Ja, je hebt gelijk, je bent altijd wel ergens afhankelijk van. Maar je kunt natuurlijk ook proberen om datgene waar je afhankelijk van bent zoveel mogelijk in te perken. Dat lijkt me sowieso vruchtbaarder dan op oude voet door te gaan.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:49 schreef Aurelianus het volgende:
Er is geen ontkomen aan. Tenzij je bereid bent om als kluizenaar in het bos te wonen en te leven van geroosterde eekhoorns, dan nog ben je niet compleet vrij aangezien je afhankelijk bent van de eekhoornpopulatie, van het weer dat je gewassen doet groeien, ook van je vrijheid van mobiliteit is weinig over aangezien je niet over. Uiteindelijk is iedereen een tandwieltje van het systeem, of dat nou in een traditionele sociale structuur gebeurt of de moderne consumptiemaatschappij. De mens is een sociaal dier en past zich aan aan de maatschappij. Ware vrijheid is een illusie.
Ja en dat 'daarna' is voor veel mensen voldoende, maar als je erover nadenkt is het eigenlijk absurd dat je je vrije tijd inlevert. Natuurlijk, je krijgt er wat voor terug, maar ook iets enorm waardevols wordt je afgenomen: de vrijheid om te gaan en te staan waar jij wilt, te doen en te laten wat je wilt en wanneer je dat wilt. Stel dat jij morgen voor drie maanden op reis wilt naar Kenia. Dan word je aan banden gelegd door je baas, want die kan jou niet missen.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:50 schreef type_29 het volgende:
van 9 tot 5 wel
daarna kan ik doen wat ik wil
Ik moet er niet aan denken. Als ik érgens gestressed van word, is het wel onzekerheid. Ik heb geloof ik lichtelijk autistische neigingen wat dat aangaat.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:44 schreef Alicey het volgende:
Vrijheid hangt samen met zekerheid. Je koopt zekerheid met vrijheid. Andersom werkt het ook. Wanneer je alle zekerheid opgeeft kun je vrij zijn.
Ik verkies ook een zekere mate van zekerheid boven ultieme vrijheid. Iedereen kiest denk ik een balans die voor die persoon goed werkt.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:49 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken. Als ik érgens gestressed van word, is het wel onzekerheid. Ik heb geloof ik lichtelijk autistische neigingen wat dat aangaat.
Het gaat er gewoon om dat je je vrij vóelt. Ik weet rationeel gesproken dat ik onvrij ben. Maar ik voel me zo vrij als een vogeltje. Dat moet je zien te bereiken.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik verkies ook een zekere mate van zekerheid boven ultieme vrijheid. Iedereen kiest denk ik een balans die voor die persoon goed werkt.
En wat belet jou om die lening af te betalen vanuit Verweggistan?quote:Op woensdag 19 april 2006 11:28 schreef Viking84 het volgende:
Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
Voelen jullie je ook als slaven van het kapitalisme?
het is waar, de vrijheid waar iedereen altijd maar de mond vol van heeft is een vars.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:28 schreef Viking84 het volgende:
We hebben dan weliswaar meer vrije tijd en verbeelden ons vrij te zijn, maar intussen zijn we allemaal nog steeds slaven. We kunnen ons leven niet zo indelen als we zelf willen, want we zijn genoodzaakt om te werken als we brood op de plank willen zien. Verder zijn we door alle leningen die we aangaan (hypotheek, studielening) genoodzaakt om ons dag in dag uit af te beulen en kunnen we niet zomaar de beslissing nemen om in een hutje op de hei te gaan wonen, omdat al onze lasten ons nog achtervolgen. Bah, dit vind ik dus echt een angstaanjagend vooruitzicht. Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
Voelen jullie je ook als slaven van het kapitalisme?
Inderdaad.. Accepteren dat er bepaalde harde grenzen zijn, en binnen die grenzen je eisen en ambitie aan elkaar aanpassen.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het gaat er gewoon om dat je je vrij vóelt. Ik weet rationeel gesproken dat ik onvrij ben. Maar ik voel me zo vrij als een vogeltje. Dat moet je zien te bereiken.
Ja, het lijkt hier verdorie Iran wel.quote:Op woensdag 19 april 2006 13:20 schreef pmb_rug het volgende:
(er bestaat bijv. ook gebrek aan vrijheid over je levensbeschouwelijke overtuigingen. in NL is er een heel sterke 'indoctrinatie' die het seculier humanisme' promoot, ben je dan nog zo vrij om iets anders te geloven?)
Yeah, right.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:50 schreef type_29 het volgende:
van 9 tot 5 wel
Onzin! Minstens 6 uur per dag gaat op aan slaap. Dat "moet" ik. Verder heb je nog reistijd van en naar werk. Het half uur pauze tijdens je werk is je vrije tijd, maar ik breng die door in de bedrijfskantine met mijn collega's. Verder heb je nog het huishouden te doen, boodschappen en koken. Daarnaast nog administratie, verzekeringen enzovoorts.quote:Op woensdag 19 april 2006 11:50 schreef type_29 het volgende:
van 9 tot 5 wel
Is dit niet juist de bevestiging en de acceptatie van het feit dat je in wezen een slaaf van het systeem bent? Als je het eenmaal weet... kun je er ook wat aan veranderen. Ik bedoel, iedereen moet natuurlijk zelf weten of ie het accepteert en zo.. maar als ik er over nadenk, zie ik dat er iets niet klopt in deze wereld. 10% rijk, 30% redt zich wel en de andere 60% is het schoothondje van de 10-40%.. Nou bestaat dit systeem al eeuwen en daarom lijkt het (imho) zo normaal. Als of het zo hoort. Maar zijn wij - als denkende en zelfanalyserende wezens - niet tot meer in staat?quote:Op woensdag 19 april 2006 13:23 schreef MouseOver het volgende:
Dit soort gedachtes hangen samen met volwassen worden
Nu verbaas je je er nog over, maar over een tijdje weet je gewoon dat het zo is en dan heb je het geaccepteerd. En dan leef je nog lang en gelukkig tenminste, tot je midlifecrisis z'n intrede doet
De slavenstaat in 4 plaatjes weergegeven..quote:
dag schatquote:Op woensdag 19 april 2006 14:14 schreef MrBean het volgende:
Als je je studielening niet wil, dan had je maar niet moeten studeren.
Sim-pel.
ja daar heb je wel gelijk in natuurlijk, maar als je 17 bent denk je niet over dat soort dingen na. Dat komt pas als je je flink in de schulden hebt gestokenquote:Op woensdag 19 april 2006 14:31 schreef MrBean het volgende:
[..]
Dat is toch zo? Er is geen zoet zonder zuur.
het enige verschil is dat je hier voor de wet ook iets anders mag geloven (dat is prima)quote:Op woensdag 19 april 2006 13:22 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, het lijkt hier verdorie Iran wel.
Dat denkt helemaal niemand, alleen jij blijkbaar. Wat nog iets anders is dat de uitgangspunten van de overheid neutraal moeten zijn.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:52 schreef pmb_rug het volgende:
en dat we denken dat we 'neutraal' zijn (dat is nog wel de grootste giller)
Tijd om dat eens te bewerkstelligen danquote:Op woensdag 19 april 2006 15:03 schreef Doffy het volgende:
Dat denkt helemaal niemand, alleen jij blijkbaar. Wat nog iets anders is dat de uitgangspunten van de overheid neutraal moeten zijn.
Mee eensquote:Op woensdag 19 april 2006 15:07 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Tijd om dat eens te bewerkstelligen dan![]()
Enig idee hoe dit binnen het huidige stelsel te bereiken valt? Wil hier wel eens over nadenken, omdat ik - net als Viking - erg veel bezig ben met de vrijheid (zowel individueel als collectief). Juist de scheiding tussen individueel en collectief zorgt imho voor veel problemen, omdat ze in principe hetzelfde doel dienen. Echter wordt dit vaak over het hoofd gezien als je het mij vraagt. Daar moet eens wat mee gedaan worden, ipv vanuit Den Haag maar wat proberen te doen waarvan zij denken dat goed is voor ons..quote:
Dat wordt een POL-topic, of je moet het binnen filosofische context (willen) houden. Formeel is er natuurlijk al een neutrale overheid, al zou dat natuurlijk nog een stapje extremer kunnen - zie de franse laicité.quote:Op woensdag 19 april 2006 15:13 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Enig idee hoe dit binnen het huidige stelsel te bereiken valt? Wil hier wel eens over nadenken, omdat ik - net als Viking - erg veel bezig ben met de vrijheid (zowel individueel als collectief). Juist de scheiding tussen individueel en collectief zorgt imho voor veel problemen, omdat ze in principe hetzelfde doel dienen. Echter wordt dit vaak over het hoofd gezien als je het mij vraagt. Daar moet eens wat mee gedaan worden, ipv vanuit Den Haag maar wat proberen te doen waarvan zij denken dat goed is voor ons..
Zal er binnenkort even naar kijken. Nu even aan de studie.quote:Op woensdag 19 april 2006 15:25 schreef Doffy het volgende:
Dat wordt een POL-topic, of je moet het binnen filosofische context (willen) houden. Formeel is er natuurlijk al een neutrale overheid, al zou dat natuurlijk nog een stapje extremer kunnen - zie de franse laicité.
Juist jij zou moeten vinden dat de Nederlandse overheid helemaal niet neutraal is. ("moord op duizenden baby's" etc.)quote:Op woensdag 19 april 2006 14:52 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het enige verschil is dat je hier voor de wet ook iets anders mag geloven (dat is prima)
en dat we denken dat we 'neutraal' zijn (dat is nog wel de grootste giller)
http://members.home.nl/bas.de.reuver/workbuy_icon.gifquote:Op woensdag 19 april 2006 16:24 schreef Johan_de_With het volgende:
''Slaven van het kapitalisme?''
Dat is niet "slaaf zijn van het kapitalisme". Dat is gewoon natuur.quote:Op woensdag 19 april 2006 16:26 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
http://members.home.nl/bas.de.reuver/workbuy_icon.gif
Bevestigt je vraag toch wel enigzins denk ik
Het is misschien wat stellig, maar ik denk zeker wel dat er een kern van waarheid in zit. Immers, iedereen werkt voor het kapitalistische systeem hier in het Westen en iedereen zit er - bijna zonder uitzondering - aan vast en in verwikkeld. Het systeem dient het systeem, de werknemer dient de werkgever, de werkgever dient voor zijn bedrijf en het bedrijf dient het systeem.quote:Op woensdag 19 april 2006 16:35 schreef Johan_de_With het volgende:
Echt waar, ik hoef niet in een kast van een huis te wonen en een heel wagenpark te bezitten, maar ik vind de term ''slaven van het kapitalisme'' hier een loze kreet.
De rijken - die het systeem in stand houden - profiteren, de gewone werknemer loopt altijd achter de feiten aan imho..quote:Ikzelf denk van wel. Het kapitalisme is het zoveelste ingevoerde systeem wat goed leek te werken, tot de waarheid naar boven kwam drijven. Het kapitalisme heeft als sterke en meteen ook zwakste punt een piramidestructuur. Dit is nodig voor de efficiëntie, maar het zorgt er wel voor dat mensen minder te zeggen hebben op de werkvloer. Hun invloed blijft beperkt, hun creativiteit wordt ingeperkt. Het systeem is in mijn ogen meer dan verzadigd. Alleen wil niemand dit nog inzien. Het enige wat we doen is overconsumeren, wat weer ten koste gaat van andere landen/mensen. En de rijken profiteren, de rest loopt achter de feiten aan.
Hoe kortzichtig kijk jij naar de wereld waarin je leeft? Hoe kom je bij generalisaties als 'de rijken' die zogenaamd 'het kapitalisme' in stand houden? En waarom loopt 'de gewone' (wat is dat) werknemer achter de feiten aan? En welke feiten dan? Wat vind jij uberhaupt profiteren?quote:Op woensdag 19 april 2006 17:00 schreef Boswachtertje het volgende:
De rijken - die het systeem in stand houden - profiteren, de gewone werknemer loopt altijd achter de feiten aan imho..
Welnee, je kunt ook bedelen. Als ik zou gaan leven zoals ik zelf zou willen was ik waarschijnlijk de volgende dictator geweest die berecht wordt in Den Haagquote:Op woensdag 19 april 2006 11:28 schreef Viking84 het volgende:
We hebben dan weliswaar meer vrije tijd en verbeelden ons vrij te zijn, maar intussen zijn we allemaal nog steeds slaven. We kunnen ons leven niet zo indelen als we zelf willen, want we zijn genoodzaakt om te werken als we brood op de plank willen zien.
Welnee, je kunt ook niet lenen.quote:Verder zijn we door alle leningen die we aangaan (hypotheek, studielening) genoodzaakt om ons dag in dag uit af te beulen en kunnen we niet zomaar de beslissing nemen om in een hutje op de hei te gaan wonen, omdat al onze lasten ons nog achtervolgen.
Niet echt. Ik misbruik het systeem daar waar nodig.quote:Voelen jullie je ook als slaven van het kapitalisme?
Als iedereen daar voor zichzelf mee zou kunnen omgaan, ja. Maar de praktijk wijst echter anders uit: een bepaalde afhankelijkheid (al dan niet gecreëerd door omgeving/staat/jezelf) blijft altijd meespelen.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:28 schreef Black_Tulip het volgende:
Maar wat wil je dan, absolute vrijheid? En denk je dat de mens zich daar gelukkiger door voelt en er beter van wordt?
Ja.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:30 schreef Boswachtertje het volgende:
De vraag die dan telkens weer bij me opkomt:
Moet ik ongelimiteerde vrijheid gelijkstellen aan anarchisme?
Nee.quote:Want vanuit vrijheid van het individu kom je hier altijd op uit; terwijl vrijheid van het collectief een anderssoortige vrijheid lijkt te zijn. Zijn deze 2 vrijheden te combineren tot 1 overkoepelende vrijheid?
Naar mijn mening ben je dat niet, dus kan ik daar geen antwoord op geven.quote:En nog een vraag (+subvragen):
Wat precies maakt dat je een slaaf van een systeem bent?
Volgens mij kan ieder individu voor zichzelf prima uitvogelen hoe hij of zij zich beknot voelt in zijn/haar vrijheid. Als je jezelf buiten het systeem plaatst, plaats je jezelf in een ander systeem (tenzij je een vacuum kan vinden, zoals een plek waar je echt volslagen alleen bent). Wellicht levert dit meer inzichten op, maar volgens mij zijn die niet echt noodzakelijk.quote:Wat zijn de criteria hiervoor; zijn deze wel vast te stellen binnen een systeem? Of moet je jezelf eerst buiten het systeem plaatsen om hier een beter beeld van te maken?
Sinds wanneer vermoordt onze overheid baby's?quote:Op woensdag 19 april 2006 15:52 schreef MrBean het volgende:
[..]
Juist jij zou moeten vinden dat de Nederlandse overheid helemaal niet neutraal is. ("moord op duizenden baby's" etc.)
Ik denk dat afhankelijkheid nog niet eens zo'n groot probleem is. De mens is intelligent genoeg om als het moet te leren volledig onafhankelijk te zijn. Het is een belangrijkere vraag hoe je wil voorkomen dat de vrijheid van de een de vrijheid van de ander belemmert.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:31 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Als iedereen daar voor zichzelf mee zou kunnen omgaan, ja. Maar de praktijk wijst echter anders uit: een bepaalde afhankelijkheid (al dan niet gecreëerd door omgeving/staat/jezelf) blijft altijd meespelen.
Die vraag is in deze context niet meer dan logisch.quote:Interessant, dat je dus eigenlijk op eenzelfde vraag uitkomt als die ik hier juist boven stelde..
Volgens pmb_rug al een paar decennia lang.quote:Op woensdag 19 april 2006 18:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Sinds wanneer vermoordt onze overheid baby's?
Nee!quote:Op woensdag 19 april 2006 18:19 schreef MrBean het volgende:
[..]
Volgens pmb_rug al een paar decennia lang.
Behalve misschien een paar andere landen in het westen vind je nergens zo'n liberaal land als Nederland.quote:Op woensdag 19 april 2006 18:22 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nee!
Magoed, niemand beweert dat Nederland neutraal is (of was pmb_rug blijven hangen in WOI?) en dat is het natuurlijk ook niet. Overheden zouden idd wel zo neutraal mogelijk moeten zijn. En wmb zouden ze ook zo min mogelijk moeten ingrijpen in het leven van burgers. In Nederland heeft de overheid wmb te veel invloed in de persoonlijke levenssfeer en dus wordt de vrijheid meer beperkt dan nodig.
Ik doel dan vooral op zaken als een welstandscommissie die bepaalt of jouw te bouwen huis wel mooi genoeg is, een gemeente die bepaalt of jij het boompje in je tuin wel mag omhakken e.d. In díe zin is de VS een stuk liberaler, maar de VS heeft weer andere grote nadelen.quote:Op woensdag 19 april 2006 18:24 schreef MrBean het volgende:
[..]
Behalve misschien een paar andere landen in het westen vind je nergens zo'n liberaal land als Nederland.
Dat mensen de beschikking hiertoe hebben betekent niet dat mensen er ooit bewust voor gekozen hebben.quote:Op woensdag 19 april 2006 17:17 schreef Black_Tulip het volgende:
We hebben een democratie die garandeert dat de regering indirect gekozen wordt door het volk en ook door het volk afgezet kan worden, we hebben politie en leger om te voorkomen dat men elkaar de hersens inhakt, we hebben gezondheidszorg om het leven zoveel mogelijk te verlengen en leven zo aangenaam mogelijk te maken, we hebben technologie en de consumptiemaatschappij voor gemakszucht en de behoefte naar comfort en luxe, we hebben wetenschap en literatuur om onze zucht naar kennis te bevredigen.... noem het maar op.
Misschien kan je je nutteloze one-liner verduidelijken met wat extra informatie? Ik heb ook niet bewust gekozen voor het leven, dat hebben mijn ouders gedaan. Maakt dat wat uit?quote:Op woensdag 19 april 2006 21:35 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat mensen de beschikking hiertoe hebben betekent niet dat mensen er ooit bewust voor gekozen hebben.
Er lijkt me sowieso al een essentrieel verschil te bestaan tussen het biologische mechanisme - kinderen krijgen staat min of meer los van de aard van een samenleving - dat jij noemt en de sociale constructies die in mijn post vermeld staan. Sociale constructies, zoals democratie, legaliteit etc. zijn juist sterk onderhevig aan de vorm van een samenleving. Die dingen staan dan ook het meest centraal in de relatie tussen het individu en de samenleving, en dat is volgensmij het kernpunt van de TS.quote:Op woensdag 19 april 2006 22:01 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Misschien kan je je nutteloze one-liner verduidelijken met wat extra informatie? Ik heb ook niet bewust gekozen voor het leven, dat hebben mijn ouders gedaan. Maakt dat wat uit?
Ipv te fungeren als een spuit elf kan je het ook toelichten?quote:Op woensdag 19 april 2006 22:26 schreef Reya het volgende:
[..]
Er lijkt me sowieso al een essentrieel verschil te bestaan tussen het biologische mechanisme dat jij noemt en de sociale constructies die in mijn post vermeld staan![]()
Zie boven.quote:Op woensdag 19 april 2006 22:37 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Ipv te fungeren als een spuit elf kan je het ook toelichten?
Nee, dat is waar. En dus? Je wordt geboren in een bepaalde samenleving en totdat je oud genoeg bent en genoeg geld hebt om hem te verlaten zul je het moeten doen met de mogelijkheden die die samenleving biedt. Dat is ook de klacht van de TS; ze zou graag meer mogelijkheden willen dan dat deze samenleving haar biedt. Mijn punt is dus dat we er eigenlijk al zoveel hebben.quote:Op woensdag 19 april 2006 22:26 schreef Reya het volgende:
Dat mensen de beschikking hiertoe hebben betekent niet dat mensen er ooit bewust voor gekozen hebben.
Uiteraard.quote:Er lijkt me sowieso al een essentrieel verschil te bestaan tussen het biologische mechanisme - kinderen krijgen staat min of meer los van de aard van een samenleving - dat jij noemt en de sociale constructies die in mijn post vermeld staan.
Natuurlijk, maar dat is ook het hele punt. Als je je niet prettig voelt in deze samenleving, dan ben je in ieder geval vrij om een ander erboven te verkiezen. Je bent dus uiteindelijk geen slaaf. Een nadeel is wel dat het vaak zal gaan om een 'all or nothing' situatie. Je hebt hier luxe die je elders wellicht niet aantreft, maar je hebt wel het gevaar dat je in de beruchte 9 tot 5 baan belandt. Wellicht heb je bezwaar tegen '9 tot 5', maar in een land waar ze dat patroon niet kennen, ben je wellicht ook de luxe kwijt. Er is dus een grens aan keuzevrijheid.quote:Sociale constructies, zoals democratie, legaliteit etc. zijn juist sterk onderhevig aan de vorm van een samenleving. Die dingen staan dan ook het meest centraal in de relatie tussen het individu en de samenleving, en dat is volgensmij het kernpunt van de TS.
Hier heb je een punt, al vind ik hem sterker met als voorbeeld mobiele communicatie of internet. Ik heb namelijk geen tv (meer)quote:Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre de keuzes die bestaan niet schijnkeuzes zijn. Kies jij er zelf voor om een televisie te kopen, of doe anderen dat voor jou, omdat zij allemaal een televisie hebben en jij een achterstand oploopt als jij er geen koopt?
Scheelt veel. Nadeel is dat je veel KLB topics niet meer begrijptquote:Op woensdag 19 april 2006 23:16 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik heb namelijk geen tv (meer)
Geld is nodig inderdaad. Omdat geld het enige is op dit moment. Daarom is het nodig. Hoe lang zijn de mensen al afhankelijk van geld??? Vanaf de Romeinen zijn ze bezig met munten.quote:Op vrijdag 21 april 2006 11:27 schreef Isegrim het volgende:Geld is nodig om te leven. Kwaadaardig is het alleen als jij het die macht geeft.
Ik kom niet in KLBquote:Op vrijdag 21 april 2006 08:41 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Scheelt veel. Nadeel is dat je veel KLB topics niet meer begrijpt
Kom maar hier met dat geld!quote:Op vrijdag 21 april 2006 10:55 schreef Dromenvanger het volgende:
Helemaal geen geld. Geld stinkt.
quote:Op vrijdag 21 april 2006 12:50 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Kom maar hier met dat geld!
Ik houd namelijk nooit wat over; ik kom alleen tekort
Ja maar, ja maar.. Ik moet er ook dingen als voedsel, kleding en onderdak mee betalenquote:Op vrijdag 21 april 2006 12:57 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Ik ga het niet geven aan mensen die het uitgeven. Ik bedoel, als ik het geld weggeef en er wordt geconsumeerd, dan is er nog steeds een oppepping van de economie.
Er is niets mis met de materialistische geneugten van het leven.quote:Op vrijdag 21 april 2006 16:10 schreef Boswachtertje het volgende:
@Zendgemachtige: good for you
Dit zal ik meenemen, wanneer ik mij op de arbeidsmarkt moet gaan begeven. Liever met een paar dagen beginnen, dan de zekerheid van een 36-/40-uurs werkweek...
Niks mis mee toch? Als dat jouw manier van leven is, dan moet je dat vooral doenquote:Op vrijdag 21 april 2006 15:54 schreef Zendgemachtigde het volgende:
[..]
Een aantal mensen zal het niet begrijpen of (uit ervaring) zelfs veroordelen hoe
ik leef. Onnodig te zeggen dat het een persoonlijke keuze van mij is.
Als je van bijstandniveau kunt leven, kun je ook wel van AOW leven, toch?quote:Op vrijdag 21 april 2006 17:36 schreef xman het volgende:
@zendgemachtigde.. hoe doe je dat met pensioen?
Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik door de jaren heen aardig wat inquote:Op vrijdag 21 april 2006 17:36 schreef xman het volgende:
@zendgemachtigde.. hoe doe je dat met pensioen?
Zal dat er over 30/40 jaar nog zijn?quote:Op vrijdag 21 april 2006 17:39 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als je van bijstandniveau kunt leven, kun je ook wel van AOW leven, toch?
Daar ga ik wel van uit. Ik kan me niet voorstellen dat de samenleving zou ophouden om voor haar oudjes te zorgen.quote:
Toch niet zo makkelijk. Zelfs bij een gewone baan in een kantoor of whatever bekruipt mij nog wel eens het gevoel van:' aaah, ik kan hier niet zomaar weglopen, en morgen moet ik hier weer zijn, en dit werk is echt verschrikkelijk en hoe kan iedereen dit doen en ben ik de enige die hier krankzinnig van wordt''.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik verkies ook een zekere mate van zekerheid boven ultieme vrijheid. Iedereen kiest denk ik een balans die voor die persoon goed werkt.
Alleen maar en toen ben ik wat anders gaan doen, de aaaah focus verschuift naar een ander spectrum..quote:Op vrijdag 21 april 2006 17:53 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Toch niet zo makkelijk. Zelfs bij een gewone baan in een kantoor of whatever bekruipt mij nog wel eens het gevoel van:' aaah, ik kan hier niet zomaar weglopen, en morgen moet ik hier weer zijn, en dit werk is echt verschrikkelijk en hoe kan iedereen dit doen en ben ik de enige die hier krankzinnig van wordt''.
Was dat niet uit Fight Club??quote:Op vrijdag 21 april 2006 17:51 schreef Boksmedan het volgende:
''We're consumers. We are by-products of a lifestyle obsession. Murder, crime, poverty, these things don't concern me. What concerns me are celebrity magazines, television with 500 channels, some guy's name on my underwear. Rogaine, Viagra, Olestra.''
Ik ook hoor, daar niet van. Ik ben gewoon gestopt met dat soort carrie-werk waar geen flikker aan is buiten geld verdienen.quote:Op vrijdag 21 april 2006 17:56 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Alleen maar en toen ben ik wat anders gaan doen, de aaaah focus verschuift naar een ander spectrum..
De IT toevallig? Je bent toch niet toevallig mijn alter ego he?quote:Op vrijdag 21 april 2006 18:06 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ik ook hoor, daar niet van. Ik ben gewoon gestopt met dat soort carrie-werk waar geen flikker aan is buiten geld verdienen.
En dan vooral uit noodzaak omtrent mijn psychische gesteldheid. Ik had echt het idee helemaal gek te worden daar.
Yep. Uiteraard de ultieme film voor iedereen die zich zorgen maakt over dezelfde dingen als de TS.quote:Op vrijdag 21 april 2006 17:57 schreef Zendgemachtigde het volgende:
[..]
Was dat niet uit Fight Club??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |