorig jaar ook al in een onderzoek naar Lonsdalejongeren. Die stonden toen na de moord op Theo van Gogh volop in het nieuws.
Op extreemrechts gedachtegoed kon de geheime dienst de gabbers en jongens in bomberjacks niet betrappen, maar van een afkeer van allochtonen in het algemeen was wel sprake. Tijdens een eigen onderzoek merkte van Donselaar dat autochtone en allochtone jongeren zeker een keer per week ergens in Nederland op de vuist gaan. ,,En ik heb niet de indruk dat dat nu veminderd is. Eerder het tegendeel is waar.” Maar de allochtone jongeren zijn volgens Van Donselaar net zo goed schuldig. ,,Het gaat echt over en weer, alleen weten we minder van allochtone groepen. Maar ze zijn net zo schuldig.”
De vijandige houding van de Nederlandse jongeren wordt volgens Van Donselaar vaak gevoed door de afkeer van extremistische moslims, zoals de leden van de Hofstadgroep. ,,De Nederlandse jongeren voelen zich terecht bedreigd en reageren daar heel heftig op. Zonder onderscheid te maken tussen gematigde en extremistische moslims staan ze meteen vijandig tegenover de hele groep.”
Het is maar de vraag of er sprake is van een jeugdcultuur, zegt Van Donselaar. ,,Ze verzetten zich namelijk niet tegen hun ouders en dat hoort bij een jeugdcultuur. Nu denken de ouders van veel gabbers of andere openlijk rechtse jongeren precies hetzelfde over die zaken.”
Van Donselaar constateert dat er na de moord op Fortuyn een politiek vacuüm ontstond die de ongegeneerde afkeer van vreemdelingen mogelijk maakte. ,,Er was toen even niemand die zei dat niet álles zomaar vrijelijk kan worden gezegd. Pim was even heilig en voor kritiek was het niet het moment. Maar vergeet niet; Fortuyn heeft zelf ook een aantal uitspraken gedaan die waarschijnlijk strafwaardig waren. Met zijn dood stopte alleen de vervolging.”
En dat vacuüm is volgens Van Donselaar gebleven, want waar jongeren tien jaar geleden het niet in hun hoofd haalden om in skinhead-uitdossing de straat op te gaan, neemt nu bijna niemand meer aanstoot aan hun soldatenkistjes, runetekens en kale kop.
Bezorgdheid over extreemrechts is uit. Veel gedachtegoed van ooit verguisde rechtse voormannen is inmiddels door gevestigde partijen overgenomen en het moslimextremisme is een nieuwe vijand. Een vijand die ook volgens Van Donselaar veel gevaarlijker is in extreemrechts. ,,Maar dan nog is dat geen reden om de gevaren van extreemrechts met drie zinnen af te doen in ambtelijke nota’s.”
Dat zal wel een gevoel zijn want extremistiche uitlatingen kunnen niet meer in de moskee, aangezien er door de AIVD gecontroleerd word op dat soort uitspraken.quote:Op donderdag 4 mei 2006 01:13 schreef dVTB het volgende:
Ik ben bepaald geen voorstander van extreem rechts gedrag, maar die betreffende jongeren hebben net zo veel recht op hun mening als ieder ander. Ik snap dus ook NIET dat over extreem-rechtse jongeren zorgen worden ge-uit en dat er wordt opgemerkt dat een anti-allochtonen houding in die kringen breed geaccepteerd is, terwijl we in dit land NIKS doen tegen extremistische opvattingen onder moslims. Nee, ik zeg niet dat iedere moslim een extremist is, maar zij die dat WEL zijn, hebben gewoon vrij spel in Nederland.
Ik vind het op fok wel meevallen, hoe vaak zie je iemand hier nou roepen dat alle allochtonen niet deugen, zulke uitspraken vind je eerder op stormfront ed.quote:Op woensdag 3 mei 2006 23:36 schreef MrSASO het volgende:
Is niks nieuws, ik merk het op straat op het werk en in de winkel.
Ik merk het ook aan Fok hoe rechts de jeugd werkelijk is.
Het is alleen jammer dat je het niet zo snel kan oplossen.
De jeugd moet veranderen en accepteren dat ze met moslims in 1 land wonen, en dat zal nooit veranderen.
Ben ik met je eens, criminaliteit moet je altijd aanpakken geen excuses.quote:Op donderdag 4 mei 2006 01:20 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Ik vind het op fok wel meevallen, hoe vaak zie je iemand hier nou roepen dat alle allochtonen niet deugen, zulke uitspraken vind je eerder op stormfront ed.
Ik wil best accepteren dat ik met moslims in 1 land woon, maar:
1. Politieke correctheid mag niet leiden tot het niet aanpakken van criminaliteit (wat nu wel het geval is, zelf meegemaakt.)
Er komen nu nog nauwelijks mensen binnen, op de Polen na dan.quote:2. Migratie moet beperkt worden omdat het nou eenmaal een feit is dat allochtonen moeilijk aan een baan komen en relatief vaak crimineel gedrag vertonen. De druk op de sociale zekerheid en veiligheid (en op veel meer dingen) wordt hierdoor erg hoog, om deze dingen in stand te kunnen houden is het nodig om wat strenger te worden aan de grens.
Hier ben ik het niet met je eens, ze zijn al aangepast, ze spreken Nederlands, gaan naar school/werk, en ze doen hun ding net als ieder ander in Nederland.quote:3. Ik vind het niet onredelijk om enige aanpassing van moslims (of ieder ander geloof) te verwachten, als iemand bij deze samenleving wil horen zal hij zich ongeveer moeten gedragen zoals wij willen, uiteraard moeten wij ook respect hebben voor hun geloof en ze er genoeg ruimte voor geven.
Net zo goed als moslimextremisten zijn dit ook uitwassen natuurlijk, bovendien zie ik het dragen van de Nederlandse vlag op je kleding of tas niet als racistisch maar als nationalistisch.quote:Op donderdag 4 mei 2006 01:18 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Dat zal wel een gevoel zijn want extremistiche uitlatingen kunnen niet meer in de moskee, aangezien er door de AIVD gecontroleerd word op dat soort uitspraken.
Wat je wel ziet is dat de Nederlandse jeugd echt racistisch aan het worden is, de bomberjacks met Nederlandse vlag zie je weer overal en de hakenkruizen worden overal weer volop getekend.
Dat is zo, althans, in veel gevallen.quote:Op donderdag 4 mei 2006 01:25 schreef MrSASO het volgende:
Hier ben ik het niet met je eens, ze zijn al aangepast, ze spreken Nederlands, gaan naar school/werk, en ze doen hun ding net als ieder ander in Nederland.
Dus eigenlijk als Nederland werkelijk een vrij land is, moeten ze zich gedragen hoe ze willen maar wel binnen de grenzen van de wet.
Dat denk ik niet, dat wat tegenwoordig "racisme" wordt genoemd was enkele jaren geleden bij heel veel mensen een onderbuik gevoel, pas na de dood van Pim Fortuyn begon het te dagen dat heel veel mensen deze mening hadden en dat deze mening, net als alle andere meningen, ook geuit mocht worden.quote:Op woensdag 3 mei 2006 22:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij is het eerder de oogst van de recente haatzaaierij.
Ik vind het een beetje kortzichtig om enkel te refereren aan uitlatingen binnen de moskee, want via schotel, satelliet en internet is de uitwisseling van extremistisch gedachtegoed simpelweg een feit.quote:Op donderdag 4 mei 2006 01:18 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Dat zal wel een gevoel zijn want extremistiche uitlatingen kunnen niet meer in de moskee, aangezien er door de AIVD gecontroleerd word op dat soort uitspraken.
Wat je wel ziet is dat de Nederlandse jeugd echt racistisch aan het worden is, de bomberjacks met Nederlandse vlag zie je weer overal en de hakenkruizen worden overal weer volop getekend.
Altijd weer een maar he?quote:Op donderdag 4 mei 2006 01:13 schreef dVTB het volgende:
Ik ben bepaald geen voorstander van extreem rechts gedrag, maar ....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |