abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 december 2006 @ 15:19:55 #151
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44599774
quote:
Op woensdag 20 december 2006 13:57 schreef Wolfje het volgende:

[..]

Probeer eens chapter*{Inleiding} .
Ja, dan verdwijnt ie uit de inhoudsopgave. Gek he dat dat nummertje verdwijnt.

Ik wil dat Hoofdstuk 1 gedoe gewoon kunnen onderdrukken, moet toch wel kunnen?
pi_44599955
quote:
Op woensdag 20 december 2006 12:57 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Dan krijg je "0.1 Inleiding" omdat je dan moet terugvallen op section. Nog lelijker.
Je moet helemaal niks. Je kunt toch ook zelf de tekst "Inleiding" tikken in een groot en dik font?
  woensdag 20 december 2006 @ 16:35:01 #153
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44602002
quote:
Op woensdag 20 december 2006 15:26 schreef thabit het volgende:

[..]

Je moet helemaal niks. Je kunt toch ook zelf de tekst "Inleiding" tikken in een groot en dik font?
Het idee is dat je structuur in je documenten aanbrengt. Zeg maar. Dan wordt de Inhoudsopgave automatisch bijgewerkt en hoef je niet zelf met \large enzo te klungelen.

Ken je LaTeX? Juist dat gepiel met font-sizes is zo uber-Word / Writer.

Je kan dan net zo goed als oplossing "ga terug naar Kladblok" komen aandragen, want alle voordelen ben je dan kwijt.

Het moet gewoon mogelijk zijn om \chapter te gebruiken zonder dat er zo lelijk Hoofdstuk 1 boven komt te staan. Latex is zo flexibel, of zou zo flexibel moeten zijn. Terug naar Word, tja, daar ben ik juist vanaf gestapt omdat de opmaak zo kut is. Vroeger heeft iemand besloten dat bij een \chapter een Hoofdstuk 1 hoort. Dan is dat dus optioneel, of te herdefineren ergens. Punt.
pi_44602479
Okee, dus je wilt het ook in de inhoudsopgave. In dat geval bestaat er naast LaTeX iets anders handigs, namelijk Google. Daar vind je
1
2
chapter*{Whatever the chapter name is}
addcontentsline{toc}{chapter}{Whatever the chapter name is}

Maar dan dus met backslashes ervoor, die ik hier om een vage reden niet te zien krijg.
pi_44602687
Dan moet je in je cls file gaan klooien. Is wel te vinden, door een beetje te zoeken en dan te gaan klooien met wat er nou staat.
Alternatief (nooit gebruikt, maar ziet er makkelijker uit) zijn de packages titlesec of sectsty
  woensdag 20 december 2006 @ 17:17:39 #156
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44603221
quote:
Op woensdag 20 december 2006 16:51 schreef thabit het volgende:
Okee, dus je wilt het ook in de inhoudsopgave. In dat geval bestaat er naast LaTeX iets anders handigs, namelijk Google. Daar vind je
[ code verwijderd ]

Maar dan dus met backslashes ervoor, die ik hier om een vage reden niet te zien krijg.
Die combi had ik aan gedacht hoor . Had alleen gehoopt dat het niet nodig was. Zal eens naar de tips van thijsdetweede kijken, thx voor het zoeken thabit .

-edit-
Ik kan natuurlijk gewoon het command herdefineren!
pi_44603485
Of een andere documenttype gebruiken. Volgens mij haalt chapter* / section* bij het book type wel het nummer weg, maar voegt het dat item nog steeds toe in de toc.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  woensdag 20 december 2006 @ 21:33:19 #158
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_44610312
Ik zou inderdaad het commando herdefinieren, lijkt me het makkelijkst. Kun je in de preambule doen dus dan is het een redelijk permanente oplossing
  woensdag 20 december 2006 @ 21:39:28 #159
119987 Bhai
Quidquid discis, tibi discis!
pi_44610517
Ik heb het ook ooit voor een wiskunde verslag gebruikt. Het ziet er idd prachtig uit, en is helemaal niet ingewikkeld

Maar, volgens mij is dit dus echt alleen bedoeld voor wiskundige stukken, of heb ik het mis
pi_44610854
quote:
Op woensdag 20 december 2006 21:39 schreef Bhai het volgende:
Maar, volgens mij is dit dus echt alleen bedoeld voor wiskundige stukken, of heb ik het mis
Nee, ja.
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_44611427
quote:
Op woensdag 20 december 2006 21:39 schreef Bhai het volgende:
Ik heb het ook ooit voor een wiskunde verslag gebruikt. Het ziet er idd prachtig uit, en is helemaal niet ingewikkeld

Ik heb er weleens een schaakverslagje in geschreven. Dat ging ook prima.
pi_44613759
Ik schrijf er ook notulen in. Als je het spelletje eenmaal kent, gaat het erg snel.
  zondag 13 mei 2007 @ 21:03:57 #163
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_49343211
Ik heb hier een figuur en die is nogal groot. LaTeX zet hem dan ook op een aparte pagina. De caption staat alleen nu door het pagina nummer heen. Er zijn nu 2 opties; ofwel de figuren wat kleiner maken, wat ik liever niet wil; ofwel het pagina nummer weghalen.
Alleen, door \thispagestyle{empty} te gebruiken buiten de figure environment, wordt het pagina nummer van de pagina ervoor weggehaald. Als ik dit in de figure gebruik, heefth et command geen effect.. Iemand een idee?
  zondag 13 mei 2007 @ 21:08:04 #164
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_49343385
quote:
Op woensdag 20 december 2006 23:05 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik schrijf er ook notulen in. Als je het spelletje eenmaal kent, gaat het erg snel.
Hmm dat zou ik ook wel willen... Helaas hebben ze de pc op het werk helemaal dichtgetimmerd en is het onmogelijk om software te installeren (zoals LaTeX)...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_49343526
quote:
Op zondag 13 mei 2007 21:08 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Hmm dat zou ik ook wel willen... Helaas hebben ze de pc op het werk helemaal dichtgetimmerd en is het onmogelijk om software te installeren (zoals LaTeX)...
Dan zet je latex toch in je home directory.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zondag 13 mei 2007 @ 21:37:56 #166
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49344498
quote:
Op zondag 13 mei 2007 21:03 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb hier een figuur en die is nogal groot. LaTeX zet hem dan ook op een aparte pagina. De caption staat alleen nu door het pagina nummer heen. Er zijn nu 2 opties; ofwel de figuren wat kleiner maken, wat ik liever niet wil; ofwel het pagina nummer weghalen.
Alleen, door \thispagestyle{empty} te gebruiken buiten de figure environment, wordt het pagina nummer van de pagina ervoor weggehaald. Als ik dit in de figure gebruik, heefth et command geen effect.. Iemand een idee?
Dat is een lastige, aangezien je doordat het figuur in z'n eentje op een float-page komt, daar niets anders op hebt. De plek waar je thispagestyle{empty} doet, is waarschijnlijk op een niet-floatpage, die dan ook leeg wordt. Het figuur wordt namelijk niet per se ingevoegd op de plek waarop het in de source staat, maar het float naar een geschikte locatie.

Als je van fancyhdr gebruik maakt, dat moet eigenljk standaard bij je LaTeX-install zitten, kun je een aparte style te maken voor float-pages. Het staat in de manual, maar het idee is dat je als je je eigen style definieert je iffloatpage kunt gebruiken om afhankelijk of iets een float-page is of niet iets anders te doen. Zie hier een heel simpele style die alleen in het midden een paginanummer zet:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
% Zet dit in je pre-amble
\usepackage{fancyhdr}
\lhead{}
\chead{}
\rhead{}
\lfoot{}
\cfoot{iffloatpage{}{\thepage}}
\rfoot{}
\renewcommand{\headrulewidth}{0pt}
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt}
\pagestyle{fancy}

Je ziet dus, alle heads/footers zijn leeg, als het een floatpage betreft is cfoot ook leeg, anders komt er het paginanummer.

[edit]
Ik hoop dat alle backslashes er staan, aangezien de software niet zelf-escapet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_49345379
Koel een LaTeX topic

Ik werk ook al een tijdje met LaTeX en gebruik eigenlijk altijd
1documentclass[a4paper,titlepage]{article}

Er zijn ook andere layout mogelijkheden toch? deze heeft een vrij smal tekst oppervlak(de zij marge's zijn erg groot) Is dit aan te passen? en zo ja hoe?
Is er een website met een aantal voorbeelden van layouts?

En rechts boven in komt heel netjes te staan welke chapter/section/subsection/subsub etc je zit maar dit is in hoofdletters...kan dat niet toevallig in normale kleine letters?

Bram! Boterham!
pi_49347302
Alleen op de eerste vraag weet ik ff snel antwoord op te geven: ipv a4paper, a4wide gebruiken.. of zelfs fullpage
pi_49347365
Met usepackage{a4wide} maak je de marges in elk geval wat kleiner.
  maandag 14 mei 2007 @ 10:49:54 #170
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_49355867
Je kan ook handmatig de marges instellen met de volgende commandos:
1
2
3
addtolength{evensidemargin}{-1.5cm}
addtolength{oddsidemargin}{-1.5cm}
addtolength{textwidth}{3cm}

Verder kan je natuurlijk dan gewoon de gewenste groottes invullen zoals je zelf wilt :)
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  maandag 14 mei 2007 @ 10:51:10 #171
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49355898
En je kunt altijd 'geometry' gebruiken om zelf de marges te specificeren, wat niet zo moeilijk is. Maar bedenk wel dat heel lange regels niet fijn lezen, zo rond de 66 tekens is optimaal. En A4 is nu eenmaal erg groot, er zijn dan ook weinig boeken op A4-formaat, het is gewoonweg iets te groot.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 14 mei 2007 @ 16:43:02 #172
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_49369584
quote:
Op zondag 13 mei 2007 21:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als je van fancyhdr gebruik maakt, dat moet eigenljk standaard bij je LaTeX-install zitten, kun je een aparte style te maken voor float-pages. Het staat in de manual, maar het idee is dat je als je je eigen style definieert je iffloatpage kunt gebruiken om afhankelijk of iets een float-page is of niet iets anders te doen. Zie hier een heel simpele style die alleen in het midden een paginanummer zet:
[ code verwijderd ]
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik inderdaad fancy headers. Probleem met het herdefinieren is dat ie dan bij alle andere float pages ook geen pagina nummer neerzet.

Ik heb het trouwens nu opgelost (beetje slordig, maar wel zo effectief) door \vspace*{-0.5cm} te doen. Hij schuift het figuur nu wat omhoog. Omdat ik 3 subfigures gebruik (boven elkaar), kan ik dat geintje 3 keer doen, dat levert 1,5 cm extra op en kan ik mooi het pagina nummer laten staan
quote:
[edit]
Ik hoop dat alle backslashes er staan, aangezien de software niet zelf-escapet.
Je was er alleen eentje bij iffloatpage vergeten Dubbele backslash gebruiken op Fok!, dan krijg je een enkele in je uiteindelijke reactie.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 09:00:04 #173
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49391281
quote:
Op maandag 14 mei 2007 16:43 schreef Visitor.Q het volgende:
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik inderdaad fancy headers. Probleem met het herdefinieren is dat ie dan bij alle andere float pages ook geen pagina nummer neerzet.
Kun je daar in de buurt niet gewoon je style herdefnieren? Of komen er direct een paar float-pagina's achter elkaar?
  woensdag 16 mei 2007 @ 15:45:54 #174
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_49445905
Ja, het gaat om de bijlage van mijn verslag en die bestaat praktisch geheel uit floats Er zitten er maar een paar tussen die over het pagina nummer heenlopen.
pi_49493658
tvphmmm ik ga ook eens kijken naar latex
pi_50760644
Mensen, ik heb weer een vraagje.

Hoe kun je een onderdeel van een formule iets verplaatsen? Dus dat het bijvoorbeeld net eventjes een heel klein beetje hoger moet omdat dat beter past in de rest van de formule.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 15:57:30 #177
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_50760704
Wat bedoel je? Je formule zou gewoon uit 1 stuk moeten bestaan. Je kan met veel gekloot wel tweaken, maar het zou automatisch goed moeten gaan. (dat is het hele idee van latex)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_50760944
Dat zou moeten inderdaad, maar LaTeX is ook maar een programma en kan dus niet helemaal altijd perfect aanvoelen hoe het voor een mens eruitziet, dus soms moet er iets een klein beetje aangepast worden.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 16:38:46 #179
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_50761921
Zonder voorbeeld wat je precies wilt kan ik je niet helpen.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 16:57:02 #180
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_50762427
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:06 schreef thabit het volgende:
Dat zou moeten inderdaad, maar LaTeX is ook maar een programma en kan dus niet helemaal altijd perfect aanvoelen hoe het voor een mens eruitziet, dus soms moet er iets een klein beetje aangepast worden.
\raisebox zou moeten werken, b.v.:

1
2
3
4
documentclass[a4paper,11pt]{article}
begin{document}
        $$ \sum_{k=1}^n \frac{1}{k} \sum_{k=1}^{\raisebox{2em}{n}} \frac{1}{k} $$
end{document}

Voor een idee.
  vrijdag 28 september 2007 @ 13:23:26 #181
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_53542526
Ik wil in de description environment dat de hele zooi wordt gesorteerd op alfabet (de keywords dus), kan dat?
  vrijdag 28 september 2007 @ 18:19:04 #182
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53549945
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:23 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik wil in de description environment dat de hele zooi wordt gesorteerd op alfabet (de keywords dus), kan dat?
Het lijkt me lastig. Dingen die gesorteerd worden in LaTeX worden dat meestal met behulp van een extern programma -- zoals indices en referenties.

Mits je Linux of een andere Unix gebruikt is het volgende denk ik het makkelijkst om te bewerkstelligen wat je wilt:

• Zet je lijst (of eigenlijk alleen de items) in een apart bestand
  • Schrijf een scriptje dat het bestand sorteert en in een nieuw bestand zet.
  • input dit gesorteerde bestand in je hoofd-document.

Je maakt dus een document, zeg, lijst.tex, dat ziet er zo uit (de wit regels tussen items zijn essentieel om het sorteren goed te laten werken!):

1
    2
    3
    4
    5
    6
    \item[zoo] bar bar

\item[boo] blah blah

\item[foo] blah blah foo
    foo foo bar

Neem het volgende Perl-script (ik had het graag in een andere taal gedaan, maar Perl was even te makkelijk), zet dat b.v. in sortlijst.pl

1
    2
    3
    4
    $/ = ""; $ = "\n\n";
    foreach (sort(<>)) {
            chomp; print;
    }

Doe dan:

1perl sortlijst.pl < lijst.tex > lijst-sorted.tex

En doe dat elke keer als je lijst.tex verandert. Let dus op: Het hierboven gegeven formaat met een lege regel tussen de items is essentieel. Alles waartussen een lege regel staat wordt als 'separator' gezien. En ook alleen dat.

In je hoofddocument doe je nu:

1
    2
    3
    \begin{description}
         \input{lijst-sorted}
    \end{description}

Eén en ander kun je automatiseren met behulp van een scriptje. Gebruik je Windows – dan weet ik het zo niet. Je zou dan nog eenzelfde idee kunnen gebruiken en alle items precies op een regel zetten en dan het bestand in een willekeurige ietwat geavanceerde editor sorteren.

Overigens kun je het script (onder Unix) ook vanuit LaTeX aanroepen, maar dan moet je wel je shell-escape hebben aanstaan (dat is standaard niet het geval), een en ander zou dan zo kunnen worden:

1
    2
    3
    4
    \immediate\write18{perl sortlijst.pl < lijst.tex > lijst-sorted.tex}
    \begin{description}
         \input{lijst-sorted}
    \end{description}

Je moet nu compileren met latex -shell-escape of pdflatex -shell-escape, anders wordt de \write18 niet uitgevoerd. -shell-escape aanzetten is echter wel een potentieel securitygevaar.
  • Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_53552798
    Of wat ook kan is een Makefile maken waarmee je hele LaTeX document wordt gecompileerd (inclusief sorteren van dat bestandje indien nodig).
    Uiteindelijk tik je dan alleen

make document.pdf

om van document.tex een PDF te maken.
    dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
    hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
      zondag 30 september 2007 @ 21:18:38 #184
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_53600562
    Vet bedankt, beiden! Kwaliteitsantwoorden
    Zo'n scriptje is inderdaad niet zo'n groot probleem (ik schrijf het zelf denk ik in C). Kile (mijn LaTeX editor) heeft een handige auto compile optie waarbij een aantal commando's achter elkaar worden uitgevoerd, dus dat scriptje past daar mooi bij.
      zondag 30 september 2007 @ 21:38:44 #185
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_53601229
    In C schrijven lijkt me echt te veel moeite. Kopieer het Perl-script, maak een shell script met de volgende inhoud, en klaar is kees.

1
    2
    #!/bin/sh
    perl sortlijst.pl < lijst.tex > lijst-sorted.tex

In C sorteren met char* pointers – ellende!
    pi_53603042
    quote:
    Op vrijdag 28 september 2007 20:07 schreef klnvntrbyt het volgende:
    Of wat ook kan is een Makefile maken waarmee je hele LaTeX document wordt gecompileerd (inclusief sorteren van dat bestandje indien nodig).
    Uiteindelijk tik je dan alleen

make document.pdf

om van document.tex een PDF te maken.
    Er zijn ook kant-en-klare Makefiles beschikbaar @ LaTeX-Mk.
    pi_53757182
    Vraagje ivm het maken van een tabel:

In bijvoorbeeld een tabular omgeving kan je er voor kiezen cellen te scheiden met een verticale lijn. Maar ik wil die lijn alleen bij bepaalde cellen tekenen. Voorbeeldje:
    1
    2
    3
    4
    5
    -----
    |a|b|
    -----
    |c d|
    -----

Die middelste lijn moet dus alleen door de bovenste twee cellen getekend worden.
    Ik weet dat er een \multicolumn commando is waarmee ik de onderste regel uit 1 cel kan laten bestaan:
    1
    2
    3
    4
    5
    -----
    |a|b|
    -----
    | c |
    -----

en nu zou ik cel c handmatig weer kunnen opsplitsen in 2 cellen. Maar dat wordt zo'n bende, zeker als het over meer dan 2 cellen gaat met verschillende breedte.

Voor horizontale lijnen bestaat er naast de \hline ook een \cline en \hhline waarmee je kan aangeven waar en hoe een horizontale lijn getekend moet worden. Heeft iemand een idee hoe je zoiets ook voor verticale lijnen kan doen?
      zondag 7 oktober 2007 @ 10:12:14 #188
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_53758377
    Ik vrees dat je toch veel met \multicolumn zult moeten werken, maar net anders dan jij doet. Je kunt het namelijk ook gebruiken om een \multicolumn van één cel te maken. En dan kun je extra verticale lijnen opgeven. Een voorbeeld:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    \newcommand{\lc}[1]{\multicolumn{1}{|c|}{#1}}
    \begin{tabular}{|cc|}
        \hline
        \lc{a} & \lc{b} \\
        \hline
        c & d \\
        \hline
    \end{tabular}

In eerste instantie geef ik dus niet op dat er een | zit, tussen de eerste en tweede kolom, maar in de eerste rij breng ik die erin. Ik heb overigens even een commando van het multicolumn-gedeelte gemaakt, omdat het anders zoveel typen wordt. (lc = lined cell).

Eventueel kun je dit ook doen als je alleen een linker of rechterlijntje wilt. Maar, ik weet niet wat voor tabellen je precies maakt, doch verticale lijnen in tabellen dienen, volgens de meeste grafische conventies, slechts uiterst spaarzaam, en liefst helemaal niet gebruikt te worden. Tabellen met veel lijnen zijn vaak tabellen met sowieso een beetje een onduidelijke opmaak. Als ze heel groot en breed worden zou ik liever de rijen of kolommen arceren met een lichte achtergrond kleur dan lijnen trekken.

Graag verwijs ik je naar de package booktabs.
    pi_53762393
    Bedankt! Jouw \lc doet precies wat ik wil.
      zondag 25 november 2007 @ 10:30:41 #190
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_54819614
    Is dit ook het topic voor (wellicht) domme vragen ?
    "AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
      zondag 25 november 2007 @ 11:15:29 #191
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_54820381
    Uiteraard, daar kan ik tenminste wel een antwoord op geven
      zondag 25 november 2007 @ 11:26:06 #192
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_54820603
    Ik krijg het niet voor elkaar een afbeelding juist geplaatst te krijgen.

Ik wil een plaatje, rechtsbovenaan mijn pagina hebben, dit werkt niet:
    1
    2
    3
    \begin{figure}[t]
    \includegraphics[width=5cm]{plaatje}
    \end{figure}

En dit ook niet:
    1
    2
    3
    4
    5
    \begin{flushright}
    \begin{figure}[t]
    \includegraphics[width=5cm]{plaatje}
    \end{figure}
    \end{flushright}

het zal wel verdomd simpel zijn maar ik weet het gewoon even niet

Ook krijg ik opeens deze fout:

! Text line contains an invalid character.
    l.23 ...^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@
    ^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^...

De fout refereert naar de laatste regel van mijn tabel/document waar gewoon:

\end{tabular}
    \end{document}

staat, er staat zeker geen ^^@

2 vage dingen nu dus

[ Bericht 13% gewijzigd door znarch op 25-11-2007 12:21:11 ]
    pi_54822621
    2de voorbeeld: flushright en figure omdraaien (eerst figure, dan flush)
      zondag 25 november 2007 @ 13:15:09 #194
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_54822745
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 13:09 schreef the_disheaver het volgende:
    2de voorbeeld: flushright en figure omdraaien (eerst figure, dan flush)
    Thx
    pi_54923518
    Ik heb een probleem met LateX. Ik krijg niet dezelfde tussenruimtes tussen paragrafen.
    Bij secties 3.2.1 en 3.2.2 is de tussenruimte groter vergeleken met sectie 3.2.4.

Weet iemand hoe dit komt?

pi_54923647
    Je hebt niet per ongeluk ergens een \newline of zo?

Als je naar een hoofdstuk of sectie met nummer wilt verwijzen, dan moet dat met een hoofdletter, dus Chapter 5 ipv chapter 5 en Section 3.2.3 ipv section 3.2.3 (maar wel "this section" en "the next section").
      donderdag 29 november 2007 @ 17:58:03 #197
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_54924250
    Het zou ook kunnen komen omdat LaTeX paragraaf 3.2.4 anders op een nieuwe pagina moet maken?
    pi_54925079
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 17:32 schreef thabit het volgende:
    Als je naar een hoofdstuk of sectie met nummer wilt verwijzen, dan moet dat met een hoofdletter, dus Chapter 5 ipv chapter 5 en Section 3.2.3 ipv section 3.2.3 (maar wel "this section" en "the next section").
    Bedankt voor de tip.

Ik ben er nu achter dat dit zich alleen voordoet als ik
    \documentclass[12pt]{book}

gebruik. Neem ik in plaats daarvan

\documentclass[12pt]{report}

dan gaat het wel goed. Maar dan heb ik geen titels meer bovenaan de pagina.
      donderdag 29 november 2007 @ 19:26:15 #199
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_54926335
    Als ik het goed begrijp is het dus op een andere pagina? D.w.z. paragraaf 3.2.2 en 3.2.4 staan op fysiek verschillende pagina's? Dan is het denk ik omdat de pagina waar 3.2.2 op staat niet zo vol is; LaTeX wil graag de onderkanten van de pagina's gelijk hebben; indien nodig vergroot het daarvoor de witruimte tussen alinea's en paragrafen (zoals je ziet). Het kan b.v. paragraaf 3.2.3 zijn die net naar de volgende pagina moet (omdat er anders alleen kop op de vorige pagina past)

Vind je dat heel lelijk zul je of moeten zorgen dat er iets meer tekst op de pagina komt, of je moet \raggedbottom gebruiken, dan 'rekt' het de verticale witruimte niet op. (Maar kun je dus veel witruimte onderaan overhouden.) Je kunt ook een \nopagebreak invoeren om te voorkomen dat LaTeX een pagebreak maakt op de plek waar hij dat nu doet. Misschien dat er dan een kop 'teruggehaald' kan worden van de volgende pagina (maar ik betwijfel of je het resultaat heel mooi zult vinden).
    pi_54952535
    Ik denk dat ik het dan maar zo laat.

Nog een vraagje. Is er nog een mogelijkheid om het woord "Chapter" bij een nieuw hoofdstuk wat hoger op de bladzijde te laten beginnen (zonder dat de tekst bij alle overige pagina's ook omhoog verschuift)? Nu is er namelijk een centimer of 7 aan witruimte.
      vrijdag 30 november 2007 @ 19:49:00 #201
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_54953220
    Je kunt fncychap gebruiken; dat is denk ik vooralsnog het gemakkelijkst. Als je een andere class zou gebruiken (zoals memoir) zou je nog meer mogelijkheden. Wat je nu ziet is een beetje het gevolg van 'book' gebruiken volgens mij. Zulke stijlen herdefiniëren is (helaas) niet écht gemakkelijk met LaTeX. Ik weet zo even niet hoe je dat heel snel zou kunnen verhelpen.
      zondag 9 december 2007 @ 11:47:07 #202
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_55141695
    Wederom een vraag

Ik heb in mijn bestand 2 onderdelen, hoofstukken 1 tm 5 zijn deel A, en 6 tm 10 zijn deel B. Dit moet zowel in de inhoudsopgave als in het verslag zelf duidelijk zijn.

Ik moet dus een soort van hoofdstuk hebben, wat wel in mijn inhoudsopgave staat (zonder pagina nummer) en in mijn normale verslag ok voorkomt en gewoon voor hoofdstuk 1 staat, zonder dat het een gehele pagina in neemt.
      zondag 9 december 2007 @ 12:02:02 #203
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55141949
    Als je de book-class gebruikt dan kun je parts maken. Echter, je kunt ook het volgende doen:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    \documentclass[a4paper,11pt]{report}

\begin{document}
    \tableofcontents

\clearpage
    \addcontentsline{toc}{part}{Deel A}
    % Hier code voor je part-pagina
    \chapter{Eerste}

\clearpage
    \addcontentsline{toc}{part}{Deel B}
    % Hier code voor je part-pagina
    \chapter{Tweede}
    \end{document}

Maar, dit geeft wél paginanummers. Doch, als je in het verslag toch duidelijk maakt dat een part daar begint, dan zie ik het probleem van het paginanummer in de inhoudsopgave niet. Als je dat écht niet wilt, dan kun je <bestand>.toc editen; en daar de goede regels opzoeken en daar staat dan aan het eind {x} waarbij x het paginanummer is, dat kun je dan weghalen en dan kun je het één keer LaTeXen (want dan wordt de .toc weer opnieuw geschreven).

Iets anders weet ik zo even niet.
      zondag 9 december 2007 @ 12:24:41 #204
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_55142341
    quote:
    Op zondag 9 december 2007 12:02 schreef Iblis het volgende:
    Als je de book-class gebruikt dan kun je parts maken. Echter, je kunt ook het volgende doen:
    [ code verwijderd ]

Maar, dit geeft wél paginanummers. Doch, als je in het verslag toch duidelijk maakt dat een part daar begint, dan zie ik het probleem van het paginanummer in de inhoudsopgave niet. Als je dat écht niet wilt, dan kun je <bestand>.toc editen; en daar de goede regels opzoeken en daar staat dan aan het eind {x} waarbij x het paginanummer is, dat kun je dan weghalen en dan kun je het één keer LaTeXen (want dan wordt de .toc weer opnieuw geschreven).

Iets anders weet ik zo even niet.
    Is wel goed zo Wederom bedankt!
      zondag 9 december 2007 @ 12:42:34 #205
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55142630
    Nog een aanvulling, gebruik je hyperref zodat je PDF doorklikbaar wordt (links in de inhoudsopgave), dan moet je soms het commando \phantomsection (zie documentatie) gebruiken om de links naar de goede positie in het document te laten verwijzen.
      zondag 9 december 2007 @ 12:58:30 #206
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_55142983
    quote:
    Op zondag 9 december 2007 12:42 schreef Iblis het volgende:
    Nog een aanvulling, gebruik je hyperref zodat je PDF doorklikbaar wordt (links in de inhoudsopgave), dan moet je soms het commando \phantomsection (zie documentatie) gebruiken om de links naar de goede positie in het document te laten verwijzen.
    De pdf zelf hoeft niet doorklikbaar te worden Alleen uitprinten, mocht ik tijd over hebben ga ik alles proberen doorklikbaar enz te maken. Maar eerrst maar eens zorgen dat het verlsag zelf er staat
    pi_55154174
    Ik heb ook nog een vraagje. Ik heb een aantal figuren waarmee ik een subsection wil afsluiten. De volgende subsections wil ik na deze figuren laten beginnen. LateX zet echter de figuren achter de volgende subsections. Is er een manier zodat ik de figuren naar voren kan halen (elke figuur beslaat 1 A4)?
    pi_55156007
    Voordat je vorlgende subsection begint, het commando \FloatBarrier geven. Hiervoor moet je de package placins gebruiken (dus \usepackage{placeins} ergens in het begin).
    pi_55158851
    quote:
    Op zondag 9 december 2007 22:19 schreef trancethrust het volgende:
    Voordat je vorlgende subsection begint, het commando \FloatBarrier geven. Hiervoor moet je de package placins gebruiken (dus \usepackage{placeins} ergens in het begin).
    Bedankt!
    pi_55343157
    Ik krijg nu opeens :S (vanuit een gesavede file) deze error:

Undefined control sequence
    l.55 \@ writefil

Dit is ook zomaar een random lijn die hij aangeeft (55) lijkt het. Hier heeft hij nmlijk nooit een fout aangegeven. En als ik de gehele tabel weghaal (die op lijn 55) staat geeft hij dood leuk dezelfde fout bij een willekeurige andere line.

Iemand ?
      maandag 17 december 2007 @ 19:37:55 #211
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55343419
    Het kan best een error zijn in een package die je gebruikt op lijn 55. Kijk even of je ervoor de packagenaam kunt vinden. De beste manier om te komen tot hetgeen wat de error veroorzaakt is je document proberen te verkleinen (steeds kopietje maken) totdat het geen fout meer geeft. Dan kun je ook een kleinste document maken dat de fout wél veroorzaakt. Dan zal ik ernaar kijken, want zo kan ik er niet veel mee.
    pi_55343867
    Hmm leuke is dat ik niks veranderd heb en dat ik dus een oude file (die ik al eerder geprocessd had zonder fouten) heb geopend.

Gok dat er niets anders op zit idd
      maandag 17 december 2007 @ 19:58:30 #213
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_55343901
    Effe clean optie aangeven? Dan worden alle gegenereerde bestanden gedelete en dan moet je het nog eens proberen
    pi_55361104
    Ik heb een sectietitel die net iets over de regelbreedte heengaat, maar LaTeX breekt deze regel niet af. Is er een manier om ervoor te zorgen dat dat automatisch gebeurt of moet je het handmatig doen?
      dinsdag 18 december 2007 @ 14:29:24 #215
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55361278
    Voor zover ik weet zou LaTeX gewoon moeten afbreken; in onderstaand gebeurt het in ieder geval:
    1
    2
    3
    4
    \documentclass{article}
    \begin{document}
            \section{Deze titel is veel te lang voor een regel en zou daarom afgebroken moeten worden}
    \end{document}

Deze breekt af voor 'daarom'. Wat zegt LaTeX? Overfull box? Het zou kunnen dat de titel eindigt met een heel lang woord waardoor er geen goede plek gevonden kan worden? (Zou ik raar vinden overigens.) Je kunt altijd handmatig een \\ proberen.
    pi_55362128
    Het laatste woord is "forms" en komt net over de regelbreedte heen, misschien dat het daardoor niet afgebroken wordt.
      dinsdag 18 december 2007 @ 15:17:38 #217
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55362456
    Gebruik je een aparte stijl? Als je een minimum example maakt dan kan ik ernaar kijken, nu blijft het een beetje gokken.
    pi_55362736
    Wat je zei klopte: de tekst is te "onhandig" om goed afgebroken te kunnen worden, want als ik het met een willekeurige andere tekst probeer werkt het wel gewoon goed. Er zit dus niets anders op dan een andere titel te verzinnen. .
    pi_55383244
    En een \sloppy werkt niet? Als in: \section{\sloppy Nare titel}
    Dat is meestal mijn manier om de laatste overfull hboxen weg te werken. Iemand trouwens een suggestie om die meldingen pas te krijgen bij een box die meer dan 1 (ofzo) punt te groot is? Ik wil de warnings eigenlijk pas zien als ik ook in de output kan zien dat het mis gaat.

--Edit--
    Kijk eens aan: \hfuzz=1pt doet de truc. Overigens nog dank aan iblis voor de fijne suggestie van oldstylenums. Het kost even om alles echt mooi te krijgen, maar nu begint mn proefschrift ergens op te lijken. Qua layout dan.

[ Bericht 26% gewijzigd door thijsdetweede op 19-12-2007 12:13:36 ]
    pi_55384637
    quote:
    Op woensdag 19 december 2007 11:40 schreef thijsdetweede het volgende:
    En een \sloppy werkt niet? Als in: \section{\sloppy Nare titel}
    Dan zet-ie het laatste woord op de volgende regel en de rest van de woorden komen dan ver uitelkaar te staan.

Minimum example:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    \documentclass[12pt]{book}
    \usepackage{times}
    \begin{document}
    \chapter{Preliminaries}
    \section{Galois representations attached to modular forms}
    Om te laten zien dat de sectietitel over de regel heen gaat is hier een stukje
    tekst ter vergelijking.
    \end{document}
      woensdag 19 december 2007 @ 13:52:49 #221
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55386941
    quote:
    Op woensdag 19 december 2007 12:39 schreef thabit het volgende:

[..]

Dan zet-ie het laatste woord op de volgende regel en de rest van de woorden komen dan ver uitelkaar te staan.

Minimum example:
    [ code verwijderd ]
    LaTeX piept omdat het, als het 'forms' naar de volgende regel zet, te veel witruimte heeft om netjes over de woorden in de titel te kunnen verdelen. Met sloppy zeg je dat het daar wat losser in mag zijn. Met het gevolg wat je ziet, forms komt weliswaar op de tweede regel, maar de eerste regel lijkt te uitgerekt. Je kunt een \\ voor forms zetten, waardoor het niet uitvult. Of inderdaad de titel wat aanpassen. (Je ziet overigens in de uitvoer waar LaTeX probeert af te breken: "Galois rep-re-sen-ta-tions at-tached to mod-u-lar forms" Als je 'fo\-rms' invult (wat verder in dit geval onzinnig is) geef je 'm een extra afbreekpunt. In namen kan dat soms helpen (in webadressen ook, maar daar werkt de - verwarrend, of het wel of geen deel is van het adres)).

Overigens zie ik dat je package times gebruikt, dat is deprecated. Het nadeel hiervan is namelijk dat het alleen de text-fonts verandert, maar wiskunde in Computer Modern laat staan, wat soms een raar gezicht is dat je een andere 'a' in je formule hebt dan in je tekst.(Maar op zich is het niet zo opvallend.)

Je kunt \usepackage{mathptmx} doen. Dit past echter sans-serif en fixed-width niet aan naar Helvetica en Courier, zoals \usepackage{times} doet. Dit kun je fiksen met een \usepackage[scale=0.92]{helvet} (Helvetica is namelijk iets 'hoger' dan Times). Verder kun je \usepackage{courier} gebruiken (overigens: package times schaalt Helvetica niet, dat is best lelijk.)

Dan is er ook nog \usepackage{txfonts}, dat meer glyphs heeft (mathptmx steelt er nog veel van Computer Modern); en volgens sommigen een iets betere look heeft.

Maar doe vooral wat je zelf bevalt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Iblis op 19-12-2007 13:59:17 ]
    pi_55387238
    Dit lijkt me er typisch eentje om handmatig op te lossen met een \\ tussen modular en forms.
    pi_55387350
    quote:
    Op woensdag 19 december 2007 13:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je kunt \usepackage{mathptmx} doen. Dit past echter sans-serif en fixed-width niet aan naar Helvetica en Courier, zoals \usepackage{times} doet. Dit kun je fiksen met een \usepackage[scale=0.92]{helvet} (Helvetica is namelijk iets 'hoger' dan Times). Verder kun je \usepackage{courier} gebruiken (overigens: package times schaalt Helvetica niet, dat is best lelijk.)

Dan is er ook nog \usepackage{txfonts}, dat meer glyphs heeft (mathptmx steelt er nog veel van Computer Modern); en volgens sommigen een iets betere look heeft.

Jij bent duidelijk de typesetter hier Nog commentaar op het palatino georienteerde mathpazo? Wat mij betreft een combinatie van mooi en mathmode die niet uit de toon valt.
      woensdag 19 december 2007 @ 14:43:28 #224
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55388244
    Mathpazo is prima. Gebruikt ook Palatino in de formules. Eenzelfde pakket is pxfonts, dat een Palatino-achtige gebruikt. Echter, de laatste zet wat dichter op elkaar dan de eerste. Dat vindt niet iedereen even mooi. Wel heeft de laatste meer symbolen en tekens. De meningen zijn dus wat verdeeld.

Een moeilijkheid met Palatino is dat LaTeX standaard niet echt een bijpassende schreefloze heeft. Zowel computer modern (bright) als Helvetica zijn het niet helemaal. Optima zou een oplossing zijn, maar daar is voor zover ik weet geen gratis versie van.
    pi_55393183
    Weet iemand misschien hoe ik WinEdt wijs kan maken dat hij een andere MikTeX versie moet gebruiken? (ik heb een poging gedaan om te upgraden van MikTeX 2.4 naar MikTeX 2.7 alleen hij gebruikt nu nog steeds 2.4...)
    pi_55393712
    quote:
    Op woensdag 19 december 2007 13:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

LaTeX piept omdat het, als het 'forms' naar de volgende regel zet, te veel witruimte heeft om netjes over de woorden in de titel te kunnen verdelen. Met sloppy zeg je dat het daar wat losser in mag zijn. Met het gevolg wat je ziet, forms komt weliswaar op de tweede regel, maar de eerste regel lijkt te uitgerekt. Je kunt een \\ voor forms zetten, waardoor het niet uitvult. Of inderdaad de titel wat aanpassen. (Je ziet overigens in de uitvoer waar LaTeX probeert af te breken: "Galois rep-re-sen-ta-tions at-tached to mod-u-lar forms" Als je 'fo\-rms' invult (wat verder in dit geval onzinnig is) geef je 'm een extra afbreekpunt. In namen kan dat soms helpen (in webadressen ook, maar daar werkt de - verwarrend, of het wel of geen deel is van het adres)).

Overigens zie ik dat je package times gebruikt, dat is deprecated. Het nadeel hiervan is namelijk dat het alleen de text-fonts verandert, maar wiskunde in Computer Modern laat staan, wat soms een raar gezicht is dat je een andere 'a' in je formule hebt dan in je tekst.(Maar op zich is het niet zo opvallend.)

Bedankt voor alle informatie! . Helaas kan ik het nu niet uitproberen aangezien de fileserver vanmiddag opeens stuk is gegaan. .
    pi_55396933
    quote:
    Op woensdag 19 december 2007 14:43 schreef Iblis het volgende:
    Mathpazo is prima. Gebruikt ook Palatino in de formules. Eenzelfde pakket is pxfonts, dat een Palatino-achtige gebruikt. Echter, de laatste zet wat dichter op elkaar dan de eerste. Dat vindt niet iedereen even mooi. Wel heeft de laatste meer symbolen en tekens. De meningen zijn dus wat verdeeld.

Een moeilijkheid met Palatino is dat LaTeX standaard niet echt een bijpassende schreefloze heeft. Zowel computer modern (bright) als Helvetica zijn het niet helemaal. Optima zou een oplossing zijn, maar daar is voor zover ik weet geen gratis versie van.
    Ik hoor bij de wijdgezetten
    Schreefloos komt toch al niet te veel langs in mijn boekje, maar wat is er mis met http://www.tug.dk/FontCatalogue/optima/ URW Classico?
      woensdag 19 december 2007 @ 20:02:46 #228
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55396967
    Daar kende ik het bestaan niet van dus.
    pi_55397717
    Het kostte mij ook een goede google Het nadeel van de mooie typesetting en automatisering van LaTeX is dat je op een gegeven moment alles ook echt goed wil hebben. Precies de goede lettertypes, wil ik vectoren vet of met een arrow? Een figuurnaam in de tekst, is dat Fig, fig. of figure? Die lijst van artikelen aan het einde, heet dat references of bibliography? Hoofdstuktitels vind ik wel mooi als "Chapter 1:" vet/small caps, en de rest alleen small caps. Hoe krijg ik hem zo gek dat als ik een artikel invoeg ik er verder niet naar om hoef te kijken en alle plaatjes goed zijn uitgelijnd? Enzovoorts enzovoorts.
    pi_55404118
    Hoe maak ik een abstract wanneer ik book als document class gebruik?
    Ik heb zelf al wat geprobeerd, maar ik krijg ik de tekst verticaal niet in het midden van de pagina uitgelijnd.
      donderdag 20 december 2007 @ 07:58:04 #231
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55408330
    quote:
    Op woensdag 19 december 2007 23:25 schreef mrbombastic het volgende:
    Hoe maak ik een abstract wanneer ik book als document class gebruik?
    Ik heb zelf al wat geprobeerd, maar ik krijg ik de tekst verticaal niet in het midden van de pagina uitgelijnd.
    Het volgende doet ongeveer wat je wilt:
    quote:
    \vspace*{\fill}
    \centerline{\textbf{\Large{Abstract}}}

\noindent
    Tekst komt hier

Hier meer tekst
    \vspace*{\fill}

\clearpage
    Dit moet wel een nieuwe pagina beginnen, dus je moet eventueel ervoor nog een \clearpage geven. De \vspace*{\fill} commando's aan het begin en het eind zeggen dat de verticale witruimte die over is op die pagina gevuld mag worden (verticale uitlijning komt omdat ze beide evenveel ruimte toegewezen krijgen); de * geeft aan dat de \vspace niet weggegooid mag worden (normaliter voeg je nl. meestal wit-ruimte in om b.v. twee paragrafen extra te scheiden, maar als de scheiding al door een pagina gemaakt wordt is de witruimte niet nodig, dus standaard gedrag is om zulke vspaces die bij een pagina-grens liggen weg te gooien.)

Je kunt eventueel nog wat witruimte tussen de Abstract en de eerste paragraaf invoegen natuurlijk. Als je de abstract ook in de inhoudsopgave wilt hebben, dan moet je een
    \addcontentsline{toc}{chapter}{Abstract} opgeven voor je abstract. Gebruik je pdflatex + hyperref, dan moet je voor dit commando ook nog '\phantomsection' opgeven.
    pi_55448723
    Erg bedankt Iblis. Het ziet er nu bijna uit zoals ik het hebben wil. Alleen staat het paginanummer op de bladzijde van de abstract nu nog rechtsboven. Deze zou ik graag onderaan in het midden van de pagina willen hebben.
      vrijdag 21 december 2007 @ 20:19:44 #233
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55448945
    Als je geen package als Fancy-Headers gebruikt zou een \thispagestyle{plain} dat moeten fiksen (en zelfs als je dat gebruikt, zou het nog wel goed moeten gaan ). Dat moet je dus ergens tussen de beide \clearpages die de abstract afgrenzen neerzetten.
    pi_55448976
    Ik vind het een drama. Ik moet ermee werken op mijn werk..

Maar eerlijk is eerlijk, het eindresultaat is top.

Helaas voordat je het hebt draaien met een mooie stylesheet erin ben je een week verder.
      vrijdag 21 december 2007 @ 20:25:11 #235
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_55449056
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 20:20 schreef Oksel het volgende:
    Ik vind het een drama. Ik moet ermee werken op mijn werk..

Maar eerlijk is eerlijk, het eindresultaat is top.

Helaas voordat je het hebt draaien met een mooie stylesheet erin ben je een week verder.
    Wat gebruik je om de stijl te veranderen? De memoir-class en de koma-class bieden wat hulp om de stijl wat gemakkelijker naar wens te maken.
    pi_55449132
    quote:
    Op vrijdag 21 december 2007 20:19 schreef Iblis het volgende:
    Als je geen package als Fancy-Headers gebruikt zou een \thispagestyle{plain} dat moeten fiksen (en zelfs als je dat gebruikt, zou het nog wel goed moeten gaan ). Dat moet je dus ergens tussen de beide \clearpages die de abstract afgrenzen neerzetten.
    Dat werkt inderdaad. Wederom bedankt.
    pi_55519248
    Ik kom er net achter dat niet iedere pagina in mijn verslag genummerd wordt Hij telt wel door, maar hij zet om de pagina het paginanummer onderaan ipv op elke pagina, zal wel weer makkelijk zijn maar geen idee hoe ik het fix
    pi_55520975
    Gebruik je fancyhdr? Zoniet, gebruik \pagestyle{plain} (zie iblis hierboven) Zowel: \fancyfoot[CE,CO]{\thepage} zou moeten werken.
    pi_55521109
    Jep fancyhdr En het werkt, bedankt !
      vrijdag 11 januari 2008 @ 16:41:39 #240
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_55954393
    Ik weet niet meer zeker of ik het al eerder gevraagd heb maar:

ik moet een aantal bijlagen aan mijn verslag toevoegen maar aangezien dit niet in het latex doc zelf zit zou dit fout genummerd worden in mijn inhoudsopgave.

Hoe kan ik bijlagen in mijn inhoudsopgave opnemen zonder ze zelf in mijn .tex te hoeven zetten verder?
    pi_55955121
    \addcontentsline
    pi_55959076
    Even bij AT zetten
    pi_56048096
    Even een simpel vraagje. Bestaat er een tool waarmee je kunt nagaan of je ook echt naar alle referenties die je gebruikt verwijst (nee ik gebruik geen BibTeX)?
      dinsdag 15 januari 2008 @ 14:45:24 #244
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56048713
    quote:
    Op dinsdag 15 januari 2008 14:15 schreef thabit het volgende:
    Even een simpel vraagje. Bestaat er een tool waarmee je kunt nagaan of je ook echt naar alle referenties die je gebruikt verwijst (nee ik gebruik geen BibTeX)?
    Ik neem aan dat je dan gewoon 'thebibliography' gebruikt? BibTeX is echt een aanrader overigens.

Maar goed. In het bestand <file>.aux worden je referenties en citaten weggeschreven. D.w.z er staat een \citation{label} voor elk citaat, en een \bibcite{label} voor elke referentie. Als je dus bibcites ziet waarvoor je geen citation ziet, dan kun je bedenken dat het misgaat.

Ik kan niet direct iets verzinnen, maar het volgend shell-scriptje (dat ik net in elkaar geprutst heb) zou je er misschien mee kunnen helpen mits je linux gebruikt:

1
    2
    3
    4
    5
    #!/bin/sh
    BESTAND="FILE"
    for i in $(grep '\\bibcite' "${BESTAND}".aux | sed -e 's/\\bibcite/citation/' -e 's/{[^}]*}$//'); do
             grep  -q '\\'"$i" "${BESTAND}".aux || echo "No reference to '$i'." | sed 's/citation{\([^}]*\)}/\1/' ; 
    done;

Vervang wel even FILE door de basename van je bestand (dus zonder .tex!). Het kan ook best dat het heel erg misgaat, omdat het niet goed overweg kan met sommige manieren van citeren. Het is niet uitgebreid getest. :)
    pi_56049941
    quote:
    Op dinsdag 15 januari 2008 14:45 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dan gewoon 'thebibliography' gebruikt? BibTeX is echt een aanrader overigens.

Maar goed. In het bestand <file>.aux worden je referenties en citaten weggeschreven. D.w.z er staat een \citation{label} voor elk citaat, en een \bibcite{label} voor elke referentie. Als je dus bibcites ziet waarvoor je geen citation ziet, dan kun je bedenken dat het misgaat.

Ik kan niet direct iets verzinnen, maar het volgend shell-scriptje (dat ik net in elkaar geprutst heb) zou je er misschien mee kunnen helpen mits je linux gebruikt:
    [ code verwijderd ]

Vervang wel even FILE door de basename van je bestand (dus zonder .tex!). Het kan ook best dat het heel erg misgaat, omdat het niet goed overweg kan met sommige manieren van citeren. Het is niet uitgebreid getest.
    Perfect! .
    pi_56052380
    Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wat heb jij tegen BibTeX? De combi JabRef/Kile is bijna onmisbaar geworden in mijn dagelijkse LaTeX leven.
    pi_56053048
    quote:
    Op dinsdag 15 januari 2008 17:25 schreef thijsdetweede het volgende:
    Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wat heb jij tegen BibTeX? De combi JabRef/Kile is bijna onmisbaar geworden in mijn dagelijkse LaTeX leven.
    Sommige niet-standaard referenties komen er in de tekst niet uit te zien zoals ik dat wil. Dan heb je twee keuzes. A: uitzoeken hoe het moet of B: de referenties gewoon in je LaTeX-file tikken. Aangezien ik B al kan en ik niet de ambitie heb om een LaTeX-goeroe te worden maar gewoon een eenvoudige gebruiker doen we dat gewoon.
    pi_56122992
    Dag allemaal, ik mag er ook weer aan geloven. Hoewel ik inmiddels redelijk wat ervaring met LaTeX heb en de meeste problemen wel op weet te lossen wil ik nu toch een keer mijn allergrootste frustratie met dit pakket uit de weg werken: dat standaard lettertype. Toegegeven, de math-mode past prima bij gewone tekst, maar ik vind die letters gewoon niet mooi. Om de een of andere reden ziet het er wat springerig uit, soms lijkt er meer ruimte tussen letters te zitten, enzovoorts.
    Kortom: welk lettertype gebruiken jullie? Ik heb nu "mathpazo" even erin staan, maar daarvan vind ik de mathmode weer niet mooi..

Inderdaad een beetje lamlendig, ben even benieuwd naar eventuele tips van jullie kant..
    Why do they call themselves the human race?
    Do they think someone's going to win?
      vrijdag 18 januari 2008 @ 10:30:47 #249
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56123346
    Bekijk de Free Math Font Survey. Wat bedoel je trouwens met springerig? Is dat ook als je het uitprint? Sommige viewers geven namelijk de lettertypen van LaTeX niet zo mooi weer, omdat ze niet erg geoptimaliseerd zijn voor schermweergave. (Dat zou ook de witruimte kunnen verklaren.) Als je dan een pagina uitprint, dan blijkt het allemaal reuze mee te vallen.

Als dat niet is wat je bedoelt, dan heb ik wat meer uitleg nodig.
    pi_56124213
    Die ga ik zeker bekijken, het springerige zie ik juist als het geprint is. Als je een lineaal onder of (vooral) over de letters heen legt kun je zien dat niet alle letters een even hoge basis hebben (en ik bedoel natuurlijk geen hoofdletters). De witruimtes lijken inderdaad wat meer de shuld van Yap te zijn, die alles zo ongeveer opdeelt in sets van 2 letters zo lijkt het. Dus niet square, maar sq ua re zie ik hier toevallig staan..

Bedankt voor de site in ieder geval, die ga ik nog een keer bekijken (maar eerst maar even aan wat content werken, want daar gaat het toch om )
    pi_56128383
    Waar ik het met Iblis hierboven ergens al over had: Ik heb een licht getweakte mathpazo aanstaan. Met oldstyle numbering en uwp classico als schreefloze tegenhanger. Vind hem mooi genoeg om mn hele desktop in die stijl te zetten
    Ik kan me op zich wel voorstellen dat je het math lettertype van mathpazo niet heel mooi vindt; ik zou er ook geen losse formules in maken maar in combinatie klopt het weer wel heel goed. Alternatief is natuurlijk gewoon palatino gebruiken; dan heb je de standaard computer modern als math font.
    pi_56128903
    quote:
    Op vrijdag 18 januari 2008 13:38 schreef thijsdetweede het volgende:
    Waar ik het met Iblis hierboven ergens al over had: Ik heb een licht getweakte mathpazo aanstaan.
    Weet ik, daar had ik hem vandaan

Inmiddels staat ie tijdelijk op palatino, en ik moet zeggen dat ik dat de beste optie tot nu toe vind. Nu nog iets moois verzinnen voor de definities (want laten we wel zijn, dat die standaard in italics staan is toch niet al te fraai) en dan kijk ik over een tijdje weer wel eens wat ik er van vind.

Bedankt voor de tips in ieder geval, fijn om eens ergens op FoK! iets te vragen zonder meteen antwoorden als "Google eens, lamzak" naar je hoofd geslingerd te krijgen..
      vrijdag 18 januari 2008 @ 14:11:11 #253
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56129261
    Het is eigenlijk zeer gebruikelijk dat definities cursief gezet worden, ik weet ook niet precies waarom. Als je 't wilt veranderen kun je echter amsthm gebruiken, welke ook het commando \newtheoremstyle kent, maar dat wordt niet zo goed uitgelegd in de docs, doch hier is wel een en ander te vinden.
    pi_56129725
    quote:
    Op vrijdag 18 januari 2008 14:11 schreef Iblis het volgende:
    Het is eigenlijk zeer gebruikelijk dat definities cursief gezet worden, ik weet ook niet precies waarom. Als je 't wilt veranderen kun je echter amsthm gebruiken, welke ook het commando \newtheoremstyle kent, maar dat wordt niet zo goed uitgelegd in de docs, doch hier is wel een en ander te vinden.
    Die had ik al! Maar wederom bedankt.

Op zich vind ik het niet zozeer lelijk dat het cursief moet, maar het verschil met mathmode wordt dan zo klein.

Hier staat bijvoorbeeld in een definitie "...,with $A$ a $k \times n$ matrix". Zo lijkt het net alsof die kleine a ook iets van een variabele is, terwijl het gewoon het woordje "a" is. Ik denk dat ik het in gewone letters laat staan, en dan een klein beetje ingesprongen. Maar daar kom ik met \newtheoremstyle wel uit.

Thanks again!
      vrijdag 18 januari 2008 @ 14:38:44 #255
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56130069
    Oh, zo, je zou ervoor kunnen kiezen, als je toch Palatino in de omliggende tekst gebruikt, Euler als math-font te gebruiken, alhoewel dat wel een beetje speels is (ik vind het zelf niet bezwaarlijk). Dan is het onderscheid tussen cursief en wiskundig-cursief direct duidelijk.
    pi_56130404
    Zelf gebruik ik het package amsthm, je kunt dan bijvoorbeeld het volgend in je preamble zetten:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    \theoremstyle{plain}
    \newtheorem{theorem}{Theorem}[chapter]
    \newtheorem{lemma}{Lemma}[chapter]
    \newtheorem{corollary}{Corollary}[chapter]
    \newtheorem{proposition}{Proposition}[chapter]
    \newtheorem{conjecture}{Conjecture}[chapter]

\theoremstyle{definition}
    \newtheorem{definition}{Definition}[chapter]
    \newtheorem{example}{Example}[chapter]
    \newtheorem{remark}{Remark}[chapter]

De optie [chapter] geeft hier aan hoe de zaak genummerd moet worden.
    pi_56131303
    quote:
    Op vrijdag 18 januari 2008 14:48 schreef thabit het volgende:
    Zelf gebruik ik het package amsthm, je kunt dan bijvoorbeeld het volgend in je preamble zetten:
    [ code verwijderd ]

De optie [chapter] geeft hier aan hoe de zaak genummerd moet worden.
    Dat staat er allemaal al (bijna letterlijk ook nog)
    Vooralsnog had ik voor definities en andere zaken waarin veel mathmode voorkomt de theoremstyle op plain staan, maar dan is het onderscheid met "gewone tekst" weer zo klein. Ik zal dus een keer goed gaan zitten voor een mathmode-font dat ik zowel mooi als duidelijk verschillend van cursief vind. En dat gaat ongetwijfeld lukken.
    pi_56202584
    Is het mogelijk om in de header van elke pagina een figuur (logo) te plaatsen?
      maandag 21 januari 2008 @ 17:25:10 #259
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56203162
    quote:
    Op maandag 21 januari 2008 16:57 schreef mrbombastic het volgende:
    Is het mogelijk om in de header van elke pagina een figuur (logo) te plaatsen?
    Ja. Je kunt daarvoor fancyhdr gebruiken en in je \fancyhead-definitie een \includegraphics-commando neerzetten.
    pi_56204519
    In de aanstaande openingspost van deel 2 gaan we een linkje naar de fancyhdr manual verwerken Veruit het meest populaire package om al onze latex probleempjes mee op te lossen.
      maandag 21 januari 2008 @ 19:33:59 #261
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_56206067
    Is er uberhaubt ergens een handleiding/cursusje te vindne met wat meer gevorderd materiaal ? Dat soort stuff ^ en hoe je bv aparte tex files maakt en die include in je file ?

Er zijn namelijk best veel beginner curusjes maar wat geavanceerdere uitleg vind je nergens. (lijkt het)
      maandag 21 januari 2008 @ 19:45:57 #262
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56206340
    \include en \import staan wel gewoon in de Not so short introduction to LaTeX 2e beschreven. Maar als je die uithebt, dan wordt het wat lastiger. Er is de TeX FAQ, waar veel voorkomende problemen in besproken worden.

Ook kun je in de nieuwsgroep comp.text.tex kijken en zoeken. Hier worden dagelijks vele vragen gesteld en beantwoord. Veel door kundige mensen. Door die groep een beetje te volgen pik je ook het een en ander op.

Als je naar bepaalde packages zoekt, dan moet je op ctan zijn, waarvoor ook een index op onderwerp wordt bijgehouden.

Als je je meer met hardcore TeX wilt bezighouden, of zelf packages wilt gaan programmeren, dan is TeX by Topic nog wel aan te raden. Maar op een gegeven moment zul je het ook met de documentatie moeten weten te stellen die in je lokale LaTeX-tree staat, d.w.z. gewoon de documentatie van de packages.
    pi_56206444
    Voor dit soort zaken zoek ik meestal eerst door de lokale tex handleidingen met texdoc (of eigenlijk de Kile interface daarvan. Maar de \include{} optie staat nog wel in de 'not so short introduction to LaTeX' (google lshort). Ook het wikibook http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX is nog wel aardig.
    Voor verder geavanceerde opties (hack je eigen bibtex style, headers of kopjes, doe kinky zaken in een formule) is helaas google nog steeds je beste vriend. En wij natuurlijk

Edit: Ja, dat zei Iblis dus ook al.

[ Bericht 3% gewijzigd door thijsdetweede op 21-01-2008 19:58:07 ]
      maandag 21 januari 2008 @ 20:02:24 #264
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_56206768
    Volgens mij kun je ook \input{file} gebruiken.

Verder de mededeling dat ik voornamelijk schoenen en maskers krijg aangeboden in de google ads onderaan dit topic.
      dinsdag 22 januari 2008 @ 18:25:07 #265
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_56230201
    Ik ben voor mijn volgende verslag sowieso alles aan het splitesen.
    Ik heb nu dus aparte .tex files voor mijn hoofdstukken, een aparte .style 1 hoofd document (degene die ik typeset) met de inputs.

Maar nu krijg ik mijn header niet meer aan de praat. Waar zou die moeten komen te staan ?
    1
    2
    3
    4
    5
    \fancyhf{} 
    \renewcommand{\headrulewidth}{1pt} 
    \fancyhf[HL]{Titel verslag} 
    \fancyfoot[CE,CO]{\thepage} 
    \rhead[Hoofdstuk]{Hoofdstuk \thesection} 

En ja ik maak gebruik van de hdr package :P
    pi_56277035
    Is het (eenvoudig) mogelijk om lokaal van een counter af te wijken? Ik heb bijvoorbeeld een vergelijking 1.4 en 1.5 die zoveel op elkaar lijken dat ik ze wellicht liever 1.4a en 1.4b of 1.4.1 en 1.4.2 wil noemen.
    Kanda?
      donderdag 24 januari 2008 @ 15:59:52 #267
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56277390
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 15:43 schreef Adjeuj het volgende:
    Is het (eenvoudig) mogelijk om lokaal van een counter af te wijken? Ik heb bijvoorbeeld een vergelijking 1.4 en 1.5 die zoveel op elkaar lijken dat ik ze wellicht liever 1.4a en 1.4b of 1.4.1 en 1.4.2 wil noemen.
    Kanda?
    Als je amsmath gebruikt, dan krijg je de omgeving subequations, die doet wat jij wilt. Zie b.v. ook deze url. En het onderstaande dat ik via Google images gepikt heb.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
     \begin{subequations}
    \begin{align}
    \chi_{\boldsymbol{k,j}} &=
    \lim_{T\to\infty}\frac{1}{T} \int\limits_0^T dt \ \left|
    \sum_{n}\langle \boldsymbol k | e^{-i{\bf H}t} |
    \boldsymbol q_n \rangle \langle \boldsymbol q_n |
    \boldsymbol j \rangle \right|^2 
    \nonumber \\
    &=
    \lim_{T\to\infty}\frac{1}{T} \int\limits_0^T dt \ \left|
    \sum_{n}e^{-i\gamma\lambda_n t} \langle \boldsymbol k
    | \boldsymbol q_n \rangle \langle \boldsymbol q_n |
    \boldsymbol j \rangle \right|^2 
    \nonumber \\
    &=
    \sum_{n,m} \langle \boldsymbol k |
    \boldsymbol j \rangle \langle \boldsymbol j | \boldsymbol q_m
    \rangle \langle \boldsymbol q_m | \boldsymbol k \rangle
    \nonumber \\
    &
    \times 
    \left( \lim_{T\to\infty}\frac{1}{T} \int\limits_0^T dt \
    e^{-i(\lambda_n - \lambda_m)\gamma t} \right)
    \\
    &=
    \sum_{n,m} 
    \delta_{\lambda_n,\lambda_m}
    \langle \boldsymbol k |
    \boldsymbol j \rangle \langle \boldsymbol j | \boldsymbol q_m
    \rangle \langle \boldsymbol q_m | \boldsymbol k \rangle.
    \end{align}
    \end{subequations}

Geeft:
    pi_56277582
    Sjongejonge, Iblis, enorme LaTeX-koning. Binnen het kwartier uw vraag beantwoord, ik ben zeer tevreden. Weer een fraaie pagina

ik was al druk aan het denken voor een workaround via setcounter en een tweede counter, bleek weer eens niet nodig.. Misschien was mijn kennis van LaTeX toch niet zo goed..
      donderdag 24 januari 2008 @ 20:59:29 #269
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56284125
    quote:
    Op donderdag 24 januari 2008 16:11 schreef Adjeuj het volgende:
    Sjongejonge, Iblis, enorme LaTeX-koning. Binnen het kwartier uw vraag beantwoord, ik ben zeer tevreden. Weer een fraaie pagina :D

ik was al druk aan het denken voor een workaround via setcounter en een tweede counter, bleek weer eens niet nodig.. Misschien was mijn kennis van LaTeX toch niet zo goed..
    Op zich kan dat ook als je het netjes doet. Dat is precies de manier waarop subequations is geïmplementeerd als je in amsmath.sty kijkt, dus op zich zat je goed. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden? :)

Zie:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    \newenvironment{subequations}{%
      \refstepcounter{equation}%
      \protected@edef\theparentequation{\theequation}%
      \setcounter{parentequation}{\value{equation}}%
      \setcounter{equation}{0}%
      \def\theequation{\theparentequation\alph{equation}}%
      \ignorespaces
    }{%
      \setcounter{equation}{\value{parentequation}}%
      \ignorespacesafterend
    }
    pi_56708330
    Weer een te domme vraag.

Ik heb een lap test met citaten erin. Al mijn citaten verwijzen keurig naar mijn literatuurlijst met als uitzondering websites. Websites staan als volgt in mijn .bib:
    1
    2
    3
    4
    @webpage{site,
       Date-Added = {2008-01-28 16:58:13 +0100},
       Date-Modified = {2008-01-28 16:58:26 +0100},
       Url = {http://www.website.nl}}

Dit is het formaat zoals bibtex hem maakt.

In de tekst komt wel nettjes de voetnootnummer te staan maar in mijn literatuurlijst verschijnt hij niet. Er staat dan alleen:

[1]
    [2] Boek 1 blabla
    [3] Boek 3 blabla

Waar achter 1 dus de website zou moeten staan :)

Iemand een idee ?
      woensdag 13 februari 2008 @ 18:40:55 #271
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_56708754
    quote:
    Op woensdag 13 februari 2008 18:14 schreef znarch het volgende:
    Weer een te domme vraag.

Ik heb een lap test met citaten erin. Al mijn citaten verwijzen keurig naar mijn literatuurlijst met als uitzondering websites. Websites staan als volgt in mijn .bib:
    [ code verwijderd ]

Dit is het formaat zoals bibtex hem maakt.

In de tekst komt wel nettjes de voetnootnummer te staan maar in mijn literatuurlijst verschijnt hij niet. Er staat dan alleen:

[1]
    [2] Boek 1 blabla
    [3] Boek 3 blabla

Waar achter 1 dus de website zou moeten staan

Iemand een idee ?
    Weet je zeker dat de door jou gebruikte bst-file die entry's ondersteunt? Normale .bst bestanden kennen namelijk geen @webpage. De conventie is om @misc te gebruiken, zie b.v. hoe Wikipedia BibTeX-citaties geeft. Echter, @webpage kan wel gebruikt worden, maar dan moet je urlbst gebruiken. Dat bevat een perl-script dat bestaande bst-files kan aanpassen.
    pi_56746861
    Nvm

[ Bericht 89% gewijzigd door znarch op 15-02-2008 12:57:56 ]
    pi_57022608
    Hallo,

Mensen ik heb een vraagje over latex... Ik wil graag tekst in het midden van de pagina displayen dus in het midden horizontaal en verticaal... de enigste commando die ik kon vinde die mij (zou) moeten helpen was \vspace alleen die doet dus niet echt iets... (compilor geeft geen error heb miktex+texnicenter)

Iemand die me hierbij kan helpen?
    pi_57023124
    \vspace
    \begin{center}
    Tekst.
    \end{center}
    \vspace

Zoiets?
      woensdag 27 februari 2008 @ 23:21:06 #275
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57023360
    Je wilt \vfill gebruiken waar thabit \vspace gebruikt. Bij \vspace moet je nl. zelf de lengte opgeven, wat op zich kan, maar als dit het eerste of laatste op de pagina is gooit LaTeX het weg (met het idee dat het b.v. gebruikt wordt om dingen extra van elkaar te scheiden, doch als er al een paginagrens zit, is dat overbodig). Dat kun je overigens tegengaan door \vspace*{5cm} te doen – de variant met * wordt nooit weggeooid.
    pi_57023767
    Inderdaad ja, dat is 'm, \vfill
    pi_57023885
    nvm...

[ Bericht 99% gewijzigd door Wouser op 27-02-2008 23:58:52 ]
    pi_57030761
    Ik dacht dat \vfill aan de paginarand ook weggegooid werd? Met \vspace*{\fill} kom je er dan wel.
    pi_57032346
    Stom misschien maar het houdt bij mij een beetje op bij het begin. Ik wil Latex gaan gebruiken op mijn nieuwe macbook, maar het Miktex wat ik altijd gebruikte op mijn PC werkt uiteraard niet....Nu heb ik al verschillende mac versies van TeX (packages whatever) op mijn computer gehad en niks is wat ik eigenlijk zocht...Wie heeft gewoon een duidelijke link en weet welke versie ik in godsnaam moet downloaden om gewoon weer wetenschappelijke artikelen te kunnen typen op mijn mac?

plz help!
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_57033019
    Ik heb zelf geen mac, maar zijn de aanwijzingen op http://www.ctan.org/starter.html niet wat je zoekt?
    pi_57038118
    quote:
    Op donderdag 28 februari 2008 12:34 schreef Norrage het volgende:
    Stom misschien maar het houdt bij mij een beetje op bij het begin. Ik wil Latex gaan gebruiken op mijn nieuwe macbook, maar het Miktex wat ik altijd gebruikte op mijn PC werkt uiteraard niet....Nu heb ik al verschillende mac versies van TeX (packages whatever) op mijn computer gehad en niks is wat ik eigenlijk zocht...Wie heeft gewoon een duidelijke link en weet welke versie ik in godsnaam moet downloaden om gewoon weer wetenschappelijke artikelen te kunnen typen op mijn mac?

plz help!
    Texshop werkt erg fijn
      donderdag 28 februari 2008 @ 16:41:27 #282
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57038525
    Ik gebruik zelf de distributie van MacTeX, welke okay werkt – doch ik type altijd in vim, niet in grafisch frontend. Voornoemde distro is denk ik ook de best ondersteunde.
    pi_57049255
    ik zelf had inderdaad die mactex gedownload...kwam er gewoon niet helemaal uit....is allemaal best wel wat anders om een of andere reden dan voor windows..
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
      vrijdag 29 februari 2008 @ 08:41:24 #284
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57053635
    quote:
    Op donderdag 28 februari 2008 23:11 schreef Norrage het volgende:
    ik zelf had inderdaad die mactex gedownload...kwam er gewoon niet helemaal uit....is allemaal best wel wat anders om een of andere reden dan voor windows..
    Maar het is toch niet (veel) anders dan de installatie van andere mac-programma's? Ik heb trouwens nooit met MikTeX gewerkt, dus wat dat betreft kan ik je ook niet helpen.
    pi_57056831
    miktex heeft een bijzonder hippe functie die automatisch packages dowloadt als je ze nodig hebt. Zo heb je netto alles, maar hoef je niet meteen alles te installeren. Verder vond ik het lastig onder windows de koppeling met jabref aan de praat te krijgen, of de inverse en forward search met je dvi viewer. Is best handig om midden in een dvi te klikken en vervolgens op de goede plek in je texfiletje terecht te komen, of omgekeerd.

Ach, nog even en kile draait ook onder windows en osx...
    pi_57066894
    Hallo ik weer,

Heb een vraag waar ikzelf niet uitkom...

Ik heb op mijn titelblad een verticale lijn echter loopt deze niet helemaal door naar onderen wat ik wel wil hebben. Hij loopt maar door tot de content van het titelblad... ikzelf heb al verschillende dingen geprobeerd met de \vline \vrule en \rule functies maar niks heeft geholpen ook heb ik dan maar geprobeerd de content op te vullen met \vfull \vspace \fill alleen helaas lukte het mij niet (misschien dat ik het gewoon bagger heb opgemaakt maar dat terzijde... Iemand die me hierbij kan helpen?

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47
    48
    49
    50
    51
    52
    \documentclass{article}

\usepackage{graphicx}

\begin{document}

\begin{titlepage}

\hbox{

\mbox
             {
                \hspace{4pt}
              \includegraphics[scale=0.3, angle=90]{logo.png}
              \hspace{4pt}
            }

\vrule 
             \mbox{\hspace{1em}}

\vspace*{\fill}

\vtop
             {
                \begin{flushleft}

\Huge
                   \textbf{De titel \\ van het verslag}
                   \vspace{-2ex}
                   \rule[14pt]{\textwidth}{0.5bp}
                   \rule[15pt]{\textwidth}{5.5bp}

\vspace{-0.5cm}

\LARGE
                   \textit{De ondertitel van het verslag}

\vspace{2cm}
                   \large
                   Datum: \textsl{\today}
                   \vspace{0.5cm}

Door: \textsc{Achternaam}, Voornaam \\
                   Begeleider: \textsc{Achternaam}, Voornaam 

\end{flushleft}
             }
          }

\end{titlepage}

\end{document}
      vrijdag 29 februari 2008 @ 19:50:09 #287
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57067973
    quote:
    Op vrijdag 29 februari 2008 19:06 schreef Wouser het volgende:
    Hallo ik weer,

Heb een vraag waar ikzelf niet uitkom...

Ik heb op mijn titelblad een verticale lijn echter loopt deze niet helemaal door naar onderen wat ik wel wil hebben. Hij loopt maar door tot de content van het titelblad... ikzelf heb al verschillende dingen geprobeerd met de \vline \vrule en \rule functies maar niks heeft geholpen ook heb ik dan maar geprobeerd de content op te vullen met \vfull \vspace \fill alleen helaas lukte het mij niet (misschien dat ik het gewoon bagger heb opgemaakt maar dat terzijde... Iemand die me hierbij kan helpen?
    [ code verwijderd ]
    Hij is ingewikkeld! Maar, het probleem dat je hebt dat \fill niet werkt is omdat het in een hbox zit, en die sluit zich per definitie strak om z'n content heen. \fill introduceert in feite een witruimte die zo ver kan schalen als nodig! Dus, als het nodig is om de hele pagina te vullen, dan wordt dat gedaan. Maar nu zit het in een hbox, en die probeert zo klein mogelijk te zijn. \fill doet dus niets.

Wat je groter wilt maken is de box die door \vtop geïntroduceerd wordt. (Dit is in feite een vbox) dit kun je doen door te zeggen (met de precieze waarde moet je wat spelen, dit was bij mij de juiste):

\vtop to 545pt {
    }

Dan zul je zien dat de contents van die box worden uitgelijnd in het midden (d.w.z. je titel en zo), dat kun je verhelpen door onderaan (na de \end{flushleft}) een \vspace*{\fill} te plaatsen (die ander kan weg).

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    \documentclass{article}
    \usepackage{graphicx}
    \begin{document}

\begin{titlepage}
          \hbox{
             \mbox{ \hspace{4pt} LOGO \hspace{4pt} }
             \vrule␣
             \mbox{\hspace{1em}}
             \vtop to  545pt
             {
                \begin{flushleft}
                   \Huge
                   \textbf{De titel \\ van het verslag}
                   \vspace{-2ex}
                   \rule[14pt]{\textwidth}{0.5bp}
                   \rule[15pt]{\textwidth}{5.5bp}

\vspace{-0.5cm}

\LARGE
                   \textit{De ondertitel van het verslag}

\vspace{2cm}
                   \large
                   Datum: \textsl{\today}
                   \vspace{0.5cm}

Door: \textsc{Achternaam}, Voornaam \\
                   Begeleider: \textsc{Achternaam}, Voornaam␣
                \end{flushleft}
                \vspace*{\fill}
             }
          }
       \end{titlepage}

\end{document}
      maandag 3 maart 2008 @ 14:56:43 #288
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57127351
    Stom vraagje weer wat ik zo 123 niet kan vinden

In mijn main document gaat het zo:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    \input{./tex/hoofdstuk2.tex}
    \input{./tex/hoofdstuk3.tex}
    \begin{appendices}
    \input{./tex/bijlage1.tex}
    \input{./tex/bijlage2.tex}
    \input{./tex/bijlage3.tex}
    \end{appendices}

Maar op het moment dat de bijlages beginnen (in de inhoudsopgave en in de document), zegt hij Appendices, en niet Bijlages. Dit terwijl ik wel mijn babel package heb om alles in het nederlands te krijgen. Hoe zorg ik ervoor dat hij van Appendices gewoon Bijlages maakt?
      maandag 3 maart 2008 @ 15:13:19 #289
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57127670
    quote:
    Op maandag 3 maart 2008 14:56 schreef znarch het volgende:
    Stom vraagje weer wat ik zo 123 niet kan vinden

In mijn main document gaat het zo:
    [ code verwijderd ]

Maar op het moment dat de bijlages beginnen (in de inhoudsopgave en in de document), zegt hij Appendices, en niet Bijlages. Dit terwijl ik wel mijn babel package heb om alles in het nederlands te krijgen. Hoe zorg ik ervoor dat hij van Appendices gewoon Bijlages maakt?
    Het is moeilijk gokken waar het probleem zit als je niet vertelt welke (relevante) packages je gebruikt m.b.t. dit probleem? Gebruik je appendix, of gebruik je memoir? Ik vermoed dat:

\renewcommand{\appendixpagename}{Bijlages}

En

\renewcommand{\appendixname}{Bijlage}

Die je uitvoert vóór de omgeving om het gewenste effect te hebben. Eventueel zou je nog kunnen proberen B"ylage te schrijven om een iets betere spatiëring van de i en j te krijgen, aangezien je aangeeft Babel te gebruiken.

Dit \renewcommand staat trouwens wel duidelijk in de documentatie beschreven.
      maandag 3 maart 2008 @ 15:20:39 #290
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57127802
    Renewcommand was ik van op de hoogte maar van de appendixname en appendixpagename niet : thx iig

Had het eigenlijk ook wel zelf gemakkelijk kunnen vinden ja

[ Bericht 53% gewijzigd door znarch op 03-03-2008 15:38:43 ]
    pi_57170299
    't Is lang geleden (goed teken denk ik) maar ik heb weer eens iets.

Kun je in een tabular omgeving een gewone regel tekst kwijt? Ik wil dus in een tabel (2 kolommen) een regel gewone tekst zetten (dus even tijdelijk de kolomstructuur negeren) en daarna weer verder met dezelfde tabel. Als ik de tabel afsluit en weer een nieuwe open komen de 2e kolommen natuurlijk niet onder elkaar. Ik kan de plaats van de 2e kolom wel forceren, maar het moet toch makkelijker kunnen zou ik zeggen..
      woensdag 5 maart 2008 @ 11:51:21 #292
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57170356
    Het gemakkelijkst is denk ik \multicolumn gebruiken.
    pi_57170483
    Jip, doe ik het voor. Niet helemaal ideaal omdat de tekst meerdere regels heeft, maar zo werkt het in ieder geval.
    Senks Iblis.
      woensdag 5 maart 2008 @ 12:03:13 #294
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57170681
    Je kunt in die ene kolom een \parbox neer zetten. Het nadeel is dat je handmatig de breedte moet opgeven. Dat is een beetje prutsen dus. Maar een \multicolumn{5}{l}{\parbox{5cm}{TEKST}} moet gewoon netjes afbreken.
    pi_57234884
    Ik heb weer een vraagje...

Ben nu bezig met me eigen template en nu heb ik een .cls bestand gemaakt... met o.a.

1
    2
    3
    4
    5
    \newcommand{\titel}[1]{#1}
    \renewcommand{\maketitle}{\begin{titlepage}   
       \textbf{blaat \titel blaat} \\
       \end{titlepage}
    }

nu pas ik dit zo toe in me .tex bestand...

1
    2
    3
    4
    5
    \documentclass{test}
    \titel{Testing}
    \begin{document}
    \maketitle
    \end{document}

Echter nu zijn er twee problemen...
    1. \titel wordt op 1ste pagina geplaatst. Het lijkt erop dat de 2de regel in tex bestand gewoon meteen wordt gedisplayed.
    2. \titel wordt niet gedisplayed in \maketitle maar commando doet wel gewoon want er wordt wel gewoon andere test die bij de commando \maketitle zit toegevoegd (blaat blaat) dus.

Iemand enig idee wat ik fout doe???
      zaterdag 8 maart 2008 @ 00:33:18 #296
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57235336
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 00:12 schreef Wouser het volgende:
    Ik heb weer een vraagje...

Ben nu bezig met me eigen template en nu heb ik een .cls bestand gemaakt... met o.a.
    [ code verwijderd ]

nu pas ik dit zo toe in me .tex bestand...
    [ code verwijderd ]

Echter nu zijn er twee problemen...
    1. \titel wordt op 1ste pagina geplaatst. Het lijkt erop dat de 2de regel in tex bestand gewoon meteen wordt gedisplayed.
    2. \titel wordt niet gedisplayed in \maketitle maar commando doet wel gewoon want er wordt wel gewoon andere test die bij de commando \maketitle zit toegevoegd (blaat blaat) dus.

Iemand enig idee wat ik fout doe???
    Ja, dat heb ik. :) En ik zal het ook vertellen. TeX werkt niet op de manier die jij lijkt aan te nemen. Als je:

1\newcommand{\titel}[1]{#1}

Doet, dan zeg je: Ik maak een nieuw commando titel, met één parameter, en het resultaat van dat commando is de eerste parameter. Tussen {#1} staat namelijk de substitutietekst. Je kunt bijvoorbeeld doen:

\newcommand{\benadruk}[1]{\textbf{#1}}, elke keer dat je dan \benadruk{ABC} schrijft wordt dit vervangen door \textbf{ABC} (wat dan ook weer vervangen wordt). Als we nu kijken naar wat jij hebt geschreven, krijg je dat \titel{Testing} direct wordt vervangen door {Testing}, ofwel Testing. Dat verklaart wat je ziet op de eerste pagina.

In je \maketitle gebeurt dit nu ook. Eigenlijk gebeurt het ietsje ingewikkelder, want blaat \titel blaat wordt gelezen als blaat \titel{b}laat (die titel grijpt automatisch de b van blaat als argument, omdat het commando \titel een argument wil) en dan wordt dat weer vervangen door simpelweg een b, en staat er dus blaat blaat.

Jij wilt titel echter als een soort variabele gebruiken. Het volgende zou kunnen:

1\newcommand{\titel}[1]{\def\mijntitel{#1}}

Als jij dan \titel{Testing} typt, wordt dit geëxpandeerd tot \def\mijntitel{#1}, dus er wordt een nieuw commando \mijntitel met als substitutietekst de eerste paramter gedefineerd. En dan krijg je in \maketitle:

1
    2
    3
    4
    \renewcommand{\maketitle}{\begin{titlepage}
       \textbf{blaat \mijntitel{} blaat} \\
       \end{titlepage}
    }

Dit gebruikt dat ‘interne’ commando \mijntitel{}, wat, als \titel eerder opgegeven heeft, de substitutietekst ‘Testing’ heeft bijvoorbeeld.

Terzijde:
    In .cls bestanden gebruik je meestal een @ in je commandonamen om ze ‘privé’ te maken, want die mag je in normale .tex-teksten niet gebruiken. Dan moet je eerst:
    \makeatletter doen, en dan kun je commando’s met @ in de naam doen, en daarna doe je weer \makeatother om weer terug te gaan naar waar het niet mag. In jouw geval zou je dan b.v. \mijn@titel als interne naam kunnen gebruiken. Dit is vooral een conventie echter.
    pi_57235914
    Harstikke bedankt voor je uitleg denk dat ik het nu wel begrijp ga het morgen testen (is een beetje laat namelijk ) zal het resultaat wel even posten. Alvast harstikke bedankt
      zaterdag 8 maart 2008 @ 12:09:29 #298
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57240504
    Wederom een vraagje tussendoor. Het valt mij enorm op dat ik bij (bijna) all mijn tabellen de volgende waarschuwing in mijn console krijg:

Underfull \hbox (badness 10000) in paragraph at lines 5--19

Nu heb ik opgezocht dat de error betekend maar ik wordt er verder niet veel wijzer van. Mijn tekst in die tabellen ziet er soms ook gewoon vreemd uit.

Wat is nu de beste optie, tekst anders schrijven ? (niet altijd een optie). \sloppy ? of aangeven waar hij mijn tekst af mag breken ?
      zaterdag 8 maart 2008 @ 13:08:54 #299
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57241639
    Zou je een voorbeeld van zo'n tabel kunnen geven? Wat voor kolommen gebruik je? Ook p-kolommen?
      zaterdag 8 maart 2008 @ 13:35:47 #300
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57242240
    Ik zal de code pasten zodra hij weer werkt, heel texshop flipt hem momenteel
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')