Voor mijn examen gebruik ik:quote:Op vrijdag 5 mei 2006 13:19 schreef BlaatschaaP het volgende:
Hebben jullie boeken?
Wij lesbrieven, met titels als 'De Firma' en 'De Eenmanszaak: Deel 1'.
Wij ook - vandaag 'De Industrie' voor de 1e keer doorgelezen, vandaar dat ik een 3.6 had voor dat sequote:Op vrijdag 5 mei 2006 13:19 schreef BlaatschaaP het volgende:
Hebben jullie boeken?
Wij lesbrieven, met titels als 'De Firma' en 'De Eenmanszaak: Deel 1'.
op die manier... dank uquote:Op maandag 8 mei 2006 15:03 schreef allardh het volgende:
Je moet de dividendbelasting over het gehele dividend berekenen en die dan van de cashdividend aftrekken.
Die krijg je op je formulekaartquote:Op maandag 15 mei 2006 21:00 schreef allardh het volgende:
Ik heb alleen al die ratio's in m'n GR staan.
Wat voor een formulekaart krijgen we? Is zeker nog niet vrijgegeven? Ons werd namelijk verteld in de les: dat de formules die meegegeven tijdens het examens nogal vershillen per jaar, soms worden er totaal geen formules meegegeven.quote:
Ik morgen, maar aangezien ik nog nooit geleerd heb voor M&O ga ik morgen eerst de rest in mijn GR gooien.quote:
Ik deed net een examen uit 2001 lastige dingen, machineuurtarieven e.d heb ik nog nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 14:15 schreef isos het volgende:
die examens kan je beter niet doen, je raakt er alleen maar van in de war. Ze staan vol met fouten en onduidelijkheden... ook niet zo raar dat de norm jaar op jaar heel hoog is. Snap wel dat er geen examenbundel is van M&O want dit kan je echt niet verkopen. Echt een schande dat ze zo'n slechte examens maken.
Dan is er iets mis... want ik weet wel wat dat isquote:Op dinsdag 16 mei 2006 14:58 schreef vruitig het volgende:
[..]
Ik deed net een examen uit 2001 lastige dingen, machineuurtarieven e.d heb ik nog nooit van gehoord.
Het staat niet eens in mijn boek of samengevat. Maar ik ga even leren nu, later.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 15:29 schreef 2Mini het volgende:
[..]
Dan is er iets mis... want ik weet wel wat dat is
Ik heb em wel in samengevat gevondenquote:Op dinsdag 16 mei 2006 15:31 schreef vruitig het volgende:
[..]
Het staat niet eens in mijn boek of samengevat. Maar ik ga even leren nu, later.
Ik kan ze niet vinden. En dude jequote:Op dinsdag 16 mei 2006 16:01 schreef 2Mini het volgende:
[..]
Ik heb em wel in samengevat gevonden
Of verbeeld ik me dat maar?
Ik weet et...quote:Op dinsdag 16 mei 2006 17:08 schreef vruitig het volgende:
[..]
Ik kan ze niet vinden. En dude je, je overdrijft ze nogal.
dat met die inhaalafschrijving is vaag idd...maar doordat die dingen niet gevraagd werden op het examen van 2005, heb je het risico dat ze er dit jaar wel bij zittenquote:Op dinsdag 16 mei 2006 23:48 schreef allardh het volgende:
Examen eerste tijdvak 2005 had ik vanmiddag een 8,9. Gelukkig weinig vragen over bezettingsresultaat, budgetresultaat, prijsresultaat, efficiencyresultaat, verkoopresultaat, bedrijfsresultaat enz. Ook gelukkig geen moeilijke vragen over afschrijving.
Ik snap trouwens niet van die inhaalafschrijving met financieringscorrectie ofzo :S.
Ja die heb ik hier liggen. Had ik toevallig ook meebesteld, gaat alleen over het uitrekenen van hypotheken etc. Via de optie 2nd Finance.quote:Op woensdag 17 mei 2006 02:42 schreef 2Mini het volgende:
GVD.. sta ik op bol.com te kijken... zie ik dat er een boek is speciaal voor M&O en het gebruik van de GR
Hmm... nu weet ik een groot deel van dat wel te gebruiken.. maar was wel handig geweest als ik dat boekje voor me neus had..quote:Op woensdag 17 mei 2006 09:45 schreef vruitig het volgende:
[..]
Ja die heb ik hier liggen. Had ik toevallig ook meebesteld, gaat alleen over het uitrekenen van hypotheken etc. Via de optie 2nd Finance.
Ik weet het niet kijk er e ven heel snel naar maar: winst-omzet is de kosten neemt? En dit nemen van 2003 én 2004, en dit verschil procentueel uitrekenen?quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:56 schreef thomzor het volgende:
ik heb zon examen gemaakt, en ik moet eerlijk bekennen ik bak er weinig van ~.~
kan iemand me bijvoorbeeld opgave 17 van dit examen uitleggen? http://downloads.kennisne(...)wo_mons_2005_2_o.pdf
zelf deed ik dat dmv een vergelijking:
x = constante kosten
y = % van de omzet (variabele kosten)
omzet - x - (y van omzet) = winst
en dan van een aantal jaren en dan kutten tot ik eruit kwam, in het correctievoorschrift doen ze iets max lijps
opgave 17 van http://downloads.kennisne(...)wo_mons_2005_1_o.pdf snap ik overigens ook niet
arme ik :c
ik bedoelde van die eerste eigenlijk opgave 18quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:01 schreef vruitig het volgende:
[..]
Ik weet het niet kijk er e ven heel snel naar maar: winst-omzet is de kosten neemt? En dit nemen van 2003 én 2004, en dit verschil procentueel uitrekenen?
Nieuw-oud/oudx100
edit: zo moet het inderdaad even correctievoorschrift bekeken. Je doet dus simpel gezegd. Jaar 2003 is, bovenste lijn-onderste lijn.
2004: bovenste lijn - onderste lijn.
Procentueel verschil.
Je bent niet de engistequote:Op woensdag 17 mei 2006 14:56 schreef thomzor het volgende:
ik heb zon examen gemaakt, en ik moet eerlijk bekennen ik bak er weinig van ~.~
uhuh, ik had m net ook idd - maar een boel dingen blijven toch nogal wazigquote:Op woensdag 17 mei 2006 15:18 schreef Gertjuhh het volgende:
Die tweede vraag 17:
Je weet het efficiencyverschil en in combinatie met de berekening van het prijsverschil kun je er achter komen wat de werkelijke prijs was:
allereerst moet je weten wat de WH was, deze is nodig om het efficiencyverschil uit te rekenen dus zo kun je daar achter komen:
SH-WH*SP SH=5000*6=30000 SP= 1,8/6=0,3
30000-WH*0,3= 330 nadelig (gegeven in de vraag)
Hieruit volgt dat WH= 31100
Vervolgens vul je de WH en de SP in de formule van het prijsverschil in en zo kom je achter de werkelijke prijs.
SP-WP*WH SP=0,3 WH=31100
0,3-WP*31100=1866 nadelig (gegeven in de vraag)
Hieruit volgt dat WP= 0,24 en dat is het antwoord op de vraag
correctievoorschrift klopt wel.. in de opgave staat dat ze een nettowinst van 20% van de verkoopprijs willen.. dat heet ook wel een winstmarge.. dat is wat anders dan een winstopslag...quote:Op woensdag 17 mei 2006 18:29 schreef thomzor het volgende:
wtf man ik kijk zon examen na en het lijkt wel alsof er geen reet van klopt van dat correctievoorschrift
ze hebben dan de kostprijs van een product, die is 54,- euro
dan doen ze een winstopslag erover van (100/80)*54 = 13,50 (<- dat is 25%!! 100/80 = 1,25)
vervolgens zeggen ze "product X-fire kan niet met een nettowinst van 20% van de verkoopprijs exclusief BTW op de markt gebracht worden.
ik snap er écht geen bal van, waarom ze een winstopslag van 25% nemen ipv. 20% (gaat over examen 2003 1ste tijdvak btw)
edit, en nu is er weer een jaartal verkeerd, 2002 in 2000
ben ik de enige met problemen of staan er gewoon echt fouten![]()
kan je het alstublieft adh van een miniberekeningetje uitleggen?quote:Op woensdag 17 mei 2006 22:23 schreef CG het volgende:
[..]
correctievoorschrift klopt wel.. in de opgave staat dat ze een nettowinst van 20% van de verkoopprijs willen.. dat heet ook wel een winstmarge.. dat is wat anders dan een winstopslag...
Tnx, maar hoe kan het zijn dat de cashflow hier ¤100,- is (achter gekomen door de proberen)? Nominale waarde van de obligatie is ¤1000,- en nominale interestvoet is 10% (rente op kapitaalmarkt is 12%, daar gaat het in deze som om)quote:Op woensdag 17 mei 2006 22:15 schreef CG het volgende:
netto contante waarde = cashflow jaar 1 * (1 / rente^1) + cashflow jaar 2 * (1 / rente^2) + cashflow jaar 3 * (1 / rente^3) + ...... enz...
waarbij rente in jouw voorbeeld 1,12 is...
Hoe zit het nou precies als er geinvesteerd wordt in een project? dan heb je dus.quote:Op woensdag 17 mei 2006 22:15 schreef CG het volgende:
netto contante waarde = cashflow jaar 1 * (1 / rente^1) + cashflow jaar 2 * (1 / rente^2) + cashflow jaar 3 * (1 / rente^3) + ...... enz...
waarbij rente in jouw voorbeeld 1,12 is...
Ik ben er al uit via klasgenoot op MSN, maar voor de record: De restwaarde tel je op bij de laatste cashflow.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:27 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Hoe zit het nou precies als er geinvesteerd wordt in een project? dan heb je dus.
netto contante waarde = cashflow jaar 1 * (1 / rente^1) + cashflow jaar 2 * (1 / rente^2) + cashflow jaar 3 * (1 / rente^3) + ..etc.. - investering
toch?
En hoe verreken je een eventuele restwaarde dan? optellen bij je eindantwoord?
volgens mij welquote:Op donderdag 18 mei 2006 14:32 schreef allardh het volgende:
Mag je eigen de GR gebruiken voor het uitrekenen van interest, renteberekingen en cashflows? Dus dat je het niet met die gekke formules doet?
waar haal jij die 2500 euro vandaan? Moet dat niet 1500 euro zijn?quote:Op donderdag 18 mei 2006 14:52 schreef thomzor het volgende:
[..]
volgens mij wel
je kan met sum() en seq() bijvoorbeeld een end komen bij interestgedoe, ik geef n voorbeeld
klaas stort ieder jaar aan het begin van het jaar 1.500 euro op zijn rekening en hij doet dit drie jaar lang, de bank keert 4% rente uit aan het eind van ieder jaar
hoeveel geld heeft klaas aan het eind van het 3e jaar
nou dan kan je dat zo doen: 2.500*1,04^3 + 2.500*1,04^2 + 2.500*1,04^1
beetje omslachtig als het over 20 jaar gaat bv.
het kan met je GR (texas) ook zo: sum(seq(2500*1.04^x,x,1,3))
sum zit onder list -> math
seq zit onder list -> ops
zeker als je wiskunde gedaan hebt en bekend bent hiermee is het handig- je kan ook een somformule gebruiken enzo en dit ter controle
fouten in mijn voorbeeld onder voorbehoud![]()
ja klopt, zoals ik al zei fouten onder voorbehoudquote:Op donderdag 18 mei 2006 15:50 schreef Xuavis het volgende:
[..]
waar haal jij die 2500 euro vandaan? Moet dat niet 1500 euro zijn?
haha ik ook een 3.6 laatste examenquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:06 schreef vruitig het volgende:
Net examen 2003 gemaakt, een 8.4Voor me laatste PW haalde ik een 3.6
. Ik heb nog niks geleerd, hoe kan dit nu weer. Deze examens kun je bijna maken zonder enige M&O kennis te hebben, gewoon logisch redeneren.
Tuurlijk mag dat. Ik weet het trouwens zeker want in examen 2005 doen ze het zelf ook in het correctievoorschrift. Ik geloof bij: fiscale voordelen oid.quote:Op donderdag 18 mei 2006 18:15 schreef basmens het volgende:
wat ik me afvraag heh; ze vragen soms toch dingen over een informatiebron, mag je dan citeren. Ik weet dat, dat bij engels niet de bedoeling is omdat ze ook willen weten of je het wel begrijpt en niet maar wat opschrijft. Maar is dit appels met peren vergelijken of mag het met M&O ook niet?
antwoorden voor vrijdag 12.05 plz
nee altijd zonder BTW rekenenquote:Op donderdag 18 mei 2006 21:15 schreef isos het volgende:
Heb net even examen HAVO 2006 geoefend. Ik had de laatste vraag fout, omdat ik bij het berekenen van de afschrijving de BTW bij de aanschafwaarde heb meegerekend. Waarom hoef je deze niet mee te berekenen?
Dat vraag ik mij dus ook af.quote:Op donderdag 18 mei 2006 15:45 schreef Me_Wesley het volgende:
Mag dat? Hebben wij nooit gehad met M&O
Hopen dat het niet te moeilijk isquote:Op vrijdag 19 mei 2006 08:08 schreef Bully27 het volgende:
succes mensen!
same herequote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:26 schreef Gertjuhh het volgende:
Ik hoop meeheb een 4,7 nodig voor een 5,5 dus moet wel lukken hoop ik
schrijfspul + gr, prima tochquote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:59 schreef bolletje_25 het volgende:
Wat nemen jullie mee? Alleen een GR en wat pennen toch?
Moet genoeg zijn ja.. Moet een 4.2 halen, goed te doen dus. Succes iedereen!quote:
Hoe kom jij op een 7,5? De n-term is nog niet bekend....quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:14 schreef CG het volgende:
ik heb t op t laatst laten liggen... begin heb ik goed gescoord46 van de 62 ongeveer.. rond de 7,5 ongeveer dus.. sta ik een mooie 8 op de eindlijst
Precies hetzelfdequote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:21 schreef zijle het volgende:
Mijn gevoel direct na afloop:![]()
Mijn gevoel na bekijken antwoorden:![]()
ah ik reken gewoon: punten / 62 * 9 + 1quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:24 schreef Xuavis het volgende:
[..]
Hoe kom jij op een 7,5? De n-term is nog niet bekend....
http://www.eindexamen.nu/eindexamens/cesuur/cijferlijsten/lijst/?lengte=61&x=14&y=4quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:31 schreef CG het volgende:
[..]
ah ik reken gewoon: punten / 62 * 9 + 1
dan kun je toch ongeveer je cijfer wel inschatten
Dat dacht ik ook...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:33 schreef Me_Wesley het volgende:
Hee die ene vraag, hoeveel premiebetalingen bespaart hij.
Dat is toch gewoon 200 * aantal maanden?
Het woord contante waarde wordt niet eesn genoemd in die opgavequote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:40 schreef Xuavis het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook...
Gelukkig heb ik niet gedaan wat ik dacht dat goed was... maar gedaan wat ik hoopte dat goed was.
(dus die cn=blablabla formule)
Kan iemand het uitleggen?
quote:Jan Peeters, een zelfstandige ondernemer, wil per 31 maart 2016 met pensioen gaan. Om
een extra pensioenvoorziening te verkrijgen heeft Jan met zijn bank een overeenkomst
gesloten.
In die overeenkomst is onder andere het volgende opgenomen:
• Jan stort vanaf 1 april 2006 elke maand ¤ 200,- bij de bank.
• De bank garandeert Jan op de gewenste einddatum, 31 maart 2016, een uitkering van
¤ 23.980,-.
• Mocht Jan volledig arbeidsongeschikt raken dan zal vanaf dat moment voor Jan de
verplichting vervallen om maandelijks ¤ 200,- te storten. De bank neemt de verplichtingen
over zodat de uitkering gegarandeerd blijft.
De bank gaat ervan uit dat zij de stortingen kan beleggen tegen 0,4% samengestelde interest
per maand.
2p 12 Bereken op 31 maart 2016 het eindkapitaal van de stortingen als aan het begin van elke
maand ¤ 200,- wordt gestort en deze stortingen 0,4% per maand samengestelde interest (zie
formuleblad) opleveren.
2p 13 Geef twee oorzaken waarom de uitkering van de bank afwijkt van het berekende
eindkapitaal.
Stel dat Jan in april 2013 volledig arbeidsongeschikt wordt. Vanaf 1 mei 2013 vervalt voor
Jan de verplichting tot de betaling van de maandelijkse storting van ¤ 200,-.
2p 14 Bereken per 1 mei 2013 het totale bedrag dat Jan Peeters aan premiebetalingen bespaart
door het arbeidsongeschikt raken (zie formuleblad).
premiebetaling lijkt mij die 200 euro per maand.quote:12 gebruikte symbolen:
C = contante waarde
E = eindwaarde
K = kapitaal
T = termijnbedrag
p = rentepercentage
n = aantal perioden/termijnen
formules:
i = p/100
C = K × (1 + i)-n
Cn = T × (1-(1 + i)^(-n))/i
i
−
E = K × (1 + i)n
En = T × (1 + i) × ((1 + i)^n-1)/i
−
14 zie vraag 12
dacht ik ook, blijkbaar nietquote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:33 schreef Me_Wesley het volgende:
Hee die ene vraag, hoeveel premiebetalingen bespaart hij.
Dat is toch gewoon 200 * aantal maanden?
Wist ik ook niet, stond ook niet in samengevat volgens mijquote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:04 schreef Zep het volgende:
Trouwens, ben ik hier de enige die niet wist wat de verwachte indexatie ofzo is?![]()
Staat ook helemaal niet in het examenprogramma![]()
Die afschrijvingen horen ook niet in je antwoord te staanquote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:00 schreef lordteddybeer het volgende:
Ik ga klagen over vraag 30 & 31, want op het antwoordmodel houden ze geen rekening met de afschrijving
Dat dacht ik ook toen ik de vraag lasquote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:07 schreef Burbo het volgende:
Indexatie?!
Bij mij staat op de formulekaart: Zie vraag 12quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:45 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik heb geklaagd bij 't LAKS. Over dat 't te moeilijk en te lang was en over vraag 14, waar verwezen werd naar de formulekaart vanuit waar weer verwezen werd naar vraag 14..
Dude, wat denk je dat "a" betekend. En als je een beetje logisch nadenkt zie je ook wel dat 14.21/10=1.42 per uur wel heeeeel erg weinig loon isquote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:14 schreef bolletje_25 het volgende:
Oh ja, en over die koelkasten.
Er werden constante materiaalkosten gerekend a 175,50 euro (toch?), en loonkosten van: 10 uren a 14.21. Is dit nou per 10 uur of per uurAls je het per 10 uur rekende kwam er een heel vaag bedrag uit, en per uur kwam ik netjes op 440 euro kostprijs.
Hahahahaha. Je hebt gelijk. Wat ben ik ook een doos.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:47 schreef Xuavis het volgende:
[..]
Bij mij staat op de formulekaart: Zie vraag 12
Lijkt me vreemd als het bij jou er iets anders staat.
Ooit wel eens van een 16 jarige Pool gehoord?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:47 schreef Solomon het volgende:
[..]
Dude, wat denk je dat "a" betekend. En als je een beetje logisch nadenkt zie je ook wel dat 14.21/10=1.42 per uur wel heeeeel erg weinig loon is
En dat zit op vwo![]()
In China vangen boeren ¤2,50 per dag.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:47 schreef Solomon het volgende:
[..]
Dude, wat denk je dat "a" betekend. En als je een beetje logisch nadenkt zie je ook wel dat 14.21/10=1.42 per uur wel heeeeel erg weinig loon is
En dat zit op vwo![]()
182/(20*8)= ¤1,1375 per uurquote:Polen kent een gegarandeerd minimumloon (Najnizsze Wynagrodzenie). De hoogte van het minimumloon hangt af van het aantal gewerkte jaren:
* 0-1 jaar werkervaring: 80% van het basisminimumloon
* 1-2 jaar ervaring: 90% van het basisminimumloon
* 3 jaar of meer: 100%
Elk jaar wordt de hoogte van het minimumloon bijgesteld. Per 1 januari 2005 bedraagt het minimumloon 824,00 Zloty’s per maand (ca 182 Euro).
In grote steden liggen salarissen hoger dan in kleinere plaatsen en op het platte land. De hoogste salarissen zijn er in Warschau, Krakow, Poznan, Gdansk, maar het leven daar is ook het duurst.
Met die vraag heeft het C!to een grote fout begaan, stelletje eikels...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:11 schreef BlaatschaaP het volgende:
Dat had ik ook, idd.
Dat vond ik ook logisch, maar aan de ene kant kon het gewoon niet. Dus ben ik het maar helemaal anders gaan berekenen. Zou me toch genaaid voelen als ze de andere manier ook goed rekenenquote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:18 schreef MmadviewW het volgende:
[..]
Met die vraag heeft het C!to een grote fout begaan, stelletje eikels...
Same here.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:09 schreef MmadviewW het volgende:
Oja en wat een idioten, die vraag 14, dat moet toch gewoon 35 maanden * ¤200,- zijn
En á betekent gewoon 'per' in normaal Nederlands dunkt me.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:47 schreef Solomon het volgende:
[..]
En dat zit op vwo![]()
http://www.eindexamen.nu/laks/stats/quote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:34 schreef MmadviewW het volgende:
Is er op site van Laks niet meer een countertje voor het aantal klachten per examen?
Precies hetzelfde hier. Ik ben AL-TIJD voor het eind klaar; dit was de allereerste keer dat ik letterlijk tot de laatste minuut heb gewerkt. Toen had ik het ook wel af, maar ik heb geen tijd meer gehad om alles goed na te kijken oid.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:35 schreef DutchBlood het volgende:
Ik vond het trouwens ook wel redelijk veel, vonden jullie dat ook?
In 6 jaar vwo heb ik nog nooit (te) weinig tijd gehad en nu moest ik op 't laatst flink doorwerken.
dankequote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:35 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
http://www.eindexamen.nu/laks/stats/
Hoe kom je op een cashflow van 480000?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:07 schreef Xuavis het volgende:
[..]
Die afschrijvingen horen ook niet in je antwoord te staan.
vb. van mijn boek
inverstering van 1.8 miljoen euro
In verband met dit project jaarlijkse uitgaven:
loonkosten 140000
grondstofkosten 100000
interest 20000
overige uitgaven 60000
opgeteld 320000
investering zorgt voor een omzet van 800000
jaarlijkse cashflow = 480000
Opbrengsten - kostenquote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:49 schreef lordteddybeer het volgende:
[..]
Hoe kom je op een cashflow van 480000?
Mja, er stond wel heel duidelijk op het papier dat er op de volgende bladzijde nog opgaves waren.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:53 schreef MmadviewW het volgende:
******zooi, had ik ook nog opgave 7 gemist (die daar zo leuk op achterkant van dat boekje stond geprint) , oja heb net klacht ingediend
Yep, heb ik dus weer door de war gehaaldquote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:50 schreef DutchBlood het volgende:
[..]
Opbrengsten - kosten
Je hebt dus twee betekenissen voor het begrip cashflow hè:
* Cashflow in de belegginswereld: eigen vermogen + afschrijvingen
* Cashflow ivm. een investering: opbrengsten - kosten
Ik wou de afschrijvingen erbij doen maar ik was het vergetemquote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:50 schreef DutchBlood het volgende:
[..]
Opbrengsten - kosten
Je hebt dus twee betekenissen voor het begrip cashflow hè:
* Cashflow in de belegginswereld: eigen vermogen + afschrijvingen
* Cashflow ivm. een investering: opbrengsten - kosten
Das een goeie.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:00 schreef lordteddybeer het volgende:
Ik ga klagen over vraag 30 & 31, want op het antwoordmodel houden ze geen rekening met de afschrijving
Heb dat ook ik mijn boek volgens mij, alleen in samengevat staat wel dat andere bij investeringenquote:Op vrijdag 19 mei 2006 19:58 schreef Zep het volgende:
Apart.
"Om deze globale berekening te vereenvoudigen, gaat men er gemakshalve vanuit dat het jaarlijkse overschot gelijk is aan de som van de nettowinst op het project plus de afschrijvingen. Dit berag heet de cashflow van het project." - aldus mijn boek, hoofdstuk inversteringsselectie
Dan hebben wij dus het zelfde boek gehad, want ik kreeg ook dat stockdivident apartquote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:03 schreef Zep het volgende:
Ja klopt. Hm, er zijn wel meer problemen met dat boek. Dat hele stuk over stockdivident en dividentbelasting kregen wij er op stenciltjes bij pas, omdat dat gewoon helemaal niet in het boek stond.![]()
Klopt, dat zag ik ook. Maar dan had ik als enkele verandering dat er in 2007 dus 15000 aan afschrijvingen bijkwam. In 2008 en 2009 bleef dat gelijk. Dat leek me te simpel.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:00 schreef Zep het volgende:
het ging ook om de verandering in cashflow, dus hoefde je de nettowinst niet te weten![]()
in 2008 en 2009 kwam die afschrijving er ook bij (vergeleken met als er geen investering zou zijn geweest).quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:05 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Klopt, dat zag ik ook. Maar dan had ik als enkele verandering dat er in 2007 dus 15000 aan afschrijvingen bijkwam. In 2008 en 2009 bleef dat gelijk. Dat leek me te simpel.
Ik denk het wel. Soort van doorrekenen met een verkeerd antwoordquote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:06 schreef Xuavis het volgende:
Wat ik mij afvraag, bij de laatste vraag kwam ik op een negatief getal uit. Hierdoor had ik gezegd dat het economisch niet verantwoord zou zijn om de investering te doen.
In het juiste antwoord is dat getal positief en dus wel verantwoord...
Krijg ik nu wel één punt omdat ik een juiste conclusie uit een fout antwoord heb getrokken?
Ja, natuurlijk komen die er bij. Maar het blijft dus gewoon nettowinst + 15000. Dus er zit geen verschil tussen 2007, 2008 en 2009 wat dat betreft.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:07 schreef Zep het volgende:
[..]
in 2008 en 2009 kwam die afschrijving er ook bij (vergeleken met als er geen investering zou zijn geweest).
De kosten van de arbeidsuren en onderhoudskosten veranderden ook met de investering(tabelletje)
Als de nettowinst veranderd, veranderd de cashflow ook. Nettowinst veranderd elk jaarquote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk komen die er bij. Maar het blijft dus gewoon nettowinst + 15000. Dus er zit geen verschil tussen 2007, 2008 en 2009 wat dat betreft.
Ik heb die cashflow helemaal verneukt. Die met die NCW heb ik dan wel weer goed, althans ik heb hem doorgerekend. Jammer.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:10 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk komen die er bij. Maar het blijft dus gewoon nettowinst + 15000. Dus er zit geen verschil tussen 2007, 2008 en 2009 wat dat betreft.
1: Dat staat idd in het introductietekstje... maar is geen antwoord op de vraagquote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:00 schreef MmadviewW het volgende:
vraag me af wat voor een norm ze gaan nemen, btw op vraag 13 had ik geanwoord: 1: Als Jan volledig arbeidsongeschikt raakt hoeft hij geen premie meer te betalen 2: De bank neemt alle verplichtingen over zodat uitkering gegarandeerd blijft
zal wel niet goed zijn ofwel (stond namelijk ook min of meer in opgave),
het iegenlijke antwoord (bank heeft ook kosten, wil ook winst maken) leken me wel wat te makkelijk
Nee, dat kan niet. Het grootste deel van die dekking zit in de fabricagekosten, niet in de winst.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:38 schreef MmadviewW het volgende:
en antwoord op vraag 8 kan toch ook zijn:Dat die gast mogelijk met penetratiepolitiek (lage prijzen) bij de verkoop van die vrieskisten niet aan de dekking in constante kosten in het eerste komt (van ¤700.000,-)? (Eis B uit tekstje)
Zo had ik het ook gedaan jahquote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:55 schreef MmadviewW het volgende:
hmm en bij vraag 23, ligt het aan mij of houden die gasten geen rekening in het anwoordmodel dat over LENINGSDEEL1, 1 maand 4% moet worden betaald en 11 maanden de marktrente van 5%?
Want die 1e maand is toch rentevast, tegen die 4%?
Dit examen is echt slecht,quote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:00 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Zo had ik het ook gedaan jah![]()
Ik heb ondertussen 2 klachten ingediend, over vraag 14, en over het feit dat procentpunt en indexatie bij ons nooit behandeld is.
Exact. Maar wanneer gaat die maand in?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:02 schreef MmadviewW het volgende:
[..]
Dit examen is echt slecht,
weet je wat in het antwoordmodel staat?![]()
Alleen leningsdeel 1 wordt beinvloed door deze rentestijging, alle andere lengingsdelen hebben een rentevaste periode, die eindigt na 31 december 2006..
Maar Leningsdeel 1 heeft ook een rentevaste periode volgens informatiebron 8van 1 maand
idd wel erg onduidelijkquote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:03 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Exact. Maar wanneer gaat die maand in?
Rekenfouten mogen niet als fouten gerekend worden, tenzij de rekenfouten de som gemakkelijker maken.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:49 schreef Gertjuhh het volgende:
Ik heb net zoals altijd bij mo weer veel domme fouten en zelfs 2 rekenfouten gemaakt...
best triest eigenlijk maarja dat kwam ook omdat ik snel moest doorwerken, en ik heb in ieder geval wel een 4,7 en dat had ik ook nodig.
Doortelfouten tellen niet als fouten tenzijn, net als hierboven, de som er makkelijker door wordt.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:50 schreef terryvorst het volgende:
Dat antwoord van die premies is vaag...hij betaalt niet meer dan 200 per maand....en dat betaalde hij na zijn arbeidsongeschiktheid 35 keer niet...maar dat blijkt dus fout te zijn die beredeniring...En met die cashflow hebben ze niks met afschrijvingen gedaan.
iemand die weet hoe het zit als je bijvoorbeeld cashflow fout heb gedaan... bij 30 en met die getallen bij 31 verder werkt op de goede manier of je dan de volle punten bij 31 krijgt
Laksquote:Geplaatst: Do Mei 18, 2006 7:35 pm
stephan_v
LAKS Moderator
Donder op man, het was helemaal niet moeilijk. Sommige vragen hadden wel iets beter gesteld kunnen worden, maar het was zeker goed te doen.
Dit topic gaat overigens op slot, er is al een topic over M&O:
http://forum.laks.nl/viewtopic.php?t=1424
He, dat heb ik in een minder heldere bui nog goed ingevuld ookquote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:02 schreef MmadviewW het volgende:
[..]
Dit examen is echt slecht,
weet je wat in het antwoordmodel staat?![]()
Alleen leningsdeel 1 wordt beinvloed door deze rentestijging, alle andere lengingsdelen hebben een rentevaste periode, die eindigt na 31 december 2006..
Maar Leningsdeel 1 heeft ook een rentevaste periode volgens informatiebron 8van 1 maand
Had ik ook, ik was de afschrijving vergeten wat toch goed bleek te zijnquote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:31 schreef bolletje_25 het volgende:
[..]
He, dat heb ik in een minder heldere bui nog goed ingevuld ook![]()
Ik had na 2 uur echt geen zin meer en heb het eind maar wat afgeraffeld.. Goeie keus geweest![]()
Jep heb ik ook over geklaagd. En over die opdracht met het indexatiecijfer wat ik nooit heb gehad.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:25 schreef thomzor het volgende:
ik heb bij laks geklaagd over die vraag van jan met ze arbeidsongeschiktheid, ik had nml. 35*200 en ik denk wel meer mensen
afijn, nu verder lernen voor maandag
http://www.eindexamen.nu/eindexamens/cesuur/cijferlijsten/lijst/?lengte=62&x=0&y=0quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:20 schreef Bully27 het volgende:
Hoe reken je je cijfer uit? Ik heb +/- 40 punten.
ALS het gebeurd krijg je de punten die je bij die vraag hebt gehaald er wel gewoon bij. Je zou dus in theorie dan hoger dan een 10 kunnen halen, dus ze halen geen vragen weg.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 23:35 schreef Zep het volgende:
Kan dat dan? krijg je dan extra gratis punten ofzo![]()
Nee dat mag een corrector niet. Hij moet het foutrekenen en de fout in het correctievoorschrift melden aan de CEVO. Zij beoordelen het en rekenen het door in de norm, of er wordt een errata rondgestuurd waarin staat dat 200 * 35 ook goedgerekend wordt. Of in het meest drastische geval, dat bij vraag 14 altijd 2 punten moeten worden toegekend (er kunnen leerlingen in de war zijn geraakt door de verwijzing naar de formulekaart).quote:Op zaterdag 20 mei 2006 23:57 schreef MmadviewW het volgende:
idd, hoe doen ze dat? rekenen ze dat door in de norm...
Ik geloof dat een leraar naar vakkundig inzicht een vraag mag goedrekenen, en dat zullen ze dus zeker doen bij vraag 14...
bron? ;/quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:55 schreef Xuavis het volgende:
Wat een snelheid van de CEVO!![]()
Aan de secretarissen van het eindexamen van de scholen voor vwo
Bij het centraal examen management & organisatie vwo
Op pagina 4, bij vraag 14, moeten altijd 2 punten worden toegekend, ongeacht of er wel of
geen antwoord gegeven is, en ongeacht het gegeven antwoord.
Ik verzoek u dit bericht door te geven aan de correctoren management & organisatie vwo.
De voorzitter van de CEVO
drs. H.W. Laan
management & organisatie
Centraal examen vwo 2006
Tijdvak 1
Correctievoorschrift
Aanvulling
het is niet dat ik het niet geloof, meer dat ik zekerheid wil O.Oquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:43 schreef Xuavis het volgende:
nee, dit was een oefening voor mijn Nederlands
www.cito.nl (alsof ik dit soort dingen uit mijn duim ga zuigen)
Dat zei ik dus alquote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:55 schreef Xuavis het volgende:
Op pagina 4, bij vraag 14, moeten altijd 2 punten worden toegekend, ongeacht of er wel of
Ik verzoek u dit bericht door te geven aan de correctoren management & organisatie vwo.
drs. H.W. Laan
management & organisatie
Centraal examen vwo 2006
Tijdvak 1
Correctievoorschrift
Aanvulling
nicequote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:55 schreef Xuavis het volgende:
drs. H.W. Laan
management & organisatie
Centraal examen vwo 2006
Tijdvak 1
Correctievoorschrift
Aanvulling
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:54 schreef MmadviewW het volgende:
Wat denken jullie dat de norm +- zal zijn
(gezien het examen door velen slecht gemaakt is)
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:54 schreef MmadviewW het volgende:
Wat denken jullie dat de norm +- zal zijn
(gezien het examen door velen slecht gemaakt is)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |