Als de PO's er niet waren had AZ vorig jaar gewoon (voorronde) CL gespeeld, dus ik vraag me af of die zo blij zijn. Als ze zonodig extra geld in het laatje willen voeg dan 1 of 2 clubs toe aan de competitie.quote:Op maandag 4 juni 2007 13:38 schreef thewishmaster het volgende:
Als de twee sterkste clubs van Nederland zich uitspreken tegen de Play-offs mag ik toch hopen dat ernaar geluisterd wordt. Helaas is de Play-offs voor clubs als AZ, FC Twente, Heerenveen en Feyenoord een manier om ook eens mee te doen om CL-voetbal, dus die zullen wel voor voortzetting zijn.
Ik denk dat AZ er wel voor zal zijn, aangezien de kans groot is dat er twee clubs boven hun eindigen en als Feyenoord weer opkrabbelt misschien zelfs drie.quote:Op maandag 4 juni 2007 13:49 schreef PizzaSalami het volgende:
[..]
Als de PO's er niet waren had AZ vorig jaar gewoon (voorronde) CL gespeeld, dus ik vraag me af of die zo blij zijn. Als ze zonodig extra geld in het laatje willen voeg dan 1 of 2 clubs toe aan de competitie.
En na een heel goed seizoen kan ook utrecht nog naast plaatsen voor Europees voetbal grijpen. Aan het einde van het seizoen staat iedereen op een terechte eindplek.quote:Op maandag 4 juni 2007 13:59 schreef paultjuhhh het volgende:
- extra spanning in de competitie op het einde iedereen strijd nog ergens voor
- voordelig voor mijn fc utrecht
Ja das pech hebben maar ik denk als je het over meerdere jaren ziet dat meer voordeel dan nadeel heeft voor fcuquote:Op maandag 4 juni 2007 17:16 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Ja dat hebben we gezien tegen FC Suarez dit seizoen.![]()
De spanning om plek 9 en 13 is ook kunstmatig. Jeej, we mogen meedoen aan de playoffs voor intertotoquote:Op maandag 4 juni 2007 17:38 schreef Erasmusch het volgende:
Extra spanning is ook gelul.Zie dit jaar voor de titel en vorig jaar AZ en Feyenoord die in maart al uitgespeeld waren.
de nummer 2 van Nederland kan in het slechtste geval daar ook mee eindigenquote:Op maandag 4 juni 2007 17:42 schreef MaxPower het volgende:
[..]
De spanning om plek 9 en 13 is ook kunstmatig. Jeej, we mogen meedoen aan de playoffs voor intertoto![]()
![]()
In 2005/2006 werd Utrecht ook al hard genaaid door de play-offs, terwijl zij het eigenlijk hadden verdiend om Europees te spelen op basis van de competitie. Dus het voordeel voor Utrecht is tot nog toe niet echt te zien.quote:Op maandag 4 juni 2007 17:39 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Ja das pech hebben maar ik denk als je het over meerdere jaren ziet dat meer voordeel dan nadeel heeft voor fcu
Inderdaad wat een onzin zeg. Vorig seizoen waren er zelfs wedstrijden om een zielig geldbedrag, echt te belachelijk voor woorden.quote:Op maandag 4 juni 2007 17:42 schreef MaxPower het volgende:
[..]
De spanning om plek 9 en 13 is ook kunstmatig. Jeej, we mogen meedoen aan de playoffs voor intertoto![]()
![]()
quote:Play-offs in toekomst mogelijk anders
Directeur betaald voetbal Henk Kesler is nog altijd tevreden over de opzet van de play-offs, al denkt de KNVB wel na over een kleine schoonheidsbehandeling van het huidige format. Bovendien bestaat er een kans dat er na volgend jaar - als de eerste termijn afloopt - andere wijzigingen moeten komen. Maar dat heeft volgens Kesler vooral te maken met de herverdeling van de tickets in de Europa Cups, die de UEFA voorstaat.
Als het aan de KNVB ligt wordt er in de play-offs voor volgend seizoen één wijziging doorgevoerd. Nu is het zo dat de verliezend finalist van het bekertoernooi een toegangsbewijs krijgt voor de UEFA-beker als de winnaar van de beker Champions League haalt, of de voorronde daarvan. "Dat willen we eigenlijk niet", aldus Kesler. "We zien liever dat dat ticket direct terugvalt naar de competitie. Dat is ook spannender. We proberen het wat simpeler te maken.'' Overigens moet een wijziging in het format altijd eerst goedgekeurd worden door de UEFA.
Tevreden
Volgens Kesler zijn de clubs nog altijd tevreden over de play-offs. "Er heeft de KNVB geen enkel verzoek bereikt van de direct betrokkenen, de clubs dus, om een wijziging aan te brengen.''
Als besloten wordt na de eerste periode van drie jaar door te gaan met de play-offs ontstaat mogelijk wel een nieuwe situatie. In het huidige systeem bepaalt de plaats op de Europese ranglijst hoe veel plaatsen een land krijgt in de Champions League en de UEFA-beker. Kesler: "Of we ermee doorgaan hangt een beetje af van de verdeling van de startbewijzen in het seizoen 2009/2010, moet ik eerlijk zeggen.''
Aan de orde
"Het zou kunnen dat wij dan minder UEFA-cup-plaatsen krijgen. Daar heeft de nieuwe UEFA-voorzitter Michel Platini het al over gehad. Het zou best kunnen zijn dat de nummer zeven en de nummer acht, waar wij dus staan, een plaats moeten inleveren ten faveure van de kleine landen. Dat is serieus aan de orde.''
quote:Trainers: Stop play-offs
Door PETER VAN DUYL
ROTTERDAM - Als het aan de trainers in het betaalde voetbal ligt, worden de play-offs meteen uit het pakket voor de verkoop van tv-rechten geschrapt. De oefenmeesters zaten deze week in Hoenderloo om de tafel en kwamen daar tot een unaniem standpunt: het competitietoetje moet met ingang van volgend seizoen van de wedstrijdkalender worden gehaald.
Op initiatief van de CBV (stichting Coaches Betaald Voetbal) overlegden de trainers van de betaald voetbal-clubs na een eerste sessie in december voor de tweede maal over de opzet van de competitie. Behalve over de play-offs werd onder meer gesproken over de doorstroming vanuit de amateurs naar de eerste divisie. Bondscoach Marco van Basten was bij het onderhoud aanwezig.
De trainers formeerden hun standpunt louter en alleen op grond van voetbaltechnische en sportieve overwegingen. ,,Wij vinden dat we een standpunt moeten innemen,’’ zegt PSV-trainer Sef Vergoossen, ,,los van of het haalbaar is.’’
Naar de mening van de trainers zijn de play-offs niet alleen oneerlijk (‘de nummer twee van de competitie verdient Champions League’), de extra wedstrijden na de reguliere competitie hebben ook een negatieve invloed op de kwaliteit van het Nederlandse voetbal. Dat heeft te maken met de extra fysieke belasting die de spelers na 34 duels voor de kiezen krijgen. ,,Er zijn geen harde cijfers,’’ weet Vergoossen, ,,maar we zijn ervan overtuigd dat het tot meer blessures leidt. Het gaat altijd om de verhouding arbeid-rust.’’
Voor het argument dat de play-offs al deel uitmaken van het aanbod van tv-rechten zijn de oefenmeesters in Hoenderloo niet onder de indruk. Vergoossen: ,,Je kunt zeggen: het zit al in het pakket. Maar als de kwaliteit achteruit blijft hollen, dan blijft er straks helemaal geen pakket meer over.’’
Het is geen nieuws dat de trainers zich tegen de play-offs uitspreken. Wél dat ze dat formeel gaan vastleggen en aankaarten. De uitgangspunten van Hoenderloo zijn op een kladpapiertje gezet. Het moet leiden tot eerst een concept- en vervolgens een definitieve nota.
Die moet op 19 maart, tijdens de algemene ledenvergadering van de CBV, officieel worden gepresenteerd. Wat er vervolgens met de nota gebeurt, is niet te zeggen. De CBV heeft in dit opzicht geen enkele beslissingsbevoegdheid.
Toch hebben de coaches goede hoop dat er geluisterd wordt naar hun standpunt. ,,Ik wil er niet veel over kwijt, want alles is nog in de conceptfase,’’ zegt CBV-directeur Gerard Marsman. ,,Maar in zijn algemeenheid is het zo dat wij er zelf voor moeten zorgen dat we serieus genomen worden.’’
Behalve over de play-offs spraken de trainers ook over een topklasse voor de amateurs en een promotie-degradatie-regeling met de eerste divisie. Vanuit sportief oogpunt achten de trainers die wenselijk, maar ze onderkennen dat er een hoop haken en ogen aan zitten.
,,Je moet je afvragen of je daar nou de kwaliteit mee verhoogt,’’ zegt Vergoossen. ,,Als het al zover komt, zou je er heel strenge normen aan moeten koppelen. En dan heb je het over accommodatie, financiën en ook de veiligheid.’’
De trainer van PSV heeft zijn collega’s gewezen op de voordelen van een zomercompetitie, te spelen tussen maart en december. Die zou dan wel in heel Europa ingevoerd moeten worden. ,,Het is dan beter weer en het levert ook ruimte op de speelkalender op. Het wordt niet meteen van tafel geschoven.’’
quote:Reker voorziet spoedig einde van play-offs
door Frans van den Nieuwenhof
21 feb 2008, 02:51 - HELSINGBORG - Jan Reker kent nauwelijks nog twijfels.
Voor de directeur van PSV is het 'negentig procent' zeker dat de play-offs in de eredivisie komend seizoen verdwijnen. Op korte termijn vergaderen de clubs daarover. "Iedere voetbalkenner weet dat de play-offs oneerlijk zijn", aldus Reker. "Bovendien is de voetbalkalender veel te vol en die belasting gaat ten koste van de prestaties van onze clubs in Europa én van het Nederlands elftal."
Het onderwerp komt in de eerstvolgende vergadering van de ECV aan de orde. Reker: "Omdat de beslissing over de competitieopzet bij de clubs zelf ligt en de onderhandelingen over de tv-rechten in volle gang zijn, moeten we snel bij elkaar komen. De topclubs zijn sowieso tegen de play-offs, net als Heerenveen. Ik verwacht dat uiteindelijk een grote meerderheid zal inzien dat ons voetbal met play-offs niet gebaat is."
De topclubs weten zich gesteund door de Nederlandse trainers, die zich onlangs unaniem tegen de play-offs uitspraken. Ook bondscoach Marco van Basten stelt zich op dat standpunt. Bij afschaffing van de play-offs hoeft de eredivisie volgens Reker niet te worden teruggebracht naar zestien clubs. "Mijn plan om de eredivisie in te krimpen, was bedoeld om meer ruimte te creëren op de voetbalkalender. Als de play-offs verdwijnen, heb je die ruimte niet meer nodig. Dan kun je lekker voetballen van augustus tot en met mei. Nu is de kampioen op 20 april klaar."
Overigens komt tijdens de ECV- vergadering ook een herstructurering van de jeugdopleidingen aan de orde. PSV zal er voor pleiten om in het land twaalf opleidingscentra te vestigen bij de meest gerenommeerde clubs. Reker: "Daarmee borduren we voort op de samenwerking zoals die nu al bestaat bij Twente/Heracles, Vitesse/ AGOVV en straks ook NEC/TOP Oss. Het is waanzin om in zo'n klein land 38 opleidingen voor betaald voetballers te hebben. Die kwaliteiten moet je juist concentreren."
PSV zou graag de opleidingen van Helmond Sport en FC Eindhoven zien integreren. "Zo leidt je met drieën de beste spelers op", vindt Reker. "De toppers komen uiteindelijk terecht bij ons, maar daaronder zitten nog heel veel goede spelers voor Helmond Sport en Eindhoven."
Reker sprak daarover met delegaties van beide clubs, maar die toonden volgens hem nog weinig enthousiasme.
En dat is dus precies de reden dat kleinere clubs het niet graag willen denk ik.quote:PSV zou graag de opleidingen van Helmond Sport en FC Eindhoven zien integreren. "Zo leidt je met drieën de beste spelers op", vindt Reker. "De toppers komen uiteindelijk terecht bij ons, maar daaronder zitten nog heel veel goede spelers voor Helmond Sport en Eindhoven."
Hoe werkt dat eigenlijk met die stemming? Wordt een plan aangenomen als er meer dan 9 clubs voor zijn?quote:
quote:“Ondergetekende was gisteren (maandag – red.) in Zeist waar de commissie ‘Internationale ontwikkelingen’ bijeenkwam. Hierin hebben naast de FC ook Ajax, AZ, Feyenoord, sc Heerenveen, FC Twente en PSV zitting. Bij deze gelegenheid zijn tal van voetbalontwikkelingen besproken, waaronder de structuur van de diverse competities, de mogelijke invoering van een Topklasse en de toekomst van de play-offs. Hoewel er nog geen officieel besluit over is genomen, schatten wij in dat het dit seizoen wel eens voor het laatst kan zijn geweest dat de play-offs in hun huidige vorm worden gespeeld.”
Nieuwe opzet
“Dit heeft alles te maken met de nieuwe opzet voor de Europese voetbaltoernooien. Zo zullen vanaf het seizoen 2009/2010 bijvoorbeeld de UEFA Cup-deelnemers uit Nederland veel meer voorrondewedstrijden moeten gaan spelen. Het instromen van de eerste clubs begint al in juli. Om er voor te zorgen dat een gedegen voorbereidingsperiode mogelijk is, moeten deze clubs al in juni aan de voorbereidingen op het nieuwe seizoen beginnen. Om spelers tussen de seizoenen door voldoende rust te geven, moet de competitie daarom vroeger eindigen en biedt de speelkalender derhalve geen ruimte meer voor play-offwedstrijden.”
Nieuwsbrief FC Groningen
Zo hebben ze kans dat goede spelers langer blijven. In de huidige situatie haalt PSV ze op hun 14e op en krijgen de kleine clubs een kleiner deel van de opleidingsvergoedingquote:Op donderdag 21 februari 2008 10:43 schreef DivineJester het volgende:
[..]
En dat is dus precies de reden dat kleinere clubs het niet graag willen denk ik.
Dat is eigelijk wel triestig van PSV, want als een grotere club een talent bij hun weghaalt (van Aanholt) dan moeten ze huilen.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
. In de huidige situatie haalt PSV ze op hun 14e op en krijgen de kleine clubs een kleiner deel van de opleidingsvergoeding
Ik vrees van wel.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:39 schreef mcyodogg het volgende:
Play-offs in huidige vorm. Betekent dat er ook een mogelijkheid is dat er play-offs in een iets andere invulling komen?
Het blijft kansloos, dat kleinere clubs net zoveel te zeggen hebben als de 'grote' clubsquote:Verdeeldheid over handhaving van de play-offs
11/03/2008 09:29
Vertegenwoordigers van de Eredivisie-clubs praten dinsdag over het al dan niet verdwijnen van de play-offs. Een kleine meerderheid zou vóór stoppen met het competitieslot zijn.
Vooral de topclubs, maar ook de coaches betaald voetbal, hebben de afgelopen maanden stelling genomen tegen de play-offs. 'Ik verwacht niet dat we bij het al dan niet afschaffen van de play-offs op één lijn zitten', zegt FC Utrecht-voorzitter Jan Willem van Dop in het Algemeen Dagblad.
'Ik ben vóór handhaving van de play-offs', vervolgt de woordvoerder van de kleinere clubs. 'Het is een interessant middel de competitie spannend te houden in de strijd om Europees voetbal. Ik weet dat veel clubs daar hetzelfde over denken.'
In België ligt er zo'n andere vorm als voorstel op tafel: een competitie met zestien teams, dus dertig wedstrijden. Daarna spelen de eerste zes om de titel en de Europese plekjes. Niet in bekervorm, maar echt in competitievorm. Dus tien wedstrijden extra. Het aantal punten van de eerste dertig wedstrijden wordt dan gedeeld door drie.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:39 schreef mcyodogg het volgende:
Play-offs in huidige vorm. Betekent dat er ook een mogelijkheid is dat er play-offs in een iets andere invulling komen?
een dergelijk voorstel heet Jan Reker hier ook gedaan als compromis. De basis is dan tenminste nog een comptetie. In het voorstel van Reker zou alleen wel alle punten meenemen naar de "play offs" de onderste 8 gaan dan voor degradatie spelen en de bovenste 8 voor de titel en de Europese plaatsenquote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:21 schreef Heero87 het volgende:
[..]
In België ligt er zo'n andere vorm als voorstel op tafel: een competitie met zestien teams, dus dertig wedstrijden. Daarna spelen de eerste zes om de titel en de Europese plekjes. Niet in bekervorm, maar echt in competitievorm. Dus tien wedstrijden extra. Het aantal punten van de eerste dertig wedstrijden wordt dan gedeeld door drie.
Voordeel is dat het waarschijnlijk net iets eerlijker verloopt dan het KO-systeem in Nederland. Nadeel is dat je wel meteen zes wedstrijden extra hebt per seizoen...
Ik bedoelde tegenover de huidige Belgische competitie, daar gaan er vier af, maar komen er anderzijds wel tien bij. Tegenover de huidige Nederlandse situatie zijn het er inderdaad maar twee.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:59 schreef knnth het volgende:
2 extra wedstrijden. (dat is: 4 eraf, 6 erbij)
Zo'n vorm zie ik trouwens wel zitten.
Nog steeds belachelijk, als de nummer 1 na 20 wedstrijden stijf bovenaan staat hoeft die dus helemaal niets meer te doen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 11:21 schreef Heero87 het volgende:
[..]
In België ligt er zo'n andere vorm als voorstel op tafel: een competitie met zestien teams, dus dertig wedstrijden. Daarna spelen de eerste zes om de titel en de Europese plekjes. Niet in bekervorm, maar echt in competitievorm. Dus tien wedstrijden extra. Het aantal punten van de eerste dertig wedstrijden wordt dan gedeeld door drie.
Voordeel is dat het waarschijnlijk net iets eerlijker verloopt dan het KO-systeem in Nederland. Nadeel is dat je wel meteen zes wedstrijden extra hebt per seizoen...
Toch wel, want de punten worden door drie verdeeld. Als de nummer 1 na 20 wedstrijden bovenaan staat, zal die toch een zo ruim mogelijke voorsprong willen hebben tegen de nacompetitie, zodat zijn voorsprong bij de start van die nacompetitie maximaal is.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:17 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
Nog steeds belachelijk, als de nummer 1 na 20 wedstrijden stijf bovenaan staat hoeft die dus helemaal niets meer te doen.
Zelfde verhaal als er een gat is met de top3 - rest v/d competitie.
Gewoon terug naar het oude systeem!
Had daar overheen gelezen, mijn excuses.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 12:20 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Toch wel, want de punten worden door drie verdeeld. Als de nummer 1 na 20 wedstrijden bovenaan staat, zal die toch een zo ruim mogelijke voorsprong willen hebben tegen de nacompetitie, zodat zijn voorsprong bij de start van die nacompetitie maximaal is.
quote:Eredivisie: over twee weken duidelijkheid over play-offs
Datum: 11-mrt-2008 20:19
De achttien clubs uit de Eredivisie zijn het dinsdag tijdens een vergadering in Oosterbeek niet eens geworden over de eventuele afschaffing van de play-offs. "De meningen zijn verdeeld", zei directeur Alex Tielbeke (foto, rechts) van de Eredivisie CV tegen het ANP. De clubs komen over twee weken opnieuw bij elkaar en nemen dan een beslissing.
"Er zijn drie opties inzake de play-offs", vertelde voorzitter Jan Willem van Dop van FC Utrecht aan het ANP. "Doorgaan in de huidige vorm, doorgaan op een andere manier of afschaffen. Over twee weken moet daarover duidelijkheid bestaan."
Jawel hoor.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 21:21 schreef DemonCleaner het volgende:
Voor mij is er maar één optie: afschaffen.
Is er eigenlijk een voordeel aan de playoffs?
Die aantrekkelijke wedstrijden lever je in de reguliere competitie driedubbel in. Ervaring met het knock out systeem over twee wedstrijden snap ik niet zo goed, je bedoelt voor Europa? Das heel anders omdat het Europese voetbal heel anders is dan het Nederlandse. Het levert op wedstrijddagen inderdaad wel extra inkomsten op, maar ik zou er niet gek van opkijken als de afnemende belangstelling voor voetbal op TV deels komt door de playoffs. De laatste speelronden zijn voor veel mensen niet interessant omdat de precieze klassering niet meer boeit, je moet alleen in een bepaald groepje eindigen.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:04 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Jawel hoor.
- Aantrekkelijke wedstrijden.
- Ervaring voor clubs met het knock-out systeem over 2 wedstrijden.
- Inkomsten.
quote:FC Groningen breekt lans voor play-offs
GRONINGEN - Directeur Hans Nijland heeft een lans gebroken voor het voortbestaan van de play-offs in de Eredivisie. Hij acht de kans groot dat deze ook volgend seizoen gespeeld kunnen worden.
FC Groningen bleek de afgelopen dagen een vurig pleitbezorger van de play-offs. De topclubs zouden deze willen afschaffen, omdat die voor hen te grote financiële risico's meebrengen.
Nijland vindt dat de play-offs sowieso volgend jaar moeten blijven bestaan. Met de invoering van het betaalkanaal van de Eredivisie CV vindt hij het niet verstandig om nu met de play-offs te stoppen. Bovendien biedt het voortbestaan van de play-offs alle clubs de kans nog eens goed na te denken over een nieuw concept. Inmiddels hebben meerdere clubs zich achter deze visie geschaard.
Over twee weken wordt er over de kwestie vergaderd.Interview met Hans Nijland
RTVNOORD
Ben ik niet met je eens. Bij de normale eindklassering kan er ook al veel beslist zijn. De competitie veranderd niet zo heel erg. Je krijgt er gewoon een aantal finales bij op het eind.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 22:41 schreef DemonCleaner het volgende:
[..]
Die aantrekkelijke wedstrijden lever je in de reguliere competitie driedubbel in. Ervaring met het knock out systeem over twee wedstrijden snap ik niet zo goed, je bedoelt voor Europa? Das heel anders omdat het Europese voetbal heel anders is dan het Nederlandse. Het levert op wedstrijddagen inderdaad wel extra inkomsten op, maar ik zou er niet gek van opkijken als de afnemende belangstelling voor voetbal op TV deels komt door de playoffs. De laatste speelronden zijn voor veel mensen niet interessant omdat de precieze klassering niet meer boeit, je moet alleen in een bepaald groepje eindigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |