Een Lefty is allesbehalve lichter en stijver dan een conventionele telescoopvork.quote:Op vrijdag 28 april 2006 19:07 schreef juliusbackpacking het volgende:
voordeel van een lefty zit voornamelijk tussen je oren
Het is lichter, sommige zeggen stijver, het is iig duurder
Verder is het systeem stevig genoeg.
Oeps, was februari 2004, hij is iets meer dan 2 jaar oud.quote:Op vrijdag 28 april 2006 19:23 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
2250 kilometer in ongeveer 10 weken op zo'n fiets? Da's best veel. Dat red ik maar net als ik al m'n mtb- en racekilometers in tien weken bij elkaar optel, maar ik zit wel op iets beter materiaal.
De 'Sprint' zal ongeveer 300 euro kosten in de winkel. Na 2250 kilometer is in elk geval de ketting wel aan vervanging toe. Hij is nu nog ongeveer 100 euro waard denk ik.
de lagers eventueel?quote:Op vrijdag 28 april 2006 19:27 schreef DakDuuf het volgende:
Euj luitje, vraagje over mijn bike: mijn linker pedaal kraakt/schokt tijdens het fietsen, alleen wanneer ik veel kracht zet, heb alles al na gekeken, en in d olie gezet, iemand een sugestie wat het zou kunnen zijn?
Nou als je het samen met het aantal mm veerweg bekijkt zijn er maar weinig vorken die daar in de buurt komen. tuurlijk heb je lichtere vorken maar dat zijn er maar een paar en waar je kwa aanschaf ook niet echt vrolijk van wordt.quote:Op vrijdag 28 april 2006 19:27 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Een Lefty is allesbehalve lichter en stijver dan een conventionele telescoopvork.
Mooi he?quote:Op vrijdag 28 april 2006 11:11 schreef DaDude1987 het volgende:
Zo heb afgelopen week flink gemountainbiked in het Limburgse heuvellandschap. Het beviel goed, alleen vielen sommige klimmetjes me toch wat zwaar, zeker omdat het soms hele smalle paden zijn en er vaak een bocht in de klim zit,zodat je niet kunt zien hoever je nog moet .
Mountainbiken is zoooo mooi als je door het landschap fietst !
Ik wil ook in Limburg wonenquote:Op zondag 30 april 2006 20:30 schreef Perico het volgende:
[..]
Mooi he?
Ik heb zelf sinds een paar weken hier weer serieus gemountainbiked in Limburg. Ik weet nog dat ze tijdens de klassiekers in april zeiden met betrekking tot van Petegem, dat het eerste wat je na je 30e kwijt raakt je explosiviteit is. Dat heb ik nu ook wel gemerkt -- je kunt het op zich wel langer volhouden.
Zelf heb ik de Plateauroute in Zuid-Limburg nu ontdekt. Als je de Keutenberg of de Dode Man neemt, dan kun je kilometers "op hoogte" met links en rechts schitterende vergezichten biken.
Verder is de 6 km lange weg van Wijlre naar Ubachsberg links en rechts bezaaid met een stuk of 12 veldwegen met vele venijnige klimmen. Het gebied heet de Vrakel(berg) en de asfaltvariant wordt tijdens de Amstel Gold Race genomen (je kunt er goed kapot op gaan).
Ook mooi is het plateau naar de Eyserbosweg waar je een klassieke driesprong hebt. Welke weg/pad je ook neemt, het is lekker biken!
1.54 kg. Dat is inderdaad niet veel, maar als je zo'n uberduitse kreet als Stiffness to Weight erbij haalt, dan scoort ie echt bedroevend. En ik ben sftijfheidsgeil. Die Lefty's kosten ook niet weinig trouwens.quote:Op zaterdag 29 april 2006 13:08 schreef raimen het volgende:
[..]
Nou als je het samen met het aantal mm veerweg bekijkt zijn er maar weinig vorken die daar in de buurt komen. tuurlijk heb je lichtere vorken maar dat zijn er maar een paar en waar je kwa aanschaf ook niet echt vrolijk van wordt. Neem bijv een Lefty carbon speed DLR. Deze heeft een veerweg van 110mm en weegt 1.36KG
JA. Door een zwabberende vork kun je allicht minder precies sturen en ben je dus minder snel beneden omdat je meer moet remmen. Ik merk het nu met m'n R7. Die is minder stijf dan m'n Fox, waardoor ik echt een stukje eerder in de remmen moet op een afdaling.quote:Maar waarom moet alles zo superstijf zijn?? Kom je minder snel op je bestemming? NEE.
Kracht komt uit je benen. Hoe die kracht in snelheid wordt vertaald hangt van heel veel dingen af. Een daarvan is de mate van vervorming van je frame door die kracht. Hoe groter, hoe minder jouw geleverde kracht kan worden omgezet in snelheid.quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:30 schreef Zjwegel het volgende:
stijfheid = snelheid, toch? Maar ik vind snelheid komt uit je benen. Dus opzich is het allemaal bullshit ja.
Al eens gekeken wat er allemaal extra aan de rechterkant van een fiets hangt? Heb je er last van?quote:Maar is het niet raar om een bocht naar rechts te nemen? Ik bedoel, er licht toch wel 1.36 kg meer gewicht links dan rechts.........
Je mag gerust een keertje op mijn bike komen rijden om te kijken hoe het rijdquote:Op maandag 1 mei 2006 18:39 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
1.54 kg. Dat is inderdaad niet veel, maar als je zo'n uberduitse kreet als Stiffness to Weight erbij haalt, dan scoort ie echt bedroevend. En ik ben sftijfheidsgeil. Die Lefty's kosten ook niet weinig trouwens.
[..]
JA. Door een zwabberende vork kun je allicht minder precies sturen en ben je dus minder snel beneden omdat je meer moet remmen. Ik merk het nu met m'n R7. Die is minder stijf dan m'n Fox, waardoor ik echt een stukje eerder in de remmen moet op een afdaling.
quote:Op maandag 1 mei 2006 19:05 schreef raimen het volgende:
[..]
En over die uberduitse kreet heb ik er ook nog wel 1: The best review is your'e owne your own review
Ik zag er gisteren weer een aantal rijden bij de mtb-wedstrijd in Havelte. Het pompte weer alle kanten op. Dat is zelfs met de van Fox gekochte Terralogic-techniek nog niet opgelost. Het Vredestein-Cannondaleteam is trouwens best succesvol, dus blijkbaar is het wel mogelijk om er hard mee te rijden. Maar van mij hoeft het niet .quote:Op maandag 1 mei 2006 19:05 schreef raimen het volgende:
Je mag gerust een keertje op mijn bike komen rijden om te kijken hoe het rijd
Absoluut, maar ik ben ook erg gevoelig voor objectieve metingen. Op basis daarvan is de Lefty niet mijn eerste keuze.quote:En over die uberduitse kreet heb ik er ook nog wel 1: The best review is your own review
Sorryquote:Op maandag 1 mei 2006 19:14 schreef FHR het volgende:
[..]
Ik heb nooit echt met een Lefty gereden, alleen kleine ritjes op straat (even proberen bij een winkel). Vond het er wel vreemd uit zien als je op de fiets ziet. Ik heb ooit 's gelezen dat de vork bij bochten naar rechts anders reageert dan bij bochten naar links, merk jij dat nou ook?
Opzich is dat niet veel meer dan dat ik links heb hangenquote:Op maandag 1 mei 2006 18:49 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Al eens gekeken wat er allemaal extra aan de rechterkant van een fiets hangt? Heb je er last van?
dat niet alleen, als je trapt geef je altijd een moment, en als je hele frame niet stijf genoeg is gaat daar, ook nog weer energie in verlorenquote:Op maandag 1 mei 2006 20:13 schreef Zjwegel het volgende:
[..]
Opzich is dat niet veel meer dan dat ik links heb hangen
btw, over de stijfheid heb je gelijk, was erg kort door de bocht van me. Ook helemaal vergeten mbt afname van overbrenging van de kracht door een achterdemper enzo.
Dus eigenlijk zijn die cannondale's met lefty's maar K#%! fietsenquote:Op maandag 1 mei 2006 21:50 schreef The_S het volgende:
[..]
dat niet alleen, als je trapt geef je altijd een moment, en als je hele frame niet stijf genoeg is gaat daar, ook nog weer energie in verloren
Ik heb anders toch heel duidelijk gemerkt dat een stijver frame en vork je meer snelheid kan geven. Simpelweg omdat er meer kracht naar de aandrijving gaat ipv. naar het vervormen van het frame/vork etc. Hetzelfde is ook van toepassing op vering. Ik rij sindskort met een 5th element demper rond en ik merk dat de achterkant vele malen stijver is geworden mbt. pedaalinvloeden bij het trappen.quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:30 schreef Zjwegel het volgende:
stijfheid = snelheid, toch? Maar ik vind snelheid komt uit je benen. Dus opzich is het allemaal bullshit ja.
Dat gewicht zit zo dicht naar het centrum van de fiets dat het verwaarloosbaar is. Die 1,36kg zou je idd wel voelen als je die aan het uiteinde van je stuur zou hangenquote:Maar is het niet raar om een bocht naar rechts te nemen? Ik bedoel, er licht toch wel 1.36 kg meer gewicht links dan rechts.........
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |