ja maar zo kan het ook zijn dat God het je ingeeft. Als je sterft voor God, is dat dan de wil van God?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:46 schreef Roi het volgende:
Alleen god mag bepalen wie er sterft en wie niet volgens mij.
nou dat stadium ben ik voorbij gelukkig, maar heeft destijds wel door m'n hoofd gespeeld (en me misschien er van weerhouden). Voor nu: ik geloof niet eens in de hel, dus het is louter interesse.quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:49 schreef boebiedoe het volgende:
Je hebt suïcidale gedachten, maar bent bang dat je in de hel komt als je jezelf van kant maakt?
Dit is echt een redenatie voor bovengenoemde personen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja maar zo kan het ook zijn dat God het je ingeeft. Als je sterft voor God, is dat dan de wil van God?
quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:37 schreef Viking84 het volgende:
Staat er eigenlijk in de Bijbel dat zelfdoding niet mag? Ik las onlangs namelijk dat het in bepaalde gevallen toegestaan zou zijn (zou die bron even moeten opzoeken, als mensen er belang bij hebben).
Je eerste vraag is volledig afhankelijk van de interpretatie ofwel subjectieve beleving van het lezen van de bijbel. Niet iedereen ervaart toch hetzelfde bij het horen van een liedje, of het lezen van het gedicht?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja maar zo kan het ook zijn dat God het je ingeeft. Als je sterft voor God, is dat dan de wil van God?
Er mikt toch ook nog iemand zichzelf van een rots in dat boek?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:54 schreef Jozzy het volgende:
Nou, koning Saul storte zich in zn zwaard om uit de handen van de vijand te blijven... (Hoewel Saul ook weer niet echt voorbeeld is hoe je moet leven, maar goed)
Mensen, zwijnen, wat maakt het uit... zelfdoding = zelfdodingquote:Op zondag 23 april 2006 23:53 schreef CarlosValderrama het volgende:
Een stel zwijnen jaNadat ze een stel demonen in zich hebben gekregen.
ai, daar is een zeer goede uitleg voor die ik niet paraat heb (ik vind het zelf nml niet zo'n interessant onderwerp). zou jij misschien die bron kunnen zoeken voor mij?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:37 schreef Viking84 het volgende:
Staat er eigenlijk in de Bijbel dat zelfdoding niet mag? Ik las onlangs namelijk dat het in bepaalde gevallen toegestaan zou zijn (zou die bron even moeten opzoeken, als mensen er belang bij hebben).
Niet alles letterlijk nemen wat in de bijbel staat! Feit is dat God ons het leven schenkt om het leven te ervaren. Zelfdoding komt neer op het niet respecteren van het Leven. Van zelfdoding is in geen geval sprake want allereerst de dood is een illusie(zoals een atoom niet sterft maar transformeert) zo krijgt de ziel een ander gezicht. God nooit vragen om zelfdoding!quote:Op maandag 24 april 2006 17:42 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ai, daar is een zeer goede uitleg voor die ik niet paraat heb (ik vind het zelf nml niet zo'n interessant onderwerp). zou jij misschien die bron kunnen zoeken voor mij?
Prachtig RaisinGirlquote:Op maandag 24 april 2006 18:07 schreef RaisinGirl het volgende:
In Psalm 139 staat: 'U hebt mij in de buik van mijn moeder gemaakt. Mijn hele lichaam werd door U geweven.' Volgens veel christenen is je lichaam niet van jezelf, het is een geschenk van God, je hebt het in bruikleen, zoals de mens de aarde ook in bruikleen heeft. Het is niet onze schepping, maar Gods schepping. En alleen hij kan daarin beslissen over leven en dood. Zelfmoord is dan ook een beslissing waarmee je Gods wil definitief afwijst: een in gelovige ogen puur egoïstische daad. God verlangt overgave aan Zijn wil.
In de tien geboden, Exodus 20, staat het duidelijk : Gij zult niet doodslaan. Die tien geboden vormen toch de kern van de geloofsregels. Onder christenen heb je dan nog wel de discussie: gaat zo iemand rechtstreeks naar de hel, of kan ook een zelfmoordenaar in de hemel komen?
Maar als God beslist over leven en dood, dan zou als Christenen ook geen medicijnen, chemokuur, therapie etc. mogen gebruiken. Als God immers beslist dat je ziek wordt, dan ga je tegen God's wil in als je medicijnen gebruikt om je leven te verlengen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:46 schreef Roi het volgende:
Alleen god mag bepalen wie er sterft en wie niet volgens mij.
De bijbel en God kan je op verschillende manier interpreteren. Waarom richt je je nu tot de Christenen? Niet alleen de Christenen lezen de bijbel hoor! Dat jij nog nooit iemand hebt ontmoet die zijn ziekte accepteert en niet geholpen wil worden betekent nog niet dat er volgers(kinderen) van God zijn die geen gebruik maken van alles wat je net opnoemde.quote:Op maandag 24 april 2006 18:26 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Maar als God beslist over leven en dood, dan zou als Christenen ook geen medicijnen, chemokuur, therapie etc. mogen gebruiken. Als God immers beslist dat je ziek wordt, dan ga je tegen God's wil in als je medicijnen gebruikt om je leven te verlengen.
en hoef je niet uit te kijken als je de straat over steekt....quote:Op maandag 24 april 2006 18:26 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Maar als God beslist over leven en dood, dan zou als Christenen ook geen medicijnen, chemokuur, therapie etc. mogen gebruiken. Als God immers beslist dat je ziek wordt, dan ga je tegen God's wil in als je medicijnen gebruikt om je leven te verlengen.
Als je flat zo hoog is dat je tijdens je val nog om vergiffenis kan vragen, telt het dan?quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:33 schreef Iblis het volgende:
Officiële Katholieke leer is nog steeds dat als je zelfmoord pleegt dat je een doodzonde begaat. Doodzondes waarvoor je niet biecht zorgen ervoor dat je in de hel komt. Dus het is wel duidelijk dat zelfmoord redelijk funest is, aangezien dat verder biechten moeilijk maakt.
Er worden echter ook daar beperkte stapjes gezet met betrekking toerekeningsvatbaarheid en psychische diagnoses. Maar de psychiatrie is allemaal nog wat nieuw voor het Vaticaan, dus als vuistregel kun je wel stellen dat wat hen betreft zelfmoord een enkeltje naar de hel is.
Voor iedere zonde is er een christelijke stroming te vinden, per definitie zijn er dus altijd christenen die zich in uitlatingen van christenen niet kunnen vinden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:40 schreef freecell het volgende:
nuancering: de katholieke kerk is niet de bijbel en de meeste christenen zijn niet katholiek
Je lichaam is een geschenk van God en een tempel. Je hebt het dus goed te onderhouden, niet roken, niet overmatig drinken, geen drugs gebruiken en wél naar een dokter als er iets mis is. Medicijnen zijn een middel om je lichaam te onderhouden als het lichaam het zelf even niet kan.quote:Op maandag 24 april 2006 18:26 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
In de Bijbel wordt geen onderscheid gemaakt tussen "soorten zonden", de ene zonde is niet erger dan de andere. De "doodzonde" is bedacht door de kerk.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:33 schreef Iblis het volgende:
Officiële Katholieke leer is nog steeds dat als je zelfmoord pleegt dat je een doodzonde begaat. Doodzondes waarvoor je niet biecht zorgen ervoor dat je in de hel komt. Dus het is wel duidelijk dat zelfmoord redelijk funest is, aangezien dat verder biechten moeilijk maakt.
Er worden echter ook daar beperkte stapjes gezet met betrekking toerekeningsvatbaarheid en psychische diagnoses. Maar de psychiatrie is allemaal nog wat nieuw voor het Vaticaan, dus als vuistregel kun je wel stellen dat wat hen betreft zelfmoord een enkeltje naar de hel is.
Off topic: Ik denk eigenlijk dat kwantitatief gezien wél de meeste christenen Katholiek zijn, heel Zuid-Europa en Zuid-Amerika is Katholiek. Maar dat weet ik niet zeker. In Nederland zijn er wel meer Protestanten dan Katholieken.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:40 schreef freecell het volgende:
nuancering: de katholieke kerk is niet de bijbel en de meeste christenen zijn niet katholiek
Je weet dat dit een vrij riskante uitspraak is?quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:54 schreef Levitation het volgende:
[..]
Zelfdoding door depressie is misschien wel te vertalen als een gebrek aan vertrouwen in God, als je in God vertrouwd hoef je immers nooit zo wanhopig te worden dat je er een eind aan maakt.
Ik dacht nog: "hmmmm, is dit wel zo?" toen ik het opschreefquote:Op dinsdag 25 april 2006 12:56 schreef Levitation het volgende:
[..]
Off topic: Ik denk eigenlijk dat kwantitatief gezien wél de meeste christenen Katholiek zijn, heel Zuid-Europa en Zuid-Amerika is Katholiek. Maar dat weet ik niet zeker. In Nederland zijn er wel meer Protestanten dan Katholieken.
Ik zei ook: "is misschien wel te vertalen als"... Ik zeg niet dat ik het zo zie.quote:Op dinsdag 25 april 2006 12:58 schreef freecell het volgende:
[..]
Je weet dat dit een vrij riskante uitspraak is?
Ik zat echt meteen te stuiteren toen ik dit las
Je hebt bijvoorbeeld biologische depressie, dat is geen gebrek aan vertrouwen, maar een stofje in je hersenen waar nét te veel of te weinig van is.
Ook bij een "gewone" depressie kan je dit niet zo hard zeggen denk ik. Ik ben zelf heel depressief geweest, terwijl ik zeker gelovig was en ook op God vertrouwde. En echt, dan kan je wel zo wanhopig zijn.
Ik stuiterde dan ook liefquote:Op dinsdag 25 april 2006 13:09 schreef Levitation het volgende:
[..]
Ik zei ook: "is misschien wel te vertalen als"... Ik zeg niet dat ik het zo zie.![]()
Sterker nog: depressies zijn bij mij ook een zwakke plek.Niet meteen stuiteren svp...
Iets zegt mij dat ik je hiermee op je woord moet geloven...quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:19 schreef freecell het volgende:
[..]
. Anders was ik wel meteen gemeen geworden
quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:23 schreef Levitation het volgende:
[..]
Iets zegt mij dat ik je hiermee op je woord moet geloven...![]()
Ik vraag me af of dit geen andere discussie isquote:Op dinsdag 25 april 2006 13:48 schreef Invictus_ het volgende:
Was (zeker nu het gospel van Judas boventafel is) Jezus met zijn voorkennis en door zijn passieve gedrag ook geen zelfmoord aan het plegen?
Hij had zijn mond kunnen houden.quote:Op dinsdag 25 april 2006 13:54 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dit geen andere discussie is
Jezus is veroordeeld omdat Hij zei de zoon van God te zijn.
Dus ik denk niet dat je van zelfmoord kan spreken.
Nope, was geen optie. Het doel van Zijn leven op aarde was namelijk om het goede nieuws te brengen èn te sterven voor onze zonde. Hij heeft wel gebeden dat God het plan als nog zou veranderen, omdat hij bang was. Maar toen het zover was is hij toch door gegaan... voor ons...quote:
Je hebt gelijk, sorryquote:Op dinsdag 25 april 2006 14:07 schreef Iblis het volgende:
Tamelijk ongepast, zo'n cheerleader-smiley.
Precies. Nog steeds onwerkelijk hoe die hufter is geprezen na zijn dood. Die sukkel had gewoon af en toe ff moeten dimmen.quote:
Beetje lullig dat dat hele geloof niet had bestaan als ie niet was gestorven. Hoe dan ook blijft het zelfmoord, hij had een keuze. Voor een kudde stieren staan dansen met alleen een rood lappie voor je framboos en niet wegrennen is nogsteeds zelfmoord, ook al kan je vinden dat je voor die reden op aard bent gezet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:06 schreef Levitation het volgende:
Nope, was geen optie. Het doel van Zijn leven op aarde was namelijk om het goede nieuws te brengen èn te sterven voor onze zonde. Hij heeft wel gebeden dat God het plan als nog zou veranderen, omdat hij bang was. Maar toen het zover was is hij toch door gegaan... voor ons...
Wel als ze het alleen om die status te doen zijn.quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:11 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Martelaren zijn geen zelfmoordenaars
Nogal wazige begrippen dit he?quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:57 schreef bagelhole het volgende:
Gods Wil is niet anders dan dat wij mensen genieten van het Ware Leven door Waar Mens te zijn.
Hmmm... moet opeens aan Palestijnen denken... sorry...quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:11 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Martelaren zijn geen zelfmoordenaars
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |