abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37525963
quote:
ROTTERDAM - In Nederland doen zich bijna ongemerkt elke week rassenrelletjes voor. Vooral in de weekeinden vechten groepen ...

... autochtone, rechtsextremistische jongeren met allochtone moslim leeftijdgenoten. Dat zegt dr. Jaap van Donselaar, toonaangevend onderzoeker van extreemrechtse groeperingen aan de Universiteit Leiden.

Volgens de cultureel-antropoloog zijn de aanhoudende confrontaties een ’culturele veenbrand’. ,,Er is maar weinig nodig voor escalatie. Ik maak mij daar zorgen over.”

De confrontaties beginnen vaak als kleine ruzies die geregeld uitgroeien tot massale vechtpartijen. Van centraal georganiseerde matpartijen is geen sprake. Het initiatief om met elkaar op de vuist te gaan ligt volgens Van Donselaar de ene keer bij de autochtonen en de andere keer bij de allochtonen. ,,Beide groepen zij net zo schuldig.”

Nederlandse jongeren zien iedere allochtoon als een vertegenwoordiger van extremistische moslims.

Van Donselaar zegt dat er ’duizenden’ Nederlandse jongeren met extreemrechtse sympathieën zijn. Overheden bagateliseren volgens hem de risico’s van extreemrechtse jongeren. ,,Extreemrechts wordt steeds vaker weggemoffeld in de ambtelijke nota’s, terwijl dat niet zou moeten. Alle aandacht moet nu kennelijk gaan naar moslimjongeren die dreigen te radicaliseren.”

De onderzoeker vindt het vreemd dat er in tegenstelling tot tien jaar terug nu veel minder aanstoot wordt genomen aan jongeren die zich openlijk als aanhanger van extreemrechts manifesteren. Van Donselaar ,,Hun ouders treden niet op omdat zij vaak hetzelfde gedachtegoed aanhangen. Maar tien jaar geleden noemden we de vechtpartijen die we nu confrontaties noemen ook nog rassenrellen.”
quote:
Jaap van Donselaar: ‘Er is sprake van een breed geaccepteerde anti-allochtone houding bij de Nederlandse jeugd.

Muiderberg 2004. Een slepende ruzie tussen gabbers en Marokkanen loopt uit de hand als een van de gabbers van zijn vader een pistool meekrijgt en drie Marokkanen neerschiet.

Een culturele veenbrand bedreigt Nederland. Nederlandse jongeren staan steeds vijandiger tegenover allochtone leeftijdgenoten en zij reageren op dezelfde agressieve wijze. Er ontstaan zo autochtone en allochtone kampen die elkaar alleen op straat tegenkomen om een geschil uit te vechten. Ruzietjes op het schoolplein lopen steeds vaker uit op massale etnisch geladen matpartijen. Met internet en sms worden ‘troepen’ opgetrommeld.

Jaap van Donselaar is een instituut. Heel zijn werkzame leven onderzoekt hij al extreemrechts in Nederland. Hij volgde de opkomst en ondergang van Hans Janmaat en diens Centrumpartij en hij analyseerde de komst van Pim Fortuyn en de Leefbaarbewegingen. En nu volgt hij nog steeds de jongeren. Over die jongeren maakt hij zich zorgen.

,,Er is sprake van een breed geaccepteerde anti-allochtone houding bij de Nederlandse jeugd. Misschien voldoet die houding niet aan de strikte eisen die we voor extreemrechts hanteren; maar er is op z’n mist sprake van ver doorgevoerd nationalisme en xenofobie.” De inlichtingendienst AIVD constateerde dat vorig jaar ook al in een onderzoek naar Lonsdalejongeren. Die stonden toen na de moord op Theo van Gogh volop in het nieuws.

Op extreemrechts gedachtegoed kon de geheime dienst de gabbers en jongens in bomberjacks niet betrappen, maar van een afkeer van allochtonen in het algemeen was wel sprake. Tijdens een eigen onderzoek merkte van Donselaar dat autochtone en allochtone jongeren zeker een keer per week ergens in Nederland op de vuist gaan. ,,En ik heb niet de indruk dat dat nu veminderd is. Eerder het tegendeel is waar.” Maar de allochtone jongeren zijn volgens Van Donselaar net zo goed schuldig. ,,Het gaat echt over en weer, alleen weten we minder van allochtone groepen. Maar ze zijn net zo schuldig.”

De vijandige houding van de Nederlandse jongeren wordt volgens Van Donselaar vaak gevoed door de afkeer van extremistische moslims, zoals de leden van de Hofstadgroep. ,,De Nederlandse jongeren voelen zich terecht bedreigd en reageren daar heel heftig op. Zonder onderscheid te maken tussen gematigde en extremistische moslims staan ze meteen vijandig tegenover de hele groep.”

Het is maar de vraag of er sprake is van een jeugdcultuur, zegt Van Donselaar. ,,Ze verzetten zich namelijk niet tegen hun ouders en dat hoort bij een jeugdcultuur. Nu denken de ouders van veel gabbers of andere openlijk rechtse jongeren precies hetzelfde over die zaken.”

Van Donselaar constateert dat er na de moord op Fortuyn een politiek vacuüm ontstond die de ongegeneerde afkeer van vreemdelingen mogelijk maakte. ,,Er was toen even niemand die zei dat niet álles zomaar vrijelijk kan worden gezegd. Pim was even heilig en voor kritiek was het niet het moment. Maar vergeet niet; Fortuyn heeft zelf ook een aantal uitspraken gedaan die waarschijnlijk strafwaardig waren. Met zijn dood stopte alleen de vervolging.”

En dat vacuüm is volgens Van Donselaar gebleven, want waar jongeren tien jaar geleden het niet in hun hoofd haalden om in skinhead-uitdossing de straat op te gaan, neemt nu bijna niemand meer aanstoot aan hun soldatenkistjes, runetekens en kale kop.

Bezorgdheid over extreemrechts is uit. Veel gedachtegoed van ooit verguisde rechtse voormannen is inmiddels door gevestigde partijen overgenomen en het moslimextremisme is een nieuwe vijand. Een vijand die ook volgens Van Donselaar veel gevaarlijker is in extreemrechts. ,,Maar dan nog is dat geen reden om de gevaren van extreemrechts met drie zinnen af te doen in ambtelijke nota’s.”
http://www.ad.nl/binnenland/article313799.ece

Ik schrik van de rapport
en helemaal van dat de ouders meedoen met racistische gedachtengoed van extreem rechtse radicale jongeren.

dit betekent een ding. Ze zien iedere Moslim/allochtoon voor radicaal of voor terrorist of voor radicaal, langzamerhand gaan wij richting de jaren 1930 - 1945

zolang de overheid de problemen van extreem rechte jongeren niet hard aanpakt zoals de Moslimextreministen zal er niks aan veranderen. de overheid draait hierbij een steentje bij
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_37526007
Je merkt inderdaad dat er veel onwetendheid is en alle moslims over 1 kam worden geschoren...
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_37526048
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:11 schreef du_ke het volgende:
Je merkt inderdaad dat er veel onwetendheid is en alle moslims over 1 kam worden geschoren...
en het triest is dat de ouders daar niks tegen aan doen , ze doen lekker mee
pi_37526333
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:12 schreef Meki het volgende:

[..]

Ook veel ouders zijn makkelijk beinvloedbaar door wat op TV wordt uitgezonden en wat er tijdens de borrelpraat naar boven komt.
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:21:48 #5
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_37526424
Cohen en anderen: oogst de resultaten van het jarenlange geknuffel en vergoeilijk.
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
pi_37526478
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:21 schreef pieter_pontiac het volgende:
Cohen en anderen: oogst de resultaten van het jarenlange geknuffel en vergoeilijk.
Volgens mij is het eerder de oogst van de recente haatzaaierij .
  Moderator woensdag 3 mei 2006 @ 22:26:58 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37526650
volgens mij is het nogal overtroken, toen ik klein was waren de homo's de badguy ... groei je gewoon overheen want verstand komt als het goed is met de jaren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:27:57 #8
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_37526684
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:12 schreef Meki het volgende:

[..]

Meestal komt het nou juist door de ouders... die schrijven allerlei onprettige meuk toe aan "buitenlanders", wat automatisch tot gevolg heeft dat iedereen die ietwat getint is, direct als boeman word gezien door de volgende generatie. Denk trouwens dat het in de toekomst alleen nog maar erger word, als de grenzen volledig open gaan voor onze oost-europese broeders en zusters. Voor je het weet worden onze noord afrikaanse vrinden uit de spotlight geduwd en zijn het "die Ossies en Polen" die onze banen jatten, winkels leeg roven en jeugd/bejaarden lastig vallen (volgens de ouders, dus)
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_37526945
Je vergeet één ding en dat is dat de koran in wezen ook racistisch is. Kijk dus eerst naar de balk in je eigen oog voordat je anderen beschuldigt.
pi_37527035
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:34 schreef buachaille het volgende:
Je vergeet één ding en dat is dat de koran in wezen ook racistisch is. Kijk dus eerst naar de balk in je eigen oog voordat je anderen beschuldigt.
en de bijbel en de Talmoed ???
die mag wel ? he
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:36:56 #11
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_37527055
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:34 schreef buachaille het volgende:
De koran? Racistisch? Verklaar je nader!
Arendsoog kreeg een arend in zijn oog.
pi_37527143
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:36 schreef Meki het volgende:

[..]

die mag wel ? he
Die mogen mijns inziens ook bij het oud papier, jammer dat ik weer probeer te stoppen met roken anders had ik wel shaggies ervan kunnen draaien.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  † In Memoriam † woensdag 3 mei 2006 @ 22:42:37 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_37527226
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:26 schreef sp3c het volgende:
volgens mij is het nogal overtroken, toen ik klein was waren de homo's de badguy ... groei je gewoon overheen want verstand komt als het goed is met de jaren
Idd,

De Amsterdammers versus de Rotterdammers
Friezen tegen Groningers
Zeeuwen tegen Brabanders
Dorpjes onderling die elkaar in de weekenden opzochten om te vechten
Knokploegjes Punkers die kakkertjes mores leerden

Overdreven gedoe dat dit soort dingen de voorpagina van een landelijke krant halen

Nog langer geleden de vetkuiven(Rockers) tegen de anderen..

Dit zal never veranderen en heeft MI niets te maken met moslimhaters, het is een fase, het gaat vanzelf over (mits die moslims niet in hun slachtofferrol blijven hangen)
pi_37527604
Volgens mij zit het meer in hoe er tegenaan gekeken wordt. Als je vroeger zei dat die gabbertjes schoffies waren dan was iedereen het met je eens en die gabbertjes hadden geen poot om op te staan. Als je nu zegt dat marokkanen schoffies zijn is iedereen het met je eens maar wordt het gelijk op discriminatie gegooid. Kijk, het beestje moet een naampje hebben maar als dat naampje marokkaan is dan is het nog geen discriminatie natuurlijk.

Als punkers met gabbers vechten puur om wat ze zijn dan is dit niet zo erg, maar als punkers vechten met marokkanen, en het woord allochtoon komt erbij dan doe je dat gelijk uit rascisme en is het een rassenrel.. Maarja, in een tijd dat 'iemand een klap voor zn bek geven' poging tot doodslag wordt bevonden is dat niet zo vreemd natuurlijk.. Bovendien erg vreemd dat als twee hollanders (een gabber en één van marokkaanse afkomst) gaan vechten dit een rassenrel kan zijn, want het zijn toch ook hollanders en allebij 'wit' bloed?

Ze moeten naar de feiten kijken en die eens op een rijtje zetten. Als dan blijkt dat 80% van de delicten in grote steden gepleegt wordt door allochtonen moet je dat gewoon kunnen zeggen, zonder dat je daar zelf op gepakt wordt. Als opsporing verzocht vol zit met getinte mannen met donker gekrult haar moet je gewoon kunnen zeggen dat opsporing verzocht vol zit met allochtonen. Dat is een feit en geen rascisme.

Tegenwoordig als je realist bent, maakt dat je gelijk rascist. Aan wie ligt dat dan?

[edit]Doet me denken aan een oud-collega van me, allochtoon. Ik was zijn meerdere en ik vroeg hem door te gaan met z'n werk. Zijn antwoord daarop was dat ik hem alleen maar rotklusjes gaf omdat hij allochtoon is, terwijl ik het toch echt zei omdat hij door moest gaan met zijn werk.[/edit]

[ Bericht 4% gewijzigd door Tarabass op 03-05-2006 23:12:04 ]
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:57:36 #15
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_37527767
Ik reageer niet op de OP (die overigens wel goed inhoudelijk is). Maar eerder op de TT.
"Elke Moslim is radicaal", dat is absolute quatsch.....
Ik ken zat moslims met maatschappelijke ideeen en/of opvattingen. Ze doen mij eerder denken aan de gemiddelde kaaskop die een zelfde soort ideeen hebben. En soms/vaak nog nuchtiger ook.
pi_37528108
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:36 schreef Meki het volgende:

[..]

die mag wel ? he
Geef me één citaat uit de koran waarin staat dat joden en ongelovigen best wel toffe pikken zijn die je gerust kunt uitnodigen voor een kopje thee. Ik ken de koran niet zo goed maar ik herinner me wel een stukje waarin wordt gesproken wordt over apen. Nee, de koran ademt ademt het "wij-zij". Moslims vs Christenen en Joden waarbij de overige godsdiensten voor het gemak maar overgeslagen wordne. Daarbij, zulke primitieve uitlatingen verwacht je toch niet in een boek rechtsreeks van de schepper? (de schepper van het atoom, js bach, quantummechanica zou toch wel tot betere zinsopbouw in staat moeten zijn!)

Daarnaast is het moslimmeisjes niet toegestaan zich te verkeren met een niet-moslim (dit zal denk ik in de hadith staan). Dat riekt toch naar racisme of niet?

Enne, we hebben het nu over moslims. De christenen en joden zijn al aan de beurt geweest.
  woensdag 3 mei 2006 @ 23:08:35 #17
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_37528213
Goh, wat verrassend. Dat krijg je met zo'n haatzaaiende overheid.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_37528910
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:05 schreef buachaille het volgende:

[..]

Geef me één citaat uit de koran waarin staat dat joden en ongelovigen best wel toffe pikken zijn die je gerust kunt uitnodigen voor een kopje thee. Ik ken de koran niet zo goed maar ik herinner me wel een stukje waarin wordt gesproken wordt over apen. Nee, de koran ademt ademt het "wij-zij". Moslims vs Christenen en Joden waarbij de overige godsdiensten voor het gemak maar overgeslagen wordne. Daarbij, zulke primitieve uitlatingen verwacht je toch niet in een boek rechtsreeks van de schepper? (de schepper van het atoom, js bach, quantummechanica zou toch wel tot betere zinsopbouw in staat moeten zijn!)

Daarnaast is het moslimmeisjes niet toegestaan zich te verkeren met een niet-moslim (dit zal denk ik in de hadith staan). Dat riekt toch naar racisme of niet?

Enne, we hebben het nu over moslims. De christenen en joden zijn al aan de beurt geweest.
geef jij maar eens een citaat in de Bijbel dat het ook in staat ?
pi_37528959
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:57 schreef Drugshond het volgende:
Ik reageer niet op de OP (die overigens wel goed inhoudelijk is). Maar eerder op de TT.
"Elke Moslim is radicaal", dat is absolute quatsch.....
Ik ken zat moslims met maatschappelijke ideeen en/of opvattingen. Ze doen mij eerder denken aan de gemiddelde kaaskop die een zelfde soort ideeen hebben. En soms/vaak nog nuchtiger ook.
ik ben nog nooit een Nederlander tegen gekomen die haatzaaiend was tegen medelanders
pi_37529185
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:25 schreef Meki het volgende:

[..]

ik ben nog nooit een Nederlander tegen gekomen die haatzaaiend was tegen medelanders
Zeker nooit naar Ajax-Feyenoord gekeken.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_37529260
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:31 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Zeker nooit naar Ajax-Feyenoord gekeken.
die zijn dan tegen Joden
  woensdag 3 mei 2006 @ 23:36:52 #22
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_37529388
Is niks nieuws, ik merk het op straat op het werk en in de winkel.
Ik merk het ook aan Fok hoe rechts de jeugd werkelijk is.
Het is alleen jammer dat je het niet zo snel kan oplossen.
De jeugd moet veranderen en accepteren dat ze met moslims in 1 land wonen, en dat zal nooit veranderen.
pi_37529507
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:33 schreef Meki het volgende:

[..]

die zijn dan tegen Joden
Oh ja? Ik ken een jood die net zo hard meeroept dat het maar Neuzen zijn.

Er is een verschil tussen een geuzennaam en een naam van een ras.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_37529567
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:33 schreef Meki het volgende:

[..]

die zijn dan tegen Joden
Voor mij zijn Joden OOK medelanders.
Amsterdammers is een ander verhaal
  woensdag 3 mei 2006 @ 23:42:26 #25
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_37529607
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:05 schreef buachaille het volgende:

[..]

Dat is onzin, elke godsdienst, zelfs het Christendom zegt dat je het bij je eigen geloof moet houden. Dat de regels van de Bijbel bijna niet meer worden nageleefd is wat anders.
In Zeeland bijvoorbeeld zou een Marokkaan nooit met een Nederlands meisje kunnen trouwen omdat de Marokkaan een moslim is.
pi_37529743
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:42 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Dat is onzin, elke godsdienst, zelfs het Christendom zegt dat je het bij je eigen geloof moet houden. Dat de regels van de Bijbel bijna niet meer worden nageleefd is wat anders.
In Zeeland bijvoorbeeld zou een Marokkaan nooit met een Nederlands meisje kunnen trouwen omdat de Marokkaan een moslim is.
Als liefhebbende ouder, opgevoed met normen en waarden die inhouden dat
man en vrouw gelijk zijn, zou mijn dochter ook nooit met een doorsnee moslim mogen trouwen.

Een liberale moslim daarentegen is welkom.
  woensdag 3 mei 2006 @ 23:56:48 #27
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_37530086
quote:
Zegt de term onder en boven de rivier je iets.....
  † In Memoriam † woensdag 3 mei 2006 @ 23:59:29 #28
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_37530168
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:53 schreef Tarabass het volgende:

Als punkers met gabbers vechten puur om wat ze zijn dan is dit niet zo erg, maar als punkers vechten met marokkanen, en het woord allochtoon komt erbij dan doe je dat gelijk uit rascisme en is het een rassenrel..
Maarja, in een tijd dat 'iemand een klap voor zn bek geven' poging tot doodslag wordt bevonden is dat niet zo vreemd natuurlijk.. Bovendien erg vreemd dat als twee hollanders (een gabber en één van marokkaanse afkomst) gaan vechten dit een rassenrel kan zijn, want het zijn toch ook hollanders en allebij 'wit' bloed?

Ze moeten naar de feiten kijken en die eens op een rijtje zetten. Als dan blijkt dat 80% van de delicten in grote steden gepleegt wordt door allochtonen moet je dat gewoon kunnen zeggen, zonder dat je daar zelf op gepakt wordt. Als opsporing verzocht vol zit met getinte mannen met donker gekrult haar moet je gewoon kunnen zeggen dat opsporing verzocht vol zit met allochtonen. Dat is een feit en geen rascisme.

Tegenwoordig als je realist bent, maakt dat je gelijk rascist. Aan wie ligt dat dan?
[edit]Doet me denken aan een oud-collega van me, allochtoon. Ik was zijn meerdere en ik vroeg hem door te gaan met z'n werk. Zijn antwoord daarop was dat ik hem alleen maar rotklusjes gaf omdat hij allochtoon is, terwijl ik het toch echt zei omdat hij door moest gaan met zijn werk.[/edit]
Je hebt inderdaad 100% gelijk , zo gaat het (helaas) wel de laatste jaren
pi_37530337
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:56 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Zegt de term onder en boven de rivier je iets.....
nee helemala niets
pi_37530392
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 00:05 schreef Meki het volgende:

[..]

nee helemala niets
Slecht ingeburgerd dan.
  donderdag 4 mei 2006 @ 00:06:55 #31
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_37530397
Ik zie de marokkanen in een gemiddeld Nederlands stadje als een potentiele groep geweldplegers. Hierbij ook punkers lonsdalers en andere mensen die zich in een groep profileren. Het keiharde jammergedeelte komt natuurlijk dat de marokkanen niet hun kleurtje eraf kunnen wassen en een andere uitstraling kunnen hebben. Dit is het werkelijke probleem.
Zyggie.
  † In Memoriam † donderdag 4 mei 2006 @ 00:20:00 #32
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_37530845
quote:

[..]

Misschien moetje je aandacht wat minder richten op de slachtofferol-positie waarin de media de moslims zetten ?
Open staan voor andere zaken?
pi_37531564
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 00:20 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Misschien moetje je aandacht wat minder richten op de slachtofferol-positie waarin de media de moslims zetten ?
Open staan voor andere zaken?
Zoals kitesurfen
pi_37532346
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:10 schreef Meki het volgende:

[..]

[..]

http://www.ad.nl/binnenland/article313799.ece

Ik schrik van de rapport
en helemaal van dat de ouders meedoen met racistische gedachtengoed van extreem rechtse radicale jongeren.

dit betekent een ding. Ze zien iedere Moslim/allochtoon voor radicaal of voor terrorist of voor radicaal, langzamerhand gaan wij richting de jaren 1930 - 1945

zolang de overheid de problemen van extreem rechte jongeren niet hard aanpakt zoals de Moslimextreministen zal er niks aan veranderen. de overheid draait hierbij een steentje bij
Zelfde stukje maar dan een paar andere woorden vetgedrukt:
quote:
Muiderberg 2004. Een slepende ruzie tussen gabbers en Marokkanen loopt uit de hand als een van de gabbers van zijn vader een pistool meekrijgt en drie Marokkanen neerschiet.

Een culturele veenbrand bedreigt Nederland. Nederlandse jongeren staan steeds vijandiger tegenover allochtone leeftijdgenoten en zij reageren op dezelfde agressieve wijze. Er ontstaan zo autochtone en allochtone kampen die elkaar alleen op straat tegenkomen om een geschil uit te vechten. Ruzietjes op het schoolplein lopen steeds vaker uit op massale etnisch geladen matpartijen. Met internet en sms worden ‘troepen’ opgetrommeld.

Jaap van Donselaar is een instituut. Heel zijn werkzame leven onderzoekt hij al extreemrechts in Nederland. Hij volgde de opkomst en ondergang van Hans Janmaat en diens Centrumpartij en hij analyseerde de komst van Pim Fortuyn en de Leefbaarbewegingen. En nu volgt hij nog steeds de jongeren. Over die jongeren maakt hij zich zorgen.

,,Er is sprake van een breed geaccepteerde anti-allochtone houding bij de Nederlandse jeugd. Misschien voldoet die houding niet aan de strikte eisen die we voor extreemrechts hanteren; maar er is op z’n mist sprake van ver doorgevoerd nationalisme en xenofobie.” De inlichtingendienst AIVD constateerde dat vorig jaar ook al in een onderzoek naar Lonsdalejongeren. Die stonden toen na de moord op Theo van Gogh volop in het nieuws.

Op extreemrechts gedachtegoed kon de geheime dienst de gabbers en jongens in bomberjacks niet betrappen, maar van een afkeer van allochtonen in het algemeen was wel sprake. Tijdens een eigen onderzoek merkte van Donselaar dat autochtone en allochtone jongeren zeker een keer per week ergens in Nederland op de vuist gaan. ,,En ik heb niet de indruk dat dat nu veminderd is. Eerder het tegendeel is waar.” Maar de allochtone jongeren zijn volgens Van Donselaar net zo goed schuldig. ,,Het gaat echt over en weer, alleen weten we minder van allochtone groepen. Maar ze zijn net zo schuldig.”

De vijandige houding van de Nederlandse jongeren wordt volgens Van Donselaar vaak gevoed door de afkeer van extremistische moslims, zoals de leden van de Hofstadgroep. ,,De Nederlandse jongeren voelen zich terecht bedreigd en reageren daar heel heftig op. Zonder onderscheid te maken tussen gematigde en extremistische moslims staan ze meteen vijandig tegenover de hele groep.”

Het is maar de vraag of er sprake is van een jeugdcultuur, zegt Van Donselaar. ,,Ze verzetten zich namelijk niet tegen hun ouders en dat hoort bij een jeugdcultuur. Nu denken de ouders van veel gabbers of andere openlijk rechtse jongeren precies hetzelfde over die zaken.”

Van Donselaar constateert dat er na de moord op Fortuyn een politiek vacuüm ontstond die de ongegeneerde afkeer van vreemdelingen mogelijk maakte. ,,Er was toen even niemand die zei dat niet álles zomaar vrijelijk kan worden gezegd. Pim was even heilig en voor kritiek was het niet het moment. Maar vergeet niet; Fortuyn heeft zelf ook een aantal uitspraken gedaan die waarschijnlijk strafwaardig waren. Met zijn dood stopte alleen de vervolging.”

En dat vacuüm is volgens Van Donselaar gebleven, want waar jongeren tien jaar geleden het niet in hun hoofd haalden om in skinhead-uitdossing de straat op te gaan, neemt nu bijna niemand meer aanstoot aan hun soldatenkistjes, runetekens en kale kop.

Bezorgdheid over extreemrechts is uit. Veel gedachtegoed van ooit verguisde rechtse voormannen is inmiddels door gevestigde partijen overgenomen en het moslimextremisme is een nieuwe vijand. Een vijand die ook volgens Van Donselaar veel gevaarlijker is in extreemrechts. ,,Maar dan nog is dat geen reden om de gevaren van extreemrechts met drie zinnen af te doen in ambtelijke nota’s.”
Wat beweert die man nou eigenlijk?

Dat we het gevaar van extreem-rechtse jongeren niet moeten onderschatten terwijl hij zelf zegt dat ze niet extreem rechts zijn?

Extreem rechtse ideeen en xenofobie (of anti-semitisme) kunnen natuurlijk ook los van elkaar bestaan, ik vind het een beetje kort door de bocht van Meki om te zeggen "extreem-rechts=racistisch".

Verder ben ik het er natuurlijk wel mee eens dat het heel erg verkeerd is dat deze jongeren hun (terechte) angst voor moslimextremisme uiten door zich agressief op te stellen tegen alle moslims/allochtonen.

Hier moet iets aan gedaan worden, maar wat valt er over te zeggen? Niet meer dan dat lijkt me...
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
pi_37532486
Ik ben bepaald geen voorstander van extreem rechts gedrag, maar die betreffende jongeren hebben net zo veel recht op hun mening als ieder ander. Ik snap dus ook NIET dat over extreem-rechtse jongeren zorgen worden ge-uit en dat er wordt opgemerkt dat een anti-allochtonen houding in die kringen breed geaccepteerd is, terwijl we in dit land NIKS doen tegen extremistische opvattingen onder moslims. Nee, ik zeg niet dat iedere moslim een extremist is, maar zij die dat WEL zijn, hebben gewoon vrij spel in Nederland.
  donderdag 4 mei 2006 @ 01:18:26 #36
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_37532602
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 01:13 schreef dVTB het volgende:
Ik ben bepaald geen voorstander van extreem rechts gedrag, maar die betreffende jongeren hebben net zo veel recht op hun mening als ieder ander. Ik snap dus ook NIET dat over extreem-rechtse jongeren zorgen worden ge-uit en dat er wordt opgemerkt dat een anti-allochtonen houding in die kringen breed geaccepteerd is, terwijl we in dit land NIKS doen tegen extremistische opvattingen onder moslims. Nee, ik zeg niet dat iedere moslim een extremist is, maar zij die dat WEL zijn, hebben gewoon vrij spel in Nederland.
Dat zal wel een gevoel zijn want extremistiche uitlatingen kunnen niet meer in de moskee, aangezien er door de AIVD gecontroleerd word op dat soort uitspraken.
Wat je wel ziet is dat de Nederlandse jeugd echt racistisch aan het worden is, de bomberjacks met Nederlandse vlag zie je weer overal en de hakenkruizen worden overal weer volop getekend.
pi_37532653
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:36 schreef MrSASO het volgende:
Is niks nieuws, ik merk het op straat op het werk en in de winkel.
Ik merk het ook aan Fok hoe rechts de jeugd werkelijk is.
Het is alleen jammer dat je het niet zo snel kan oplossen.
De jeugd moet veranderen en accepteren dat ze met moslims in 1 land wonen, en dat zal nooit veranderen.
Ik vind het op fok wel meevallen, hoe vaak zie je iemand hier nou roepen dat alle allochtonen niet deugen, zulke uitspraken vind je eerder op stormfront ed.

Ik wil best accepteren dat ik met moslims in 1 land woon, maar:
1. Politieke correctheid mag niet leiden tot het niet aanpakken van criminaliteit (wat nu wel het geval is, zelf meegemaakt.)
2. Migratie moet beperkt worden omdat het nou eenmaal een feit is dat allochtonen moeilijk aan een baan komen en relatief vaak crimineel gedrag vertonen. De druk op de sociale zekerheid en veiligheid (en op veel meer dingen) wordt hierdoor erg hoog, om deze dingen in stand te kunnen houden is het nodig om wat strenger te worden aan de grens.
3. Ik vind het niet onredelijk om enige aanpassing van moslims (of ieder ander geloof) te verwachten, als iemand bij deze samenleving wil horen zal hij zich ongeveer moeten gedragen zoals wij willen, uiteraard moeten wij ook respect hebben voor hun geloof en ze er genoeg ruimte voor geven.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
  donderdag 4 mei 2006 @ 01:25:09 #38
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_37532750
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 01:20 schreef RuL0R het volgende:

[..]

Ik vind het op fok wel meevallen, hoe vaak zie je iemand hier nou roepen dat alle allochtonen niet deugen, zulke uitspraken vind je eerder op stormfront ed.

Ik wil best accepteren dat ik met moslims in 1 land woon, maar:
1. Politieke correctheid mag niet leiden tot het niet aanpakken van criminaliteit (wat nu wel het geval is, zelf meegemaakt.)
Ben ik met je eens, criminaliteit moet je altijd aanpakken geen excuses.
quote:
2. Migratie moet beperkt worden omdat het nou eenmaal een feit is dat allochtonen moeilijk aan een baan komen en relatief vaak crimineel gedrag vertonen. De druk op de sociale zekerheid en veiligheid (en op veel meer dingen) wordt hierdoor erg hoog, om deze dingen in stand te kunnen houden is het nodig om wat strenger te worden aan de grens.
Er komen nu nog nauwelijks mensen binnen, op de Polen na dan.
quote:
3. Ik vind het niet onredelijk om enige aanpassing van moslims (of ieder ander geloof) te verwachten, als iemand bij deze samenleving wil horen zal hij zich ongeveer moeten gedragen zoals wij willen, uiteraard moeten wij ook respect hebben voor hun geloof en ze er genoeg ruimte voor geven.
Hier ben ik het niet met je eens, ze zijn al aangepast, ze spreken Nederlands, gaan naar school/werk, en ze doen hun ding net als ieder ander in Nederland.
Dus eigenlijk als Nederland werkelijk een vrij land is, moeten ze zich gedragen hoe ze willen maar wel binnen de grenzen van de wet.
pi_37532771
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 01:18 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Dat zal wel een gevoel zijn want extremistiche uitlatingen kunnen niet meer in de moskee, aangezien er door de AIVD gecontroleerd word op dat soort uitspraken.
Wat je wel ziet is dat de Nederlandse jeugd echt racistisch aan het worden is, de bomberjacks met Nederlandse vlag zie je weer overal en de hakenkruizen worden overal weer volop getekend.
Net zo goed als moslimextremisten zijn dit ook uitwassen natuurlijk, bovendien zie ik het dragen van de Nederlandse vlag op je kleding of tas niet als racistisch maar als nationalistisch.
En die hakenkruizen stonden er 10 jaar geleden ook al en 65 jaar geleden waren er nog veeeeeeel meer.
pi_37532948
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 01:25 schreef MrSASO het volgende:

Hier ben ik het niet met je eens, ze zijn al aangepast, ze spreken Nederlands, gaan naar school/werk, en ze doen hun ding net als ieder ander in Nederland.
Dus eigenlijk als Nederland werkelijk een vrij land is, moeten ze zich gedragen hoe ze willen maar wel binnen de grenzen van de wet.
Dat is zo, althans, in veel gevallen.
Het komt toch nog voor dat grote groepen zich niet aansluiten bij onze samenleving; ze hebben geen werk en ze spreken geen, of amper, Nederlands terwijl ze hier al jaren wonen.
Ook zie ik in mijn eigen omgeving veel asociaal en agressief gedrag bij allochtone jongeren, uiteraard lang niet bij allemaal, en bij autochtonen komt zulk gedrag ook voor, maar wel minder.
Om even een wat concreter voorbeeld te geven: groepjes die midden op straat gaan staan zodat je er niet meer langs kan, wil je er toch langs wordt er naar je gespuugd, als je daar op reageert of net een tikje te lang kijkt heb je een klap te pakken.
Nogmaals: dit zijn alleen uitzonderingen die opvallen, dit zie je echter relatief vaak bij allochtonen dus blijkbaar zorgt het cultuurverschil toch ergens voor een probleem waardoor dit gedrag ontstaat.

En mensen die hier nieuw zijn, zijn natuurlijk niet aangepast En ik kan me voorstellen dat dat ook best lastig is als je uit een arm land in Afrika komt.
pi_37533148
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Volgens mij is het eerder de oogst van de recente haatzaaierij .
Dat denk ik niet, dat wat tegenwoordig "racisme" wordt genoemd was enkele jaren geleden bij heel veel mensen een onderbuik gevoel, pas na de dood van Pim Fortuyn begon het te dagen dat heel veel mensen deze mening hadden en dat deze mening, net als alle andere meningen, ook geuit mocht worden.

Dat jongeren het verschil niet zien/ruiken tussen een moslim en een terrorist is eerder het gevolg van een laag IQ en kortzichtigheid dan van haatzaaierij.

Anyway, ik denk dat mede door het eeuwige politiek correcte gedrag van de politieke partijen en het bestempelen van zelfs de meest genuanceerde kritiek op allochtonen als "racisme" tot veel frustraties heeft geleid en dat er daardoor geen enkele nuance in de mening van deze mensen meer te vinden is.
  donderdag 4 mei 2006 @ 02:08:51 #42
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_37533462
Ik vind dat je overdrijft. Natuurlijk zijn er jongeren die zich xenofobisch gedragen, maar een onderzoek van de AIVD onder de zogenaamde 'Londsdale-jongeren' liet al blijken dat het voorkomend gedrag van deze jongeren niet verklaarbaar was vanuit een extreem-rechtse ideologie. Nota bene verkeerden binnen sommige 'Londsdale-groepen' allochtonen, die dan werden bestempeld als 'een goeie'.
Zonder het xenofobisch gedrag van sommige jongeren te bagatellisseren ga ik mee met de teneur van een zekere levensfase -en bepaalde houding- waarin wordt verkeerd. Naarmate men ouder stijgt het relativeringsvermogen. Mijn inziens is de conclusie, dat elke jongere meent dat moslims radicaal zou zijn, zeer kort-door-de-bocht.

Bovendien is de verwijzing naar de ouders van deze jongeren net zo makkelijk te maken naar sommige ouders onder moslimjongeren die onder andere door niet of slechte beheersing van de Nederlandse taal hun jeugd niet of nauwelijks in het gareel krijgen.

Mijn conclusie zou niet zozeer vol 'verbazing' wijzen op de tekortkomingen van anderen, maar meer -een beetje gestoeld op een tekst uit de koran; u, uw probleem en ik, mijn probleem.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  donderdag 4 mei 2006 @ 02:13:14 #43
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_37533513
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 01:18 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Ik vind het een beetje kortzichtig om enkel te refereren aan uitlatingen binnen de moskee, want via schotel, satelliet en internet is de uitwisseling van extremistisch gedachtegoed simpelweg een feit.
Gisteren nog was er bij 2Vandaag een reportage over een uitgever die boeken op de Nederlandse markt bracht in het Nederlands over de islam.
Een van de conclusies daarbij was, dat teksten in die boeken niet geheel strookten met de Nederlandse normen en waarden.

Filmpje: http://www.tweevandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=30593#

En nogmaals ik vind sommige gedragingen verwerpelijk, maar wat belangrijker is, is dat die overwegend niet gebaseerd zijn op een zekere ideologie -en zeker niet consequent.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_37535177
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 01:13 schreef dVTB het volgende:
Ik ben bepaald geen voorstander van extreem rechts gedrag, maar ....
Altijd weer een maar he?

Je weet dat je in het zelfde rijtje mensen zit als diegenen die zeggen:
"9-11 kapers waren terroristen, maar..."
  donderdag 4 mei 2006 @ 09:04:44 #45
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_37535309
Tja, eigenlijk zou er een grote herstructurering plaats moeten vinden van de maatschappij. We richten hele grote werkkampen op en sturen alle domme mensen daar naartoe (een soort closed community). Alle normale mensen blijven gewoon in de steden leven, op deze manier is het ook een stuk prettiger wonen.
Tevens kunnen wij in de werkkampen lekker goedkoop arbeidskrachten inzetten...

*Natuurlijk is mijn bovenstaande voorstel ondoordacht/radicaal et cetera, maar af en toe denk ik dat er gewoon geen andere oplossing is*

Enig punt is wel dat wij 'dom' en 'normaal' duidelijk moeten definiëren
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
pi_37536371
Het VMBO is nu de mot plek
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:00:34 #47
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_37536431
Vergelijking met WOII.
En dat een dag voor dodenherdenking en twee dagen voor bevrijdingsdag.

Denk na! Mongool!
Ach...
Your uppance will come!
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:03:01 #48
47859 ReSpawn
Spawned again
pi_37536502
Deze discussie is al zo vaak gevoerd en steeds komt er uit dat de ene groep mensen vindt dat de andere groep iedereen over een kam scheert en rascistisch is en de andere groep mensen vindt het omgekeerde van hun wederpartij. Oneindige discussie tot gevolg, omdat de ene groep een balk voor het hoofdje heeft en absoluut niet wil luisteren naar de andere groep..

Aan jullie uit te vinden wie de ene groep is en wie de andere..

Ik taai af.
Ach...
Your uppance will come!
pi_37536945
Ja, dit soort berichten doen me niets. Intolerantie is van alle tijden, niet voor niets dat de Nederlanders ten tijde van WW2 al te vrijgevig waren met het opgeven van Joden aan de Duitsers. Fact is dat het overgrote deel van de jongeren een vmbo scholier is. Fact is dat deze mensen over het algemeen nu net wat minder denkvermogen hebben dan de rest. Fact is dat ze dan dus dingen gaan roepen en doen die stoer overkomen, ondertussen zijn ze net zo gevaarlijk als vuurvliegjes.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:21:54 #50
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_37537002
[qoute]Als dan blijkt dat 80% van de delicten in grote steden gepleegt wordt door allochtonen moet je dat gewoon kunnen zeggen, zonder dat je daar zelf op gepakt wordt. Als opsporing verzocht vol zit met getinte mannen met donker gekrult haar moet je gewoon kunnen zeggen dat opsporing verzocht vol zit met allochtonen. Dat is een feit en geen rascisme.[/qoute]

Wat is je bron? Vergeet niet dat een allochtoon ook een belg of een spanjaard kan zijn.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')