abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36782479


algemeen:
  • Ubisoft begon vlak na de E3 2005 aan de game. Het bedrijf kreeg de Revo-controller vlak na die beurs in handen om er mee aan de slag te gaan. Lucky bastards.

  • Het idee voor Red Steel werd door Ubisoft aan Satoru Iwata en Shigeru Miyamoto voorgelegd, die uiteindelijk groen licht gaven aan het idee.

    Combatsysteem:

  • In het begin van de game maak je nog veel gebruik van machinegeweren en ander minder precies wapentuig. Naarmate je verder komt in de game, zul je minder verwoestend te werk gaan en steeds meer gebruik maken van pistolen.

  • Efficiënt schieten wordt in deze titel beloond. Het is mogelijk om met vijf kogels ook vijf vijanden te doden. De muziek verandert dan naar heel rustig, terwijl wild om je heen schieten in een chaotischere soundtrack resulteert.

  • Goed richten vult de energiemeter van het "Freeze Shot". Daarmee kun je met een druk op de knop de tijd stil laten staan en heel precies mikken op je tegenstander.

  • Je kunt een vijand ontwapenen door het wapen uit zijn hand te schieten, in plaats van een kogel door z'n kop te jagen.

  • Wanneer je een zwaard bij je draagt, kun je dat met de controller bewegen. Met de controller kun je verschillende combo's maken, tot je stopt met bewegen. Bovendien zijn er speciale zwaardaanvallen mogelijk: Maak je een X in de lucht, dan voer je bijvoorbeeld een vernietigende aanval uit.

  • Je vijanden hebben een hoog niveau van intelligentie en agressiviteit.

    Respect:

  • Wanneer je het leven van een hoge bendeleider spaart, zal hij zijn respect voor je tonen. Hiermee krijg je onder andere toegang tot nieuwe wapens. Zijn bendeleden behoren nu tot de jouwe.

  • Je leert nieuwe moves van twee leraren: Eentje leert je omgaan met guns, de ander zal je leren zwaardvechten. Je moet hen veel respect tonen, anders leren ze je niets.

  • Om je respect tegenover een character vorm te geven, kun je tijdens gesprekken met de controller positief en negatief reageren (bv. door "Ja" of "Nee te knikken).

  • Er zitten geen cutscenes in de game. Net als in bijvoorbeeld Half Life 2 zal het hele verhaal met alle tussenstukjes vanuit de game verteld worden. Characters zullen echter op je reageren, dus als je respectloos wegloopt terwijl er eentje tegen je praat, wordt ie boos en verteld misschien helemaal niets meer.


    Besturing:

  • De twee voorste knoppen op de controller zijn voor het bukken en springen. De analoge stick gebruik je om rond te lopen en het infrarood-oog gebruik je om te mikken. De camera beweegt met een kleine vertraging als de snelheid als waarmee je je hand beweegt. Mikken op een vijand gaat wel zo snel als met een laserpointer.

  • Red Steel zal niet aanvoelen zoals een arcadeshooter als "House Of The Dead".

  • In de meeste console-shooters zul je je in drie seconden helemaal hebben omgedraaid. Op de PC duurt dat 1/4 seconde. In Red Steel draai je je in 1 seconde helemaal om.

    Screens:




    Filmpjes:
  • Official Trailer

    Handige links:
  • Red Steel Official Site
  • Nintendo Wii Site

    [ Bericht 52% gewijzigd door peristilius op 12-05-2006 15:46:41 ]
  •   zondag 9 april 2006 @ 00:54:01 #2
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_36782512
    osu!
    Gamertag: BMHLive
    PSN: BMHLive
      zondag 9 april 2006 @ 00:56:18 #3
    108864 rudedeltadude
    Rue de la Tude
    pi_36782564
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 00:54 schreef BMH het volgende:
    osu!
    osu?
    Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
    rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
    Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
    Rudedeltatoedeloe :W
    pi_36782578
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 00:54 schreef BMH het volgende:
    osu!
    Gezondheid
      zondag 9 april 2006 @ 00:59:49 #5
    108864 rudedeltadude
    Rue de la Tude
    pi_36782657
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 00:56 schreef Dj_Day-V het volgende:

    [..]

    Gezondheid
    Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
    rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
    Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
    Rudedeltatoedeloe :W
      zondag 9 april 2006 @ 04:09:18 #6
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_36784712
    Jahaaaaaaaaaaaa een tvp hier want deze game gaat ownen
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
    pi_36785144
    Game klinkt echt goed
      zondag 9 april 2006 @ 10:14:30 #8
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_36785786
    Wat mij wel leuk lijkt:

  • Je steekt iemand met je zwaard door een steek beweging te doen.. Daarna kun je de persoon optillen door je controller in de lucht te houden.

  • Pistolwhip door met je controller een slaande beweging te maken.
  • Gamertag: BMHLive
    PSN: BMHLive
      zondag 9 april 2006 @ 10:45:52 #9
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36786111
    Het spel belooft wat

    Hier is ook nog een heel verhaal.
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      zondag 9 april 2006 @ 10:53:04 #10
    105968 Egamer
    Succes gegarandeerd.
    pi_36786238
    Deze game is ownatsjt!
    The Kooks O+ Arctic Monkeys O+ Blood Red Shoes O+ Franz Ferdinand O+ Muse O+ The Last Shadow Puppets O+
    pi_36786385
    Deze game lijkt me leuker dan alle xbox 360 games bij elkaar!
      zondag 9 april 2006 @ 11:42:51 #12
    100496 H.Flick
    Turn-based
    pi_36787266
    Die screenshots zien er net zo pre-rendered uit als de eerste PS3 screenshots! Verder lijkt het me wel grappig, maar ik hou over het algemeen niet zo van FPS.
    pi_36789052
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 11:42 schreef H.Flick het volgende:
    Die screenshots zien er net zo pre-rendered uit als de eerste PS3 screenshots! Verder lijkt het me wel grappig, maar ik hou over het algemeen niet zo van FPS.
    nou dit ziet er wel wat meer ingame uit als die ps3 screens
    pi_36789162
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 00:52 schreef Dj_Day-V het volgende:
    Lijkt mij wel een apart topic waard
    [..]


    [..]

    [afbeelding]
    Mij niet.
    Daar sta je dan ’s avonds 20 over 11, op een strand sigaretten weg te werken
      zondag 9 april 2006 @ 12:59:04 #15
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_36789220
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 12:57 schreef Ipho het volgende:

    [..]

    Mij niet.
    Want?
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
      zondag 9 april 2006 @ 13:04:18 #16
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36789369
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 11:42 schreef H.Flick het volgende:
    Die screenshots zien er net zo pre-rendered uit als de eerste PS3 screenshots! Verder lijkt het me wel grappig, maar ik hou over het algemeen niet zo van FPS.
    De shots zijn "gewoon" in-game.
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
    pi_36789459
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 12:59 schreef MMaRsu het volgende:

    [..]

    Want?
    De hele Revo. Lijkt me tot dus ver niks. Als daar een game verandering in brengt is het misschien een Mario. Ik zie het niet zitten, met zo'n controller schietend voor de Tv. Ik vond de Eye-toy al gênant
    Daar sta je dan ’s avonds 20 over 11, op een strand sigaretten weg te werken
      zondag 9 april 2006 @ 13:07:46 #18
    100496 H.Flick
    Turn-based
    pi_36789488
    Het is gewoon algemeen bekend dat de eerste screenshots van games altijd mooier zijn dan het spel uiteindelijk gaat worden.
    pi_36789506
    -Edit foutje-

    [ Bericht 96% gewijzigd door Ipho op 09-04-2006 13:17:08 ]
    Daar sta je dan ’s avonds 20 over 11, op een strand sigaretten weg te werken
    pi_36789540
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 13:07 schreef H.Flick het volgende:
    Het is gewoon algemeen bekend dat de eerste screenshots van games altijd mooier zijn dan het spel uiteindelijk gaat worden.
    Mwoh, lang niet altijd hoor, zat PC games die er ruim voor release 10x zo kut uitzagen als bij release.
    Zie niet in waarom het anders zou zijn bij een console
      zondag 9 april 2006 @ 13:10:37 #21
    529 twi
    Het lichtje is uit...
    pi_36789575
    Het ziet er helemaal niet ingame uit, meer art-erig. Het leukste aan de Rev lijkt me om een cameraatje te richten op de persoon die 't speelt, lijkt me werkelijk waar geniaal
      zondag 9 april 2006 @ 13:12:05 #22
    100496 H.Flick
    Turn-based
    pi_36789614
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 13:09 schreef Retuobak het volgende:

    [..]

    Mwoh, lang niet altijd hoor, zat PC games die er ruim voor release 10x zo kut uitzagen als bij release.
    Zie niet in waarom het anders zou zijn bij een console
    Een console heeft vaste specificaties en de PC heeft te maken met constante verbeteringen. Als je 4 jaar doet over het maken van een PC game is de hardware vele malen beter geworden, als je 4 jaar doet over het maken van een console game heb je nog steeds te maken met dezelfde hardware. Daarom gaat het bij PC games niet altijd op.
    pi_36789655
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 13:12 schreef H.Flick het volgende:

    [..]

    Een console heeft vaste specificaties en de PC heeft te maken met constante verbeteringen. Als je 4 jaar doet over het maken van een PC game is de hardware vele malen beter geworden
    Langlopende PC-projecten worden dan ook niet gemaakt voor systemen van die tijd
      zondag 9 april 2006 @ 13:15:18 #24
    100496 H.Flick
    Turn-based
    pi_36789702
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 13:13 schreef Retuobak het volgende:

    [..]

    Langlopende PC-projecten worden dan ook niet gemaakt voor systemen van die tijd
    Dat snap ik, maar je kunt niet altijd voorspellen hoe de ontwikkeling gaat.

    Maar goed, feit blijft dat het er absoluut niet ingame uit ziet.
    pi_36789731
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 13:15 schreef H.Flick het volgende:
    Dat snap ik, maar je kunt niet altijd voorspellen hoe de ontwikkeling gaat.
    True . Al heeft men inmiddels redelijk inzicht in hoe de markt zich ontwikkelt.
    quote:
    Maar goed, feit blijft dat het er absoluut niet ingame uit ziet.
    Dat is geen feit
      zondag 9 april 2006 @ 13:19:58 #26
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36789826
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 13:15 schreef H.Flick het volgende:

    [..]

    Maar goed, feit blijft dat het er absoluut niet ingame uit ziet.
    En toch is het in-game, aldus een Ubisoft werknemer op IGN Insider
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 13:07 schreef Ipho het volgende:

    [..]

    De hele Revo. Lijkt me tot dus ver niks. Als daar een game verandering in brengt is het misschien een Mario. Ik zie het niet zitten, met zo'n controller schietend voor de Tv. Ik vond de Eye-toy al gênant
    !
    quote:
    That's all. There's no way anyone can simply dismiss this as a gimmick or a joke and be taken seriously. No true game could read that and not be impressed. Even if you don't like the graphics, there is no denying that the controls are simply mindblowing.


    [ Bericht 9% gewijzigd door Tomasso op 09-04-2006 13:27:34 ]
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
    pi_36789931
    quote:
    -Destructable environments. There's a pic of a giant explosion on a carm with gang members being thrown left and right by the blast. Nice effects. The lighting on the explosion and the store signs is pretty good
    -GI: we found Red Steel most enjoyable to play while standing up
    -Straffing is extremely easy and effortless
    -"Aiming felt similar to using a PC mouse, and it's possible to quickly explore every direction in a three-dimensional space with quick gestures"
    -"In the finished game, you will be able to push forward with the controller to knock over an object to use for cover, pull it backwards to reload, and twist it to lead behind walls"
    -Lob grenades with the controller, or roll them on the ground like a bowling ball
    -"gangsta style" shooting is cool
    -Total immersion. Feels like you are living the game

    -GI: the Revolution is real
    -Andy: It could change the very way all gamers are played now and forever

    That's all. There's no way anyone can simply dismiss this as a gimmick or a joke and be taken seriously. No true game could read that and not be impressed. Even if you don't like the graphics, there is no denying that the controls are simply mindblowing.
    pwn game
      zondag 9 april 2006 @ 14:38:52 #28
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36791758
    Volgens iemand die bij die demonstratie was zien de beelden er zelfs nog beter uit dan de scans
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
    pi_36791904
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 14:38 schreef Tomasso het volgende:
    Volgens iemand die bij die demonstratie was zien de beelden er zelfs nog beter uit dan de scans
    Volgens mij zijn de wc tegels hier ook paars. Maar anderen denken daar anders over.
    Daar sta je dan ’s avonds 20 over 11, op een strand sigaretten weg te werken
      zondag 9 april 2006 @ 14:52:03 #30
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36792190
    Iemand ooit Gun Survivor gespeeld met een gun? Die interface is afschuwelijk. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit goed speelbaar zullen gaan maken. En of het werkt met een lcd tv (waar tot nu toe geen guns op werken)
      zondag 9 april 2006 @ 14:52:08 #31
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36792194
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 14:43 schreef Ipho het volgende:

    [..]

    Volgens mij zijn de wc tegels hier ook paars. Maar anderen denken daar anders over.
    Ja en? Jij hebt nog geen eens een idee hoe de Revolution werkt . En misschien ben je kleurenblind, weet ik veel
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 14:52 schreef Blood_Money het volgende:
    Iemand ooit Gun Survivor gespeeld met een gun? Die interface is afschuwelijk. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit goed speelbaar zullen gaan maken. En of het werkt met een lcd tv (waar tot nu toe geen guns op werken)
    Ja, het werkt op alle tv's. Is al meerdere malen gezegd door Nintendo hoor . Als je wilt kan je hem ook nog eens aansluiten op je computer beeldscherm...
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      zondag 9 april 2006 @ 14:55:06 #32
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_36792307
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 14:52 schreef Blood_Money het volgende:
    Iemand ooit Gun Survivor gespeeld met een gun? Die interface is afschuwelijk. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit goed speelbaar zullen gaan maken. En of het werkt met een lcd tv (waar tot nu toe geen guns op werken)
    LOL dit is geen gun shooter . De Revolution controller wordt gewoon gebruikt als gun omdat deze sensoren bevat die in 3d de positie van de controller kunnen bepalen .

    DIT IS GEEN ON RAIL LIGHTGUN SHOOTER!
    DIT IS EEN NORMALE FPS
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
      zondag 9 april 2006 @ 14:58:49 #33
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36792414
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 14:55 schreef MMaRsu het volgende:

    [..]

    LOL dit is geen gun shooter . De Revolution controller wordt gewoon gebruikt als gun omdat deze sensoren bevat die in 3d de positie van de controller kunnen bepalen .

    DIT IS GEEN ON RAIL LIGHTGUN SHOOTER!
    DIT IS EEN NORMALE FPS
    Sommige mensen kunnen soms nogal moeilijk lezen. De volgende keer wat groter doen
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      zondag 9 april 2006 @ 14:58:59 #34
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36792420
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 14:55 schreef MMaRsu het volgende:

    [..]

    LOL dit is geen gun shooter . De Revolution controller wordt gewoon gebruikt als gun omdat deze sensoren bevat die in 3d de positie van de controller kunnen bepalen .

    DIT IS GEEN ON RAIL LIGHTGUN SHOOTER!
    DIT IS EEN NORMALE FPS
    Ja dat zeg ik toch? Juist omdat het geen rail shooter is, zal het naar mijn verwachting slecht te spelen zijn. Probeer Gun Survivor maar eens uit. Snap je meteen wat ik bedoel.
    Zie je het al voor je om met zo'n interface te strafen en draaien (om een doelwit heen bvb), en dan nog gun-stijl mikken tegelijk?
      zondag 9 april 2006 @ 14:59:33 #35
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36792440
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 14:58 schreef Tomasso het volgende:

    [..]

    Sommige mensen kunnen soms nogal moeilijk lezen. De volgende keer wat groter doen
    Oh ja, IK kan niet lezen...
      zondag 9 april 2006 @ 15:02:29 #36
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_36792544
    Er word gezegd dat het strafen in dit spel juist hardstikke makkelijk gaat . En dat geloof ik best, lijkt me zelf ook wel makkelijk..

    Maar hoezo zou zoiets niet werken op een lcd scherm . Het heeft geen fuck met het soort tv te maken
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
      zondag 9 april 2006 @ 15:05:07 #37
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36792621
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 14:58 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Ja dat zeg ik toch? Juist omdat het geen rail shooter is, zal het naar mijn verwachting slecht te spelen zijn. Probeer Gun Survivor maar eens uit. Snap je meteen wat ik bedoel.
    Zie je het al voor je om met zo'n interface te strafen en draaien (om een doelwit heen bvb), en dan nog gun-stijl mikken tegelijk?
    Wat is er zo moeilijk aan om je controller te bewegen en met de add-on te lopen?

    Ze zullen er ongetwijfeld over nagedacht hebben hoor
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      zondag 9 april 2006 @ 15:22:55 #38
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36793201
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:05 schreef Tomasso het volgende:

    [..]

    Wat is er zo moeilijk aan om je controller te bewegen en met de add-on te lopen?

    Ze zullen er ongetwijfeld over nagedacht hebben hoor
    Tja, dat laatste zal idd wel. Daarom ben ik wel benieuwd naar de interface. Want tot nu toe zijn zulke spellen niet echt geslaagd te noemen.
      zondag 9 april 2006 @ 15:24:48 #39
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36793260
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:02 schreef MMaRsu het volgende:
    Er word gezegd dat het strafen in dit spel juist hardstikke makkelijk gaat . En dat geloof ik best, lijkt me zelf ook wel makkelijk..

    Maar hoezo zou zoiets niet werken op een lcd scherm . Het heeft geen fuck met het soort tv te maken
    Hoe mik je dan? Ik kan erin komen dat die controller zijn orientatie kan meten, maar hij weet toch niet waar de tv staat?
    pi_36793296
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:24 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Hoe mik je dan? Ik kan erin komen dat die controller zijn orientatie kan meten, maar hij weet toch niet waar de tv staat?
    Daar zat ik dus ook al aan te denken.
    Waarschijnlijk moet je 'm instellen in het begin. Kalibreren ofzo
      zondag 9 april 2006 @ 15:30:44 #41
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36793415
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:26 schreef Bot13 het volgende:

    [..]

    Daar zat ik dus ook al aan te denken.
    Waarschijnlijk moet je 'm instellen in het begin. Kalibreren ofzo
    En dat gaat dus (tot nu toe) niet met een lcd scherm.
      zondag 9 april 2006 @ 15:32:02 #42
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36793451
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:24 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Hoe mik je dan? Ik kan erin komen dat die controller zijn orientatie kan meten, maar hij weet toch niet waar de tv staat?
    Je krijgt er gewoon sensoren bij. Ook al meerdere malen gezegd door Nintendo .

    En je hoeft niets te kalibreren. Je kan met je controller ook naar een vriend van je gaan en direct spelen
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:30 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    En dat gaat dus (tot nu toe) niet met een lcd scherm.
    Know your info dus
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      zondag 9 april 2006 @ 15:33:05 #43
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_36793496
    Hopelijk krijgt het spel ook werkelijk FEAR-achtige A.I. Dat zou geweldig zijn. Ik haat de A.I. van de MMMMMMeeste FPS.
    Gamertag: BMHLive
    PSN: BMHLive
    pi_36793575
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:30 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    En dat gaat dus (tot nu toe) niet met een lcd scherm.
    in de contoller voor de rev word tog niet dezelde techniek gebruikt als een lightgun ?
    dus het zou gewoon moeten werken lijkt me
      zondag 9 april 2006 @ 15:36:30 #45
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36793596
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:32 schreef Tomasso het volgende:

    [..]

    Je krijgt er gewoon sensoren bij. Ook al meerdere malen gezegd door Nintendo .

    En je hoeft niets te kalibreren. Je kan met je controller ook naar een vriend van je gaan en direct spelen
    Sensoren? Zoals bij die lcd topgun? Wat een gedoe. En niet hoeven kalibreren lijkt me sterk. Het moet wel kunnen, simpelweg omdat niet iedere speler de 'korrel' op dezelfde plek wil hebben.
      zondag 9 april 2006 @ 15:36:43 #46
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_36793605
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:35 schreef Hellrazor het volgende:

    [..]

    in de contoller voor de rev word tog niet dezelde techniek gebruikt als een lightgun ?
    dus het zou gewoon moeten werken lijkt me
    Er zit NEXT GEN light gun functies in.. Dus de revmote werkt wel bij 100hz tv's.
    Gamertag: BMHLive
    PSN: BMHLive
    pi_36793612
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:32 schreef Tomasso het volgende:

    [..]

    Je krijgt er gewoon sensoren bij. Ook al meerdere malen gezegd door Nintendo .

    En je hoeft niets te kalibreren. Je kan met je controller ook naar een vriend van je gaan en direct spelen
    [..]

    Know your info dus
    Dat laatste lijkt me meer dan logisch. Met het kalibreren zorg je er namelijk voor dat je ontvanger (naast, op, onder je tv) weet waar de tv is. (simpel gezegt)
    Je kunt namelijk 1 meter van je tv af gaan zitten met je controller, of 5 meter, en het werkt allebei. Maar als je je ontvanger 1 meter verplaatst, dan werkt het niet! (lijkt mij).
    En ja, je kunt logisch genoeg je controller meenemen naar een vriend, en dan staat het allemaal goed.

    Maargoed, dat lijkt mij logisch. Een ontvanger kan echt niet ruiken waar je scherm is, dus zal je dat handmatig moeten goedzetten. En LCD werkt dat ook op, ik snap niet waarom dat niet zou werken.
    pi_36793616
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:36 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Sensoren?
    Bluetooth.
      zondag 9 april 2006 @ 15:40:31 #49
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36793729
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:36 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Sensoren? Zoals bij die lcd topgun? Wat een gedoe. En niet hoeven kalibreren lijkt me sterk. Het moet wel kunnen, simpelweg omdat niet iedere speler de 'korrel' op dezelfde plek wil hebben.
    Je kan proberen wat je wilt, maar je lult je er toch niet uit

    De controller werkt met bluetooth. Sensoren om en rond de tv pikken dit signaal op. Althans, zo vertelde Nintendo het

    En je hoeft inderdaad niet te kalibreren nee
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      zondag 9 april 2006 @ 15:41:06 #50
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36793754
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:36 schreef Bot13 het volgende:

    [..]

    Dat laatste lijkt me meer dan logisch. Met het kalibreren zorg je er namelijk voor dat je ontvanger (naast, op, onder je tv) weet waar de tv is. (simpel gezegt)
    Je kunt namelijk 1 meter van je tv af gaan zitten met je controller, of 5 meter, en het werkt allebei. Maar als je je ontvanger 1 meter verplaatst, dan werkt het niet! (lijkt mij).
    En ja, je kunt logisch genoeg je controller meenemen naar een vriend, en dan staat het allemaal goed.

    Maargoed, dat lijkt mij logisch. Een ontvanger kan echt niet ruiken waar je scherm is, dus zal je dat handmatig moeten goedzetten. En LCD werkt dat ook op, ik snap niet waarom dat niet zou werken.
    Als je sensoren gebruikt werkt-ie op alles, ook een beamer bvb. Toch extra hassle om die sensoren te installeren, maar goed, het kan niet anders, denk ik.
      zondag 9 april 2006 @ 15:42:44 #51
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36793802
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:40 schreef Tomasso het volgende:

    [..]

    Je kan proberen wat je wilt, maar je lult je er toch niet uit

    De controller werkt met bluetooth. Sensoren om en rond de tv pikken dit signaal op. Althans, zo vertelde Nintendo het

    En je hoeft inderdaad niet te kalibreren nee
    Je moet wel kalibreren. Kan niet anders. Apparaat kan niet ruiken wat jij een bullseye vindt.
    pi_36793886
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:42 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Je moet wel kalibreren. Kan niet anders. Apparaat kan niet ruiken wat jij een bullseye vindt.
    Exactly my point. Ik ben helemaal into Revolution, en ga 'm ook zeker kopen, maar ik ga 'm niet verdedigen met statements zoals "Je hoeft 'm niet te kalibreren."
    Of je krijgt er 4 ontvangertjes bij die je aan de hoeken van je beeldscherm plakt
      zondag 9 april 2006 @ 15:45:39 #53
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36793893
    Dit is trouwens meer een discussie voor het Revolution topic.

    En PS, ik had het erover dat als je naar een vriend ging, je zo per direct kon spelen zonder te kalibreren.
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      zondag 9 april 2006 @ 15:52:41 #54
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36794103
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:45 schreef Tomasso het volgende:
    Dit is trouwens meer een discussie voor het Revolution topic.

    En PS, ik had het erover dat als je naar een vriend ging, je zo per direct kon spelen zonder te kalibreren.
    Dat kan altijd wel, alleen is het niet aan te raden. Zodra je op een ander scherm gaat spelen, kun je het beste toch opnieuw kalibreren.
      zondag 9 april 2006 @ 15:57:43 #55
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36794244
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:52 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Dat kan altijd wel, alleen is het niet aan te raden. Zodra je op een ander scherm gaat spelen, kun je het beste toch opnieuw kalibreren.
    --> Nintendo Revolution [Deel 65] Het rode staal wordt gesmeden
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
    pi_36794609
    Lijkt me best een leuk spel.
    pi_36796208
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 15:33 schreef BMH het volgende:
    Hopelijk krijgt het spel ook werkelijk FEAR-achtige A.I. Dat zou geweldig zijn. Ik haat de A.I. van de MMMMMMeeste FPS.
    Idd
    Meeste FPS games is het echt belachelijk slecht gedaan, daar lijkt de AI gewoon geport uit het Doom-tijdperk.
      zondag 9 april 2006 @ 17:46:11 #58
    100496 H.Flick
    Turn-based
    pi_36797926
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 16:51 schreef Retuobak het volgende:

    [..]

    Idd
    Meeste FPS games is het echt belachelijk slecht gedaan, daar lijkt de AI gewoon geport uit het Doom-tijdperk.
    AI is niet nodig als er tientallen mannetjes op je af komen .
    pi_36798538
    Welles, veel leuker als die mannetjes je proberen te omcirkelen of je gaan proberen te ambushen
      zondag 9 april 2006 @ 18:25:33 #60
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36799049
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 18:06 schreef Retuobak het volgende:
    Welles, veel leuker als die mannetjes je proberen te omcirkelen of je gaan proberen te ambushen
    Ga er maar van uit dat de nadruk daar niet op komt te liggen. Het is een gun game, en fear niet.
      zondag 9 april 2006 @ 18:29:56 #61
    21410 Fliepke
    Serieuze waarheid
    pi_36799172
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 14:55 schreef MMaRsu het volgende:

    [..]

    LOL dit is geen gun shooter . De Revolution controller wordt gewoon gebruikt als gun omdat deze sensoren bevat die in 3d de positie van de controller kunnen bepalen .

    DIT IS GEEN ON RAIL LIGHTGUN SHOOTER!
    DIT IS EEN NORMALE FPS
    Knap dat ding de absolute positie kan berekenen uit het niets. Ik denk eerder dat je bedoelt dat hij relatief kan meten welke kant hij opgaat etc
      zondag 9 april 2006 @ 18:31:36 #62
    137377 Gamer_V
    Zie signature
    pi_36799217
    Het ziet er best goed uit .. voor een revolution spel.

    * Gamer_V rent weg.
    Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
    *O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
    pi_36801057
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 18:25 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Ga er maar van uit dat de nadruk daar niet op komt te liggen. Het is een gun game, en fear niet.
    Hoe bedoel je?
    Snap niet helemaal wat je bedoelt
      zondag 9 april 2006 @ 20:29:52 #64
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36802765
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 19:35 schreef Retuobak het volgende:

    [..]

    Hoe bedoel je?
    Snap niet helemaal wat je bedoelt
    Het is geen fear kloon met een gun interface, dus de opzet voor de gameplay is anders. De 'gimmick' van het spel is de besturing, en daarom zal dat meer worden uitgebuit.
    pi_36802854
    Ach weet je, goede AI bij vijanden kan me meer schelen dan de besturing, die is toch wel adequaat bij shooters tegenwoordig . AI daarentegen valt nog heel veel aan te verbeteren.
      zondag 9 april 2006 @ 20:33:59 #66
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36802890
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 20:32 schreef Retuobak het volgende:
    Ach weet je, goede AI bij vijanden kan me meer schelen dan de besturing, die is toch wel adequaat bij shooters tegenwoordig . AI daarentegen valt nog heel veel aan te verbeteren.
    Adequaat? Wat jij gewend bent is mikken met de muis. Zo werkt dit spel niet.
    pi_36803119
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 18:31 schreef Gamer_V het volgende:
    Het ziet er best goed uit .. voor een revolution spel.

    * Gamer_V rent weg.
    Voor een Revolution spel ? Heb jij er dan meer gezien ?
    pi_36803363
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 20:33 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Adequaat? Wat jij gewend bent is mikken met de muis. Zo werkt dit spel niet.
    Dat snap ik, en toch vind ik dat niet het grootste punt van verbetering .
    Het is maar een mening hoor, je mag er gerust anders over denken, maar ik ben absoluut tevreden met de besturing van FPS games op dit moment. En ik ben dat totaal niet met de AI.
      zondag 9 april 2006 @ 20:51:26 #69
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36803467
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 20:47 schreef Retuobak het volgende:

    [..]

    Dat snap ik, en toch vind ik dat niet het grootste punt van verbetering .
    Het is maar een mening hoor, je mag er gerust anders over denken, maar ik ben absoluut tevreden met de besturing van FPS games op dit moment. En ik ben dat totaal niet met de AI.
    Dan zou je dus minder tevreden zijn met de interface van dit spel. Ik verwacht zelf dat er meer op sharp-shooting zal worden geconcentreerd en minder op AI. Anders heeft de gun weinig nut.
      zondag 9 april 2006 @ 20:55:39 #70
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36803605
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 20:47 schreef Retuobak het volgende:

    [..]

    Dat snap ik, en toch vind ik dat niet het grootste punt van verbetering .
    Het is maar een mening hoor, je mag er gerust anders over denken, maar ik ben absoluut tevreden met de besturing van FPS games op dit moment. En ik ben dat totaal niet met de AI.
    Dus de immersie die je nu krijgt vindt je geen grote verandering? Ik wel hoor

    Je beweging wordt direct overgezet in beweging in het spel
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
    pi_36803641
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 20:55 schreef Tomasso het volgende:

    [..]

    Dus de immersie die je nu krijgt vindt je geen grote verandering? Ik wel hoor

    Je beweging wordt direct overgezet in beweging in het spel
    Als de developers hun werk hebben gedaan zit ik zo in het spel dat ik niet eens meer let op hoe ik het bestuur omdat dat dan onbewust gaat .
      zondag 9 april 2006 @ 21:04:16 #72
    114005 Blood_Money
    where is the money?
    pi_36803838
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 20:57 schreef Retuobak het volgende:

    [..]

    Als de developers hun werk hebben gedaan zit ik zo in het spel dat ik niet eens meer let op hoe ik het bestuur omdat dat dan onbewust gaat .
    Kan even duren, heh. Het voelt echt totaal anders aan dan met een muis sturen.

    Klopt het nou dat je dit spel met 2 controllers speelt? Een 'gun' en in de andere hand nog een d-pad/pook? Of alles met eentje?

    Met gun mikken op een doelwit terwijl je strafet is trouwens vreselijk lastig.
    pi_36803941
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 21:04 schreef Blood_Money het volgende:
    Kan even duren, heh. Het voelt echt totaal anders aan dan met een muis sturen.
    Dat kan best, maar een muis heeft geen onoverkomelijke gebreken in bijv. precisie waardoor je uit de ervaring wordt gehaald. En dus zal de uiteindelijke ervaring wat immersie betreft voor mij persoonlijk waarschijnlijk niet al te veel verschillen.
      zondag 9 april 2006 @ 21:12:42 #74
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36804100
    quote:
    Op zondag 9 april 2006 21:04 schreef Blood_Money het volgende:

    [..]

    Klopt het nou dat je dit spel met 2 controllers speelt? Een 'gun' en in de andere hand nog een d-pad/pook? Of alles met eentje?
    De normale controller (de afstandsbediening) met de nunchuk add-on ja...
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
    pi_36805697
    Ik denk niet eens dat je alle kant op hoeft te zwaaien met de controller, als je de controller kantelt, zou hij ook al op/neer moeten gaan...
      woensdag 12 april 2006 @ 13:19:40 #76
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36884692
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      woensdag 12 april 2006 @ 15:08:44 #77
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_36888324
    Grotere Betere scans van het blad.

    [ Bericht 5% gewijzigd door Tomasso op 12-04-2006 16:00:39 ]
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
    pi_36890218
    Ik moet zeggen dat het er erg tof uitziet, meer van zulk soort games (Sadness klinkt ook al erg goed) en de Revolution zou voor mij nog wel eens een hele toffe console kunnen worden.
    If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
    http://www.myspace.com/trakston
      vrijdag 14 april 2006 @ 11:57:26 #79
    144896 Gi1337
    "Victory is mine!"
    pi_36948949
    Heb ook ff dat blad doorgelezen. Die REVO wordt echt zo 1337!
    De controler is zech maar een zwaard dat real time beweegt op het scherm. Je kunt de conroler schuin houden zodat de gun op het scherm ook gangster stijl wordt vastgepakt
    "Damn you, vile woman!"
    pi_36960568
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 11:57 schreef Gi1337 het volgende:
    Heb ook ff dat blad doorgelezen. Die REVO wordt echt zo 1337!
    De controler is zech maar een zwaard dat real time beweegt op het scherm. Je kunt de conroler schuin houden zodat de gun op het scherm ook gangster stijl wordt vastgepakt
    JO! echt?


    ben blij om te zien dat steeds meer mensen doorhebben dat revmote geen afstandbediening is maar echt zien wat het ding kan doen
    pi_36960632
    quote:
    Op vrijdag 14 april 2006 18:13 schreef BroesWillems het volgende:
    maar echt zien wat het ding kan doen
    De revolution ook aanzetten wanneer je er niet direct naar wijst?
    pi_36989569
    Betere kwaliteit:










    Die screen met dat zwaard. Can't wait
    pi_36989672
    die met dat zwaard en de rest natuurlijk
    pi_37025706
    Groot redsteel logo
    14.gif RaymanNL vindt dit leuk
      maandag 17 april 2006 @ 11:40:08 #85
    120113 Tomasso
    Lopen te kijken
    pi_37027324
    Mja, de scans/screens zijn geen uberkwaliteit qua graphics. Maar het is goed genoeg voor mij
    "A true, creative researcher has to have confidence in nonsense"
      maandag 17 april 2006 @ 11:42:59 #86
    100496 H.Flick
    Turn-based
    pi_37027402
    Het lijkt er trouwens wel op dat je toch best 'grote' bewegingen moet maken. Dat is wel funest voor de flesjes bier of glazen cola op tafel .

    Ik vraag me ook af of je er niet beter bij kunt gaan staan.
      maandag 17 april 2006 @ 12:01:05 #87
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_37027863
    Je moet geen grote bewegingen maken H.Flick
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
    pi_37028023
    quote:
    Op maandag 17 april 2006 12:01 schreef MMaRsu het volgende:
    Je moet geen grote bewegingen maken H.Flick
    Ik wil dat juist
    Niet met schieten, maar ik wil echt iemand neerhakken met een katana
    pi_37760955
    Zijn er al wat dingen bekend over de Online mogelijkheden van Red Steel?
    pi_37762225


    algemeen:
  • Ubisoft begon vlak na de E3 2005 aan de game. Het bedrijf kreeg de Revo-controller vlak na die beurs in handen om er mee aan de slag te gaan. Lucky bastards.

  • Het idee voor Red Steel werd door Ubisoft aan Satoru Iwata en Shigeru Miyamoto voorgelegd, die uiteindelijk groen licht gaven aan het idee.

    Combatsysteem:

  • In het begin van de game maak je nog veel gebruik van machinegeweren en ander minder precies wapentuig. Naarmate je verder komt in de game, zul je minder verwoestend te werk gaan en steeds meer gebruik maken van pistolen.

  • Efficiënt schieten wordt in deze titel beloond. Het is mogelijk om met vijf kogels ook vijf vijanden te doden. De muziek verandert dan naar heel rustig, terwijl wild om je heen schieten in een chaotischere soundtrack resulteert.

  • Goed richten vult de energiemeter van het "Freeze Shot". Daarmee kun je met een druk op de knop de tijd stil laten staan en heel precies mikken op je tegenstander.

  • Je kunt een vijand ontwapenen door het wapen uit zijn hand te schieten, in plaats van een kogel door z'n kop te jagen.

  • Wanneer je een zwaard bij je draagt, kun je dat met de controller bewegen. Met de controller kun je verschillende combo's maken, tot je stopt met bewegen. Bovendien zijn er speciale zwaardaanvallen mogelijk: Maak je een X in de lucht, dan voer je bijvoorbeeld een vernietigende aanval uit.

  • Je vijanden hebben een hoog niveau van intelligentie en agressiviteit.

    Respect:

  • Wanneer je het leven van een hoge bendeleider spaart, zal hij zijn respect voor je tonen. Hiermee krijg je onder andere toegang tot nieuwe wapens. Zijn bendeleden behoren nu tot de jouwe.

  • Je leert nieuwe moves van twee leraren: Eentje leert je omgaan met guns, de ander zal je leren zwaardvechten. Je moet hen veel respect tonen, anders leren ze je niets.

  • Om je respect tegenover een character vorm te geven, kun je tijdens gesprekken met de controller positief en negatief reageren (bv. door "Ja" of "Nee te knikken).

  • Er zitten geen cutscenes in de game. Net als in bijvoorbeeld Half Life 2 zal het hele verhaal met alle tussenstukjes vanuit de game verteld worden. Characters zullen echter op je reageren, dus als je respectloos wegloopt terwijl er eentje tegen je praat, wordt ie boos en verteld misschien helemaal niets meer.


    Besturing:

  • De twee voorste knoppen op de controller zijn voor het bukken en springen. De analoge stick gebruik je om rond te lopen en het infrarood-oog gebruik je om te mikken. De camera beweegt met een kleine vertraging als de snelheid als waarmee je je hand beweegt. Mikken op een vijand gaat wel zo snel als met een laserpointer.

  • Red Steel zal niet aanvoelen zoals een arcadeshooter als "House Of The Dead".

  • In de meeste console-shooters zul je je in drie seconden helemaal hebben omgedraaid. Op de PC duurt dat 1/4 seconde. In Red Steel draai je je in 1 seconde helemaal om.

    Screens:




    Filmpjes:
  • Official Trailer

    Handige links:
  • Red Steel Official Site
  • Nintendo Wii Site
  • pi_37762766
    Jammer dat ik de OP niet kan editen
    pi_37763288
    OP en TT gewijzigd.
    If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
    http://www.myspace.com/trakston
      vrijdag 12 mei 2006 @ 15:51:10 #93
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_37763423
    Target renders moet je niet gebruiken als screenshots ..

    Ook vind ik "Centraal Topic" creatief vertaald naar het Japans...
    Gamertag: BMHLive
    PSN: BMHLive
    pi_37763467
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 15:51 schreef BMH het volgende:
    Ook vind ik "Centraal Topic" creatief vertaald naar het Japans...
    Er komen wel erg vaak dezelfde tekens in voor.
    If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
    http://www.myspace.com/trakston
      vrijdag 12 mei 2006 @ 15:58:12 #95
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_37763662
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 15:52 schreef peristilius het volgende:

    [..]

    Er komen wel erg vaak dezelfde tekens in voor.
    Slaat echt nergens op wat er staat. In het Japans moet het iets als dit zijn: "中央トピック" (vrij vertaald natuurlijk).
    Gamertag: BMHLive
    PSN: BMHLive
    pi_37763848
    je bent vrij om het te veranderen.. was de eerste de beste font wat ik tegenkwam...


    zeikerds...

    [ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2006 16:15:30 ]
    pi_44245492
    *kick*

    zijn er al ervaringen?
    pi_44245992
    quote:
    Op vrijdag 8 december 2006 11:42 schreef BroesWillems het volgende:
    *kick*

    zijn er al ervaringen?
    Ja, ben ook benieuwd. Zit te twijfelen of ik m ga aanschaffen of niet. Heb al CoD en Rayman, en wil sowieso deze of Excite Truck.
    Convinced that any doctrine of superiority based on racial differentiation is scientifically false, morally condemnable, socially unjust and dangerous, and that there is no justification for racial discrimination in theory or in practice, anywhere.
      vrijdag 8 december 2006 @ 14:06:22 #99
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_44250198
    Jazekers, ik heb hem sinds woensdag .

    Hij bevalt me zeker, ookal heb ik er niet ongelofelijk veel tijd voor gehad, paar levels gespeeld. In het begin is het zeker erg wennen en zijn de controls niet geweldig, maar nadat je een paar uur hebt gespeeld en alles wat meer door hebt is het zeker fun . De graphics zijn mooi ( maar niet overal ) !

    Ik vermaak me er prima mee en vind zeker dat het een leuke titel is, ben er wel blij mee
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
      vrijdag 8 december 2006 @ 14:25:17 #100
    63404 depax
    Straus Op Speedcore
    pi_44250811
    quote:
    Op vrijdag 8 december 2006 14:06 schreef MMaRsu het volgende:
    Jazekers, ik heb hem sinds woensdag .

    Hij bevalt me zeker, ookal heb ik er niet ongelofelijk veel tijd voor gehad, paar levels gespeeld. In het begin is het zeker erg wennen en zijn de controls niet geweldig, maar nadat je een paar uur hebt gespeeld en alles wat meer door hebt is het zeker fun . De graphics zijn mooi ( maar niet overal ) !

    Ik vermaak me er prima mee en vind zeker dat het een leuke titel is, ben er wel blij mee
    Ja zoals ik al zei sluit me aan
    Ik vind het zwaardvechten al meesterlijk ( pas twee gedaan ) tis echt niet zo makkelijk als gedacht.
    ook de ai van de mannen zijn geweldig.
    Heb je die soort targettime al geprobeerd
    Ik vergeet steeds dat ie er is

    En tja die controls he tis toch echt hard wennen en doorbijten merk ik.
    Maar doe ik zeker.
    ook tafel omduwen werkt niet altijd goed bij mij. nunchuck reageerd soms niet wel jammer.
    Al het goede komt van sony koeien.
    Bertha zal er blij mee zijn.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')