abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 april 2006 @ 23:19:38 #101
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_37298045
?
Ik is moe, snap hem niet helemaal
  dinsdag 25 april 2006 @ 23:20:28 #102
138448 PeZu
Suspended animation
pi_37298072
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:19 schreef TheThirdMark het volgende:
?
Ik is moe, snap hem niet helemaal
je uitleg stond er min of meer of 2x, maar goed je heet dan ook third mark
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
And it's driving me insane
pi_37298115
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 22:18 schreef Camoth het volgende:

[..]

Ik mag de persoon dus niet aanhouden/staande houden van de politie, want ik heb ze niet iets ZIEN stelen.
Staande houden mag je als burger sowieso niet.
Aanhouden mag je op heeterdaad!

En kijk eens in het wetboek van strafvordering wat er staat over heeterdaad.
Dat is niet alleen bij 'zien'.
pi_37298286
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 22:24 schreef Camoth het volgende:

[..]

Iets vermoeden is wat anders dan iemand op heterdaad betrappen.
Als ik iemand ZIE stelen, dan vermoed ik dat niet, dan WEET ik dat. Dus wat mij betreft is die wet ook hartstikke debiel.
Komt ie helemaal:
Atikel 27 Wetboek van strafvordering:
Lid 1: Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.

Hier moet je een beetje mee spelen.
Je hoeft hem niet altijd iets zien stelen.

Let ook op de volgende passage uit het artikel:
Feiten OF omstandigheden.

Voorbeeld:

Je hoort een autoruit sneuvelen, het is nacht, je ziet een jongeman van een jaar of 20 wegrennen uit die buurt met bloedende handen.

Is hij verdachte van bijvoorbeeld het strafbare feit vernieling?
Mag hij dus worden aangehouden?
Hebben wij het strafbare feit zien gebeuren?
Is de aanhouding rechtmatig op heeterdaad?

Is het een beetje duidelijk zo?
pi_37298511
Wat een domme wijven dan. Ik loop zovaak langs de kassa zonder te betalen (niet dat ik iets jat maar als ik niks koop...) en er is mij nog nooit gevraagd mijn tas te openen of om mijn zakken te legen
Jupiler is goed
pi_37298519
quote:
Op maandag 24 april 2006 20:48 schreef Camoth het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je mensen moet verplichten hun tas in te leveren, je moet ze alleen de mogelijkheid geven als ze er niet van gedient zijn dat ze de kans lopen dat iemand vraagt om in de tas te kijken.

In het exreemste geval zou je kluisjes kunnen neerzetten, maargoed, dat is natuurlijk wel erg extreem.
Dat is toch bij sommige vestigingen van de Mediamarkt het geval? Dus zo extreem is het helemaal niet. Mijns inziens hebben mensen zich trouwens aan bepaalde regels te houden als ze een winkel instappen; dat gezeik over privacy houdt op als je een winkel inloopt.
pi_37298660
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:35 schreef Aurelium het volgende:
Wat een domme wijven dan. Ik loop zovaak langs de kassa zonder te betalen (niet dat ik iets jat maar als ik niks koop...) en er is mij nog nooit gevraagd mijn tas te openen of om mijn zakken te legen
Smerige profiteur ben je dan..

Wees er maar trots op .
  dinsdag 25 april 2006 @ 23:41:44 #108
138448 PeZu
Suspended animation
pi_37298687
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:40 schreef M.vgroen het volgende:

[..]

Wees er maar trots op .
ja idd een dikke vette profiteur, wrom eigelijk
pi_37298693
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:40 schreef M.vgroen het volgende:

[..]

Wees er maar trots op .
Wat? lees nou eens man, ik jat toch niks. Gewoon bijvoorbeeld weer die klote c1000 waar ze alleen de kleine pot calvé pindakaas met nootjes hebben. Nou dan loop ik gewoon weer naar buiten en ga ik weer naar de AH. Iets wat ik eigenlijk al meteen had moeten doen.
Jupiler is goed
pi_37298702
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:41 schreef PeZu het volgende:

[..]

ja idd een dikke vette profiteur, wrom eigelijk
Zomaar langslopen, weet je wat dat kost.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 25 april 2006 @ 23:53:06 #111
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_37299037
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:27 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Komt ie helemaal:
Lid 1: Als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit.

Voorbeeld:

Je hoort een autoruit sneuvelen, het is nacht, je ziet een jongeman van een jaar of 20 wegrennen uit die buurt met bloedende handen.

Idd, maar wanneer jij iemand aanhoudt, en hij loopt gewoon weg en jij houdt hem tegen is dat wel belemmering van iemands vrijheid en lokt meestal mishandeling uit.

Vindt het allemaal maar vaag die hele wetgeving.

Maar ja, de wetgeving is er maar voor 1 ding: zichzelf indekken.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheThirdMark op 26-04-2006 00:01:54 ]
  dinsdag 25 april 2006 @ 23:54:10 #112
138448 PeZu
Suspended animation
pi_37299062
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:42 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zomaar langslopen, weet je wat dat kost.
waarschijlijk ietswat rubber
pi_37299085
@heiden6, ik vind je best wel grappig, als ik je posthistory zo nalees
pi_37299112
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:53 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Idd, maar wanneer jij iemand aanhoudt, en hij loopt gewoon weg en jij houdt hem tegen is dat wel belemering van iemands vrijheid en lokt meestal mishandeling uit.

Vindt het allemaal maar vaag die hele wetgeving.

Maar ja, de wetgeving is er maar voor 1 ding: zichzelf indekken.
Tjah..
Het is ook lastig als burger zijnde.
Het gebruik van geweld is voorbehouden (en dat is maar goed ook) aan de politie dus je zult als burger zijnde creatief moeten zijn.
Je mag iemand die je aanhoudt wel tegen houden en bijvoorbeeld even tijdelijk in een schuurtje opbergen, zorg echter dan wel dat er toezicht op de persoon is en dat de politie zsm in kennis wordt gesteld.
Wederrechtelijke vrijheidsberoving zal je dan in ieder geval niet ten laste worden gelegd.
pi_37299202
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:55 schreef M.vgroen het volgende:
Dank, dank.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 26 april 2006 @ 00:09:06 #116
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_37299494
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:56 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Tjah..
Het is ook lastig als burger zijnde.
Het gebruik van geweld is voorbehouden (en dat is maar goed ook) aan de politie dus je zult als burger zijnde creatief moeten zijn.
Je mag iemand die je aanhoudt wel tegen houden en bijvoorbeeld even tijdelijk in een schuurtje opbergen, zorg echter dan wel dat er toezicht op de persoon is en dat de politie zsm in kennis wordt gesteld.
Wederrechtelijke vrijheidsberoving zal je dan in ieder geval niet ten laste worden gelegd.
Maar op het moment dat je hem alleen laat staat dat dan niet gelijk aan Ontvoering en eventueel het opzettelijk ingevaar brengen van een ander?

Je sluit tenslotte iemand op in een voor hem compleet onbekende ruimte...

Dan moet je nog oppassen met het volgende:
quote:
Van bedreiging (met geweld) kan ook sprake zijn indien de dader een dermate dreigende situatie heeft gecreëerd dat de vrees van het slachtoffer (voor geweld) gerechtvaardigd is. Bedreiging met geweld kan ook door een gecreëerde situatie (deur op slot draaien). Bewezen moet worden dat het slachtoffer die bedreiging met geweld heeft bemerkt of als zodanig heeft ervaren. Indien het slachtoffer bepaalde handelingen niet als zodanig heeft ervaren kan van "dwingen door bedreiging met geweld" geen sprake zijn. Als er geen sprake is van een dwangmiddel (geweld, een andere feitelijkheid of bedreiging) dan is er ook geen sprake van verkrachting.
Bron : http://www.seksueelmisdrijf.nl/wetgeving/verkrachting.htm

Pak je een dief ga je zelf voor 8 jaar de bak in voor poging to verkrachting
pi_37300107
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:55 schreef M.vgroen het volgende:
Hey, waarom ben ik nou een vuile profiteur?
Jupiler is goed
pi_37302271
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 22:25 schreef Lookbehind het volgende:

[..]

"Misdaad" en "buit" Wat was het? 5 euro of zo? Maar oke, laten we uitgaan van het principe.
Dan wil jij dus kassameisjes het recht geven bij iedereen in de tas te kijken als ze daar zin in hebben, want je hoeft toch geen bewijs te hebben om dat te mogen doen.
Weet jij veel wat mensen allemaal wel niet in hun tas hebben zitten wat ze niet aan de buitenwereld willen tonen, er zullen vast wel wat mensen zijn die niet al te blij zullen zijn als er telkens in hun tas wordt gekeken (het kan dus gewoon ook uit nieuwsgierigheid).

Hee, face it, je kan nou eenmaal niet alles tegenhouden in deze wereld zonder de vrijheid van de mens ernstig te beperken. Je moet er toch niet aan denken dat een willekeurig kassameisje je arresteert in een supermarkt op "verdenking" van iets.
drie posts terug, vijfde alinea
pi_37302274
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 22:28 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

dat gaat je dus geen ene moer aan

Als dit nou de enige manier was.... Maar er zijn genoeg andere manieren om winkeldiefstal aan te pakken.
Ik hoor ze graag
pi_37302285
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 22:28 schreef Lookbehind het volgende:

[..]

Daar schrik je alleen maar klanten mee af. Wie wil er nou naar een winkel toe waar je eerst je tas in een kluisje moet gaan dumpen en daarna pas naar binnen mag? Ow ja, en als je eindelijk al je spullen naar buiten wilt slepen moet je ook nog je tas uit zo'n kluisje halen. En dan reken ik niet eens de enorme muur van kluisjes die je wel niet moet hebben in zo'n supermarkt als je een wat groter filiaal hebt.
waarom kan je een lege boodsschappentas niet mee de winkel in nemen? Heb je ook moeite om die aan een cassiere te laten zien?
en dat het klanten afschrikt... je moet toch iets. Je kan moeilijk iedereen die steeld gewoon de deur uit laten wandelen.
pi_37302287
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 22:29 schreef PeZu het volgende:

[..]

en dan mogen z ein je tas kijken, en dan wat? heb je nog niks aan heur, ook al zitten er 10 pakken koffie in, bewijs maar eens dat ze er al niet in zaten...
daar zijn dan de camera's voor
pi_37302300
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:27 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Komt ie helemaal:

Voorbeeld:

Allemaal leuk, maar volgens de agent lag dat dus anders. Plus dat aanhouden iets was wat geen enkele burger mocht volgens hem, dat mocht alleen de politie... en ik vond dat de omstandigheden verdacht waren, aangezien ik alleen nog maar " mevrouw" zei en toen begon ze al weg te rennen. Dus wat mij betreft was het dus wel rechtmatig.
  woensdag 26 april 2006 @ 07:51:57 #123
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_37302462
quote:
Op woensdag 26 april 2006 07:21 schreef Camoth het volgende:

[..]

waarom kan je een lege boodsschappentas niet mee de winkel in nemen? Heb je ook moeite om die aan een cassiere te laten zien?
en dat het klanten afschrikt... je moet toch iets. Je kan moeilijk iedereen die steeld gewoon de deur uit laten wandelen.
Het weegt niet tegen elkaar op. Die ene diefstal die je voorkomt tegen de tientallen klanten die toch maar afzien van een tochtje door jullie winkel.
En niet iedereen komt met een lege boodschappentas de winkel binnen hoor, het gaat hier juist om de gevallen waarin het afstaan van een tas een probleem kan opleveren.
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
  woensdag 26 april 2006 @ 07:52:22 #124
138448 PeZu
Suspended animation
pi_37302466
klopt aanhouden mag niet, staande houden wel, dat betekent niet vastpakken of wat dan ook....
pi_37302920
Hoe wist je eigenlijk dat ze iets gejat hadden?
Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life's about
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')