abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37952384
ik denk overigens een virus...
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:42:50 #177
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_37953634
hoe heb je eigenlijk die blauwalg bestreden ? Als je blauwalg in het donker zet gaat het dood en dan komt er stikstof vrij in je aquarium als ammoniak wat omgezet wordt in nitriet. De bacteriën die ammoniak omzetten in nitriet vermenigvuldigen zich heel langzaam t.o.v. andere bacteriën. Jouw bestaande kolonie kan deze hoeveelheid ammoniak niet aan en zal zich dus langzaam gaan vermenigvuldigen. Hierdoor krijg je langzaam meer nitriet in je water. Ook de bacteriën die nitriet naar nitraat omzetten vermenigvuldigen zich zeer langzaam, wat resulteert in een nitrietpiek die dodelijk is voor vissen.
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
  donderdag 18 mei 2006 @ 22:03:27 #178
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37967369
Nou de eitjes zijn uitgekomen.....alleen de mini-visjes laten zich dus mooi niet zien. We hebben ze niet in een aparte kweekbak kunnen zetten omdat ze dan geen eitjes afzetten. Maar nu in de grote bak krijgen we die ienieminie vissies echt niet te pakken. Ze schieten door de gaatjes van het netje. Maar we wachten het maar even af. Er staat een apart bakkie voor ze klaar Hopelijk overleven ze de eerste uren zodat we ze kunnen vinden en veilig kunnen stellen voor andere vissen...

Als er nog iemand tips heeft hoor ik ze uiteraard graag
Lind@tje - aka - Peanuts - aka - Plurkske - aka - Linnie - aka - Poebeliewoepsie
Wat nou?
pi_37972658
Probeer ze snacht's te vangen..
Vissen hebben ook een dag en nachtritme..

Wellicht dat het dan iets makkelijker gaat, als je ze tenminste in de bak terug kunt vinden
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
  vrijdag 19 mei 2006 @ 10:22:08 #180
97868 Krullehoofd
pi_37980744
Toch nog een japonica op de foto...

pi_38026516
Hee hallo mede-aquarianen. Ik heb een vis in mijn aqua 120, deze heb gekregen. Ik heb er geen benul van wat dit voor vis is, maar ik gok een kili vis. 't Is een rood/blauw geblokt visje met gele vinnetjes. Enfin waar het eigenlijk om gaat. Heeft deze speciale aandacht nodig en kan deze wel samen met e.a mijn maanvissen of mijn goerami's?
pi_38027576
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 22:03 schreef Lindatje het volgende:
Nou de eitjes zijn uitgekomen.....alleen de mini-visjes laten zich dus mooi niet zien. We hebben ze niet in een aparte kweekbak kunnen zetten omdat ze dan geen eitjes afzetten. Maar nu in de grote bak krijgen we die ienieminie vissies echt niet te pakken. Ze schieten door de gaatjes van het netje. Maar we wachten het maar even af. Er staat een apart bakkie voor ze klaar Hopelijk overleven ze de eerste uren zodat we ze kunnen vinden en veilig kunnen stellen voor andere vissen...

Als er nog iemand tips heeft hoor ik ze uiteraard graag
opzuigen met een slang, gaat prima met kleine visjes. ik weet alleen niet precies wat voor visjes het zijn, maar ik heb het meerdere malen gedaan met apistogramma cacatuoides. de moeder gaat dan wel de slang aanvallen
moeder gewoon met een netje gevangen en ook in de uitgroeibak gezet.

heb net gelezen dat het om antennebaarsjes gaat. aandachtspunten:
- veel vers water
- planten zoals waterpest, ter bescherming en hebben gunstige eigenschappen, zoals schuilplaatsen, natuurlijke antibiotica, veel oppervlak voor eencelligen, wat in de eerste stadia voedsel is voor je visjes
- daarna goed voer. levende artemia is ideaal
- daarna overwennen op gevriesdroogde artemia (voor het gemak)
- als je ze overzet in een nieuwe bak, controleer de waterkwaliteit dan heel goed. bij jonge vissen blijven er vaak voedsaelresten over, wat de waterkwaliteit niet ten goede komt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Byte_Me op 20-05-2006 21:24:05 ]
pi_38027635
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 23:08 schreef mrkanarie het volgende:
Aquarium Massacre

Ik was vandaag de hele dag weg geweest met school. Kom vanavond thuis, werp een blik op mijn aquariumbak: bloed-rood doorzichtig en geen enkele vis meer die ik zie zwemmen. Ik loop er naartoe en zie daar bovenin mijn Pimelodus Pictus ( RIP ) dood liggen, samen met al mijn neontetra's, een paar cory's en mijn kersenbuikcichlidevrouwtje.

Ik zo snel mogelijk kijken naar mogelijke overlevers... Zie mijn kersenbuikmannetje nog wat kriperen/half dood onderin de bak, en mijn gemarmerde bijlzalm en wat cory's zwemmen nog gewoon vrolijk door. Noteer wel dat mijn kersenbuikcichliden, gewild of niet, net rond de 40 twee weken oude jongen hadden; allemaal mors dood. Ik de overlevers er asap dr uitgevangen en bij een kweekbak waar 2 man-guppen in zwommen gedaan.

2 v/d 3 bijlzalmen zijn nu helemaal bleek, weet niet of ze het nog redden, de andere doet het nog wel redelijk. De cory's die nog leefden zwemmen nog steeds gewoon vrolijk rond.

Nu is mijn grootste vraag: Wat is de oorzaak?
Ik had er blauwalg in, kan zijn dat die vissen zijn gestikt door de ammoniak, maar waarom dan allemaal zo snel in eens (vanmiddag had mijn moeder ze nog gevoerd en ze zwommen allemaal nog wel gewoon volgens haar, ook de neon's e.d. en ze zei dat het water niet troebel was) en waarom is het water bloodrood-troebel? Blauwalg is een taaie, maar het lijkt mij sterk dat alle vissen in eens spontaan het begeven.

Voor de rest weet ik ook echt niet wat de oorzaak kan zijn geweest. Weet alleen wel dat ik nu erg droevig ben, net als de rest van de familie. Iemand enig idee wat de oorzaak zou zijn kunnen geweest voor dit plotselinge bloedbad?
ik gok op nitriet, maar meten is weten.
bovendien hoort nitriet niet thuis in een lopend aquarium, maar er kunnen altijd situaties ontstaan waarin het toch gebeurt.
pi_38054189
Ik heb er een derde bak bij

Eerst mijn 2e bak (125x40x40) maar eens afronden en dan met bak 3 aan de slag!!
pi_38167762
Ik denk dat ik via marktplaats een aquarium ga regelen, heeft iemand alvast een tip om aangekoekte algen enzo weg te krijgen?
Tap tap tap
pi_38168578
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 16:42 schreef CherryLips het volgende:
Ik denk dat ik via marktplaats een aquarium ga regelen, heeft iemand alvast een tip om aangekoekte algen enzo weg te krijgen?
schuursponsje voor alsie nog leeg is, scheermesje voor als hij vol is.
pi_38177532
We hebben hier nu al drie maanden een nestje jonge discussen rondzwemmen,
en er is weer een filmpje van gemaakt, Van discus-ei tot minidiscus van 5 cm.

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=video&file=Discuskweek.wmv
(6minuten, 30mb)

Het zijn er dertig, ze krijgen elke dag 50% vers water (is 140 liter), en ze eten erg veel, meestal 6x per dag : 1 keer Artemia nauplien en verder diepvries muggelarven, artemia, mosselvlees, discus mix met knoflook,granulaat droogvoer etc.

Ze zwemmen nu in een MP aquarium, met zo'n holle/bolle voorruit, en het gaat best goed, hopen dat ze nog flink groeien.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 21:28:21 #188
62419 CherryLips
chocoholic
pi_38246550
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:01 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

schuursponsje voor alsie nog leeg is, scheermesje voor als hij vol is.
Ok, lekker simpel Nog wat vraagjes
Is het bij goudvissen noodzakelijk om een pompje/filter te hebben?
Zou ik er een goudvisje bij kunnen doen (aangezien ik er nu 1 heb) zonder problemen?
Tap tap tap
pi_38254487
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 21:28 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Zou ik er een goudvisje bij kunnen doen (aangezien ik er nu 1 heb) zonder problemen?
Noodzakelijk, noodzakelijk, is misschien wel raadzaam. Een zuurstofpompje is overigens niet nodig.

En ik weet niet hoe groot je bak is, maar je kunt er vast wel een paar bij doen. Reken maar ongeveer 20 liter per goudvis ( zo even geschat).
pi_38256272
ik heb vanmiddag 2 :farlowella acus: oftwel naaldmeervallen gekocht..

erg mooie vissen
  dinsdag 30 mei 2006 @ 11:21:29 #191
97868 Krullehoofd
pi_38362898
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 21:28 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja, je hebt een filter nodig, goudvissen zijn nogal grote veroorzakers van afval in je aquarium. Ga voor een klein buitenfiltertje zoals de eheim 2211. Een extra zuurstofpompje is geen overbodige luxe. Goudvissen hebben meer zuurstof in het water nodig, vooral in de zomer wanneer het water opwarmt en minder zuurstof bevat.
quote:
Wanneer je ze beiden tegelijkertijd in de nieuwe bak introduceert hoeft dit geen problemen te geven. Ik zou eerder de voorkeur geven aan 2 nieuwe vissen zodat je er 3 hebt.
pi_38366058
Nouja, na de massacre van een paar weken geleden ben ik van plan toch maar weer helemaal overnieuw te beginnen. Heb nu alleen nog 3 cory's (paleatus) over, bijlzalmen hebben het óf begeven óf zijn uit de bak gesprongen (dekkap lag dr niet helemaal goed op ).
Iemand nog suggesties? Niet alleen voor vis, maar ook voor planten (heb nog javavaren en javamos kunnen redden). Bak is overigens 80*50*40 cm.
pi_38540361
En dan nog een vraag: Waarmee kan ik mijn achterwand van piepschuim verven? Is daar speciale verf voor oid?
pi_38541183
met tegellijm en een tubetje kleurstof..

heb ik mijn achterwand ook mee gemaakt.
wel goed laten drogen en de bak 3 keer vol zetten en na een dag leeg laten lopen,
het liefst ook nog met een popm met filterkool aansluiten (om de giftige stoffen eruit te filteren.
pi_38610286
quote:
Op zondag 4 juni 2006 21:15 schreef drdolittle het volgende:
met tegellijm en een tubetje kleurstof..

heb ik mijn achterwand ook mee gemaakt.
wel goed laten drogen en de bak 3 keer vol zetten en na een dag leeg laten lopen,
het liefst ook nog met een popm met filterkool aansluiten (om de giftige stoffen eruit te filteren.
kleurstof als in?
pi_38612066
als in een tubetje..
ik had histor.. is bij elke DHZ-zaak verkrijgbaar..

Er zit maar een maar millie-liter in!
pi_38775411
hallo mede-aquarianen!

ik heb al geruime tijd een Rekord 120 (101L x 46H x 31B cm) maar het wil eigenlijk niet vlotten met planten. Wat mij toch zorgen maakt bij dit aquarium is de hoeveelheid licht. Ik vrees dat het gewoon te zwak is. Er bevindt zich 1 tl-lamp van 25 watt in die maar 75 cm lang is, terwijl de bak 101 cm lang is. Dit geeft vooral in de hoeken achterin problemen met de hoeveelheid licht. Planten willen daar ook maar moeilijk gedijen. Ik vroeg me af hoe ik de hoeveelheid licht kan versterken. Een extra lichtbalk inmaken wil niet, omdat de kap daar geen ruimte toe laat. (En misschien is dit ook wel te overdreven?) Ikzelf ben al wel heen en weer geweest met aluminiumfolie, maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat.

Jullie hier ideeën over?
pi_38776007
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:18 schreef PekkeMan het volgende:
hallo mede-aquarianen!

ik heb al geruime tijd een Rekord 120 (101L x 46H x 31B cm) maar het wil eigenlijk niet vlotten met planten. Wat mij toch zorgen maakt bij dit aquarium is de hoeveelheid licht. Ik vrees dat het gewoon te zwak is. Er bevindt zich 1 tl-lamp van 25 watt in die maar 75 cm lang is, terwijl de bak 101 cm lang is. Dit geeft vooral in de hoeken achterin problemen met de hoeveelheid licht. Planten willen daar ook maar moeilijk gedijen. Ik vroeg me af hoe ik de hoeveelheid licht kan versterken. Een extra lichtbalk inmaken wil niet, omdat de kap daar geen ruimte toe laat. (En misschien is dit ook wel te overdreven?) Ikzelf ben al wel heen en weer geweest met aluminiumfolie, maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat.

Jullie hier ideeën over?
welke planten heb je in je bak, wat voor een bodembedekking heb je, filter, plantenvoeding die je toevoegd? Meer informatie zou handig zijn!
pi_38776798
Nog resterende planten:
- Vallisneria spiralis (doet het niet echt, blijft even groot)
- Hygrophila polysperma (doet het zeer uitbundig)

oa deze hebben het begeven:
- Cabomba aquatica
- Ceratopteris thalictroides
- Ludwigia Peruensis/Glandulosa

Filtersysteem is het standaard binnenfiltersysteem dat in de bak zelf zit, 400L per uur.
Bodem is een gewone grindlaag, en de planten voer ik bij met groeikorrels voor aquariumplanten.

verder nog 5 Corrydorassen en 10 kegelvlekken.

nog meer info nodig?
pi_38797832
Hoe houden jullie het aquarium koel..

Het is hier in huis 27 graden en, het waterin, beide aquariums is ook 27 graden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')