Hee, jij hebt die supergezonde vezels-vitamine-mineralen zelluf nodig, met die Uk ijje buik! Ga plukken!quote:Op maandag 24 april 2006 10:45 schreef Xanthe het volgende:
brandnetelkaas vind ik super.
Overigens als je zin hebt... onze tuin staat er zo weer vol mee
Hmmm, daar zou ik ook ff over nadenken idd...quote:Op maandag 24 april 2006 10:51 schreef MouseOver het volgende:
Klinkt goed. Ik wilde het ook altijd al eens proberen maar het is even zoeken naar een geschikte plek. Hier in de buurt groeien ze voornamelijk op voormalige steenstortplaatsen van de mijnen. En lijkt me erg ongezond.
Das het enige wak nie lekker vind van brandnetels: de thee.quote:Op maandag 24 april 2006 11:14 schreef laika het volgende:
brandnetel thee!!! erg lekker
Jij kan ze anders ook goed gebruiken , delen?quote:Op maandag 24 april 2006 10:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hee, jij hebt die supergezonde vezels-vitamine-mineralen zelluf nodig, met die Uk ijje buik! Ga plukken!![]()
Niet in elke supermarkt verkopen ze het , maar op de markt of bij een kaaswinkel hebben ze het eigenlijk altijd wel. Heerlijk om gewoon als een blokje kaas op tafel te zetten. Zelfs Isis vind ze heerlijk maar wat lust dat kind nou nietquote:Op maandag 24 april 2006 11:28 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Das het enige wak nie lekker vind van brandnetels: de thee.
Maar die kaas ken ik niet eens
Maar ik moet toch langs de winkel vanmiddag![]()
En jij draagt alleen synthetische kleding , eet geen vlees of andere dierlijke produkten?quote:Op maandag 24 april 2006 13:16 schreef klaarover het volgende:
Brandnetels is moord!
Er zijn rupsjes, die hebben het brandnetelblad hard nodig!
ken je van die dunne handschoentjes? het lekkerst is om ze zo min mogelijk gekneust (die haartjes zijn erg fijn) in de pan te gooien en ze te laten trekken tot boullion. dan roux aanmaken, kookvocht toevoegen en twee kleine gebonden soepjes te serveren.quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:46 schreef MissyMirjaM het volgende:
hoe maak je brandnetelsoep
en hoe zit het met die prikdingesen
quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:52 schreef MissyMirjaM het volgende:
stomme vraag misschien, maar die haartjes zijn na het koken niet auw meer? dus je kan het gewoon eten?
Idd. Zodra het gekookt is, zijn de netels onschadelijk gemaaktquote:Op dinsdag 25 april 2006 22:52 schreef MissyMirjaM het volgende:
stomme vraag misschien, maar die haartjes zijn na het koken niet auw meer? dus je kan het gewoon eten?
je mag het ook lezen als staafmixer.quote:
Nou snap ik het helemaal niet meer.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je mag het ook lezen als staafmixer.
Kervelsoep is idd ook heerlijk!quote:Op dinsdag 25 april 2006 23:16 schreef zoalshetis het volgende:
[..]![]()
bamix erin. door de roux en smullen maar. verse kervelsoep is trouwens lekkerder. ook wild te plukken trouwens.
roux geldt voor alle gebonden soepen. roux maak je door roomboter te laten smelten in een pan, lichtbruin, belletjes net weg, doe er zout bij. zeg 50 gram. haal van vuur, roer er in een keer 60 gram bloem door, roer dit goed door elkaar tot er een homogene massa ontstaat. doe de roux weer op zacht vuur en roer met een houten lepel net zolang de de roux wat wittig begint uit te slaan, van het vuur halen en je roux is klaar. de beste roux voelt zanderig aan als je het tussen je vingers wrijft, is heet dus neem een klein beetje op een theelepeltje, even blazen en dan voelen graag.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 17:55 schreef kabouter.muts het volgende:
Nou zou ik graag (voor mij mee-kijkende moeder) een recept voor gebondenbrandnetelsoep willen.
Iemand suggesties?
ik nietquote:Op woensdag 10 mei 2006 08:30 schreef Vanyel het volgende:
Ik gooi persoonlijk nooit zout bij de boter voor ik de bloem erbij doe, laat staan 50 gram. Zout is voor aan het eind, als je dan vindt dat het ontbreekt.
Wij wassen ze liever eerst evenquote:Op vrijdag 12 mei 2006 14:15 schreef Doekes het volgende:
Vroeger plukte ik brandnetels en at ze gelijk op. Was niet echt lekker, maar wel stoer.
Nou ik vind ze niet lekker, heel bitter.quote:Op zondag 14 mei 2006 14:00 schreef Serendips het volgende:
Hmm, misschien moet ik maar eens een weiland induiken.
Ik heb ooit wel eens brandnetelsoep gehad en ik meen me te herinneren dat die erg lekker was.
Btw, paardebloemblaadjes schijnen ook erg lekker te zijn als we het toch over weilandgroenten hebben...
Iedere betere supermarkt, kaaswinkel of natuurvoedingswinkel heeft 'm wel!quote:Op maandag 15 mei 2006 11:02 schreef Tique3 het volgende:
Enig idee waar die brandnetelkaas te koop is, ik wil het wel eens proberen
De betere kaas winkel heeft hem zekerquote:Op maandag 15 mei 2006 11:02 schreef Tique3 het volgende:
Enig idee waar die brandnetelkaas te koop is, ik wil het wel eens proberen
quote:Brandnetelthee
- Verwarm een theepot voor.
- Stop ongeveer 30 gram brandnetelsnippers in de pot(4 eetlepels)
- Giet hier 6 dl. kokend water bij
- Deksel op de theepot en even 10 minuten laten trekken.
- Giet de thee uit de pot in een glas (door een fijn zeefje; anders komen alle bladeren mee)
- En... Kraar is de thee om gedronken te worden
quote:Brandnetelsoep
Nodig:
-Twee wortels, geraspt
-Een grote ui, gesnipperd
-Een kleine halve emmer brandneteltoppen, goed gewassen.
-1 tot 1,5 liter bouillon, kip of groente
-Fruit de ui en voeg de wortel toe wanneer de ui zacht is.
-Laat de wortel zacht worden en voeg dan de brandnetels toe.
-Stoof ze tot ze geslonken zijn en voeg de bouillon toe.
-Laat 10 minuten koken en mix.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |