abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37447263
quote:
Op maandag 1 mei 2006 10:22 schreef Mibos het volgende:
Even een vraagje van een newbie zwangere...

Heeft iemand van jullie wel eens last van een dode tepel? Het lijkt wel of er af en toe geen bloed naar toe stroomt en hij wordt wit net als een dode vinger en het is erg pijnlijk...

Iemand een idee want om hem nou onder mijn werk te gaan zitten masseren is niet zo gepast denk ik!!!
Ja, ik heb dat wel gehad in het begin. Ook dat ze heel erg jeukten, vervelden en dat de kloven er in schoten.
Mijn huid is heel gevoelig en dun dus ik ben meteen begonnen met "harden" door te masseren, met een ruwe handdoek te drogen en door ze geregeld bloot te laten.

Het ging bij mij pas over toen ze een beetje begonnen te lekken en ik de wondjes in kon smeren met de kleverige "melk".

Nu heb ik er gelukkig geen last meer van, behalve dan dat ik snachts mijn bed nat lek. Mijn laken heeft twee keurige strepen witte vlekjes aan weerskanten van mijn slaapplek

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 01-05-2006 11:05:55 (typo) ]
  maandag 1 mei 2006 @ 10:56:12 #227
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_37447666
ik heb idd ook het meest last van jeukerige en gevoelige borsten. bh uit helpt.
Heb al nieuwe bh gekocht maat groter, maar de beugels zitten ook niet comferabel meer.
pi_37447892
Mibos, heeeel herkenbaar van die tepels Soms (gelukkig echt heeel soms) weet ik niet waar ik het zoeken moet tijdens zo een "aanval". Het verdwijnt net zo snel als dat het op komt zetten.
Tepel wordt wit met blauw/zwart ( ) en masseren helpt hier niet. Gewoon wachten tot het over is moet ik
quote:
Beste deskundige,

Drie maanden geleden kreeg ik iedere keer als ik buiten kwam (in de kou) last van mijn tepels (was toen ongeveer dertien weken zwanger). Een stekende pijn en het gevoel dat ik ze moest masseren om warm te maken, zodat de pijn over ging. Enkele weken later werd dit in een weekend veel erger en had ik het gevoel alsof er een mes in mijn borsten werd gestoken. Van een telefoontje met de verloskundige, naar de dokter gegaan, hij dacht dat het er gewoon bij hoorde: gevoelig voor de kou, de ىىn heeft er meer last van dan de ander tijdens de zwangerschap. Toch voelde ik me hier niet happy bij en had het idee dat ik een candida infectie had. Ben toen naar een lactatiedeskundige gegaan. Zij bekeek mijn borsten en mijn candidaverleden en dacht dat het een combinatie was tussen een candida en hetzelfde als bijvoorbeeld wintertenen (alleen dan aan mijn tepels). Ondertussen heb ik citroensap met water moeten gebruiken tegen de candida. Deze vreselijk stekende pijn heb ik ook niet meer gehad. De kou vermijd ik zo veel mogelijk, maar dat is niet altijd mogelijk. Ik gebruik borstcompressen voor extra warmte. De pijn blijft echter (hoewel redelijk te hebben, maar toch erg vervelend) bij kou aan mijn tepels als ik buiten kom. Komt het meer voor dat vrouwen tijdens de zwangerschap last hebben van ╗wintertepels╝? Het is ook zo'n raar woord, maar ik denk dat de pijnsoort en het wit worden van de tepels wel te vergelijken zijn met wintertenen/vingers. Is er nog iets anders aan te doen en gaat dit wel weer over na de zwangerschap?

Anoniem

verloskunde Irma Stegeman:
Deze "wintertepels" zijn een gevolg van het Reynaud-syndroom. Het is een heel normaal verschijnsel. Hoewel het even wat ongemakkelijk kan zijn, hoef je je er helemaal geen zorgen over te maken. Na je bevalling of na de borstvoedingsperiode gaat het vanzelf weg.
bron

Poemojn heeft ooit allemaal mooie linkjes gevonden op het internet over het syndroom van Reynaud , maar ik kan ze niet meer terugvinden
pi_37447986
Ow, ik heb ook zo'n tepel. Eéntje ja, want het is alleen de rechter die wit wordt en gaat samentrekken bij kou en dergelijke. Geen prettig gevoel.
  maandag 1 mei 2006 @ 11:10:09 #230
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37447992
quote:
Op zondag 30 april 2006 21:37 schreef Moonah het volgende:

Morgen weer naar de gynaecoloog... Spannend! Hopelijk weer beebje kijken...
Nou geen echo...

Wel het hartje voor het eerst gehoord. Ik moest zó huilen, mooooi!
Maar ze zei dat het er allemaal goed uitzag en dat ze me dan behandelt als een gezonde zwangere vrouw en die krijgen nu eenmaal niet elke keer een echo... Tja, zit natuurlijk ook weer wat in.

Qua verlof in het onderwijs: Het is natuurlijk zo dat 'wij' onze vakantiedagen niet kunnen plannen. Ieder ander plant zijn dagen buiten het zwangerschapverlof om, lijkt me. Dus daar zit wel een 'oneerlijkheid' in. Dan het argument dat je in het onderwijs al zo veel vakantiedagen hebt. Dat ís wel zo, maar mensen vergeten dat een 36-urige werkweek in het onderwijs geen 36 uur is, maar veel meer. En dat wordt normaliter gecompenseerd door meer vakantiedagen dan het standaard aantal van 25. Dus íets van compensatie zou best reëel zijn in mijn optiek. De bond is er mee bezig heb ik laatst gelezen. Als de 6 weken zomervakantie volledig in je zwangerschapsverlof vallen, streven ze ernaar dat je 3 weken gecompenseerd krijgt.
Ik loop zelf ook een week herfstvakantie en een week kerstvakantie mis, maar ach, daar maal ik niet om. Ik krijg immers een kind!!!!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 1 mei 2006 @ 11:13:36 #231
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37448086
quote:
Op maandag 1 mei 2006 10:37 schreef owlet het volgende:

[..]

Ja, ik heb dat wel gehad in het begin. Ook dat ze heel erg jeukten, vervelden en dat de kloven er in schoten.
Mijn huid is heel gevoelig en dun dus ik ben meteen begonnen met "harden" door te masseren, met een ruwe handdoek te drogen en door ze geregeld bloot te laten.
Oh, goede tip. Kan ik ook wel vast doen.
pi_37448128
Ik heb wel eens gehoord (en ik meen dat dat op een borstvoedingscursus was) dat het harden tepels onzin is.
pi_37448203
op de site van medela:
quote:
Al tijdens de zwangerschap beginnen de kliertjes van Montgomery rond de tepel een natuurlijke olie af te scheiden die de huid soepel houdt en de groei van bacteriën tegengaat. Het is uitstekend als deze natuurlijke substantie haar werk kan doen. Als u borstvoeding wilt gaan geven is het niet nodig uw tepels te 'harden'. Om borstvoeding te geven heeft u juist een soepele huid en tepel nodig. Geen koud water en ruwe handdoeken dus.
pi_37448335
Het 'harden' van tepels kan het krijgen van kloven niet voorkómen en kan beter vermeden worden. De kliertjes van de tepelhof (kliertjes van Montgomery) scheiden een vette substantie af die de tepel soepel houdt. Door het wrijven met een ruwe handdoek verdwijnt de vette substantie hetgeen tot uitdrogen leidt.

Niet doen dus!
Variety is the spice of life
  maandag 1 mei 2006 @ 11:25:36 #235
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_37448433
ehm.... ik heb wel heel gevoelige tepels maar geen klachten zoals boven omschreven.
Waar ik nu juist wel last van heb 1 a 2 x per week(soms vaker) is inderdaad een dooie vinger. Een of meerdere vingers worden compleet wit en koud en er stroomt geen bloed meer door. Wat ik daar nu weer mee moet weet ik ook niet.
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
pi_37448451
Bij mij heeft het echter wel goed geholpen om de losse velletjes weg te scrubben. Ik ken mijn huid, als daar ineens op volle kracht een baby aan hangt dan kan ik mijn tepels er af pulken.
Een dikke eeltlaag creëren hoeft nou ook weer niet en ik wil het ook zeker niet als standaard methode promoten, maar het insmeren met "melk", het aan de lucht drogen en ze wat laten wennen aan een wat hardere aanpak dan alleen in een zachte BH zitten maakt dat ze bij mij een stuk prettiger en minder pijnlijk gevoelig zijn nu dan eerst.
  maandag 1 mei 2006 @ 11:35:13 #237
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37448732
quote:
Op maandag 1 mei 2006 11:26 schreef owlet het volgende:
Bij mij heeft het echter wel goed geholpen om de losse velletjes weg te scrubben. Ik ken mijn huid, als daar ineens op volle kracht een baby aan hangt dan kan ik mijn tepels er af pulken.
Een dikke eeltlaag creëren hoeft nou ook weer niet en ik wil het ook zeker niet als standaard methode promoten, maar het insmeren met "melk", het aan de lucht drogen en ze wat laten wennen aan een wat hardere aanpak dan alleen in een zachte BH zitten maakt dat ze bij mij een stuk prettiger en minder pijnlijk gevoelig zijn nu dan eerst.
Het 'harden' klinkt mij ook erg logisch in de oren.
En dat met melk insmeren heb ik ook vaker gehoord.
pi_37448841
Harden van tepels is beslist af te raden als je borstvoeding wil geven en ook erg ouderwets. Tegenwoordig raad elke borstvoedingsdeskundige dat af. Maar jullie mogen het zelf weten hoor.

Aan de lucht drogen en met melk smeren is wel heel goed.

Wat betreft het Raynaud syndroom (witte tepels) (ik weet niet meer wie het vroeg); kijk hier eens (halverwege de pagina)
pi_37449129
quote:
Op maandag 1 mei 2006 11:38 schreef nebelung het volgende:
Harden van tepels is beslist af te raden als je borstvoeding wil geven en ook erg ouderwets. Tegenwoordig raad elke borstvoedingsdeskundige dat af. Maar jullie mogen het zelf weten hoor.

Aan de lucht drogen en met melk smeren is wel heel goed.
Alweer, het hoeft zeker geen standaard advies te zijn maar per persoon kan het verschillen. De lactatiekundige die ik ken vond juist dat het bij mijn tepels een goed idee was. Dus, nee niet elke borstvoedingsdeskundige raadt het af en nee, het is niet per definitie af te raden als je borstvoeding wil geven.

Dit is precies de reden dat ik weg ben gegaan uit de kraamzorg. Al die adviezen en regeltjes worden maar meteen zo genomen dat ze voor iedereen MOETEN gelden. Kijk naar adviezen omtrend bijvoeding, borstvoeding, zeiltjes, kruiken, noem maar op.
Een iets andere aanpak, die misschien voor díe persoon wél goed werkt wordt meteen als ouderwets en soms zelfs slecht bestempeld.
Jammer.
  maandag 1 mei 2006 @ 11:47:28 #240
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37449169
quote:
Op maandag 1 mei 2006 11:38 schreef nebelung het volgende:
Pfff, al die tegenstrijdig berichten ook...
Nah, dan wacht ik eerst maar de borstvoedingscursus af.
pi_37449190
Moonah, daar hebben LadyS en ik het juist gehoord . De adviezen zijn tegenwoordig overigens ook niet tegenstrijdig. Lees maar op het borstvoedingsforum, lees maar in serieuze handboeken over borstvoeding, vraag een lactatiekundige.

Owlet, ik vind wat jij doet helemaal prima. Zelf weten.

Ik had het eigenlijk tegen de anderen. Als je niets aan je tepels mankeert, kun je ze het beste gewoon laten rusten. Dus.. ik had het niet tegen jou eigenlijk.

Bovendien, de originele vraag ging over Raynaud. Dat is weer wat anders dan jeukende tepels, ik heb een linkje gegeven. Hoop dat ze er wat aan heeft

[ Bericht 27% gewijzigd door nebelung op 01-05-2006 11:54:19 ]
  maandag 1 mei 2006 @ 11:50:56 #242
108648 cattie
lieve moeder
pi_37449270
Goh lekker onduidelijk weer, wel of niet harden van je tepels..

Wij hebben vandaag onze kinderwagen binnen gekregen! Yahoe! Maar wel direct 2 vraagjes, zie het kinderwagen topic.
pi_37449442
PS: even nog wat anders: leuk Moonah, dat je op borstvoedingscursus gaat Is echt leuk!
  maandag 1 mei 2006 @ 12:00:43 #244
24188 Belana
kloon van belana
pi_37449604
Wat leer je op een borstvoedingscursus? Lijkt me zo lastig leren bv geven als je nog geen baby hebt?
stormy waters...
sailin'
pi_37449975
Je leert onder andere hoe borstvoeding werkt: het principe van vraag en aanbod en over de melkproduktie en hoe zit je borst in elkaar. Je leert over de samenstelling van de melk (die zich aanpast aan wat je kind nodig heeft) . Je leert over hoe aan te leggen en de diverse voedhoudingen. Je leert alles over kolven en over kolf-recht (voor moeders die na het verlof weer aan het werk gaan). Je leert over de diverse problemen die zich zouden kunnen voordoen bij borstvoeding. Je leert over regeldagen en groeien met en op bv. Hardnekkige fabels passeren de revue (zoals 'mijn melk is op').

Je leert praktisch gezien ook hoe de diverse kolven eruitzien en handige voedingsbeha's, cupjes en andere feeders voor moedermelk.

En dat is nog niet alles .
  maandag 1 mei 2006 @ 12:10:08 #246
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_37449986
Ik heb vorige keer geen borstvoedingscursus gedaan en nu denk ik weer niet. Maar denk wel echt dat het slim is om iets aan voorbereiding te doen. De beste tip die ik ergens las was ongeveer zoiets: je leest in je zwangerschap over álles (uitzet, week-tot-week, kraamzorg, regeltjes, voeding enz.), maar heel weinig over borstvoeding. Om goed voorbereid te zijn (ook op 'tegenslag' die bijna altijd te verhelpen is) is erover lezen en dus dingen wéten, echt heel fijn. Vond ik.

Ik ga deze keer nog beter aan mezelf denken met het geven van bv. Heb geregeld dat ik een beetje een kolfplek heb op het werk (was er toen écht niet) en heb me voorgenomen me meer terug te trekken als ik wil voeden. Met Maria 'moest' alles maar zomaar in het wild enzo en eigenlijk paste dat niet bij me. Ik denk dat ik daardoor ook blij was toen ik besloot met 8-9 weken te stoppen. Zonde, want eigenlijk ging het zó goed en was het zo lief en mooi.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  maandag 1 mei 2006 @ 12:14:25 #247
24188 Belana
kloon van belana
pi_37450141
Ik heb alle folders van de VBN nog liggen en ik ben wel goed op de hoogte denk ik. Op zich wel goed dat soort cursussen Ik heb echter een vriendin met een hoop verstand ervan (Zij heeft zo'n opleiding van VBN gedaan) en de vorige keer heeft zij me dus alles verteld. Was ik wel blij mee, want daardoor wist ik dat Liam best de eerste 48 uur zonder voeding kon en dat hij geen kunstvoeding hoefde (ze wilden in het ziekenhuis al vrij snel bijvoeden, maar dat wilde ik niet, ik wilde dat hij als eerste bv kreeg)
Ik ga wel mijn foldertjes weer eens doornemen denk ik.
stormy waters...
sailin'
pi_37450148
bedankt voor de link nebelung!!!

belana, ze gaan je vertellen hoe een borst werkt bijv. En hoe borstvoeding precies werkt. Tegen welke problemen je aan kunt lopen hoe die te verhelpen cq te voorkomen zijn. Over fabeltjes en feiten.
Ik heb bij de 1e zwangerschap alleen de 1e les gevolgd (van de 3). Het was een half uur rijden hiervandaan en toen had ik geen zin meer (was ook al 38 wken zwanger ofzo en peter wilde liever voetbal kijken --> EK) Ik heb er toch veel aan gehad. Alleen al de termen die er genoemd zijn. (spruw, om maar een voorbeeld te geven) Ik heb me nl. voor die cursus helemaal niet in bv verdiept
Maar 11 mei begint mijn cursus, in mijn eigen woonplaats, WK is dan nog niet begonnen en ik ben dan nog niet hoogzwanger, dus ik voorzie nu dat ik de cursus af ga maken
pi_37450190
Vind het fijn om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleempje. Het is overigens ook het enige probleempje waar ik last van heb. Verder heb ik nog steeds geen last van kwaaltjes en ik hoop dus dat het zo blijft voorlopig
Iedere dag is het begin van een nieuwe morgen...
  maandag 1 mei 2006 @ 12:15:47 #250
24188 Belana
kloon van belana
pi_37450196
Ik kan hier in de buurt trouwens helemaal geen cursus vinden...
stormy waters...
sailin'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')