Ja, ik (soms) wel.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:31 schreef Baleog het volgende:
mm, dat klinkt een beetje alsof je je geloof nodig hebt om een beter mens te zijn :S
Wat is er mis met de constatering dat sommige mensen gewoon eikels zijn en dat de wereld soms een stuk beter af zou zijn geweest zonder ze?quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:31 schreef freecell het volgende:
[..]
En ook dat bedoel ik niet....
Het is wel lastig hoor
Maar je hebt gelijk, zo kwam het over.
De meeste mensen schat ik op hun waarde en inet alleen omdat ze toevallig schepsel zijn, maar er lopen ook mensen op deze aardbol rond die ik niet mag. En juist op die mensen is dit van toepassing.
De meeste mensen zijn gewoon leuk
Het is je goed recht om zelf niet religieus te zijn ... en het is erg belangrijk dat je gewoon van dat eigen recht moet kunnen genieten ...quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:16 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ik ben antireligieus omdat mijn vrijheid wordt beperkt door mensen die vinden dat de beperkingen die ze zichzelf willen opleggen ook voor anderen moeten gelden. En ik ben antireligieus omdat ik van mening ben dat iedere groepering die zichzelf instant houd door indocterinatie van kinderen in hun meest kwetsbare periode bij de wortels moet worden bestreden.
Het moment dat de religieuze wereld er voor kiest hun kinderen dusdanig te indocterineren dat dingen uit de huidige maatschappij per definitie verwerpelijk zijn, zonder kennis te nemen van inhoud en vorm, stoort dat de mogelijkheid tot een prettig samenleven. Dat kinderen worden opgevoed met de boodschap dat ik bezeten ben door de duivel (en daarom minderwaardig, zelf kwaadaardig) omdat ik toevallig niet geloof wat zij wel geloven vind ik een zeer grote bedreiging van de maatschappij. (En ja, ik woon in Veenendaal namelijk.)quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Het is je goed recht om zelf niet religieus te zijn ... en het is erg belangrijk dat je gewoon van dat eigen recht moet kunnen genieten ...
Maar je gaf hier als voorbeeld dat een religieuze school niet aan een boekenweek over magie en tovenaars wilden meedoen ...
Nu moet je toch wel eventjes uitleggen in hoeverre hun keuze, jouw vrijheid om niet -religieus te zijn hindert...? ze dwingen jou toch niet om geen Potterboeken te lezen?
Zodra je kennelijk die religieuze mensen het recht wil ontzeggen, om hun eigen individuele normen te hebben hun religieuze wetten en waarden, op henzelf toe te passen, ben je zelf onverdraagzaam, niet zijzelf.
Nuancering: de christenen die ik ken die dingen afkeuren weten echt wel waarom. De mensen die ik ken die bijvoorbeeld tegen potter zijn, hebben het zelf wel gelezen!quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:35 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het moment dat de religieuze wereld er voor kiest hun kinderen dusdanig te indocterineren dat dingen uit de huidige maatschappij per definitie verwerpelijk zijn, zonder kennis te nemen van inhoud en vorm, stoort dat de mogelijkheid tot een prettig samenleven. Dat kinderen worden opgevoed met de boodschap dat ik bezeten ben door de duivel (en daarom minderwaardig, zelf kwaadaardig) omdat ik toevallig niet geloof wat zij wel geloven vind ik een zeer grote bedreiging van de maatschappij. (En ja, ik woon in Veenendaal namelijk.)
Nuancering: de christenen die jij kent zijn niet 'de christelijke wereld'. Gek genoeg zijn de christenen die je te spreken krijgt altijd diegene die nou juist wel kunnen nuanceren. Grappig dat er toch boeken werden verbrand enzo. Volgens mij is er een clubje christenen die zich verborgen houd en iedere keer plotseling verschijnt om iets te doen (Reclame voor DaVinci code film verbieden bijvoorbeeld, net in het nieuws) en die dan weer verdwijnen.quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:37 schreef freecell het volgende:
[..]
Nuancering: de christenen die ik ken die dingen afkeuren weten echt wel waarom. De mensen die ik ken die bijvoorbeeld tegen potter zijn, hebben het zelf wel gelezen!
Zoals ik al zei, ik woon in Veenendaal, mijn buren dus.quote:En wie zegt dat jij bezeten bent en waarom???
Tja, indocterineren dat er mensen per definitie niet deugen is daarom goed?quote:edit: opvoeden is indoctrineren, daar ontkom je niet aan
En je oplossing is hen door de maatschappij net zo hard te laten indoctrineren?quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:35 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het moment dat de religieuze wereld er voor kiest hun kinderen dusdanig te indocterineren dat dingen uit de huidige maatschappij per definitie verwerpelijk zijn, zonder kennis te nemen van inhoud en vorm, stoort dat de mogelijkheid tot een prettig samenleven. Dat kinderen worden opgevoed met de boodschap dat ik bezeten ben door de duivel (en daarom minderwaardig, zelf kwaadaardig) omdat ik toevallig niet geloof wat zij wel geloven vind ik een zeer grote bedreiging van de maatschappij. (En ja, ik woon in Veenendaal namelijk.)
quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:42 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Nuancering: de christenen die jij kent zijn niet 'de christelijke wereld'. Gek genoeg zijn de christenen die je te spreken krijgt altijd diegene die nou juist wel kunnen nuanceren. Grappig dat er toch boeken werden verbrand enzo. Volgens mij is er een clubje christenen die zich verborgen houd en iedere keer plotseling verschijnt om iets te doen (Reclame voor DaVinci code film verbieden bijvoorbeeld, net in het nieuws) en die dan weer verdwijnen.
Maar wáárom dan? Loop je erbij als een satansaanbidder? Slacht je mensen op de oprit? Ik denk het niet. Maar ze zeggen het niet zomaar, dus waarom denk jij dat zij dat zeggen?quote:Zoals ik al zei, ik woon in Veenendaal, mijn buren dus.
Dat is dan ook niet christelijk, zoals ik al eerder heb uitgelegd. Al denk ik dat het wel goed is om je kinderen zo te indoctrineren dat verkrachters in zoverre niet deugen dat je er bij uit de buurt moet blijvenquote:Tja, indocterineren dat er mensen per definitie niet deugen is daarom goed?
Over paranoia gesproken:quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:42 schreef Invictus_ het volgende:
Volgens mij is er een clubje christenen die zich verborgen houd en iedere keer plotseling verschijnt om iets te doen (Reclame voor DaVinci code film verbieden bijvoorbeeld, net in het nieuws) en die dan weer verdwijnen.
Welke "maatschappelijke norm onder dwang op te leggen" is mijn keuze? En met alle respect, een maatschappij is heel wat meerzijdig dan een religeuze stroming; die twee dingen vergelijken kan niet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
En je oplossing is hen door de maatschappij net zo hard te laten indoctrineren?
Jouw keuze is hen dan te dwingen toch vooral een 'maatschappelijke norm onder dwang op te leggen?
Dus mensen moeten ook het recht krijgen hun vrouw (danwel kind) tot gort te slaan? Omdat het hun normen zijn?quote:Geloof me, ik vind ook niks mis met Harry Potter-boeken, en vind het onzin dat soomige religieuzen daar moeilijk over doen ... maar dat recht hebben ze gewoon, ook het recht om in volgens mij onjuiste dingen te geloven, domweg omdat ik hen _mijn_ normen wat dat betreft moeilijk als 'waarheid' kan opleggen ...
Correct alleen zijn sommige normen en waarden niet wenselijk.quote:Iedere vorm van opvoeding is een vorm van indoctrinatie ..... ouders die beweren hun kinderen nooit een bepaald normen-en-waardenpatroon op te leggen liegen, of ze zouden juist verdomd slechte ouders zijn ...
Wanner is het schade en wanneer niet? Corrigeren naar hun kamer sturen? Corrigerende tik schade? Corrigerend in de kast opsluiten schade? Corrigerend een uur opsluiten schade? Twee uur? Drie uur? Wie met welke wijsheid gaat dat bepalen? Is het aanleren dat delen van de bevolking per defintie slecht zijn (Joden) schade? Is het aanleren dat andere kinderen die niet gedoopt zijn minderwaardig zijn schade?quote:pas op het moment dat er aantoonbaar schade aan anderen wordt aangedaan, mag een overheid overwegen mogelijk in te grijpen, maar zelfs dan nog met zeer veel terughoudendheid en absoluut met mate (bv in gevallen van religieuzen die bv inenting weigeren, of medische behandeling bij kinderen) ...
Nauurlijk kan je van boven een waarden-patroon opleggen, dat doen doormiddel van de wet. In de wet zijn normen vastgesteld die bepaalde waarden van de wenselijke maatschappij weerspiegelen. Daarom mag je niet zomaar iemand neersteken.quote:Het punt is gewoon dat je een bepaald waarden-patroon niet van boven kunt opleggen (op datpunt gaan veel religieuzen zelf ook de fout in, niet voor niks is er grote uitloop uit zulke gemeenschappen), als je dat wél zou gaan doen, ben je even dogmatisch bezig als die mensen zelf.
De extremen moeten worden aangepakt, de grotere groep die zich aan de extremen niet schuldig maakt heeft van maatregelen ook geen last. Daarom wordt er boven de 120 geflitst en niet per definitie iedere automobilist maar onder een boete uitkomen met het argument dat de meeste automobilisten niet te hard rijden zal ook niet lukken.quote:Overigens, ik vind het ook een beetje vreemd dat jezelf zo enorm generaliseerd en de 'slchste voorbeelden' gelijk neemt en op basis van enkele radikalen gelijk een oordeel over een brede bevolkinsggroep klaarzet (en kennelijk vind dat de overheid daartegen moet optreden)
En wat is het beeld dat je geeft als je daar als mod wel een opmerking over maakt maar het toch niet aanpast?quote:Op maandag 24 april 2006 20:36 schreef Alicey het volgende:
De TT suggereert ook nog eens dat moslims onverdraagzaam zijn als groep..
Omdat fok nog steeds geen cencuur beleid heeft?quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
En wat is het beeld dat je geeft als je daar als mod wel een opmerking over maakt maar het toch niet aanpast?
Spijtig genoeg is dat wel de 'visie' van de 'wereld' op dit moment. Hebben we ook gelijk in, maar iedere geloof is op zijn eigen punten onverdraagzaam. Islamieten zijn gewoon niet zo achterbaks als de Christenen. Daarom zou een Islamitische equivalent van het CDA nooit regeren omdat die niet op principiele punten water bij de wijn zouden doen. Daarom werkt het Christendom ook zo lekker in de US, lekker hypocriet, daar word niemand slechter van.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
En wat is het beeld dat je geeft als je daar als mod wel een opmerking over maakt maar het toch niet aanpast?
Er zijn wel degelijk regels voor het openen van topics. Maar blijkbaar ben jij nieuw of naief, en is dat de reden dat je dit denkt.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:08 schreef NanKing het volgende:
[..]
Omdat fok nog steeds geen cencuur beleid heeft?
Dus het is achterbaks om wel zin te hebben om iemand te vermoorden, maar het niet te doen?quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:14 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Spijtig genoeg is dat wel de 'visie' van de 'wereld' op dit moment. Hebben we ook gelijk in, maar iedere geloof is op zijn eigen punten onverdraagzaam. Islamieten zijn gewoon niet zo achterbaks als de Christenen. Daarom zou een Islamitische equivalent van het CDA nooit regeren omdat die niet op principiele punten water bij de wijn zouden doen. Daarom werkt het Christendom ook zo lekker in de US, lekker hypocriet, daar word niemand slechter van.
Ik ben niet nieuw noch ben ik naief. Ik zeg nergens dat ik het met de TT eens ben ik vind het ook maar een vreemde stelling.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:16 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Er zijn wel degelijk regels voor het openen van topics. Maar blijkbaar ben jij nieuw of naief, en is dat de reden dat je dit denkt.
Ik heb een uitdaging voor je. Open een topic met de titel "Christenen zijn net zo achterbaks als joden", niet dat ik dat vind natuurlijk, en laten we dan eens kijken in welk recordtempo die titel wordt aangepast of de topic wordt gesloten.
Nee het is achterbaks om heel hard te wijzen naar iemand en te roepen "oooooooooh" en daarna vergeten dat er ook abortusartsen vermoord worden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:17 schreef freecell het volgende:
[..]
Dus het is achterbaks om wel zin te hebben om iemand te vermoorden, maar het niet te doen?
Het is achterbaks om boos te zijn op een land, maar geen ambassades in de fik te steken?
Hierop reageren kan alleen tweeledig. 1) De streng gereformeerden waren de eerste die zich aansloten bij de NSB; over meewaaien gesproken. 2) Als nietreligieus kan ik af en toe niet slapen van het feit dat de CU mijn tweede partij is.quote:En het CDA doet inderdaad veel te veel water bij de wijn. Ik ken dan ook geen principiële christenen die het hier mee eens zijn.
Maar wat wil je nou? Wil je christenen die het allemaal niet zo nauw nemen achterbaks noemen of wil je christenen die wél serieus bezig volledig afkraken? Beiden is zo verwarrend voor mij
Hallo? je noemt en voorbeeld van een christelijke school die niet mee wil doen aan een kinderboekeweek over Magie en harry Potter ... en even later een kerk die problemen heeft met een Reclamebillboard voor een film over de Da Vinci-code aan een kerk in Rome ....quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:02 schreef Invictus_ het volgende:
Dus mensen moeten ook het recht krijgen hun vrouw (danwel kind) tot gort te slaan? Omdat het hun normen zijn?
quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:24 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Nee het is achterbaks om heel hard te wijzen naar iemand en te roepen "oooooooooh" en daarna vergeten dat er ook abortusartsen vermoord worden.
Eh, gereformeerden zijn zo oranjegezind als het maar kan en waren in de oorlog vaak betrokken bij het verzetquote:Op dinsdag 25 april 2006 14:24 schreef Invictus_ het volgende:
Hierop reageren kan alleen tweeledig. 1) De streng gereformeerden waren de eerste die zich aansloten bij de NSB; over meewaaien gesproken. 2) Als nietreligieus kan ik af en toe niet slapen van het feit dat de CU mijn tweede partij is.
Er staat een vraagteken achter mijn stellingen, dit omdat ik vind dat er specifiek vanuit de christelijke wereld te weinig wordt doorgedacht over de stellingname en de absolute strijd tegen het opstellen van een snoeiharde lijn van wat wel en wat niet kan. Ook het vage op de religieuze persoon betrekken van ieder statement over religie is wat vreemd, mij heb je nergens horen zeggen dat het jouw mening is, er zijn nou eenmaal mensen die wel zo'n mening hebben. Jij ben bezig ze goed te praten, ik niet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:25 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Hallo? je noemt en voorbeeld van een christelijke school die niet mee wil doen aan een kinderboekeweek over Magie en harry Potter ... en even later een kerk die problemen heeft met een Reclamebillboard voor een film over de Da Vinci-code aan een kerk in Rome ....
Dat zijn wel heel erg andere voordbeelden dan het schade toebrengen aan een kind...
Mag ik aangeven dat ik zulke discussietechnieken, waar je mij opeens hele andere dingen in de mond schuift niet erg prettige discussietechnieken vind ..
Waar zit de grens dan wel?quote:als je mijn post terugleest leg ik heel duidelijk mijn grens bij het moment dat er andere duidelijk aantoonbare schade wordt aangedaan .. op dat moment houd de individuele vrijheid op, en zijn de balngen en rechten van personen groter....
Ik gaf als voorbeeld bv de weigering mee te werken bij inentingen, bloedtransfusies en medische behandelingen, alhoewel zelf daar een genuanceerd beeld over kan bestaan, waar zeker gewon rekening gehouden moet worden met de religieuze gevoels (alhoewel ik dan wel zeer na zit bij het desnoods onder dwang opleggen van maatregelen) ..
Ik probeer juist een groep te definieren aan de hand van het gedachtengoed, jij (en anderen) ageren tegen die definitie door er van alles en nog wat bij te halen om de nuancering zo te nuanceren dat het nergens meer over gaat. Haal die kop uit het zand en erken dat er vanuit het Christendom net zoveel zooi komt als uit iedere groepering dan ook!quote:Ik strijd juist tegen jouw gebrek aan nuance over zulke , als je geen verschil ziet tussen bepaalde 'gewone' andere eigen normen van gelovigen, keuzes die ze motiveren met hun geloof, en de gresn die m.i. optreed waar er aantoonbaar schade voor anderen ontstaat....
Gek genoeg vind ik juist dat jij de nuance op de verkeerde plek legt. Personen en groeperingen moeten op hun gedrag/gedachte worden aangepakt en niet op een eventueel dingetje wat ze gemeen hebben.quote:Mensen die die nuance niet zien, zie ik als onverdraagzaam ... of dat nu radikale christenen, moslims of radikale atheisten zijn, die hun niet-geloven vooral willen opdringen aan gelovigen.
Volgens mij onjuist, bron?quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Eh, gereformeerden zijn zo oranjegezind als het maar kan en waren in de oorlog vaak betrokken bij het verzet
Het gaat niet om het simpele boycotten, het gaat om de achterliggende gedachte die ze daarme proberen te promoten. Hoe kom je erbij om een gewoon simpel kinderboek als Potter te koppelen aan een duivelse en occulte levensvisie? Hoe kom je erbij om domweg over het voorwoord van Brown (het is fictie) heen te schreeuwen om te kunnen zeggen dat er een diepe duivelse boodschap in zijn boek/film zit?quote:Ik snap het hele punt niet. Als christen mag je toch (net als iedere andere opvoeding etc) je (en degenen waar je om geeft/voor zorgt) enigzins afschermen voor wat je denkt dat verkeerde invloeden zijn?
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar een katholieke kerk mag wat mij betreft best protesteren tegen een reclameposter van Da Vinci Code als ze daar niets mee te maken willen hebben. Een christelijke school mag zo'n kinderboekenweek best boycotten omdat ze niet achter het idee staan. Dat betekend niet dat ze perse de rest van de wereld willen opleggen dat Da Vinci Code en een magi-kinderboekenweek niet kunnen.
Hoe jij als christen de inhoud van het christendom ziet doet niet terzake. We hebben het over mensen die juist iets anders in die inhoud vinden. (Zie mijn opmerking een stukkie terug over de moeilijkheid christenen te vinden die doen zoals ze in de media te vinden zijn.)quote:Daarbij spreekt het evangelie juist van verdraagzaamheid en liefde. Degenen die mensen veroordelen om hoe ze zijn en wat ze doen (tenzij dit natuurlijk tegen de wet is etc) snappen in mijn ogen het evangelie niet.
en jij noemt christenen onverdraagzaam ?quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:34 schreef Invictus_ het volgende:
Gek genoeg vind ik juist dat jij de nuance op de verkeerde plek legt. Personen en groeperingen moeten op hun gedachte worden aangepakt en niet op een eventueel dingetje wat ze gemeen hebben.
Een gedachte als 'Joden zijn slecht' of 'Negers zijn minderwaardig' moet bij de wortel worden aangepakt. Zoals ik al eerder aangaf vind ik dat de vrijheid in 'verdraagzaamheid' moeten worden gedefinieerd als de beperking die het eventueel op andere kan voortbrengen. Veel van de stromingen die roepen om de 'vrijheid van meningsuiting' en daarmee 'geloofsuiting' snappen niet dat je moet beperken om een ieder in zijn/haar waarde te laten. Het is dus van groot maatschappelijk belang dat religieuzen (en dus Christenen) af en toe tegen een stelling lopen zodat er weer eens word nagedacht.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:40 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en jij noemt christenen onverdraagzaam ?
Waarom vind jij dat mensen op hun gedachte moeten worden 'aangepakt'?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |