abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 april 2006 @ 19:27:36 #26
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37385839
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 19:07 schreef juliusbackpacking het volgende:
voordeel van een lefty zit voornamelijk tussen je oren

Het is lichter, sommige zeggen stijver, het is iig duurder
Verder is het systeem stevig genoeg.
Een Lefty is allesbehalve lichter en stijver dan een conventionele telescoopvork.
pi_37387218
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 19:23 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

2250 kilometer in ongeveer 10 weken op zo'n fiets? Da's best veel. Dat red ik maar net als ik al m'n mtb- en racekilometers in tien weken bij elkaar optel, maar ik zit wel op iets beter materiaal.

De 'Sprint' zal ongeveer 300 euro kosten in de winkel. Na 2250 kilometer is in elk geval de ketting wel aan vervanging toe. Hij is nu nog ongeveer 100 euro waard denk ik.
Oeps, was februari 2004, hij is iets meer dan 2 jaar oud.
pi_37397027
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 19:27 schreef DakDuuf het volgende:
Euj luitje, vraagje over mijn bike: mijn linker pedaal kraakt/schokt tijdens het fietsen, alleen wanneer ik veel kracht zet, heb alles al na gekeken, en in d olie gezet, iemand een sugestie wat het zou kunnen zijn?
de lagers eventueel?

@tim, denk dat de fietscomputer nog het duurste onderdeel is van die fiets. Dus idd 100 euro als je geluk hebt. Of je moet iemand zoeken zonder verstand ervan, maar dat hoort zich ook niet.
  zaterdag 29 april 2006 @ 13:08:40 #29
27148 raimen
SPEED IS SWEET
pi_37400490
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 19:27 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Een Lefty is allesbehalve lichter en stijver dan een conventionele telescoopvork.
Nou als je het samen met het aantal mm veerweg bekijkt zijn er maar weinig vorken die daar in de buurt komen. tuurlijk heb je lichtere vorken maar dat zijn er maar een paar en waar je kwa aanschaf ook niet echt vrolijk van wordt.

En hiermee bedoel ik, Neem bijv een Lefty carbon speed DLR. Deze heeft een veerweg van 110mm en weegt 1.36KG
Zetten we hier tegenover bijv een rockshox SID WC (duurste uitvoering) met 80mm veerweg(dus 30 mm korter ) met een gewicht van 1.31KG dan zie je dat de RS het misschien net wint kwa gewicht. Maar zet daar tegenover het aantal mm's veerweg dan zie je dat de lefty helemaal zo gek nog niet is.

Ik heb zelf met alles gereden RS, FOX, Enz enz. Ik zeg niet dat deze vorken slecht zijn, integendeel.
Maar ik vindt de lefty persoonlijk gewoon fijner kwa werking afstelling en ik vindt het fijner rijden.
Maar dat zijn natuurlijk mijn evaringen. Iemand anders kan natuurlijk meer plezier hebben met 1 van de bovengenoemde voorvorken dat is puur persoonlijk (en waar wil je het voor gebruiken)
Kwa stijfheid hetzelde verhaal. Als je in de duitse bladen kijk (die zijn pas echt stijfheidsgeil dan komen de lefty's nooit goed uit de test.

Maar waarom moet alles zo superstijf zijn?? vertel mij het maar. Lefty zal misschien minderstijf zijn
(heb hier trouwens helemaal geen bewijs voor dat het wel zo is) Maar kom je minder snel op je bestemming? NEE. Het is dus allemaal heel erg persoonlijk
Bruno....Ik zal je missen vriend
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
pi_37411558
stijfheid = snelheid, toch? Maar ik vind snelheid komt uit je benen. Dus opzich is het allemaal bullshit ja.

Maar is het niet raar om een bocht naar rechts te nemen? Ik bedoel, er licht toch wel 1.36 kg meer gewicht links dan rechts.........
  zondag 30 april 2006 @ 13:27:30 #31
147634 Big24
Mountainbiker
pi_37424636
Ben net terug van een toertocht in Borgloon.
Foto's kan je vinden op de website.

www.mtb-freak.be
foto's, toertochten, routes , ...
www.mtb-freak.be
pi_37425072
Gister in Dorst een mountainbike-route gereden. Geen last gehad van voetgangers/ruiters/motoren deze zijn we helemaal niet tegengekomen. Minpuntje was dat de route wat kort was (6-7 km) en dat er weinig inhaalmogelijkheden zijn. Voor de rest was het een erg mooie route
  zondag 30 april 2006 @ 16:45:48 #33
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_37429287
jezus ik post hier de laatste tijd bijna nooit meer, zit veel te veel op het forum van fiets.. toch maar weer eens wat posten hier
OJAAJOH?
  zondag 30 april 2006 @ 20:30:37 #34
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_37435076
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 11:11 schreef DaDude1987 het volgende:
Zo heb afgelopen week flink gemountainbiked in het Limburgse heuvellandschap. Het beviel goed, alleen vielen sommige klimmetjes me toch wat zwaar, zeker omdat het soms hele smalle paden zijn en er vaak een bocht in de klim zit,zodat je niet kunt zien hoever je nog moet .

Mountainbiken is zoooo mooi als je door het landschap fietst !
Mooi he?
Ik heb zelf sinds een paar weken hier weer serieus gemountainbiked in Limburg. Ik weet nog dat ze tijdens de klassiekers in april zeiden met betrekking tot van Petegem, dat het eerste wat je na je 30e kwijt raakt je explosiviteit is. Dat heb ik nu ook wel gemerkt -- je kunt het op zich wel langer volhouden.

Zelf heb ik de Plateauroute in Zuid-Limburg nu ontdekt. Als je de Keutenberg of de Dode Man neemt, dan kun je kilometers "op hoogte" met links en rechts schitterende vergezichten biken.

Verder is de 6 km lange weg van Wijlre naar Ubachsberg links en rechts bezaaid met een stuk of 12 veldwegen met vele venijnige klimmen. Het gebied heet de Vrakel(berg) en de asfaltvariant wordt tijdens de Amstel Gold Race genomen (je kunt er goed kapot op gaan).

Ook mooi is het plateau na de Eyserbosweg waar je een klassieke driesprong hebt. Welke weg/pad je ook neemt, het is lekker biken!

[ Bericht 0% gewijzigd door Perico op 30-04-2006 20:44:21 ]
  zondag 30 april 2006 @ 20:34:30 #35
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_37435235
quote:
Op zondag 30 april 2006 20:30 schreef Perico het volgende:

[..]

Mooi he?
Ik heb zelf sinds een paar weken hier weer serieus gemountainbiked in Limburg. Ik weet nog dat ze tijdens de klassiekers in april zeiden met betrekking tot van Petegem, dat het eerste wat je na je 30e kwijt raakt je explosiviteit is. Dat heb ik nu ook wel gemerkt -- je kunt het op zich wel langer volhouden.

Zelf heb ik de Plateauroute in Zuid-Limburg nu ontdekt. Als je de Keutenberg of de Dode Man neemt, dan kun je kilometers "op hoogte" met links en rechts schitterende vergezichten biken.

Verder is de 6 km lange weg van Wijlre naar Ubachsberg links en rechts bezaaid met een stuk of 12 veldwegen met vele venijnige klimmen. Het gebied heet de Vrakel(berg) en de asfaltvariant wordt tijdens de Amstel Gold Race genomen (je kunt er goed kapot op gaan).

Ook mooi is het plateau naar de Eyserbosweg waar je een klassieke driesprong hebt. Welke weg/pad je ook neemt, het is lekker biken!
Ik wil ook in Limburg wonen
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  maandag 1 mei 2006 @ 16:06:28 #36
147634 Big24
Mountainbiker
pi_37457291
Ik hoop dat ik van de dokters woensdag groen licht krijg en dan kan ik ook weer gaan bike in Limburg.
De eerste route die ik dan ga doen, is die van Weert. Is maar op een paar honder meter van de deur van mijn verloofde.

Verslag en foto's komen dan op mijn site.
foto's, toertochten, routes , ...
www.mtb-freak.be
  maandag 1 mei 2006 @ 18:39:25 #37
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37461503
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 13:08 schreef raimen het volgende:

[..]

Nou als je het samen met het aantal mm veerweg bekijkt zijn er maar weinig vorken die daar in de buurt komen. tuurlijk heb je lichtere vorken maar dat zijn er maar een paar en waar je kwa aanschaf ook niet echt vrolijk van wordt. Neem bijv een Lefty carbon speed DLR. Deze heeft een veerweg van 110mm en weegt 1.36KG
1.54 kg. Dat is inderdaad niet veel, maar als je zo'n uberduitse kreet als Stiffness to Weight erbij haalt, dan scoort ie echt bedroevend. En ik ben sftijfheidsgeil. Die Lefty's kosten ook niet weinig trouwens.
quote:
Maar waarom moet alles zo superstijf zijn?? Kom je minder snel op je bestemming? NEE.
JA. Door een zwabberende vork kun je allicht minder precies sturen en ben je dus minder snel beneden omdat je meer moet remmen. Ik merk het nu met m'n R7. Die is minder stijf dan m'n Fox, waardoor ik echt een stukje eerder in de remmen moet op een afdaling.

[ Bericht 7% gewijzigd door Trainspotter op 01-05-2006 18:51:12 ]
  maandag 1 mei 2006 @ 18:49:57 #38
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37461824
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:30 schreef Zjwegel het volgende:
stijfheid = snelheid, toch? Maar ik vind snelheid komt uit je benen. Dus opzich is het allemaal bullshit ja.
Kracht komt uit je benen. Hoe die kracht in snelheid wordt vertaald hangt van heel veel dingen af. Een daarvan is de mate van vervorming van je frame door die kracht. Hoe groter, hoe minder jouw geleverde kracht kan worden omgezet in snelheid.
quote:
Maar is het niet raar om een bocht naar rechts te nemen? Ik bedoel, er licht toch wel 1.36 kg meer gewicht links dan rechts.........
Al eens gekeken wat er allemaal extra aan de rechterkant van een fiets hangt? Heb je er last van?
  maandag 1 mei 2006 @ 19:05:01 #39
27148 raimen
SPEED IS SWEET
pi_37462273
quote:
Op maandag 1 mei 2006 18:39 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

1.54 kg. Dat is inderdaad niet veel, maar als je zo'n uberduitse kreet als Stiffness to Weight erbij haalt, dan scoort ie echt bedroevend. En ik ben sftijfheidsgeil. Die Lefty's kosten ook niet weinig trouwens.
[..]

JA. Door een zwabberende vork kun je allicht minder precies sturen en ben je dus minder snel beneden omdat je meer moet remmen. Ik merk het nu met m'n R7. Die is minder stijf dan m'n Fox, waardoor ik echt een stukje eerder in de remmen moet op een afdaling.
Je mag gerust een keertje op mijn bike komen rijden om te kijken hoe het rijd
Ik heb ook helemaal geen last van een zwabberende vork.
En ik hoef ook niet eerder te remmen. Dit alles in een niet nederlandse omgeving getest

Ik denk gewoon dat het puur persoonlijk is.
En over die uberduitse kreet heb ik er ook nog wel 1: The best review is your'e owne review
Bruno....Ik zal je missen vriend
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
  maandag 1 mei 2006 @ 19:14:12 #40
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_37462574
quote:
Op maandag 1 mei 2006 19:05 schreef raimen het volgende:

[..]


En over die uberduitse kreet heb ik er ook nog wel 1: The best review is your'e owne your own review


Ik heb nooit echt met een Lefty gereden, alleen kleine ritjes op straat (even proberen bij een winkel). Vond het er wel vreemd uit zien als je op de fiets ziet. Ik heb ooit 's gelezen dat de vork bij bochten naar rechts anders reageert dan bij bochten naar links, merk jij dat nou ook?
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  maandag 1 mei 2006 @ 19:16:17 #41
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_37462648
quote:
Op maandag 1 mei 2006 19:05 schreef raimen het volgende:
Je mag gerust een keertje op mijn bike komen rijden om te kijken hoe het rijd
Ik zag er gisteren weer een aantal rijden bij de mtb-wedstrijd in Havelte. Het pompte weer alle kanten op. Dat is zelfs met de van Fox gekochte Terralogic-techniek nog niet opgelost. Het Vredestein-Cannondaleteam is trouwens best succesvol, dus blijkbaar is het wel mogelijk om er hard mee te rijden. Maar van mij hoeft het niet .
quote:
En over die uberduitse kreet heb ik er ook nog wel 1: The best review is your own review
Absoluut, maar ik ben ook erg gevoelig voor objectieve metingen. Op basis daarvan is de Lefty niet mijn eerste keuze.
  maandag 1 mei 2006 @ 19:25:53 #42
27148 raimen
SPEED IS SWEET
pi_37462972
quote:
Op maandag 1 mei 2006 19:14 schreef FHR het volgende:

[..]



Ik heb nooit echt met een Lefty gereden, alleen kleine ritjes op straat (even proberen bij een winkel). Vond het er wel vreemd uit zien als je op de fiets ziet. Ik heb ooit 's gelezen dat de vork bij bochten naar rechts anders reageert dan bij bochten naar links, merk jij dat nou ook?
Sorry
Bruno....Ik zal je missen vriend
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
pi_37464591
quote:
Op maandag 1 mei 2006 18:49 schreef Trainspotter het volgende:

[..]

Al eens gekeken wat er allemaal extra aan de rechterkant van een fiets hangt? Heb je er last van?
Opzich is dat niet veel meer dan dat ik links heb hangen

btw, over de stijfheid heb je gelijk, was erg kort door de bocht van me. Ook helemaal vergeten mbt afname van overbrenging van de kracht door een achterdemper enzo.
pi_37468048
quote:
Op maandag 1 mei 2006 20:13 schreef Zjwegel het volgende:

[..]

Opzich is dat niet veel meer dan dat ik links heb hangen

btw, over de stijfheid heb je gelijk, was erg kort door de bocht van me. Ook helemaal vergeten mbt afname van overbrenging van de kracht door een achterdemper enzo.
dat niet alleen, als je trapt geef je altijd een moment, en als je hele frame niet stijf genoeg is gaat daar, ook nog weer energie in verloren
  maandag 1 mei 2006 @ 22:35:33 #45
27148 raimen
SPEED IS SWEET
pi_37470246
quote:
Op maandag 1 mei 2006 21:50 schreef The_S het volgende:

[..]

dat niet alleen, als je trapt geef je altijd een moment, en als je hele frame niet stijf genoeg is gaat daar, ook nog weer energie in verloren
Dus eigenlijk zijn die cannondale's met lefty's maar K#%! fietsen
Bruno....Ik zal je missen vriend
To Protect and to Serve
U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
Toezicht is gezond!
pi_37472408
dat zeg ik nie , ik praat hier over het frame en niet over de vork
pi_37525729
Ik wilde even melden dat ik dit toch wel 1 van de mooiste MTB's van de laatste jaren vind:





GT Zaskar Team frame, custom opgebouwd. Heb ook nog overwogen deze aan te schaffen, frame was niet overdreven duur, en is nog steeds te koop geloof ik. Tevens soort van tvp. .
pi_37599604
Hodver , ik net een beetje mijn fiets afstoffen, beetje met die vork rommelen n.a.v. tips hier, kom ik erachter dat de druk van de voorrem (Louise FR) zo goed als helemaal is verdwenen (fiets is jaar oud, nog geen 1000 km gelopen, en ongeveer 8 maanden stilgestaan nu ). Nou ja, ik was toch al van plan hem volgende week even na te laten lopen door mijn handelaar vanwege die lange stilstand en ik kan hem helaas ook niet helemaal stofvrij opslaan.

Verder: wanneer wordt de XTR2007 leverbaar? Zal wel dit jaar augustus ofzo zijn? En ik zie allemaal fietsen (o.a. hier) met Schwalbe banden met kleurtjes. . Kan die dingen alleen nergens vinden, zelfs niet op de Schwalbe site.
pi_37603859
Die Schwalbe banden met kleur zijn waarschijnlijk speciaal voor de grote leveranciers gemaakt en (nog) niet in de losse handel te koop.
Altijd wakker, altijd waakzaam...
pi_37604021
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 20:30 schreef Zjwegel het volgende:
stijfheid = snelheid, toch? Maar ik vind snelheid komt uit je benen. Dus opzich is het allemaal bullshit ja.
Ik heb anders toch heel duidelijk gemerkt dat een stijver frame en vork je meer snelheid kan geven. Simpelweg omdat er meer kracht naar de aandrijving gaat ipv. naar het vervormen van het frame/vork etc. Hetzelfde is ook van toepassing op vering. Ik rij sindskort met een 5th element demper rond en ik merk dat de achterkant vele malen stijver is geworden mbt. pedaalinvloeden bij het trappen.
quote:
Maar is het niet raar om een bocht naar rechts te nemen? Ik bedoel, er licht toch wel 1.36 kg meer gewicht links dan rechts.........
Dat gewicht zit zo dicht naar het centrum van de fiets dat het verwaarloosbaar is. Die 1,36kg zou je idd wel voelen als je die aan het uiteinde van je stuur zou hangen
Altijd wakker, altijd waakzaam...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')