Wat een onzin, je moet oorzaak en gevolg niet omdraaien.quote:Op donderdag 13 april 2006 16:09 schreef Dirty_Harry het volgende:
Omdat we een randstad kabinet hebben natuurlijk. Al het geld naar de randstad en de rest kan stikken... Daarom dus...
quote:Op donderdag 13 april 2006 16:28 schreef BigBadPete het volgende:
Limburgers zijn van nature lui en in het algemeen blinken ze ook niet uit in intelligentie.
Het zijn de Nederlandse negers.
Groot...quote:Op donderdag 13 april 2006 16:26 schreef Stansfield het volgende:
Tering echt zo'n anti randstad complex. Van zij zijn groot en wij zijn klein idee.
Ten eerste begrijp je hem verkeerd. Ten tweede: Limburg hoort niet bij Duitsland hè.quote:Op donderdag 13 april 2006 16:42 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Groot...Randstad is maar een vlekje op de kaart van Nederland hoor..
Groot als in macht,geld enzquote:Op donderdag 13 april 2006 16:42 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Groot...Randstad is maar een vlekje op de kaart van Nederland hoor..
Hmmmm miljarden investeren in een gebied dat 6 meter beneden zee ligt...quote:Op donderdag 13 april 2006 16:27 schreef Allochtoon het volgende:
Maar waar kan dat geld nu beter in worden geinvesteerd? Dat heeft weinig te maken met de economische ontwikkeling van Limburg zelf.
quote:Op donderdag 13 april 2006 16:44 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Hmmmm miljarden investeren in een gebied dat 6 meter beneden zee ligt...I'm missing the logic in that...
Zolang het goed beschermd is , no problemo!quote:Op donderdag 13 april 2006 16:44 schreef Dirty_Harry het volgende:
[..]
Hmmmm miljarden investeren in een gebied dat 6 meter beneden zee ligt...I'm missing the logic in that...
Eerst de Limbo's onvruchtbaar maken en dan pas uitzettenquote:Op donderdag 13 april 2006 16:50 schreef TC03 het volgende:
[..]
Domme Limburgers, ze zouden uitgezet moeten worden.
Ik denk dat de problematiek van Limburg niet zo afwijkt van de Noordelijke provincies. Het is er mooi wonen, maar het is moeilijk om werk te vinden. De Randstad is ook niet een gebied waar eenieder voor de lol woont, maar vooral omdat daar werk is. Zo krijg je eigenlijk een zichzelf versterkend effect.quote:Op donderdag 13 april 2006 17:37 schreef Bijsmaak het volgende:
Volgens mij is werkgelegenheid in Limburg niet slechter dan die in Groningen.
't gaat niet alleen om werk, en de overerfbaarheid van armoede. 't is ook een stukje mentaliteit (ik ben van nijmegen naar den haag verhuisd, en 't valt me op dat ze in de haag stukken commercieler denken). Daarnaast heb je in een grote stad ook een veel kleinere kritische massa: d'r zijn veel meer kleine bedrijfjes die 'iets voor je willen doen', terwijl je in limburg een dorpssmid hebt per 25 vierkante kilometer. Dat eerste creert een veel betere voedingsbodem voor ondernemingsgeest dan 't laatste.quote:Op donderdag 13 april 2006 21:15 schreef drexciya het volgende:
[..]
Ik denk dat de problematiek van Limburg niet zo afwijkt van de Noordelijke provincies. Het is er mooi wonen, maar het is moeilijk om werk te vinden. De Randstad is ook niet een gebied waar eenieder voor de lol woont, maar vooral omdat daar werk is. Zo krijg je eigenlijk een zichzelf versterkend effect.
Dat gevoel kunnen ze natuurlijk wel hebben, maar dat betekent niet dat 't anno nu een reele verwachting is. Franse toestanden zijn echt wel verleden tijd.quote:Op donderdag 13 april 2006 21:22 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik denk dat veel Zuid-Limburgers nog steeds het gevoel hebben dat overheden niet genoeg geinvesteerd hebben in de Oostelijke Mijnstreek.
Och jee, er wordt er een sentimenteel!quote:Op donderdag 13 april 2006 21:22 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Je zag dat aan het einde van de twintigste eeuw het economisch goed ging overal in Nederland maar toen het minder ging, ging dat harder in Limburg dan elders.
Een van de belangrijkste oorzaken heeft te maken met de mijnsluitingen. Ik denk dat veel Zuid-Limburgers nog steeds het gevoel hebben dat overheden niet genoeg geinvesteerd hebben in de Oostelijke Mijnstreek. De Westelijke Mijnstreek kreeg Nedcar en DSM.. zij kregen overheidsinstellingen als het ABP, Belastingdienst en CBS terwijl veel mijnwerkers natuurlijk niet zo makkelijk omgeschoold konden worden voor kantoorbaantjes (dus kwamen er ook veel 'Hollanders' naar Limburg). Het gebrek aan compensatie voor de mijnsluitingen (en ik heb het al heel vaak gezegd) heeft als voornaamste reden dat de subsidies die van Den Haag naar de provincie gingen, bleven steken in de Limburgse hoofdstad.
Ow ja, als hier iemand uit Maastricht aanwezig is: bedenk dat jullie stad opgeknapt is dankzij het zweet van duizenden mijnwerkers die al jaren overleden zijn door stoflongen. Dus als je lekker op het Vrijthof zit, moet je daar eens aan denken. Als er een plek geprofiteerd heeft van de mijnsluiting dan is het de plek waar helemaal geen mijnen stonden.
Welneequote:Op donderdag 13 april 2006 23:29 schreef _Gromit_ het volgende:
[..]
Och jee, er wordt er een sentimenteel!
zolang de overheid niet investeert in de infrastructuur...quote:Op donderdag 13 april 2006 21:18 schreef pberends het volgende:
Succes van de Randstad is ook discutabel. De grond is er duur en alles zit muurvast. Kun je als bedrijf toch beter in het noorden of Limburg zitten zou je zeggen.
Misschien dat het minder bevolkt wordt hier omdat iedereen achter werk aan zit en daarvoor in de randstad met wezen?quote:Op donderdag 13 april 2006 23:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Vorige maand kwam er in het nieuws dat investeringen in infrastructuur onnodig zijn omdat de bevolking afneemt. Vooral het noorden en Limburg zou een stuk minder bevolkt zijn over een jaar of 30, 40. Wellicht dat de politiek daarom nog minder gaat investeren in die provincies.
Het feit dat er genoeg ruimte is komt omdat het in feite een vrij leeg gebied is. Relatief weinig bedrijvigheid, minder personeel, grotere afstanden tot zowel de klant als andere bedrijven. Economisch dus minder aantrekkelijk.quote:Op donderdag 13 april 2006 23:40 schreef HeyFreak het volgende:
De randstad wordt voller en de provincies leger. Waarom alles concentreren op die paar vierkante meter terwijl er genoeg ruimte is om uit te breiden in de provincie?
Vergeet eindhoven nietquote:Op donderdag 13 april 2006 23:43 schreef Lucille het volgende:
Dat ze tussen Duitsland en Belgie in zitten is in feite een nadeel. Ze zitten dus naast de plekken waar economische bedrijvigheid zit en er niet middenin.
dat is gewoon het gevolg van decennia lang investeren in de randstad lijkt me. En die grotere afstanden vallen ook wel mee. Je legt op dit moment in Groningen sneller 40 km af dan in de randstad 4 km (bij wijze van). Doordat de randstad (en met name de wegen daar) steeds meer verstopt raken kan ik me niet voorstellen dat die korte afstanden daar gunstig zijn.quote:Op donderdag 13 april 2006 23:45 schreef Lucille het volgende:
[..]
Het feit dat er genoeg ruimte is komt omdat het in feite een vrij leeg gebied is. Relatief weinig bedrijvigheid, minder personeel, grotere afstanden tot zowel de klant als andere bedrijven. Economisch dus minder aantrekkelijk.
Het probleem is dat je als bedrijf zijnde wel afhankelijk bent van toeleveranciers. En als die ook allemaal in de Randstad zitten dan heb je er weinig aan als je in Groningen zit.quote:Op donderdag 13 april 2006 23:53 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
dat is gewoon het gevolg van decennia lang investeren in de randstad lijkt me. En die grotere afstanden vallen ook wel mee. Je legt op dit moment in Groningen sneller 40 km af dan in de randstad 4 km (bij wijze van). Doordat de randstad (en met name de wegen daar) steeds meer verstopt raken kan ik me niet voorstellen dat die korte afstanden daar gunstig zijn.
Voor Groningen heb je dan wel een punt.quote:Op vrijdag 14 april 2006 00:22 schreef Lucille het volgende:
[..]
Het probleem is dat je als bedrijf zijnde wel afhankelijk bent van toeleveranciers. En als die ook allemaal in de Randstad zitten dan heb je er weinig aan als je in Groningen zit.
Je doet alsof er buiten de randstad geen "toeleveranciers" zitten. Dat is natuurlijk onzin. Ook buiten de randstad is alles gewoon aanwezig hoor(mss heb je iets minder keuze). Daarnaast hoor ik bedrijven vaker zeggen dat ze naar de randstad gaan omdat ze "dichter" op hun klanten willen zitten dan dat ze verhuizen omdat ze dichter bij hun leveranciers willen zitten.quote:Op vrijdag 14 april 2006 00:22 schreef Lucille het volgende:
[..]
Het probleem is dat je als bedrijf zijnde wel afhankelijk bent van toeleveranciers. En als die ook allemaal in de Randstad zitten dan heb je er weinig aan als je in Groningen zit.
Daarbij kan ik hier een zelfde huis als in de Randstad voor ¤100.000,- minder kopen.quote:Op donderdag 13 april 2006 21:18 schreef pberends het volgende:
Succes van de Randstad is ook discutabel. De grond is er duur en alles zit muurvast. Kun je als bedrijf toch beter in het noorden of Limburg zitten zou je zeggen.
Dat zie je dan verkeerdquote:Op vrijdag 14 april 2006 11:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik zie dit ook terug in mijn Tukkerland en het komt ook voor in Friesland en Groningen.
Ik zie dat juist veel minder buiten Limburg. Twente is juist best vernieuwend en trots op zijn eigen kunnen. Tukkers voelen zich, volgens mij, juist helemaal geen Calimero....quote:Op vrijdag 14 april 2006 11:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Mentaliteit van volgzaamheid en relativering, aangevuld met een Calimero-syndroom dat weer leidt tot negativisme, fatalisme en zelfmedelijden.
Ik zie dit ook terug in mijn Tukkerland en het komt ook voor in Friesland en Groningen.
Volgens mij is het redelijk vergelijkbaar: allebei nogal wisselend. Als iets tegenzit door een haagse beslissing een achtergesteld gevoel, als het meezit een forse dosis chauvinisme.quote:Op vrijdag 14 april 2006 15:01 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik zie dat juist veel minder buiten Limburg. Twente is juist best vernieuwend en trots op zijn eigen kunnen. Tukkers voelen zich, volgens mij, juist helemaal geen Calimero....
Hm, dan ervaar ik het blijkbaar anders. Natuurlijk merk je weerstand vanuit Friesland, Groningen of Tukkerland als Den Haag ze weer eens dwars zit, maar dan op een gezonde manier. In Limburg wordt men direct depressief...quote:Op vrijdag 14 april 2006 15:10 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Volgens mij is het redelijk vergelijkbaar: allebei nogal wisselend. Als iets tegenzit door een haagse beslissing een achtergesteld gevoel, als het meezit een forse dosis chauvinisme.
Het is de laatste jaren inderdaad wel wat veranderd. Met name Enschede heeft een flinke upgrading ondergaan. Ook door de binnenstad, zodat het pessimistische gedicht van Wilmink wat minder opgaat....quote:Op vrijdag 14 april 2006 15:01 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik zie dat juist veel minder buiten Limburg. Twente is juist best vernieuwend en trots op zijn eigen kunnen. Tukkers voelen zich, volgens mij, juist helemaal geen Calimero....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |