abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 april 2006 @ 10:52:34 #126
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_37305439
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:08 schreef Lamzak_ het volgende:
Compleet met je eens, die dieven-bescherm wetten slaan soms compleet nergens op
Het is geen wetgeving om dieven te beschermen slimpie.
Krekker is de bom!
  woensdag 26 april 2006 @ 10:55:53 #127
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_37305533
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:15 schreef longinus het volgende:
Het kan nog debieler, als je jongeren je auto ziet vernielen mag je alleen maar "stop" roepen, als je ze achterna loopt ben je al strafbaar voor kindermishandeling.

Dus degene die er achter aanging is al strafbaar.
Logisch. Achter iemand aanlopen is iets dat in Nederland streng verboden is en terecht!

* KreKkeR mompelt iets van burgerarrest / "staandehouden.

-edit-
Wat is het exacte verschil tussen staandehouden en aanhouden?

Is staandehouden onder (fysieke) dwang tegenhouden en aanhouden alleen sommeren te blijven staan?

[ Bericht 7% gewijzigd door KreKkeR op 26-04-2006 11:23:52 ]
Krekker is de bom!
  woensdag 26 april 2006 @ 11:04:04 #128
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_37305753
quote:
Op maandag 24 april 2006 20:15 schreef DuranK het volgende:
Ik vind zoiets toch echt belachelijk hoor. Alleen omdat er geen bordje staat dat het personeel in de tassen van de klant mag kijken, mag je dus wel stelen
Nee, stelen mag nooit. Het tegengaan van diefstal wordt alleen wat moeilijker door gebrek aan zo'n bord.

De boel totaal verdraaien is ook een kunst, hulde .

Of ben jij er zo eentje die denkt / vindt dat stelen mag wanneer niemand het ziet of kan zien? Want met zo'n gedachtekronkel kan ik enigszins begrijpen hoe je tot zo'n conclusie kwam.
Krekker is de bom!
  woensdag 26 april 2006 @ 11:06:04 #129
138448 PeZu
Suspended animation
pi_37305814
quote:
Op woensdag 26 april 2006 08:40 schreef Metal_Mart het volgende:
Hoe wist je eigenlijk dat ze iets gejat hadden?
hierdoor
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:02 schreef Camoth het volgende:

Komen twee 14 jarige hotemetootjes langs de kassa's sjezen,
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
pi_37306224
quote:
Op woensdag 26 april 2006 07:51 schreef Lookbehind het volgende:

[..]

Het weegt niet tegen elkaar op. Die ene diefstal die je voorkomt tegen de tientallen klanten die toch maar afzien van een tochtje door jullie winkel.
En niet iedereen komt met een lege boodschappentas de winkel binnen hoor, het gaat hier juist om de gevallen waarin het afstaan van een tas een probleem kan opleveren.
Ik zeg dus: gewone tas in een kluis, lege boodschappentas mee de winkel in.
En ik vind dat het wel degelijk opweegt, dit keer was het vijf euro, wat denk je dat wij aan drogmetica verliezen per jaar?
pi_37306244
quote:
Op woensdag 26 april 2006 07:52 schreef PeZu het volgende:
klopt aanhouden mag niet, staande houden wel, dat betekent niet vastpakken of wat dan ook....
Volgens de agent mocht staande houden ook niet
  woensdag 26 april 2006 @ 11:20:50 #132
138448 PeZu
Suspended animation
pi_37306253
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:19 schreef Camoth het volgende:

[..]

Ik zeg dus: gewone tas in een kluis, lege boodschappentas mee de winkel in.
En ik vind dat het wel degelijk opweegt, dit keer was het vijf euro, wat denk je dat wij aan drogmetica verliezen per jaar?
huh drogmetica, die verzamelnaam ken ik niet
pi_37306269
quote:
Op woensdag 26 april 2006 08:40 schreef Metal_Mart het volgende:
Hoe wist je eigenlijk dat ze iets gejat hadden?
Dat wist ik niet, ik vroeg alleen maar "mevrouw" en toen begon ze als een gek te rennen, nou dan weet ik genoeg lijkt me.
pi_37306328
quote:
Op woensdag 26 april 2006 10:52 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het is geen wetgeving om dieven te beschermen slimpie.
Daar lijkt het anders wel op, slimpie.
pi_37306403
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:20 schreef PeZu het volgende:

[..]

huh drogmetica, die verzamelnaam ken ik niet
Drogisterij artikelen en cosmetica artikelen. Algemene term in supermarkten net als afdelingen:
- Deli/kaas (delicatessen, kaas)
- Houdbaar
- Vers

etc etc
  woensdag 26 april 2006 @ 11:27:23 #136
138448 PeZu
Suspended animation
pi_37306460
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:25 schreef Camoth het volgende:

[..]

Drogisterij artikelen en cosmetica artikelen. Algemene term in supermarkten net als afdelingen:
- Deli/kaas (delicatessen, kaas)
- Houdbaar
- Vers

etc etc
ja cosmetica snap ik , deli, vers/houdbaar ook nog maar is dan drogmetica...
pi_37306501
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:27 schreef PeZu het volgende:

[..]

ja cosmetica snap ik , deli, vers/houdbaar ook nog maar is dan drogmetica...
Leer eens lezen ik zeg toch: drogisterij artikelen en cosmetica artikelen

drog-metica
  woensdag 26 april 2006 @ 11:30:42 #138
138448 PeZu
Suspended animation
pi_37306554
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:28 schreef Camoth het volgende:

[..]

Leer eens lezen ik zeg toch: drogisterij artikelen en cosmetica artikelen

drog-metica
doe is ff niet zo gestresed mappy

ik zag het net zelf ook al en wou het gaan editten maar ja
  woensdag 26 april 2006 @ 11:35:47 #139
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_37306691
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:23 schreef Camoth het volgende:

[..]

Daar lijkt het anders wel op, slimpie.
Dat een regel soms ook misbruikt kan worden of ten goede kan komen aan de verkeerde personen, wil niet zeggen dat dit ook de intentie is van de regel.

En tja, dat jij het er toch op vindt lijken is jouw goed recht verder. Maar goed, als jij bijvoorbeeld vindt dat een huis op een auto lijkt omdat je in beiden kunt zitten is dit ook jouw goed recht.
Krekker is de bom!
  woensdag 26 april 2006 @ 11:48:21 #140
140904 MLF
Unazukin
pi_37306986
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:02 schreef Camoth het volgende:
Het was vandaag weer eens feest bij onze Appie waar ik werk;

Komen twee 14 jarige hotemetootjes langs de kassa's sjezen, ik zie dat; zeg: " mevrouw, mag ik even in uw tas kijken?"

Nou, dat mocht niet van haar. Ze wilde wegrennen met d'r vriendinnetje als op dat moment een klant aan komt die het allemaal ziet gebeuren, dus die pakt haar bij d'r jas en zegt dat ze haar tas open moet maken. (Zijn er toch nog fatsoenlijke mensen goddank).

Uiteindelijk na een hevige discussie dan toch die tas open, en jawel; vol met allerlei jatwaar.

Ga ik naar de politie om een getuigenverklaring af te leggen; krijg ik op m'n flikker van de agent want:

- Ik kan mensen niet verplichten om in hun tas te mogen kijken
- Ik mag mensen niet staande houden zonder " redelijk vermoeden" wat neerkomt op letterlijk iemand ZIEN stelen.
- Er staat geen bordje in de winkel waarop staat dat wij soms mensen vragen om in de tas te kijken.

Gelukkig kwam de hulp-officier van justitie erbij en die vertelde dus dat omdat het meisje uiteindelijk zei: " kijk maar dan" dat ze toch vervolgt kan worden maargoed, waar hebben we het over?!

Het komt er dus op neer, dat zelfs als blijkt dat er gestolen waar in iemands tas zit, en iemand zelfs schuld bekent, dan NOG, als ze niet uit zichzelf de tas open heeft gedaan kan je haar niet vervolgen. Het moet echt niet debieler worden.
dat is onze NL kutregelgeving, nu het leuke: omdat zij het al in hun bezit hebben zijn ze ook nog eens rechtmatige eigenaar, dus kun je het niet eens afpakken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  woensdag 26 april 2006 @ 11:58:50 #141
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_37307273
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:48 schreef MLF het volgende:

[..]

dat is onze NL kutregelgeving, nu het leuke: omdat zij het al in hun bezit hebben zijn ze ook nog eens rechtmatige eigenaar, dus kun je het niet eens afpakken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jij kunt het zelf niet afpakken nee. Maar wanneer bewezen is dat zij het niet op rechtmatige manier in hun bezit hebben gekregen, zal de rechtmatige eigenaar het uiteindelijk terugkrijgen.

Hoe zou jij het vinden wanneer een mede-burger opeens jouw fiets van je afpakt onder het mom van "hey, dit is mijn fiets hoor, die heb je van mij gestolen!"
Krekker is de bom!
pi_37308149
quote:
Op woensdag 26 april 2006 11:48 schreef MLF het volgende:

[..]

Dit is misschien wel de grootste onzin die ik ooit op Fok gelezen heb. En dat wil wat zeggen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_37308420
Daarom zetten wij steeds meer jongeren preventief te winkel uit. Dat werkt dus echt. Iedere keer als er iemand binnenkomt die er niet helemaal koosjer uit ziet gewoon toegang weigeren. Je hebt als winkelier wel het recht om mensen te weigeren in je winkel en daar moet imo veel meer gebruik van worden gemaakt.
pi_37308502
Het onderzoek aan lichaam en/of kleding (waaronder tassen) grijpt diep in in de persoonlijke levenssfeer en bescherming van die persoonlijke levenssfeer (een grondwettelijk en verdragrechtelijk recht) is nu eenmaal een groot goed. Dat betekent dat, in publiekrechtelijke zin, alleen bij hoge (formeel wettelijke) uitzondering, een inbreuk op die levenssfeer kan worden toegestaan. Er moet dus in de eerste plaats een belangenafweging plaatsvinden tussen het belang van de persoonlijke levenssfeer en het belang dat gediend is met de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Bij dat laatste kun je bijvoorbeeld denken aan de veiligheid van vliegverkeer (tassenonderzoek bij de incheckbalie) of de veiligheid van discobezoekers (fouillering bij de ingang van een discotheek). Het is maar zeer de vraag of het eigendomsrecht van de winkel, een dermate groot belang oplevert, dat de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer erdoor beperkt kan worden. Dat vraag ik me af.

Daarnaast is het -zoals al gezegd- aan opsporingsambtenaren voorbehouden een onderzoek aan lichaam en/of kleding te verrichten en ook dan is een dergelijke bevoegdheid aan strenge eisen gebonden (zoals het redelijk vermoeden van artikel 27 Sv). Dat opsporingsambtenaren niet zomaar bevoegd zijn tot een dergelijk onderzoek, toont enerzijds de zwaarwegendheid van de persoonlijke levenssfeer en maakt anderzins duidelijk dat het niet zo kan zijn dat een willekeurige burger (zoals een caissiere dat is, ook al is ze in functie) tot een dergelijk onderzoek bevoegd zou zijn, zéker niet zonder dat daar enige nadere eisen aan gesteld worden en dat zij bovendien nog in de positie zou zijn een dergelijk onderzoek tegen de zin van de ´verdachte´ persoon in te stellen.

De volgende vraag is dan of en in hoeverre de winkelier zich in civielrechtelijke zin de bevoegdheid tot een dergelijk onderzoek kan voorbehouden (middels een bordje of anderszins middels contractuele bepalingen (in bijvoorbeeld algemene voorwaarden)) en of en in hoeverre een dergelijke bevoegdheid dan kan worden afgedwongen. Ik kan niet uitsluiten dat een dergelijke voorwaarde onredelijk bezwarend is, zeker voorzover die voorwaarde aan geen enkel criterium gebonden zou zijn en de winkelier of zijn werknemers dus met willekeur een dergelijk onderzoek kan instellen.

Dan blijft slechts de betrapping op heterdaad over die de winkelier de mogelijkheid biedt de dief in de kraag te vatten middels particuliere aanhouding.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_37308607
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:51 schreef LSS het volgende:
Daarom zetten wij steeds meer jongeren preventief te winkel uit. Dat werkt dus echt. Iedere keer als er iemand binnenkomt die er niet helemaal koosjer uit ziet gewoon toegang weigeren. Je hebt als winkelier wel het recht om mensen te weigeren in je winkel en daar moet imo veel meer gebruik van worden gemaakt.
Hoewel dat ook weer op gespannen voet kan staan met de Wet Gelijke Behandeling. Hangt er een beetje vanaf waar je op discrimineert.
  woensdag 26 april 2006 @ 12:58:43 #146
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_37308610
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:51 schreef LSS het volgende:
Je hebt als winkelier wel het recht om mensen te weigeren in je winkel en daar moet imo veel meer gebruik van worden gemaakt.
Ik ben benieuwd of dit juridisch gezien daadwerkelijk mag en zo ja onder welke argumentatie.
Krekker is de bom!
pi_37308670
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:58 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd of dit juridisch gezien daadwerkelijk mag en zo ja onder welke argumentatie.
Nou, volgens mijn vader mag het en die is hulp-officier van justitie. Onder welke argumentatie weet ik niet, ik zal het hem eens vragen.
pi_37308754
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:58 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Contractsvrijheid. Eenieder is bevoegd zelf te bepalen met wie hij een contract aangaat. Dus ook met wie hij geen contract aangaat. In het verlengde daarvan ligt de toegang tot de winkel. Personen waarvan de winkelier uit hoofde van contractsvrijheid niets wil verkopen, hoeft hij ook geen toegang tot de winkel te verschaffen.

Een winkelier mag in de uitoefening van zijn contractsvrijheid echter niet discrimineren. Zo mag een discotheekeigenaar ook niet zomaar allochtonen weren, omdat zij allochtonen zijn en mag een werkgever niet zomaar vrouwen weren, omdat zij vrouwen zijn.
  woensdag 26 april 2006 @ 13:13:18 #149
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_37308986
Ze moeten er dus gewoon een bordje ophangen zoals bij de Aldi.
Probleem opgelost.

BTW, als iemand het zomaar aan mij vraagt en er is geen bordje, dan krijg je van mij ook nul op het request.
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
  woensdag 26 april 2006 @ 13:27:41 #150
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_37309476
quote:
Op woensdag 26 april 2006 13:05 schreef Argento het volgende:

[..]

Contractsvrijheid. Eenieder is bevoegd zelf te bepalen met wie hij een contract aangaat. Dus ook met wie hij geen contract aangaat. In het verlengde daarvan ligt de toegang tot de winkel. Personen waarvan de winkelier uit hoofde van contractsvrijheid niets wil verkopen, hoeft hij ook geen toegang tot de winkel te verschaffen.

Een winkelier mag in de uitoefening van zijn contractsvrijheid echter niet discrimineren. Zo mag een discotheekeigenaar ook niet zomaar allochtonen weren, omdat zij allochtonen zijn en mag een werkgever niet zomaar vrouwen weren, omdat zij vrouwen zijn.
Exact, vandaar dat ik ook zeer benieuwd ben naar de argumentatie.
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')