Ondanks dat jullie de geschiedenis niet kennen, wil ik jullie mijn kleine updateje niet besparen...
Saint-Etienne: helft seizoen 2007-2008De eerste helft van het seizoen 2007 – 2008 was er een met wisselende gevoelens. Weliswaar liggen we goed op koers voor de 3e Franse titel in successie, door gezoek naar een werkende en makkelijk in te voeren tactiek zijn er toch aardig wat punten verloren gegaan. Bovendien steken er meer blessures de kop op in vergelijking met de vorige jaren. Dit is echter een factor waar je rekening mee móet houden en waar je eigenlijk weinig aan kunt doen. Laat ik beginnen met de spelers, natuurlijk de drijvende kracht achter het succes van Les Verts. De volgende spelers kwamen en vertrokken:
Trans in:
Mathieu Dreyer: een talentvolle Franse keeper die rond de maanden oktober en november doorschoof naar de positie van 2e keeper. Hij is de eerste keus in France u19.
Andreas Ottl: een miskoop, talentjes zijn een gok natuurlijk. Hij wil en mag alweer vertrekken.
Thomas Hitzlsperger: een talentvolle Duitse speler, die multifunctioneel is op de linkerkant van het veld. Bovendien speelt hij af en toe als invaller als verdedigende middenvelder. Hij is gehaald als reserve.
Loïc Abenzoar: een jonge Franse verdediger die voor het Franse u19 elftal zijn opwachting maakt.
Malaury Martin: een talentvolle Franse middenvelder die ondanks zijn 19 jaar al verschillende caps heeft voor France u21.
Gianni Zuiverloon: een van de grootste Nederlandse talenten in de verdediging. Een speler met doorgroeimogelijkheden. Gehaald voor de rechtsbackpositie. Heeft al 4 caps voor Oranje achter zijn naam staan.
Damien Duff: de grote klapper van de zomer. Hij kreeg geen nieuw contract bij het grote Chelsea en ik kon nog wel een goede linksbuiten gebruiken.
Salomon Kalou: voor veel geld gehaald en vooral erg bruikbaar vanwege zijn multifunctionaliteit in alle aanvallend ingestelde posities. De duurste speler die ik bij deze club ooit heb gehaald.
Fabrizio Miccoli: ook een grote speler die gratis werd gehaald. Inzetbaar in de spits en op rechts. De laatste is de positie waar ik hem vooral gebruik.
Tácio: een Braziliaanse middenvelder met potentieel die werd gehaald als een behoorlijk talent. Hij staat echter al weer op het lijstje van spelers die mogen vertrekken.
Noguiera: een Braziliaanse AM C die door de hele wereld werd begeerd nadat mijn scout hem had ‘ontdekt’. Hij koos voor mij. Door hem mag Niko Kranjcar nu vertrekken.
Trans out
![]()
Al deze spelers waren overbodig omdat er beteren waren op hun posities. Op deze manier werd er nog flink wat geld voor gevangen. Piquionne doet het met 14 goals uit 16 wedstrijden uitstekend bij Anderlecht en Johnsen haalt hoge ratings bij het Duitse Bochum. De rest speelt op een gemiddeld niveau.
Loans out
![]()
Omdat het voor de ontwikkeling van deze spelers beter was omdat ze bij mij maar weinig speeltijd zouden krijgen, zijn ze uitgeleend aan kleinere clubs. Van deze spelers doet Loïc Abenzoar het ’t best en speelt hij ook het meest.
Deze transfers maken samen de volgende selectie:
Mathieu Dreyer: de tweede keeper die ik boven Stenild verkoos als derde keeper. Zijn stats zijn fantastisch, zeker voor een 18-jarige. Hij mocht zijn kunsten vertonen in de basis tijdens de twee gespeelde Coupe de League wedstrijden en maakte zijn debuut als invaller tijdens de Champions League wedstrijd tegen Olympiakos. Een groot talent met een fantastische toekomst.
ScreenSebastien Frey: werkelijk waar één van de beste keepers in FM en zeker van Frankrijk. Gelukkig krijgt de bondscoach dit ook door en heeft hij zijn kunsten al mogen vertonen in 4 caps. Met zijn 27 jaar kan hij nog een behoorlijk aantal jaar mee.
Gianni Zuiverloon: tweede keus op de rechtsbackpositie achter Blaszczykowski, maar ook hij presteert naar behoren. Met één assist dit seizoen in het shirt van Saint Etienne en al 4 caps dit seizoen in het goed presterende Oranje is ook hij een mooie speler voor de toekomst. Hij lijkt meer potentieel te hebben dan de Pool voor hem.
Jean-Alain Boumsong: een aardige Franse verdediger, die meestal ook wel aardig speelt. Ik ben alleen niet helemaal tevreden over hem, omdat hij op de top van zijn kunnen hoort te zijn (hij is 28), maar zijn stats ook niet helemaal top zijn. Voorlopig 3e keus voor centraal achterin.
Julien Cetout: een Franse verdediger die met zijn 19 jaar ook nog enorm kan groeien. Koppend en fysiek is hij nog niet fantastisch, maar de rest van zijn stats beloven erg veel. 1 invalbeurt in de competitie en een basisplaats in de beker (1 assist) zijn een voorbode voor wat komen gaat.
ScreenJacques Faty: de beste verdediger van het team en mits fit ook altijd zeker van een basisplaats. Hij speelde pas 3 caps voor Frankrijk, maar presteert al seizoenen lang constant. Er zijn maar weinig spitsen die hem de baas zijn.
Didier Zokora: de absolute ster toen ik hier kwam en ook de beste speler in mijn eerste seizoen. Maar door komst van Mascherano was hij een beetje naar de achtergrond verdrongen. Omdat ik niet helemaal tevreden ben over Boumsong mag hij het nu proberen centraal achterin, ondanks zijn geringe lengte.
Fabio Grosso: met 9 assists en een rating van 7.68 is hij dit seizoen weer mijn beste speler. Zijn stats zijn fantastisch en ook in het Italiaanse nationale team is hij onder mij eerste keus. Gek genoeg heeft hij nog niet gescoord dit seizoen uit vrije trappen, maar misschien komt dat nog.
Thomas Hitzlsperger: een trouwe Duitser die genoegen moet nemen met een plekje achter Grosso. Maar aangezien hij 5 jaar jonger is gloort er voor hem een mooie toekomst. Met penalty’s en afstandsschoten weet hij veelvuldig te scoren voor een back. Hij kan ook als verdedigende middenvelder uit de voeten.
Jakub Blaszczykowski: mijn eerste keus op de rechtsbackpositie. Aanvallend is hij top, verdedigend laat hij nog wel eens steekjes vallen. Bovendien ontwikkelt hij zich niet meer. Hij staat in de belangstelling van Aston Villa en ik zit er over te denken hem wel te laten gaan als er een fraai bod komt. Dit seizoen voorlopig goed voor (een magere) 3 assists.
Malaury Martin: een verdedigende middenvelder die zich erg netjes ontwikkelt en ook een grote toekomst tegemoet lijkt te gaan. Hij is nog geen tweede keus achter Mascherano, maar zijn tijd komt nog wel.
ScreenJavier Mascherano: de absolute ster van het team, die al verscheidene keren in de belangstelling stond van het grote Barcelona. Ik wil hem niet laten gaan, zeker niet voor die magere boden van de Catalaanse club. Met 1 goal, 2 assists en een constant prestatieniveau is hij een fantastische evenwichtige speler op het middenveld. Hij is enorm belangrijk als ‘stofzuiger’.
Mauro Esposito: mijn razendsnelle winger die op beide flanken inzetbaar is, maar bijna altijd vanaf rechts opereert. Er zijn maar weinig verdedigers die hem kunnen bijhouden, wat heeft geresulteerd in 4 goals en 5 assists. Zijn rating valt echter tegen.
Salomon Kalou: met zijn multifunctionaliteit is hij een zegen voor het team. Hij is snel, intelligent en doeltreffend en kan dus op alle aanvallende posities uit de voeten. De teller staat voorlopig op 5 goals en 2 assists, zijn rating valt tegen omdat hij voornamelijk als wisselspeler gebruikt wordt en zijn beoordeling dus nooit hoog is.
Fabrizio Miccoli: de tegenvaller van dit seizoen, gelukkig is hij voor niets gehaald. Zijn rating is erg laag en hij is goed voor slechts 1 goal en 4 assists. Hij speelt zelden een belangrijke rol in wedstrijden en bij elk fatsoenlijke bod is hij vertrokken.
Damien Duff: helaas is deze Ier geen ster in afronden, anders was het een wereldlinksbuiten. De teller staat op 1 goal en 7 assists. Samen met Grosso bezet hij dikwijls de levensgevaarlijke en angstaanjagende linkerflank waar de meeste aanvallen worden opgezet. Een wereldtopper voor niets en een basisplaats waardig.
Freddy Adu: met 21 caps is deze 18-jarige een waardig speler van Team U.S.A., bij mij moet hij het doen met af en toe een invalbeurt. Zijn diversiteit maakt het een handige speler, zijn toekomst maakt hem buitengewoon waardevol. 1 assists leverde hij tot nu toe dit seizoen in het schitterende groen.
Orlando Engelaar: deze beste man beschikt over een fluwelen techniek en een schitterend afstandsschot. Hij is op dit moment een van de beste spelmakers in het team en dat verschaft hem vaak een basisplaats. Met 7 goals en 3 assists maakt hij mijn vertrouwen meer dan goed. Eén nadeel: de 1.96m lange Surinamer/Nederlander kan alleen niet goed koppen.
Noguiera: als de hele wereld al op je twintigste achter je handtekening aanzit, moet je toch wel wat kunnen. Ik trok aan het langste eind en haalde deze belofte binnen op 1 Januari. Daarom heeft hij nog niet gespeeld en kan ik dus geen oordeel over hem vellen.
ScreenMarcus Berg: de topscorer van vorig seizoen, maar dit seizoen 3e spits door goed presteren van Kerzhakov en Kerlon. Met zijn 21 jaar heeft hij nog een fantastische toekomst voor zich. De teller staat met 8 goals en 3 assist al aardig hoog.
Kerlon: met 13 goals en 3 assists mijn meest opvallende speler dit seizoen. Zijn dribbels zijn vaak niet te stoppen en zijn afstandsschoten zijn verassend en dodelijk. En hij is pas 19! Wordt dit de nieuwe Ronaldinho?
ScreenElliot Grandin: twee seizoenen geleden speelde Grandin al enkele keren in het eerste elftal, vorig seizoen werd hij uitgeleend aan Gueugnon, maar speelde hij niet waardoor zijn ontwikkeling stokte. Dit seizoen moet hij door kunnen breken.
Alexandr Kerzhakov: de koning van de laatste minuten en wereldkampioen hard schieten. Zijn pegels zijn vaak onhoudbaar, maar hij heeft ook oog voor andere spitsen. Nu al is hij goed voor 11 goals en 5 assists. Samen met Kerlon is hij dus mijn meest waardevolle speler. Alleen zijn rating is nog laag, maar dat komt omdat hij in het begin van het seizoen wisselspeler was achter Berg.
Spelers die niet genoemd zijn maar wel wedstrijden gespeeld hebben zijn onder andere Olivier Deschacht, Niko Kranjcar en Kenneth Stenild. De eerste twee mogen uitkijken naar een nieuwe club.
Dat was een lange zit, zo’n hele selectie bespreken. Nu wat leukere dingen: de belangrijkste wedstrijden van het seizoen, de alles-of-niets-wedstrijden: de bekers!
quote:
Het seizoen begon met de wedstrijd om de Champions Trophy tegen bekerwinnaar maar degradatiekandidaad Lille. Al snel opende Kerlon de score met een intikker in de rebound. Ook de 2-0 wordt door de Braziliaan gemaakt, na een lange bal van Boumsong begint hij vanaf de middellijn een solo, speelt een verdediger en de keeper uit en scoort in de korte hoek; de wedstrijd lijkt nu al gespeeld. Met een afstandsschot van Galletti weet Lille de spanning echter weer terug te brengen, maar het mocht niet baten. Na rust gingen Kerlon en de zijnen vrolijk verder. Het was Kerlon zelf die de 3-1 maakte, na een fraaie combinatie. Berg scoorde na een mooie pass van achteruit van Grosso en nadat Kerlon gevloerd was binnen de 16-meter maakte Hitzlsperger er vanuit een penalty ook nog 5-1 van. Een terechte overwinning voor Les Verts!
![]()
quote:
In de Champions League poule werd ik ingedeeld met Porto, Olympiakos en Inter. Waarschijnlijk zou ik met Porto en Inter moeten strijden voor een plek in de volgende ronde, maar zelf vond ik dat ik Porto wel zou moeten kunnen hebben. Dit zou meteen moeten blijken in de eerste wedstrijd, waarvoor we naar het Estadio do Dragao moesten afreizen. Voor rust maakte oud-Ajacied Benni McCarthy de 1-0, maar na rust zorgden Esposito en Berg ervoor dat Saint Etienne als winnaar van het veld stapte. Weer meer dan terecht.
![]()
quote:
De tweede wedstrijd in de Champions League was een thuiswedstrijd tegen Inter Milan, de topfavoriet in de groep. Saint Etienne begon echter brutaal en na een fout van Inter-doelman De Sanctis scoorde Berg de 1-0 voordat er één volle minuut verstreken was. In de 10 minuten rond de thee stelde Inter echter weer orde op zaken via Stankovic. Door een goal van Alexandr Kerzhakov konden we weer gelijk komen, maar die dekselse Adriano wist in de allerlaaste minuten het net te vinden en de wedstrijd die voor ons zo goed was begonnen in mineur af te sluiten. Qua kansen was Inter ook de terechte winnaar.
![]()
quote:
Uit tegen de zwakste broeder van de poule in Piraeus, de Atheense havenstad, ondervonden we eigenlijk weinig problemen, of het moet de aankoop Balaban zijn, die wel degelijk dreiging uitstraalde. Verder waren de Grieken vrijwel machteloos, zeker na de rode kaart van Venetidis. Daarvoor was de wedstrijd echter al gespeeld: Kerzhakov vond voor rust al twee keer het net en na rust was het Miccoli met zijn eerste en voorlopig enige goal voor Saint Etienne die het verschil naar 3 bracht. Het verschil had groter kunnen en moeten zijn.
![]()
quote:
Thuis tegen de Grieken hadden we aanvankelijk meer problemen. De blessure van Esposito baarde zorgen maar bleek achteraf mee te vallen. Na rust en met een andere tactiek (4-4-2 Diamond nu) werd het verschil gemaakt. Kerlon was ontketend en scoorde tweemaal en de voor Kerzhakov ingevallen Kalou deed hetzelfde.
![]()
quote:
Tegen Porto konden we de kwalificatie afdwingen en dat deden we ook, hoewel we verzuimden vaker dan eenmaal te scoren. De twee gele kaarten voor Lissandro Lopez zorgden al snel voor een eenzijdige wedstrijd maar het duurde pas tot de 83e minuut dat Kalou eindelijk het net achter doelman Westerveld wist te vinden. Een redelijk tegenvallende wedstrijd.
![]()
quote:
De laatste poulewedstrijd tegen Inter werd gespeeld voor spek en bonen. De eerste plaats was de enige inzet en Inter was niet van plan te veel spelers op te offeren. Met enkele regens en talenten uit de fantastische Inter-jeugd in de basis en op de bank wisten ze echter geen vuist te maken. Toch wisten ze, nadat Kerlon de score had geopend, via de voor de geblesseerde Martins ingevallen regen Di Marco te scoren. Ik had veel meer verdiend, maar door onnodig puntverlies van Inter in eerdere wedstrijden was ik wel zeker van de eerste plaats. Een mooie prestatie!
![]()
quote:
De eindstand van de poule is als volgt. In de volgende ronde tref ik het verassende Basel.
![]()
quote:
Met de getalenteerde keeper Dreyer in het doel troffen we in de eerste ronde van de Coupe de Ligue het vorig seizoen gedegradeerde Ajaccio. Door een snelle goal van Berg vormden de Corsicanen geen enkele bedreiging. Kerzhakov verdubbelde de voorsprong, waarna De Magelhaes ook nog eens tegen een rode kaart aanliep. De score had veel hoger moeten uitvallen.
![]()
quote:
In de tweede ronde was die andere club van Corsica de tegenstander: het inmiddels in de League 1 uitkomende Bastia. Nadat we door 2 goals van Engelaar en een eigen doelpunt met een ruime voorsprong van 3-0 gingen rusten, kwam Bastia via een uiterst effectief offensiefje (2 kansen, 2 goals) toch nog angstig dichtbij. Maar de koning van de laatste minuten, Kerzhakov, zorgde via een fraaie counter toch voor de definitieve beslissing.
![]()
quote:
In de volgende ronde wacht het sterke RC Lens.
In de Coupe de France werd nog niet gespeeld, over een kleine week ingame mogen we aantreden tegen subtopper Nantes om te proberen nu wél die 9e ronde door te komen.
quote:
Dit zijn de resultaten van de wedstrijden in het eerste halfjaar:
![]()
quote:
En dit is dan de stand:
![]()
Layout is een beetje vern**kt, maja..