Ja, ik heb dat wel gehad in het begin. Ook dat ze heel erg jeukten, vervelden en dat de kloven er in schoten.quote:Op maandag 1 mei 2006 10:22 schreef Mibos het volgende:
Even een vraagje van een newbie zwangere...
Heeft iemand van jullie wel eens last van een dode tepel? Het lijkt wel of er af en toe geen bloed naar toe stroomt en hij wordt wit net als een dode vinger en het is erg pijnlijk...
Iemand een idee want om hem nou onder mijn werk te gaan zitten masseren is niet zo gepast denk ik!!!
bronquote:Beste deskundige,
Drie maanden geleden kreeg ik iedere keer als ik buiten kwam (in de kou) last van mijn tepels (was toen ongeveer dertien weken zwanger). Een stekende pijn en het gevoel dat ik ze moest masseren om warm te maken, zodat de pijn over ging. Enkele weken later werd dit in een weekend veel erger en had ik het gevoel alsof er een mes in mijn borsten werd gestoken. Van een telefoontje met de verloskundige, naar de dokter gegaan, hij dacht dat het er gewoon bij hoorde: gevoelig voor de kou, de ىىn heeft er meer last van dan de ander tijdens de zwangerschap. Toch voelde ik me hier niet happy bij en had het idee dat ik een candida infectie had. Ben toen naar een lactatiedeskundige gegaan. Zij bekeek mijn borsten en mijn candidaverleden en dacht dat het een combinatie was tussen een candida en hetzelfde als bijvoorbeeld wintertenen (alleen dan aan mijn tepels). Ondertussen heb ik citroensap met water moeten gebruiken tegen de candida. Deze vreselijk stekende pijn heb ik ook niet meer gehad. De kou vermijd ik zo veel mogelijk, maar dat is niet altijd mogelijk. Ik gebruik borstcompressen voor extra warmte. De pijn blijft echter (hoewel redelijk te hebben, maar toch erg vervelend) bij kou aan mijn tepels als ik buiten kom. Komt het meer voor dat vrouwen tijdens de zwangerschap last hebben van ╗wintertepels╝? Het is ook zo'n raar woord, maar ik denk dat de pijnsoort en het wit worden van de tepels wel te vergelijken zijn met wintertenen/vingers. Is er nog iets anders aan te doen en gaat dit wel weer over na de zwangerschap?
Anoniem
verloskunde Irma Stegeman:
Deze "wintertepels" zijn een gevolg van het Reynaud-syndroom. Het is een heel normaal verschijnsel. Hoewel het even wat ongemakkelijk kan zijn, hoef je je er helemaal geen zorgen over te maken. Na je bevalling of na de borstvoedingsperiode gaat het vanzelf weg.
Nou geen echo...quote:Op zondag 30 april 2006 21:37 schreef Moonah het volgende:
Morgen weer naar de gynaecoloog... Spannend! Hopelijk weer beebje kijken...
Oh, goede tip. Kan ik ook wel vast doen.quote:Op maandag 1 mei 2006 10:37 schreef owlet het volgende:
[..]
Ja, ik heb dat wel gehad in het begin. Ook dat ze heel erg jeukten, vervelden en dat de kloven er in schoten.
Mijn huid is heel gevoelig en dun dus ik ben meteen begonnen met "harden" door te masseren, met een ruwe handdoek te drogen en door ze geregeld bloot te laten.
quote:Al tijdens de zwangerschap beginnen de kliertjes van Montgomery rond de tepel een natuurlijke olie af te scheiden die de huid soepel houdt en de groei van bacteriën tegengaat. Het is uitstekend als deze natuurlijke substantie haar werk kan doen. Als u borstvoeding wilt gaan geven is het niet nodig uw tepels te 'harden'. Om borstvoeding te geven heeft u juist een soepele huid en tepel nodig. Geen koud water en ruwe handdoeken dus.
Het 'harden' klinkt mij ook erg logisch in de oren.quote:Op maandag 1 mei 2006 11:26 schreef owlet het volgende:
Bij mij heeft het echter wel goed geholpen om de losse velletjes weg te scrubben. Ik ken mijn huid, als daar ineens op volle kracht een baby aan hangt dan kan ik mijn tepels er af pulken.
Een dikke eeltlaag creëren hoeft nou ook weer niet en ik wil het ook zeker niet als standaard methode promoten, maar het insmeren met "melk", het aan de lucht drogen en ze wat laten wennen aan een wat hardere aanpak dan alleen in een zachte BH zitten maakt dat ze bij mij een stuk prettiger en minder pijnlijk gevoelig zijn nu dan eerst.
Alweer, het hoeft zeker geen standaard advies te zijn maar per persoon kan het verschillen. De lactatiekundige die ik ken vond juist dat het bij mijn tepels een goed idee was. Dus, nee niet elke borstvoedingsdeskundige raadt het af en nee, het is niet per definitie af te raden als je borstvoeding wil geven.quote:Op maandag 1 mei 2006 11:38 schreef nebelung het volgende:
Harden van tepels is beslist af te raden als je borstvoeding wil geven en ook erg ouderwets. Tegenwoordig raad elke borstvoedingsdeskundige dat af. Maar jullie mogen het zelf weten hoor.
Aan de lucht drogen en met melk smeren is wel heel goed.
Pfff, al die tegenstrijdig berichten ook...quote:Op maandag 1 mei 2006 11:38 schreef nebelung het volgende:
Harden van tepels is beslist af te raden als je borstvoeding wil geven en ook erg ouderwets. Tegenwoordig raad elke borstvoedingsdeskundige dat af. Maar jullie mogen het zelf weten hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |