abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37525963
quote:
ROTTERDAM - In Nederland doen zich bijna ongemerkt elke week rassenrelletjes voor. Vooral in de weekeinden vechten groepen ...

... autochtone, rechtsextremistische jongeren met allochtone moslim leeftijdgenoten. Dat zegt dr. Jaap van Donselaar, toonaangevend onderzoeker van extreemrechtse groeperingen aan de Universiteit Leiden.

Volgens de cultureel-antropoloog zijn de aanhoudende confrontaties een ’culturele veenbrand’. ,,Er is maar weinig nodig voor escalatie. Ik maak mij daar zorgen over.”

De confrontaties beginnen vaak als kleine ruzies die geregeld uitgroeien tot massale vechtpartijen. Van centraal georganiseerde matpartijen is geen sprake. Het initiatief om met elkaar op de vuist te gaan ligt volgens Van Donselaar de ene keer bij de autochtonen en de andere keer bij de allochtonen. ,,Beide groepen zij net zo schuldig.”

Nederlandse jongeren zien iedere allochtoon als een vertegenwoordiger van extremistische moslims.

Van Donselaar zegt dat er ’duizenden’ Nederlandse jongeren met extreemrechtse sympathieën zijn. Overheden bagateliseren volgens hem de risico’s van extreemrechtse jongeren. ,,Extreemrechts wordt steeds vaker weggemoffeld in de ambtelijke nota’s, terwijl dat niet zou moeten. Alle aandacht moet nu kennelijk gaan naar moslimjongeren die dreigen te radicaliseren.”

De onderzoeker vindt het vreemd dat er in tegenstelling tot tien jaar terug nu veel minder aanstoot wordt genomen aan jongeren die zich openlijk als aanhanger van extreemrechts manifesteren. Van Donselaar ,,Hun ouders treden niet op omdat zij vaak hetzelfde gedachtegoed aanhangen. Maar tien jaar geleden noemden we de vechtpartijen die we nu confrontaties noemen ook nog rassenrellen.”
quote:
Jaap van Donselaar: ‘Er is sprake van een breed geaccepteerde anti-allochtone houding bij de Nederlandse jeugd.

Muiderberg 2004. Een slepende ruzie tussen gabbers en Marokkanen loopt uit de hand als een van de gabbers van zijn vader een pistool meekrijgt en drie Marokkanen neerschiet.

Een culturele veenbrand bedreigt Nederland. Nederlandse jongeren staan steeds vijandiger tegenover allochtone leeftijdgenoten en zij reageren op dezelfde agressieve wijze. Er ontstaan zo autochtone en allochtone kampen die elkaar alleen op straat tegenkomen om een geschil uit te vechten. Ruzietjes op het schoolplein lopen steeds vaker uit op massale etnisch geladen matpartijen. Met internet en sms worden ‘troepen’ opgetrommeld.

Jaap van Donselaar is een instituut. Heel zijn werkzame leven onderzoekt hij al extreemrechts in Nederland. Hij volgde de opkomst en ondergang van Hans Janmaat en diens Centrumpartij en hij analyseerde de komst van Pim Fortuyn en de Leefbaarbewegingen. En nu volgt hij nog steeds de jongeren. Over die jongeren maakt hij zich zorgen.

,,Er is sprake van een breed geaccepteerde anti-allochtone houding bij de Nederlandse jeugd. Misschien voldoet die houding niet aan de strikte eisen die we voor extreemrechts hanteren; maar er is op z’n mist sprake van ver doorgevoerd nationalisme en xenofobie.” De inlichtingendienst AIVD constateerde dat vorig jaar ook al in een onderzoek naar Lonsdalejongeren. Die stonden toen na de moord op Theo van Gogh volop in het nieuws.

Op extreemrechts gedachtegoed kon de geheime dienst de gabbers en jongens in bomberjacks niet betrappen, maar van een afkeer van allochtonen in het algemeen was wel sprake. Tijdens een eigen onderzoek merkte van Donselaar dat autochtone en allochtone jongeren zeker een keer per week ergens in Nederland op de vuist gaan. ,,En ik heb niet de indruk dat dat nu veminderd is. Eerder het tegendeel is waar.” Maar de allochtone jongeren zijn volgens Van Donselaar net zo goed schuldig. ,,Het gaat echt over en weer, alleen weten we minder van allochtone groepen. Maar ze zijn net zo schuldig.”

De vijandige houding van de Nederlandse jongeren wordt volgens Van Donselaar vaak gevoed door de afkeer van extremistische moslims, zoals de leden van de Hofstadgroep. ,,De Nederlandse jongeren voelen zich terecht bedreigd en reageren daar heel heftig op. Zonder onderscheid te maken tussen gematigde en extremistische moslims staan ze meteen vijandig tegenover de hele groep.”

Het is maar de vraag of er sprake is van een jeugdcultuur, zegt Van Donselaar. ,,Ze verzetten zich namelijk niet tegen hun ouders en dat hoort bij een jeugdcultuur. Nu denken de ouders van veel gabbers of andere openlijk rechtse jongeren precies hetzelfde over die zaken.”

Van Donselaar constateert dat er na de moord op Fortuyn een politiek vacuüm ontstond die de ongegeneerde afkeer van vreemdelingen mogelijk maakte. ,,Er was toen even niemand die zei dat niet álles zomaar vrijelijk kan worden gezegd. Pim was even heilig en voor kritiek was het niet het moment. Maar vergeet niet; Fortuyn heeft zelf ook een aantal uitspraken gedaan die waarschijnlijk strafwaardig waren. Met zijn dood stopte alleen de vervolging.”

En dat vacuüm is volgens Van Donselaar gebleven, want waar jongeren tien jaar geleden het niet in hun hoofd haalden om in skinhead-uitdossing de straat op te gaan, neemt nu bijna niemand meer aanstoot aan hun soldatenkistjes, runetekens en kale kop.

Bezorgdheid over extreemrechts is uit. Veel gedachtegoed van ooit verguisde rechtse voormannen is inmiddels door gevestigde partijen overgenomen en het moslimextremisme is een nieuwe vijand. Een vijand die ook volgens Van Donselaar veel gevaarlijker is in extreemrechts. ,,Maar dan nog is dat geen reden om de gevaren van extreemrechts met drie zinnen af te doen in ambtelijke nota’s.”
http://www.ad.nl/binnenland/article313799.ece

Ik schrik van de rapport
en helemaal van dat de ouders meedoen met racistische gedachtengoed van extreem rechtse radicale jongeren.

dit betekent een ding. Ze zien iedere Moslim/allochtoon voor radicaal of voor terrorist of voor radicaal, langzamerhand gaan wij richting de jaren 1930 - 1945

zolang de overheid de problemen van extreem rechte jongeren niet hard aanpakt zoals de Moslimextreministen zal er niks aan veranderen. de overheid draait hierbij een steentje bij
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_37526007
Je merkt inderdaad dat er veel onwetendheid is en alle moslims over 1 kam worden geschoren...
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_37526048
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:11 schreef du_ke het volgende:
Je merkt inderdaad dat er veel onwetendheid is en alle moslims over 1 kam worden geschoren...
en het triest is dat de ouders daar niks tegen aan doen , ze doen lekker mee
pi_37526333
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:12 schreef Meki het volgende:

[..]

Ook veel ouders zijn makkelijk beinvloedbaar door wat op TV wordt uitgezonden en wat er tijdens de borrelpraat naar boven komt.
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:21:48 #5
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_37526424
Cohen en anderen: oogst de resultaten van het jarenlange geknuffel en vergoeilijk.
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
pi_37526478
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:21 schreef pieter_pontiac het volgende:
Cohen en anderen: oogst de resultaten van het jarenlange geknuffel en vergoeilijk.
Volgens mij is het eerder de oogst van de recente haatzaaierij .
  Moderator woensdag 3 mei 2006 @ 22:26:58 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37526650
volgens mij is het nogal overtroken, toen ik klein was waren de homo's de badguy ... groei je gewoon overheen want verstand komt als het goed is met de jaren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:27:57 #8
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_37526684
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:12 schreef Meki het volgende:

[..]

Meestal komt het nou juist door de ouders... die schrijven allerlei onprettige meuk toe aan "buitenlanders", wat automatisch tot gevolg heeft dat iedereen die ietwat getint is, direct als boeman word gezien door de volgende generatie. Denk trouwens dat het in de toekomst alleen nog maar erger word, als de grenzen volledig open gaan voor onze oost-europese broeders en zusters. Voor je het weet worden onze noord afrikaanse vrinden uit de spotlight geduwd en zijn het "die Ossies en Polen" die onze banen jatten, winkels leeg roven en jeugd/bejaarden lastig vallen (volgens de ouders, dus)
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_37526945
Je vergeet één ding en dat is dat de koran in wezen ook racistisch is. Kijk dus eerst naar de balk in je eigen oog voordat je anderen beschuldigt.
pi_37527035
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:34 schreef buachaille het volgende:
Je vergeet één ding en dat is dat de koran in wezen ook racistisch is. Kijk dus eerst naar de balk in je eigen oog voordat je anderen beschuldigt.
en de bijbel en de Talmoed ???
die mag wel ? he
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:36:56 #11
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_37527055
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:34 schreef buachaille het volgende:
De koran? Racistisch? Verklaar je nader!
Arendsoog kreeg een arend in zijn oog.
pi_37527143
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:36 schreef Meki het volgende:

[..]

die mag wel ? he
Die mogen mijns inziens ook bij het oud papier, jammer dat ik weer probeer te stoppen met roken anders had ik wel shaggies ervan kunnen draaien.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  † In Memoriam † woensdag 3 mei 2006 @ 22:42:37 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_37527226
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:26 schreef sp3c het volgende:
volgens mij is het nogal overtroken, toen ik klein was waren de homo's de badguy ... groei je gewoon overheen want verstand komt als het goed is met de jaren
Idd,

De Amsterdammers versus de Rotterdammers
Friezen tegen Groningers
Zeeuwen tegen Brabanders
Dorpjes onderling die elkaar in de weekenden opzochten om te vechten
Knokploegjes Punkers die kakkertjes mores leerden

Overdreven gedoe dat dit soort dingen de voorpagina van een landelijke krant halen

Nog langer geleden de vetkuiven(Rockers) tegen de anderen..

Dit zal never veranderen en heeft MI niets te maken met moslimhaters, het is een fase, het gaat vanzelf over (mits die moslims niet in hun slachtofferrol blijven hangen)
pi_37527604
Volgens mij zit het meer in hoe er tegenaan gekeken wordt. Als je vroeger zei dat die gabbertjes schoffies waren dan was iedereen het met je eens en die gabbertjes hadden geen poot om op te staan. Als je nu zegt dat marokkanen schoffies zijn is iedereen het met je eens maar wordt het gelijk op discriminatie gegooid. Kijk, het beestje moet een naampje hebben maar als dat naampje marokkaan is dan is het nog geen discriminatie natuurlijk.

Als punkers met gabbers vechten puur om wat ze zijn dan is dit niet zo erg, maar als punkers vechten met marokkanen, en het woord allochtoon komt erbij dan doe je dat gelijk uit rascisme en is het een rassenrel.. Maarja, in een tijd dat 'iemand een klap voor zn bek geven' poging tot doodslag wordt bevonden is dat niet zo vreemd natuurlijk.. Bovendien erg vreemd dat als twee hollanders (een gabber en één van marokkaanse afkomst) gaan vechten dit een rassenrel kan zijn, want het zijn toch ook hollanders en allebij 'wit' bloed?

Ze moeten naar de feiten kijken en die eens op een rijtje zetten. Als dan blijkt dat 80% van de delicten in grote steden gepleegt wordt door allochtonen moet je dat gewoon kunnen zeggen, zonder dat je daar zelf op gepakt wordt. Als opsporing verzocht vol zit met getinte mannen met donker gekrult haar moet je gewoon kunnen zeggen dat opsporing verzocht vol zit met allochtonen. Dat is een feit en geen rascisme.

Tegenwoordig als je realist bent, maakt dat je gelijk rascist. Aan wie ligt dat dan?

[edit]Doet me denken aan een oud-collega van me, allochtoon. Ik was zijn meerdere en ik vroeg hem door te gaan met z'n werk. Zijn antwoord daarop was dat ik hem alleen maar rotklusjes gaf omdat hij allochtoon is, terwijl ik het toch echt zei omdat hij door moest gaan met zijn werk.[/edit]

[ Bericht 4% gewijzigd door Tarabass op 03-05-2006 23:12:04 ]
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:57:36 #15
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_37527767
Ik reageer niet op de OP (die overigens wel goed inhoudelijk is). Maar eerder op de TT.
"Elke Moslim is radicaal", dat is absolute quatsch.....
Ik ken zat moslims met maatschappelijke ideeen en/of opvattingen. Ze doen mij eerder denken aan de gemiddelde kaaskop die een zelfde soort ideeen hebben. En soms/vaak nog nuchtiger ook.
pi_37528108
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:36 schreef Meki het volgende:

[..]

die mag wel ? he
Geef me één citaat uit de koran waarin staat dat joden en ongelovigen best wel toffe pikken zijn die je gerust kunt uitnodigen voor een kopje thee. Ik ken de koran niet zo goed maar ik herinner me wel een stukje waarin wordt gesproken wordt over apen. Nee, de koran ademt ademt het "wij-zij". Moslims vs Christenen en Joden waarbij de overige godsdiensten voor het gemak maar overgeslagen wordne. Daarbij, zulke primitieve uitlatingen verwacht je toch niet in een boek rechtsreeks van de schepper? (de schepper van het atoom, js bach, quantummechanica zou toch wel tot betere zinsopbouw in staat moeten zijn!)

Daarnaast is het moslimmeisjes niet toegestaan zich te verkeren met een niet-moslim (dit zal denk ik in de hadith staan). Dat riekt toch naar racisme of niet?

Enne, we hebben het nu over moslims. De christenen en joden zijn al aan de beurt geweest.
  woensdag 3 mei 2006 @ 23:08:35 #17
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_37528213
Goh, wat verrassend. Dat krijg je met zo'n haatzaaiende overheid.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_37528910
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:05 schreef buachaille het volgende:

[..]

Geef me één citaat uit de koran waarin staat dat joden en ongelovigen best wel toffe pikken zijn die je gerust kunt uitnodigen voor een kopje thee. Ik ken de koran niet zo goed maar ik herinner me wel een stukje waarin wordt gesproken wordt over apen. Nee, de koran ademt ademt het "wij-zij". Moslims vs Christenen en Joden waarbij de overige godsdiensten voor het gemak maar overgeslagen wordne. Daarbij, zulke primitieve uitlatingen verwacht je toch niet in een boek rechtsreeks van de schepper? (de schepper van het atoom, js bach, quantummechanica zou toch wel tot betere zinsopbouw in staat moeten zijn!)

Daarnaast is het moslimmeisjes niet toegestaan zich te verkeren met een niet-moslim (dit zal denk ik in de hadith staan). Dat riekt toch naar racisme of niet?

Enne, we hebben het nu over moslims. De christenen en joden zijn al aan de beurt geweest.
geef jij maar eens een citaat in de Bijbel dat het ook in staat ?
pi_37528959
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:57 schreef Drugshond het volgende:
Ik reageer niet op de OP (die overigens wel goed inhoudelijk is). Maar eerder op de TT.
"Elke Moslim is radicaal", dat is absolute quatsch.....
Ik ken zat moslims met maatschappelijke ideeen en/of opvattingen. Ze doen mij eerder denken aan de gemiddelde kaaskop die een zelfde soort ideeen hebben. En soms/vaak nog nuchtiger ook.
ik ben nog nooit een Nederlander tegen gekomen die haatzaaiend was tegen medelanders
pi_37529185
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:25 schreef Meki het volgende:

[..]

ik ben nog nooit een Nederlander tegen gekomen die haatzaaiend was tegen medelanders
Zeker nooit naar Ajax-Feyenoord gekeken.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_37529260
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:31 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Zeker nooit naar Ajax-Feyenoord gekeken.
die zijn dan tegen Joden
  woensdag 3 mei 2006 @ 23:36:52 #22
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_37529388
Is niks nieuws, ik merk het op straat op het werk en in de winkel.
Ik merk het ook aan Fok hoe rechts de jeugd werkelijk is.
Het is alleen jammer dat je het niet zo snel kan oplossen.
De jeugd moet veranderen en accepteren dat ze met moslims in 1 land wonen, en dat zal nooit veranderen.
pi_37529507
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:33 schreef Meki het volgende:

[..]

die zijn dan tegen Joden
Oh ja? Ik ken een jood die net zo hard meeroept dat het maar Neuzen zijn.

Er is een verschil tussen een geuzennaam en een naam van een ras.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_37529567
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:33 schreef Meki het volgende:

[..]

die zijn dan tegen Joden
Voor mij zijn Joden OOK medelanders.
Amsterdammers is een ander verhaal
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  woensdag 3 mei 2006 @ 23:42:26 #25
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_37529607
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 23:05 schreef buachaille het volgende:

[..]

Dat is onzin, elke godsdienst, zelfs het Christendom zegt dat je het bij je eigen geloof moet houden. Dat de regels van de Bijbel bijna niet meer worden nageleefd is wat anders.
In Zeeland bijvoorbeeld zou een Marokkaan nooit met een Nederlands meisje kunnen trouwen omdat de Marokkaan een moslim is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')