quote:
Wereld Boussoufa overhoop
De afgelopen 48 uur had hij blaren op zijn tong van het praten en een gloeiend oor van de telefoon.
De impact van zijn uitverkiezing tot speler van het jaar is enorm. De ‘mooiste individuele prijs’ in zijn loopbaan zet het leven van Mbark Boussoufa volledig op zn kop.
,,De aandacht van de pers is gigantisch. Het zijn krankzinnige dagen, maar ik probeer er ook een beetje van te genieten,’’ zegt de international van Marokko, die afgelopen jaar het Nederlands elftal uit zijn hoofd zette. Boussoufa wist dat er een sluimerende interesse van bondscoach Marco van Basten bestond, maar de interesse van de Marokkaanse ploeg was concreter en droeg er toe bij dat hij sneller interland-ervaring opdeed.
Misschien hebben zijn optredens in Afrika wel bijgedragen aan zijn ontwikkeling als profvoetballer en dus ook aan het winnen van de gouden schoen. Sinds een jaar is het frivole, het speelse verdwenen. Boussoufa is nu volwassen, is vaker beslissend in wedstrijden en wil nu doorstoten naar de Europese top.
,,In België sta ik het hele jaar al in de spotlights. Dat komt ook door mijn prachtige seizoen bij AA Gent. Ik weet dat ik mijn uitverkiezing deels aan die prachtige periode heb te danken. Bij Gent had ik alle aandacht en had ik een vrije rol. Nu bij Anderlecht ben ik een van de vele topspelers en is het niet mogelijk om elk duel beslissend te zijn.’’
In Brussel kwam hij na de zomer ook een aantal keren op de bank terecht. Met name in de Champions League had de voetballer, die in de jeugdopleiding van Ajax samenspeelde met Wesley Sneijder en Nigel de Jong, het zwaar te verduren. Tegen de Europese top werd meer gevraagd dan alleen een fraaie traptechniek en inzicht. Boussoufa, vond ook zijn trainer Franky Vercauteren, moest fysiek nog groeien.
De laatste weken maanden gaat het weer beter met de aanvaller, die voldoende zelfkritiek heeft om zich te realiseren dat hij pas aan het begin staat van een lange weg naar de top.
,,Het grote verschil met vorig jaar,’’ zegt Boussoufa, ,,is dat nu het verwachtingspatroon veel hoger is. Bij AA Gent kon ik alles doen en de mensen vonden het prachtig. Niets moest. Nu zit ik bij een topclub en de buitenwereld verwacht elke week een topprestatie van me.’’
Boussoufa, die in 2001 op een internationaal jeugdtoernooi werd ontdekt door Chelsea maar daar nooit doorbrak, heeft het idee dat hij bij paars-wit desondanks de grootste sprong in zijn carrière maakt. Hij heeft de afgelopen twee seizoenen alle individuele prijzen gewonnen die er bestaan. De Ebbenhouten Schoen (beste Afrikaanse speler), het grootste talent van België, voetballer van het jaar bij de spelers en de supporters, maar de collectieve trofee ontbreekt.
,,Ik wil nu alleen nog maar kampioen worden met Anderlecht,’’ verzucht Boussoufa. ,,Het is best leuk hoor, al die aandacht. Ik word uitgenodigd voor recepties, voor openingen, voor feestjes, voor tv-optredens en ik word ook in Nederland nu steeds meer herkend. Maar daarmee bereik ik niet het allerhoogste. Alleen door met Anderlecht de landstitel te winnen en op andere fronten successen te boeken, kan ik straks pas echt tevreden zijn over mijn loopbaan.’’