Helemaal op zijn Amerikaans zoquote:Op maandag 24 april 2006 22:57 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Hier hebben we het over persoonlijke spulletjes die iemand in zijn tas kan hebben. Zodra jij iemand vraagt om zijn tas te openen verbreek jij diens privacy. En in zo'n geval is er weinig verschil tussen een tas "openen" of "door zijn spullen gaan snuffelen".
En alsjeblieft zeg, dat argument dat "als je niks gestolen hebt (vaker gebruikt als: als je niks te verbergen hebt), waarom zou je dan niet meewerken". Dat is juist precies zo'n argument dat de privacy van de mens niet respecteert.
Dan kan je daarmee alles gaan rechtvaardigen: laten we allemaal DNA afstaan, laten we allemaal een chipje in onze huid planten zodat er altijd kan worden afgelezen waar we ons op een bepaald moment bevinden, want waarom niet? "We hebben toch niks te verbergen?"
*checkt fotoboek.quote:Op maandag 24 april 2006 22:24 schreef Camoth het volgende:
[..]
Haha, dat was inderdaad ook het eerste wat mijn vader zei![]()
Ik vind dat mensen niet zo verschrikkelijk moeten piepen over het even kijken in een tas. Dat is wat mij betreft wel even wat anders dan een chip in je arm en je DNA afstaan. Het is 1 keer, en als je het niet wilt dan hoeft het niet (immers, de tas kan dus ook gewoon ingelevert)...quote:Op maandag 24 april 2006 22:57 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Hier hebben we het over persoonlijke spulletjes die iemand in zijn tas kan hebben. Zodra jij iemand vraagt om zijn tas te openen verbreek jij diens privacy. En in zo'n geval is er weinig verschil tussen een tas "openen" of "door zijn spullen gaan snuffelen".
En alsjeblieft zeg, dat argument dat "als je niks gestolen hebt (vaker gebruikt als: als je niks te verbergen hebt), waarom zou je dan niet meewerken". Dat is juist precies zo'n argument dat de privacy van de mens niet respecteert.
Dan kan je daarmee alles gaan rechtvaardigen: laten we allemaal DNA afstaan, laten we allemaal een chipje in onze huid planten zodat er altijd kan worden afgelezen waar we ons op een bepaald moment bevinden, want waarom niet? "We hebben toch niks te verbergen?"
quote:Op maandag 24 april 2006 23:15 schreef M.vgroen het volgende:
[..]
*checkt fotoboek.
Meisje, wat doe jij hier?!??!
Maar het is geen realistische oplossing om je tas af te staan. Het klinkt allemaal wel leuk, maar het is niet goed uit te voeren. Ik weet niet hoe groot die AH is waar jij werkt, maar voor een groot filiaal is het echt onbegonnen werk om van iedereen de tassen "in te nemen" en daarna na afloop weer uit te delen. Er zal weer meer personeel voor moeten worden aangenomen (zeker als het een drukke dag is) en aangezien er al zoveel wordt gesneden in het personeelsbestand, lijkt het me niet waarschijnlijk dat men dan even zo'n maatregel zal gaan instellen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 09:16 schreef Camoth het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen niet zo verschrikkelijk moeten piepen over het even kijken in een tas. Dat is wat mij betreft wel even wat anders dan een chip in je arm en je DNA afstaan. Het is 1 keer, en als je het niet wilt dan hoeft het niet (immers, de tas kan dus ook gewoon ingelevert)...
Ik begrijp niet waarom het zo'n drama moet zijn. Ja " privacy" maargoed, zoals ik zei: de keuze om de tas mee te nemen maak je zelf, dan mag je wat mij betreft ook de eventuele (zeldzame) consequenties aanvaarden.
Idd, wanneer je 1punt van je privacy laat varen volgt de rest vanzelf.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:12 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Maar het is geen realistische oplossing om je tas af te staan. Het klinkt allemaal wel leuk, maar het is niet goed uit te voeren. Ik weet niet hoe groot die AH is waar jij werkt, maar voor een groot filiaal is het echt onbegonnen werk om van iedereen de tassen "in te nemen" en daarna na afloop weer uit te delen. Er zal weer meer personeel voor moeten worden aangenomen (zeker als het een drukke dag is) en aangezien er al zoveel wordt gesneden in het personeelsbestand, lijkt het me niet waarschijnlijk dat men dan even zo'n maatregel zal gaan instellen.
En ik denk ook niet dat mensen er zo blij mee zullen zijn om elke keer bij jullie winkel hun tas te moeten afstaan en ook weer in de rij moeten staan om hem af te halen.
(ow ja, tuurlijk is het kijken in de tas niet te vergelijken met het plaatsen van een chip enzo, maar ik refereerde daarmee aan een argument dat je gebruikte)
als je niet een s zelf hebt gezien dat iemand wat pikt kun je niet eens bewijzen dat het gestolen is....mits alle labels etc verwijderd zijn natuurlijkquote:Op dinsdag 25 april 2006 20:29 schreef kevin85 het volgende:
Ik kan je die hele wetgeving hier nu uit gaan leggen (want de agent had wel gelijk) maar het komt er op neer dat jij die tas niet in beslag kunt nemen en dit moet overlaten aan een opsporingsambtenaar (waarheidsvinding).
Wanneer jij dit toch tegen de wil van een vd doet (als niet opsp. ambt. zijnde) is het onrechtmatig verkregen bewijs.
Voortaan:
Gewoon even de politie bellen (wel de persoon aanhouden overigens) en dan de politie het 'opsporingswerk' laten doen.
Nee, dan moet je die persoon aanhouden.quote:Op maandag 24 april 2006 20:36 schreef Camoth het volgende:
[..]
Nee, als iemand een grote tas bij zich heeft, en die niet wil afgeven bij de balie, dan vind ik dat ik moet mogen vragen aan iemand: "wilt u even uw tas openen" en dat als zo iemand dat weigert, dat ik diegene mag staande houden en de politie mag bellen en dat DIE dan in de tas mogen kijken.
En als iemand dat allemaal vervelend vind, dan moet iemand gewoon de tas afgeven bij de balie. En DAAR mag wat mij betreft wel een bordje over gemaakt worden dan.
Dat klopt inderdaad.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:32 schreef PeZu het volgende:
[..]
als je niet een s zelf hebt gezien dat iemand wat pikt kun je niet eens bewijzen dat het gestolen is....
En dus mag dat ook niet, en m.i. wel terecht. Hang dan camera's op en zo'n bordje. Kleine moeite. Of verbied mensen met hun tas de winkel in te gaan.quote:Op maandag 24 april 2006 19:02 schreef Camoth het volgende:
Het was vandaag weer eens feest bij onze Appie waar ik werk;
Komen twee 14 jarige hotemetootjes langs de kassa's sjezen, ik zie dat; zeg: " mevrouw, mag ik even in uw tas kijken?"
Nou, dat mocht niet van haar. Ze wilde wegrennen met d'r vriendinnetje als op dat moment een klant aan komt die het allemaal ziet gebeuren, dus die pakt haar bij d'r jas en zegt dat ze haar tas open moet maken. (Zijn er toch nog fatsoenlijke mensen goddank).
Uiteindelijk na een hevige discussie dan toch die tas open, en jawel; vol met allerlei jatwaar.
Ga ik naar de politie om een getuigenverklaring af te leggen; krijg ik op m'n flikker van de agent want:
- Ik kan mensen niet verplichten om in hun tas te mogen kijken
- Ik mag mensen niet staande houden zonder " redelijk vermoeden" wat neerkomt op letterlijk iemand ZIEN stelen.
- Er staat geen bordje in de winkel waarop staat dat wij soms mensen vragen om in de tas te kijken.
Er hangen camera's maar denk jij dat punt 1: daar dag en nacht mensen achter zitten te kijken? en punt 2: dat die camera's alle hoeken van de winkel kunnen beslaan?quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:37 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
En dus mag dat ook niet, en m.i. wel terecht. Hang dan camera's op en zo'n bordje. Kleine moeite. Of verbied mensen met hun tas de winkel in te gaan.
Ik mag de persoon dus niet aanhouden/staande houden van de politie, want ik heb ze niet iets ZIEN stelen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:29 schreef kevin85 het volgende:
Ik kan je die hele wetgeving hier nu uit gaan leggen (want de agent had wel gelijk) maar het komt er op neer dat jij die tas niet in beslag kunt nemen en dit moet overlaten aan een opsporingsambtenaar (waarheidsvinding).
Wanneer jij dit toch tegen de wil van een vd doet (als niet opsp. ambt. zijnde) is het onrechtmatig verkregen bewijs.
Voortaan:
Gewoon even de politie bellen (wel de persoon aanhouden overigens) en dan de politie het 'opsporingswerk' laten doen.
Daar is de oplossing van de kluisjes dus een goeie voor.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:12 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
Maar het is geen realistische oplossing om je tas af te staan. Het klinkt allemaal wel leuk, maar het is niet goed uit te voeren. Ik weet niet hoe groot die AH is waar jij werkt, maar voor een groot filiaal is het echt onbegonnen werk om van iedereen de tassen "in te nemen" en daarna na afloop weer uit te delen. Er zal weer meer personeel voor moeten worden aangenomen (zeker als het een drukke dag is) en aangezien er al zoveel wordt gesneden in het personeelsbestand, lijkt het me niet waarschijnlijk dat men dan even zo'n maatregel zal gaan instellen.
En ik denk ook niet dat mensen er zo blij mee zullen zijn om elke keer bij jullie winkel hun tas te moeten afstaan en ook weer in de rij moeten staan om hem af te halen.
(ow ja, tuurlijk is het kijken in de tas niet te vergelijken met het plaatsen van een chip enzo, maar ik refereerde daarmee aan een argument dat je gebruikte)
Iets vermoeden is wat anders dan iemand op heterdaad betrappen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 20:34 schreef kevin85 het volgende:
[..]
Nee, dan moet je die persoon aanhouden.
Dit echter wel bij het vermoeden van...
Heeterdaad enz.
Artikel 53 Wetboek van strafvordering.
"Misdaad" en "buit"quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:15 schreef Camoth het volgende:
Conclusie: de dieven komen gewoon weg met de misdaad en de buit, alleen maar omdat ik ze niet mocht aanhouden/vasthouden, en waarom mag DAT niet? Omdat er 30 van de 100 mensen het een " inbreuk" op hun privacy vinden als ik vraag of ik even in de tas mag kijken... Ik vind dat debiel.
dat gaat je dus geen ene moer aanquote:Op maandag 24 april 2006 20:24 schreef Camoth het volgende:
[..]
Maar wat voor privacy hebben we het dan over? Want ik vraag iemand alleen om de tas OPEN te doen. Ik ga er niet in zitten snuffelen of rommelen. En als je niks gestolen hebt, wat heb je dan te verbergen? Wat stop jij in je tas dat je perse voor anderen verborgen wilt houden?
Daar schrik je alleen maar klanten mee af. Wie wil er nou naar een winkel toe waar je eerst je tas in een kluisje moet gaan dumpen en daarna pas naar binnen mag? Ow ja, en als je eindelijk al je spullen naar buiten wilt slepen moet je ook nog je tas uit zo'n kluisje halen. En dan reken ik niet eens de enorme muur van kluisjes die je wel niet moet hebben in zo'n supermarkt als je een wat groter filiaal hebt.quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:19 schreef Camoth het volgende:
[..]
Daar is de oplossing van de kluisjes dus een goeie voor.
en dan mogen z ein je tas kijken, en dan wat? heb je nog niks aan heur, ook al zitten er 10 pakken koffie in, bewijs maar eens dat ze er al niet in zaten...quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:25 schreef Lookbehind het volgende:
[..]
"Misdaad" en "buit"Wat was het? 5 euro of zo? Maar oke, laten we uitgaan van het principe.
Dan wil jij dus kassameisjes het recht geven bij iedereen in de tas te kijken als ze daar zin in hebben, want je hoeft toch geen bewijs te hebben om dat te mogen doen.
Weet jij veel wat mensen allemaal wel niet in hun tas hebben zitten wat ze niet aan de buitenwereld willen tonen, er zullen vast wel wat mensen zijn die niet al te blij zullen zijn als er telkens in hun tas wordt gekeken (het kan dus gewoon ook uit nieuwsgierigheid).
Hee, face it, je kan nou eenmaal niet alles tegenhouden in deze wereld zonder de vrijheid van de mens ernstig te beperken. Je moet er toch niet aan denken dat een willekeurig kassameisje je arresteert in een supermarkt op "verdenking" van iets.![]()
Simpel, als het spullen zijn die in die winkel verkocht worden, dan moet ze daar een bonnetje van bijhebben. Ze neemt die spullen tenslotte niet voor Jan Lul mee.quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:29 schreef PeZu het volgende:
[..]
en dan mogen z ein je tas kijken, en dan wat? heb je nog niks aan heur, ook al zitten er 10 pakken koffie in, bewijs maar eens dat ze er al niet in zaten...
neen dat hoeft dus niet. je moet kunnen bewijzen dat het daadwerkelijk uit jouw winkel komt...quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:32 schreef Seneca het volgende:
[..]
Simpel, als het spullen zijn die in die winkel verkocht worden, dan moet ze daar een bonnetje van bijhebben. Ze neemt die spullen tenslotte niet voor Jan Lul mee.
Nee? ook niet als het bijvoorbeeld een paar zakjes met snoep zijn of zo? Bewijs maar eens dat het uit jouw winkel komt.quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:32 schreef Seneca het volgende:
[..]
Simpel, als het spullen zijn die in die winkel verkocht worden, dan moet ze daar een bonnetje van bijhebben. Ze neemt die spullen tenslotte niet voor Jan Lul mee.
Daar is nergens geen wet voor.quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:32 schreef Seneca het volgende:
[..]
wat dacht je? drie maal is scheepsrechtquote:Op dinsdag 25 april 2006 23:16 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Daar is nergens geen wet voor.
Alleen wanneer jij een wapen koopt moet die in verpakking zitten + bon, en dan nog regelrecht van de winkel naar huis toe.
Die pakken koffie waar jij naar refereert worden ook wel verkocht bij de AH, C1000 enz enz.
De bewijslast ligt niet bij de ''verdachte'' maar bij de aanklager, aangezien je (in deze maatschappij wel twijfelachtig---> kassamiepjes die SSpraktijken willen) in deze maatschappij nog altijd onschuldig bent indien tegendeel bewezen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |