![]()
Nipkowschijf als erkenning
Door Bart van Zoelen
Zaterdag 8 april 2006 - HILVERSUM – „Van Koot en Bie tot Arjan Ederveen. Het is toch een lange rij mensen met veel aanzien die in het verleden de Nipkowschijf hebben gewonnen. En daar mogen wij nu bij aansluiten.“
Paul Groot (links) en Owen Schumacher. Foto ANP
Paul Groot reageert blij verrast op de toekenning van de Zilveren Nipkowschijf aan het satirische programma ‘Koefnoen’.
Het was een grote verrassing toen de producer de opnames van een nieuwe aflevering onderbrak voor het heuglijke nieuws. „We waren er helemaal niet mee bezig.“
In 2003 vielen Owen Schumacher en Groot al in de prijzen als onderdeel van het cabaret van ‘Kopspijkers’. „Maar toen was de prijs voor het hele programma. Dit is dan toch een extra erkenning.“
Begin 2004 vertrokken ze bij de Vara om, bijgestaan door collega-cabaretiers als Plien van Bennekom, Bianca Krijgsman, Marjan Luif en Erik van Muiswinkel, voor zichzelf te beginnen bij de Avro. De Nipkowschijf zien ze niet als een bevestiging dat ze destijds de juiste keuze hebben gemaakt. Daar waren ze al over uit, zegt Groot.
„We waren blij dat we nieuwe wegen in konden slaan. Dat we niet alleen interviews gaven aan een tafel bij Jack Spijkerman als geschminckte typetjes. Dat we meer vrijheid kregen om dagelijks zelf aan de slag te gaan. Het is ook een last, maar die nemen we maar wat graag op de schouders.“
In het oordeel van de jury dat het programma dit seizoen beter is dan vorig jaar, kan Groot zich wel vinden. „Het is toch een roerige ontwikkeling geweest. We hebben zo langzamerhand ontdekt wat onze formule is. Het is rustgevend dat we nu de helft vooruit kunnen maken en minder moeten leunen op de imitaties. In de week voorafgaand aan de uitzending hoeven we nog maar een kwartier op te nemen zodat we kritischer kunnen zijn dan in het eerste seizoen toen de tijdnood vaak toesloeg.“
Zelf had hij het NCRV-programma ‘Man bijt hond’ wel een Nipkowschijf gegund. „Dat vind ik zó leuk. Er zijn ontroerende portretten van hele gewone Nederlanders bij. Naar die rijkdom in types kan ik likkebaardend kijken. Ze zijn zo authentiek dat ik ze bijna niet kan spelen.“
http://www.paulgrootonline.nl/koefnoen.html
[ Bericht 50% gewijzigd door maril op 09-04-2006 08:19:16 ]