abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 april 2006 @ 09:26:42 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_37118964
Waaraan kun je het beschavingspeil van een samenleving afmeten?

Een aantal visies:

• De Partij voor de Dieren zegt: hoe een samenleving met haar dieren omgaat is een graadmeter voor de beschaving.

• Ayaan Hirsi Ali heb ik ooit horen zeggen dat beschaving weerspiegeld wordt in de positie van de vrouw.

• Voor je op de lijst van de LPF mocht, moest je zeggen wie de Aida had gecomponeerd. Met andere woorden: beschaving is Verdi luisteren.

• Voltaire zou zeggen: beschaving is zo min mogelijk invloed van kerkelijke instituten.

• Jan Marijnissen noemde solidariteit in de samenleving (zowel via de staat als in de dagelijkse omgang) als beschaving, met andere woorden: egoisten zijn niet beschaafd.

• Claude Lévi-Strauss en Foucault zeiden respectievelijk: een beschaving kun je afmeten aan hoe humaan ze omgaan met gevangen; een beschaving kun je afmeten aan wie ze voor gek verklaren.

• "Beschaving" is een subjectieve term, en daarom kun je hier niets over zeggen.

Ik ben zelf van de:

• Een beschaving kun je afmeten aan hoe ze met terrorismeverdachten omgaan.

Als het je namelijk lukt om bij terroristen je fatsoen te behouden, dan heb je de test wel doorstaan, denk ik.

Wat jullie?
  • pi_37119010
    Ik mis de Wim de Bie-doctrine nog:

• De mate van beschaving meet je af aan hoe zij omgaat met de allerzwaksten (geestelijk gehandicapten)
  •   donderdag 20 april 2006 @ 09:29:28 #3
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_37119025
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:

• De mate van beschaving meet je af aan hoe zij omgaat met de allerzwaksten (geestelijk gehandicapten)
  • Ja, dat lijkt wel wat op dat van Foucault, met zijn gekken.
      donderdag 20 april 2006 @ 09:31:33 #4
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_37119061
    Ik had gedacht dat je (H.O.) met deze zou komen: "Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men."
    pi_37119117
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Ik had gedacht dat je (H.O.) met deze zou komen: "Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men."
    Prachtig!
    (Ayn Rand toch?)
      donderdag 20 april 2006 @ 09:34:46 #6
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_37119129
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Prachtig!
    (Ayn Rand toch?)
    Yep, van Ayn Rand.
      donderdag 20 april 2006 @ 09:36:16 #7
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_37119153
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Prachtig!
    (Ayn Rand toch?)
    Dat wist ik, want ik heb me ingelezen.

Dit houdt ook in dat beschaving het losmaken van generalisaties is ("alle moslims..." "alle linksen...")
      donderdag 20 april 2006 @ 09:49:09 #8
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_37119395
    quote:
    Waarom had je dat trouwens gedacht? Ik vind het sympathiek dat hij met deze komt. HenriO is geen egoist, hoor.
      donderdag 20 april 2006 @ 09:56:49 #9
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_37119536
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:49 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waarom had je dat trouwens gedacht? Ik vind het sympathiek dat hij met deze komt. HenriO is geen egoist, hoor.
    Omdat Ayn Rand zeer nauw geassocieerd wordt met libertarisme. Het was niet bedoeld om H.O. weg te zetten als egoist. Sterker nog, ik vind het zelf wel een leuke quote, vooral het woordje tribe erin spreekt me aan. Het geeft aardig weer dat wetten vaak bijzonder arbitrair en op de tijd gericht zijn, terwijl libertaristen juist uitgaan van universele wetten.
    pi_37119552
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:49 schreef Floripas het volgende:
    Dankje, al ken je me goed genoeg om te weten dat ik dus niet voor gedwóngen beschaving pleit. Je bent pas beschaafd als je geestelijk gehandicapten uit vrije wil aan een beter bestaan helpt. Ik denk dus dat je het adjectief 'beschaafd' eigenlijk niet op samenlevingen kunt toepassen maar alleen op individuen. In zoverre kan ik het statement van Ayn Rand dus meer onderschrijven dan dat van Wim de Bie.

Overigens is het opvallend dat Ayn Rand op het laatst ook min of meer een soort 'stam' om zich heen had verzameld die volgens haar wetten leefde
      donderdag 20 april 2006 @ 10:01:27 #11
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_37119629
    quote:
    Een beschaving kun je afmeten aan hoe ze met terrorismeverdachten omgaan.
    Dit is de aloude "aan gevangenen kan je de mate van beschaving zien"...
    Wat dacht je van: "aan BEJAARDEN kan je de mate van beschaving zien? Het wil er bij mij niet in dat er voor een crimineel 5 keer zoveel geld per dag beschikbaar is voor "opvang" dan voor een bejaarde!
    Terroristen moeten ze gewoon ophangen, grondwet wijzigen, klaar.
    censuur :O
    pi_37119656
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 10:01 schreef RemcoDelft het volgende:
    Dit is de aloude "aan gevangenen kan je de mate van beschaving zien"...
    Wat dacht je van: "aan BEJAARDEN kan je de mate van beschaving zien? Het wil er bij mij niet in dat er voor een crimineel 5 keer zoveel geld per dag beschikbaar is voor "opvang" dan voor een bejaarde!
    Terroristen moeten ze gewoon ophangen, grondwet wijzigen, klaar.
    En dat is het aloude "All extremists should be taken out and shot to death"
      donderdag 20 april 2006 @ 10:28:41 #13
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_37120275
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 10:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En dat is het aloude "All extremists should be taken out and shot to death"
    Precies!
    pi_37120639
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:26 schreef Floripas het volgende:

Een aantal visies:

• De Partij voor de Dieren zegt: hoe een samenleving met haar dieren omgaat is een graadmeter voor de beschaving.

• Ayaan Hirsi Ali heb ik ooit horen zeggen dat beschaving weerspiegeld wordt in de positie van de vrouw.

• Voor je op de lijst van de LPF mocht, moest je zeggen wie de Aida had gecomponeerd. Met andere woorden: beschaving is Verdi luisteren.

• Voltaire zou zeggen: beschaving is zo min mogelijk invloed van kerkelijke instituten.

• Jan Marijnissen noemde solidariteit in de samenleving (zowel via de staat als in de dagelijkse omgang) als beschaving, met andere woorden: egoisten zijn niet beschaafd.

• Claude Lévi-Strauss en Foucault zeiden respectievelijk: een beschaving kun je afmeten aan hoe humaan ze omgaan met gevangen; een beschaving kun je afmeten aan wie ze voor gek verklaren.

• "Beschaving" is een subjectieve term, en daarom kun je hier niets over zeggen.

Ik ben zelf van de:

Als het je namelijk lukt om bij terroristen je fatsoen te behouden, dan heb je de test wel doorstaan, denk ik.

Wat jullie?
  • Ik mis

• Het niveau waarop wetenschap bedreven wordt.
  •   donderdag 20 april 2006 @ 10:50:56 #15
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_37120848
    quote:
    Om hier nog even op verder te gaan: WAAROM wil jij terroristen knuffelen? I.p.v. AFSCHRIKKEN met de meest gruwelijke dingen die je kan verzinnen?

Om het even iets kleurrijker te vertellen: je pappie wordt vermoord, je mammie wordt vermoord, je broertje wordt vermoord, je zusje wordt vermoord, je mist zelf 2 voeten en je huis is kapot.... Wat bezielt jou om de moordenaar die dit op z'n geweten heeft nog fatsoenlijk te willen behandelen?

[ Bericht 31% gewijzigd door RemcoDelft op 20-04-2006 10:56:06 ]
    pi_37120999
    Het percentage boeren in het land is ook een aardige graadmeter. Hoe meer boeren, hoe meer derde wereld land.
    Roses are red
    Violets are blue
    Wololo Wololo
    Now violets are red too
    pi_37121135
    quote:
    van de:

Wat jullie?
  • Dat is wel een beetje de klasieke oorlogs beschaving.

Ik ben het wel eens met Gustave le Bon dat risico en concurentie belangrijk zijn voor beschaving.
    pi_37122502
    Beschaving is hoe je met mensen die van de standaard afwijken omgaat.
    If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
    pi_37122522
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Om hier nog even op verder te gaan: WAAROM wil jij terroristen knuffelen? I.p.v. AFSCHRIKKEN met de meest gruwelijke dingen die je kan verzinnen?
    Heel misschien omdat keer op keer blijkt dat dat niet werkt?
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_37122723
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

Bij de fascisten hielp het anders wel aardig.
    pi_37122805
    quote:

[..]

Knuffelen ook niet, keihard aanpakken betekend imo ook niet dat je terroristen onmenselijk moet behandelen
    pi_37122866
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:51 schreef basilisk het volgende:

[..]

Bij de fascisten hielp het anders wel aardig.
    Die waren over het algemeen geen terroristen zoals we ze nu kennen...

Sinds 2001 zijn terroristen op allerlei manieren aangepakt. Afghanistan is platgebombardeerd maar zitten daar nu geen terroristen meer? Zijn Londen en Madrid en vele vele andere aanslagen voorkomen?
    pi_37122886
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:54 schreef Chewie het volgende:

[..]

Knuffelen ook niet, keihard aanpakken betekend imo ook niet dat je terroristen onmenselijk moet behandelen
    Meneer Remcodelft wil ze schijnbaar op het plaatselijke marktplein ophangen zou dat helpen? Lijkt me toch niet. Knuffelen is een ander uiterste...
    pi_37123034
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Sinds 2001 zijn terroristen op allerlei manieren aangepakt. Afghanistan is platgebombardeerd maar zitten daar nu geen terroristen meer? Zijn Londen en Madrid en vele vele andere aanslagen voorkomen?
    En voor 2001 nauwlijks met (o.a.) 9/11 als resultaat. Het is een misvatting om te denken dat zolang je maar lief doet je niets van terroristen te vrezen hebt.
    pi_37123100
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 12:04 schreef basilisk het volgende:

[..]

En voor 2001 nauwlijks met (o.a.) 9/11 als resultaat. Het is een misvatting om te denken dat zolang je maar lief doet je niets van terroristen te vrezen hebt.
    Een andere misvatting is dat keihard aan proberen te pakken zorgt voor veiligheid.
    pi_37123279
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 12:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een andere misvatting is dat keihard aan proberen te pakken zorgt voor veiligheid.
    Niet als dat het enige is wat er wordt ondernomen.
    pi_37123449
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 12:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Misdaadbestrijding zorgt er ook niet voor dat misdaad verdwijnt wel dat criminelen gestraft worden. Gerechtigheid en aangeven dat dit soort gedrag niet getollereerd wordt is dan ook het doel.
    pi_37123504
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 12:21 schreef Chewie het volgende:

[..]

Misdaadbestrijding zorgt er ook niet voor dat misdaad verdwijnt wel dat criminelen gestraft worden. Gerechtigheid en aangeven dat dit soort gedrag niet getollereerd wordt is dan ook het doel.
    Klopt, ben ik ook voor maar er is nu een trend richting hardere en andere straffen. Dat gaat wel tegen mijn rechtsgevoel in.
    pi_37124164
    Volgens Philip Herreweghe (een dirigent): de wijze waarop een land haar historische kerkorgels onderhouden heeft.

Maar goed, dat zei hij in de gelukkige, zorgeloze jaren '90, toen terrorisme, Guantanamo Bay en islamitische scherpslijpers als Mohammed B nog niet aan de orde waren.
      donderdag 20 april 2006 @ 13:07:19 #30
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_37124687
    het aantal computers met Mac OS-X in een land als je het mij vraagt
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_37124832
    Beschaving is daar waar men zich niet afvraagt wat beschaving is.
    pi_37124883
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 13:12 schreef MrX1982 het volgende:
    Beschaving is daar waar men zich niet afvraagt wat beschaving is.
    Juist wel. Beschaving is ook het niet stellen dat de normen binnen de eigen kring de standaard moeten zijn en ze voor waar aannemen.
    If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
    pi_37125017
    Socrates : het aanbevelen van de schijn van goed gedrag
    Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
    Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
    journalist: niet scheel?
    pi_37125087
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Alsof elke aanslag die voorkomen is bekend is.
      donderdag 20 april 2006 @ 13:21:23 #35
    31101 _Led_
    Visje aaien niemand zeggen
    pi_37125092
    beschaving is te meten aan het aantal br33z3rs dat een 14-jarige vraagt voor perverse handelingen.
    zzz
    pi_37125150
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 13:14 schreef Mwanatabu het volgende:
    Juist wel. Beschaving is ook het niet stellen dat de normen binnen de eigen kring de standaard moeten zijn en ze voor waar aannemen.
    Als ik in een restaurant moet vragen hoe je beschaafd eet ben ik blijkbaar niet beschaafd. Anders had ik het wel geweten .
      donderdag 20 april 2006 @ 13:51:22 #37
    146018 mariatrepp
    wetenschap, politiek EN kunst!
    pi_37125929
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:

• Ja, dat vind ik ook. Helemaal met eens.
    zie ook Dick Pels: beschaving is af te meten “aan de manier waarop een samenleving met haar zwakkeren omgaat.” (Een zwak voor Nederland, p. 42) . Uitstekend boek.
    pi_37126742
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 13:23 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Als ik in een restaurant moet vragen hoe je beschaafd eet ben ik blijkbaar niet beschaafd. Anders had ik het wel geweten .
    Hehe, ik bedoelde juist dat een teken van beschaving is, om zich continu af te vragen wat de parameters zijn en om die zo nodig bij te stellen. Dus ja, vragen of al dat geboer en gekwijl eigenlijk wel kán, is idd een teken van beschaving.
    pi_37127727
    quote:

Een aantal visies:

Ik ben zelf van de:

• Ik zou gaan voor een combinatie van bovenstaande kreten. Er zit zowel een kern van waarheid in de uitspraken van Ayaan Hirsi Ali, Marijnissen, Voltaire als Claude Lévi Strauss en Foucault. Wellicht zou je ook nog elementen als criminaliteitscijfer, functioneren van de overheid (corruptie) en bestuursvorm (democratisch/dictatuur etc) kunnen toevoegen.
    pi_37127806
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 14:16 schreef Mwanatabu het volgende:
    Hehe, ik bedoelde juist dat een teken van beschaving is, om zich continu af te vragen wat de parameters zijn en om die zo nodig bij te stellen. Dus ja, vragen of al dat geboer en gekwijl eigenlijk wel kán, is idd een teken van beschaving.
    Misschien heb je ook wel gelijk. Ik schudde die uitspraak ook maar uit mijn losse pols .
    pi_37127812
    Leuk topic, maar het antwoord lijkt me té uitgebreid en té dipegaand voor iets knulligs als Fok.

Beschaving is subjectief, tijdsgevoelig en zeer persoonlijk.
    Yeah baby Yeah!
    pi_37128771
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 14:47 schreef Elgigante het volgende:
    Leuk topic, maar het antwoord lijkt me té uitgebreid en té dipegaand voor iets knulligs als Fok.

Beschaving is subjectief, tijdsgevoelig en zeer persoonlijk.
    Had je meer met een topic als: de ideale constitutie? Ik denk dat dat de meest logische volgende stap zou zijn eigenlijk
    pi_37128946
    quote:
    Interssante gedachte, maar daarbij is eigenlijk 'beschaving' een theoretische definitie' voor het verlies aan gemeensschapszin, aan collectiviteit, zonder de moraal te verliezen...
    Bepaalde sociale aspecten, die natuurlijk in een gemeenschapsstructuur zitten, dreigen natuurlijk bij verregaande individualisatie verloren te gaan... daarbij kun je dat rationbaliseren door het onder 'beschaving' te vatten... alhoewel ik moet erkennen dat de situatie van 'totale vrijheid' van de man tegen de mens, natuurlijk geen enkele garantie voor de behoud van sociale structuren biedt.
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
    pi_37131346
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 15:23 schreef RM-rf het volgende:
    Interssante gedachte, maar daarbij is eigenlijk 'beschaving' een theoretische definitie' voor het verlies aan gemeensschapszin, aan collectiviteit, zonder de moraal te verliezen...
    Bepaalde sociale aspecten, die natuurlijk in een gemeenschapsstructuur zitten, dreigen natuurlijk bij verregaande individualisatie verloren te gaan... daarbij kun je dat rationbaliseren door het onder 'beschaving' te vatten... alhoewel ik moet erkennen dat de situatie van 'totale vrijheid' van de man tegen de mens, natuurlijk geen enkele garantie voor de behoud van sociale structuren biedt.
    Waarom zouden er bij verregaande individualisatie bepaalde sociale aspecten verloren gaan? De mens is een sociaal wezen en zal altijd sociale structuren opzetten. De hele portee van de quote van Ayn Rand is nou juist dat deze structuren echter nooit dwangmatig zouden mogen worden opgelegd maar dat iedereen vrij zou moeten zijn de structuren te kiezen die hij zélf wenst.
      donderdag 20 april 2006 @ 16:42:29 #45
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_37131639
    een goeie definitie zou zijn door te kijken nara het gedrag van de asociaalste 10%.
    Als die zich een beetje normaal kunnen gedragen dan woon je in een heel beschaafd land.
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_37132546
    Een saaie:
    quote:
  • Sorry, alhoewel ik het van harte toejuich dat mensen over hun eigen beschaving dabateren en die proberen op te krikken is het zinloos om culturen met elkaar te vergelijken op een graad van beschaving. Verschillende culturen hebben verschillende normen en waarden etc, daardoor verschillende prioriteiten en leggen hun accenten in hun beschaving daarom ook anders. Er is geen universele ladder van mate van beschaafdheid.
    pi_37133208
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 16:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Waarom zouden er bij verregaande individualisatie bepaalde sociale aspecten verloren gaan? De mens is een sociaal wezen en zal altijd sociale structuren opzetten.
    nee, individualisatie gaat in tegen de groepsgebonden samenleving .... 'sociaal' betekent colelctief en gemeenschapszin ... Dat is natuurlijk geen natuurlijke toestand, maar vooral een economische, omdat de mens uit zijn collectiviteits, de Groepsgebondenheid' voordelen behaalde, meer bescherming, effectiviteit, solidariteit....

Je kunt niet beweren dat een individualisatie plaatsvind zonder dat 'groepsgebondenheid' verloren gaat (zonder hier verder een waarde-oordeel over te geven, of dat slecht zou zijn of juist goed)

[ Bericht 0% gewijzigd door RM-rf op 20-04-2006 18:15:12 ]
    "Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
    pi_37133504
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:44 schreef Mwanatabu het volgende:
    Deze vind ik zeer goed!
    Daaronder vallen dus criminelen, gekken, gehandicapten, bejaarden, homosexuelen etc etc.

En deze vind ik ook wel een kern van waarheid hebben.
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 16:42 schreef McCarthy het volgende:
    een goeie definitie zou zijn door te kijken nara het gedrag van de asociaalste 10%.
    Als die zich een beetje normaal kunnen gedragen dan woon je in een heel beschaafd land.
    pi_37133540
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 17:27 schreef RM-rf het volgende:
    nee, individuealisatie gaat in tegen de groepsgebonden samenleving .... 'sociaal' betekent colelctief en gemeenschapszin ... Dat is natuurlijk geen natuurlijke toestand, maar vooral een economische, omdat de mens uit zijn collectiviteits, de Groepsgebondenheid' voordelen behaalde, meer bescherming, effectiviteit, solidariteit....

Je kunt niet beweren dat een individualisatie plaatsvind zonder dat 'groepsgebondenheid' verloren gaat (zonder hier verder een waarde-oordeel over te geven, of dat slecht zou zijn of juist goed)
    Als je met 'groepsgebondenheid' groepsdwang bedoelt lijkt het me alleen maar een goede zaak.

Verder zie ik nog steeds niet in waarom indivdualisatie tot minder gemeenschapszin zou moeten leiden. Als je voortaan zelf zou mogen kiezen over de groepen en sociale structuren waartoe je wil behoren zou het omgekeerde wel 'ns waar kunnen zijn.
    pi_37133945
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 11:44 schreef Mwanatabu het volgende:
    Deze uitspraak raakt de kern wel.
    pi_37134619
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 17:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Als je met 'groepsgebondenheid' groepsdwang bedoelt lijkt het me alleen maar een goede zaak.
    er is geen verschil tussen 'groepsdwang' en 'collectief gedrag' ...
    dat is namelijk het gelijke, er zit altijd een zekere vorm van dwang van buiten achter het gedrag binnen een groep..

het is imho niet juist om daar een labeltje van 'fout' of 'goed' aan te hangen, hooguit kun je je afvragen in hoeverre en onder welke voorwaarde een individu binnen groep bereid is en zou moeten zijn zijn eigen soevereiniteit op te geven.

[ Bericht 10% gewijzigd door RM-rf op 20-04-2006 18:24:50 ]
      donderdag 20 april 2006 @ 18:18:58 #52
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_37134693
    Beschaving is hoe je met mensen die boven het maaiveld uitsteken omgaat.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
    pi_37145859
    quote:

Een aantal visies:

Ik ben zelf van de:

Wat jullie?
  • Waar heb je het nu over: de beschaving (en in elk welk opzicht) van de samenleving of dat van het individu (gezien de eerste vraag en jouw eigen conclusie)?
      donderdag 20 april 2006 @ 23:25:39 #54
    105963 doppelgänger
    huilen met de kraan open
    pi_37146781
    In hoeverre je rekeningen houd met anderen, dus afspraken nakomen, een ander niet behandelen zoals je zelf niet wil worden behandeld etc. is ook een graadmeter voor beschaving. De bekende, en inmiddels uitgeholde, term "respect" voor je medemens dus.
    quote:

Een aantal visies:
  • serieus? haha typisch LPF Verdi luisteren, sigaren roken, cognac drinken dik doen..
    Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
    "Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
      vrijdag 21 april 2006 @ 08:16:27 #55
    146018 mariatrepp
    pi_37151720
    quote:
    Op donderdag 20 april 2006 09:36 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dit houdt ook in dat beschaving het losmaken van generalisaties is ("alle moslims..." "alle linksen...")
    Ja, dat is interessant en belangrijk. Daarom zijn ook de nieuwste beschavingsridders, de heren van de Burke Stichting (Kinneging, Cliteur, Ellian, Spruyt) zo ongeloofwaardig. Zij staan op de barricades van de beschaving tegen de “barbarij”. Daarbij generaliseren zij graag en veel, en weigeren zelfs te differentiëren. Voor hen is het Athene van Plato de hoogtepunt van de beschaving ( dus van het moderne criterium van beschaving als de manier hoe je met zwakkeren omgaat, willen zij zeker niets weten).
    Volgens mij is beschaving altijd gemengd met barbarij; het één is niet van het ander te scheiden, en degenen die menen dat wel te kunnen, zijn nog de ergste barbaren.
    De kunst is de plek, waar op een eerlijke en goede manier beschaving en barbarij (= rauwe natuur) gemengd worden. Daarom: de kunst staat voor mij hoger dan de filosofie en de wetenschap.
    Het geestigste document over het thema beschaving: Kafka, Bericht an eine Akademie.
      vrijdag 21 april 2006 @ 08:42:17 #56
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_37151950
    quote:

[..]

Hoe bedoel je? Heeft met de RAF en RMS, de CCC en Rode brigades prima gewerkt.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      vrijdag 21 april 2006 @ 08:43:31 #57
    45206 Pietverdriet
    pi_37151971
    quote:
    Goeie, kan ik me geheel bij aansluiten.
    pi_37152125
    quote:
    Als die zich (een beetje) normaal gedragen, zijn het geen asocialen meer hè.
    I´m back.
    pi_37152166
    quote:
    Op vrijdag 21 april 2006 08:16 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Ja, dat is interessant en belangrijk. Daarom zijn ook de nieuwste beschavingsridders, de heren van de Burke Stichting (Kinneging, Cliteur, Ellian, Spruyt) zo ongeloofwaardig. Zij staan op de barricades van de beschaving tegen de “barbarij”. Daarbij generaliseren zij graag en veel, en weigeren zelfs te differentiëren. Voor hen is het Athene van Plato de hoogtepunt van de beschaving ( dus van het moderne criterium van beschaving als de manier hoe je met zwakkeren omgaat, willen zij zeker niets weten).
    Volgens mij is beschaving altijd gemengd met barbarij; het één is niet van het ander te scheiden, en degenen die menen dat wel te kunnen, zijn nog de ergste barbaren.
    De kunst is de plek, waar op een eerlijke en goede manier beschaving en barbarij (= rauwe natuur) gemengd worden. Daarom: de kunst staat voor mij hoger dan de filosofie en de wetenschap.
    Het geestigste document over het thema beschaving: Kafka, Bericht an eine Akademie.
    Beschaving: in hoeverre men dus de megalothymia kan beteugelen in verlangen en rede, om Plato dan maar te gebruiken? Ik denk dat daar iig de 'innerlijke beschaving' van een mens uit af te leiden is.
    I´m back.
      vrijdag 21 april 2006 @ 09:06:54 #60
    45206 Pietverdriet
    pi_37152297
    quote:

Een aantal visies:

• Das is eerder een graadmeter van hoe ver men vervreemd is met de natuur
    quote:
  • Dat is een mooie definitie, maar dan zou NL een van de laagst beschaafde westerse landen zijn
    quote:
  • LOL
    quote:
  • Daar ben ik het niet mee eens, het zou de SU zeer beschaafd hebben gedefinieerd
    quote:
  • Jan Marijnissen was aanhanger van Mao, dus laten we het niet over zijn oordeels vermogen hebben.
    quote:
  • Claude Lévi-Strauss en Foucault zeiden respectievelijk: een beschaving kun je afmeten aan hoe humaan ze omgaan met gevangen;
  • neuh, dat betekend dat rijkere landen die het zich kunnen veroorloven dure gevangenissen neer te zetten daarom beschaafd zijn. Is gewoon een welvaards verschijnsel
    quote:
    een beschaving kun je afmeten aan wie ze voor gek verklaren.
    Het voor gek verklaren is geen beschaafde manier van omgaan met mensen die ziek zijn of verstandelijk gehadicapt, de geestelijke gezondheidstoestand is ietwat te complex om onder gek te vangen.
    quote:

Ik ben zelf van de:

Wat jullie?
  • Ik denk dat deze vooral benoemt is om je antiamerikanisme te kunnen uiten.
    Betekend overginds dat NL ook niet erg beschaafd is. Hier worden mensen die hun straf hebben uitgezeten nog een keer bestraft door hen uit te sluiten van bank en verzekering, dus onmogelijk gemaakt om te reintegreren in de maatschappij.

Ik denk dat de mate van beschaving is af te meten aan hoeveel vrijheid je hebt om je eigen leven in te richten zoals jij dat wil en hoeverre de staat er voor zorgt, bzw zorgen moet, dat je beschermt wordt tegen de kwade wil van anderen.
    indicatoren (je meet momenten) zijn:
    * mate van welvaard (meer is beter)
    * criminaliteit (minder is beter)
    * Sociale dynamiek (meer is beter, hoeveel mensen slagen erin zich in een hogere sociale klasse op te werken)
    * De mate waarin mensen zich aan de maatschappelijke regels houden, maw, hoe goed houden mensen zich uit zichzelf aan verkeersregels, omgangsvormen, staat men te dringen voor de trein als mensen nog moeten uitstappen, etc etc.
    * Hoe welopgevoed kinderen zijn
    * Hoeveel mensen met een lichamelijke handicap hebben een baan in een normaal bedrijf
    * Hoe hoog is de gelijkheid tussen man en vrouw (krijgen ze het zelfde salaris voor dezelfde baan, opleidingsniveau, arbeidsparticipatie, aan wie worden de kinderen toegewezen bij een echtscheiding, hoe gaat men met kinderen om na de scheiding)
    pi_37153249
    Hoewel ik het vaak niet helemaal eens ben met je opvattingen, Piet, kan ik me hier alleen maar bij aansluiten.
    quote:
    Op vrijdag 21 april 2006 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
    Ik denk dat de mate van beschaving is af te meten aan hoeveel vrijheid je hebt om je eigen leven in te richten zoals jij dat wil en hoeverre de staat er voor zorgt, bzw zorgen moet, dat je beschermt wordt tegen de kwade wil van anderen.
    indicatoren (je meet momenten) zijn:
    * mate van welvaart (meer is beter)
    * criminaliteit (minder is beter)
    * Sociale dynamiek (meer is beter, hoeveel mensen slagen erin zich in een hogere sociale klasse op te werken)
    * De mate waarin mensen zich aan de maatschappelijke regels houden, maw, hoe goed houden mensen zich uit zichzelf aan verkeersregels, omgangsvormen, staat men te dringen voor de trein als mensen nog moeten uitstappen, etc etc.
    * Hoe welopgevoed kinderen zijn
    * Hoeveel mensen met een lichamelijke handicap hebben een baan in een normaal bedrijf
    * Hoe hoog is de gelijkheid tussen man en vrouw (krijgen ze het zelfde salaris voor dezelfde baan, opleidingsniveau, arbeidsparticipatie, aan wie worden de kinderen toegewezen bij een echtscheiding, hoe gaat men met kinderen om na de scheiding)
      vrijdag 21 april 2006 @ 10:02:04 #62
    146018 mariatrepp
    pi_37153276
    quote:
    Op vrijdag 21 april 2006 08:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]
    Beschaving: in hoeverre men dus de megalothymia kan beteugelen in verlangen en rede, om Plato dan maar te gebruiken? Ik denk dat daar iig de 'innerlijke beschaving' van een mens uit af te leiden is.
    Cliteur en zijn vrienden zijn doordrongen van de “superioriteit van de Westerse beschaving”. Deze beschaving moet naar hun mening aan anderen desnoods worden opgedwongen. Maar beschaving betekent in eerste plaats zelfbeheersing. De Burkianen willen zich zelf in het openbaar debat geen enkele beperking opleggen, alles moet worden gezegd. Dat is niet beschaafd.
    Ook is het niet beschaafd over collega’s in het openbaar negatieve uitlatingen te doen, zonder tenminste eerst de dialoog of het debat met hen te hebben gezocht. Cliteur en Ellian schrijven neerbuigend over hun Leidse collega prof. Nasr Abu Zayd, zonder de dialoog met hem te hebben gezocht. zie mijn lezersbrief in de NRC van 20 april.

[ Bericht 1% gewijzigd door mariatrepp op 22-04-2006 07:05:30 ]
    pi_37153355
    Innerlijke beschaving heeft idd alles te maken met zelfbeheersing en gematigdheid. De tendens is tegenwoordig steeds meer dat gematigdheid gezien wordt als uitdrukking van middelmatigheid. Ik ben dat laatst nog ergens tegengekomen, misschien op jouw site?

Link doet het niet btw.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ryan3 op 21-04-2006 10:17:52 ]
    I´m back.
    pi_37153709
    In een democratie kun je de mate van beschaving vooral afmeten aan de hand van het soort leiders die men zich (ver)kiest.

pi_37153815
    Er is geen beschaving.
    pi_37164228
    Beschaving is ook te meten aan de mate waarin gezondheidszorg toegankelijk is voor de allerarmsten in de samenleving, en aan de hoeveelheid dak- en thuislozen
    Jusqu'ici tout va bien...
      zaterdag 22 april 2006 @ 06:56:11 #67
    146018 mariatrepp
    pi_37178714
    [quote]Op vrijdag 21 april 2006 10:02 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

[ Bericht 72% gewijzigd door mariatrepp op 22-04-2006 07:03:07 (per vergissing eigen bericht gekopieerd) ]
      zaterdag 22 april 2006 @ 06:58:47 #68
    146018 mariatrepp
    pi_37178718

[ Bericht 100% gewijzigd door mariatrepp op 22-04-2006 07:03:59 (per vergissing eigen bericht gekopieerd) ]
      zaterdag 22 april 2006 @ 07:14:45 #69
    146018 mariatrepp
    pi_37178730
    quote:
    Op vrijdag 21 april 2006 10:06 schreef Ryan3 het volgende:
    Innerlijke beschaving heeft idd alles te maken met zelfbeheersing en gematigdheid. De tendens is tegenwoordig steeds meer dat gematigdheid gezien wordt als uitdrukking van middelmatigheid. Ik ben dat laatst nog ergens tegengekomen, misschien op jouw site?
    [quote]
    Ik zou beschaving niet zonder meer willen gelijk zetten met matiging. Polemiek en het toestaan van polemiek is juist weer een teken van beschaving. Mits de polemiek gecombineerd wordt met twee andere hier genoemde criteria: Niet trappen naar beneden ( dus naar zwakkeren) en nauwkeurig zin, niet alleen maar generaliseren.

Link naar lezersbrief doet het nu wel.
      zaterdag 22 april 2006 @ 07:30:05 #70
    146018 mariatrepp
    pi_37178759
    quote:
    Op vrijdag 21 april 2006 16:28 schreef Manono het volgende:
    Beschaving is ook te meten aan de mate waarin gezondheidszorg toegankelijk is voor de allerarmsten in de samenleving, en aan de hoeveelheid dak- en thuislozen
    Gezondheidszorg, akkoord, maar aan het aantal dak-en thuislozen kan je de beschaving echt niet meten: in autoritaire landen worden die gewoon van straat gehaald en opgesloten.
    pi_37241411
    quote:
    Op zaterdag 22 april 2006 07:30 schreef mariatrepp het volgende:
    Gezondheidszorg, akkoord, maar aan het aantal dak-en thuislozen kan je de beschaving echt niet meten: in autoritaire landen worden die gewoon van straat gehaald en opgesloten.
    misschien (waar?) maar dan zijn ze er nog wel
    Jusqu'ici tout va bien...
      maandag 24 april 2006 @ 13:14:47 #72
    40566 Ericr
    Livewrong
    pi_37242008
    Ik ben voorstander van Gandhi's uitspraak :

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

Partij voor de Dieren zegt dus eigenlijk hetzelfde. Kan het er alleen maar mee eens zijn, zolang we geen respect kunnen opbrengen voor andere levensvormen zullen we nooit werkelijke beschaving bereiken.
      maandag 24 april 2006 @ 14:11:33 #73
    45206 Pietverdriet
    pi_37243832
    quote:
    Op maandag 24 april 2006 13:14 schreef Ericr het volgende:
    Ik ben voorstander van Gandhi's uitspraak :

The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated

Partij voor de Dieren zegt dus eigenlijk hetzelfde. Kan het er alleen maar mee eens zijn, zolang we geen respect kunnen opbrengen voor andere levensvormen zullen we nooit werkelijke beschaving bereiken.
    Meneer Ghandi, dat was toch die pacifist die india zelfstandig maakte waarna er de grootste genocide in Azie (na Mao) plaatvond?
    pi_37244051
    quote:
    Op maandag 24 april 2006 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Meneer Ghandi, dat was toch die pacifist die india zelfstandig maakte waarna er de grootste genocide in Azie (na Mao) plaatvond?
    Idd. Niet dat er een causaal verband bestaat tussen zijn persoon en die genocide.
      maandag 24 april 2006 @ 14:44:21 #75
    144250 doesss
    Show me the money
    pi_37244809
    Het beschavingspeil van een samenleving heeft betrekking op de gehele samenleving.
    En moet dus bepaalt worden aan de onderkant van die samenleving.
    Met name het gedrag van de criminelen, moordenaars, verkrachters endergelijk volk.
    Zij zijn immers een product van onze samenleving.
    The streets will flood with the blood of the none believers!
    Life is just a ride!
      maandag 24 april 2006 @ 16:06:02 #76
    45206 Pietverdriet
    pi_37247279
    Beschavingsgraad en poltieke voorkeur? Laat ik daarover dit grapje vertellen.
    Balkenende, Zalm en Marijnisse lopen over het binnenhof en zien een man daar uit een van de plantenbakken gras plukken en ze opeten. Balkenende zegt, maar meneer wat doet u nu, waarom eet u Gras? De man zegt, ik heb geen geld, geen werk, maar wel honger.
    Wat erg zegt Balkenende, en geeft hem 50 euro, zo, dan kunt u eens fijn gaan eten.
    Zalm zegt, ach wat lost dat nu op, en geeft de man een lijstje van adressen van uitzendburo's, waar ie kans maakt een baan te vinden.
    Marijnissen zegt, ach jullie geven niets om deze man, ik zal hem echt helpen, en geeft de man een jaarkaart voor de HTM, en zegt Marijnisse, volgend jaar krijg je van mij weer een nieuwe!

Ze lopen verder en Balkenende en Zalm kijken elkaar aan en zeggen tegen Marijnisse, waarom gaf je hem nu een jaarkaart voor de HTM?

Na, zegt Jan, heel eenvoudig, dan kan ie iedere dag naar het maliveld, daar groeit gras genoeg...
      dinsdag 25 april 2006 @ 09:27:26 #77
    40566 Ericr
    Livewrong
    pi_37270634
    quote:

[..]

Laten we hem opgraven en alsnog er voor executeren! (wordt moeilijk omdat ze daar cremeren, maar goed) Wat heeft dat er nou mee te maken, maar goed het zal wel weer een Pietverdriet opmerking zijn. Kant noch wal raken is jou wel toevertrouwd.
      dinsdag 25 april 2006 @ 09:29:08 #78
    40566 Ericr
    Livewrong
    pi_37270662
    dubbel
      dinsdag 25 april 2006 @ 23:10:14 #79
    95608 Speth
    Rorschach
    pi_37297753
    Aan het niveau van de humor, daarom is Nederland minder beschaafd dan Engeland of de VS. Of beter gesteld: aan de mate waarin de bevolking zichzelf niet serieus neemt.

[ Bericht 24% gewijzigd door Speth op 25-04-2006 23:21:03 ]
      woensdag 26 april 2006 @ 08:26:02 #80
    146018 mariatrepp
    pi_37302776
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 23:10 schreef Speth het volgende:
    Aan het niveau van de humor, daarom is Nederland minder beschaafd dan Engeland of de VS. Of beter gesteld: aan de mate waarin de bevolking zichzelf niet serieus neemt.
    Ja dat is een hele goeie. En humor hangt weer samen met in hoeverre de mensen opgeblazen en/of fundamentalistisch onderweg zijn. Fundamentalisten en opcheppers hebben geen afstand tot zichzelf, dus daarom noch humor noch ironie.
    pi_37304865
    quote:
    Op dinsdag 25 april 2006 23:10 schreef Speth het volgende:
    O ja, de typische humor van de VS!

pi_37304897
    quote:

[..]

Wat wil je daarmee zeggen?
      woensdag 26 april 2006 @ 10:31:10 #83
    45206 Pietverdriet
    pi_37304904
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 10:29 schreef MrBean het volgende:

[..]

www.whitehouse.org
    Maar goed, ik ken zat mensen die denken dat dit geen parodie is maar de pagina van het witte huis
    pi_37304974
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

www.whitehouse.org
    Maar goed, ik ken zat mensen die denken dat dit geen parodie is maar de pagina van het witte huis
    Dit vinden Europeanen grappiger dan Amerikanen.
      woensdag 26 april 2006 @ 10:38:20 #85
    45206 Pietverdriet
    pi_37305065
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 10:34 schreef MrBean het volgende:

[..]

Dit vinden Europeanen grappiger dan Amerikanen.
    Suuuuuure

Maar het blijft amerikaanse humor.
    Amerikanen lachen zich rot om europeanen die denken dat dit gewoon de website van het witte huis is.
    pi_37305845
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Suuuuuure

Maar het blijft amerikaanse humor.
    Dit is meer Michael Moore humor. Niet uit jouw straatje dus.
    pi_37305848
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 10:29 schreef MrBean het volgende:

[..]

Inderdaad. Jon Steward bijvoorbeeld, of op tv Family Guy en South Park. Op internet is bijvoorbeeld somethingawful.com geschreven door Amerikanen. Allemaal leuke satire, terwijl wij niet verder komen dan "Cafe de wereld" of Dolf Jansen. Er bestaan natuurlijk wel leuke Nederlandse komieken, maar die houden zich meer bezig met algemene humor (Hans Teeuwen bijvoorbeeld) dan dat ze maatschappijkritisch zijn. Het verschil tussen Amerikaanse en Nederlandse satire is dat Amerikaanse satire niet alleen kritisch is over de autoriteiten, maar ook over de domheid van het eigen volk. Dat kan ik in Nederland alleen enigszins van Jiskefet zeggen.
    pi_37305878
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:07 schreef Speth het volgende:

[..]
    maar ook over het eigen volk.
    Omdat dat goed verkoopt in Europa.

Nederland is een veel kleiner land, met een veel kleiner taalgebied. Geen wonder dat we geen goede entertainment hebben.

Amerika heeft veel Jon Stewarts en Family Guy tekenfilms, alleen maar omdat ze het budget er voor hebben. Niet omdat ze zo'n geweldige humorcultuur hebben (zoals de Engelsen).
    pi_37305942
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:08 schreef MrBean het volgende:

[..]

Onzin, dat soort grappen vinden prima aftrek in de VS zelf.
    pi_37305980
    quote:
    Nederland is een veel kleiner land, met een veel kleiner taalgebied. Geen wonder dat we geen goede entertainment hebben.
    Aan kwantiteit is geen gebrek, we hebben vrij veel komieken en satirische programma's, maar die zijn allemaal ongeveer op hetzelfde gericht en eerlijk gezegd vind ik ze weinig originaliteit en zelfspot tonen. De Nederlander schopt graag en is chagrijnig, tenzij we naar het WK gaan natuurlijk. Dat vind ik weinig beschaafd. Dat kan je natuurlijk ook over groepen Engelsen en Amerikanen zeggen, maar daar hebben ze ten minste door hoe belachelijk het is.
    pi_37306111
    quote:

[..]

[quote]Amerika heeft veel Jon Stewarts en Family Guy tekenfilms, alleen maar omdat ze het budget er voor hebben. Niet omdat ze zo'n geweldige humorcultuur hebben (zoals de Engelsen).
    Goede humor is, zoals je zelf ook wel weet, niet te koop. Als wij goede humor zouden willen produceren, zouden we dat evengoed kunnen.
    pi_37306240
    Je hebt het steeds over Nederland, maar ik loop de "Nederlandse humor" (als dat er al is) helemaal niet te verdedigen.

Ik viel er gewoon over dat je de Amerikaanse humor vergeleek met de Britse humor.
    pi_37306298
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:20 schreef MrBean het volgende:
    Je hebt het steeds over Nederland, maar ik loop de "Nederlandse humor" (als dat er al is) helemaal niet te verdedigen.

Ik viel er gewoon over dat je de Amerikaanse humor vergeleek met de Britse humor.
    Ik zou zelfs durven stellen dat Amerikaanse humor meer zelfkritisch is dan de Britse.
    pi_37306366
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:22 schreef Speth het volgende:

[..]

Ik zou zelfs durven stellen dat Amerikaanse humor meer zelfkritisch is dan de Britse.
    Mja. Je zou je kunnen afvragen hoe zelfkritisch het is wanneer "liberals" grappen maken over conservatieve Amerikanen.
    pi_37306512
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:24 schreef MrBean het volgende:

[..]

Mja. Je zou je kunnen afvragen hoe zelfkritisch het is wanneer "liberals" grappen maken over conservatieve Amerikanen.
    Dat valt ook mee... Natuurlijk heeft iedere komiek wel een bepaalde politieke kleur, maar ook het meer liberale segment van de bevolking wordt regelmatig aangepakt. Jay & Silent Bob (niet de grappigste film ever, maar toch) bijvoorbeeld, over stoners en filmcritici. Als er in de VS een bevolkingsgroep of politicus is, is er wel iemand die daar grappen over maakt. Het beste voorbeeld van Amerikaanse satire vind ik nog steeds www.somethingawful.com. De insteek ervan is dat het internet door middel van anonimiteit ervoor zorgt dat het idiootste in mensen naar boven komt, wat zij vervolgens gebruiken om al die groepen voor lul te zetten. Er zijn zowel conservatieve als liberale schrijvers. Dit vond ik bijvoorbeeld erg leuk geschreven.

[ Bericht 26% gewijzigd door Speth op 26-04-2006 11:34:25 ]
      woensdag 26 april 2006 @ 11:30:42 #96
    45206 Pietverdriet
    pi_37306555
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:07 schreef MrBean het volgende:

[..]

Dit is meer Michael Moore humor. Niet uit jouw straatje dus.
    Maak ik zelf wel uit, en weer draai je om het thema heen omdat je met je bek vol tanden staat
      woensdag 26 april 2006 @ 11:32:50 #97
    45206 Pietverdriet
    pi_37306614
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:24 schreef MrBean het volgende:

[..]

Jij zou Parliament of Whores eens moeten lezen van PJ O`Rourke.
      woensdag 26 april 2006 @ 11:32:56 #98
    125364 Tafkahs
    Stadsnomade
    pi_37306617
    Denk je dat amerikaanse humor een graadmeter voor beschaving is, Piet?
      woensdag 26 april 2006 @ 11:34:11 #99
    45206 Pietverdriet
    pi_37306655
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:32 schreef Tafkahs het volgende:
    Denk je dat amerikaanse humor een graadmeter voor beschaving is, Piet?
    Ook jij zou eens Parliament of Whores moeten lezen...
    Kan je dat?
    pi_37306665
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maak ik zelf wel uit, en weer draai je om het thema heen omdat je met je bek vol tanden staat
    En weer doe je aggressief, alleen maar omdat je niet verder wil lezen.
      woensdag 26 april 2006 @ 11:36:18 #101
    125364 Tafkahs
    Stadsnomade
    pi_37306704
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ook jij zou eens Parliament of Whores moeten lezen...
    Kan je dat?
    Staat het op de bovenste plank?

Waar gaat dat over? Is dat een soort voorbij animal farm vertelling oid?
      woensdag 26 april 2006 @ 11:36:22 #102
    45206 Pietverdriet
    pi_37306709
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:34 schreef MrBean het volgende:

[..]

En weer scheld je me uit, alleen maar omdat je niet verder wil lezen.
    Ik scheld je niet uit, ik constateer dat jij voor mij wilt bepalen wat ik leuk vind en dat je tot 2 keer toe draait als je geen argument hebt.
      woensdag 26 april 2006 @ 11:39:07 #103
    45206 Pietverdriet
    pi_37306774
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:36 schreef Tafkahs het volgende:

Waar gaat dat over? Is dat een soort voorbij animal farm vertelling oid?
    http://www.amazon.com/gp/(...)427?%5Fencoding=UTF8
    pi_37306800
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij zou Parliament of Whores eens moeten lezen van PJ O`Rourke.
    Een libertarier die grappen maakt over conservatieven en linksen. Als hij nou eens grappen maakte over rellerige vrije-markt-nazi's, de Mao Zedongs met een rechtse twist die de 21ste eeuw komen vergallen, dan zou ik het nog wel zelfspot kunnen noemen.
      woensdag 26 april 2006 @ 11:46:06 #105
    45206 Pietverdriet
    pi_37306930
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 11:40 schreef MrBean het volgende:

[..]

Een libertarier die grappen maakt over conservatieven en linksen. Als hij nou eens grappen maakte over rellerige vrije-markt-nazi's, de Mao Zedongs met een rechtse twist die de 21ste eeuw komen vergallen, dan zou ik het nog wel zelfspot kunnen noemen.
    knap dat jij een boek al kent voor je het gelezen hebt...
    Maar goed, leef jij lekker verder in je vooroordelen.
      woensdag 26 april 2006 @ 12:14:43 #106
    125364 Tafkahs
    Stadsnomade
    pi_37307607
    quote:
    the government is huge, stupid, greedy and makes nosy, officious and dangerous intrusions into the smallest corners of life--this much we can stand. But the real problem is that government is boring.
    hm. Staan er meer van dit soort teksten in?
      woensdag 26 april 2006 @ 12:22:30 #107
    45206 Pietverdriet
    pi_37307794
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 12:14 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

hm. Staan er meer van dit soort teksten in?
    Je kan de eerste 6 ofzo pagina´s lezen door op het plaatje van de cover te klikken.
      woensdag 26 april 2006 @ 12:29:42 #108
    125364 Tafkahs
    Stadsnomade
    pi_37307948
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan de eerste 6 ofzo pagina´s lezen door op het plaatje van de cover te klikken.
    Ik heb het gelezen, maar met oplossingen voor de Amerikaanse politieke problemen komt ie niet. Hij heeft gewoon een hekel aan de overheid. Hoe zou zijn beschaving er uit zien, denk je?
      woensdag 26 april 2006 @ 12:32:51 #109
    45206 Pietverdriet
    pi_37308025
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 12:29 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

Ik heb het gelezen, maar met oplossingen voor de Amerikaanse politieke problemen komt ie niet. Hij heeft gewoon een hekel aan de overheid. Hoe zou zijn beschaving er uit zien, denk je?
    lees dat boek maar
      woensdag 26 april 2006 @ 12:41:18 #110
    125364 Tafkahs
    Stadsnomade
    pi_37308194
    quote:
    Op woensdag 26 april 2006 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

lees dat boek maar
    Wees dan ook een vent en reageer dan wat je onder beschaving verstaat. Ik neem aan dat je daaronder meer schaart dan het kunnen lezen van boeken van P. J O'Rourke.

Ik stel me zo voor dat het de bedoeling is dat je zijn waarheden over de overheid aanneemt en dat je daar een alternatieve beschaving uit opbouwt, wat gebaseerd is op een pyramidesysteem van hebzucht en succes. Ik weet het niet, misschien wil je het voor me samenvatten of ontkrachten?

De centrale vraag in dit topic is: wat versta jij onder beschaving.
      woensdag 26 april 2006 @ 17:10:51 #111
    45206 Pietverdriet
    pi_37316473
    dan kies ik wel voor je

je grapje en je vorige stellingen mogen blijven staan.

[ Bericht 57% gewijzigd door Tafkahs op 26-04-2006 17:16:49 ]
      woensdag 26 april 2006 @ 17:15:55 #112
    125364 Tafkahs
    Stadsnomade
    pi_37316627
    -- vanaf hier normaal posten --
      woensdag 26 april 2006 @ 20:03:22 #113
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_37321675
    wat ik ook wel een graadmeter vind i de mate waarin de overheid de burger vertrouwd.

We passen steeds meer wetten toe die de burgervrijheden aantasten. De laatste, een gelaatsdatabse, lijkt me nu niet getuigen van beschaving.

ik weet dat je controle moet hebben, maar teveel controle is niet meer beschaafd.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      donderdag 27 april 2006 @ 19:11:40 #114
    146018 mariatrepp
    pi_37353842
    Frits Abrahams schrijft vandaag in de NRC over de Amerikaanse schrijver James Salter die zei, dat de vrouwen de dragers van de beschaving zijn!! Daarover gaat trouwens ook de roman De Bot (Der Butt) van Gunter Grass.
    pi_40529137
    quote:
    Aan de mate waarin overtuigende argumenten het winnen van dwang.
    pi_40533301
    Door in te zien dat we met z'n allen niet meer maar ook niet minder zijn dan alleen maar mens?
    Of had ik dan beter dat minder eraf kunnen laten...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')