Dankjequote:Op dinsdag 2 mei 2006 00:23 schreef Massive het volgende:
Ook al past hij misschien niet zo goed in dit topic, geef ik wel antwoord op je vraag. Erover slowchatten zorgt er alleen maar voor dat dit topic weer vol is en er in het volgende weer verder gaat met slowchat.
Ik zou eens wat opzoeken van Therion, volgens mij past 80% van hun muziek wel in dat straatje.
Als het geen gothic metal heet, hoe heet het dan?quote:Op dinsdag 2 mei 2006 16:18 schreef OFfSprngr het volgende:
After Forever, Epica, Within Temptation, Nightwish al dat soort zooi moet ik niet, helft van de tijd niet eens Gothic.
Ja, een band wordt bijgehouden op metal-archives als ze ooit metal hebben gemaakt, dus het hoeft idd niet mere per se zo te zijn. Burzum enzo staan er ook gewoon inquote:Op dinsdag 2 mei 2006 16:55 schreef Slappy het volgende:
Ze bedoelen vast de oude Wt.
Van mij hoeft ie ook niet dicht hoor, maar er is genoeg ruimte in MHU! om alle genres aan het licht te brengen zo nu en dan, ik zou zeggen; laat je niet afschrikken doordat het nu veelal over traditionele metal gaat. Het is de laatste tijd juist wat rustig; dus dat is mooi voor degenen die voor een ander genre ene plekje willen claimen in de reeksquote:Op dinsdag 2 mei 2006 18:09 schreef OFfSprngr het volgende:
Ik vindt het wel een handig topic, in Gothic hoort dit niet echt en mensen zijn niet zo heel snel geneigd om naar de Metalheads thread te gaan lijkt mij, verder moet ik ook zeggen dat het MU topic een beetje te veel naar Power/Heavy/Folk en Trad gaat, weinig Black/Death/Thrash/etc, de discussies van Doom, Stoner en Drone worden veelal in Stoner Rock centraal topic besproken, ik zie daarom ook niet in waarom deze dan persé dicht zou moeten.
dan het tweede toch ook wel? Pas vanaf die 3e, hoe heet ie ook alweer, is het echt duidelijk een andere richting opgegaan.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 21:24 schreef Anton het volgende:
Overigens, het allereerste album van After Forever schaar ik nog wel onder de gothic metal.
Er zit volgens mij nog maar weinig metal in Anathema de laatste paar jaar.quote:Op donderdag 4 mei 2006 11:21 schreef Batsnek het volgende:
Anathema en katatonia zijn dus geen gothicmetal, maar doommetal.
Kan geen samples vindenquote:Op donderdag 4 mei 2006 12:12 schreef Arctica het volgende:
Sonata Arctica is Power Metal, maar wel een heeeeele goede band
Wat vindt men hier van Rosa Crux?
Lekker rustigquote:Op donderdag 4 mei 2006 12:24 schreef Arctica het volgende:
Je kan samples vinden op hun site, om precies te zijn:
http://www.rosacrux.org/Groupe/anglais/audito/audito.html
Links een titel van een nummer aanklikken, en dan kun je bovenin zeggen dat je t wil horen. Succes
Jup.quote:Op donderdag 4 mei 2006 12:09 schreef mr_cucumber het volgende:
[..]
Er zit volgens mij nog maar weinig metal in Anathema de laatste paar jaar.
Dat lijkt me wel ja..quote:Op donderdag 4 mei 2006 19:44 schreef Slappy het volgende:
Type o negative schijnt ook Gotic metal te zijn?????
Bloody kisses![]()
Nightwish is sowieso powermetal.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 16:24 schreef zwareshag het volgende:
[..]
Als het geen gothic metal heet, hoe heet het dan?
Is volgens mij geen gothic, hoewel ,t wel een zeer gave band is.quote:
Nou, deze bands moeten in mindere of meerdere mate toch wel onder de noemer zijn te plaatsenquote:Op donderdag 4 mei 2006 21:38 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Nightwish is sowieso powermetal.
After Forever is symphonic heavy metal ofzo.
Within Temptation is gewoon pop.
als je alleen op de zang afgaat is er een groot verschil. Gelukkig is er meer dan alleen zang. Qua muziek zit het namelijk gewoon in de powermetal hoek, maar ja alles waar een vrouwtje op zingt wordt al snel als kottik bestempeld.quote:Op donderdag 4 mei 2006 23:36 schreef Shivo het volgende:
Het zal wel aan mij liggen maar ik vind Nightwist gewoon Gothic Metal. Vergelijk ze met Sonata en hoor de verschillen
Ze zijn niet meer..quote:Op vrijdag 5 mei 2006 20:42 schreef augurkenkoning het volgende:
Ja, orphanage! Daar had ik niet aan gedacht. Dat luisterde ik vroeger ook veel. Daar hoor je niks meer van he? (ik zit'r niet echt meer in hoor)
Nee klopt, maar de rest vd muziek maakt dat weer goed!quote:Vooral die grunt in orphanage is vet. De zangeres is neit de beste die we hebben in nl
Nee, dat is Metal \m/quote:Op vrijdag 5 mei 2006 18:10 schreef Shivo het volgende:
Heerlijk Hollands, discussieren over in welk vakje een bandje past
*luistert Ocean Soul*quote:Op zaterdag 6 mei 2006 01:27 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Nightwish heeft muzikaal bar weinig te maken met gothic. Enkel het eerste album heeft een lichte gothictint maar toen hadden ze ook nog geen eigen gezicht en klonk het ergens tussen Judas Priest, The Gathering en Tiamat in.
Oh, da's toch wel jammer. Ze waren ook lekker energiek op het podium altijd. (nuja, vooral hij)quote:Op vrijdag 5 mei 2006 20:43 schreef Flibble het volgende:
[..]
Ze zijn niet meer..![]()
[..]
Nee klopt, maar de rest vd muziek maakt dat weer goed!![]()
De plaat "gothic" zou ik ook zeker tot een van de grondleggers voor gothicmetal beschouwenquote:Op zaterdag 6 mei 2006 02:01 schreef Shivo het volgende:
[..]
*luistert Ocean Soul*
Dat is gewoon gothic metal, maar goed. Nightwish staat op wiki trouwens bij beide, zowel power als gothic. De waarheid ligt mogelijk in het midden![]()
Paradise Lost mag dan een plaat Gothic hebben maar daar houdt het echt mee op, die zijn eerder de grondleggers van doom. Het is veel meer rauwe muziek dan bombastische muziek. Voor 1997 natuurlijk.
Het is gewoon primitiever natuurlijk. Geen enkel hard genre heeft gladde supergeproduceerde voorlopers. Gothic van Paradise Lost heeft zo'n beetje eerste nummers waar zowel grunts en vrouwelijk vocalen op te horen zijn. De titelsong, en The Painless zijn bijvoorbeeld typisch gothic. As I Die van Shades of God is ook zo'n nummer. Maar het ultieme gothicmetal album is natuurlijk Icon, dat album heeft zo'n beetje die hele scene gevormd.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 02:01 schreef Shivo het volgende:
[..]
*luistert Ocean Soul*
Dat is gewoon gothic metal, maar goed. Nightwish staat op wiki trouwens bij beide, zowel power als gothic. De waarheid ligt mogelijk in het midden![]()
Paradise Lost mag dan een plaat Gothic hebben maar daar houdt het echt mee op, die zijn eerder de grondleggers van doom. Het is veel meer rauwe muziek dan bombastische muziek. Voor 1997 natuurlijk.
om het genre van een band te zien moet je in ieder geval nooit op wikipedia kijken.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 02:01 schreef Shivo het volgende:
Nightwish staat op wiki trouwens bij beide, zowel power als gothic.
ja, idd. Op allmusic trouwens ook niet voor Europese metalbands. Zeker tussen Death en blackmetal wordt in Amerika weinig onderscheid gemaakt.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 11:18 schreef Tokus het volgende:
[..]
om het genre van een band te zien moet je in ieder geval nooit op wikipedia kijken.
Dit klopt gewoon niet. The Gatherin ging juist een psychadelische kant op na Nighttime Birds en daarna naar triprock, zoals ze het zelf noemen. Ik vind zelfs Mandylion en Nighttime Birds geen gothicmetal.quote:Op donderdag 4 mei 2006 23:36 schreef Shivo het volgende:
The Gathering werd overigens ook ooit in het gothic hoekje geplaatst, zeker na Nighttime Birds.
Dat zeg ik dus, met Nighttime birds werden ze als gothic metal betiteld. Maar jij schijnt het allemaal zo fantastisch te weten dus leg maar eens uit dan wat gothic metal is.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 11:23 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Dit klopt gewoon niet. The Gatherin ging juist een psychadelische kant op na Nighttime Birds en daarna naar triprock, zoals ze het zelf noemen. Ik vind zelfs Mandylion en Nighttime Birds geen gothicmetal.
Als je kunt waarderen dat ze nu meer alternative rock achtig zijn gaan klinken dan zijn ze nog zeker wel goed vind ik, ben je een zure fan van het oude materiaal dan moet je aan het nieuwe werk niet beginnen. Ik zat laatst overigens eens naar Lacrimas Profundere te luisteren die van hun doom-roots "weg" met het album "Fall I will Fallow" vind ik ook wel in eenzelfde richting zijn bewogen.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 15:04 schreef Slappy het volgende:
Maar de nieuwe Paradise lost is die een beetje te pruimen???
Iedereen zegt dat ze zo slecht zijn geworden
Nightwish power metal? Hmmm... Bij power metal denk ik aan: Sonata Arctica, Rhapsody, Celtika, Axenstar, etc etc etc.. Moest ik even kwijt.. whehequote:Op donderdag 4 mei 2006 21:38 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Nightwish is sowieso powermetal.
After Forever is symphonic heavy metal ofzo.
Within Temptation is gewoon pop.
Theatre of Tragedy vond ik eerst ook velvet darkness de beste maar na al die jaren vind ik de songs toch beter op hun eerste die ook Theatre of Tragedy heet.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 12:38 schreef augurkenkoning het volgende:
Omdat er blijkbaar nogal vraag naar is, hierbij een Gothicmetaltopic.
Wat is gothicmetal? Ik weet het ook niet precies.
Voor sommigen is het power metal met vrouwenzang erbij.Voor mij is het meer (doom)metal met gothic invloeden. Ik schaar't er voor gemak allebij maar even onder.
Mijn favoriete gothicmetal bands:
Oude trail of tears (toen helena er nog in zat)
Oude within temtation (ja, dat is écht heeel goed)
Lacrimosa
theatre of Tragedy - velvet darkness they fear(prachtige 2 stemmige zanglijnen tussen grunt en (opera?)zang, wat mij betreft het beste gothicmetal album ooit.
En ik weet't niet of dit nou ook bij gothicmetal gaat horen, maar veel GM liefhebbers luisteren er toch naar:
Anathema
katatonia
moonspell
En dan mijn eerste ontopic post: Vinden julie de oude gothicmetal ook beter dan de nieuwe? Ik trek die speedmetal van After Forever enzo echt niet.
Doe mij maar de wat meer doomy dingen als paradise lost![]()
Met Paradise lost bedoelen ze volgens mij dat ze de uitvinders waren van het moderne doom metal.quote:Op zondag 7 mei 2006 01:15 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
Theatre of Tragedy vond ik eerst ook velvet darkness de beste maar na al die jaren vind ik de songs toch beter op hun eerste die ook Theatre of Tragedy heet.
Voor de rest luister ik best veel naar oude "Gothic" metal dingen, je kan heel moeilijk doen over de term met wat er in hoort en wat niet maar voordat Gothic groot werd was My dying bride, Paradise lost, Anathema, Tiamat, Celestial season etc. allemaal Gothic/Doom want dat viel zo goed als in een categorie. Eigenlijk net zoals daarvoor je de death/doom variant had (waar alles in viel dat niet Thrash of Heavy was). En voor diegene die zei dat Paradise lost de doom metal had uitgevonden moet me dan toch is zeggen wat Black sabbath al die jaren dan hebben gemaakt![]()
dat heb ik al gedaan in mijn eerste post.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 17:44 schreef Shivo het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus, met Nighttime birds werden ze als gothic metal betiteld. Maar jij schijnt het allemaal zo fantastisch te weten dus leg maar eens uit dan wat gothic metal is.
Welke bands er belangrijk zijn, dat is wel duidelijk (Celtic Frost trouwens? whatever dude!). En in muziektermen? Wat definieert gothic metal?quote:Op zondag 7 mei 2006 22:58 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
dat heb ik al gedaan in mijn eerste post.
Nu niet meer maar wat in het begin doorging voor Gothic hadden ze dat wel, die klassieke invloeden (viool) was toen gewoon Gothic. Het gaat daarom denk ik vaak fout, sommige houden de nieuwe beschrijving van Gothic aan en sommige de oude.quote:Op zondag 7 mei 2006 22:31 schreef OFfSprngr het volgende:
De discussie Doom/Gothic is wel lastig, maar in gevallen als My Dying Bride erg redundant, want dat heeft geen enkele Gothic invloed, maar ja,.. Gothic bepalen blijft in sommige nog steeds lastig en zeker voor mensen die al niet erg bekend zijn met of Gothic of Metal.
Het is geen wetenschap of zo. Ik denk dat gothicmetal in zijn puurste vorm te vinden is op Icon van Paradise Lost en October Rust van Type O Negative. Beide loodzware metal met veel invloeden uit de jaren tachtig gothic (Sisters of Mercy, Bauhaus, Nephilim) zoals de thema's als religie en occulte zaken, romantiek en de dood. Maar veel gothic is ook politiek en dat zie je in de metalvariant niet terug. Later zijn er ook sprookjesachtige zaken bij verzonnen (wat mij weer tegenstaat). Op Type O Negative na ontbreektl trouwens overal de humor.quote:Op maandag 8 mei 2006 05:05 schreef Shivo het volgende:
[..]
Welke bands er belangrijk zijn, dat is wel duidelijk (Celtic Frost trouwens? whatever dude!). En in muziektermen? Wat definieert gothic metal?
Metal blinkt sowieso niet uit in humorquote:Op maandag 8 mei 2006 15:29 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Het is geen wetenschap of zo. Ik denk dat gothicmetal in zijn puurste vorm te vinden is op Icon van Paradise Lost en October Rust van Type O Negative. Beide loodzware metal met veel invloeden uit de jaren tachtig gothic (Sisters of Mercy, Bauhaus, Nephilim) zoals de thema's als religie en occulte zaken, romantiek en de dood. Maar veel gothic is ook politiek en dat zie je in de metalvariant niet terug. Later zijn er ook sprookjesachtige zaken bij verzonnen (wat mij weer tegenstaat). Op Type O Negative na ontbreektl trouwens overal de humor.
Ben ik het zeker mee eens.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 00:40 schreef augurkenkoning het volgende:
Ja, volgens mij had ik tristania al genoemd. Ik vond world of glass al echt een stuk minder.
Merk ik toch dat heel veel mensen hier zeggen: Vroeger was de gothicmetal beter.
Mee eens?
Dan zou je ,t oude werk van Theatre Of Tragedy moeten nemen.quote:Op zondag 7 mei 2006 00:56 schreef pieter_pontiac het volgende:
Ik hou niet van dat demonengekrijs en dat opera wijven gezang.
Brute grafstem en mooie heldere vrouwenstem daarentegen
Als er een band is die echt totaal geen ene reet met gothic metal (echt of niet) te maken heeft is ,t wel Old Mans Child.quote:Op zondag 7 mei 2006 11:24 schreef MarsX het volgende:
Gothic metal is een muziekstroming binnen de metal, die getypeerd wordt door klassieke invloeden, een donker, emotioneel, maar soms ook agressief geluid, en (vaak hoge) zuivere vrouwenzang.
Tjah, de eeuwige discussie wat voor muziek de ene band nou maakt en wat niet?
Ik vind iig de bands: Kalmah, Lorien, Old Man's Child (meestal) ook nog naar het Gothic neigen.
Bands met vrouwelijke zang vind ik dan weer niets.
Ze heeft een 2de uitgebracht.quote:Op maandag 8 mei 2006 17:02 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Schijnt wel een bitch te zijn.
Heeft iemand dat "pop" album van haar al gehoord?
Die eerste is wel een popplaat geloof ik.quote:Op maandag 8 mei 2006 17:04 schreef Toffe_Ellende het volgende:
een review van haar tweede soloalbm heeft op de FP gestaanVind ik trouwens niet zo erg pop. Heeft toch wel wat gothicmetalligs
Daar staan idd een paar popliedjes op. Ook wat Enyaachtige dingen geloof ik.quote:Op maandag 8 mei 2006 17:41 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Die eerste is wel een popplaat geloof ik.
en dan neemt ToT een zangeres aan die qua stem ook nog op haar lijkt (maar wat minder goed is)...quote:Op maandag 8 mei 2006 17:03 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Ze heeft een 2de uitgebracht.
Ik vind ,t wel smerig hoe ze uit ToT is gepleurd.
Ik heb op YouTube de promo video van ,t nieuwe album mogen aanschouwen.quote:Op maandag 8 mei 2006 18:43 schreef Tokus het volgende:
[..]
en dan neemt ToT een zangeres aan die qua stem ook nog op haar lijkt (maar wat minder goed is)...
Toevallig heb ik vandaag nog een interview met haar online gezet ergens.
van die solo cd, Enter My Religion? tsja, ik weet het ook niet echt hoor... maar goed als ze dat leuk vindt moet ze het zeker maken. Leaves Eyes vind ik interessanter.quote:Op maandag 8 mei 2006 18:55 schreef Mr-Coffee het volgende:
[..]
Ik heb op YouTube de promo video van ,t nieuwe album mogen aanschouwen.
Weet niet wat ik er van moet zeggen/denken, het new age achtige gedoe is er wel vanaf (Musique en Assembly sound) is wel weer meer metal geworden, maar ,t doet mij tot nu toe niet veel eigenlijk.
Nee de nieuwe Theatre Of Tragedy.quote:Op maandag 8 mei 2006 19:36 schreef Tokus het volgende:
[..]
van die solo cd, Enter My Religion? tsja, ik weet het ook niet echt hoor... maar goed als ze dat leuk vindt moet ze het zeker maken. Leaves Eyes vind ik interessanter.
Wat minder goed? Het is om te huilen zo slechtquote:Op maandag 8 mei 2006 18:43 schreef Tokus het volgende:
[..]
en dan neemt ToT een zangeres aan die qua stem ook nog op haar lijkt (maar wat minder goed is)...
ik heb het nog niet gehoord, maar ze komt wel steeds met iets nieuws heh, nu weer die 2 bands samen met Jan Yrlund. Ik heb wel het idee dat ze een beetje raar is, ze zat ooit dronken in de Studio bij Aardschok, en ik zag haar ooit op TMF toen je zo je eigen stukje kon insturen.quote:Op woensdag 10 mei 2006 07:32 schreef augurkenkoning het volgende:
Wat vinden julie van Imperia eigenlijk? (de nieuwe band van helena michealsen, ex trail of tears ten tijden van het geniale album disclosure in red)
En hij zit ook in dat Danse Macabre dat nu Satyrian heet.quote:Op woensdag 10 mei 2006 22:05 schreef augurkenkoning het volgende:
Met jan yrlund idd. (ex ancient rites en ex lacrimosa), maar hij woont nu in ASD hoor
Heb je ook een link van hun site?quote:Op woensdag 10 mei 2006 16:19 schreef Shivo het volgende:
Die nieuwe albums van Helena ken ik niet, maar ik heb wel nog steeds natte dromen van haar optredens met TrOTe waarbij je altijd zo in haar foef kon kijken door die extreem korte jurkjes van haar
beetje late reactie misschien, maarquote:Op donderdag 4 mei 2006 21:43 schreef Mr-Coffee het volgende:
Wat vind men van de gothic/doom formatie Draconian??
Ze hebben 2 albums uit, Where Lovers Mourn uit 2003, en vorig jaar kwam Arcane Rain Fell uit.
Vind vooral de laatste track van ARF erg gaaf, Death Come Near Me.
haha mooi was dat ja, herinner me nog wel een optreden op dynamo waar je al die mannetjes op de voorste rij kwijlend omhoog zag kijken waar zij dan stond in een kort rokje met 1 been op een boxquote:Op woensdag 10 mei 2006 16:19 schreef Shivo het volgende:
Die nieuwe albums van Helena ken ik niet, maar ik heb wel nog steeds natte dromen van haar optredens met TrOTe waarbij je altijd zo in haar foef kon kijken door die extreem korte jurkjes van haar
Nee, dat was ik denk ikquote:Op donderdag 11 mei 2006 09:15 schreef mr_cucumber het volgende:
[..]
haha mooi was dat ja, herinner me nog wel een optreden op dynamo waar je al die mannetjes op de voorste rij kwijlend omhoog zag kijken waar zij dan stond in een kort rokje met 1 been op een box
(en nee, ik stond er niet tussen)
Ze zijn druk bezig om een nieuwe zangeres te vinden. Onder andere via een oproep op www.nightwish.comquote:Op donderdag 4 mei 2006 09:49 schreef augurkenkoning het volgende:
Die zangeres is toch uit nightwish? Is er al meer bekend over hoe de band nu verder gaat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |