ja maar zo kan het ook zijn dat God het je ingeeft. Als je sterft voor God, is dat dan de wil van God?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:46 schreef Roi het volgende:
Alleen god mag bepalen wie er sterft en wie niet volgens mij.
nou dat stadium ben ik voorbij gelukkig, maar heeft destijds wel door m'n hoofd gespeeld (en me misschien er van weerhouden). Voor nu: ik geloof niet eens in de hel, dus het is louter interesse.quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:49 schreef boebiedoe het volgende:
Je hebt suïcidale gedachten, maar bent bang dat je in de hel komt als je jezelf van kant maakt?
Dit is echt een redenatie voor bovengenoemde personen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja maar zo kan het ook zijn dat God het je ingeeft. Als je sterft voor God, is dat dan de wil van God?
quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:37 schreef Viking84 het volgende:
Staat er eigenlijk in de Bijbel dat zelfdoding niet mag? Ik las onlangs namelijk dat het in bepaalde gevallen toegestaan zou zijn (zou die bron even moeten opzoeken, als mensen er belang bij hebben).
Je eerste vraag is volledig afhankelijk van de interpretatie ofwel subjectieve beleving van het lezen van de bijbel. Niet iedereen ervaart toch hetzelfde bij het horen van een liedje, of het lezen van het gedicht?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja maar zo kan het ook zijn dat God het je ingeeft. Als je sterft voor God, is dat dan de wil van God?
Er mikt toch ook nog iemand zichzelf van een rots in dat boek?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:54 schreef Jozzy het volgende:
Nou, koning Saul storte zich in zn zwaard om uit de handen van de vijand te blijven... (Hoewel Saul ook weer niet echt voorbeeld is hoe je moet leven, maar goed)
Mensen, zwijnen, wat maakt het uit... zelfdoding = zelfdodingquote:Op zondag 23 april 2006 23:53 schreef CarlosValderrama het volgende:
Een stel zwijnen jaNadat ze een stel demonen in zich hebben gekregen.
ai, daar is een zeer goede uitleg voor die ik niet paraat heb (ik vind het zelf nml niet zo'n interessant onderwerp). zou jij misschien die bron kunnen zoeken voor mij?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:37 schreef Viking84 het volgende:
Staat er eigenlijk in de Bijbel dat zelfdoding niet mag? Ik las onlangs namelijk dat het in bepaalde gevallen toegestaan zou zijn (zou die bron even moeten opzoeken, als mensen er belang bij hebben).
Niet alles letterlijk nemen wat in de bijbel staat! Feit is dat God ons het leven schenkt om het leven te ervaren. Zelfdoding komt neer op het niet respecteren van het Leven. Van zelfdoding is in geen geval sprake want allereerst de dood is een illusie(zoals een atoom niet sterft maar transformeert) zo krijgt de ziel een ander gezicht. God nooit vragen om zelfdoding!quote:Op maandag 24 april 2006 17:42 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ai, daar is een zeer goede uitleg voor die ik niet paraat heb (ik vind het zelf nml niet zo'n interessant onderwerp). zou jij misschien die bron kunnen zoeken voor mij?
Prachtig RaisinGirlquote:Op maandag 24 april 2006 18:07 schreef RaisinGirl het volgende:
In Psalm 139 staat: 'U hebt mij in de buik van mijn moeder gemaakt. Mijn hele lichaam werd door U geweven.' Volgens veel christenen is je lichaam niet van jezelf, het is een geschenk van God, je hebt het in bruikleen, zoals de mens de aarde ook in bruikleen heeft. Het is niet onze schepping, maar Gods schepping. En alleen hij kan daarin beslissen over leven en dood. Zelfmoord is dan ook een beslissing waarmee je Gods wil definitief afwijst: een in gelovige ogen puur egoïstische daad. God verlangt overgave aan Zijn wil.
In de tien geboden, Exodus 20, staat het duidelijk : Gij zult niet doodslaan. Die tien geboden vormen toch de kern van de geloofsregels. Onder christenen heb je dan nog wel de discussie: gaat zo iemand rechtstreeks naar de hel, of kan ook een zelfmoordenaar in de hemel komen?
Maar als God beslist over leven en dood, dan zou als Christenen ook geen medicijnen, chemokuur, therapie etc. mogen gebruiken. Als God immers beslist dat je ziek wordt, dan ga je tegen God's wil in als je medicijnen gebruikt om je leven te verlengen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:46 schreef Roi het volgende:
Alleen god mag bepalen wie er sterft en wie niet volgens mij.
De bijbel en God kan je op verschillende manier interpreteren. Waarom richt je je nu tot de Christenen? Niet alleen de Christenen lezen de bijbel hoor! Dat jij nog nooit iemand hebt ontmoet die zijn ziekte accepteert en niet geholpen wil worden betekent nog niet dat er volgers(kinderen) van God zijn die geen gebruik maken van alles wat je net opnoemde.quote:Op maandag 24 april 2006 18:26 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Maar als God beslist over leven en dood, dan zou als Christenen ook geen medicijnen, chemokuur, therapie etc. mogen gebruiken. Als God immers beslist dat je ziek wordt, dan ga je tegen God's wil in als je medicijnen gebruikt om je leven te verlengen.
en hoef je niet uit te kijken als je de straat over steekt....quote:Op maandag 24 april 2006 18:26 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Maar als God beslist over leven en dood, dan zou als Christenen ook geen medicijnen, chemokuur, therapie etc. mogen gebruiken. Als God immers beslist dat je ziek wordt, dan ga je tegen God's wil in als je medicijnen gebruikt om je leven te verlengen.
Als je flat zo hoog is dat je tijdens je val nog om vergiffenis kan vragen, telt het dan?quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:33 schreef Iblis het volgende:
Officiële Katholieke leer is nog steeds dat als je zelfmoord pleegt dat je een doodzonde begaat. Doodzondes waarvoor je niet biecht zorgen ervoor dat je in de hel komt. Dus het is wel duidelijk dat zelfmoord redelijk funest is, aangezien dat verder biechten moeilijk maakt.
Er worden echter ook daar beperkte stapjes gezet met betrekking toerekeningsvatbaarheid en psychische diagnoses. Maar de psychiatrie is allemaal nog wat nieuw voor het Vaticaan, dus als vuistregel kun je wel stellen dat wat hen betreft zelfmoord een enkeltje naar de hel is.
Voor iedere zonde is er een christelijke stroming te vinden, per definitie zijn er dus altijd christenen die zich in uitlatingen van christenen niet kunnen vinden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:40 schreef freecell het volgende:
nuancering: de katholieke kerk is niet de bijbel en de meeste christenen zijn niet katholiek
Je lichaam is een geschenk van God en een tempel. Je hebt het dus goed te onderhouden, niet roken, niet overmatig drinken, geen drugs gebruiken en wél naar een dokter als er iets mis is. Medicijnen zijn een middel om je lichaam te onderhouden als het lichaam het zelf even niet kan.quote:Op maandag 24 april 2006 18:26 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
In de Bijbel wordt geen onderscheid gemaakt tussen "soorten zonden", de ene zonde is niet erger dan de andere. De "doodzonde" is bedacht door de kerk.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:33 schreef Iblis het volgende:
Officiële Katholieke leer is nog steeds dat als je zelfmoord pleegt dat je een doodzonde begaat. Doodzondes waarvoor je niet biecht zorgen ervoor dat je in de hel komt. Dus het is wel duidelijk dat zelfmoord redelijk funest is, aangezien dat verder biechten moeilijk maakt.
Er worden echter ook daar beperkte stapjes gezet met betrekking toerekeningsvatbaarheid en psychische diagnoses. Maar de psychiatrie is allemaal nog wat nieuw voor het Vaticaan, dus als vuistregel kun je wel stellen dat wat hen betreft zelfmoord een enkeltje naar de hel is.
Off topic: Ik denk eigenlijk dat kwantitatief gezien wél de meeste christenen Katholiek zijn, heel Zuid-Europa en Zuid-Amerika is Katholiek. Maar dat weet ik niet zeker. In Nederland zijn er wel meer Protestanten dan Katholieken.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:40 schreef freecell het volgende:
nuancering: de katholieke kerk is niet de bijbel en de meeste christenen zijn niet katholiek
Je weet dat dit een vrij riskante uitspraak is?quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:54 schreef Levitation het volgende:
[..]
Zelfdoding door depressie is misschien wel te vertalen als een gebrek aan vertrouwen in God, als je in God vertrouwd hoef je immers nooit zo wanhopig te worden dat je er een eind aan maakt.
Ik dacht nog: "hmmmm, is dit wel zo?" toen ik het opschreefquote:Op dinsdag 25 april 2006 12:56 schreef Levitation het volgende:
[..]
Off topic: Ik denk eigenlijk dat kwantitatief gezien wél de meeste christenen Katholiek zijn, heel Zuid-Europa en Zuid-Amerika is Katholiek. Maar dat weet ik niet zeker. In Nederland zijn er wel meer Protestanten dan Katholieken.
Ik zei ook: "is misschien wel te vertalen als"... Ik zeg niet dat ik het zo zie.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:58 schreef freecell het volgende:
[..]
Je weet dat dit een vrij riskante uitspraak is?
Ik zat echt meteen te stuiteren toen ik dit las
Je hebt bijvoorbeeld biologische depressie, dat is geen gebrek aan vertrouwen, maar een stofje in je hersenen waar nét te veel of te weinig van is.
Ook bij een "gewone" depressie kan je dit niet zo hard zeggen denk ik. Ik ben zelf heel depressief geweest, terwijl ik zeker gelovig was en ook op God vertrouwde. En echt, dan kan je wel zo wanhopig zijn.
Ik stuiterde dan ook liefquote:Op dinsdag 25 april 2006 13:09 schreef Levitation het volgende:
[..]
Ik zei ook: "is misschien wel te vertalen als"... Ik zeg niet dat ik het zo zie.![]()
Sterker nog: depressies zijn bij mij ook een zwakke plek.Niet meteen stuiteren svp...
Iets zegt mij dat ik je hiermee op je woord moet geloven...quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:19 schreef freecell het volgende:
[..]
. Anders was ik wel meteen gemeen geworden
quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:23 schreef Levitation het volgende:
[..]
Iets zegt mij dat ik je hiermee op je woord moet geloven...![]()
Ik vraag me af of dit geen andere discussie isquote:Op dinsdag 25 april 2006 13:48 schreef Invictus_ het volgende:
Was (zeker nu het gospel van Judas boventafel is) Jezus met zijn voorkennis en door zijn passieve gedrag ook geen zelfmoord aan het plegen?
Hij had zijn mond kunnen houden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:54 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dit geen andere discussie is
Jezus is veroordeeld omdat Hij zei de zoon van God te zijn.
Dus ik denk niet dat je van zelfmoord kan spreken.
Nope, was geen optie. Het doel van Zijn leven op aarde was namelijk om het goede nieuws te brengen èn te sterven voor onze zonde. Hij heeft wel gebeden dat God het plan als nog zou veranderen, omdat hij bang was. Maar toen het zover was is hij toch door gegaan... voor ons...quote:
Je hebt gelijk, sorryquote:Op dinsdag 25 april 2006 14:07 schreef Iblis het volgende:
Tamelijk ongepast, zo'n cheerleader-smiley.
Precies. Nog steeds onwerkelijk hoe die hufter is geprezen na zijn dood. Die sukkel had gewoon af en toe ff moeten dimmen.quote:
Beetje lullig dat dat hele geloof niet had bestaan als ie niet was gestorven. Hoe dan ook blijft het zelfmoord, hij had een keuze. Voor een kudde stieren staan dansen met alleen een rood lappie voor je framboos en niet wegrennen is nogsteeds zelfmoord, ook al kan je vinden dat je voor die reden op aard bent gezet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:06 schreef Levitation het volgende:
Nope, was geen optie. Het doel van Zijn leven op aarde was namelijk om het goede nieuws te brengen èn te sterven voor onze zonde. Hij heeft wel gebeden dat God het plan als nog zou veranderen, omdat hij bang was. Maar toen het zover was is hij toch door gegaan... voor ons...
Wel als ze het alleen om die status te doen zijn.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:11 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Martelaren zijn geen zelfmoordenaars
Nogal wazige begrippen dit he?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:57 schreef bagelhole het volgende:
Gods Wil is niet anders dan dat wij mensen genieten van het Ware Leven door Waar Mens te zijn.
Hmmm... moet opeens aan Palestijnen denken... sorry...quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:11 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Martelaren zijn geen zelfmoordenaars
Dat is geen onzin, maar een ethische inconsistentie. Als iemand cliamt dat euthanasie niet mag op grond van zijn overtuiging dat God over jouw leven beslist, dan mag jij je leven niet zo maar afbreken. Maar als jij je leven niet ZELF mag inkorten omdat God daarover te zeggen heeft, dan is de consequentie dat je ZELF het leven ook niet mag verlengen. Als God bepaalt wanneer je sterft dan kun is het inkorten van het leven (euthanasie) als het verlengen ervan (bijv. medicijnen) daar een inbreuk op. Een Christen die dus cliamt dat je niet je leven mag inkorten omdat God dat bepaalt, mag zijn leven strikt genomen ook niet verlengen. Anders vervalt men in een ethische inconsistentie...quote:Op maandag 24 april 2006 23:28 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
en hoef je niet uit te kijken als je de straat over steekt....
wat een onzin![]()
God kan prima werken door medicijnen, imo.
ben jij geinteresseerd in waarheid of in het weerleggen van het christendom?quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:56 schreef lasker het volgende:
-Spam-
Er is toch een oud testament? en ook toen al een nieuwe versie.quote:Op woensdag 26 april 2006 03:13 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ben jij geinteresseerd in waarheid of in het weerleggen van het christendom?
Haha, heb je zelf door wat een 'ethische incostente' onzin je hier uitkraamt?quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:36 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Dat is geen onzin, maar een ethische inconsistentie. Als iemand cliamt dat euthanasie niet mag op grond van zijn overtuiging dat God over jouw leven beslist, dan mag jij je leven niet zo maar afbreken. Maar als jij je leven niet ZELF mag inkorten omdat God daarover te zeggen heeft, dan is de consequentie dat je ZELF het leven ook niet mag verlengen. Als God bepaalt wanneer je sterft dan kun is het inkorten van het leven (euthanasie) als het verlengen ervan (bijv. medicijnen) daar een inbreuk op. Een Christen die dus cliamt dat je niet je leven mag inkorten omdat God dat bepaalt, mag zijn leven strikt genomen ook niet verlengen. Anders vervalt men in een ethische inconsistentie...
Nee, dat denk ik niet. Ik wilde laten zien dat elk 'argument' dat impliceert dat men iets niet mag doen omdat tegen Gods wil gaat onzin is, omdat men niet een concreet crititerium kan trekken. Als God bepaalt wanneer je sterft waar leg je de grens? Eten, medicijnen, zelfmoord etc.? Aangezien dit niet duidelijk is vind ik het een non-argument. Zo stel jij dat zorg dragen voor je lichaam iets anders is dan zelfdoding, maar dat is puur een ethische kwestie. ALs ik fysiek erg aan het lijden ben, dan is zelfdoding een zorg voor mijn lichaam in die zin dat ik mijn lijden eindig en zorgzaam ben voor mij lichaam (ontsnapping van pijn).quote:Op woensdag 26 april 2006 19:25 schreef davonovski het volgende:
[..]
Haha, heb je zelf door wat een 'ethische incostente' onzin je hier uitkraamt?
Als je het zo zegt, zou het betekenen dat een christen ook niet mag eten, dat is immers ook voldoen aan een levensbehoefte. 'Als God wil dat ik leef dan smeert Hij het brood wel en stopt die het in mijn mond.'
Je moet een verschil leren maken. Jezelf doden, het leven ontnemen dat God je geeft (naar wat de christenen geloven) is iets anders dan zorg dragen voor je lichaam. Medicijnen en andere dingen zijn levensbehoeften om je leven voort te zetten. Dat geldt hetzelfde voor een dokterbezoek of een bezoek aan een arts in het ziekenhuis voor een operatie. Denk je nou echt dat God het niet goed zou vinden als een arts een operatie uitvoert om het leven van een mens te verlengen? Of een arts helpt om een baby op de wereld te brengen, het nieuwe leven, een nieuwe generatie gelovigen?
De term ethische inconsistentie is hier tevens volkomen misplaatst, wat een enorme bullshit.
Wat een achterlijke simplistische voorstelling van zakenquote:Op maandag 24 april 2006 18:26 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Nog achterlijker is zo'n reactie die inhoudelijk niet ingaat op dit ethisch dilemma van waar men de scheidslijn dient te trekken van het verkorten/verlengen van het leven als men gelooft dat God het leven bepaalt. Bij mijn colleges ethiek waren mensen zich iig wel bewust van het probleem...zo achterlijk is het dus niet.quote:Op donderdag 27 april 2006 09:01 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat een achterlijke simplistische voorstelling van zaken.
ik weet niet wanneer lijden een proef is en wanneer niet, ik probeer me wel open te stellen voor de leeringen eruit...quote:Op donderdag 27 april 2006 09:12 schreef PatriotOnline het volgende:
Ik ben geen gelovige, maar heb respect voor diegene die dat wel is.
Ik vind het echter vreemd, dat ondraaglijk lijden door gelovigen als proef wordt gezien van God voor de betreffende persoon. Wanneer is voor een gelovige zelfdoding gerechtvaardigd?
Dan zeg je eigenlijk dat er gradaties zijn in het lijden. Wie bepaald dan de scheidslijn, die zelfdoding rechtvaardigt (of juist niet)?quote:Op donderdag 27 april 2006 11:23 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ik weet niet wanneer lijden een proef is en wanneer niet, ik probeer me wel open te stellen voor de leeringen eruit...
Nee, ook in Nederland zijn er bijna twee keer zoveel Katholieken als Protestanten. Sowieso bijna in elk Europees land, met uitzondering van Engeland en de Scandinavische landen, denk ik.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:56 schreef Levitation het volgende:
Off topic: Ik denk eigenlijk dat kwantitatief gezien wél de meeste christenen Katholiek zijn, heel Zuid-Europa en Zuid-Amerika is Katholiek. Maar dat weet ik niet zeker. In Nederland zijn er wel meer Protestanten dan Katholieken.
Tsja ieders beeld van god is toch een beetje anders.quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:57 schreef bagelhole het volgende:
Gods Wil is niet anders dan dat wij mensen genieten van het Ware Leven door Waar Mens te zijn. Een God die verzoekt tot zelfdoding is IMO geen God. Het waren nog altijd de psychoten die uit de naam des Heren zichzelf van het leven beroofd hebben.
Hier wordt iig flink gestuiterdquote:Op donderdag 27 april 2006 12:04 schreef IrisVrede het volgende:
<< maar hee zo zie ik het he. >>> Gaat er al iemand stuiteren????Anyways ik ben wel van mening dat zelfmoord nooit DE uitweg is en eigenlijk zie ik het als falen van de persoon in kwestie en ook van diens omgeving. <<< die leven dan werkelijk het WARE leven niet he.
Amen!quote:Op donderdag 27 april 2006 12:28 schreef Finchy het volgende:
Jezus heeft zelf ook zelfmoord gepleegd.
Jezus is Gods Zoon maar zelf ook God (drieëenheid).
God bestuurd alles en niets gebeurd zonder dat Hij het wil dus daarom heeft hij zichzelf gedood.
Al is hij ook weer opgestaan uit de dood.
Dit allemaal volgens de bijbel.
maar als je even van je geloof afstapt, en het rationeel bekijkt, dan kun je toch niet voor jezelf verdedigen dat het beter is om iemand te laten creperen dan dat je iemand uit zijn lijden verlost?quote:Op donderdag 27 april 2006 13:08 schreef Petera het volgende:
Ik denk niet dat er letterlijk in de bijbel staat dat zelfmoord plegen verboden is, maar zeker weten doe ik het niet. Voor de rest is het een kwestie van interpretatie.
"Gij zult niet doden" hoeft bijvoorbeeld niet per se te betekenen dat je ook je eigen leven niet mag beëindigen. Er wordt gewoon niet gespecificeerd wie je wel en wie je niet mag doden. Blijkbaar mogen dieren wél worden gedood, maar ook dieren worden in dit gebod niet expliciet uitgezonderd. Misschien gaat het gebod dus ook niet op voor zelfmoord.
quote:27 Het huis nu was vol mannen en vrouwen; ook waren daar alle vorsten der Filistijnen; en op het dak waren omtrent drie duizend mannen en vrouwen, die toezagen, als Simson speelde.
28 Toen riep Simson tot den HEERE, en zeide: Heere, HEERE! gedenk toch mijner, en sterk mij toch alleenlijk ditmaal, o God! dat ik mij met een wrake voor mijn twee ogen aan de Filistijnen wreke.
29 En Simson vatte de twee middelste pilaren, op dewelke het huis was gevestigd, en waarop het steunde, den enen met zijn rechterhand, en den anderen met zijn linkerhand;
30 En Simson zeide: Mijn ziel sterve met de Filistijnen; en hij boog zich met kracht, en het huis viel op de vorsten, en op al het volk, dat daarin was. En de doden, die hij in zijn sterven gedood heeft, waren meer, dan die hij in zijn leven gedood had.
Richteren 16
True, een ieder heeft zijn eigen 'kijk' op de werkelijkheid. De een kijkt door de bril van de wetenschap en de ander van het geloof. Nou het is mij om het even wat men gelooft of niet.quote:Op donderdag 27 april 2006 12:04 schreef IrisVrede het volgende:
[..]
Tsja ieders beeld van god is toch een beetje anders.
Ik geloof sowieso niet in een god(sdienst). Het ware leven kan je wel bereiken maar is denk ik nog moeilijker dan gewoon ff geloven. [als def. voor het Ware leven: is vrede hebben met jezelf, je omgeving en kunnen accepteren dat je eigenlijk niet meer nodig hebt dan je al hebt en dat je eigenlijk alles kan zolang je dat echt wil<<< dit is ook weer voor iedereen anders, daar elk mens uniek is.]
OT:daar ik rk opgevoed ben weet ik dat zelfdoding een doodzonde is. Ik vind echter het 'doodzonde' verhaal een beetje overdreven. Waarschijnlijk kom je niet in de hemel maar in de hel kom je ook niet he. Volgens de katholieke leer kom je dan altijd eerst nog in het vagevuur. In dit vuur worden je zonden uitgewist. Alleen de ergste zonde 'kan' blijven bestaan. Maar in feite kom je dan uiteindelijk wel in de hemel. Btw als er iets is wat daarover beslist, wordt er keer op keer in het grote boek(zo noem ik het maar ff) gekeken en dat geldt eigenlijk ook voor het feit dat een zm-poging lukt. >>>> Niet voor niks mislukken de meeste pogingen. << maar hee zo zie ik het he. >>> Gaat er al iemand stuiteren????Anyways ik ben wel van mening dat zelfmoord nooit DE uitweg is en eigenlijk zie ik het als falen van de persoon in kwestie en ook van diens omgeving. <<< die leven dan werkelijk het WARE leven niet he.
Dus je bent het hier ook mee eens:quote:Op donderdag 27 april 2006 18:31 schreef bagelhole het volgende:
[..]
True, een ieder heeft zijn eigen 'kijk' op de werkelijkheid. De een kijkt door de bril van de wetenschap en de ander van het geloof. Nou het is mij om het even wat men gelooft of niet.
Wie oren heeft zal horen!
Love and Peace
Dan zou ik zeggen, lees mijn reactie op die post, want die geldt ook voor jou.quote:Anyways ik ben wel van mening dat zelfmoord nooit DE uitweg is en eigenlijk zie ik het als falen van de persoon in kwestie en ook van diens omgeving.
de essentie van het verhaal heb je niet echt begrepen he?quote:Op donderdag 27 april 2006 12:22 schreef PatriotOnline het volgende:
[..]
Hier wordt iig flink gestuiterd![]()
zelfmoord is de schuld van de persoon in kwestie omdat hij faalt?!?!? Jij bent echt gek.
Stel je voor dat je jarenlang word geplaagt door psychische stoornissen! Of dat je ernstig ziek bent en er geen uitweg is behalve het dragen van extreme pijnen tot je overlijdt. Dit soort mensen hebben niet eens de kans om het "WARE" leven te ervaren.
Ik wordt echt stil (en erg pissig) van dit soort domme opmerkingen...
Het WARE leven is dus accepteren dat als je crepeert, je dat maar moet ondergaan tot je er achterkomt dat het deel uitmaakt van een groter geheel en dat het uiteindelijk wel goed komt.quote:Op vrijdag 28 april 2006 08:55 schreef IrisVrede het volgende:
[..]
de essentie van het verhaal heb je niet echt begrepen he?
Als iemand het WARE leven leeft, accepteert men zelfs die psychische stoornissen en die verschrikkelijke ziekte. En alleen bij het leven heeft men de kans om het ware leven te leren leven. Iemand die dan ZM pleegt, is daar mee bezig en niet met het vinden van het WARE leven.
Dus als ik er nu voor zou tekenen dat ze bij mij de stekker eruit mogen trekken als ik weet dat ik de rest van mijn leven als kasplantje moet doorbrengen, dan is dat geen zelfmoord? Volgens mij is dat een hele bewuste keuze om mijn leven te beëindigen op dat moment. Dus zelfmoord.quote:iemand die in coma ligt daar in tegen en daardoor geen besef heeft van zijn, is eigenlijk al bezig met het ware leven. Daar het eigenlijk geen ECHT leven meer is, kan ik begrijpen dat men dan liever euthanasie laat plegen. Maar euthanasie valt niet onder de noemer ZM daar dit verbonden is aan een procedure. Door middel van informed consent en een wettelijke vertegenwoordiger kan pas euthanasie gepleegd worden. En hee wanneer mag dat pas??? Ja idd, als er inderdaad geen kans meer is op een redelijk normaal leven.
Een psychische stoornis kán gecombineerd worden met een gewoon leven, maar vaak ook niet. Een stoornis die gepaart gaat met fobieën, angsten of paniekaanvallen kunnen zeer beperkent zijn in iemands functioneren. Ik wil daarmee overigens niet zeggen dat iemand die depressief is gerechtigd is om zelfmoord te plegen, maar ik kan mij uitzonderingen voorstellen waarbij het leven ondraaglijk is geworden door aanhoudende klachten.quote:Iemand die depressief is of borderline heeft, kan gewoon leven. Het is psychisch en zit dus grotendeels tussen de oren. Iemand die ZM wil plegen, heeft blijkbaar nog niet de goede behandeling gevonden. Het kan maanden maar ook jaren duren voordat je de juiste behandeling hebt. Helaas is het met dit soort mensen vaak dat ze TE snel wat willen en ondertussen niet in zien dat het uit henzelf moet komen. En ja dat kost tijd, VEEEEEL tijd.
We kunnen het toch nog ergens eens over zijn. De manier waarop je in je leven staat, kan je de vrijheid geven om een normaal of beperkt leven te leiden.quote:Als je motto niet meer "IK BEN DOM, lelijk en ik kan niks" is maar "Alles komt goed en ik heb alle tijd om te werken aan MIJ" dan ben je al aardig op weg.
Een psychische stoornis is in veel gevallen een stoornis in de hersenen, door tekortkoming van een bepaalde stof. Dit kan vaak door medicijnen, deels gecompenseert worden. Een ander deel van genezing is begeleiding door een psycholoog/psychiater. Er zijn echter voldoende gevallen, waarbij begeleiding of medicatie onvoldoende voor de patiënt kan betekenen en leiden tot (levenslange) opname.quote:Je mag nog wel wat psychische stoornissen noemen waar volgens jou dit niet op gaat. Maar ik durf te wedden dat ik daarvan kan vertellen in welke fase op weg naar het WARE leven men dan is.
Ik kan me erin vinden, dat je naarmate je ouder wordt, het leven beter gaat begrijpen en ook je eigen leefomstandigheden op oudere leeftijd beter kan "sturen". Dit ervaar ik, zoals je terecht opmerkt, net als ieder ander. Ik commiteer me echter niet tot een bepaalde levensstijl in de vorm van een religie, sekte of ander verbond van gelijkgestemden (als ik het zo mag noemen). Mijn leven als puber werd geleid door compleet andere drijfveren, dan mijn leven als bijna dertiger. Dat is het groeiproces waarin we allemaal tot de dood zitten. Maar is het aan ons om te bepalen óf iemand mag sterven?quote:ikzelf ben er nog lang niet en jij ook nog niet omdat er nu alweer gestuiterd wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |