abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44304894
http://www.iam.ubc.ca/~newbury/tex/numbering.html

iets met setcounter moet wel lukken denk ik.
  woensdag 13 december 2006 @ 07:59:24 #131
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44382034
Visitor, mag ik jouw template van de voorpagina eens? Het in elkaar zetten van iets moois is jammer genoeg een crime.

Ben nu begonnen met Latex en het bevalt me best goed. Heb alleen twee problemen: Een tableofcontents krijg ik niet op zijn eigen pagina (of ik weet het commando niet ) , en zodra ik een inhoudsopgave heb ingevoerd staat boven elke pagina " Inhoudsopgave". Ook niet erg mooi.

Tips, trucs, iemand?

edit-
Dat inhoudsopgave heb ik weggekregen door pagestyle{headings} weg te halen. Die werkt alleen met chapters, gok ik?

[ Bericht 12% gewijzigd door Sander op 13-12-2006 08:17:39 ]
pi_44382689
Een inhoudsopgave invoeren?
Wat bedoel je daarmee? Heb je handmatig een inhoudsopgave gemaakt? En wat bedoel je met op een eigen pagina? Wat staat er nog meer op die pagina dan?

clearpage helpt ws wel?
  woensdag 13 december 2006 @ 09:06:25 #133
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_44382822
Slarioux, probeer eens om voor en na je tableofcontents een "\pagebreak" te zetten
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  woensdag 13 december 2006 @ 09:16:40 #134
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44383013
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:56 schreef ikke_ook het volgende:
Een inhoudsopgave invoeren?
Wat bedoel je daarmee? Heb je handmatig een inhoudsopgave gemaakt? En wat bedoel je met op een eigen pagina? Wat staat er nog meer op die pagina dan?
Nee, ik doe gewoon tableofcontents. Maar hoe krijg ik die op zn eigen pagina? Hoe maak ik de rest van de pagina leeg, dat de tekst pas op de volgende pagina doorgaat?
quote:
clearpage helpt ws wel?
Kijk, dat bedoel ik
  woensdag 13 december 2006 @ 09:17:03 #135
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44383022
quote:
Op woensdag 13 december 2006 09:06 schreef MPG het volgende:
Slarioux, probeer eens om voor en na je tableofcontents een "\pagebreak" te zetten
Eens ff checken. Die andere werkt ook .
  woensdag 13 december 2006 @ 19:19:44 #136
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_44401486
quote:
Op zondag 10 december 2006 15:59 schreef ikke_ook het volgende:
http://www.iam.ubc.ca/~newbury/tex/numbering.html

iets met setcounter moet wel lukken denk ik.
Dan zou ik het paginanummer hardcoded erin moeten zetten en dat wil ik liever niet.

@Slarioux: als je als documentclass report gebruikt dan krijgt tableofcontents automatisch een eigen pagina.
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
pi_44403025
quote:
Op woensdag 13 december 2006 07:59 schreef Slarioux het volgende:
edit-
Dat inhoudsopgave heb ik weggekregen door pagestyle{headings} weg te halen. Die werkt alleen met chapters, gok ik?
Klopt. Als je document redelijk groot is, dan zou ik eerlijk gezegd toch gaan voor een book documentclass, incl chapters ipv alleen sessions. Dan heb je direct je inhoudsopgave op een aparte bladzijde.

Wat je ook kan doen is om \pagestyle{myheadings} te gebruiken en dan met \markboth{linker head}{rechter head} of \markright{rechterhead} de heading te zetten.
pi_44405289
Tot nu toe redt ik me prima met OpenOffice, sinds ik weet hoe je automatisch inhoudsopgaves en hoofdstuk/paragraafnummers kunt maken mis ik weinig

alleen een woordenlijst heb ik nog niet voor elkaar gekregen.. dus dat er bij bepaalde moeilijke woorden een klein cijfertje staat, en achterin een lijst met de toelichting daarvan..
  woensdag 13 december 2006 @ 21:56:50 #139
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_44407535
quote:
Op woensdag 13 december 2006 07:59 schreef Slarioux het volgende:
Visitor, mag ik jouw template van de voorpagina eens? Het in elkaar zetten van iets moois is jammer genoeg een crime.

Ben nu begonnen met Latex en het bevalt me best goed. Heb alleen twee problemen: Een tableofcontents krijg ik niet op zijn eigen pagina (of ik weet het commando niet :') ) , en zodra ik een inhoudsopgave heb ingevoerd staat boven elke pagina " Inhoudsopgave". Ook niet erg mooi.

Tips, trucs, iemand?

edit-
Ik zie het berichtje nu pas... Ik zal de cover.tex even pasten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
\thispagestyle{empty}
\begin{center}
\vspace*{1.5cm}
\huge{Hydrodynamics of a Fluidized Bed}\
\vspace*{2.75cm}
\vspace*{3.5cm}
\end{center}

\begin{flushright}
\large
Mijn Naam\
January 2007\
\end{flushright}
\normalsize 

tis nu niet echt mooi want er zit geen plaatje in. Dat kan wel met \includegraphics.
Inhoudsopgave maak je met \tableofcontents en die zou volgens mij automagisch op een lege plaats moeten komen.
  woensdag 13 december 2006 @ 22:15:37 #140
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44408385
quote:
Op woensdag 13 december 2006 19:19 schreef Radagast2005 het volgende:

[..]

Dan zou ik het paginanummer hardcoded erin moeten zetten en dat wil ik liever niet.

@Slarioux: als je als documentclass report gebruikt dan krijgt tableofcontents automatisch een eigen pagina.
Op mijn mac blijft ie dezelfde pagina houden.
  woensdag 13 december 2006 @ 22:16:56 #141
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44408444
quote:
Op woensdag 13 december 2006 21:56 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Ik zie het berichtje nu pas... Ik zal de cover.tex even pasten:
[ code verwijderd ]

tis nu niet echt mooi want er zit geen plaatje in. Dat kan wel met \includegraphics.
Inhoudsopgave maak je met \tableofcontents en die zou volgens mij automagisch op een lege plaats moeten komen.
Thx!

\tableofcontents weigert bij mij een nieuwe pagina, misschien met book maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Zo eens ff doen , ik zal wel editten.
-edit-
Nope, maar het maakt weinig uit. Thx voor de voorpagina! Altijd handig om wat verschillende dingen te hebben
  woensdag 13 december 2006 @ 22:22:17 #142
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44408732
quote:
Op woensdag 13 december 2006 20:07 schreef devzero het volgende:

[..]

Klopt. Als je document redelijk groot is, dan zou ik eerlijk gezegd toch gaan voor een book documentclass, incl chapters ipv alleen sessions. Dan heb je direct je inhoudsopgave op een aparte bladzijde.

Wat je ook kan doen is om \pagestyle{myheadings} te gebruiken en dan met \markboth{linker head}{rechter head} of \markright{rechterhead} de heading te zetten.
Als ik alleen die \pagestyle erin gooi, krijgen alle pagina's het paginanummer rechtsboven, behalve de inhoudsopgave. Waar moet ik \markboth of die ander neerzetten?
pi_44411406
quote:
Op woensdag 13 december 2006 22:22 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Als ik alleen die \pagestyle erin gooi, krijgen alle pagina's het paginanummer rechtsboven, behalve de inhoudsopgave. Waar moet ik \markboth of die ander neerzetten?
Die \markboth zet je op de pagina vanaf waar je de nieuwe heading wil hebben, je kunt het dus bv doen na iedere \section. Zolang je nog geen heading hebt gezet, zul je idd alleen een pagina nummer krijgen. (Met book doet hij die markboth automatisch na ieder hoofdstuk/sectie zonder die pagestyle).
  woensdag 20 december 2006 @ 11:02:00 #144
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44592449
quote:
Op woensdag 13 december 2006 23:26 schreef devzero het volgende:

[..]

Die \markboth zet je op de pagina vanaf waar je de nieuwe heading wil hebben, je kunt het dus bv doen na iedere \section. Zolang je nog geen heading hebt gezet, zul je idd alleen een pagina nummer krijgen. (Met book doet hij die markboth automatisch na ieder hoofdstuk/sectie zonder die pagestyle).
Ok, ben aan het prutsen. De stijl bevalt me niet zo maar da's niet erg.

Iets anders, ik werk nu met chapters en dan krijg je dit:

Kan dat "Hoofdstuk 1" niet weg? Kan er niks over vinden. Documentclass is report.
pi_44592590
En als je er nou eens geen chapter van maakt?
  woensdag 20 december 2006 @ 12:57:48 #146
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44595563
quote:
Op woensdag 20 december 2006 11:08 schreef thabit het volgende:
En als je er nou eens geen chapter van maakt?
Dan krijg je "0.1 Inleiding" omdat je dan moet terugvallen op section. Nog lelijker.
pi_44597448
quote:
Op woensdag 20 december 2006 11:02 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Ok, ben aan het prutsen. De stijl bevalt me niet zo maar da's niet erg.

Iets anders, ik werk nu met chapters en dan krijg je dit:
[[url=http://images.nder.be/koxz/570]afbeelding][/url]
Kan dat "Hoofdstuk 1" niet weg? Kan er niks over vinden. Documentclass is report.
Probeer eens chapter*{Inleiding} .
  woensdag 20 december 2006 @ 14:25:53 #148
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_44598228
Ik ben bezig aan een symbolen lijst, maar ik zoek eigenlijk een functie die de boel voor mij sorteren kan.
Op het moment is de lijst in het volgende formaat:
1
2
\begin{tabular}{llr}
$d_{b}$ & Bubble diameter & m\\

Oftewel, db staat voor de beldiameter, eenheid meter.
Maar kan dit ook automagisch gesorteerd worden? (wellicht in een ander formaat)
En dan het liefst eerst het normale alfabet, dan de griekse tekens
pi_44598517
quote:
Op woensdag 20 december 2006 13:57 schreef Wolfje het volgende:

[..]

Of section*{Inleiding} (voor t geval chapter* niet werkt)
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_44598771
Denk er om mensen ... je spreekt het uit als laateggggggg

(volgens iemand die ik laatst sprak)
  woensdag 20 december 2006 @ 15:19:55 #151
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44599774
quote:
Op woensdag 20 december 2006 13:57 schreef Wolfje het volgende:

[..]

Ja, dan verdwijnt ie uit de inhoudsopgave. Gek he dat dat nummertje verdwijnt.

Ik wil dat Hoofdstuk 1 gedoe gewoon kunnen onderdrukken, moet toch wel kunnen?
pi_44599955
quote:
Op woensdag 20 december 2006 12:57 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Dan krijg je "0.1 Inleiding" omdat je dan moet terugvallen op section. Nog lelijker.
Je moet helemaal niks. Je kunt toch ook zelf de tekst "Inleiding" tikken in een groot en dik font?
  woensdag 20 december 2006 @ 16:35:01 #153
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44602002
quote:
Op woensdag 20 december 2006 15:26 schreef thabit het volgende:

[..]

Je moet helemaal niks. Je kunt toch ook zelf de tekst "Inleiding" tikken in een groot en dik font?
Het idee is dat je structuur in je documenten aanbrengt. Zeg maar. Dan wordt de Inhoudsopgave automatisch bijgewerkt en hoef je niet zelf met \large enzo te klungelen.

Ken je LaTeX? Juist dat gepiel met font-sizes is zo uber-Word / Writer.

Je kan dan net zo goed als oplossing "ga terug naar Kladblok" komen aandragen, want alle voordelen ben je dan kwijt.

Het moet gewoon mogelijk zijn om \chapter te gebruiken zonder dat er zo lelijk Hoofdstuk 1 boven komt te staan. Latex is zo flexibel, of zou zo flexibel moeten zijn. Terug naar Word, tja, daar ben ik juist vanaf gestapt omdat de opmaak zo kut is. Vroeger heeft iemand besloten dat bij een \chapter een Hoofdstuk 1 hoort. Dan is dat dus optioneel, of te herdefineren ergens. Punt.
pi_44602479
Okee, dus je wilt het ook in de inhoudsopgave. In dat geval bestaat er naast LaTeX iets anders handigs, namelijk Google. Daar vind je
1
2
chapter*{Whatever the chapter name is}
addcontentsline{toc}{chapter}{Whatever the chapter name is}

Maar dan dus met backslashes ervoor, die ik hier om een vage reden niet te zien krijg.
pi_44602687
Dan moet je in je cls file gaan klooien. Is wel te vinden, door een beetje te zoeken en dan te gaan klooien met wat er nou staat.
Alternatief (nooit gebruikt, maar ziet er makkelijker uit) zijn de packages titlesec of sectsty
  woensdag 20 december 2006 @ 17:17:39 #156
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_44603221
quote:
Op woensdag 20 december 2006 16:51 schreef thabit het volgende:
Okee, dus je wilt het ook in de inhoudsopgave. In dat geval bestaat er naast LaTeX iets anders handigs, namelijk Google. Daar vind je
[ code verwijderd ]

Maar dan dus met backslashes ervoor, die ik hier om een vage reden niet te zien krijg.
Die combi had ik aan gedacht hoor . Had alleen gehoopt dat het niet nodig was. Zal eens naar de tips van thijsdetweede kijken, thx voor het zoeken thabit .

-edit-
Ik kan natuurlijk gewoon het command herdefineren!
pi_44603485
Of een andere documenttype gebruiken. Volgens mij haalt chapter* / section* bij het book type wel het nummer weg, maar voegt het dat item nog steeds toe in de toc.
  woensdag 20 december 2006 @ 21:33:19 #158
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_44610312
Ik zou inderdaad het commando herdefinieren, lijkt me het makkelijkst. Kun je in de preambule doen dus dan is het een redelijk permanente oplossing
  woensdag 20 december 2006 @ 21:39:28 #159
119987 Bhai
Quidquid discis, tibi discis!
pi_44610517
Ik heb het ook ooit voor een wiskunde verslag gebruikt. Het ziet er idd prachtig uit, en is helemaal niet ingewikkeld

Maar, volgens mij is dit dus echt alleen bedoeld voor wiskundige stukken, of heb ik het mis
pi_44610854
quote:
Op woensdag 20 december 2006 21:39 schreef Bhai het volgende:
Maar, volgens mij is dit dus echt alleen bedoeld voor wiskundige stukken, of heb ik het mis
Nee, ja.
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_44611427
quote:
Op woensdag 20 december 2006 21:39 schreef Bhai het volgende:
Ik heb het ook ooit voor een wiskunde verslag gebruikt. Het ziet er idd prachtig uit, en is helemaal niet ingewikkeld

Ik heb er weleens een schaakverslagje in geschreven. Dat ging ook prima.
pi_44613759
Ik schrijf er ook notulen in. Als je het spelletje eenmaal kent, gaat het erg snel.
  zondag 13 mei 2007 @ 21:03:57 #163
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_49343211
Ik heb hier een figuur en die is nogal groot. LaTeX zet hem dan ook op een aparte pagina. De caption staat alleen nu door het pagina nummer heen. Er zijn nu 2 opties; ofwel de figuren wat kleiner maken, wat ik liever niet wil; ofwel het pagina nummer weghalen.
Alleen, door \thispagestyle{empty} te gebruiken buiten de figure environment, wordt het pagina nummer van de pagina ervoor weggehaald. Als ik dit in de figure gebruik, heefth et command geen effect.. Iemand een idee?
  zondag 13 mei 2007 @ 21:08:04 #164
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_49343385
quote:
Op woensdag 20 december 2006 23:05 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik schrijf er ook notulen in. Als je het spelletje eenmaal kent, gaat het erg snel.
Hmm dat zou ik ook wel willen... Helaas hebben ze de pc op het werk helemaal dichtgetimmerd en is het onmogelijk om software te installeren (zoals LaTeX)...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_49343526
quote:
Op zondag 13 mei 2007 21:08 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Hmm dat zou ik ook wel willen... Helaas hebben ze de pc op het werk helemaal dichtgetimmerd en is het onmogelijk om software te installeren (zoals LaTeX)...
Dan zet je latex toch in je home directory.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zondag 13 mei 2007 @ 21:37:56 #166
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49344498
quote:
Op zondag 13 mei 2007 21:03 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik heb hier een figuur en die is nogal groot. LaTeX zet hem dan ook op een aparte pagina. De caption staat alleen nu door het pagina nummer heen. Er zijn nu 2 opties; ofwel de figuren wat kleiner maken, wat ik liever niet wil; ofwel het pagina nummer weghalen.
Alleen, door \thispagestyle{empty} te gebruiken buiten de figure environment, wordt het pagina nummer van de pagina ervoor weggehaald. Als ik dit in de figure gebruik, heefth et command geen effect.. Iemand een idee?
Dat is een lastige, aangezien je doordat het figuur in z'n eentje op een float-page komt, daar niets anders op hebt. De plek waar je thispagestyle{empty} doet, is waarschijnlijk op een niet-floatpage, die dan ook leeg wordt. Het figuur wordt namelijk niet per se ingevoegd op de plek waarop het in de source staat, maar het float naar een geschikte locatie.

Als je van fancyhdr gebruik maakt, dat moet eigenljk standaard bij je LaTeX-install zitten, kun je een aparte style te maken voor float-pages. Het staat in de manual, maar het idee is dat je als je je eigen style definieert je iffloatpage kunt gebruiken om afhankelijk of iets een float-page is of niet iets anders te doen. Zie hier een heel simpele style die alleen in het midden een paginanummer zet:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
% Zet dit in je pre-amble
\usepackage{fancyhdr}
\lhead{}
\chead{}
\rhead{}
\lfoot{}
\cfoot{iffloatpage{}{\thepage}}
\rfoot{}
\renewcommand{\headrulewidth}{0pt}
\renewcommand{\footrulewidth}{0pt}
\pagestyle{fancy}

Je ziet dus, alle heads/footers zijn leeg, als het een floatpage betreft is cfoot ook leeg, anders komt er het paginanummer.

[edit]
Ik hoop dat alle backslashes er staan, aangezien de software niet zelf-escapet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_49345379
Koel een LaTeX topic

Ik werk ook al een tijdje met LaTeX en gebruik eigenlijk altijd
1documentclass[a4paper,titlepage]{article}

Er zijn ook andere layout mogelijkheden toch? deze heeft een vrij smal tekst oppervlak(de zij marge's zijn erg groot) Is dit aan te passen? en zo ja hoe?
Is er een website met een aantal voorbeelden van layouts?

En rechts boven in komt heel netjes te staan welke chapter/section/subsection/subsub etc je zit maar dit is in hoofdletters...kan dat niet toevallig in normale kleine letters?

Bram! Boterham!
pi_49347302
Alleen op de eerste vraag weet ik ff snel antwoord op te geven: ipv a4paper, a4wide gebruiken.. of zelfs fullpage
pi_49347365
Met usepackage{a4wide} maak je de marges in elk geval wat kleiner.
  maandag 14 mei 2007 @ 10:49:54 #170
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_49355867
Je kan ook handmatig de marges instellen met de volgende commandos:
1
2
3
addtolength{evensidemargin}{-1.5cm}
addtolength{oddsidemargin}{-1.5cm}
addtolength{textwidth}{3cm}

Verder kan je natuurlijk dan gewoon de gewenste groottes invullen zoals je zelf wilt :)
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  maandag 14 mei 2007 @ 10:51:10 #171
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_49355898
En je kunt altijd 'geometry' gebruiken om zelf de marges te specificeren, wat niet zo moeilijk is. Maar bedenk wel dat heel lange regels niet fijn lezen, zo rond de 66 tekens is optimaal. En A4 is nu eenmaal erg groot, er zijn dan ook weinig boeken op A4-formaat, het is gewoonweg iets te groot.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 14 mei 2007 @ 16:43:02 #172
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_49369584
quote:
Op zondag 13 mei 2007 21:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als je van fancyhdr gebruik maakt, dat moet eigenljk standaard bij je LaTeX-install zitten, kun je een aparte style te maken voor float-pages. Het staat in de manual, maar het idee is dat je als je je eigen style definieert je iffloatpage kunt gebruiken om afhankelijk of iets een float-page is of niet iets anders te doen. Zie hier een heel simpele style die alleen in het midden een paginanummer zet:
[ code verwijderd ]
Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik inderdaad fancy headers. Probleem met het herdefinieren is dat ie dan bij alle andere float pages ook geen pagina nummer neerzet.

Ik heb het trouwens nu opgelost (beetje slordig, maar wel zo effectief) door \vspace*{-0.5cm} te doen. Hij schuift het figuur nu wat omhoog. Omdat ik 3 subfigures gebruik (boven elkaar), kan ik dat geintje 3 keer doen, dat levert 1,5 cm extra op en kan ik mooi het pagina nummer laten staan
quote:
[edit]
Ik hoop dat alle backslashes er staan, aangezien de software niet zelf-escapet.
Je was er alleen eentje bij iffloatpage vergeten Dubbele backslash gebruiken op Fok!, dan krijg je een enkele in je uiteindelijke reactie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')