abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 april 2006 @ 12:59:03 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_37423949
quote:
124 Teletekst zo 30 apr
Econoom Galbraith (97) overleden

` De Amerikaanse econoom John Kenneth
Galbraith is op 97-jarige leeftijd
overleden.In de jaren '50,'60 en '70
was hij een van de invloedrijkste en
meest gelezen economen.Hij adviseerde
onder anderen president Kennedy.

Hij was vooral bekend door The Affluent
Society (1958).Daarin bekritiseerde hij
de nadruk op materiële productiegroei
van de private sector.In de VS leidde
dat volgens hem tot publieke armoede te
midden van private rijkdom.

Hij bepleitte een sterke overheid die
investeerde in infrastructuur,onderwijs
en zorg.In Nederland werd dat leidraad
voor met name het kabinet-Den Uyl.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 30 april 2006 @ 13:16:56 #2
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_37424358
Ik heb in mijn studies best een aantal theorieën van economen gehoord, maar van deze beste man heb ik nog nooit gehoord...
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  zondag 30 april 2006 @ 13:20:26 #3
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37424451
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zondag 30 april 2006 @ 19:43:09 #4
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_37433427
quote:
Op zondag 30 april 2006 13:16 schreef Gitarist het volgende:
Ik heb in mijn studies best een aantal theorieën van economen gehoord, maar van deze beste man heb ik nog nooit gehoord...
Dat ligt dan aan jou/ je leraren en niet aan JKG.

Quotes and Insulting Quotations from John Galbraith:
*Trickle-down theory. The less than elegant meaphor that if one feeds the horse enough oats, some will pass through to the road for the sparrows.

*The greater the wealth the thicker will be the dirt

*In public administration good sense would seem to require the public expectation be kept at the lowest possible level in order to minimise the eventual disappointment.

*The experience of being disastrously wrong is salutary, no economist should be denied it, and not many are

*One of the little celebrated powers of Presidents is to listen to their critics with just enough sympathy to ensure their silence.

*Politics is not the art of the possible . It consists in choosing between the distastrous and the unpalatable.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_37433887
Interessant, weer is wat anders dan al die private economen.
  zondag 30 april 2006 @ 20:15:38 #6
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_37434514
het is danook vreemd dat juist McCarthy dit topic opent
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
  zondag 30 april 2006 @ 20:54:50 #7
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37435964
Ik wilde 't niet zeggen vanwege de lange tenen van McCarthy, maar ik vond 't al typisch dat-ie zo'n typische 'linkse' econoom als Galbraith herdacht.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_37441430
quote:
Op zondag 30 april 2006 13:16 schreef Gitarist het volgende:
Ik ben geen econoom, maar zelfs ik weet dat Galbraith een van de grootste economen van de 20e eeuw is geweest.
pi_37480626
quote:
Den Uyl grootste fan Galbraith

door Dylan de Gruijl

John Kenneth Galbraith, een van de grootste economen van de vorige eeuw, is zaterdag op 97-jarige leeftijd overleden. Zijn pleidooien voor een sterke overheid hadden in jaren zestig en zeventig grote invloed op Amerikaanse presidenten. In Nederland liet PvdA-leider Joop den Uyl zich diepgaand door hem beïnvloeden.Professor Uylbraith werd Joop den Uyl soms spottend genoemd. Die bijnaam verraadt alles over de grote invloed die Galbraith jarenlang op het Nederlandse overheidsbeleid heeft gehad.

Als een van de belangrijkste economen van de twintigste eeuw pleitte Galbraith zijn hele leven hartstochtelijk voor overheidsinvesteringen in sociale voorzieningen, zoals onderwijs en de zorgsector. Galbraith, student en professor van de Harvard Universiteit, schreef bijna vijftig boeken, waaronder het beroemde The Affluent Society (De economie van de overvloed) uit 1958, was adviseur van verschillende Democratische presidenten en onder John F. Kennedy ambassadeur in India. De Nobelprijs kreeg hij echter nooit.

Voor PvdA-voorman Den Uyl was het beeld dat Galbraith over de Verenigde Staten schetste, een schrikbeeld voor Nederland. Ten koste van alles wilde Den Uyl voorkomen dat Amerikaanse toestanden, zoals onderwijsinstellingen die hun financiële toevlucht zochten bij CocaCola, zich in Nederland zouden voordoen. Tijdens het kabinet-Den Uyl (1973-1977) ontstond een leger aan opbouw- en straathoekmedewerkers voor kansarme Nederlanders.

Galbraiths gedachtegoed echode tot ver in de jaren tachtig door in het Nederlandse overheidsbeleid. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid baseerde haar rapport Ruimte voor Groei (1987) op zijn ideeën door te pleiten voor vergaande overheidsinvesteringen om ,,het tekort in de collectieve sector'' - werkloosheid en milieuvervuiling - op te vullen.

Galbraiths ster rees in de VS al in de Tweede Wereldoorlog, toen hij op verzoek van de regering het nut van de grootschalige, strategische bombardementen onderzocht. Hij concludeerde dat de kosten daarvan niet opwogen tegen de voordelen. Nadien bleef hij adviseur voor president Franklin Roosevelt en later voor de Democratische presidenten Harry Truman, Kennedy en Lyndon B. Johnson en groeide uit tot een zeer invloedrijk adviseur.

Hij waarschuwde voortdurend tegen het sociale tekort in de VS. Amerikaanse burgers wentelen zich in weelde, vond de econoom, maar leven temidden van publieke armoede. Galbraith kreeg vaak scherpe kritiek van collega-economen die hem spottend 'beeldenstormer' noemden en oppervlakkigheid verweten. Maar zijn boodschap bracht hij altijd met verve, mede dankzij zijn scherpe pen en mediagenieke optredens.

Bij een bezoek aan de Universiteit van Amsterdam in 1996 bleek de hoogbejaarde Galbraith nog steeds strijdvaardig. Hij beklaagde zich erover dat de Amerikaanse overheid het bedrijfsleven laat opdraaien voor de kosten van medische zorg. ,,Bedrijven proberen die kosten te omzeilen door uitzendkrachten in dienst te nemen'', zei hij. Zijn suggestie: laat de overheid die mensen in dienst nemen. Dat levert werk op.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=71911
pi_37484701
quote:
Op zondag 30 april 2006 23:28 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik ben geen econoom, maar zelfs ik weet dat Galbraith een van de grootste economen van de 20e eeuw is geweest.
"Grootste" is een beetje een vreemde benaming, vraag me ook af hoeveel van zijn theorieen nog overeind staan. Bekend was die zeker wel.
pi_37486541
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 13:00 schreef Chewie het volgende:

[..]

"Grootste" is een beetje een vreemde benaming, vraag me ook af hoeveel van zijn theorieen nog overeind staan. Bekend was die zeker wel.
Qua invloed was hij toch wel een van de grootsten?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_37486871
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Qua invloed was hij toch wel een van de grootsten?
Als je kijkt hoe de democraten in de VS tegen de economie aankijken en de PvdA tegenwoordig hier ook valt dat volgens mij best wel tegen, ze zijn namelijk allebij meer richting marktwerking gegaan.
pi_37486901
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:24 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als je kijkt hoe de democraten in de VS tegen de economie aankijken en de PvdA tegenwoordig hier ook valt dat volgens mij best wel tegen, ze zijn namelijk allebij meer richting marktwerking gegaan.
Ja maar van de wederopbouw tot en met de 70 was z'n invloed op die partijen wel erg groot.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_37486981
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja maar van de wederopbouw tot en met de 70 was z'n invloed op die partijen wel erg groot.
Daar heb je gelijk in.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 18:54:40 #15
119078 McCarthy
communistenjager
pi_37491587
publieke armoede, zo lekker vaag niet te definieren maar wat er wel makkelijk in gaat bij je toehoorders. Het was iig een goed rhetoricus.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:19:29 #16
pi_37492178
doet meneer Bush en zijn volière vol met Havikken nu niet precies hetzelfde (als mensen Galbraith en Keenan dat al deden) meer McCarthy?
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
pi_37492577
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 18:54 schreef McCarthy het volgende:
publieke armoede, zo lekker vaag niet te definieren maar wat er wel makkelijk in gaat bij je toehoorders. Het was iig een goed rhetoricus.
In Amerika is de infrastructuur gewoon slecht. Die stroomuitvallen komen voornamelijk door stroomkabels die al 120 jaar oud zijn.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:57:34 #18
pi_37493109
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:36 schreef pberends het volgende:

[..]

In Amerika is de infrastructuur gewoon slecht. Die stroomuitvallen komen voornamelijk door stroomkabels die al 120 jaar oud zijn.
en Enron in het verleden natuurlijk, maar wie zegt dat het verleden zich niet herhaald?
[/quote]
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:24:05 #19
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37493793
je denkt, ik probeer het onder een ander kopje gewoon nog een keer.

wat mij betreft is deze kerel gewoon een links radicaal...
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:26:48 #20
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37493880
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:57 schreef Schuldige_Omstander het volgende:

[..]

en Enron in het verleden natuurlijk, maar wie zegt dat het verleden zich niet herhaald?
Zolang amerikanen liever hun geld uitgeven aan chinese rotzooi ipv hun eigen infrastructuur...
  woensdag 3 mei 2006 @ 13:04:27 #21
119078 McCarthy
communistenjager
pi_37508658
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 20:24 schreef pmb_rug het volgende:
je denkt, ik probeer het onder een ander kopje gewoon nog een keer.

wat mij betreft is deze kerel gewoon een links radicaal...
nee was op verzoek in FB
  woensdag 3 mei 2006 @ 13:45:31 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37509832
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:36 schreef pberends het volgende:

[..]

Het probleem is iets complexer, een belangrijk issue is zeker ook het NIMBY denken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')