maar ik geloof niet in die bullcrapquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:18 schreef pmb_rug het volgende:
zoekt en Gij zult vinden, klopt en de deur zal open gaan.
zoeken is een keuze
Gewoon vreten wat de pot schaft. Ookal zijn het beschimmelde spruitjes.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:25 schreef Bog het volgende:
maar ik geloof niet in die bullcrap
dus waarom zou ik er naar zoeken
Dan geloof je toch gewoon niet in de hel?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:16 schreef Bog het volgende:
ik geloof niet in een god
daarom ga ik naar de hel
Onzin. Je kan er niet voor kiezen om te geloven, net zo min als dat je kan kiezen wat je favoriete kleur is, of je bepaald eten wel of niet lekker vind of wat voor muzieksmaak je hebt.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:18 schreef pmb_rug het volgende:
zoeken is een keuze
Ik zoek, maar vind Hem nietquote:Op dinsdag 25 april 2006 09:18 schreef pmb_rug het volgende:
zoeken is een keuze
Je moet even onderscheid maken tussen wat er in de bijbel staat en wat theofielen/christenen geloven. Deze mensen doen aan cherry-picking, ze kiezen alleen de mooie stukken uit de bijbel en de vervelende worden voor het gemak genegeerd. Bijvoorbeeld het deel waarin god 42 kinderen door beren laat verscheuren zonder goede reden (er zijn talloze voorbeelden van onethisch gedrag van god in de bijbel te vinden).quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:45 schreef Haushofer het volgende:
Ergens vind ik dat wel jammer, want het lijkt me wel mooi om zoiets te geloven.
waarom zou je dan uberhaupt beginnen over God in een topic???? wat kan jou het schelen?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:25 schreef Bog het volgende:
[..]
maar ik geloof niet in die bullcrap
dus waarom zou ik er naar zoeken
quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:33 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Dan geloof je toch gewoon niet in de hel?
je kunt kiezen om te zoeken.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:41 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Onzin. Je kan er niet voor kiezen om te geloven, net zo min als dat je kan kiezen wat je favoriete kleur is, of je bepaald eten wel of niet lekker vind of wat voor muzieksmaak je hebt.
In andere woorden je zoekt in boeken wat God voor je zou betekenen?quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zoek, maar vind Hem nietOm eerlijk te zijn, hoe meer ik de Bijbel lees en de achterliggende geschiedenis erachter, hoe meer ik tot mn conclusie kom dat het Christendom allesbehalve een absolute waarheid behelst, en dat het meer een poging is van de mens om zichzelf een plaats in de schepping te geven. Ergens vind ik dat wel jammer, want het lijkt me wel mooi om zoiets te geloven.
Maar het gaat om daadwerkelijk geloven, niet een poging doen tot.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:02 schreef pmb_rug het volgende:
je kunt kiezen om te zoeken.
En wat doet jou aannemen dat ik dat nooit gedaan heb ?quote:
klopt, maar ik denk dat als je een verlang kent Hem te leren kennen, dan zal het je 'overkomen'quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar het gaat om daadwerkelijk geloven, niet een poging doen tot.
ik neem dat niet aan. maar er zit een moeilijk element aan. Ik heb ook gezocht, maar niet gevonden in eerste instantie. Toen ik later in een andere setting op een andere manier ging zoeken heeft God zichzelf wel echt laten zien. Hoe komt dat? Ik vind het lastig om te analyseren of onder woorden te brengen. Ik was wel heel cynisch, verstikkend. Ik denk dat dat er iets mee te maken kan hebben.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:14 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
En wat doet jou aannemen dat ik dat nooit gedaan heb ?
Ik kan alleen maar concluderen dat er niets te vinden valt.
Klopt, maar dat is niet waar we het over hebben. Als je een "verlangen kent hem te leren kennen" dan werk je al vanuit de aanname dat er een god bestaat (die bovendien een man is gezien het 'hem'). Wat jij zegt is dat je gelovig kan worden, als je al gelovig bent.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:17 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
klopt, maar ik denk dat als je een verlang kent Hem te leren kennen, dan zal het je 'overkomen'
Wishful happening.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:17 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
klopt, maar ik denk dat als je een verlang kent Hem te leren kennen, dan zal het je 'overkomen'
Als in echt zichtbaar, fysiek aan te raken, met een halo om z'n hoofd ? En dat ie ook aantoonde dat ie god was, bijvoorbeeld door ter plekke een dode tot leven te wekken ?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:19 schreef pmb_rug het volgende:
ik neem dat niet aan. maar er zit een moeilijk element aan. Ik heb ook gezocht, maar niet gevonden in eerste instantie. Toen ik later in een andere setting op een andere manier ging zoeken heeft God zichzelf wel echt laten zien.
Niks mis met een licht-cynische realistische kijk op de wereld.quote:Hoe komt dat? Ik vind het lastig om te analyseren of onder woorden te brengen. Ik was wel heel cynisch, verstikkend. Ik denk dat dat er iets mee te maken kan hebben.
Zo dacht ik dus ook (misschien nu nog een beetje), maar waar je dan tegenaan loopt is het feit dat je dan nog steeds niet gelooft.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:25 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Als in echt zichtbaar, fysiek aan te raken, met een halo om z'n hoofd ? En dat ie ook aantoonde dat ie god was, bijvoorbeeld door ter plekke een dode tot leven te wekken ?
Dat zou ongeveer de hoeveelheid bewijs zijn die ik nodig heb om het bestaan van god te erkennen.
[..]
... dat het gemakkelijker is om overtuigt te raken van het feit dat hij bestaat wanneer je al gelooft. Wanneer je dit (nog)niet doet en het "aanneemt" dan, heb ik gemerkt, makes the world a little more sense.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:21 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is niet waar we het over hebben. Als je een "verlangen kent hem te leren kennen" dan werk je al vanuit de aanname dat er een god bestaat (die bovendien een man is gezien het 'hem'). Wat jij zegt is dat je gelovig kan worden, als je al gelovig bent.
Ik wil niet geloven ik wil bewijs, en dat gaat er nooit komen. Geloven blijft geloven, een aanname die eigenlijk nergens op gebaseerd is. Dat is voor mij gewoon niet voldoende.quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:43 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Zo dacht ik dus ook (misschien nu nog een beetje), maar waar je dan tegenaan loopt is het feit dat je dan nog steeds niet gelooft.
En wat voor bewijs had je graag gehad willen hebben en gebaseerd op welke grondvlakken?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:54 schreef Aaargh! het volgende:
Ik wil niet geloven ik wil bewijs, en dat gaat er nooit komen. Geloven blijft geloven, een aanname die eigenlijk nergens op gebaseerd is. Dat is voor mij gewoon niet voldoende.
quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
En wat voor bewijs had je graag gehad willen hebben en gebaseerd op welke grondvlakken?
Hoe zo 2+2=4? Enkel omdat iedereen dat denkt?
Als god fysiek voor me zou staan en dan een paar wonderen zou verrichten zou al een stuk helpen. En daarna heeft ie eerst een heleboel uit te leggen, en hij kan maar beter met hele goeie antwoorden komen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:08 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
En wat voor bewijs had je graag gehad willen hebben en gebaseerd op welke grondvlakken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |