abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38051373
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 13:38 schreef Slaapmeisje het volgende:

Vanessa wat ontzettend jammer dat je cryo poging niet is gelukt. Hoeveel hebben jullie er nu nog in de vriezer? Worden die eerst gebruikt voordat je verder gaat met de volgende poging?
We hebben op dit moment niets meer in de vriezer.
DIe zijn allemaal al terug geplaatst.
  zondag 21 mei 2006 @ 18:18:53 #252
4282 Catootje
*stilte*
pi_38052342
jeetje, Vanessa, dat is wel dikke pech zeg.....
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  zondag 21 mei 2006 @ 18:34:35 #253
4282 Catootje
*stilte*
pi_38053001
even een vraag die nog helemaal niet van toepassing is: kun je doordat je hormonen gebruikt een paar dagen voor de menstruatie valspositief testen?
DANYEL EN THIJS
pi_38053295
Catoot,volgens mij is dat met de pregnyl wel zo,maar of dat met de spuithormonen ook zo is,weet ik eig.niet.

Morgen om 10:50u bij de ferti-arts zijn.Mij benieuwen,hoe ze dit keer zijn gegroeid,ik ga geen voorspellingen meer doen

Groetjes,Minoes
  zondag 21 mei 2006 @ 18:44:01 #255
4282 Catootje
*stilte*
pi_38053351
want ik spuit pregnyl om de iesprong op te wekken, en dan voel ik me zwanger, uds als ik dan te vroeg test...zou het vals positief kunnen zijn??

Minoes, voor u eenmaal een prachtig rond ei.....
DANYEL EN THIJS
  † In Memoriam † zondag 21 mei 2006 @ 20:24:53 #256
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_38057354
Catootje volgens mij zorgt alleen Pregnyl voor vals positieve testen. Het blijft nog zo'n 10 dagen in je bloed en kan dan nog van invloed zijn op de testuitslag. Heb je ons misschien iets te vertellen?

Minoes succes met de follikelmeting. Je laatste keer IUI toch? Nou joh, die moet gewoon goed zijn

Vanessa wat jammer dat je geen diepvrieskindjes meer hebt. Dus je moet helaas weer met een nieuwe poging beginnen. Heel veel succes!
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
pi_38068279
Toot precies wat Slaapmeisje uitlegt 10-11 dagen is het nog na te gaan in een urinetest/bloedtest. Ikzelf heb stro*teigenwijs als ik ben....vanaf 9 dagen dagen na de Pregnylspuit getest deze poging. En idd zag ik eerst maar een superflauw streepje op dag 9....dagje 10 idem maar vanaf dag 11 zagen we heeeel langzaam de test steeds een duidelijker tweede streepje verschijnen.
Enneuh ikke is natuurlijk ook heel nieuwsgierig naar het 'waarom' van je vraag.....

Minoes succes met de follikelecho en ik zal iig duimen dat ze netjes volgens het boekje gegroeit zijn!
pi_38075487
nou, aan het min of meer einde van deze cyclus is het precies drie jaar geleden dat ik een positieve test had, en eigenlijk wil ik dus weer testen op deze dag (bijgeloof, de betreffende dag is trouwens 20 juni), maar aangezien ik natuurlijk een pregnylspuit zet om de eisprong te doen plaatshebben... hmmm, blij dat ik dit van tevoren vraag anders was ik 20 juni blij geweest met een dooie mus
DANYEL EN THIJS
pi_38076086
(brainwave)

Daaaaarom voel je je een ruime week zwanger en dan vlak voor je menstruatie ineens niet meer!!!! Omdat je tien dagen of zo pure zwangerschapshormonen in je lijf hebt!!!! AHAAAAAAAAAAAAAA!!

(einde brainwave)
DANYEL EN THIJS
pi_38080219
Nou,het lijkt hier wel vrijdag de 13e
Het begon al goed,de ferti-arts was er niet en er was dus een vervanger,een gyn.
Maar voordat ik naar binnenkon,kwamen er maar liefst 2 spoedgevallen tussendoor en dus liep alles 1 uur uit
Affijn,de gyn kende ik wel,die had al een keer geholpen bij 1 van mijn fijne inseminaties
Hij op zoek naar de eierstokken,bms was snel te zien en was goed.
Eierstok rechts was moeilijk te zien,maar uiteindelijk 1 ei gezien van maar liefst...jawel.....1 cm
Dat schiet dus geen moer op.De eierstok links was bijna helemaal niet te vinden,uiteindelijk zag ik wel iets,maar deze deed niks,aldus de gyn.
Conclusie,links is niet/niet meer actief en rechts is te klein.Dan was er ook nog vocht aanwezig in de bm en dat scheen wel meer te zien zijn,ná een eisprong........
Hij dacht dus dat die al geweest was.Affijn,ik moest meteen te bloedprikken en stoppen met de gonal......alweer........
Ik zei ook:Alweer,dat is nu al de 2e keer,dat zit m dus toch in die overgang,dat er nou bijna helemaal niks te zien is....."
De gyn kijken in de papieren en er blijkt nu,dat de eieren meestal rechts zitten.Als ik terugdenk heb ik geloof ik maar 1 of 2 keer wat eitjes links gehad,verder niet.
Dus,nu moet ik morgen terugbellen en dan maar horen wat er nu weer moet gebeuren.
Ik zou haast denken,meer spuiten en dan misschien meteen ivf,want dit zet ook geen zoden aan de dijk.Maar goed,ik zei al eerder,ik doe geen voorspellingen meer,want mijn lijf is me nu echt in de steek aan het laten.....misschien wel voorgoed........

Groetjes,Minoes
pi_38097773
Dat is inderdaad minder nieuws minoes.
Ik hoop dat ze morgen met een beetje goed nieuws komen. en dan mischien inderdaad maar meteen met de IVF beginnen.
maar ik denk dan wel dat dat een betere kans van slagen heeft.

heel veel sterkte in ieder geval.
  maandag 22 mei 2006 @ 20:59:30 #262
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_38098757
Ow Minoes wat een treurige dag zeg.... hopelijk pakt het allemaal toch nog goed voor jullie uit. Dikke knuffel van mij
Make love, not war ☮
pi_38106163
Sterkte Minoes..
  dinsdag 23 mei 2006 @ 09:20:53 #264
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_38112753
Minoes, kan dat wel nu alsnog een IVF poging??
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 09:35:32 #265
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_38113067
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 09:20 schreef Ticootje het volgende:
Minoes, kan dat wel nu alsnog een IVF poging??
Nee. Als je al een week gespoten hebt met een dosering gericht op 2 eicellen kun je niet ineens de dosering verhogen met de bedoeling er nog maar een paar bij te kweken.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:00:24 #266
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_38113723
Ja ik heb er (nog) niet zoveel verstand van....
Maar dan kan je toch net zo goed de IUI toch doorzetten met 2 eitjes....Zie slaapmeis die toch ook zwanger is geworden..
pi_38116068
Sjips Minoes zeg (understatement) zo vreselijk frustrerend als je lijf niet meewerkt. Ik hoop dat je snel een goed gesprek mag hebben met je gyn en als je zelf al zo vooruitkijkt naar en meer vertrouwen hebt in IVF willen ze daar misschien ook wel voor gaan. Succes eerst met het verwerken van deze verlopen kans.
  † In Memoriam † dinsdag 23 mei 2006 @ 11:36:15 #268
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_38116656
Minoes om te voorkomen dat de eisprong al eerder op gang komt dan gewenst, spoot ik Lucrin en later gebruikte ik de neusspray Synarel naast de follikelstimulerende hormonen als Puregon. Ik heb het 2 x meegemaakt dat de IUI doorging op maar 1 follikel. Het maximum is in ons ziekenhuis 3 follikels. Heb je inmiddels al met het ziekenhuis gesproken? Je zult vast een bloedonderzoek hebben gehad om te kijken of de eisprong al geweest is. Als die nog niet is geweest hoeft deze poging nog niet te worden gestaakt hoor. Eerst maar eens afwachten wat het ziekenhuis zegt.

Catootje die brainwaive van jou
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
pi_38116838
Dank voor de reacties IUI nu doen heeft ook geen zin meer,omdat ze dachten dat de eisprong al was geweest.En net daarvoor moet de inseminatie plaatsvinden.Dus gewoon weer een gevalletje helaas,pindakaas.
Alhoewel,zo voel ik me niet,krijg steeds meer van dit soort neigingen
Ze staan er helemaal niet bij stil,wat voor impact het heeft,om voor de 2e keer je laatste IUI poging te moeten stoppen
Het scheelde ook wel,dat er een ander was en er 2 spoedjes tussenkwamen,maar ik voelde me nou niet erg gesteund daar gisteren
Het is wel duidelijk,dat die gonal absoluut niet werkt bij mij,iig niet in deze hoeveelheid.
We begonnen met 75 IE en op mijn eigen verzoek zijn we de poging erna meteen naar 112,5 gegaan,maar dat levert dus net zo veel(of weinig) eitjes op als met 75 IE.
Dus of ze moeten nog hoger gaan of een ander middel proberen,want dit heeft niks geen zin.
Ik word er alleen zo moe van,dat ik dat zelf allemaal voor moet stellen,zij zijn toch de artsen?
Maar goed,die gyn van gisteren zei,dat ik wel vaker op controle moest komen,want dan kon dit ook niet meer gebeuren.Dat is ook wel lekker.Maar ik was zo regelmatig in het begin,dat we meteen over zijn gestapt naar 1 keer meten.
Heb net gebeld voor de bloeduitslag,is nog niet binnen,morgen weer terug bellen.Tot zover dus

Groetjes,Minoes

Ow en ik heb nu zelf zoiets van ,sla die ivf ook meteen maar over en ga door met ICSI,want ik denk dat er toch nog heel weinig eitjes zijn en als er al een zit,moeten ze die maar meteen een heleboel beetjes helpen.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 12:38:07 #270
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_38118797
IVF en ICSI is toch hetzelfde??? Alleen wordt er naar ICSI gegrepen als de zaadjes het niet zo doen??
Volgens mij moet je ook wel meer eitjes hebben voor een punctie....maar zoals ik al zei ik weet (nog) geen ins en outs....
pi_38133032
Bij ivf stoppen ze zaadje en eitje in een bakje en die moeten elkaar zelf vinden.Bij ICSI spuiten ze het zaadje in de eicel,dus word ie al voor je bevrucht zeg maar.Maar goed,dat doen ze idd niet zomaar,maar misschien is er in mijn situatie ook wat voor te zeggen,geen idee.
E.T.,weet jij wat de criteria hiervoor zijn?
Ik ga morgen wel even vragen hoe we nu verder moeten,want ik ga niet weer een poging stopzetten straks.Ben benieuwd wat ze er van vind.

Groetjes,Minoes
  dinsdag 23 mei 2006 @ 19:22:01 #272
393 phileine
española
pi_38133255
minoes_, die vraag kan ik na jaren hier meelezen ook wel beantwoorden. ICSI wordt alleen gedaan als de kwaliteit van het zaad erg slecht is, en men dus niet verwacht dat er uit zichzelf een bevruchting met een goed zaadje gaat plaatsvinden. De kansen zijn met ICSI nog wat kleiner, omdat het niet "the survival of the fittest" is, maar het oordeel van een laborant over welke zaadcel goed genoeg is. Alsnog is het dan hopen of de boel gaat delen. Als de zaadkwaliteit goed is, is er geen enkele reden om het allemaal ingewikkelder te maken met ICSI.
mooi he, alles
pi_38135345
pffffft, minoes....wat een zooi zeg. Ik denk dat artsen idd geen idee hebben wat die tegenslagen en pech en zo met ons doen. Ik kan het me al bijna niet voorstellen hoe het voelt na een maandje noodgedwongen stoppen en dan weer beginnen : "owja, zooooo is het!!"Het is niet uit te leggen als je er niet zelf inzit.....
DANYEL EN THIJS
  dinsdag 23 mei 2006 @ 21:24:06 #274
3011 E.T.
pi_38138367
Zoals Phileine zegt, ICSI gaat alleen bij echt heel slechte zaadkwaliteit.
het feit dat jij nu IUI doet, geeft aan dat er 'genoeg' zaadcellen zijn om zelf een bevruchting tot stand te kunnen brengen.
ICSI heeft niets van doen met de kwaliteit van de eicellen. .
En idd, de laborant beoordeelt de zaadcel; hij pikt er gewoon eentje uit die wel 'goed' lijkt en injecteert deze in de eicel. Bij ICSI zijn ook iets meer miskramen dan bij IVF geloof ik.

Maar als je bij IUI zo slecht te stimuleren bent.. dit wordt bij IVF alleen maar erger. Ok, dan maakt het niet uit of je 6 of 8 eicellen hebt, maar ook dan is het verschil tussen 10 eicellen die blijven steken bij 8mm en 25 eicellen (=overstimulatie) soms ook maar een paar IE (en die dosering verschilt ook nog per cyclus).
Ik was op zich een makkelijke klant, normale cyclus en met mij niks aan de hand (het is hier puur het slechte zaad waarom we in 't ziekenhuis waren) en zelfs ik heb 2 pogingen weggegooid doordat de dosering niet helemaal goed liep. (Eerste poging had ik 26 eicellen, tweede poging bleven de 12 eicellen bij 10 a 11 mm steken en groeiden ze niet verder.. het verschil in dosering was 15 IE en beide pogingen zijn afgebroken).

Het is dus niet zo dat IVF het walhalla en 'de oplossing' is in alle gevallen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 24 mei 2006 @ 09:15:57 #275
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_38151694
bij ons is IVF waarschijnlijk niet mogelijk, per eitje worden er ongeveer 100.000 zaadjes bijelkaar gegooit..... daar zijn bij ons niet genoeg zaadjes voor....
pi_38171468
Ik heb het idee,dat mijn eitjes gewoon opraken,want met de glomid had ik eigenlijk nog het beste resultaat.En nu met de gonal is dat 1 of 2 eitjes maar.En daarom ook mijn vraag,of ze misschien bij slecht kwaliteit van de eitjes ook naar ICSI grijpen,of dat dat alleen bij slechte zaadjes is.
Dan zal dat wel alleen gelden voor ivf,denk ik dan.
Ik heb net op het journaal gehoord,dat ze nu willen,dat je per ivf een eigen bijdrage gaat geven van 500 euro.
Lekker,daar zit ik ook niet op te wachten,hopenlijk komt het er niet door.Ze verzinnen iedere keer weer wat anders om deze groep mensen op kosten te jagen,het is al ellendig genoeg zo,zonder ook nog es al die geldzorgen

E.T.,Slaapmeisje,hoe gaat het ermee

Groetjes,Minoes
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:04:15 #277
3011 E.T.
pi_38172967
Ja maar minoes, met IUI is het toch ook maar de bedoeling dat er 1 of 2 eitjes rijpen? Dus dan klopt de dosering nu toch?

En als ze hele slechte eitjes verwachten, zou ik nog maar eens nadenken of het de punctie wel waard is, als de kans op een terugplaatsing dan heel klein wordt.. (misschien op zoek naar een eiceldonor dan?)
  † In Memoriam † woensdag 24 mei 2006 @ 19:21:16 #278
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_38173594
Minoes bij mij waren er ook maar 1 of 2 rijp hoor per IUI poging dus dat klopt dan toch wel? Wat zegt het ziekenhuis er dan van? Voordat je je helemaal zorgen gaat maken over je eitjes kun je toch beter eerst professioneel advies vragen?

Met mij gaat het goed. Ik heb de eerste controle op 9 juni dus tot die tijd natuurlijk heel erg onzeker. De overstimulatieklachten gaan de goede kant op al heb ik nog wel een gigabuik alsof ik 9 maanden zwanger ben en ben ik nogal snel buiten adem. Het gaat wel weer over voordat ik een jongetje ben
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:33:07 #279
393 phileine
española
pi_38174106
of een jongetje hebt (ook al gok ik op een meisje)
mooi he, alles
  † In Memoriam † woensdag 24 mei 2006 @ 20:27:31 #280
7074 moussy
kuttekop
pi_38176492
Ik weet niet of het al eerder gezegd is hier, dan maar dubbel

Ik hoorde net iets op de radio vandaag (?) besloten is dat die regels van het niet vergoeden van kunstmatige bevruchtingen weer in gaan trekken en dat er bij de eerste keer nog een eigen bijdrage is van 500 euro. Hoe of wat weet ik dus niet, dat moet maar even gegoogled worden
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 27 mei 2006 @ 10:34:01 #281
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_38260549
Kom je terug van vakantie lees je gewoon op Fok dat SLAAPMEISJE zwanger is!!!
MEIS! Gefeliciteerd! Geniet ervan en op naar de 9de met je eerste controle. Hopelijk heb dan gelijk mooie eerste (echo) beelden van je kleintje te pakken!!

Minoes, jouw verhaal is minder, zeg. Wat goed en sterk van je dat je er toch zo positief tegen over staat en verder kijkt! Ik blijf duimen voor je hoor!

Wij hebben ook ICSI gehad. Van de drie eitjes zijn er toendertijd slechts twee bevrucht. Eentje is toen terug geplaatst (Helaas gestand in een miskraam) en de andere gaan we komende maand laten terug plaatsen. Op naar de 9de! Dan hebben we weer onze eerste afspraak!!
Positive thinking, my way of thinking!
  † In Memoriam † zaterdag 27 mei 2006 @ 10:38:13 #282
37843 lady-wrb
kortaf
pi_38260657
spannend annemiek.
verder alles weer in orde met de gezondheid?
  zaterdag 27 mei 2006 @ 10:44:15 #283
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_38260796
Ja Lady-wrb: Gelukkig wel. Ben er lichamelijk en mentaal weer klaar voor om komende maand een succesje te gaan boeken!
  † In Memoriam † zaterdag 27 mei 2006 @ 11:14:59 #284
37843 lady-wrb
kortaf
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 mei 2006 @ 11:23:11 #285
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_38261664
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 20:27 schreef moussy het volgende:
Ik weet niet of het al eerder gezegd is hier, dan maar dubbel

Ik hoorde net iets op de radio vandaag (?) besloten is dat die regels van het niet vergoeden van kunstmatige bevruchtingen weer in gaan trekken en dat er bij de eerste keer nog een eigen bijdrage is van 500 euro. Hoe of wat weet ik dus niet, dat moet maar even gegoogled worden
Zover ik het begreep is het niet vergoeden van de eerste behandeling ingetrokken, maar geldt de eigen bijdrage van ¤ 500,- vervolgens voor ALLE behandelingen.

Sigaar uit eigen doos dus.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 11:37:59 #286
24188 Belana
kloon van belana
pi_38262107
het is weer zakkenvullen dus voor de verzekeringsmaatschappijen....
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 27 mei 2006 @ 11:45:12 #287
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_38262325
Ik geloof dat de hele kamer uberhaupt niet positief gereageerd heeft op dit voorstel van Hoogervorst. Eerst maar eens zien dat dit inderdaad allemaal door gaat.

Op zich goed dat er gekeken wordt of de behandeling toch niet terug kan in de basisverzekering. Zoals het nu is is het al helemaal niets. Maar 500,00 euro eigen bijdrage lijkt me alleen niet de juiste manier om dat te bewerkstelligen.
pi_38265342
Maar wel een verbetering tov nu toch? Pas als het 3 pogingen duurt ben je even duur uit.
Maar wat mij betreft kunnen ze beter de eerste of eerste twee pogingen in de basisverzekering doen, en de rest aanvullend en/of met eigen bijdrage.. kost ze misschien alleen teveel?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 mei 2006 @ 14:38:09 #289
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_38267820
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 13:26 schreef poemojn het volgende:
Maar wel een verbetering tov nu toch? Pas als het 3 pogingen duurt ben je even duur uit.
En daar zit, net als nu overigens, het risico.
In plaats van 1 of 2 bevruchte eitjes terug te laten plaatsen, zal men voor zo'n hoog mogelijk rendement gaan en bijvoorbeeld eisen dat er 3 of 4 of nog meer eitjes worden terug geplaatst.

Inderdaad neemt de kans op een zwangerschap toe. Maar ook de kans op meerling zwangerschappen, welke vaak gecompliceerd verlopen en er 'gedoktert' moet worden.
Per saldo is de huidige en het nieuwe voorstel waarschijnlijk kostbaarder dan gewoon 3 behandelingen volledig vergoeden.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 14:49:03 #290
3011 E.T.
pi_38268566
Sterker nog.. Ik hoorde laatst een gyneacoloog zeggen dat 6x volledige ivf vergoeden (met 1 embryo terugplaatsing) waarschijnlijk minder kostbaar is dan de extra kosten die nu door meerlingzwangerschappen ontstaan. Dan zou er helemaal geen eigen bijdrage nodig zijn.
(hier dus geen bron oid van, hoorde het in een interview op tv).

Zowieso was het geloof ik zo dat 6 pogingen het meest ideale aantal is. Na die 6 pogingen heeft 't nog maar weinig zin (treden niet noemenswaardig meer zwangerschappen op) en poging 4,5 en 6 hebben wel een duidelijke meerwaarde t.o.v. de 3 die nu vergoedt worden.
pi_38283461
Ik zou het zelf nog beter vinden als er sowieso niet meer eitjes bevrucht werden dan teruggeplaatst (hou niet zo van de vernietiging die anders plaatsvindt ) en daar mag van mij wel een max aan zitten (kunnen artsen toch vantevoren in een protocol vastleggen?). Waarom is dat dan eigenlijk niet de gewoonte? Bij ingevroren embryo's is de kans dat het lukt toch ook maar heel klein?
  zaterdag 27 mei 2006 @ 22:30:31 #292
3011 E.T.
pi_38284693
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 22:00 schreef poemojn het volgende:
Ik zou het zelf nog beter vinden als er sowieso niet meer eitjes bevrucht werden dan teruggeplaatst (hou niet zo van de vernietiging die anders plaatsvindt ) en daar mag van mij wel een max aan zitten (kunnen artsen toch vantevoren in een protocol vastleggen?). Waarom is dat dan eigenlijk niet de gewoonte? Bij ingevroren embryo's is de kans dat het lukt toch ook maar heel klein?
De pest is alleen, je weet nooit hoeveel er bevruchten.
heb mensen gezien met 15 eicellen en maar 1 bevruchting, laatste keer bij de punctie was er iemand met 12 eicellen en 12 bevruchtingen. Dus van te voren kun je die inschatting niet maken.

En zowieso, bij een cryo is de kans dan wel lager.. maar is zo'n vreselijk stuk minder belastend dat ik het erg jammer vond dat er geen cryo's waren bij mijn pogingen. Je doet echt 1000x liever een cryo dan een 'gewone' poging.

Maar in principe wordt er niets 'zomaar' vernietigd. Dat is alleen als ze niet goed genoeg zijn voor terugplaatsing. (en in mijn geval werden de embryo's die overbleven niet meteen vernietigd maar mochten ze onderzoeken om te kijken wat er fout is gegaan; wel in het kader van optimalisering van ivf/icsi)
Maar ik denk dat ieder dat voor zich moet weten hoe er met zijn/haar embryo's wordt omgegaan. Ik zou het raar vinden als daar een max aan zou zitten.
pi_38285023
Kunnen ze dan niet ipv 12 eicellen 3 eicellen met 't sperma in een petribakje doen, en de 9 eicellen die over zijn invriezen? En die dan later bevruchten met 'oud' & bewaard of evt 'vers' sperma?

En dat laatste is een politieke kwestie, ik stem vast op een andere partij dan jij
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 mei 2006 @ 22:43:07 #294
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_38285263
Volgens mij is het nu juist veel minder een politieke dan een emotionele kwestie.
Kinderloze stellen zullen het meer als vernietiging zien wanneer er een maximum aan het aantal potentiele bevruchtingen zit.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 22:46:06 #295
3011 E.T.
pi_38285389
Ja maar dan weet je toch nog steeds niet of er wel bevruchting plaats gaat vinden? Oftewel, dat er goed gedeeld gaat worden. (zelfs na injecteren van zaadcel bij ICSI is dat nog een onzekere factor die ze niet kunenn beinvloeden)

Dan zouden ze 3 eicellen proberen te bevruchten, 9 in de vriezer.. Vervolgens worden er van de 3 geen doorgedeeld, moeten ze de 9 gaan ontdooien (hopen dat ze ze in 2 porties hebben ingevroren dan), ontdooien geeft vaak kwaliteitsverlies, moeten ze het opnieuw proberen met 4 eicellen (waarvan er misschien 2 goed ontdooid zijn)..
en al met al moet je dat dus steeds in etappes van een maand doen, want je kunt tussen punctie en terugplaatsing niet je baarmoeder even 'on hold' zetten om steeds 3 dagen nodig te hebben in de hoop dat er dan nieuwe embryo's ontstaan.

Praktisch gezien denk ik dus dat jouw idee niet haalbaar is.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 mei 2006 @ 22:48:04 #296
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_38285480
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 22:46 schreef E.T. het volgende:

Praktisch gezien denk ik dus dat jouw idee niet haalbaar is.
Naast het feit dat voor MIJ als onderdeel van een ongewenst kinder'loos' paar de verspilling van zowel middelen als ook potentieel leven groter lijkt.

De succes ratio per eitje is volgens mij in de huidige methode groter en dus is er minder verspilling.
pi_38285667
Tsja, ik zie 'verspilling van potentieel leven' (dat dus niet een bevrucht eitje inhoudt) niet als erger dan een maand waarin je wel 'klust' (zoals dat hier genoemd wordt ) maar zonder resultaat. Terwijl een embryo voor mij een echt mensje/kindje is, en vernietiging of (opzettelijk) verloren (laten) gaan daarvan dus veel zwaarder weegt (ethisch niet gewenst is). Dat is een onderscheid dat voor jou/jullie blijkbaar niet opgaat?
Gelukkig is het voor ons (nu) niet nodig, maar mocht het wel zo zijn dan zou ik denk ik alleen ivf in eigen cyclys als optie kunnen beschouwen ipv 'standaard' ivf.
pi_38285765
poemojn, ik denk dat het wel wat verschil maakt of je ervaren hebt hoe pijnlijk zo'n punctie kan zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 mei 2006 @ 22:56:56 #299
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_38285868
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 22:52 schreef poemojn het volgende:
Tsja, ik zie 'verspilling van potentieel leven' (dat dus niet een bevrucht eitje inhoudt) niet als erger dan een maand waarin je wel 'klust' (zoals dat hier genoemd wordt ) maar zonder resultaat. Terwijl een embryo voor mij een echt mensje/kindje is, en vernietiging of (opzettelijk) verloren (laten) gaan daarvan dus veel zwaarder weegt (ethisch niet gewenst is). Dat is een onderscheid dat voor jou/jullie blijkbaar niet opgaat?
Gelukkig is het voor ons (nu) niet nodig, maar mocht het wel zo zijn dan zou ik denk ik alleen ivf in eigen cyclys als optie kunnen beschouwen ipv 'standaard' ivf.
Nee, voor mij is een eitje net zoveel potentieel leven als een bevrucht eitje. Ze hebben namelijk beiden niet meer dan de POTENTIE tot daadwerkelijk leven. Een bevrucht eitje zegt namelijk totaal niets over een zwangerschap.

Maar zoals je ziet is dat een emotionele en niet een politieke discussie. En zoals bixis zegt denk ik dat je het heel anders ervaart naar 1 of meerdere zeer pijnelijke puncties welke uiteindelijk geen resultaat opleveren

Dat laatste is zowel emotioneel voor de betrokkenen een verspilling als ook een verspilling van potentieel leven.

Ik kan hier nog een hele verhandeling bijtikken over de definitie van embryo en leven en dergelijke maar ik denk dat dit soort discussies zinloos zijn wanneer beide gesprekspartners niet op z'n minst dezelfde situatie hebben doorgemaakt.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 22:59:40 #300
3011 E.T.
pi_38285986
Als ivf je laatste optie is, denken de meeste mensen daar heel anders over poemojn.
De eicellen die je 'kweekt' zijn kostbaarder voor je dan vloeibaar goud, daar moet je zo vreselijk veel moeite voor doen. Het verspillen daarvan is gewoon 'not done'.
Embryo's die kwalitatief het niet redden tot een terugplaatsing zijn eigenlijk geen kindje (in wording) puur omdat ze niet goed genoeg delen om ooit een kind te kunnen worden. Het vernietigen daarvan heb ik veel minder moeite mee dan met het vernietigen van eicellen die misschien WEL een goed kindje kunnen voortbrengen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')