quote:
Politiek Den Haag viel over hem heen. Maar in het Talpa-hoofdkwartier wordt gestaag doorgewerkt. John de Mol gelooft heilig in zijn nieuwe programma, waarbij tien mensen jarenlang in een luxe villa gaan wonen. Degene die het het langst volhoudt wint het huis en hoeft zijn leven niet meer te werken. John de Mol gooit nog wat olie op het vuur: „De Gouden Kooi werkt beter tegen pesten dan alle Postbus 51-spotjes bij elkaar.”
John de Mol pareert kritiek politici op ’Gouden Kooi’
´Pesten taboe!’
„Het wordt meer een dierentuin met mensen”
„We hebben een psycholoog als treiterscheidsrechter”
IN DE CREATIEVE DENKTANK van John de Mol in een grote Naardense boerderij heerst volkomen rust. Luxaflex geeft de creatieven privacy in luxe kantoorkamers met glazen wanden. John zit boven in het ruime, met lichte meubels ingerichte, penthouse. Hij grinnikt: „Ik heb het programmascript nog eens nagelezen, maar dat woord pesten, waar politiek Den Haag zich zo druk om maakt, staat er niet eens in.”
John de Mol benadrukt: „In De gouden kooi zal niet de grootste treiteraar winnen. Maar de mens die het meeste doorzettingsvermogen en zelfdiscipline heeft, degene die zich het beste aan kan passen en het het langst zonder zijn familie kan stellen. Als een uitgezonden soldaat in Afghanistan, die niet weet hoe lang zijn missie duurt. Het verschil met die soldaat is dat wij het de bewoner ook nog zo aangenaam mogelijk gaan maken. Je hebt het al geschreven. Voor seks komen er als daar behoefte aan is prostituees, wie behoefte heeft aan een yogalesje wordt ook op zijn wensen bediend. Ons is er alles aan gelegen de mensen in het huis te houden. Het miljonairsleven begint al als ze een voet over de drempel zetten.”
Kom op nou. De tien mensen in het huis worden niet genomineerd, het publiek stemt ze niet weg en het is in het belang van alle tien dat de andere negen zo snel mogelijk weggaan. Dan is de overblijver immers winnaar, miljonair en wordt weer herenigd met zijn geliefden. Welke andere tactiek dan pesten moeten de bewoners gebruiken?
John steekt een vinger in de lucht: „Net als fysiek geweld is ook geestelijk geweld in De gouden kooi absoluut verboden. Wie zich er herhaaldelijk schuldig aan maakt wordt eruit gezet. En daar zien psychologen op toe. Ik durf te zeggen dat De gouden kooi kinderen beter zal laten zien hoe mensen met elkaar om moeten gaan dan al die Postbus-51 spotjes. Het is een mini-uitvoering van het echte leven. Met harde maatregelen voor overtreders.”
„’Gouden Kooi’ werkt beter danPostbus 51-spotjes”
Er komt een soort treiterscheidsrechters?
„Zo zou je het kunnen noemen. Maar ik denk dat we ze niet eens nodig hebben. Ik weet uit ervaring dat pesters in zo’n reality-programma geen kans hebben. Zij krijgen te maken met het boemerangeffect. Wie lelijk doet, krijgt de groep tegen zich. Neem Rikkert in de vorige Big Brother. Hij ging er met veel bravoure en een grote bek in en lag binnen vijf weken als een klein kind te huilen op de bank. De groep stootte hem uit. Bij De gouden kooi zal dat nog sterker werken, want de bewoners moeten minimaal een jaar met elkaar wonen. De spelregel dat iemand die binnen die tijd opgeeft 10.000 euro moet betalen gaat waarschijnlijk door.”
,,Missen van familie eerder reden om op te geven”
John steekt een nieuwe sigaret op: „Ik ben geen psycholoog, maar ik verdien ook het voordeel van de twijfel, omdat ik al zo veel reality-programma’s heb gemaakt. Ik weet wat ik zeg. Als je in een volle slagerswinkel komt en je dringt voor, word je toch ook door de rest van de klanten terechtgewezen? Een groep corrigeert altijd. Daar heeft het feit dat de langste volhouder de prijs krijgt, geen invloed op.”
Hij schokschoudert: „Acht jaar geleden werd er precies zo’n commotie gemaakt over Big Brother. Ik durf met droge ogen te beweren dat de duizenden kandidaten die daar intussen in tientallen landen aan meededen daar niet slechter van zijn geworden. De meesten zelfs beter. En er is al helemaal niemand aan dood gegaan, zoals toen in de Tweede Kamer werd verwacht.”
John de Mol gebaart. „We zijn nu bezig met het verfijnen van de spelregels van De gouden kooi en daarin geven we het publiek ook nog de mogelijkheid slecht gedrag te bestraffen. Het gaat om het uitdelen van contactpunten. De bewoners kunnen die verdienen bij het doen van dagelijkse spelletjes. Van sjoelen tot kaartenhuizen bouwen. Eén keer in de maand geeft het publiek grote hoeveelheden contactpunten weg aan bewoners die ze sympathiek vinden. Elk mens heeft bevestiging en waardering nodig. Het publiek kan met die punten een morele afstraffing of beloning geven. En voor de bewoners zijn contactpunten heilig, omdat ze er contact met het thuisfront mee kunnen kopen. Vijftig punten zijn nodig om vijf minuten te mogen bellen. Voor 200 mag je een uur bezoek van een geliefde ontvangen.”
Mensen zullen, zeg jij, opstappen omdat ze hun familieleden niet meer kunnen missen, uit heimwee naar huis willen, omdat er een sterfgeval is, of omdat ze bij het huwelijk van hun dochter willen zijn. Maar een ouder een paar jaar scheiden van zijn kinderen. Dat is toch wreed? Moet je kandidaten met een gezin niet uitsluiten?
„Nee, we zullen ze wel waarschuwen. We zoeken sterke uitgebalanceerde mensen, zonder verborgen trauma’s. En we laten de kandidaten plus hun naaste familieleden eerst ook uitgebreid psychologisch testen. Ik denk dat we qua leeftijd de ondergrens van twintig jaar aanhouden. Behalve de bewoners van het huis zullen we ook, tijdens de jaren dat het programma hopelijk loopt, de omstandigheden bij hen thuis filmen. Dan weet Nederland welke overwegingen zij moeten maken om te blijven. Ik zei het al eerder, net als bij zeelieden of militairen zal er geen regelmatig contact zijn.”
„Dit is net zo wreed als het echte leven”
Stellig: „Mag ik nu eens wat positiefs zeggen over meedoen? Je kunt in de villa ongestoord een studie volgen, de bewoners mogen samen een bedrijfje beginnen. Je leeft zonder geldzorgen en krijgt alles wat je hartje begeert. En voor jezelf kun je ook sterker worden, want in een vreemde groep wonen is altijd een psychologische achtbaan.”
Dus we gaan met z’n allen kijken naar tien mensen die de hele dag gezellig en lief tegen elkaar gaan doen. Lijkt me saaie tv.
„Publiek kan kan wangedrag corrigeren”
John moet lachen. „Je klinkt bijna teleurgesteld… Nou, laat ik het zo zeggen, binnen een groep krijg je altijd interessante processen. Ik ga ervan uit dat iedereen wil winnen. Vergelijk het met een bedrijf waar een paar mensen azen op dezelfde baan. Als je ambitieus bent, zul je altijd op een paar tenen trappen om verder te komen. En er bestaan geen heiligen en geen duivels. Ik denk dat we met zijn allen gaan kijken naar een dierentuin met mensen. Razend interessant toch?”