abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 april 2006 @ 11:28:00 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37090332
We hebben dan weliswaar meer vrije tijd en verbeelden ons vrij te zijn, maar intussen zijn we allemaal nog steeds slaven. We kunnen ons leven niet zo indelen als we zelf willen, want we zijn genoodzaakt om te werken als we brood op de plank willen zien. Verder zijn we door alle leningen die we aangaan (hypotheek, studielening) genoodzaakt om ons dag in dag uit af te beulen en kunnen we niet zomaar de beslissing nemen om in een hutje op de hei te gaan wonen, omdat al onze lasten ons nog achtervolgen. Bah, dit vind ik dus echt een angstaanjagend vooruitzicht. Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
Voelen jullie je ook als slaven van het kapitalisme?
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 april 2006 @ 11:45:46 #2
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_37090811
Je hebt helemaal gelijk, maar zeg het niet te hard want niemand heeft het door volgens mij.
pi_37090852
Eens.
pi_37090925
Er is geen ontkomen aan. Tenzij je bereid bent om als kluizenaar in het bos te wonen en te leven van geroosterde eekhoorns, dan nog ben je niet compleet vrij aangezien je afhankelijk bent van de eekhoornpopulatie, van het weer dat je gewassen doet groeien, ook van je vrijheid van mobiliteit is weinig over aangezien je niet over. Uiteindelijk is iedereen een tandwieltje van het systeem, of dat nou in een traditionele sociale structuur gebeurt of de moderne consumptiemaatschappij. De mens is een sociaal dier en past zich aan aan de maatschappij. Ware vrijheid is een illusie.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  woensdag 19 april 2006 @ 11:50:53 #5
62729 type_29
be cool online! da sjizzle
pi_37090963
van 9 tot 5 wel
daarna kan ik doen wat ik wil
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
  woensdag 19 april 2006 @ 11:51:31 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37090991
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:49 schreef Aurelianus het volgende:
Er is geen ontkomen aan. Tenzij je bereid bent om als kluizenaar in het bos te wonen en te leven van geroosterde eekhoorns, dan nog ben je niet compleet vrij aangezien je afhankelijk bent van de eekhoornpopulatie, van het weer dat je gewassen doet groeien, ook van je vrijheid van mobiliteit is weinig over aangezien je niet over. Uiteindelijk is iedereen een tandwieltje van het systeem, of dat nou in een traditionele sociale structuur gebeurt of de moderne consumptiemaatschappij. De mens is een sociaal dier en past zich aan aan de maatschappij. Ware vrijheid is een illusie.
Ja, je hebt gelijk, je bent altijd wel ergens afhankelijk van. Maar je kunt natuurlijk ook proberen om datgene waar je afhankelijk van bent zoveel mogelijk in te perken. Dat lijkt me sowieso vruchtbaarder dan op oude voet door te gaan.
En het christendom heeft zo'n lekkere verklaring daarvoor. Omdat Adam en Eva een appeltje (of wat dan ook), mogen wij werken in het zweet ons aanschijns
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 april 2006 @ 11:53:37 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37091050
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:50 schreef type_29 het volgende:
van 9 tot 5 wel
Ja en dat 'daarna' is voor veel mensen voldoende, maar als je erover nadenkt is het eigenlijk absurd dat je je vrije tijd inlevert. Natuurlijk, je krijgt er wat voor terug, maar ook iets enorm waardevols wordt je afgenomen: de vrijheid om te gaan en te staan waar jij wilt, te doen en te laten wat je wilt en wanneer je dat wilt. Stel dat jij morgen voor drie maanden op reis wilt naar Kenia. Dan word je aan banden gelegd door je baas, want die kan jou niet missen.
En als je ontslag neemt, is het nog maar de vraag of je wel een nieuwe baan zult kunnen vinden etc etc, dus is er nooit sprake van een win-win situatie.
Niet meer actief op Fok!
pi_37091104
Je hoeft je niet af te beulen.
Tenzij je veel waarde hecht aan materiële zaken.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 19 april 2006 @ 12:09:47 #9
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_37091533
Als je een beetje verder denkt dan begrijp je het misschien. Ik jou tekst lees ik alleen: ik wil studeren, ik wil brood op de plank, ik wil naar afrika om daar te helpen... Je kunt alles wel willen maar zonder er iets voor te doen kom je er niet. Het is gewoon geven en nemen in deze maatschappij en dat is tevens de reden waarom er een kans is op studeren, de reden waarom brood bestaat en de mogelijkheid bestaat om naar Afrika te reizen omdat daar ook mensen voor werken!
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_37091638
Als jij in Afrika gaat zitten, denk ik niet dat je deurwaarders achter je aan krijgt om je studieschuld te innen. Bovendien is de terugbetaling inkomensafhankelijk. Als je geen inkomen hebt, hoef je ook niet te betalen. Kale kip enzo.

Ik voel me geen slaaf. Denk dat dat vooral komt doordat ik weinig eisen stel. Ik heb me nog nooit afgebeuld en zal dat ook nooit doen, want ik hoef geen auto, geen dure apparatuur, geen verre vakanties...

[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 19-04-2006 12:39:35 ]
pi_37092266
topic nr. 8015712957124 over dezelfde situatie
  woensdag 19 april 2006 @ 12:44:06 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37092401
Vrijheid hangt samen met zekerheid. Je koopt zekerheid met vrijheid. Andersom werkt het ook. Wanneer je alle zekerheid opgeeft kun je vrij zijn.
pi_37092557
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:44 schreef Alicey het volgende:
Vrijheid hangt samen met zekerheid. Je koopt zekerheid met vrijheid. Andersom werkt het ook. Wanneer je alle zekerheid opgeeft kun je vrij zijn.
Ik moet er niet aan denken. Als ik érgens gestressed van word, is het wel onzekerheid. Ik heb geloof ik lichtelijk autistische neigingen wat dat aangaat.
  woensdag 19 april 2006 @ 12:51:42 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37092596
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:49 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik moet er niet aan denken. Als ik érgens gestressed van word, is het wel onzekerheid. Ik heb geloof ik lichtelijk autistische neigingen wat dat aangaat.
Ik verkies ook een zekere mate van zekerheid boven ultieme vrijheid. Iedereen kiest denk ik een balans die voor die persoon goed werkt.
pi_37092713
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik verkies ook een zekere mate van zekerheid boven ultieme vrijheid. Iedereen kiest denk ik een balans die voor die persoon goed werkt.
Het gaat er gewoon om dat je je vrij vóelt. Ik weet rationeel gesproken dat ik onvrij ben. Maar ik voel me zo vrij als een vogeltje. Dat moet je zien te bereiken.
  woensdag 19 april 2006 @ 12:59:22 #16
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_37092784
Onvrij blijf je toch. Zelfs dieren zijn onvrij, die moeten de hele tijd opzoek naar eten enzo. Wij kunnen te minste nog een leuke bezigheid kiezen om in leven te blijven (zeker als je hebt gestudeerd)
lege ton
  woensdag 19 april 2006 @ 13:06:01 #17
145090 HenkBenzinetank
Toegevoegde waarde
pi_37092885
  woensdag 19 april 2006 @ 13:08:03 #18
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_37092936
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:28 schreef Viking84 het volgende:
Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
En wat belet jou om die lening af te betalen vanuit Verweggistan?

Eigenlijk zeg je dus: ik ben zielig want ik wil niet verantwoordelijk gehouden worden voor mijn eigen acties.
'Nuff said
  woensdag 19 april 2006 @ 13:20:37 #19
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37093257
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:28 schreef Viking84 het volgende:
We hebben dan weliswaar meer vrije tijd en verbeelden ons vrij te zijn, maar intussen zijn we allemaal nog steeds slaven. We kunnen ons leven niet zo indelen als we zelf willen, want we zijn genoodzaakt om te werken als we brood op de plank willen zien. Verder zijn we door alle leningen die we aangaan (hypotheek, studielening) genoodzaakt om ons dag in dag uit af te beulen en kunnen we niet zomaar de beslissing nemen om in een hutje op de hei te gaan wonen, omdat al onze lasten ons nog achtervolgen. Bah, dit vind ik dus echt een angstaanjagend vooruitzicht. Ik wil na mijn studie het liefst alles achter mij laten en scholen gaan bouwen in Afrika, maar ik zit zal de eerste jaren moeten ploeteren om mijn lening bij de IB-groep af te betalen. Natuurlijk, ik heb er zelf voor gekomen om tijdens mijn studie te lenen ipv erbij te gaan werken, maar het is toch wel een angstaanjagend vooruitzicht dat ik gewoon niet vrij kan zijn.
het is waar, de vrijheid waar iedereen altijd maar de mond vol van heeft is een vars.
maar aan de andere kant, regels creeeren vrijheid. een voetbalwedstrijd zonder regels verliest al zijn glans.

jij hebt het eigenlijk ALLEEN over financiele gebondenheid. (er bestaat bijv. ook gebrek aan vrijheid over je levensbeschouwelijke overtuigingen. in NL is er een heel sterke 'indoctrinatie' die het seculier humanisme' promoot, ben je dan nog zo vrij om iets anders te geloven?)
ik persoonlijk doe een studie moet goede financiele vooruitzichten, ik heb ouders die hebben gezorgd dat ik me niet onnodig in schulden heb hoeven werken om te kunnen studeren...
daarnaast ben ik ook zeer capabel
dus ik voel me financieel niet zo heel erg gebonden, ik leen ook met plezier omdat het mij mogelijkheden geeft om dingen te verwezelijken waar ik nu tijd voor heb en later niet. dat afbetalen zal prima gaan. overigens vind ik het prima om 10 jaar in een karig huisje samen met mijn vrouwtje te wonen. zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen. ik vind 'gematigdheid' ook werkelijk 1 van de capital virtues. heel goed voor je karakter. ik denk dat iedereen die gematigd kan leven in Nederland zich nooit over geld zorgen hoeft te maken. daar mogen we dankbaar voor zijn.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  woensdag 19 april 2006 @ 13:20:57 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_37093267
quote:
Op woensdag 19 april 2006 12:55 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het gaat er gewoon om dat je je vrij vóelt. Ik weet rationeel gesproken dat ik onvrij ben. Maar ik voel me zo vrij als een vogeltje. Dat moet je zien te bereiken.
Inderdaad.. Accepteren dat er bepaalde harde grenzen zijn, en binnen die grenzen je eisen en ambitie aan elkaar aanpassen.
pi_37093295
quote:
Op woensdag 19 april 2006 13:20 schreef pmb_rug het volgende:
(er bestaat bijv. ook gebrek aan vrijheid over je levensbeschouwelijke overtuigingen. in NL is er een heel sterke 'indoctrinatie' die het seculier humanisme' promoot, ben je dan nog zo vrij om iets anders te geloven?)
Ja, het lijkt hier verdorie Iran wel.
  woensdag 19 april 2006 @ 13:23:54 #22
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37093353
Dit soort gedachtes hangen samen met volwassen worden

Nu verbaas je je er nog over, maar over een tijdje weet je gewoon dat het zo is en dan heb je het geaccepteerd. En dan leef je nog lang en gelukkig tenminste, tot je midlifecrisis z'n intrede doet
Vampire Romance O+
  woensdag 19 april 2006 @ 13:24:28 #23
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_37093370
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_37093516
quote:
van 9 tot 5 wel
Yeah, right.
Een tekening van Mohammed, en dat z'n tulband dan een bom is. Haha!
pi_37093678
quote:
van 9 tot 5 wel
Onzin! Minstens 6 uur per dag gaat op aan slaap. Dat "moet" ik. Verder heb je nog reistijd van en naar werk. Het half uur pauze tijdens je werk is je vrije tijd, maar ik breng die door in de bedrijfskantine met mijn collega's. Verder heb je nog het huishouden te doen, boodschappen en koken. Daarnaast nog administratie, verzekeringen enzovoorts.

Ik probeer er maar gewoon wat van te maken, maar ik kan moeilijk zeggen dat ik werken leuk vind, en vind daarom mijn leven ook minder leuk nu ik full-time werk. Ik ben nog wel tevreden, maar vroeger als kind was je toch veel vrijer en blijer? Ik wel tenminste.
  woensdag 19 april 2006 @ 13:40:57 #26
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_37093821
t lijkt me niet verstandig om scholen te bouwen in afrika, en deze mensen hun vrijheid in te perken door ze ook studieschulden op te dringen.
Maar in de kern heb je gelijk, t is alleen jammer dat alternatief de criminaliteit is....
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
  woensdag 19 april 2006 @ 13:43:37 #27
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_37093896
Of je neemt na je studie een andere identiteit aan en vlucht naar Afrika zonder je schulden af te lossen. Denk je echt dat Hollandse wouten je dan nog achterna komen?
Je bent alleen beperkt in vrijheid door zelf opgelegde belemmeringen.

Je hoeft niet per sé een kast van een huis en een dikke auto onder je kont te hebben.
Je hoeft niet kei hard te werken om je schulden af te lossen.
Je hoeft niet in Nederland te blijven om geld te verdienen. Dat kan in Marokko, Egypte of Turkije ook.
Ik weet alleen niet of die hutjes daar ook op de hei staan.
En dan kun je van daaruit op de fiets Afrika in trekken om scholen te bouwen waarin je al die arme negertjes les geeft en ze vervolgens ook een studieschuld aansmeert waardoor ze ook MOETEN gaan werken
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_37094078
quote:
Op woensdag 19 april 2006 13:23 schreef MouseOver het volgende:
Dit soort gedachtes hangen samen met volwassen worden

Nu verbaas je je er nog over, maar over een tijdje weet je gewoon dat het zo is en dan heb je het geaccepteerd. En dan leef je nog lang en gelukkig tenminste, tot je midlifecrisis z'n intrede doet
Is dit niet juist de bevestiging en de acceptatie van het feit dat je in wezen een slaaf van het systeem bent? Als je het eenmaal weet... kun je er ook wat aan veranderen. Ik bedoel, iedereen moet natuurlijk zelf weten of ie het accepteert en zo.. maar als ik er over nadenk, zie ik dat er iets niet klopt in deze wereld. 10% rijk, 30% redt zich wel en de andere 60% is het schoothondje van de 10-40%.. Nou bestaat dit systeem al eeuwen en daarom lijkt het (imho) zo normaal. Als of het zo hoort. Maar zijn wij - als denkende en zelfanalyserende wezens - niet tot meer in staat?

Ikzelf denk van wel. Het kapitalisme is het zoveelste ingevoerde systeem wat goed leek te werken, tot de waarheid naar boven kwam drijven. Het kapitalisme heeft als sterke en meteen ook zwakste punt een piramidestructuur. Dit is nodig voor de efficiëntie, maar het zorgt er wel voor dat mensen minder te zeggen hebben op de werkvloer. Hun invloed blijft beperkt, hun creativiteit wordt ingeperkt. Het systeem is in mijn ogen meer dan verzadigd. Alleen wil niemand dit nog inzien. Het enige wat we doen is overconsumeren, wat weer ten koste gaat van andere landen/mensen. En de rijken profiteren, de rest loopt achter de feiten aan.

Mag dan vrijheid heten, in deze vrijheid hoef ik later niet rond te lopen. Dan ben ik maar een idealist. Maar juist omdat iedereen zo op de automatische piloot rond lijkt te lopen, krijg je een enorme vervlakking en accepteert men alles gelaten. Zorgstelsel, Europse Grondwet enz.. allemaal zaken waar de burger in mijn ogen niets aan heeft.

Ik wil even mijn focus verleggen naar Brussel. Waarom we uberhaupt nog nadenken over 1 Europa vraag ik me dan af. Het werkt zo niet/nauwelijks, het levert een enorme bureaucratisering op en het kost klauwen vol met geld. Burgers zien er niets van terug, weten niet wat er in Brussel gebeurd/besproken/besloten wordt en worden zo steeds slechter geinformeerd over de reilen en zeilen van de EU. De onvermoeibare pogingen van (nu ook Prodi) politici in Europa om de burger op het belang van 1 sterke unie te wijzen, gaat veelal langs mij heen. Het eerste idee, de Europese Economische Gemeenschap, had potentie. Maar door de drang van politici om de landen nader tot elkaar te brengen, is van dit eerste ideaal bijna niets meer over. Het moet een controlerende overheid worden, de zoveelste. Met macht over de landen. Maar aangezien de regering in Nederland de problemen niet eens kan aanpakken, geloof ik al helemaal niet in 1 goede oplossing aangedragen vanuit Brussel.

Brussel is een van de vele voorbeelden die ons vrijheid kost. Vrijheid als land, vrijheid als burger en vrijheid als individu. 9/11 heeft dezelfde gevolgen gehad voor onze vrijheid.
Wat zie ik dan als vrijheid? Een wereld waarin iedereen gelijkgesteld is, geen verschillen zoals deze nu bestaan. De keuze om te doen wat je wilt doen, als het bijdraagt aan de samenleving (dorp/stad/gemeente/provincie/land), ook kunnen uitvoeren. Af van het beperkende geld. 1 Global Village misschien wel...

Maar bovenal wat belangrijk wordt voor de komende jaren, is dat de weg naar vrijheid bij militairen komt te liggen. Afghanistan blijft onrustig net als Irak; Iran blijft een risicofactor voor een nieuw conflict. Mocht er een conflict ontstaan in het M-O met Israël erbij, dan kun je bijna op je vingers natellen dat er een 'lokale' Wereldoorlog komt, waarin Europa ook wel eens in kan worden betrokken. Juist dan hoop ik op de wijsheid van de militairen. Dat zij ipv orders uit te voeren eens gaan nadenken, waarom ze ergens heengaan om te vechten. Waarom ze vechten. Waarvoor ze vechten. Want ze vechten niet voor hun eigen vrijheid, ze vechten niet voor de vrijheid (bv. Nederlandse soldaten vechten niet meer voor Nederland..) van hun land, nee.. ze vechten slechts voor de vrijheid van enkele machthebbers die het nodig vonden een conflict aan te gaan.

Wanneer we inzien dat oorlogen niet het individuele belang van de burger/individu behartigen, dan zouden we logischerwijs ook kunnen concluderen dat Nederlandse militairen niets te zoeken in landen als Irak en Afghanistan. Maar omdat wij bij de Navo en de EU zitten, zijn wij 'verplicht' om militairen te sturen. Waarvoor? De oorlogen zijn dan al dan niet gerechtvaardigd, maar ze duren wel voort! De Afghanen verliezen (m.n. Taliban), maar wie wint er dan? Gerechtigheid? dan hoef ik alleen maar naar de WMD in Irak te wijzen..
Oorlogen worden dus naar mijn mening alleen gevoerd als er iets te winnen valt. Of het in dit geval om olie ging of stabiliteit/troepen in de regio.. dat laat ik in het midden. Maar het is in ieder geval niet om vrijheid te brengen aan de Afghanen. Dan hadden we daar namelijk wel meer over gehoord, als het zo goed zou zijn gegaan.

Daarom mijn oproep aan (toekomstige) militairen:
In WO3 the power to stop the war will be in the hands of individual young soldiers. The one thing they need to do is realize the futile nature of war. And may they all drop their weapons simultaneously...

Vrijheid is iets van het individu, van mij. En dus ook de vrijheid om te bepalen wat vrijheid voor mij is en betekent. Daar heeft geen enkele machthebber/religieus leider/filmmaker/filosoof/etc. wat over te zeggen

oh btw: TVP
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_37094145
eens... slaven van onze luxe en levensstandaard..

Af en toe denk ik wel eens laat de boel de boel en live the easy life ergens in zuid italië ofzo maar dan zie ik die drama`s in dat programma: "het roer om" en dan ben ik weer met beide benen op de grond. Dan denk ik dat het gras dan wel groener op een ander zal zijn.
pi_37094190
quote:
Op woensdag 19 april 2006 13:24 schreef BdR het volgende:
De slavenstaat in 4 plaatjes weergegeven..
pi_37094610
Als je je studielening niet wil, dan had je maar niet moeten studeren.

Sim-pel.
  woensdag 19 april 2006 @ 14:28:31 #32
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37094973
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:14 schreef MrBean het volgende:
Als je je studielening niet wil, dan had je maar niet moeten studeren.

Sim-pel.
dag schat
Niet meer actief op Fok!
pi_37095079
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:28 schreef Viking84 het volgende:

[..]

dag schat
Dat is toch zo? Er is geen zoet zonder zuur.
  woensdag 19 april 2006 @ 14:35:21 #34
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_37095211
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:31 schreef MrBean het volgende:

[..]

Dat is toch zo? Er is geen zoet zonder zuur.
ja daar heb je wel gelijk in natuurlijk, maar als je 17 bent denk je niet over dat soort dingen na. Dat komt pas als je je flink in de schulden hebt gestoken
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 19 april 2006 @ 14:52:55 #35
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37095662
quote:
Op woensdag 19 april 2006 13:22 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ja, het lijkt hier verdorie Iran wel.
het enige verschil is dat je hier voor de wet ook iets anders mag geloven (dat is prima)
en dat we denken dat we 'neutraal' zijn (dat is nog wel de grootste giller)
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  woensdag 19 april 2006 @ 15:03:33 #36
27698 Doffy
pi_37095951
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:52 schreef pmb_rug het volgende:
Dat denkt helemaal niemand, alleen jij blijkbaar. Wat nog iets anders is dat de uitgangspunten van de overheid neutraal moeten zijn.
'Nuff said
pi_37096048
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:03 schreef Doffy het volgende:
Dat denkt helemaal niemand, alleen jij blijkbaar. Wat nog iets anders is dat de uitgangspunten van de overheid neutraal moeten zijn.
Tijd om dat eens te bewerkstelligen dan
  woensdag 19 april 2006 @ 15:08:25 #38
27698 Doffy
pi_37096077
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:07 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Tijd om dat eens te bewerkstelligen dan
Mee eens
'Nuff said
pi_37096228
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:08 schreef Doffy het volgende:
Mee eens
Enig idee hoe dit binnen het huidige stelsel te bereiken valt? Wil hier wel eens over nadenken, omdat ik - net als Viking - erg veel bezig ben met de vrijheid (zowel individueel als collectief). Juist de scheiding tussen individueel en collectief zorgt imho voor veel problemen, omdat ze in principe hetzelfde doel dienen. Echter wordt dit vaak over het hoofd gezien als je het mij vraagt. Daar moet eens wat mee gedaan worden, ipv vanuit Den Haag maar wat proberen te doen waarvan zij denken dat goed is voor ons..
  woensdag 19 april 2006 @ 15:25:23 #40
27698 Doffy
pi_37096609
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:13 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Enig idee hoe dit binnen het huidige stelsel te bereiken valt? Wil hier wel eens over nadenken, omdat ik - net als Viking - erg veel bezig ben met de vrijheid (zowel individueel als collectief). Juist de scheiding tussen individueel en collectief zorgt imho voor veel problemen, omdat ze in principe hetzelfde doel dienen. Echter wordt dit vaak over het hoofd gezien als je het mij vraagt. Daar moet eens wat mee gedaan worden, ipv vanuit Den Haag maar wat proberen te doen waarvan zij denken dat goed is voor ons..
Dat wordt een POL-topic, of je moet het binnen filosofische context (willen) houden. Formeel is er natuurlijk al een neutrale overheid, al zou dat natuurlijk nog een stapje extremer kunnen - zie de franse laicité.
'Nuff said
pi_37097219
quote:
Op woensdag 19 april 2006 15:25 schreef Doffy het volgende:
Dat wordt een POL-topic, of je moet het binnen filosofische context (willen) houden. Formeel is er natuurlijk al een neutrale overheid, al zou dat natuurlijk nog een stapje extremer kunnen - zie de franse laicité.
Zal er binnenkort even naar kijken. Nu even aan de studie.

Verder weer even OT.

Vrijheid is voor mij ook de keuze niet te hoeven vechten..
  woensdag 19 april 2006 @ 15:48:22 #42
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_37097328
Leuk topic.
Ik dreig toch echt afgestudeerd te raken tussen nu en 2 jaar, en sta dus ook voor de keuze of ik een 9 tot 5 burgerlul word of iets totaal anders ga doen.
Op zich heb je niet veel nodig om te leven, alleen het probleem is dat luxe zo verschrikkelijk snel went

Kleinburgerlijk geluk met een rijtjeshuis, Opel Astra, vrouw en 2,3 kind en normale baan trekt me trouwens ook op een of andere manier
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_37097483
quote:
Op woensdag 19 april 2006 14:52 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het enige verschil is dat je hier voor de wet ook iets anders mag geloven (dat is prima)
Juist jij zou moeten vinden dat de Nederlandse overheid helemaal niet neutraal is. ("moord op duizenden baby's" etc.)
pi_37098768
''Slaven van het kapitalisme?''
pi_37098822
quote:
Op woensdag 19 april 2006 16:24 schreef Johan_de_With het volgende:
''Slaven van het kapitalisme?''
http://members.home.nl/bas.de.reuver/workbuy_icon.gif

Bevestigt je vraag toch wel enigzins denk ik
pi_37099062
quote:
Op woensdag 19 april 2006 16:26 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

http://members.home.nl/bas.de.reuver/workbuy_icon.gif

Bevestigt je vraag toch wel enigzins denk ik
Dat is niet "slaaf zijn van het kapitalisme". Dat is gewoon natuur.
pi_37099115
Echt waar, ik hoef niet in een kast van een huis te wonen en een heel wagenpark te bezitten, maar ik vind de term ''slaven van het kapitalisme'' hier een loze kreet.
pi_37100080
quote:
Op woensdag 19 april 2006 16:35 schreef Johan_de_With het volgende:
Echt waar, ik hoef niet in een kast van een huis te wonen en een heel wagenpark te bezitten, maar ik vind de term ''slaven van het kapitalisme'' hier een loze kreet.
Het is misschien wat stellig, maar ik denk zeker wel dat er een kern van waarheid in zit. Immers, iedereen werkt voor het kapitalistische systeem hier in het Westen en iedereen zit er - bijna zonder uitzondering - aan vast en in verwikkeld. Het systeem dient het systeem, de werknemer dient de werkgever, de werkgever dient voor zijn bedrijf en het bedrijf dient het systeem.

Ik denk dat er dus een bepaalde cirkelredenering zit, welke onderhevig is aan het kapitalistische systeem. Wij kunnen er niet zonder, aangezien wij midden in het systeem zitten en er actief aan deelnemen.. maar het systeem is niet optimaal en zoals ik al eerder zei:
quote:
Ikzelf denk van wel. Het kapitalisme is het zoveelste ingevoerde systeem wat goed leek te werken, tot de waarheid naar boven kwam drijven. Het kapitalisme heeft als sterke en meteen ook zwakste punt een piramidestructuur. Dit is nodig voor de efficiëntie, maar het zorgt er wel voor dat mensen minder te zeggen hebben op de werkvloer. Hun invloed blijft beperkt, hun creativiteit wordt ingeperkt. Het systeem is in mijn ogen meer dan verzadigd. Alleen wil niemand dit nog inzien. Het enige wat we doen is overconsumeren, wat weer ten koste gaat van andere landen/mensen. En de rijken profiteren, de rest loopt achter de feiten aan.
De rijken - die het systeem in stand houden - profiteren, de gewone werknemer loopt altijd achter de feiten aan imho..
pi_37100379
quote:
Op woensdag 19 april 2006 17:00 schreef Boswachtertje het volgende:
De rijken - die het systeem in stand houden - profiteren, de gewone werknemer loopt altijd achter de feiten aan imho..
Hoe kortzichtig kijk jij naar de wereld waarin je leeft? Hoe kom je bij generalisaties als 'de rijken' die zogenaamd 'het kapitalisme' in stand houden? En waarom loopt 'de gewone' (wat is dat) werknemer achter de feiten aan? En welke feiten dan? Wat vind jij uberhaupt profiteren?

De 'gewone' werknemer leeft in een welvarend en stabiel land, dit kunnen niet veel mensen op deze wereld zeggen. Welvaart uit zich dus niet alleen economisch, maar ook op onderwijs en zorggebieden. Dat mensen vinden dat ze achter de feiten aanlopen komt omdat het een menselijk trekje is dat mensen niet tevreden zijn met wat ze hebben.

Zo ook de TS. Boehoe, ze kan op kosten van de staat - oftewel via belastingen van andere mensen - haar studie volledig betalen. Nu vindt ze het alleen jammer dat ze daar wat tegenover moet stellen en komt zo op termen als slavernij. Hier is dus duidelijk een voorbeeld van een inwoner die te verwend is.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_37100527
Idd TS, je eerste zweetdruppeltje voelen in je leven betekent niet automatisch dat je onderdrukt wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')