Ik wil niet stoppen ermee
![]()
Ik verwacht nog betere medicijnen die nog beter doen afstemmen. Het is 2006 en in de toekomst zal het alleen maar beter worden allemaal. Dan ga ik uit van 1 pilletje dat alles doet oplossen. Maar het mogen ook middelen zijn die nog beter doen opschonen. Hoewel ik nu al dik tevreden ben met deze middelen.
Hokjes, ik ben niet in een hokje. Ik kan het als hokje zien. Maar zo zit ik nu ook tussen 4 muren en dat is ook een hok. Hoewel de mate van het hokje zijn, te maken heeft met het besef dat je ervaart binnen het hokje. Plaatsen ze jou in een hokje, dan maak je toch dat hokje groter? Het hok is zo groot als je het zelf wilt.
Ik heb de etiket manisch depressief. Maar dat is een fijne etiket. Een hele fijne etiket.
Als ik niet manisch depressief was en ik liep in een winkel waar ze zaken in de aanbieding hebben, dan zou ik kiezen voor manisch depressiviteit oftewel bipolaire stoornis
![]()
Omdat ik het niet als ziekte zie
![]()
Ze mogen me gerust aanspreken met manisch depressieve.
" Heee manisch depressieve, alles goed??"
En dan zal ik zeggen
![]()
" Alles goed, na de diepste dalen en de hoogste pieken zit ik in balans op een hoge stemming".
Ze noemen het wel ziekte, en het staat dan wel in DSM IV. Maar ik zie het als een geschenk uit de hemel.
Wat mij in mei is gebeurt, dat is het mooiste ooit. Die depressies zijn het mooiste ooit. Ik heb geleerd om van het leven te genieten nu
![]()
En ik heb een laag eelt op de ziel, mijn ziel kan tegen een stootje. Ik ben geen groentje meer
![]()
Ik ben blauw
![]()
Nee, ik zie het dus zo in.
Over medicatie, je kunt er uren over praten. Jij hebt jou kijk erop en ik heb mijn kijk erop. En ik wil niet stoppen ermee, ik durf zelfs niet te stoppen ermee.
1 dag overslaan is al taboe. Omdat mijn hersens in conditie gehouden moeten worden. Dan zie ik het als top-sport. Daar drinken ze ook sport-drank. En laat mij dan maar lekker die coctail nodig hebben van medicatie.
Zo blijf ik tenminste op het spoor en knal ik niet tegen een andere trein aan
![]()
Ik zie mezelf dus niet als ziek
![]()
Ik zie vele kansen overal
![]()
Zolang de depressie niet daar is en zolang de manie niet daar is, dan is het sowieso lekker leven met die "ziekte". Dan is het niet eens een ziekte meer.
Ik ben ook niet ziek. Ik heb rekening te houden met het een en ander. Ik heb mezelf in de gaten te houden ook. Maar zo heeft ieder mens rekening te houden met zaken en ook heeft ieder mens zichzelf onder controle te houden ook.
Dat onder controle houden gaat steeds beter nu
![]()
En dan kun je dat als hokje zien. Ik zie het als mijn veilige haven. Mijn domein. Mijn schip. Ik zie het als mijn kasteel. Ik heb gewoon verstand te gebruiken hier.
En als de hersens roet in het eten gooien, dan zorg ik dat die hersens meewerken en laat ik van mijn part wat medicatie erin gaan.
Hersens
![]()
Je moest eens weten
![]()
Ik wil niet weten hoe het allemaal werkt. Ik ben altijd nieuwsgierig en een keer lag er tijdens het wachten een boek van de psychiatrie daar. Ik was even aan het bladeren in dat boek van zeker 900 pagina's. Allemaal termen en begrippen en stoffen en nog meer.
Het is een chemische fabriek. DSM als bedrijf moet ook goed geregeld zijn. Maar de hersens zijn gewoon complexer dan wat dan ook.
Ik wil zeker zelf controle hebben erop, dat zou mooi zijn. Maar ik zie het dus echt niet dat ik niet trots mag zijn omdat ik een middel gebruik.
Tis niet zo dat ik minder mens ben nu. Misschien verstandiger. Maar niet minder