abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 april 2006 @ 08:13:22 #51
64781 bonke
pipo koeie
pi_37335051
quote:
Op donderdag 27 april 2006 08:06 schreef Ozziecar het volgende:
Bloodhound, volgens mij zie je dat wat te makkelijk
Als het huis (op papier) eenmaal verkocht is, dan moet je een flinke boete betalen als je je toezeggingen aan de nieuwe eigenaar niet nakomt. In de meeste gevallen 10%.
Bijna vergelijkbaar dus met wat er nu aan schuld zou ontstaan.
dat ligt ook een beetje aan de verkoopclausule
ik wilde graag een huis kopen en heb er ook voor getekend
maar de verkoop zou danniet doorgaan als ik mijn eigen huis niet kon verkopen binnen een redelijke termijn
die 10 % boete zou dan komen te vervallen
pies on joe toe
  donderdag 27 april 2006 @ 09:25:57 #52
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_37336077
quote:
Op woensdag 26 april 2006 22:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom niet gewoon in het huis blijven wonen, bij ee Hypotheek van 2 ton heb je zon 700 maandlasten? Dat moet toch makkelijk op te brengen zijn, zefs voor iemand alleen. Zeg dat je niet aan de schuld kan voldoen en dat de koop niet door kan gaan en ga er zelf wonen. Over een paar jaar verkoop je het huis voor een betere prijs.
Behalve natuurlijk als de HRA wordt afgeschaft en de huizenmarkt inelkaarstort.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 27 april 2006 @ 11:26:26 #53
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37339068
quote:
Op woensdag 26 april 2006 19:26 schreef Pault het volgende:
wellicht wel goed om je te realiseren dat je bij kwijtschelding van de restantschuld door NHG WEL een codering bij het BKR krijgt, een zgn A-3 code.
Dat betekent dat je de komende 5 jaar niet in aanmerking komt voor een nieuwe hypotheek!
Misschien toch maar gewoon aflossen met zonder de NHG in te roepen....

pault
Een 3-codering kan zelfs na die 5 jaar verlengd worden voor nog eens 5 jaar.
pi_37378742
Ik ben me bewust van de BKR-registratie en om eerlijk te zijn: maakt me geen bal uit. Ik koop voorlopig toch geen huis en het zou ook te gek voor woorden zijn als ik zomaar weer een huis zou kunnen kopen.

Er zat inderdaad een boete van 19.000 euro op als de overdracht niet door zou gaan. Inmiddels ben ik officieel geen eigenaar meer van het huis en alles is geregeld zoals ik het wilde.

En of NHG kwijt gaat schelden of niet, we zien het wel. Zo wel dan ga ik gewoon alles aflossen. 10.500 is best te overzien en als ze het wel kwijt schelden ben ik gewoon heel heel heel erg blij!
pi_37386255
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 15:38 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik ben me bewust van de BKR-registratie en om eerlijk te zijn: maakt me geen bal uit. Ik koop voorlopig toch geen huis en het zou ook te gek voor woorden zijn als ik zomaar weer een huis zou kunnen kopen.
Denk niet te licht over een BKR notering. Deze kan gevolgen hebben voor elk soort krediet dat je zou willen aanvragen. Hypotheek, roodstaan, creditcard, mobiel-abbo, etc.
pi_37400095
Weet ik Arthur. En dan nog kan het me geen bal schelen omdat ik niet iemand ben die zich daarover drukmaakt. Boetes van 19.000 euro, dat doet me wel wat. Of ik wel of geen abonnement af kan sluiten op mijn mobiel of welke vorm van krediet dan ook niet kan krijgen maakt me echt niet uit nu. Ik weet dat ik 5 jaar af moet zien (voor zover je daarvan kunt spreken, ik zie het niet als afzien in ieder geval), maar dat bespaarde me afgelopen week dan ook 19.000 euro.
pi_37420795
Eerst maar eens zien of NHG de volledige declaratie van de hypotheekbank overneemt. BKR-notering is verplicht in deze. Ik weet niet of je achterstand had, maar een 2-kodering heb je te pakken. Wellicht ook nog een A-tje er bij, maar dat hangt even af van eventuele achterstand.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_37436532
Van achterstand is geen sprake gelukkig, dan kom je sowieso niet in aanmerking voor kwijtschelding. En ja, eerst afwachten of ze de volledige declaratie overnemen en dan zien we wel verder.
pi_37438435
quote:
Op donderdag 27 april 2006 08:13 schreef bonke het volgende:

[..]

ik wilde graag een huis kopen en heb er ook voor getekend
maar de verkoop zou danniet doorgaan als ik mijn eigen huis niet kon verkopen binnen een redelijke termijn
die 10 % boete zou dan komen te vervallen
en met die clausule is jou verkoper accoord gegaan ??? Mafketel is dat dan zeg. Eerst zelf zitten wachten tot hij zijn huis heeft verkocht en dan maar hopen dat zijn koper een koper vindt anders is hij ZIJN koper weer kwijt...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_37731230
Een schuld van 10.500 euro is ook een hoop geld; ook als je studiefinanciering krijgt. Lijkt me sterk dat het waarborgfonds het zomaar kwijtscheldt. Die zeggen gewoon; studeer eerst maar eens rustig af, en betaal daarna maar terug met rente. En 10.500 euro is toch een bedrag waar je 600-700 euro rente per jaar over betaalt (6%).
pi_37757949
Nou ja, als ik die opleiding maar kan doen en als ik naderhand terug kan betalen ben ik ook heel erg blij. Voorlopig is er niets zinnigs over te zeggen want het is gewoon niet bekend. Maar ik denk dat er nog wel een klein kansje in zit.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 18:16:02 #62
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_37767481
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 16:43 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Nu is de bedoeling van NHG toch dat zij garant staan voor de lening en dat zij bij restantschulden de aflossing aan de bank verzorgen en dat we dan bij hun af moeten betalen? En de kans dat ze kwijtschelden zit er natuurlijk in. Anders staan ze nergens borg voor.

Ik ben nu aan het uitzoeken of ik die 12.500 wel kan lenen van de bank. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan er dus geen overdracht plaatsvinden.

Wie vind dit ook een rare gang van zaken? En is het normaal dat dit pas 2 dagen voor de overdracht bekend word?
NHG is geen potje dat telkens zomaar even uitkeert. De stichting staat garant dat in het uiterste geval in ieder geval de geldverstrekker haar geld terugkrijgt, mits de geldverstrekker uiteraard geen fouten heeft gemaakt bij de verstrekking (maar goed, dit is niet het pakkie an voor topicstarter).

Daarnaast kan de stichting wanneer het echt niet anders kan en aangetoond is dat de hypotheekgever/consument er alles aan heeft gedaan om de financiele problemen te voorkomen over gaan tot kwijtschelding van een eventuele restantschuld.

Het is dus een laatste redmiddel en de stichting bepaalt of er wel of niet wordt kwijtgescholden.

Hier nog wat info van de site:
quote:
Wat betekent dit precies voor u?
Als u een hypotheek afsluit maakt u samen met de geldverstrekker afspraken over de betaling van uw hypotheeklasten. Er kunnen zich echter situaties in uw leven voordoen waardoor het aflossen van de hypotheek niet meer mogelijk is. Het kan zijn dat u in zo'n geval uw woning moet verkopen en dat de opbrengst van uw woning lager is dan het bedrag dat u nog moet terugbetalen. Er ontstaat dan een restantschuld. Het Waarborgfonds betaalt deze restantschuld aan de geldverstrekker. Wanneer u geen schuld heeft aan de gedwongen verkoop, bijvoorbeeld als uw inkomen daalt door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid of als een van beide inkomens wegvalt door bijvoorbeeld scheiding, kan het Waarborgfonds u dit bedrag kwijtschelden en hoeft u dit bedrag dus niet meer terug te betalen. Voorwaarde hiervoor is dat u heeft meegeholpen de restantschuld zoveel mogelijk te beperken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat als u betalingsachterstanden heeft, u contact opneemt met de bank om te bekijken hoe u deze achterstand kunt inlopen.
Maar goed, elke situatie wordt als geval apart beoordeeld, wellicht dat ze wel overgaan tot kwijtschelding. Het is alleen een verkeerde aanname van topicstarter dat NHG per definitie betekent: kwijtschelding van een restantschuld.

[ Bericht 1% gewijzigd door KreKkeR op 12-05-2006 18:21:11 ]
Krekker is de bom!
  vrijdag 12 mei 2006 @ 18:19:58 #63
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_37767557
quote:
Op zondag 30 april 2006 21:12 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Van achterstand is geen sprake gelukkig, dan kom je sowieso niet in aanmerking voor kwijtschelding. En ja, eerst afwachten of ze de volledige declaratie overnemen en dan zien we wel verder.
Ook bij achterstanden kom je in aanmerking voor kwijtschelding. Belangrijkste punt is dat je in de ogen v/d stichting alles gedaan moet hebben om de achterstanden te voorkomen. Zie ook mijn copy/paste van de NHG site:
quote:
Voorwaarde hiervoor is dat u heeft meegeholpen de restantschuld zoveel mogelijk te beperken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat als u betalingsachterstanden heeft, u contact opneemt met de bank om te bekijken hoe u deze achterstand kunt inlopen.

http://www.nhg.nl/content/content.aspx?id=19&cid=9&tg=1
Is het overigens niet mogelijk een doorlopend krediet / persoonlijke lening af te sluiten?
Krekker is de bom!
pi_37859336
Achterstanden MOETEN ingelost zijn op het moment dat de declaratie ingedient word bij NHG.

Nee, doorlopend krediet of PL was niet mogelijk. Als je dit topic aandachtig gelezen had, had je dat misschien wel gezien :-)

Toch jammer dat hier niemand ervaring mee heeft.
pi_40331145
Ik zou jullie op de hoogte houden. Bij deze:

Er had inmiddels 3 dagen geleden iets bekend moeten zijn of NHG kwijt zou schelden of niet. Aangezien ik in september begin met een opleiding, kwam dat goed uit. Ruim een maand om te kijken of alles door zou kunnen gaan. Helaas kreeg ik half juli een brief van de immer gewaardeerde RABO dat ze toch echt een kopie van mijn ID bewijs nodig hadden, dossier nog niet compleet. Blijkt dat NHG het dossier pas gaat bekijken als het compleet is. Dus vanaf 19 juli duurt het nog drie maanden.

Ondertussen weer gebelt met NHG, het klopt inderdaad dat het soms 3 maanden kan duren voor de bank de gegevens compleet heeft en daarna moeten zij er nog 3 maanden naar kijken. Ze zijn nu bezig met het afhandelen van de dossiers die begin juni ingedient zijn dus met dit tempo duurt het tot eind oktober. Ik heb uitgelegt dat ik graag wil beginnen met een opleiding en dat ik al 7 jaar sta te trappelen om te beginnen maar dat het er steeds door dit soort ongein niet van komt. Conclusie: half augustus terugbellen, dan gaan ze kijken of mijn dossier voorrang kan krijgen. Misschien is er eind volgende maand uitslag. Ik hoop het, anders komt het er nooit meer van met die opleiding.
pi_40331196
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 18:16 schreef KreKkeR het volgende:
Maar goed, elke situatie wordt als geval apart beoordeeld, wellicht dat ze wel overgaan tot kwijtschelding. Het is alleen een verkeerde aanname van topicstarter dat NHG per definitie betekent: kwijtschelding van een restantschuld.
Ik ben er trouwens nooit vanuit gegaan dat ze kwijt gaan schelden, ik wil alleen weten wanneer wel en wanneer niet. Ze zeggen dat je er alles aan gedaan moet hebben om een goeie prijs te krijgen voor je huis (dus met executieverkoop val je al buiten de boot), maar dat is te algemeen.
  maandag 31 juli 2006 @ 03:46:06 #67
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_40342551
Ik heb anderhalve maand in ons huis gewoond toen de verkering uit raakte. Maar wij verkochten het weer binnen een week voor de oude prijs. We hadden alleen geen NHG, dus we moeten wel een paar ruggen ophoesten (makelaarskosten en redelijk beperkte restschuld vooral).
Ik heb al een boek.
pi_40346051
quote:
Ze zeggen dat je er alles aan gedaan moet hebben om een goeie prijs te krijgen voor je huis (dus met executieverkoop val je al buiten de boot), maar dat is te algemeen.
Is het niet zo dat je elk bod dat op je huis gedaan wordt, moet bespreken zodat zij een oordeel kunnen vellen of het acceptabel is of niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ozziecar op 31-07-2006 11:22:17 ]
  Moderator maandag 31 juli 2006 @ 11:08:18 #69
5428 crew  miss_sly
pi_40346272
Dit topic is voor mij ook interessant, denk ik.
Ik ga mijn appartement ws. verkopen, terwijl ik het pas in januari heb gekocht, met medefinanciering van kosten koper en een kleine verbouwing. Ik hoef absoluut geen kwijtschelding, maar het zou wel gemakkelijk zijn als NHG mijn restschuld even over zou nemen en ik bij hen zou kunnen aflossen ipv een lening nemen. Ik ga het nog even doorlezen en de rest volgen
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_40348905
quote:
Op maandag 31 juli 2006 10:59 schreef Ozziecar het volgende:

[..]

Is het niet zo dat je elk bod dat op je huis gedaan wordt, moet bespreken zodat zij een oordeel kunnen vellen of het acceptabel is of niet?
Ik dacht van niet, als dat zo is volgt er zeker nog een rechtszaak want de grote grap is natuurlijk dat ze dat dan wel eens hadden mogen zeggen.
pi_40348938
quote:
Op maandag 31 juli 2006 11:08 schreef miss_sly het volgende:
Dit topic is voor mij ook interessant, denk ik.
Ik ga mijn appartement ws. verkopen, terwijl ik het pas in januari heb gekocht, met medefinanciering van kosten koper en een kleine verbouwing. Ik hoef absoluut geen kwijtschelding, maar het zou wel gemakkelijk zijn als NHG mijn restschuld even over zou nemen en ik bij hen zou kunnen aflossen ipv een lening nemen. Ik ga het nog even doorlezen en de rest volgen
Je komt er alleen voor in aanmerking als je je huis moest verkopen (overlijden, uit elkaar gaan e.d.), ik denk niet dat je in aanmerking komt als je groter wil gaan wonen o.i.d.
  Moderator maandag 31 juli 2006 @ 12:38:56 #72
5428 crew  miss_sly
pi_40348953
quote:
Op maandag 31 juli 2006 12:38 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Je komt er alleen voor in aanmerking als je je huis moest verkopen (overlijden, uit elkaar gaan e.d.), ik denk niet dat je in aanmerking komt als je groter wil gaan wonen o.i.d.
Samenwonen met een ander ver weg?
pi_40348978
quote:
Op maandag 31 juli 2006 03:46 schreef Rio het volgende:
Ik heb anderhalve maand in ons huis gewoond toen de verkering uit raakte. Maar wij verkochten het weer binnen een week voor de oude prijs. We hadden alleen geen NHG, dus we moeten wel een paar ruggen ophoesten (makelaarskosten en redelijk beperkte restschuld vooral).
Da's jammer, en zeker jammer dat je geen NHG had. Nu weet je 100% zeker dat je mag gaan lappen en je krijgt hoe dan ook een BKR registratie. Mag ik vragen voor hoeveel jullie de boot ingegaan zijn?
pi_40348997
quote:
Op maandag 31 juli 2006 12:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Samenwonen met een ander ver weg?
Kan me niet voorstellen dat je dan ook in aanmerking komt. Tenslotte kan je partner ook bij jou komen wonen.
  Moderator maandag 31 juli 2006 @ 12:43:09 #75
5428 crew  miss_sly
pi_40349088
quote:
Op maandag 31 juli 2006 12:40 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Kan me niet voorstellen dat je dan ook in aanmerking komt. Tenslotte kan je partner ook bij jou komen wonen.
Economisch gebonden enzo door werk, wellicht.
maa rgoed, zo niet, dan niet, jammer dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')