Ik ben er in 2003 (?) bijgeweest en ik vond het wel tof. Wat kun je verwachten, weinig interactie met het publiek en in 2003 hadden ze een flink scherm hangen voor de visuele ondersteuning. Wat ik zo her en der op Youtube heb gezien, hebben ze nu weer zoiets!quote:Op donderdag 3 juli 2008 08:53 schreef Taigurrr het volgende:
Massive Attack ken ik live nog niet, ben erg benieuwd of de juiste sfeer gemaakt kan worden. Hoe zijn de shows, veel effects? Zijn ze praterig of juist heel stil?
Mezzanine is het derde album, en als je Inertia Creeps, Risingson, Angel en Teardrop niet voorbij hebt horen komen vanavond, dan is er toch iets mis met je oren.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 00:24 schreef k_man het volgende:
Zo. Dat was tof.
Die interactie met het publiek was er best wel, misschien ook omdat iedereen zo enthousiast was.
Wat me opviel: wat nummer van het eerste en tweede album, wat nieuwe dingen, maar helemaal niets van het derde en vierde album?
Dat van Radiohead dacht ik ook al, dus het lag niet alleen aan jou...quote:Op vrijdag 4 juli 2008 07:43 schreef Taigurrr het volgende:
Tuttut, daar was ik dus best van onder de indruk! Opbouw van de set was heel goed dare I say beter dan @ Radiohead?..., sfeer zat er goed in! Knap gedaan, zelfs nieuwere nummers die ik niet ken boeiden erg. Aangenaam verrast!
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 03:11 schreef Grobbel het volgende:
Mezzanine is het derde album, en als je Inertia Creeps, Risingson, Angel en Teardrop niet voorbij hebt horen komen vanavond, dan is er toch iets mis met je oren.Maar je zult de tweede wel bedoelen als onderbelichte plaat? Daarvan werd in elk geval Karmacoma gespeeld, in de tweede toegift.
Goldfrapp had mij aangenaam verrast! Deden inderdaad voornamelijk nummers van Sevent Tree en live komen deze beter tot hun recht. Met name Little Bird klinkt lekker psychedelisch! De teksten waren wel erg 'shiny happy people' en rustig, maar gelukkig was er een enkele afwisseling met bijvoorbeeld Train en Uhlala la.quote:
Balaton Sound, daar komen ze ookquote:
Overigens wel een beetje afleidend en je zag daardoor de band niet...quote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:27 schreef beukie het volgende:
Ik heb genoten van het concert! De opbouw was goed, veel goede bekende nummers gehoord. Het "display" en de combinatie met de mooie lichteffecten op de achtergrond waren geniaal! Erg creatief.
quote:Massive Attacks reggaedubs werken pas goed in het donker
Gijsbert Kamer
gepubliceerd op 05 juli 2008 02:46, bijgewerkt op 02:46
Muziek - Het is al vijf jaar geleden dat het laatste album van Massive Attack verscheen, maar een nieuwe plaat van het Bristolse gezelschap lijkt zo goed als klaar. In elk geval werd een goed deel van het concert donderdagavond in het Amsterdamse Westerpark gevuld met nieuw werk.
Dat was een beetje wennen. Niet omdat het zo verschilde van het materiaal dat Robert Del Naja (3D) en Grant ‘Daddy G’ Marshall sinds 1991 uitbrachten. Maar vooral doordat geluid en licht met elkaar in balans waren.
Wat in de open lucht van het park zoveel betekende dat het pas echt goed werd toen het donker was en de subsonische baslijnen, grimmig krassende gitaren en de licht- annex letterbalk achter de band even een beklemmende combinatie vormden.
Een nummer als Angel werd zo een bijzondere zintuiglijke ervaring, waar Rising Son eerder in de set veel minder indruk maakte. Diepe reggaedub en lome baslijnen bleken nog altijd het belangrijkste handelsmerk van de band, al leek er meer ruimte gekomen voor de tamelijk verbeten raps van 3D, die weinig variatie kenden. Het verschil moest worden gemaakt door de gastvocalisten zoals de sinds jaar en dag aan Massive Attack verbonden reggaezanger Horace Andy (fraai in Angel) en Stephanie Dosen die Elizabeth Fraser bijna deed vergeten in Teardrops. Het soulgeluid kwam dit keer in Safe From Harm en Unfinished Sympathy van Yolanda, die op haar beurt Shara Nelson bijna deed vergeten.
Er was uiteindelijk variatie genoeg, en zeker tegen het slot klonk het bij vlagen prachtig, maar je werd er zo in de openlucht geen moment echt ingezogen. Dat was in een donkere zaal waarschijnlijk wel gebeurd. Maar dan had er weer niet gerookt mogen worden, en zo te zien en te ruiken hoort dat er bij Massive Attack nog altijd bij.
Weet iemand, net als de schrijver van dit stukje(?), al meer over 'Weather Underground'? Ik meende dat dat toch niet de titel zou worden?quote:Massive Attack - Protected: Massive samples
Massive Attack fans moeten nog heel even geduld hebben. Het vijfde studioalbum van de mannen uit Bristol, ‘Weather Underground’ getiteld, moet nog deze maand uitkomen.
Om de honger in de tussentijd enigszins te stillen brengt Rapster een compilatie uit van tracks die dienden als basis voor de muziek van het invloedrijke triphoptrio.
Met het meesterlijke ‘Blue Lines’ (met de megahit Unfinished Sympathy) leverde Massive Attack begin jaren ’90 een vernieuwend album af. De lome mix van hiphopbeats, soul, funk en reggae kreeg het label ‘triphop’ opgeplakt, een stijl die ontelbare navolgelingen kreeg.
‘Protected’ is de tweede compilatie in de reeks die het Rapster label uitgeeft. Eerder konden we op ‘Discovered’ al horen waar Daft Punk de mosterd haalt. Nu is Massive Attack aan de beurt haar blauwdrukken vrij te geven.
Zo horen we het origineel van ‘Man Next Door’ van John Holt (in een vertraagde versie verschenen op Mezzanine) en blijkt Wally Badarou’s ‘Mambo’ de basis voor ‘Daydreaming’ (van het album ‘Blue Lines’) te zijn geweest.
Niet alle samples zijn direct te herleiden naar de bron. Maar na het beluisteren van ‘Protected’ wordt wél helder hoe Massive Attack uit elementen van verschillende muzikale richtingen een eigen stijl destilleerden.
De drie gingen bij Al Green, Isaac Hayes en James Brown langs voor wat soulvolle beats, leende de diepe bassen van reggea-artiesten als John Holt en Lewin Bones Lock en bestudeerde de atmosferische synthesizerklanken van Wally Badarou.
Maar ‘Protected’ is buiten een interessante kijk in Massive Attack’s grabbelton ook gewoon een verzameling van goede muziek. Ondanks het verschil in stijl creëren de nummers stuk voor stuk een relaxte, laidback-achtige sfeer waar het fijn toeven is. En dat voelde de Bristolse vaandeldragers van de triphop haarfijn aan.
Ik heb mijn kaartje al klaar liggen!quote:Op maandag 4 mei 2009 20:15 schreef Asskicker14 het volgende:
Kaartverkoop voor Massive Attack in de HMH is begonnen. 27 oktober.
Liz fraser was er op lowlands 2 jaar geleden wel bijquote:Op woensdag 6 mei 2009 23:24 schreef hydraulix het volgende:
Nee, denk dat ik het dit keer voor gezien houd. HMH is niet mijn favoriete venue en verleden jaar vond ik het na hun Westerparkconcert meer dan genoeg. Hopelijk nemen ze deze keer wel Liz Fraser mee en laten ze die blonde chick achterwege (ik herinner mij sterk van het concert vorig jaar dat ik mij mateloos irriteerde aan haar)
Is wel een leuke zaal, ik heb er Dream Theater al eens gezien en was leuk, ook goed geluid bij hen. In tegenstelling tot hun voorprogramma, dat was gwn een rampquote:Op donderdag 7 mei 2009 06:28 schreef Faxie het volgende:
24 Oktober in Antwerpen, Lotto Arena. Is dat een goede zaal?
Wel een heel stuk dichter bij huis voor mij
quote:POSTED BY ROBERT: SPRING WAS IN THE AIR TIGHT CONTAINER OF 100 SUNS STUDIOS..OUR HEADS WERE DOWN OVER THE ELECTRIC DESK LOOKING FOR SINES,GNAWING AND CLAWING AT THE MATTER THAT WILL BECOME LP5-'WEATHER UNDERGROUND'/STEAL IT BACK'..OR ANY EQUALLY INANE SUGGESTIONS..
Goed nieuws!quote:Nieuw album van Massive Attack in januari
AMSTERDAM - Het langverwachte nieuwe album van de Britse triphopformatie Massive Attack komt in januari uit. Dat heeft bandlid Grant 'Daddy G.' Marshall bevestigd tegenover NU.nl.
Als opwarmertje voor de nieuwe plaat komt er in oktober eerst een EP uit, met daarop in ieder geval twee nieuwe nummers: Splitting The Atom en Pray For Rain.
Hoe de EP gaat heten en wanneer het schijfje precies uitkomt wil G. nog niet zeggen. "Het materiaal op de EP is in ieder geval een goede aanloop naar de plaat. Er komen waarschijnlijk ook wat remixen van de nieuwe albumtracks op te staan."
Tijdens recente optredens heeft Massive Attack al verschillende nieuwe nummers laten horen, maar hiervan zullen fans in het nieuwe materiaal weinig terug herkennen.
"We hebben de afgelopen tour een stuk of acht nieuwe nummers uitgeprobeerd, maar geen daarvan zullen in herkenbare versie op de plaat terug te vinden zijn", zo laat G. weten.
Ook over de titel van het album wil G. nog niks kwijt. "Ik weet dat er op internet namen rondzingen als Weather Underground en LP5, maar dat zijn allemaal werktitels. De definitieve albumtitel zijn we zelf ook nog niet uit."
G. wil wel de namen van enkele gastvocalisten prijsgeven. Onder andere Damon Albarn (Blur, Gorillaz), reggeazanger Horace Andy, Tunde Adebimpe (zanger van TV On The Radio) en zangeres Martina Topley-Bird zullen op de plaat te horen zijn.
Het laatste studioalbum van Massive Attack, 100th Window, dateert uit 2003. De band verwierf in 1991 wereldfaam met het nummer Unfinished Sympathy van debuutalbum Blue Lines. Later haalde het duo opnieuw de hitlijsten met de liedjes Angel en Teardrop.
Massive Attack geeft op 27 oktober een concert in de HMH in Amsterdam.
Martina Topley Bird. Je kunt op Youtube wat clipjes vinden (bijv Sandpaper Kisses). Ze is bekend geworden als zangeres bij Tricky, op z'n eerste albums (zoek bijv maar eens het nummer Black Steel).quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 10:08 schreef hornage het volgende:
Iemand meer info over het voorprogramma?
Ik ging eigenlijk superlos omdat ze zo lekker los gingen daarmee. Eigenlijk hoogtepunt van mijn kantquote:Op woensdag 28 oktober 2009 10:10 schreef k_man het volgende:
- Dat enorm lang uitgesponnen Save From Harm had van mij niet gehoeven. Het voegt niks toe aan het nummer.
Ach, je moet het nummer af en toe anders brengen voor de variatie. Vond het wel te doen eigenlijk.quote:- De vocals bij Unfinished Sympathie vond ik niet geslaagd. Zo'n mooi, ingetogen nummer moet je niet verkrachten met Mariah Carey-achtige uithalen en kreuntjes.
Beter dan dat meisje die vorig jaar dacht Teardrop te kunnen brengen en tegelijkertijd maar het hele nummer verkrachttequote:- De vocals van Martina vond ik ook niet top.
quote:The album release was preceded on October 4, 2009 by an EP, Splitting the Atom.
Many other artists recorded sessions during the duo's post-100th Window era but are not featured on the album: Jhelisa Anderson (also recorded for 100th Window and was not included on that album either), Stephanie Dosen, Yolanda (Quarty of Phantom Limb), Aku and Akwetey Orraca-Tetteh of Dragons of Zynth, Elizabeth Fraser, Dot Allison, Debbie Clare, Mike Patton, Fredo Viola, Beth Orton and Terry Callier. Backing tracks from Grant Marshall's side of Massive Attack's writing are known to have been sent to Alice Russell, Patti Smith and David Bowie respectively during this era but collaboration did not develop, nor did talks with Tom Waits or Tricky respectively, in terms of featuring as guest vocalists on the record, come to fruition. Mos Def and Leslie Feist were also mooted as artists to be recorded, back at the beginning of the era in 2004. Despite online suggestions to the contrary, no recording sessions with Sia ever took place. Post-punks, Mark Stewart and Keith Levine also came into Del Naja's 100 Suns studio in 2009, but it does not appear that they have made any contribution to the album. From the new songs that were played during previous tours many were not included on the record, including songs nicknamed as "All I Want", "Red Light", "Kingpin", "Heartcliff Star", "Marakesh" (an '08 track completely different from another song also provisionally entitled "Marakesh" that became Atlas Air), "Marooned" and "Dobro".
Burial has been supplied with Heligoland's tracks to remix. This connection has been compared to the remix relationship with Mad Professor in the nineties which led to the No Protection album and all of Mezzanine's tracks being given dub remix treatment, many (though not all) having been released on the singles from that LP.
The limited edition of Heligoland will include a special 28-page booklet and a bonus disc of other material, which it is thought will include a number of the commissioned remixes. An EP including songs known from previous tours (such as the working-titled "Dobro") but not included on the album is planned for release in May 2010, according to Robert Del Naja.
Working titles
Of particular interest to Massive Attack fans is the question of which songs played on tour are on the new record. The following songs were played live, becoming known by their working titles, and now appear on the album under final names:
Girl I Love You (was 16 Seeter)
Flat of the Blade (was Bulletproof Love)
Paradise Circus (was Harpsichord)
Atlas Air (was Marrakech or Marakesh)
All of the other songs have either featured on Splitting The Atom or have been performed live previously, apart from "Rush Minute" (as of this time).
bron
hmmm. Interessant.quote:Burial has been supplied with Heligoland's tracks to remix. This connection has been compared to the remix relationship with Mad Professor in the nineties which led to the No Protection album
Die van Mezzanine was ook al zo mooi.quote:Op donderdag 24 december 2009 07:58 schreef Sequencial het volgende:
't Is inderdaad zo'n hoes waarvan ik het niet erg vind dat ik in de cd-kast alleen maar de zijkant zie. Dit in schril contrast met de prachtige hoes van van 100th Window.
Kunst heeft tijd nodigquote:Op donderdag 21 januari 2010 09:52 schreef Yorrit het volgende:
[..]
zal nog wel minstens een jaar duren.. als t al komt
quote:
Ik had al een evaluatieversie tot mijn beschikking maar heel erg enthousiast word ik er nog niet van.quote:Op maandag 1 februari 2010 19:43 schreef timbob het volgende:
Hij staat nu in de luisterpaal bij 3voor12
hier:
http://3voor12.vpro.nl/kijkenluister/overzicht/?type=luisterpaal&node=43040713
quote:Op donderdag 24 december 2009 08:22 schreef pullup het volgende:
Die cover lijkt me behoorlijk te refereren naar ' A Clockwork Orange' en ik vind hem niet zo lelijk.
[ afbeelding ]
Een van mijn favoriete boeken/films en nu een nieuw album van een van mijn favoriete bands.
Ik kan niet wachten op dat album.
Typisch burial, zou ik zeggen.quote:
Ah ja, das burial dus bij uitstek.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:10 schreef vanhal het volgende:
Mwa, juist dat dreigende, die gelagerde muziek, ik vind het typisch 3D.
Maar dan, ik ken burial niet.
Burial.quote:
En neneh heeft meegewerkt aan Massive Attacks debuutalbumquote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:21 schreef Hexagon het volgende:
Voor wie van nutteloze muziekfeitjes houdt. Het schijnt dat de DJ in de videoclip van Buffalo stance van Neneh Cherry niemand minder dan Mushroom is. Leuk om daar na zoveel jaren achter te komen.
Op zich ook niet vreemd omdat 3D en Mushroom meegewerkt hebben aan haar debuutalbum
hehe.. top of the pops.quote:The lyrics, "Looking good, hanging with the Wild Bunch" are a reference to a collective of DJs and engineers in Bristol, England in the 1980s out of which came Massive Attack and other contributors to the Trip-Hop sound. Cherry recruited Mushroom of Massive Attack to appear in the video for this song, and he also mimed the DJ sections for her performance on the UK TV show Top Of The Pops.
Het stond dit weekend zelfs op teletekst.quote:Op maandag 26 juni 2017 11:29 schreef timbob het volgende:
http://www.independent.co(...)ck-art-a7804091.html
Dus dat
quote:In light of the Climate Emergency, the Massive Attack tour schedule for 2020 has now been redesigned and reduced.
Science tells us that if global warming emissions peak in 2020, every country and every sector must reduce emissions by around 15% each year (through to 2040) if we are to then limit planetary warming to the critical 1.5°C figure.
In this context, and in advance of the comprehensive report into decarbonisation and smart touring we’ve commissioned from Tyndall Centre Climate Scientists, we’ve also decided to take immediate steps to reduce any high-carbon activities generated by the band - aviation being the key area where those emissions are generated.
In real terms, our 2020 tour cycle will achieve an immediate 31% (tour-by-tour) reduction in our use of aviation.
This reduction will be achieved by switching transportation of band, crew and equipment to rail wherever physically possible, and by curtailing tour cycles. Unfortunately, this does mean taking the tough decision to decline multiple show offers in North America and Australia.
The immediate 31% reduction in the most carbon intensive band activity will sit alongside the first ever super-low carbon live show, where working with Liverpool City Council we will achieve unprecedented reductions in the emissions generated by audience travel – the highest offending area of carbon emissions for any large live music event - at an event powered entirely by 100% renewable energy.
The combination of the Liverpool show model, and the roadmap generated by our wider collaboration with Tyndall Centre Climate Scientists will then form the framework for all Massive Attacks tours going forward, allowing us to achieve greater and faster emissions reductions year on year.
Massive Attack will continue to explore & incorporate innovations to eradicate or greatly reduce any negative carbon impact from our shows, and contribute to the systemic change of our sector overall.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |